• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Rakennusliikehän ei välitä tuon taivaallista siitä mitä se alihankkija tekee kunhan ei jää siitä kiinni. Viisi vuotta raksalla silmälaseilla ja siinä ajassa tultiin tasan kerran huomauttamaan että noiden lisäksi pitäis olla suojalasit päässä. Eräs rakennusliike joka ei välittänyt tästä seikasta, vaati viiltosuojahanskat jokaiseen työsuoritteeseen. Suhteellisuudentaju ja soveltamisvara näissä pitäisi olla.

Tietysti täytyy vaatia jonkinlainen taso turvallisuuskoulutuksessakin, koska meillä lappaa myös halpatyövoimaa sellaisista oloista joissa pestään ikkunatkin narun varassa roikkuen. Nämä käytännöt vain ovat monesti turhan kankeita ja vievät aikaa niiltä jotka hommia tekevät päivittäin. Sääntöjä tietenkin perinteisesti kierretään heti kun täytyy viikonlopun aikana saada jotain valmiiksi baltian porukalla.

Sieltä 25 vuoden takaa on varmasti tultu hyvään suuntaan, mutta tällä hetkellä sääntelyä on liikaa pienissä asioissa ja se vie resursseja niin paljon etten ihmettele yhtään miksi rakentaminen maksaa paljon Suomessa. Sama hommahan kävi rahtiliikenteessä kun piirturikiekot tuli käyttöön. Tietenkin yötä päivää rekkaa ajava ihminen on liikenneturvallisuudelle riski, mutta kun säännöksistä saatiin liian tiukat alettiin piirturikiekkoja hämätä järjestelmällisesti siihen tarkoitetuilla laitteilla. Samasta politiikasta kyse kummassakin tapauksessa, liiketoiminnan kannattavuus nakerretaan määräyksillä ennen kuin käy mielessäkään miettiä millä se kannattavuus säilytetään.
 
Turvallisuusvaatimukset rakentamisessa ei vie rahaa yhtään mistään, päinvastoin. Ruotsalaisten rakennusliikkeiden rantautuessa Suomeen he olivat aluksi kauhuissaan tapaturmien määrästä ja sairauspoissaoloista. Ne ovat kuluja. Itsekin silmälaseja käyttävänä tykkään kiukutella suojalaseista, mut jos ne vaaditaan niin sit se on niin. Oon mä käynyt kaikenlaista silmistä poistattamassakin, kuuluu vähän niinkuin omien erikoishommien ”ammattitauteihin”.

Omasta mielestä rakennusalan suurin ongelma on jämähtäminen jonnekin, en tiedä minne, lähinnä kai omaan tyytyväisyyteen. Yhdistettynä pikavoittojen maksimointiin tietty. Työmaiden todellisuus on kaukana RT:n kaunopuheisesta futurismista, eikä kehitystä juuri tapahdu. Erikoisaloja lukuunottamatta porukka on kouluttamatonta tai itseoppinutta, eikä monikaan ole ammattikoulun jälkeen istunut päivääkään opiskellen päivittämässä ammattitaitoaan. Ja tämä pätee niin kantasuomalaisiin kuin vierastyöläisiinkin. Vuokratyökulttuuri, puhumattakaan nykyisestä pien- ja kevytyrittäjyydestä vain korostaa tuota minkäänlaisen pitkäjänteisyyden puutetta.

Jos jossain it-alalla vedettäisiin samalla tyylillä, niin win95 ja c++ olisi viimeiset asiat mihin suurin osa porukasta olisi koulutettu, ja kaikki sen jälkeen olisi yritetty opetella googlettamalla, youtubesta tai kaverin tekemistä vierestä katsellen.
 
Useampikin asiantuntija on väläyttänyt, että tilanne saattaisi muuttua radikaalisti, jos pojat aloittaisi koulun vuoden tyttöjä vanhempina.
Erityisesti urheilun puolella tuota on tutkittu aika paljon ja siitä on lapsena ja nuorena erittäin iso etu, jos on kohortissaan vanhemmasta päästä. Puoli vuotta ikäeroa on iso asia täysi-ikäisyyteen asti.
 
Ottamatta kantaa uudistuksiin(ainakaan tässä yhteydessä), niin kuulosta siltä että jos ay-liike päättää ettei tykätä asiasta x ja vastustetaan sitä yleislakon voimalla, niin hallituksen pitää perääntyä.

Tämä on huonoa logiikkaa. Suomessa on demokratia, eikä yleislakkokorti kelpaa.
Suomessa ei ole suora vaan edustuksellinen demokratia. Yleensä edustuksellisessa demokratiassa edustaja ei ole velvollinen noudattamaan äänestäjiensä tahtoa vaan voi vapaasti harkita, minkä päätöksen tekee.

Viime eduskuntavaaleissa tuskin kukaan äänestyskopissa nykyisiä hallituspuolueita äänestänyt äänesti sen puolesta että nyt romutetaan kolmikanta sekä tähän asti työelämässä vallalla ollut sopimusyhteiskunta sekä kaikkien niiden massiivisten työntekijöiden oikeuksien polkemisen puolesta jotka nyt ovat pöydällä.

Nämä kaavaillut heikennykset työelämään tulivat kuin puskista, ja jos mikään muu ei saa hallitusta aidosti neuvottelupöytään kuin yleislakko, se on sitten se tie. Tottakai työntekijät saavat oikeuksiansa puolustaa, ei me eletä missään venäjällä tai P-koreassa.

Sekin on lievästi huvittavaa kuinka Orpo etunenässä markkinoi merkittäviltä osin järkyttävää hallitusohjelmaa jotenkin pakkoasiana, vaikka sitähän se ei ole. Keinoja olisi vaikka kuinka paljon jäljellä ja käyttämättä, joista valtaosa ei edes eriarvoistaisi ihmisiä tuloluokkien suhteen ( ja muutenkin )
 
Suomessa ei ole suora vaan edustuksellinen demokratia. Yleensä edustuksellisessa demokratiassa edustaja ei ole velvollinen noudattamaan äänestäjiensä tahtoa vaan voi vapaasti harkita, minkä päätöksen tekee.

Viime eduskuntavaaleissa tuskin kukaan äänestyskopissa nykyisiä hallituspuolueita äänestänyt äänesti sen puolesta että nyt romutetaan kolmikanta sekä tähän asti työelämässä vallalla ollut sopimusyhteiskunta sekä kaikkien niiden massiivisten työntekijöiden oikeuksien polkemisen puolesta jotka nyt ovat pöydällä.

Nämä kaavaillut heikennykset työelämään tulivat kuin puskista, ja jos mikään muu ei saa hallitusta aidosti neuvottelupöytään kuin yleislakko, se on sitten se tie. Tottakai työntekijät saavat oikeuksiansa puolustaa, ei me eletä missään venäjällä tai P-koreassa.
Itse ainakin äänestin sen puolesta että leikataan, harmittaa vaan että tämä typistyi tälläiseksi leikkimiseksi. Suomen työmarkkinamuutos on ollut jo pitkään myöhässä. Nallella oli hyviä pohdintoja aiheesta, reipas verouudistus ja kolmikannan romutus.

 
Itse ainakin äänestin sen puolesta että leikataan, harmittaa vaan että tämä typistyi tälläiseksi leikkimiseksi. Suomen työmarkkinamuutos on ollut jo pitkään myöhässä. Nallella oli hyviä pohdintoja aiheesta, reipas verouudistus ja kolmikannan romutus.


Leikkaukset toisaalta taitavat olla täysin turhia. Allaoleva artikkeli on mielenkiintoinen siksi, että käytettävissä olevilla tiedoilla olisi mahdollista saada Suomen talous tasapainoon ilman työntekijöiden järkyttävää kaltoinkohtelua puhumattakaan sairaiden, vammaisten ja nuorten sekä työkyvyttömien maahanpolkemista.


""
– Nyt ennustettu julkinen alijäämä on 2,8 prosenttia bruttokansantuotteesta vuonna 2027, hän laskee.

Hänestä olisi syytä pyrkiä pitämään verokertymä ennallaan suhteessa Bruttokansantuotteeseen, jos on huolissaan velkakertymästä.

– Valtion alijäämät hipovat jo koronakriisin lukemia hallituskauden puolivälissä vuonna 2025 ja huom! ilman globaalia pandemiaa, hän toteaa.

– Tuosta alijäämästä olisi puolet helposti pyyhkäistävissä pois vain pitämällä kokonaisveroaste vuoden 2022 tasolla.
""
 
Turvallisuusvaatimukset rakentamisessa ei vie rahaa yhtään mistään, päinvastoin. Ruotsalaisten rakennusliikkeiden rantautuessa Suomeen he olivat aluksi kauhuissaan tapaturmien määrästä ja sairauspoissaoloista. Ne ovat kuluja. Itsekin silmälaseja käyttävänä tykkään kiukutella suojalaseista, mut jos ne vaaditaan niin sit se on niin. Oon mä käynyt kaikenlaista silmistä poistattamassakin, kuuluu vähän niinkuin omien erikoishommien ”ammattitauteihin”.

