• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Ottamatta kantaa uudistuksiin(ainakaan tässä yhteydessä), niin kuulosta siltä että jos ay-liike päättää ettei tykätä asiasta x ja vastustetaan sitä yleislakon voimalla, niin hallituksen pitää perääntyä.

Tämä on huonoa logiikkaa. Suomessa on demokratia, eikä yleislakkokorti kelpaa.
Tässähän olisi nyt paikallaan hallituksen säätää pikana laki, jonka perusteella nämä AY-pomot voidaan tuomita vankilaan. Periaatteessa noiden AY-pomojen uhkauksen perusteella pitäisi jo nykyisten lakien perusteella tuomita valtiopetoksesta. AY-pomot yrittävät syrjäyttää vaaleilla valitun eduskunnan päätöksiä, eli yrittävät vallankaappausta. Rikoksen tunnusmerkistö täyttyy.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 185
Voisko ton piikittelyn puolueiden tyhmyydestä(ilman perusteluja) jättää johonkin muualle? Vituttaa lukea yksittäisen nimimerkin mielipidettä tyyliin "toi on tymä lol"...
Olisihan se hyvä. Oppositiopuolueita on vain eräiden mielestä kiva haukkua, vaikka he eivät olisi keskustelun aiheena. Taikka muuten spinnaukset oppositioon, kun hallituspuolueista puhutaan, voisi jättää. Ellei sitten ole perusteltua.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
Olisihan se hyvä. Oppositiopuolueita on vain eräiden mielestä kiva haukkua, vaikka he eivät olisi keskustelun aiheena. Taikka muuten spinnaukset oppositioon, kun hallituspuolueista puhutaan, voisi jättää. Ellei sitten ole perusteltua.
Ihan oikeasti.... Pelkästään oppositiota? Tuntuu että kummallakin puolella on nyt niin herkässä tämä piikittely että vaikea nähdä sieltä välistä sitä järkevää keskustelua.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Siinä tapauksessa leikkasit sen kohdan pois lainauksesta. Tyhmin puolue on persut. Mikä muu tuossa sai sinut ajattelemaan vihreitä?
Koska kirjoitit tyhmin puolue. Se on Vihreät.

Olisihan se hyvä. Oppositiopuolueita on vain eräiden mielestä kiva haukkua, vaikka he eivät olisi keskustelun aiheena. Taikka muuten spinnaukset oppositioon, kun hallituspuolueista puhutaan, voisi jättää. Ellei sitten ole perusteltua.
Pata kattilaa soimaa. Itse aloitit tuon roskan tuolla "tyhmin puolue" -leikillä. Eli jos haluat että oppositiopuolueita ei vedetä mukaan kun keskustellaan hallituksesta, niin katso vähän tarkemmin mitä kirjoitat.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 694
Jos tulee yleislakko, siinä kyllä kaikki häviävät tavalla tai toisella, ja lopputuloskin on jo lakkoilun alkaessa selvä: hallituksen on peräännyttävä.

Vihdoin alkaa tapahtumaan! Koko Suomi kiinni! Jes!
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 149
Minua vähän hämää tuo AY-pomon kommentti työelämän kurjistamisesta. Kun ny kuitenkin itse olen työelämässä, enkä ole huomannut että tässä työelämässä mikään olisi kurjistunut tai kurjistumassa, niin mistä nämä oikein puhuu?
Kuinka kauan olet ollut? On helppo nähdä työelämän kurjistuminen, kun perspektiivi on pidempi ja takana on 30-40 vuotta työhistoriaa.
Toisaalta, vielä pitemmällä perspektiivillä historioitsija Juha Siltala kirjoitti aiheesta jo kaksituhattaluvun alkupuolella teoksen Työelämän huonontumisen lyhyt historia. Muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 566
Minua vähän hämää tuo AY-pomon kommentti työelämän kurjistamisesta. Kun ny kuitenkin itse olen työelämässä, enkä ole huomannut että tässä työelämässä mikään olisi kurjistunut tai kurjistumassa, niin mistä nämä oikein puhuu?
Varnaan se paikallinen sopiminen kunhan nyt ensin saavat näitä leikkauksia läpi.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 587
Kuinka kauan olet ollut? On helppo nähdä työelämän kurjistuminen, kun perspektiivi on pidempi ja takana on 30-40 vuotta työhistoriaa.
Toisaalta, vielä pitemmällä perspektiivillä historioitsija Juha Siltala kirjoitti aiheesta jo kaksituhattaluvun alkupuolella teoksen Työelämän huonontumisen lyhyt historia. Muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun.
"globaaliin hyperkilpailuun". Mikä on Siltalan ratkaisu? Mennä takaisin tunkkaiselle 80-luvulle ja ruvetaan tekemään bilateraalikauppaa Venäjän kanssa? Pomoille pienemmät palkat ja mökit käyttöön Kuusamossa? Saunalisät jokaiselle?

Vai onko tavoitteena joku 4 tunnin työviikko vasemman käden työpanoksella?
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Varnaan se paikallinen sopiminen kunhan nyt ensin saavat näitä leikkauksia läpi.
Olen tähän astikin sopinut ihan paikallisesti työnantajani kanssa työsopimuksen. Eli eipä tuo paikallinen sopiminen minulle mitään muutosta toisi. Eli edelleen peräänkuulutan, että mitähän ne kurjistamiset ovat.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 566
Olen tähän astikin sopinut ihan paikallisesti työnantajani kanssa työsopimuksen. Eli eipä tuo paikallinen sopiminen minulle mitään muutosta toisi. Eli edelleen peräänkuulutan, että mitähän ne kurjistamiset ovat.
Kaikki eivät ehkä voi neuvotella vaan se on ota tai jätä. TES tuo ehkä silloin turvaa kun syödä kuitenkin jokaisen pitää..
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 149
"globaaliin hyperkilpailuun". Mikä on Siltalan ratkaisu? Mennä takaisin tunkkaiselle 80-luvulle ja ruvetaan tekemään bilateraalikauppaa Venäjän kanssa? Pomoille pienemmät palkat ja mökit käyttöön Kuusamossa? Saunalisät jokaiselle?

Vai onko tavoitteena joku 4 tunnin työviikko vasemman käden työpanoksella?
Meinaatko, että historioitsijoiden tulisi etsiä ratkaisuja tulevaisuuteen? Ei nyt sentään.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 149
90-luvulta saakka olen työelämässä ollut. En ole havainnut kurjistumista.
Erikoista. Minun silmiini asia on päivänselvä jo pelkästään ihan sen vuoksi, että monessa työssä työn ja vapaa-ajan suhde on hämärtynyt. 90-luvun taitteessa ennen internetin ja kännyköiden yleistymistä valtaosalla ihmisistä työ päättyi tasan silloin kun työaikakin päättyi.
Eikä esim. nollatuntisopimuksia tai työvoimanvuokrausta Suomessa juuri vielä ollut, saati työnantajien työehtoshoppailua.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Erikoista. Minun silmiini asia on päivänselvä jo pelkästään ihan sen vuoksi, että monessa työssä työn ja vapaa-ajan suhde on hämärtynyt. 90-luvun taitteessa ennen internetin ja kännyköiden yleistymistä valtaosalla ihmisistä työ päättyi tasan silloin kun työaikakin päättyi.
Eikä esim. nollatuntisopimuksia tai työvoimanvuokrausta Suomessa juuri vielä ollut, saati työnantajien työehtoshoppailua.
Jaa, meillä työ loppuu just silloin kun työaika loppuu. Lisäksi työnantajan kanssa on sovittu, että työntekijä saa itse joustaa sen aloitus- ja lopetusajan kanssa mikäli haluaa. Eli ei ole pakko olla 8-16 vaan voi halutessaan olla vaikka 7-15 tai 9-17. Ja jos tarttee joku päivä tehdä lyhyempi päivä, niin sekin onnistuu, tekee sitten toisena päivänä pidemmän.