Omasta mielestä rakennusalan suurin ongelma on jämähtäminen jonnekin, en tiedä minne, lähinnä kai omaan tyytyväisyyteen. Yhdistettynä pikavoittojen maksimointiin tietty. Työmaiden todellisuus on kaukana RT:n kaunopuheisesta futurismista, eikä kehitystä juuri tapahdu. Erikoisaloja lukuunottamatta porukka on kouluttamatonta tai itseoppinutta, eikä monikaan ole ammattikoulun jälkeen istunut päivääkään opiskellen päivittämässä ammattitaitoaan. Ja tämä pätee niin kantasuomalaisiin kuin vierastyöläisiinkin. Vuokratyökulttuuri, puhumattakaan nykyisestä pien- ja kevytyrittäjyydestä vain korostaa tuota minkäänlaisen pitkäjänteisyyden puutetta.

Jos jossain it-alalla vedettäisiin samalla tyylillä, niin win95 ja c++ olisi viimeiset asiat mihin suurin osa porukasta olisi koulutettu, ja kaikki sen jälkeen olisi yritetty opetella googlettamalla, youtubesta tai kaverin tekemistä vierestä katsellen.
Talotekniikkapuolella erityisosaamista on paljon ja kehitystä tapahtunut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana niin paljon ettei voida oikein rinnastaa Windows 95 aikaan. Rakennustekniikka taas on Suomessa hallittu jo melko pitkään todella hyvin omaan ilmastoomme ja energiatehokkuuteen nähden. Moni maa näyttää rakentamisen kehitysmaalta Suomeen verrattuna, esim. Keski-Euroopassa jossa kansa on vauraampaa, valtiot vauraampia ja bruttokansantuote korkeammalla. Ulkomaisille asiakkaille pitää antaa teknistä tukea omien tuotteiden ohessa myös Windowsin käyttöön. Totta kai aina voi parantaa, mutta paljon rakennetaan ns. rimaa hipoen sen uusimman tekniikan sijaan koska kustannukset nousevat eksponentiaalisesti kun annetaan suunnittelutoimistolle vapaammat kädet talotekniikan suhteen. Tuo kouluttamattomuuskin on ihan totta, duunari ei usein koe saavansa mitään koulutuksesta irti, yrittäjälle se onkin jo ihan toinen juttu. Minusta yrittäjyyttä pitäisikin lisätä ja kannustaa rakennusalalla ts. madaltaa ison rakennusliikkeen kynnystä palkata hyvä timpuri tekemään työ kerralla oikein eikä maksaa huonolle kahteen kertaan tehdystä työstä sama raha. Tässäkin painaa halpa ulkomainen työvoima paljon koska aina on olemassa se mahdollisuus että työ menee ensimmäisellä kerralla läpi valvojilta. Sähkärien kanssa olen ollut paljon yhteistyössä ja motivoituneimmat ja osaavimmat yksilöt on olleet yrittäjiä. Monesti sähköliike tilannut tietyn alueen sähkötyöt (esim. IV-konehuone) tai erityisiä järjestelmäkäyttöönottoja (vaikkapa Dali-valaistus).

Totta puhut siinä, että nuo työturvallisuusjutut on sitä mitä on ja niillä ehdoilla mennään. Silti ne otetaan useimmilla työmailla välttämättömänä pahana, jota laiminlyödään aina kun joku ei näe. Joitain työtehtäviä ei pysty tekemään ilman riskiä ja silloin ne on jonkun tehtävä kaikesta huolimatta ja yleensä illalla kun tarkastajia ei työmaalle ilmesty. Tekopyhyyttä väittää, että kaikki työtapaturmat olisi vältettävissä tai että jokin työ voidaan oikeasti työmaalla jättää kokonaan tekemättä siksi ettei riskejä voida sulkea pois täysin. Tähän puheeseen nämä työturvallisuuskouluttajat on kuitenkin pakotettu junnaamaan joka kerta työturvallisuuskorttikoulutuksessa. En ymmärrä miksi tosiasioita ei voi myöntää ääneen, ehkä se on sitten sitä vakuutusyhtiöasiaa.

Itsellä tai alihankkijalla kun ei ollut konehuoneen kattoon tarpeeksi pitkiä tikkaita olemassakaan, vironpoika paineli tekemään homman perjantai-iltana (en tiedä millä konstilla).
Nämä kaavaillut heikennykset työelämään tulivat kuin puskista, ja jos mikään muu ei saa hallitusta aidosti neuvottelupöytään kuin yleislakko, se on sitten se tie. Tottakai työntekijät saavat oikeuksiansa puolustaa, ei me eletä missään venäjällä tai P-koreassa.

Sekin on lievästi huvittavaa kuinka Orpo etunenässä markkinoi merkittäviltä osin järkyttävää hallitusohjelmaa jotenkin pakkoasiana, vaikka sitähän se ei ole. Keinoja olisi vaikka kuinka paljon jäljellä ja käyttämättä, joista valtaosa ei edes eriarvoistaisi ihmisiä tuloluokkien suhteen ( ja muutenkin )
Minusta nämä heikennykset eivät tule lainkaan puskista. Jos verrokkimaat porskuttavat suhdanteista, kulkutaudeista ja sodista huolimatta ja meillä mennään koko ajan alamäkeä niin saavutetuista eduista on ennemmin tai myöhemmin pakko olla valmis jokaisen jonkin verran luopumaan. Muuten mennään konkurssiin. Saksassa tehtiin vastaavia heikennyksiä sekä palkkoihin että työsopimuksiin vuosia sitten ja monet saksalaiset painoivat muutaman vuoden kahta työtä että saivat omia asumiskulujaan maksettua. Tällä hetkellä heillä taitaa olla asiat vähän paremmin kuin silloin, toivotaan että meilläkin on vyön kiristämisellä toivottu tulos ja muutaman vuoden päästä asiat hiukan paremmin.

En tiedä miksi kaikki uskovat, että keinoja on vaikka kuinka paljon käyttämättä ja leikata ei tarvitse ikinä mistään. Pelkät valtionlainojen korot ovat Suomella nyt miljardiluokkaa vuodessa. Lisäksi soteuudistus osoittautui kalliiksi himmeliksi, joka ei tehostanut mitään. Jonoja on julkisella puolella onnistuttu purkamaan ainoastaan palveluseteleillä yksityiselle puolelle ja siinäkin viulut maksaa valtio. Jos halutaan valtion pitävän kaikista huoli, saadaan alkaa varautumaan samaan elintasoon kuin Neuvostoliitossa.
Itse ainakin äänestin sen puolesta että leikataan, harmittaa vaan että tämä typistyi tälläiseksi leikkimiseksi. Suomen työmarkkinamuutos on ollut jo pitkään myöhässä. Nallella oli hyviä pohdintoja aiheesta, reipas verouudistus ja kolmikannan romutus.
Minäkään en näe kyllä Suomella oikein muuta tietä ylöspäin kuin roimat uudistukset, ilmaista rahaa on jaettava vähemmän sekä kotimaahan että ulkomaille.

Eihän kukaan täysjärkinen hae 2000€/kk tuloilla pankista lisälainaa uuden mesen ja 200m2 hirsitalon kasvaneisiin lainankorkoihinkaan?
 
Talotekniikkapuolella erityisosaamista on paljon ja kehitystä tapahtunut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana niin paljon ettei voida oikein rinnastaa Windows 95 aikaan. Rakennustekniikka taas on Suomessa hallittu jo melko pitkään todella hyvin omaan ilmastoomme ja energiatehokkuuteen nähden. Moni maa näyttää rakentamisen kehitysmaalta Suomeen verrattuna, esim. Keski-Euroopassa jossa kansa on vauraampaa, valtiot vauraampia ja bruttokansantuote korkeammalla. Ulkomaisille asiakkaille pitää antaa teknistä tukea omien tuotteiden ohessa myös Windowsin käyttöön. Totta kai aina voi parantaa, mutta paljon rakennetaan ns. rimaa hipoen sen uusimman tekniikan sijaan koska kustannukset nousevat eksponentiaalisesti kun annetaan suunnittelutoimistolle vapaammat kädet talotekniikan suhteen. Tuo kouluttamattomuuskin on ihan totta, duunari ei usein koe saavansa mitään koulutuksesta irti, yrittäjälle se onkin jo ihan toinen juttu. Minusta yrittäjyyttä pitäisikin lisätä ja kannustaa rakennusalalla ts. madaltaa ison rakennusliikkeen kynnystä palkata hyvä timpuri tekemään työ kerralla oikein eikä maksaa huonolle kahteen kertaan tehdystä työstä sama raha. Tässäkin painaa halpa ulkomainen työvoima paljon koska aina on olemassa se mahdollisuus että työ menee ensimmäisellä kerralla läpi valvojilta. Sähkärien kanssa olen ollut paljon yhteistyössä ja motivoituneimmat ja osaavimmat yksilöt on olleet yrittäjiä. Monesti sähköliike tilannut tietyn alueen sähkötyöt (esim. IV-konehuone) tai erityisiä järjestelmäkäyttöönottoja (vaikkapa Dali-valaistus).

Totta puhut siinä, että nuo työturvallisuusjutut on sitä mitä on ja niillä ehdoilla mennään. Silti ne otetaan useimmilla työmailla välttämättömänä pahana, jota laiminlyödään aina kun joku ei näe. Joitain työtehtäviä ei pysty tekemään ilman riskiä ja silloin ne on jonkun tehtävä kaikesta huolimatta ja yleensä illalla kun tarkastajia ei työmaalle ilmesty. Tekopyhyyttä väittää, että kaikki työtapaturmat olisi vältettävissä tai että jokin työ voidaan oikeasti työmaalla jättää kokonaan tekemättä siksi ettei riskejä voida sulkea pois täysin. Tähän puheeseen nämä työturvallisuuskouluttajat on kuitenkin pakotettu junnaamaan joka kerta työturvallisuuskorttikoulutuksessa. En ymmärrä miksi tosiasioita ei voi myöntää ääneen, ehkä se on sitten sitä vakuutusyhtiöasiaa.