En tiennyt että nykyhallitus aikoo tämänkin minun ja työnantajani välisen sopimuksen perua :)
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Kertokaa nyt edes joku ja edes vaikka yksi ihan konkreettinen kurjistuminen, että edes vähän saisi kiinni siitä mistä te vouhotatte.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 408
Kuinka kauan olet ollut? On helppo nähdä työelämän kurjistuminen, kun perspektiivi on pidempi ja takana on 30-40 vuotta työhistoriaa.
Toisaalta, vielä pitemmällä perspektiivillä historioitsija Juha Siltala kirjoitti aiheesta jo kaksituhattaluvun alkupuolella teoksen Työelämän huonontumisen lyhyt historia. Muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun.
Minulla on useamman vuosikymmenen työkokemus. Työelämä on mennyt paljon parempaan suuntaan. "Management by perkele" on poistunut. Ihmiset otetaan yksilöinä huomioon. Puhalletaan yhteiseen hiileen sillä tavalla, että tuhkat eivät lentele työkavereiden silmille.
Jos olet jäänyt kiinni Juha Siltalan kuvaamaan aikakauteen, ehdotan työpaikan vaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 185
Pata kattilaa soimaa. Itse aloitit tuon roskan tuolla "tyhmin puolue" -leikillä. Eli jos haluat että oppositiopuolueita ei vedetä mukaan kun keskustellaan hallituksesta, niin katso vähän tarkemmin mitä kirjoitat.
Älä valehtele, en aloittanut tuota.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 149
Jaa, meillä työ loppuu just silloin kun työaika loppuu. Lisäksi työnantajan kanssa on sovittu, että työntekijä saa itse joustaa sen aloitus- ja lopetusajan kanssa mikäli haluaa. Eli ei ole pakko olla 8-16 vaan voi halutessaan olla vaikka 7-15 tai 9-17. Ja jos tarttee joku päivä tehdä lyhyempi päivä, niin sekin onnistuu, tekee sitten toisena päivänä pidemmän.

En tiennyt että nykyhallitus aikoo tämänkin minun ja työnantajani välisen sopimuksen perua :)
En mielestäni kirjoittanut sanaakaan nykyhallituksesta tai muistakaan hallituksista. Btw. kannattaa ylipäätään katsoa asioita hieman laajemmassa perspektiivissä, kuten Veikko Huovinen asian muotoilisi.
Oma duuni tai duunipaikka on aika pieni piiri.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
252
Eipä ole meillä. Onko jollain työpaikalla tuo otettu käyttöön?
Ei ole meilläkään mutta eikö se ole hallituksella valmistelussa. Ammatti vemppaajille ihan oikein, mutta kyllä se normi moraalilla varustettua työntekijääkin vituttaa. Perheellisillä voi yllättävästikkin tulla sairastelua esim päiväkodin aloituksen yhteydessä. Itse sairaana tai lapsen sairastumisen takia kotona.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Ei ole meilläkään mutta eikö se ole hallituksella valmistelussa. Ammatti vemppaajille ihan oikein, mutta kyllä se normi moraalilla varustettua työntekijääkin vituttaa. Perheellisillä voi yllättävästikkin tulla sairastelua esim päiväkodin aloituksen yhteydessä. Itse sairaana tai lapsen sairastumisen takia kotona.
Käsittääkseni tuo ei ole työnantajaa velvoittava. Työnantaja voi edelleen jatkossakin pitää ensimmäisenkin sairaslomapäivän palkallisena. Ja näin meillä on päätetty toimia.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Millä tavalla tämä työelämän kurjistuminen näkyy? Voisi kuvitella että monella mittarilla työelämässä on mennyt monet asiat eteenpäin kuten työturvallisuus, vanhempainvapaat ym.
Kaiken aikaa yksi kymmenestä työntekijästä kärsii työuupumuksen oireista, ja joka neljäs työntekijä kuuluu riskiryhmään.

Kunta-alalla kroonista väsymystä kokee n. 60 % työntekijöistä ja teollisuudessa n. 40 %.

200 000 - 400 000 ei tule palkallaan toimeen.

Nämä nyt ainakin ovat uusia ilmiöitä näin yleisessä mittakaavassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 332
Kaiken aikaa yksi kymmenestä työntekijästä kärsii työuupumuksen oireista, ja joka neljäs työntekijä kuuluu riskiryhmään.

Kunta-alalla kroonista väsymystä kokee n. 60 % työntekijöistä ja teollisuudessa n. 40 %.

200 000 - 400 000 ei tule palkallaan toimeen.

Nämä nyt ainakin ovat uusia ilmiöitä näin yleisessä mittakaavassa.
Huomattava osa näistä on
1) opettajia, joille on tullut opetusministeriön suunnalta opetukseen typeriä ideologisia lisävaatimuksia ja rajoitteita, samaan aikaan kun oppilaille ei saa pidettyä kuria ja ongelmaoppilaiden määrä kasaa.
2) sairaanhoitajia sairaaloissa joita on johdettu melko huonosti ja joiden tietojärjestelmät toimivat todella huonosti, ja joissa on pulaa hoitajista.

Edellisen hallituksen politiikka pahensi molempia ongelmia selvästi.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Kaiken aikaa yksi kymmenestä työntekijästä kärsii työuupumuksen oireista, ja joka neljäs työntekijä kuuluu riskiryhmään.

Kunta-alalla kroonista väsymystä kokee n. 60 % työntekijöistä ja teollisuudessa n. 40 %.

200 000 - 400 000 ei tule palkallaan toimeen.

Nämä nyt ainakin ovat uusia ilmiöitä näin yleisessä mittakaavassa.
Onpas ollut nopea hallitus, kun kaiken tuon kerinnyt jo saamaan aikaan.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
137
Ei ole meilläkään mutta eikö se ole hallituksella valmistelussa. Ammatti vemppaajille ihan oikein, mutta kyllä se normi moraalilla varustettua työntekijääkin vituttaa. Perheellisillä voi yllättävästikkin tulla sairastelua esim päiväkodin aloituksen yhteydessä. Itse sairaana tai lapsen sairastumisen takia kotona.
Monissa työ- tai työehtosopimuksissa eka saikkupäivä on sovittu palkalliseksi, tämähän ei ole muuttumassa. Lisäksi hallituksen ehdotus ei koske lapsen sairastelusta, työtapaturmasta tai ammattitaudista johtuvaa poissaoloa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 185
Monissa työ- tai työehtosopimuksissa eka saikkupäivä on sovittu palkalliseksi, tämähän ei ole muuttumassa. Lisäksi hallituksen ehdotus ei koske lapsen sairastelusta, työtapaturmasta tai ammattitaudista johtuvaa poissaoloa.
Yleissitovuutta ollaan kuitenkin poistamassa. Joten ekan saikkupäivän palkallisuus ei kestäisi pitkään. Ellei sitten yksittäisen yrityksen takia voisi ja mentäisi lakkoon.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 694
Kaiken aikaa yksi kymmenestä työntekijästä kärsii työuupumuksen oireista, ja joka neljäs työntekijä kuuluu riskiryhmään.

Kunta-alalla kroonista väsymystä kokee n. 60 % työntekijöistä ja teollisuudessa n. 40 %.

200 000 - 400 000 ei tule palkallaan toimeen.

Nämä nyt ainakin ovat uusia ilmiöitä näin yleisessä mittakaavassa.
Varmasti työuupumus on lisääntynyt, totta. Työelämä on nopeutunut ja vaatimukset on kasvanut. Toki myös sanoisin, että tässä on paljon itsestä kiinni. Some ym. on tuonut ihmisille vaatimuksia normaaliin arkeen. Halutaan olla paras ja postata someen onnistumisia. Tämä näkyy varsinkin korkeakoulutetuilla nuorilla omassa lähipiirissä. Toki on kovia työnantajia mutta uskoisin että työhön pystyy myös itse vaikuttaa.

Toki sitten on aloja kuten sairaanhoito missä on varmasti hommat mennyt huonompaan suuntaan. Mutta en kokonaisvaltaisesti näkisi että työelämä on kurjistunut.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 797
Halutaan olla paras ja postata someen onnistumisia. Tämä näkyy varsinkin korkeakoulutetuilla nuorilla omassa lähipiirissä.
Tuo on ihan varmasti totta. Ihan peruskoulussa jo ulkonäkö, kalliit releet ja muu status aiheuttavat paineita. Työelämässä tärkeää postailla saavutuksista, ketä tärkeitä ihmisiä tavannut ja missä matkustellut. Tärkeää verkostoitua ja luoda uraa. Toisaalta tekee töitä työnantajalle ja samalla markkinoi ja mainostaa itseään. Epäonnistua ei saa. Samalla lukee somesta kuinka muilla menee hyvin. Juttuja vähän suolataan ja kuorrutetaan someen. Sama kuin teinitytöt laittavat filtterillä finnit piiloon instakuvista. Se antaa kuvan, että muilla menee vähän paremmin kuin itsellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 812
Ei ole sattumaa. Tutkijat ovat nostaneet esille, että 2000-luvun aikana Suomessa on tehty päätöksiä, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi maan koulutusjärjestelmään. Lasten ja nuorten koulutuksesta on leikattu 2 miljardia vuosina 2012-2019. Toivottavasti en spoilaa liikaa, mutta näitä leikkauksia ovat puuhanneet oikeistolaista politiikkaa harjoittaneet hallitukset.