Itsellä tai alihankkijalla kun ei ollut konehuoneen kattoon tarpeeksi pitkiä tikkaita olemassakaan, vironpoika paineli tekemään homman perjantai-iltana (en tiedä millä konstilla).
Minusta nämä heikennykset eivät tule lainkaan puskista. Jos verrokkimaat porskuttavat suhdanteista, kulkutaudeista ja sodista huolimatta ja meillä mennään koko ajan alamäkeä niin saavutetuista eduista on ennemmin tai myöhemmin pakko olla valmis jokaisen jonkin verran luopumaan. Muuten mennään konkurssiin. Saksassa tehtiin vastaavia heikennyksiä sekä palkkoihin että työsopimuksiin vuosia sitten ja monet saksalaiset painoivat muutaman vuoden kahta työtä että saivat omia asumiskulujaan maksettua. Tällä hetkellä heillä taitaa olla asiat vähän paremmin kuin silloin, toivotaan että meilläkin on vyön kiristämisellä toivottu tulos ja muutaman vuoden päästä asiat hiukan paremmin.

En tiedä miksi kaikki uskovat, että keinoja on vaikka kuinka paljon käyttämättä ja leikata ei tarvitse ikinä mistään. Pelkät valtionlainojen korot ovat Suomella nyt miljardiluokkaa vuodessa. Lisäksi soteuudistus osoittautui kalliiksi himmeliksi, joka ei tehostanut mitään. Jonoja on julkisella puolella onnistuttu purkamaan ainoastaan palveluseteleillä yksityiselle puolelle ja siinäkin viulut maksaa valtio. Jos halutaan valtion pitävän kaikista huoli, saadaan alkaa varautumaan samaan elintasoon kuin Neuvostoliitossa.
Minäkään en näe kyllä Suomella oikein muuta tietä ylöspäin kuin roimat uudistukset, ilmaista rahaa on jaettava vähemmän sekä kotimaahan että ulkomaille.

Eihän kukaan täysjärkinen hae 2000€/kk tuloilla pankista lisälainaa uuden mesen ja 200m2 hirsitalon kasvaneisiin lainankorkoihinkaan?
Kysehän ei ole siitä, etteikö tarvitsisi leikata, vain se määrä ja kohteet herättävät ihmetystä etenkin kun samaan aikaan rikkaimmille annetaan huomattavia veroaleja. Lisäksi Suomessa ei olisi mitään ongelmia jos ja kun meillä olisi tarpeeksi työvoimaa. Tämä asia on sellainen jota ei voi vain painottaa tarpeeksi. Myös sitä kautta, että vain yritysten kasvulla tapahtuu loppuviimein koko suomivaltionkin talouskasvu, eli talouskasvu ei ole sellainen automaattinen ihme joka siitä vain tapahtuu. Päinvastoin, se tapahtuu vain kun tarpeeksi monta palikkaa loksahtaa paikalleen. Tähän tarvitaan työntekijöitä, tarvittaessa vaikka ulkomailta jolloin nousee ihmetys myös siitä kuinka epähoukuttelevaksi nykyhallitus Suomen saakaan näyttämään.




Ja hyvä kun mainitsit Saksan. Saksahan on rekrytoimassa työvoimaa EU:n ulkopuolelta ja vieläpä massiivisia määriä. Muistaakseni vuosikiintiö olisi 400 000 työläistä, tai ainakin ensimmäisen vuoden tavoite. Maa tällä hetkellä tekee kaikkensa että Saksa nähtäisiin houkuttelevana maana tulla työskentelemään.
 
Kysehän ei ole siitä, etteikö tarvitsisi leikata, vain se määrä ja kohteet herättävät ihmetystä etenkin kun samaan aikaan rikkaimmille annetaan huomattavia veroaleja. Lisäksi Suomessa ei olisi mitään ongelmia jos ja kun meillä olisi tarpeeksi työvoimaa. Tämä asia on sellainen jota ei voi vain painottaa tarpeeksi. Myös sitä kautta, että vain yritysten kasvulla tapahtuu loppuviimein koko suomivaltionkin talouskasvu, eli talouskasvu ei ole sellainen automaattinen ihme joka siitä vain tapahtuu. Päinvastoin, se tapahtuu vain kun tarpeeksi monta palikkaa loksahtaa paikalleen. Tähän tarvitaan työntekijöitä, tarvittaessa vaikka ulkomailta jolloin nousee ihmetys myös siitä kuinka epähoukuttelevaksi nykyhallitus Suomen saakaan näyttämään.




Ja hyvä kun mainitsit Saksan. Saksahan on rekrytoimassa työvoimaa EU:n ulkopuolelta ja vieläpä massiivisia määriä. Muistaakseni vuosikiintiö olisi 400 000 työläistä, tai ainakin ensimmäisen vuoden tavoite. Maa tällä hetkellä tekee kaikkensa että Saksa nähtäisiin houkuttelevana maana tulla työskentelemään.
Yritysten tukeminen olisi tärkeää juuri siksi, että yritykset kantavat aika suuren vastuun sekä työllisyysasteesta että verotuloista. En tiedä onko pelkkää unelmointia, mutta ainakin haluaisin nähdä suuren potentiaalin sellaisessa mallissa, jossa kansalaiselle olisi äärimmäisen helppoa alkaa tekemään yrittäjänä lisätuloja/sivutöitä ja tietenkin myös päätoimenaan.

Muistetaanhan tuo houkuttelevuus työperäiseen maahanmuuttoonkin ainakin mainita lähes joka käänteessä Suomessakin. Eri asia millaisia keinoja sen eteen on käytetty milloinkaan. Edelleen taitaa viedä turhan paljon aikaa saada ulkomailta muuttava työhaluinen henkilö Suomessa töihin. Se on varmasti yksi isoimmista ongelmista, joka kaipaisi ratkaisuja pikavauhdilla. Sen seurauksethan ovat myös selvät niin Saksassa kuin Suomessakin - palkat laskevat sitä enemmän mitä enemmän saadaan halvempaa työvoimaa tilalle. Naiivi ajattelu tietysti on sallittua ja voidaan kuvitella että meille tulee työn perässä vain korkeasti koulutettuja ihmisiä mutta työvoimapulaa on erityisesti matalapalkkaisilla aloilla joilla kantasuomalaisilla jo valmiiksi vaikeuksia tulla taloudellisesti toimeen. Eli kaikki ongelmat eivät ratkea yhdellä ratkaisulla tietenkään. Silti työvoimaa tullaan tarvitsemaan lisää, mutta samalla se tarkoittaa todennäköisesti sitä että monien täytyy olla valmiita karsimaan saavutetuista eduista työehtojen, palkkojen tai elintason muodossa.
 
Leikkaukset toisaalta taitavat olla täysin turhia. Allaoleva artikkeli on mielenkiintoinen siksi, että käytettävissä olevilla tiedoilla olisi mahdollista saada Suomen talous tasapainoon ilman työntekijöiden järkyttävää kaltoinkohtelua puhumattakaan sairaiden, vammaisten ja nuorten sekä työkyvyttömien maahanpolkemista.


""
– Nyt ennustettu julkinen alijäämä on 2,8 prosenttia bruttokansantuotteesta vuonna 2027, hän laskee.

Hänestä olisi syytä pyrkiä pitämään verokertymä ennallaan suhteessa Bruttokansantuotteeseen, jos on huolissaan velkakertymästä.

– Valtion alijäämät hipovat jo koronakriisin lukemia hallituskauden puolivälissä vuonna 2025 ja huom! ilman globaalia pandemiaa, hän toteaa.

– Tuosta alijäämästä olisi puolet helposti pyyhkäistävissä pois vain pitämällä kokonaisveroaste vuoden 2022 tasolla.
""
Verot pitäisi nähdä pakollisena pahana, ei minään taikanappulana josta saadaan valtion budjettiin lisää rahaa aina kun siltä tuntuu. Se on ihmisiltä aina pois. Ihmisiltä jotka ovat raataneet niskalimassa sen rahan eteen.
 
Ensimmäinen sairaslomapäivä palkaton.
Tässä on AY-liikkeet onnistuneet juksuttamaan propagandallaan ihmisiä oikein urakalla. About suurin osa lähipiirin työssäkäyvistä ovat kauhistelleet, kuinka ei enää voi saikullekkaan jäädä. Siitäkin huolimatta, että jokaisen tessi neuvoteltiin viime vuonna seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Tuo ei muuta tilannetta varmaankaan minkään yleissitovan työehtosopimuksen piirissä olevilla, palkka maksetaan edelleen ekastakin saikkupäivästä. Lakia höllennetään, mutta asioista, kuten ensimmäisen saikkupäivän palkasta, voidaan edelleen sopia jatkossakin. Työhön liittyvät lait ovat nykyään aivan liian sanelevat ja estävät monessakin kohtaa sopimisen vapautta.

En ole vielä ainakaan huomannut ainuttakaan asiaa, miten minun työsuhteeni ja -sopimukseni olisi heikentynyt/parantunut hallitusten toimesta. Sopimus on minun ja työnantajan välinen. Toki tietyiltä osin yleissitovuuden takia työehtosopimusta noudattava. Monista asioista olen kuitenkin itse neuvotellut. Jos hallitus on jonkun työsopimusta heikentänyt, niin kuulisin kyllä mielellään, että miten?
 
Tuo ei muuta tilannetta varmaankaan minkään yleissitovan työehtosopimuksen piirissä olevilla, palkka maksetaan edelleen ekastakin saikkupäivästä. Lakia höllennetään, mutta asioista, kuten ensimmäisen saikkupäivän palkasta, voidaan edelleen sopia jatkossakin.

Ei tietenkään vaikuta ennen kuinnvanhat sopimukset loppuu. Mutta kun uusia aöetaan tekemään, kuinkahan moni noiden "sanelualojen" (tarkoittaa siis aloja, missä mennään tiukasti tessin mukaan, esim. varhaiskasvatus) ei tätä uuteen sopimukseen laita? Kun siellä on aina menty minimien mukaan.

En ole vielä ainakaan huomannut ainuttakaan asiaa, miten minun työsuhteeni ja -sopimukseni olisi heikentynyt/parantunut hallitusten toimesta.

Tällaiset koskee vain noita tiettyjä halpapalkka-aloja.
 

Suomen sosialistisen kansantasavallan propagandalaitos YLE taas toimittaa. Kommunistitoimittaja Marja Sannikka aloitti tällä käyrällä:

1697051517221.png


Ensimmäinen nyyhkykysymys oli se että miksi kolme alinta kymmenystä laskevat.

Orpo vastasi että tuloerot eivät muutu juuri kovin paljoa, mutta tottakai jonkin verran köyhimmillä tulot laskevat.

Oma kommentti:
Erikoinen kysymyksenasettelu siinä mielessä että yli puolet kymmenyksistä kasvaa. Miksi tähän olennaiseen osaan ei kiinnitetty huomiota? Siis määrällisesti suuremmalle osasta kansasta jää enemmän, ei vähemmän käteen.

Toinen syy miksi kolme alinta tulokymmenystä laskevat on yksinkertaisesti sen takia, koska monet alimmalla tulokymmenyksellä olevat ovat kykenemättömiä ottamaan vastuuta omasta elämästään ja rahoittamaan omaa talouttansa työllä tai pääomalla, ja ovat täten riippuvaisia veronmaksajien tukiaisista. Eihän hallitus ole leikkaamassa pienituloisten palkkoja vaan heidän saamia tukisummia.


2. kysymys, onko kohtuullista että köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat.

Orpo vastasi: työvoimapalveluita parannetaan. Teemme kaikkemme että ihmiset työllistyvät. Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on vahvimpia ja laajempia. Heikompien asemmassa olevien ei heikennetä olennaisesti (viittaus toimeentulotukeen).

Seuraava "ei yhtään asenteellinen" kuvaaja oli tämä

1697052208574.png



Kommunistitoimittaja ottaa kolmantena esimerkkinä tämän 14k € /kk tienaavien käteen jäävä summa kasvaa näin paljon. Hän kysyy että "kuinka kipeätä tämä tekee hyvätuloisille".

Orpo: Suomessa on yksi maailman korkeimpia progressioita, paljon korkeampi kuin Ruotsissa. Meidän pitää progressio tolkullisena

Kommunistitoimittaja: MUTTA EN MINÄ SITÄ KYSYNYT VAAN KUINKA KIPEÄTÄ NÄMÄ UUDISTUKSET TEKEVÄT HYVÄTULOISILLE!!!11

Orpo: Ne jotka ovat töissä, niin heillä on asema parempi. Työstä ja yrittämisestä hyvinvointi kasvaa ja haluamme että ihmisten kannattaa tehdä töitä ja enemmän töitä. Silloin pystymme pitämään huolta heikommassa asemassa olevista.

Kommunistitoimittaja: Onko ihan mahdotonta sanoa ettei tee kipeää vaan haluatte palkita heille koska he kantavat suoraan kekoon.

Orpo: Me haluamme kannustaa töihin kaikissa tuloluokissa. Solidaarisuusvero säilyy, mutta sen alarajaa nostetaan. Haluamme pitää ihmisiä Suomessa. Meiltä lähtee valtava määrä ulkomaille nuoria töihin, me kilpaillaan kansainvälisistä osaajista. Me halutaan että osaajat pysyvät Suomessa.

Loppua en jaksa enää referoida, oli sellaista tulipunaista kysymyksenasettelua että hohhoijaa.

---

Sitä en ymmärrä, että miksi valtion propagandalaitoksen annetaan tehdä näin vasemmistolaista politiikkaa. Jos puolet kansasta on äänestänyt oikeistopuolueita, miksi A-Studiossa näkee niin harvoin, jos ollenkaan oikeistolaista kysymystenasettelua? Miten on mahdollista että Suomen oikeistolaisin hallitus moneen vuosikymmeneen ei kykene leikkaamaan YLE:n budjetista. Onko tälle järjestelmätason sosialistiselle terrorille nähtävissä mitään loppua? Liberaalipuolueeltakin puuttuu vielä yli 1000 kannattajakorttia että pääsisivät puoluerekisteriin...
 
Miten on mahdollista että Suomen oikeistolaisin hallitus moneen vuosikymmeneen ei kykene leikkaamaan YLE:n budjetista.

Erittäin hyvä kysymys.

Jatkokysymys, miten on mahdollista että Suomen oikeistolaisin hallitus leikkaa VAIN pienituloisilta? Jos ajat ovat kovat niin voisi olettaa että leikataan kaikilta.
 
Toinen syy miksi kolme alinta tulokymmenystä laskevat on yksinkertaisesti sen takia, koska monet alimmalla tulokymmenyksellä olevat ovat kykenemättömiä ottamaan vastuuta omasta elämästään

No miksi Orpo/Kokoomus ei sitten sano tätä ääneen, vaan alkaa aina sössöttää jotain sekavaa?
 
Ihmiset halutaan töihin. Kannustinloukkoja puretaan. Työn tekemisen pitäisi aina palkita.
Jotta näihin tavoitteisiin päästään, on pakko tehdä korjausliike tuilla elämisen ja töissä käymisen suhteen. Eli kasvattaa eroa perustukien ja pienipalkkaisen työn välillä. Ei monikaan ihminen mene töihin jos siitä ei hyödy mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että tuolla valtiokonttorissakin työskentelee vähän normaalia pätevämpää porukkaa, mutta ei kyllä siltä näytä.

Asiantuntijatasolla pitäisi osata nostaa esiin asioita, jotka ovat suorastaan idioottimaisia eikä vain putkiaivomaisesti suorittaa kun kerran näin on käsketty tehdä.



SUOMEN valtion velanhallintastrategia on koitunut viime vuosina veronmaksajille kalliiksi.

Käytännössä Suomen valtionvelkaa hoitava virasto Valtiokonttori solmi nollakorkoaikoina sopimuksia, jotka ovat osoittautuneet korkojen noustessa Suomen kannalta hyvin epäedullisiksi.

Suomen valtio laski liikkeelle koronapandemian aikana kymmeniä miljardeja euroja pitkäaikaista lainaa. Päällisin puolin vuosina 2020–2021 liikkeelle laskettu pitkäaikainen laina oli Suomen veronmaksajien kannalta erinomaisen edullista, sillä korot olivat tuolloin historiallisen matalalla. Suomi olisi voinut halutessaan laskea velanhoitokustannuksiaan merkittävästi vuosiksi eteenpäin.

Esimerkiksi tammikuussa 2021 Suomi otti markkinoilta kymmenvuotista lainaa miljardilla eurolla. Korko oli 0,4 prosenttia negatiivinen.

Sijoittajat siis sitoutuivat maksamaan Suomen valtiolle vuosittain neljä miljoonaa euroa siitä hyvästä, että saivat lainata Suomelle miljardi euroa kymmeneksi vuodeksi.

Veronmaksajien saama hyöty tällaisista miinuskorkoisista lainoista jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi.

Valtiokonttori noudatti ja noudattaa edelleen parikymmentä vuotta sitten määriteltyä velanhallinnan strategiaa. Strategian mukaan Valtiokonttorin täytyy pitää valtionvelan korkoriski ”valitulla tasolla”. Käytännössä kirjaus tarkoittaa sitä, että Valtiokonttori muuttaa pitkäaikaiset kiinteäkorkoiset lainat suurelta osin vaihtuvakorkoisiksi.

Valtiokonttori noudattaa kyseistä strategiaa riippumatta siitä, miten edullisesti Suomi saa pitkäaikaista lainaa markkinoilta.
 
Luulisi, että tuolla valtiokonttorissakin työskentelee vähän normaalia pätevämpää porukkaa, mutta ei kyllä siltä näytä.

Asiantuntijatasolla pitäisi osata nostaa esiin asioita, jotka ovat suorastaan idioottimaisia eikä vain putkiaivomaisesti suorittaa kun kerran näin on käsketty tehdä.



SUOMEN valtion velanhallintastrategia on koitunut viime vuosina veronmaksajille kalliiksi.

Käytännössä Suomen valtionvelkaa hoitava virasto Valtiokonttori solmi nollakorkoaikoina sopimuksia, jotka ovat osoittautuneet korkojen noustessa Suomen kannalta hyvin epäedullisiksi.