Tutkijat: 2000-luvun hallitukset muuttivat Suomea nostamalla eläkeikää ja sitomalla maan ydinvoimaan – Olivatko 1900-luvun päättäjät parempia? (yle.fi)

On aivan selvää että kun tarpeeksi leikataan, alkaa se näkymään kaikenlaisissa vertailevissa mittauksissa kuten mainitsemassasi PISA - kisassa.
Siellähän on ollut nämä vasemmistopuolueet siunaamassa näitä päätöksiä sitten Vanhasen hallituksen, pl. Sipilän hallitus.

Sotea itkettiin oppositiossa kalliiksi ripuliksi, mitä saatiin? No kepun "siltarummut" a'la Sote 2.0, eli helvetinmoista alijäämää tekevät Sote-alueet. Samaa itkettiin aktiivimallista, no mitä saatiin? Aktiivimalli 2.0, eli samaa paskaa eri kääröissä. Nyt voi taas oppositiossa ulista päätöksiä ja ensi hallituskaudella omalla vahtivuorolla keksiä pyörä uudestaan, siinä tuntuu olevan meidän vasemmistopuolueiden teesit asioiden kuntoon laittamisesta.

Erikoista. Minun silmiini asia on päivänselvä jo pelkästään ihan sen vuoksi, että monessa työssä työn ja vapaa-ajan suhde on hämärtynyt. 90-luvun taitteessa ennen internetin ja kännyköiden yleistymistä valtaosalla ihmisistä työ päättyi tasan silloin kun työaikakin päättyi.
Eikä esim. nollatuntisopimuksia tai työvoimanvuokrausta Suomessa juuri vielä ollut, saati työnantajien työehtoshoppailua.
Siellähän on demarit seissyt hallituksessa 90-luvun jälkeen kuusi kertaa, kas kun eivät korjanneet ongelmia.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 797
Ei voi olla pelkästään rahasta kiinni, että nykyisin koulu on persiistä ja lapset eivät opi mitään ja voivat pahoin. Itse kävin peruskoulun 70-80-luvuilla ja en kyllä muista mistään yltäkylläisyydestä nauttineeni. Jätepaperia kerättiin talkoilla, että saatiin koululle väritelkkari. Yläasteelle mennessä luokassa oli yli 30 oppilasta ja en muista mitään tällaisia ongelmia olleen kenelläkään. Pahimmat gangsterit olivat tarkkiksella ja vähälahjaisemmat apukoulussa /-luokalla. Kouluavustajia oli parilla pyörätuolissa olevalla. Pulpetissa istuttiin ja kirjasta päntättiin. Läksyt tehtiin lyijykynällä. Lyijytäytekynä tuli jossain vaiheessa. Kerran päivässä saatiin suht huonolaatuista laitosruokaa. Osa opettajista oli ihan perus, osa hyviä, osa arkoja nyhveröitä ja osa kiusaavia tyranneja. Silti selvittiin elämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 812
Monissa työ- tai työehtosopimuksissa eka saikkupäivä on sovittu palkalliseksi, tämähän ei ole muuttumassa. Lisäksi hallituksen ehdotus ei koske lapsen sairastelusta, työtapaturmasta tai ammattitaudista johtuvaa poissaoloa.
AY-neuvotteluissa voidaan jatkossakin sopia, että ensimmäinen sairaslomapäivä on palkallinen.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
601
Siellähän on ollut nämä vasemmistopuolueet siunaamassa näitä päätöksiä sitten Vanhasen hallituksen, pl. Sipilän hallitus.

Sotea itkettiin oppositiossa kalliiksi ripuliksi, mitä saatiin? No kepun "siltarummut" a'la Sote 2.0, eli helvetinmoista alijäämää tekevät Sote-alueet. Samaa itkettiin aktiivimallista, no mitä saatiin? Aktiivimalli 2.0, eli samaa paskaa eri kääröissä. Nyt voi taas oppositiossa ulista päätöksiä ja ensi hallituskaudella omalla vahtivuorolla keksiä pyörä uudestaan, siinä tuntuu olevan meidän vasemmistopuolueiden teesit asioiden kuntoon laittamisesta.


Siellähän on demarit seissyt hallituksessa 90-luvun jälkeen kuusi kertaa, kas kun eivät korjanneet ongelmia.
1696830144771.png


Siellä on Lipposen hallitukset ja Marinin hallitus missä demarit ovat olleet vallankahvassa. Eli osuiko kritiikkisi enemmän kokoomukseen? ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 812


Siellä on Lipposen hallitukset ja Marinin hallitus missä demarit ovat olleet vallankahvassa. Eli osuiko kritiikkisi enemmän kokoomukseen? ;)
Ja demarit oli läsnä Holkerin, Lipposen I ja II, Jäätteenmäen ja Vanhasen, sekä Kataisen ja Stubbin hallituksessa. Ei tämä niin mene, että voi huudella puskista kurjuutta ja siirtää vastuuta ongelmista aina toisille, jos on itse ollut mukana remmissä näitä päätöksiä siunaamassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 762
Ja demarit oli läsnä Holkerin, Lipposen I ja II, Jäätteenmäen ja Vanhasen, sekä Kataisen ja Stubbin hallituksessa. Ei tämä niin mene, että voi huudella puskista kurjuutta ja siirtää vastuuta ongelmista aina toisille, jos on itse ollut mukana remmissä näitä päätöksiä siunaamassa.
Tätä voidaan soveltaa sitten myös vaikkapa Persuihin tämän hallituskauden osalta.

Ai eikö voi? No olipa yllätys..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 812
Tätä voidaan soveltaa sitten myös vaikkapa Persuihin tämän hallituskauden osalta.

Ai eikö voi? No olipa yllätys..
Jaa miksi ei voi? Hallitusohjelma näyttää pääpiirteittäin hyvältä, toki siellä on nyansseja mistä en ole samaa mieltä, mutta harvemmin monipuoluejärjestelmässä saadaan yhden puolueen näköistä hallitusohjelmaa ja sen toteuttamisesta sekä seurauksista kantaa vastuun koko hallitus.

Tosin ei täällä nyt paljon kritiikkiä kuule muista hallituspuolueista, Kokoomus nyt saa osan, muut läpäisevät täysin kritiikin.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
601
Ja demarit oli läsnä Holkerin, Lipposen I ja II, Jäätteenmäen ja Vanhasen, sekä Kataisen ja Stubbin hallituksessa. Ei tämä niin mene, että voi huudella puskista kurjuutta ja siirtää vastuuta ongelmista aina toisille, jos on itse ollut mukana remmissä näitä päätöksiä siunaamassa.
On ollut läsnä kyllä, mutta argumenttisi ontuu kun puhutaan koulutuksesta. Eniten siitä on leikattu juuri Sipilän ja tullaan leikkaamaan tämän nykyisen hallituksen toimesta.
Kataisen hallituksessa tehtiin typeriä ratkaisuja
Pääministeri Jyrki Kataisen (kok) hallitus, johon kuului kokoomuksen lisäksi vihreät, Sdp, vasemmistoliitto, Rkp ja kristillisdemokraatit, päätti vuonna 2013 rakennepoliittisesta ohjelmasta, johon sisältyi myös noin 260 miljoonan euron säästöt toisen asteen koulutukseen.
Vanhasen I hallituksessa näin ei tehty.

Kokoomus on tosin istunut hallituksessa joka kerta 90-luvulta asti, lukuunottamatta kahta kertaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 762
Jaa miksi ei voi? Hallitusohjelma näyttää pääpiirteittäin hyvältä, toki siellä on nyansseja mistä en ole samaa mieltä, mutta harvemmin monipuoluejärjestelmässä saadaan yhden puolueen näköistä hallitusohjelmaa ja sen toteuttamisesta sekä seurauksista kantaa vastuun koko hallitus.
Sulta meni pointti: Tarkoitin että ei varmasti nykyhallituksen vastustajille ja persuvihaajille käy samat perustelut että persuja ei voi saattaa vastuuseen, koska Kokoomusvetoinen hallitus.

Toki tuon minun viestin voi lukea molemmin päin... tässä tapauksessa tarkoitin kuten yllä.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 797
Sotea itkettiin oppositiossa kalliiksi ripuliksi, mitä saatiin? No kepun "siltarummut" a'la Sote 2.0, eli helvetinmoista alijäämää tekevät Sote-alueet. Samaa itkettiin aktiivimallista, no mitä saatiin? Aktiivimalli 2.0, eli samaa paskaa eri kääröissä. Nyt voi taas oppositiossa ulista päätöksiä ja ensi hallituskaudella omalla vahtivuorolla keksiä pyörä uudestaan, siinä tuntuu olevan meidän vasemmistopuolueiden teesit asioiden kuntoon laittamisesta.
Soten kustannusten räjähtämiselle ei nykytiedon valossa ole tehtävissä yhtään mitään, oli hallituspohja mitä tahansa. Ikärakenne muuttuu, ala on markkinavoimien vietävänä jne. Syöksykierrettä ei voi pysäyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 812
On ollut läsnä kyllä, mutta argumenttisi ontuu kun puhutaan koulutuksesta. Eniten siitä on leikattu juuri Sipilän ja tullaan leikkaamaan tämän nykyisen hallituksen toimesta.
Kataisen hallituksessa tehtiin typeriä ratkaisuja
Vanhasen I hallituksessa näin ei tehty.

Kokoomus on tosin istunut hallituksessa joka kerta 90-luvulta asti, lukuunottamatta kahta kertaa.
Pisa-tulokset ovat laskeneet trendinomaisesti vuodesta 2006 lähtien, se on monisyinen ongelma, mitä nyt ei pelkät koulutusleikkaukset selitä. Syitä mm. luokkakoot, digitalisaation myötä vähentynyt lukeminen ja kirjoittaminen, kulttuuri- ja kielitaustat, inkluusion mukana tuomat ongelmat niin oppimiseen kuin opettamiseen jne...
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 659
Tuo on ihan varmasti totta. Ihan peruskoulussa jo ulkonäkö, kalliit releet ja muu status aiheuttavat paineita. Työelämässä tärkeää postailla saavutuksista, ketä tärkeitä ihmisiä tavannut ja missä matkustellut. Tärkeää verkostoitua ja luoda uraa. Toisaalta tekee töitä työnantajalle ja samalla markkinoi ja mainostaa itseään. Epäonnistua ei saa. Samalla lukee somesta kuinka muilla menee hyvin. Juttuja vähän suolataan ja kuorrutetaan someen. Sama kuin teinitytöt laittavat filtterillä finnit piiloon instakuvista. Se antaa kuvan, että muilla menee vähän paremmin kuin itsellä.
Nämä ovat ihmisen omia valintoja, eikä mitään työelämän tai yleensäkään ulkoisten tekijöiden aiheuttamia paineita. Kenenkään ei ole pakko olla somessa, kenenkään ei ole pakko verkostoitua, jne. Minulla ei ole tuttavapiirissä ainuttakaan ihmistä, joka pitäisi somessa jotain peliä yllä. Ihmiset ovat hyvissä ammateissa, hyvissä työpaikoissa ilman että heidän on tarvinnut millään tavalla verkostoitua, tai ylläpitää somessa jotain mielikuvia.

Kyllä ne on nämä somepellet ihan itse tehneet sen valinnan, että itseään pitää tyrkyttää somessa päivittäin. Nämä ovat ihan itse luotuja ongelmia, eikä niistä voi millään tavalla työelämää syyttää.

Ehkä tässä näkyy sekin, että juuri nämä somepellet ovat sellaista porukkaa, ettei sellaisia viitsi edes oikeassa elämässä katsella ja kuunnella, niin sen vuoksi omaan kaveri- ja tuttavapiiriin ei ole sellaisia edes pesiytynyt. Työpaikallakaan ei tule mieleen ketään työkaveria, joka paistattelisi somessa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 799
Viestejä
4 293 305
Jäsenet
71 723
Uusin jäsen
SamPeli

Hinta.fi

Ylös Bottom