Suomen valtio laski liikkeelle koronapandemian aikana kymmeniä miljardeja euroja pitkäaikaista lainaa. Päällisin puolin vuosina 2020–2021 liikkeelle laskettu pitkäaikainen laina oli Suomen veronmaksajien kannalta erinomaisen edullista, sillä korot olivat tuolloin historiallisen matalalla. Suomi olisi voinut halutessaan laskea velanhoitokustannuksiaan merkittävästi vuosiksi eteenpäin.

Esimerkiksi tammikuussa 2021 Suomi otti markkinoilta kymmenvuotista lainaa miljardilla eurolla. Korko oli 0,4 prosenttia negatiivinen.

Sijoittajat siis sitoutuivat maksamaan Suomen valtiolle vuosittain neljä miljoonaa euroa siitä hyvästä, että saivat lainata Suomelle miljardi euroa kymmeneksi vuodeksi.

Veronmaksajien saama hyöty tällaisista miinuskorkoisista lainoista jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi.

Valtiokonttori noudatti ja noudattaa edelleen parikymmentä vuotta sitten määriteltyä velanhallinnan strategiaa. Strategian mukaan Valtiokonttorin täytyy pitää valtionvelan korkoriski ”valitulla tasolla”. Käytännössä kirjaus tarkoittaa sitä, että Valtiokonttori muuttaa pitkäaikaiset kiinteäkorkoiset lainat suurelta osin vaihtuvakorkoisiksi.

Valtiokonttori noudattaa kyseistä strategiaa riippumatta siitä, miten edullisesti Suomi saa pitkäaikaista lainaa markkinoilta.
No, ei nyt kannata postimiestä ampua kun emme tiedä, onko Valtionkonttori kuitenkin esittänyt valtioneuvostolle strategian muuttamista tai siitä poikkeamista.

Valtionkonttorin sijaan jäljet johtaa poliitikkoihin eli valtioneuvostoon, talous- ja suureen valiokuntaan, lopulta eduskuntaan. Siellä ne strategiat on valmisteltu ja hyväksytty. Käytännön ohjauksen Valtionkonttorille tekee sitten lopulta valtionvarainministeriö (velanhallinnan ohjaus).
 
No, ei nyt kannata postimiestä ampua kun emme tiedä, onko Valtionkonttori kuitenkin esittänyt valtioneuvostolle strategian muuttamista tai siitä poikkeamista.

Valtionkonttorin sijaan jäljet johtaa poliitikkoihin eli valtioneuvostoon, talous- ja suureen valiokuntaan, lopulta eduskuntaan. Siellä ne strategiat on valmisteltu ja hyväksytty. Käytännön ohjauksen Valtionkonttorille tekee sitten lopulta valtionvarainministeriö (velanhallinnan ohjaus).
Vielä pahempi, jos tätä on poliitikoille esitetty mutta ei mennyt läpi.
 
Vielä pahempi, jos tätä on poliitikoille esitetty mutta ei mennyt läpi.
No poliitikko nyt ei ainakaan myöntäisi sellaista, vaan pyrkisi heittämään virkamieskunnan bussin alle.
HS voisi tietysti kysyä asiaa valtionvarainministeriöstä, joka siinä välissä on se linkki.
Olen aika varma, että myöskään VM:llä ei itsellään olisi valtuuksia strategiasta poikkeamiseen ilman poliittista mandaattia.
 
Ihmiset halutaan töihin. Kannustinloukkoja puretaan. Työn tekemisem pitäisi aina palkita.
Jotta näihin tavoitteisiin päästään, on pakko tehdä korjausliike tuilla elämisen ja töissä käymisen suhteen. Eli kasvattaa eroa perustukien ja pienipalkkaisen työn välillä. Ei monikaan ihminen mene töihin jos siitä ei hyödy mitenkään.
Tähän nähden onkin kummallista, että hallitus on ajamassa sovitellun päivärahan poistoa. Ei se mitenkään ongelmaton kokonaisuus ollut, mutta sentään tuki sitä, että työttömän kannatti ottaa vastaan osa-aikaista työtä, jos sitä oli tarjolla. Tuon poiston jälkeen ei oikein kannata lähteä kuin kokoaikaisiin töihin.
 
Tähän nähden onkin kummallista, että hallitus on ajamassa sovitellun päivärahan poistoa.

Disinformaatiota tai tahallista väärinymmärtämistä. Hallitus ei ole poistamassa soviteltua päivärahaa.

Hallitus on poistamassa sen suojaosan, joka toki on leikkaus. Luonnoskierroksella olleessa hallituksen esityksessä on arvioitu miten tuon suojaosan poisto vaikuttaa:
1697120295043.png


P.S. Surullista että sahaajan viesti oli saanut kaksi tykkäystäkin, vaikka väite ei ollut edes totta.
 
Tuo vaikuttaa enemmän peruspäivärahalla olevalle, jonka ei tuon muutoksen jäkeen kannata ottaa juuri mitään osa-aikatyötä vastaan.

Lasketaanpa. Peruspäiväraha 800 €/kk, eli 9600 € vuodessa. Tuosta Lahdessa asuva kirkkoon kuulumaton maksaa tänä vuonna veroa 1 509,15 €, eli käteen jää 8 090,85 € = 674,24 €/kk.

Olettaen että peruspäivärähän määrä pysyy samana ja suojaosa poistuu, niin 300 €/kk palkkaa tienaava saa jatkossa päivärahaa 649,95 €/kk. Palkka ja soviteltu peruspäiväraha yhteensä 11 399,40 € vuodessa. Tuosta veroa tänä vuonna menisi 1 088,84 € eli käteen jää 10 310,56 € = 859,21 €/kk. Tuosta laskien siis "marginaaliveroprosentti" lisääntyneelle 300 €/kk palkkatulolle ja vähentyneelle peruspäivärahalle olisi 38,3 %, joka on vähemmän, mutta isossa kuvassa samassa linjassa kuin kokoaikaisella palkansaajalla lisätulot, joista puolet menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin.

En nyt tiedä onko tuossa jotenkin kannattamatonta ottaa osa-aikatyötä vastaan? Tietysti tämä on hyvin simppeli esimerkki ja oletettavasti saatava asumistukikin tuossa samalla leikkaantuisi, mutta ei se suojaosan poistumisesta huolimatta mikään huono diili ole kun työtä tekemällä saa ~50 % enemmän käteen, puhumattakaan että se osa-aikatyö voi poikia kokoaikatyön, puhumattakaan mielenterveyteen tulevista positiivista vaikutuksista (on huomattavasti mukavampi sanoa olevansa osa-aika töissä kuin työtön), kuin että ryhtyy työttömänä lakkoon.
 
Disinformaatiota tai tahallista väärinymmärtämistä. Hallitus ei ole poistamassa soviteltua päivärahaa.

Hallitus on poistamassa sen suojaosan, joka toki on leikkaus.
Kiitos korjauksesta, juurikin sovitellun päivärahan suojaosan poisto ei koko soviteltu päiväraha.
 
Erittäin hyvä kysymys.

Jatkokysymys, miten on mahdollista että Suomen oikeistolaisin hallitus leikkaa VAIN pienituloisilta? Jos ajat ovat kovat niin voisi olettaa että leikataan kaikilta.


  • SOTE = Minkä takia oikeistohallitus päätti ylläpitää raskasta ja byrokraattista, 21 haista vittu aluetta? Miksi ei voitu suoraan mennä 5 hallinnollisen alueen malliin, joka on rajalliset resurssit huomioon ottaen paljon tehokkaampi kulurakenteeltaan kuin nykyinen kepuratkaisu? Nyt hallitus päätti vain siitä että jos HV-alue ei kykene rahoittamaan toimintaansa, se voidaan pakkoliittää muiden HV-alueiden kanssa.
  • Yritystuet = kaverikapitalistinen kokoomus ei halua läänityksistään luopua. Kokoomus on ja tulee pysymään PRO BUSINESS (rahaa kaverifirmoille) ei PRO MARKET (kyvykkäin firma voittaa) hamaan tulevaisuuteen asti
  • Maaseutu ja aluetuet = persut voittivat keskustalta isoja alueita, he eivät halua syöttää lapaan keskustalle ja menettää näitä alueita
  • Yle = täysin musta aukko? Pelästyttiinkö liikaa leikkauksista koituvaa mainehaittaa kun Tynkkynen ja kumppanit menivät avaamaan sanaisen arkkunsa
  • Järjestötuet = Tämäkin täysin musta aukko? Ties millä hömppäorganisaatioille kaadetaan satoja miljoonia vuosittain veronmaksajien rahoja.
  • Kehitystuet = miksi monista kehitystuen kohteista on vaikea luopua? Mistä johtuu esim. Tavion vatvominen palestiinalaisalueiden tukihanojen sulkemisessa?
  • Työllisyyspalvelut = Minkä takia pyöritetään tehottomia TE-palveluita. Eikö parempi olisi maksaa yksityisille rekryfirmoille palkkioita onnistuneista rekryistä sen sijaan että pidetään arvauskeskusjärjestelmää yllä

Mun mielestä hyvätuloisilta voidaan leikata parhaiten leikkaamalla haitallisia yritystukia pois. Globaalissa kapitalismissa ei ole järkevää lähteä vetämään progressiota tiukemmalle ja potkia viimeisiäkin hyvätuloisia ulos maasta. Muuten käy samoin kuin Ohisalolla katujengien suhteen, kun rikkaat ovat menneet menojaan, voidaan todeta et ei tää ideologia tasapäistetyistä kansasta ja leikatuista kannustimista oikein toimi ja yhtäkkiä peukutetaankin tuloerojen kasvua.
 
  • SOTE = Minkä takia oikeistohallitus päätti ylläpitää raskasta ja byrokraattista, 21 haista vittu aluetta? Miksi ei voitu suoraan mennä 5 hallinnollisen alueen malliin, joka on rajalliset resurssit huomioon ottaen paljon tehokkaampi kulurakenteeltaan kuin nykyinen kepuratkaisu? Nyt hallitus päätti vain siitä että jos HV-alue ei kykene rahoittamaan toimintaansa, se voidaan pakkoliittää muiden HV-alueiden kanssa.
  • Yritystuet = kaverikapitalistinen kokoomus ei halua läänityksistään luopua. Kokoomus on ja tulee pysymään PRO BUSINESS (rahaa kaverifirmoille) ei PRO MARKET (kyvykkäin firma voittaa) hamaan tulevaisuuteen asti
  • Maaseutu ja aluetuet = persut voittivat keskustalta isoja alueita, he eivät halua syöttää lapaan keskustalle ja menettää näitä alueita
  • Yle = täysin musta aukko? Pelästyttiinkö liikaa leikkauksista koituvaa mainehaittaa kun Tynkkynen ja kumppanit menivät avaamaan sanaisen arkkunsa
  • Järjestötuet = Tämäkin täysin musta aukko? Ties millä hömppäorganisaatioille kaadetaan satoja miljoonia vuosittain veronmaksajien rahoja.
  • Kehitystuet = miksi monista kehitystuen kohteista on vaikea luopua? Mistä johtuu esim. Tavion vatvominen palestiinalaisalueiden tukihanojen sulkemisessa?
  • Työllisyyspalvelut = Minkä takia pyöritetään tehottomia TE-palveluita. Eikö parempi olisi maksaa yksityisille rekryfirmoille palkkioita onnistuneista rekryistä sen sijaan että pidetään arvauskeskusjärjestelmää yllä

Mun mielestä hyvätuloisilta voidaan leikata parhaiten leikkaamalla haitallisia yritystukia pois. Globaalissa kapitalismissa ei ole järkevää lähteä vetämään progressiota tiukemmalle ja potkia viimeisiäkin hyvätuloisia ulos maasta. Muuten käy samoin kuin Ohisalolla katujengien suhteen, kun rikkaat ovat menneet menojaan, voidaan todeta et ei tää ideologia tasapäistetyistä kansasta ja leikatuista kannustimista oikein toimi ja yhtäkkiä peukutetaankin tuloerojen kasvua.
Mainitsemastasi listasta olisi ollut helppo löytää useita miljardeja euroja tehostettavaa. Mutta ei niin ei.

Yritystuet on yksi harmaa alue, jota voi teollisuudessa työskenteleväkin kyseenalaistaa. Kaikissa suurissa suomalaisissa yrityksissä on pöhinäjohtajia, jotka yrittävät todistaa suuria visionäärin kykyjään aloittamalla turhia tuotekehityshankkeita ja hakemalla niihin tutkimus- ja kehitysrahoitusta.

Tietysti se on ensisijaisesti yrityksen sisäinen ongelma, mikäli sen sisällä sallitaan järjettömien "napanöyhtäprojektien" tekeminen. Mutta toisaalta voi myös kyseenalaistaa mm. Business Finlandin kompetenssia, että se myöntää veronmaksajien rahaa kaikkeen paskaan, josta kokenut alan toimija näkee jo otsalohkollakin ettei tämä johda mihinkään.

Jos Business Finlandissa olisi töissä oikeita eri teollisuuden alojen osaajia, pystyisi se kohdistamaan tukirahansa paremmin ja tehokkaammin. Valitettavasti vain tuntuu, että sen(kin) työntekijät on valittu puhtaasti puoluekirjoilla ja muilla suhteilla, kuten suuri osa Suomen kovapalkkaisista julkisen sektorin työntekijöistä.
 
Jatkokysymys, miten on mahdollista että Suomen oikeistolaisin hallitus leikkaa VAIN pienituloisilta? Jos ajat ovat kovat niin voisi olettaa että leikataan kaikilta.
Hyvätuloisilta leikataan veroja, niin siinä säilyy balanssi ja kaikilta leikataan jotain. Sitä en tajua, että miten kokoomus on myynyt tämän hallitusohjelman persuille, siellä on kuitenkin aika paljon kannatusta alemmissakin tulodesiileissä.
 
X:ssa tuli vastaan jonkun henkilön laskelma miten hän tulonsa laskee. Palkka oli n. 1300 ja tuet samat 1300 eli yhteensä 2600. En ole varma oliko verojen jälkeen vai ei, ehkä tuo palkka summa siihen viittaisi. Jos verojen jälkeen niin bruttopalkkahan olisi melkein 4500 euroa. Voiko olla noin iso summa?
 
Hyvätuloisilta leikataan veroja, niin siinä säilyy balanssi ja kaikilta leikataan jotain. Sitä en tajua, että miten kokoomus on myynyt tämän hallitusohjelman persuille, siellä on kuitenkin aika paljon kannatusta alemmissakin tulodesiileissä.
En tiedä, mutta olen olettanut että perussuomalaiset on paljolti töissä/eläkkeellä. Nythän leikkaukset ei juurikaan koskeneet duunareita vaan tuilla eläviä.
 
En tiedä, mutta olen olettanut että perussuomalaiset on paljolti töissä/eläkkeellä. Nythän leikkaukset ei juurikaan koskeneet duunareita vaan tuilla eläviä.
Kyllä sanoisin että nykyhallituksen toimet onnistuessaan tulevat kurjistamaan todella monen työtätekevän elämää. Jo pelkästään se että paikallinen sopiminen halutaan työehtosopomusten tilalle, on huonoja uutisia palkollisille. Paikallisesta sopimisesta kun liian helposti voi muuttua paikallista sanelua. Samoin pyrkimykset lakko-oikeuden kaventamiseksi pitkässä juoksussa tulee heikentämään työsopimusehtoja.

Ja osuuhan leikkaukset suoraan ja isosti niihin jotka juuri töiden takia joutuvat ajamaan omalla autolla paljon. Paljon puhuttu veronkevennys puolestaan keskiansiota tienaavalle on 30-40 euroa, toki jos tienaa 10k€+ kuussa niin sitten huomattavasti enemmän.
 
Kyllä sanoisin että nykyhallituksen toimet onnistuessaan tulevat kurjistamaan todella monen työtätekevän elämää. Jo pelkästään se että paikallinen sopiminen halutaan työehtosopomusten tilalle, on huonoja uutisia palkollisille. Paikallisesta sopimisesta kun liian helposti voi muuttua paikallista sanelua. Samoin pyrkimykset lakko-oikeuden kaventamiseksi pitkässä juoksussa tulee heikentämään työsopimusehtoja.

Ja osuuhan leikkaukset suoraan ja isosti niihin jotka juuri töiden takia joutuvat ajamaan omalla autolla paljon. Paljon puhuttu veronkevennys puolestaan keskiansiota tienaavalle on 30-40 euroa, toki jos tienaa 10k€+ kuussa niin sitten huomattavasti enemmän.

Tai sitten voidaan ajatella niin että PS äänestäjä ajattelee omaa napaansa pidemmälle, eli kun leikkaamaan joudutaan niin se tarkoittaa kaikkia.

Paitsi eläkeläisiä tietysti.
 
Tai sitten voidaan ajatella niin että PS äänestäjä ajattelee omaa napaansa pidemmälle, eli kun leikkaamaan joudutaan niin se tarkoittaa kaikkia.

Paitsi eläkeläisiä tietysti.
Kyllä niiltä eläkeläisiltäkin leikataan ostovoimaa, koska ei tehdä indeksitarkistuksia täysimääräisinä. Puhumattakaan, että ne indeksit kuvaisivat hintojen todellista nousua täysimääräisenä. jos sulla on 1300€ eläke => eläkkeen nousu %en tiedä mikä oli, mutta oletetaan 7% => saa 91€ /kk -verot. Mummo asuu rintamamies talossa, jossa energian hinta noussut 2-3 kertaiseksi => sanotaan vaikka alakanttiin 25000kWh *18snt =4500€ (ed.vuonna ehkä noin 2000-2500€) ja toi vasta oli energia ruuan hinta on nousut kymmeniä % . Kiinteistöverot nousee.
Nämä myös tietenkin palkansaajillekin. Mutta kuvaa hyvin, että noi indeksit eivät kuvaa käytännön todellisuutta, kun kyse on hintojen noususta.

Tossakin isolla eläkkeellä olevat "hyötyvät" enemmän, mutta heitä on lukumääräisesti vähemmän. Julkisuudessa oli että 14000e/kk saavat ensivuonna 2200 euroa enemmän käteen. => Kyllähän tämä näyttää siltä, että maksuhenkilöiksi joutuvat keskituloiset ja pienituloisten avustuksia pienennetään.

Laitetaas tähän vähän verotuksen historia tietoakin:
Verotettava ansiotulo vuonna 2023, [euroa]....Vero alarajan kohdalla, euroa.... Vero alarajan ylittävästä tulon osasta, %
0–19 900........................... 0,00............................ 12,64
19 900–29 700................. 2 515,36.................. 19,00
29 700–49 000.................. 4 377,36 ............. 30,25
49 000–85 800................. 10 215,61................. 34,00

Vuonna 1990 ylimmän tulorajan verotus [markkoina]. Lähde: "Täytämme veroilmoituksen verovuosi 1990" -painos vuodelta 1990
38000-54000................. 50............................ 9,00
67000-94000................. 3960......................... 24,00
94000-148000..............10440........................ 29,00
148000-265000........... 26100........................ 35,00
265000........................ 67500........................ 43,00
Lisäksi perittiin 0,9% varallisuusveroa yli 1.000.060 mk omaisuudesta (sen ylittävästä, alarajalla 500mk)

Eli suurituloisten marginaaliverotusta on alennettu n. 9% vuodesta 1990

Pienituloisten hyvä muistaa, että vero lasketaan vasta vähennysten jälkeen muodostuneesta/jäljelle jääneestä ansiotulosta.
Tilastokeskus
-mukaan 1990 markka vastaa 0,29 euroa vuoden 2022 arvolla
-Toisaalta kevytpolttoöljy maksoi 1990 n. 1,1mk/litra ja nyt n. 1.6€/litra.
 
Viimeksi muokattu:
Lasketaanpa. Peruspäiväraha 800 €/kk, eli 9600 € vuodessa. Tuosta Lahdessa asuva kirkkoon kuulumaton maksaa tänä vuonna veroa 1 509,15 €, eli käteen jää 8 090,85 € = 674,24 €/kk.

Olettaen että peruspäivärähän määrä pysyy samana ja suojaosa poistuu, niin 300 €/kk palkkaa tienaava saa jatkossa päivärahaa 649,95 €/kk. Palkka ja soviteltu peruspäiväraha yhteensä 11 399,40 € vuodessa. Tuosta veroa tänä vuonna menisi 1 088,84 € eli käteen jää 10 310,56 € = 859,21 €/kk

Hetkinen, peruspäivärahasta maksetaan veroa 1500€ vuodessa, ja (ihan hitusen isompi) palkka+päiväraha vuosiverot on vain 1088€, eli veron määrä laskee? Jokin ei täsmää tai tajusin jotain ihan väärin.

Tuo suojaosa on myös vaikuttanut siten, että on helpottanut pienien töiden vastaanottoa, kun ei ole tarvinnut heti alkaa laskemaan miten tulot vaihtelee, kun tietää että 300 euroon saakka mitään vaikutusta ei ole ollut. Mutta kun suojaosaa ei ole, ja ilmoitat yhtenäkin päivänä olleesi töissä, pitää tehdä selvitykset (palkkatodistukset ja muut), ja päivärahan maksu viivästyy.
 
Kyllä sanoisin että nykyhallituksen toimet onnistuessaan tulevat kurjistamaan todella monen työtätekevän elämää. Jo pelkästään se että paikallinen sopiminen halutaan työehtosopomusten tilalle, on huonoja uutisia palkollisille. Paikallisesta sopimisesta kun liian helposti voi muuttua paikallista sanelua. Samoin pyrkimykset lakko-oikeuden kaventamiseksi pitkässä juoksussa tulee heikentämään työsopimusehtoja.

Ja osuuhan leikkaukset suoraan ja isosti niihin jotka juuri töiden takia joutuvat ajamaan omalla autolla paljon. Paljon puhuttu veronkevennys puolestaan keskiansiota tienaavalle on 30-40 euroa, toki jos tienaa 10k€+ kuussa niin sitten huomattavasti enemmän.
Jos näillä keinoilla saadaan uusia työpaikkoja ja enemmän ihmisiä töihin, yhä useamman elämä tulee paranemaan.
 
Jossitella voi vaikka kuinka, mutta tilastokeskuksen mukaan meillä on nyt 12 000 työtöntä enemmän kuin vuosi sitten. Milloinkohan orpo ja kumppanit tulevat tekemään päätöksiä millä nyt alkuu saataisiin vaikka suunta edes oikeaan suuntaan?
 
Jossitella voi vaikka kuinka, mutta tilastokeskuksen mukaan meillä on nyt 12 000 työtöntä enemmän kuin vuosi sitten. Milloinkohan orpo ja kumppanit tulevat tekemään päätöksiä millä nyt alkuu saataisiin vaikka suunta edes oikeaan suuntaan?
Vain 12000 vaikka rakennusala on korkojen nousun myötä ajanut lähes seinään ja muutenkin ollaan laskusuhdanteessa?
 
Vain 12000 vaikka rakennusala on korkojen nousun myötä ajanut lähes seinään ja muutenkin ollaan laskusuhdanteessa?
Juu eihän edellisen hallituksen aikana onneksi mitään haastavaa maailmalla tapahtunut niin onhan vaikea tässä vertailua tehdä...

Se ei myöskään ollut pointti, vaan toi päätön jossittelu missä matalapalkkaisen duunarin kyykytystä koitetaan perustella jollain mitä ei ole tapahtumassa.
 
Hetkinen, peruspäivärahasta maksetaan veroa 1500€ vuodessa, ja (ihan hitusen isompi) palkka+päiväraha vuosiverot on vain 1088€, eli veron määrä laskee? Jokin ei täsmää tai tajusin jotain ihan väärin.
Työtulovähennys. En osaa sanoa onko tuossa numerot oikein, mutta ihan mahdollista se on.
 
Tai sitten voidaan ajatella niin että PS äänestäjä ajattelee omaa napaansa pidemmälle, eli kun leikkaamaan joudutaan niin se tarkoittaa kaikkia.

Paitsi eläkeläisiä tietysti.
Ja rikkaita.

Toisaalta voisi ajatella, että PS äänestäjä tällä kertaa äänesti itseään vastaan jos sattuu olemaan työntekijän asemassa. Virkasuhteessa olevatkin vähän niin ja näin, kun katsoo hallistusohjelmaa valtion eri virastojen suhteen. Lisäksi, kyllä pitää oikeasti tehdä jotain ja pahasti väärin, jos onnistuu käytännössä jokaisen liiton Suomessa saamaan sotajalalle, itse näenkin hallitusohjelman suorana hyökkäyksenä työtä tekeviä vastaan.

Kovaan ääneen on Orpon hallitus mainostanut "pohjoismaista mallia", silti yhä vain enemmän kertyy todisteita ettei hallitusohjelmassa ole "pohjoismaiseen malliin" edes pyrkimystä:



Lyly on samaa mieltä kuin viime viikolla Suomessa vieraillut Ruotsin keskusammattijärjestön (LO) pääekonomisti Laura Hartman, joka arvioi Demokraatin haastattelussa, että Suomen hallituksen sanelema uusi työmarkkinamalli on hataralla pohjalla.

Hartman totesi Demokraatissa, ettei hahmota Orpon hallituksen kaavailuissa työmarkkinamuutoksissa merkittäviä yhteneväisyyksiä Ruotsin malliin. Siitä puuttuu keskeinen elementti, joka on työmarkkinoiden keskinäinen luottamus.

– On tärkeää kuulla, että edes Ruotsissa ei tunnisteta Suomen hallituksen ”Pohjoismaisen mallin” yhtäläisyyksiä heidän omaan malliinsa. On selvää, että Orpon hallitus on retoriikallaan pyrkinyt sumuttamaan tosiasioita. Se on viemässä Suomea ennemminkin kohti itäisten naapurimaiden työmarkkinoita kuin pohjoismaista mallia. Mallia, jossa työnantajien valta ja saneluoikeus kasvavat merkittävästi, Lauri Lyly sanoo.

– Tärkeä on huomata, että Ruotsissa ja Tanskassa hallitus ei ”pitkällä tikullakaan” koske työmarkkinoiden neuvotteluihin palkoista ja työehdoista.
 
Kyllä sanoisin että nykyhallituksen toimet onnistuessaan tulevat kurjistamaan todella monen työtätekevän elämää. Jo pelkästään se että paikallinen sopiminen halutaan työehtosopomusten tilalle, on huonoja uutisia palkollisille. Paikallisesta sopimisesta kun liian helposti voi muuttua paikallista sanelua. Samoin pyrkimykset lakko-oikeuden kaventamiseksi pitkässä juoksussa tulee heikentämään työsopimusehtoja.

Ja osuuhan leikkaukset suoraan ja isosti niihin jotka juuri töiden takia joutuvat ajamaan omalla autolla paljon. Paljon puhuttu veronkevennys puolestaan keskiansiota tienaavalle on 30-40 euroa, toki jos tienaa 10k€+ kuussa niin sitten huomattavasti enemmän.
Paikallinen sopiminen ja palkkojen epätasa-arvo avaa myös mahdollisuuksia parempiin palkkoihin kun ihan jokaiselle "työkalulle" ei tarvitse maksaa samaa palkkaa kuin paremmille. Jos henkilö tuottaa talolle, ollaan häneen valmiita panostamaan.

Itse en ole koskaan osannut pelätä työpaikan puolesta. Suomi on täynnä työpaikkoja. Menee parempaan jos ei maistu.
 
Disinformaatiota tai tahallista väärinymmärtämistä. Hallitus ei ole poistamassa soviteltua päivärahaa.

Hallitus on poistamassa sen suojaosan, joka toki on leikkaus. Luonnoskierroksella olleessa hallituksen esityksessä on arvioitu miten tuon suojaosan poisto vaikuttaa:
1697120295043.png


P.S. Surullista että sahaajan viesti oli saanut kaksi tykkäystäkin, vaikka väite ei ollut edes totta.
Paikallinen sopiminen ja palkkojen epätasa-arvo avaa myös mahdollisuuksia parempiin palkkoihin kun ihan jokaiselle "työkalulle" ei tarvitse maksaa samaa palkkaa kuin paremmille. Jos henkilö tuottaa talolle, ollaan häneen valmiita panostamaan.

Itse en ole koskaan osannut pelätä työpaikan puolesta. Suomi on täynnä työpaikkoja. Menee parempaan jos ei maistu.
palkathan on saanut aina kilpailuttaa ylöspäin yksityisellä sektorilla, ja jos jossain paperitehtaalla on niin kova liittokuri että henk koht liksoista ei voi sopia niin ettii vaan paremman mestan sit.
 
palkathan on saanut aina kilpailuttaa ylöspäin yksityisellä sektorilla, ja jos jossain paperitehtaalla on niin kova liittokuri että henk koht liksoista ei voi sopia niin ettii vaan paremman mestan sit.
Itse ollut isossa talossa esimiehenä ja ei voinut maksaa. Niissä on pelko siitä että muut alkaa vaatimaan samaa ja liiton kanssa tästä on ollut useammat väännöt.
 
palkathan on saanut aina kilpailuttaa ylöspäin yksityisellä sektorilla, ja jos jossain paperitehtaalla on niin kova liittokuri että henk koht liksoista ei voi sopia niin ettii vaan paremman mestan sit.
Paperitehtailla liitot ovat neuvotelleet aivan liian korkeat minimipalkat eli vähimmäismäärät kaikille työntekijöille, mikä taas johtaa siihen että työvoimakustannusten hillitsemiseksi ei voida luoda mitään suuria palkkaeroja eli maksaa parhaille työntekijöille reilusti enemmän. Sen verran kokemusta myös kahdella eri paperitehtaalla työskentelystä, että molemmissa oli ihan merkittävä määrä sellaisia työntekijöitä, jotka eivät todellakaan olisi ansainneet samaa palkkaa kuin se parhaimmisto tai edes se keskimääräisesti pärjäävä porukka. Osalle se on oikeasti ns. suojatyöpaikka, johon tullaan rentoutumaan perhettä pakoon. Jotkut parhaimmat voisivat hyvinkin olla työpanoksellaan vaikka yli 100k€ vuosiansioiden arvoisia paperimiehiä, mutta jos kaikille maksetaan se 60-70k€ vuodessa, niin työvoimakustannukset karkaisivat käsistä.

Kaikkein paras työpanos saataisiin, jos palkkaerot saataisiin kasvamaan ihan tehtäväkohtaisesti. Ja palkka-avoimuutta vielä lisäksi peliin. Siinä voi sitten miettiä, kun työkaveri vetää tuplasti isompaa palkkaa, että missä menee omalla kohdalla vikaan ja tehdä korjaavat toimenpiteet eli parantaa omaa tekemistään.
 
Paikallinen sopiminen ja palkkojen epätasa-arvo avaa myös mahdollisuuksia parempiin palkkoihin kun ihan jokaiselle "työkalulle" ei tarvitse maksaa samaa palkkaa kuin paremmille. Jos henkilö tuottaa talolle, ollaan häneen valmiita panostamaan.

Itse en ole koskaan osannut pelätä työpaikan puolesta. Suomi on täynnä työpaikkoja. Menee parempaan jos ei maistu.
Ongelma on vain, että työntekijöistäkin on huutava pula. Ei se että tietty osa työväestä vaihtaa työpaikkaa nopeammin kuin kenkää helpota tilannetta oikeastaan yhtään.


Muutenkin Suomi on ajautumassa varsin "mielenkiintoiseen" tilanteeseen, samalla kun sanotaan että nyt kaikki töihin otetaan duunareilta ihan maan hallituksen toimesta vieläpä kaksin käsin. Marinin hallitushan työllisti kirjaimellisesti ennätysmäärän ihmisiä ilman että työntekijöiden oikeuksia poljettiin armotta maahan, toisaalta näyttää siltä että Orpon hallituksella on kädet täynnä edes pitää työllisyys nykytasolla.
 
Paperitehtailla liitot ovat neuvotelleet aivan liian korkeat minimipalkat eli vähimmäismäärät kaikille työntekijöille, mikä taas johtaa siihen että työvoimakustannusten hillitsemiseksi ei voida luoda mitään suuria palkkaeroja eli maksaa parhaille työntekijöille reilusti enemmän. Sen verran kokemusta myös kahdella eri paperitehtaalla työskentelystä, että molemmissa oli ihan merkittävä määrä sellaisia työntekijöitä, jotka eivät todellakaan olisi ansainneet samaa palkkaa kuin se parhaimmisto tai edes se keskimääräisesti pärjäävä porukka. Osalle se on oikeasti ns. suojatyöpaikka, johon tullaan rentoutumaan perhettä pakoon. Jotkut parhaimmat voisivat hyvinkin olla työpanoksellaan vaikka yli 100k€ vuosiansioiden arvoisia paperimiehiä, mutta jos kaikille maksetaan se 60-70k€ vuodessa, niin työvoimakustannukset karkaisivat käsistä.

Kaikkein paras työpanos saataisiin, jos palkkaerot saataisiin kasvamaan ihan tehtäväkohtaisesti. Ja palkka-avoimuutta vielä lisäksi peliin. Siinä voi sitten miettiä, kun työkaveri vetää tuplasti isompaa palkkaa, että missä menee omalla kohdalla vikaan ja tehdä korjaavat toimenpiteet eli parantaa omaa tekemistään.
Sama jossain kuljetusalalla. Sille 25-50% hitaammalle joudut maksamaan saman verran tai enemmän, kun sille nopealle. Riippuen kauan se on ollut töissä.
 
Suomessa on liikaa työttömiä vaikka avoimia työpaikkoja on vaikka muille jakaa. Demarien Demokraatti-lehdestä poimittuja mielipiteitä.
Elina Pylkkänen:
Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen pitää Suomen työvoimareserviä valtavana. Hän arvioi nykytilanteessa Suomessa olevan jopa yli puoli miljoonaa täysi-ikäistä ainakin osin työkykyistä ilman työtä.
– Mielestäni Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa ei voi olla oma valinta, elääkö työkykyisenä ennemmin toimeentulotuella kuin hakee töitä. Meillä on antelias hyvinvointivaltio, joka tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia ilmaiseen koulutukseen ja joka hoitaa tarvittaessa lapset ja vanhukset. Siksi yhteiskunnan palvelulupaus edellyttää, että kaikkien työikäisten ja -kykyisten pitäisi olla työmarkkinoiden käytössä ja kantamassa vastuuta yhteiskunnan tuloksesta, Pylkkänen sanoo.

Antti Rinne:
MYÖS Rinne ihmettelee TEM:n Elina Pylkkäsen tavoin, kuinka suuri joukko suomalaisia on työmarkkinoiden ulkopuolella, siis ei töissä eikä myöskään työnhakijana.
Rinne on omissa laskelmissaan käyttänyt tämän joukon kokona 145 000 ihmistä. Siinä ovat mukana 15-24-vuotiaat ja sitä vanhemmat ikäluokat, mutta siitä on poistettu muun muassa opiskelijat ja työkyvyttömyyseläkkeellä olevat. Jos tuolle koko määrälle maksettaisiin esimerkiksi vain toimeentulotukea, olisi sen vuosikustannus 952 miljoonaa euroa.
– Jos tämä joukko saataisiin työelämään, yhteiskunnan rahallinen nettohyöty olisi noin 1,2 miljardia euroa. Samalla työvoimapula ja paine sote-palveluissa helpottaisi, Rinne laskee.
Rinteen mielestä Suomessa pitäisi miettiä, kuinka perusturvasta voisi tehdä vastikkeellista.
– Tässä tarvittaisiin isoa asennemuutosta. Ja keppiä sekä porkkanaa. Olen itse pohtinut, motivoisiko työntekoon esimerkiksi se, jos tilille tulevan rahan asemesta yhteiskunta järjestäisi nuoren asumisen ja ruokailun, Antti Rinne heittää.

Työ ei oikein maistu työttömille. Pitäisi antaa enemmän keppiä kuin porkkanaa. Nyt on yritetty päin vastoin, mutta lopputulos on yhtä tyhjän kanssa. Täytyy sanoa, että asenteeni Antti Rinteeseen muuttui, kun luin tuon artikkelin. Mieshän puhuu ihan järkeviä.
Olisi hyvä, jos SDP:n Mäkynen, Tuppurainen ja Lindtman olisivat yhtä rohkeita sanoissaan. Vasemmistoliitosta en edes odota järjen ääntä.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on liikaa työttömiä vaikka avoimia työpaikkoja on vaikka muille jakaa. Demarien Demokraatti-lehdestä poimittuja mielipiteitä.
Elina Pylkkänen:


Antti Rinne:


Työ ei oikein maistu työttömille. Pitäisi antaa enemmän keppiä kuin porkkanaa. Nyt on yritetty päin vastoin, mutta lopputulos on yhtä tyhjän kanssa. Täytyy sanoa, että asenteeni Antti Rinteeseen muuttui, kun luin tuon artikkelin. Mieshän puhuu ihan järkeviä.
Olisi hyvä, jos SDP:n Mäkynen, Tuppurainen ja Lindtman olisivat yhtä rohkeita sanoissaan. Vasemmistoliitosta en edes odota järjen ääntä.
Harmi että näitä hyviä mielipiteitä poliitikoilla on monesti jälkeenpäin siis kun eivät voi enää asioihin vaikuttaa..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 938
Viestejä
4 782 823
Jäsenet
77 698
Uusin jäsen
tre

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom