• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Italia oli vuonna 2016 nettomaksaja (melko pienellä summalla). Nykyään tilanne taitaa olla toinen. Onko sinulla dataa väitteesi tueksi vuoden 2016 jälkeen?



Ymmärrätkö. mitä sana "netto" tarkoitaa?
Siinä on mukana ne kaikki tuet ja avustukset.



Ja todellinen (haitallinen) vaikutus talouteen on vielä suurempi kuin nettorahavirrat - EU jakaa rahaa keskimäärin todella epätehokkaasti turhiin projekteuihin ja korruptioon.
Yle Areenan Brysselin Kone lähetyksessä oli minua tietävämpi aiheesta puhumassa, löytyy sieltä lähetyksistä. Tuolta Brysselin Koneesta muuten löytyy erinomaisia tietoiskuja, suosittelen kaikille mutta etenkin niille jotka ovat hardcoresti EU:ta vastaan - ihan siksikin että tuolta tulee tietoa joka jopa voi vahvistaa heidän mielipidettään.

Mutta palataas ceissiin käsillä.

Kyllä, Italia on EU:n nettomaksaja. Se tarkoittaa, että se maksaa enemmän EU:n budjettiin kuin saa siitä takaisin. Vuonna 2021 Italian budjettiosuus oli 18,1 miljardia euroa, mikä oli kolmanneksi suurin summa EU:n jäsenmaista. Saksa maksoi eniten (33,2 miljardia euroa) ja Ranska toiseksi eniten (26,4 miljardia euroa). Italia on myös ollut nettomaksaja koko EU- jäsenyytensä ajan.


EU budget: Who pays most in and who gets most back? - BBC News
 
Mutta palataas ceissiin käsillä.

Kyllä, Italia on EU:n nettomaksaja. Se tarkoittaa, että se maksaa enemmän EU:n budjettiin kuin saa siitä takaisin. Vuonna 2021 Italian budjettiosuus oli 18,1 miljardia euroa, mikä oli kolmanneksi suurin summa EU:n jäsenmaista. Saksa maksoi eniten (33,2 miljardia euroa) ja Ranska toiseksi eniten (26,4 miljardia euroa). Italia on myös ollut nettomaksaja koko EU- jäsenyytensä ajan.


EU budget: Who pays most in and who gets most back? - BBC News

Miten yli kolme vuotta vanhan statistiikan esilletuominen tukee väitettäsi yhtään sen enempää?
 
No en missään välissä väittänyt, että näistä joku olisi myrkyttynyt. Oletin itsekin että nuo pestään kunnolla, mutta jos kyljessä (vaikkakin ulkopuoli) lukee vielä jotain pesun jälkeen, niin eihän sitä oltu pesty kunnolla?

Niin, onhan elintarvikepakkausten ulkopuolella ylipäätänsä vaikka mitä bakteereita; siellä ne on kaupassa kaikkien käpisteltävänä, tiedä myös vaikka joku olisi esimerkiksi jonkun vihanneksen sisälmyksen injektoinut neulalla, joka sisältää syaniidia.

Se että kovamuovipullon ulkopuolelle on pesun jälkeen jäänyt haalealla teksti "liuotin", ei tarkoita etteikö pesua olisi tehty sen merkittävän alueen eli suuosan ja pullon sisäpuolen osalta siten kuin hygieeniavaatimukset edellyttää. Vaikea myös sanoa miten 10 vuoden tekoälyn kehitys olisi vaikuttanut siihen, että nykypäivänä pullon ulkopuoli skannattaisiin vielä tarkemmin myös esteettisten haittojen vuoksi. Toki jos haetaan täydellistä kermaperselaatua, niin tokihan PET-muovin murskauksen ja muovirakeiden käsittely yms. prosessin jälkeen lopputulos on neitseellisempi.

Kuluttajan näkökulmasta myös sillä mielikuvalla on väliä. En osta käytettyä sänkyä, sohvaa tai vaatteita, olkootkin miten lutikkavapaita, ei olla kustu patjalle tai muuten puhtaita. Lasipullot vielä menee, koska lasiin nyt ei juuri mikään tartu. Silti jos keppanapullossa olisi lukenut tuo sama, tai vaikka kaiverrettu kylkeen että hiv+ verta, niin juomatta olisi jäänyt.

En minäkään ostaisi käytettyä sänkyä tai sohvaa, koska niiden riittävän varmuuden antava puhdistus ei ole kovin helppoa verrattuna mittakaavaltaan paljon pienempään muovipulloon. En kyllä osta käytettyjä vaatteitakaan, mutta siinä mittakaava alkaa taas oleen etunsa puhdistuksessa: jos myyjä takaa että käytetty vaate kestää vaurioitta (toki kuluu enemmän) yhden tehopesun 95 asteessa ennen kuin palaa vaatteen normaaliin käyttö- ja pesurytmiin, niin kyllä se puhtaaksi tulee. Kovin vaikeaksi menee eläminen noin yleensä, jos kaikki pitää olla neitseellistä: hotelliinkin täytyy ottaa varmaan oma ilmapatja mukaan, koska sängyllä on joku muukin nukkunut kuin minä (tiedä vaikka kussut patjalle, ja kusi tarttuu hotellin puhtaan lakanan läpi). Muistetaan myös, muuta kuin omaa, wc-pönttöä käytettäessä pyyhkiä desinfiointiaineella aina istuinrengas tai posliini, ettei hyppykuppa iske.

Murskaksi vaan pullot ja tölkit, sitten sulattamoon ja uusi aihio tulille. Hukkaan ei mene mitään. Toimii nyt ja toimii jatkossakin.
Kyllähän se tietysti toimii, mutta onko se järkevin tapa? Ennen kertakäyttöisile PET-muoveille oli haittavero; laitetaan sellainen nytkin jos haluaa neitseellistä Jaffaa murskatusta ja uudelleensulatetusta muovipullosta, jonka materiaalit toki nekin ovat yhä etenevissä määrin tehty kierrätetystä muovista. Muistinko muuten mainita, että ne kierrätetyt kovamuovipullot (ja muovijuomapullot tietty ylipäätään laajempaan käyttöön) tuli 1980-luvulla, eli ennen EU-jäsenyyttä, kunniakansalaisten invaasiota ja jopa ennen Vihreän puolueen(/liitto) perustamista?
 
Oletko ikinä miettinyt miten kova porukka kommunistit ovat, ne ei ole tainneet hallitukseen päästä puoleen vuosisataan, niitä äänestää vaaleissa pari tuhatta henkeä ja silti ne on pilanneet vuodesta toiseen Suomen talouden jopa porvarihallitusten aikaan ja kaikki oikeistolaiset pelkää niitä kun niitä on joka puolella suunnittelemassa Suomen tuhoa.
Vasemmistoliitto, viimeksi keväällä hallituksessa 2023, oli Rinteen hallituksessa 2019, Kataisen hallituksessa (2014).
Tosin puolue ei kirkaimpia julkikommunisteja hallitukseen nimittänyt, jos se nyt on se pointti.
 
Aika mielenkiintoinen tuo hallituksen työttömyysvakuutusmaksupuljaus. Työllisyysrahasto ehdottaa maksujen alentamista, koska rahaston puskurit ovat täynnä parantuneen työllisyystilanteen vuoksi. Se ehdottaa, että työnantajien maksua alennetaan 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden 700 miljoonalla eurolla. Tämähän olisi hyvä uutinen sekä työnantajille että työntekijöille.

Hallitus nyt kuitenkin päätti, että vain työnantajat saavat tämän kokonaisuudessaan. Työntekijöiden osuudesta se ottaa 200 miljoonaa oman budjettinsa täytteeksi. Tämä on aika kiero temppu, koska nämä maksut ovat työntekijöiden nimenomaan työttömyysvakuutuksina maksamia.
Linkistä ymmärsin että "ottaa" tarkoittaa sitä että sen verran viilattiin valtionverotusta takaisin päin.

Eli jos alunperin markkinoitu tietty alennus veroihin ja veroluenteisiin maksuihin, joissa iso rooli oli ko maksuilla, jos ja kun ne nyt alenikin arvioitu enemmän, niin valtion veroa ei alennettukkaan niin paljon kun suunniteltu.

Jutussa toki toivottiin enemmän päästöveroja, eli ilmeisesti olisi haluttu peruuteltavan bensaveron alennusten osalta. Bensa veromuutos on yhden haliituspuoleen avain juttuja, joten siihen ei korottavasti puututa kuin äärimäisessä hädässä.

No veroalennuksissa pakittelu on sitä mitä moni on toivonut.
 
Linkistä ymmärsin että "ottaa" tarkoittaa sitä että sen verran viilattiin valtionverotusta takaisin päin.

Eli jos alunperin markkinoitu tietty alennus veroihin ja veroluenteisiin maksuihin, joissa iso rooli oli ko maksuilla, jos ja kun ne nyt alenikin arvioitu enemmän, niin valtion veroa ei alennettukkaan niin paljon kun suunniteltu.

Jutussa toki toivottiin enemmän päästöveroja, eli ilmeisesti olisi haluttu peruuteltavan bensaveron alennusten osalta. Bensa veromuutos on yhden haliituspuoleen avain juttuja, joten siihen ei korottavasti puututa kuin äärimäisessä hädässä.

No veroalennuksissa pakittelu on sitä mitä moni on toivonut.


Nyt menee puurot ja vellit sekaisin.

Työttömyysvakuutusmaksua maksavat sekä työntekijät että työnantajat. Se maksetaan työttömyysrahastoon. Koska rahaston puskurit ovat täynnä, ehdottaa rahasto, että maksua alennetaan sekä työnantajilta että työntekijöiltä. Työntekijöiden osalta maksu puolittuisi.

Hallitus alentaa maksun työnantajilta kuten rahasto on toivonut. Työntekijöiden osalta se ei näin tee, vaan siirtää osan rahasta omaan budjettiinsa. Tässä Ylen aikaisempi juttu asiasta.
 
Hallitus alentaa maksun työnantajilta kuten rahasto on toivonut. Työntekijöiden osalta se ei näin tee, vaan siirtää osan rahasta omaan budjettiinsa.
Kyllä HS linkissä nimenomaan sanottiin että valtio tekee veronalennuskaavailuhin sen 200milj vastaavan korjauksen. käytettiin sanaa samansuuruisen veronkiristyksen.

Nopeasti vilasin yle linkkiäsi, niin siinä ei kai asiasta mainintaa.

Osa on toivonut niitä veronkirityksiä, veronalennusten sijaan. HS artikkellissa taasen toivottiin päästöverojen korotusta tulevorokorotuksen sijaan.
 
Terve vapaa yhteiskuntahan toimii niin että työntekijälle jää mahdollisimman paljon itselle käteen siitä omasta työpanoksesta. Eikä niin että kerätään mahdollisimman paljon veroja ja maksuja kun vaan irti saadaan. Se kun tiedetään että valtio ei osaa käyttää noita rahoja järkevästi vaan hassataan ne rahat kaikkeen turhaan paskaan. Toisten rahoilla kun on helppo mässäillä.
 
Kyllä HS linkissä nimenomaan sanottiin että valtio tekee veronalennuskaavailuhin sen 200milj vastaavan korjauksen. käytettiin sanaa samansuuruisen veronkiristyksen.

Nopeasti vilasin yle linkkiäsi, niin siinä ei kai asiasta mainintaa.

Osa on toivonut niitä veronkirityksiä, veronalennusten sijaan. HS artikkellissa taasen toivottiin päästöverojen korotusta tulevorokorotuksen sijaan.

Niin, hallitus ei siis itseasiassa laske veroja, vaan korottaa niita, jotta työntekijät eivät hyötyisi täysimääräisesti työttömyyvakuutusmaksun alennuksesta. Kiero temppu ajatellen sitä, että työntekijöiden maksuistahan tuo puskuri on syntynyt.

Tämän jälkeen on aivan turha kenenkään väittää, että hallitus alentaisi työssäkäyvän verotusta. Näin ei käy, vaan veroja korotetaan. Kaikki alennukset tulevat työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta, joka olisi tapahtunut joka tapauksessa.
 
Niin, hallitus ei siis itseasiassa laske veroja, vaan korottaa niita, jotta työntekijät eivät hyötyisi täysimääräisesti työttömyyvakuutusmaksun alennuksesta. Kiero temppu ajatellen sitä, että työntekijöiden maksuistahan tuo puskuri on syntynyt.

Tämän jälkeen on aivan turha kenenkään väittää, että hallitus alentaisi työssäkäyvän verotusta. Näin ei käy, vaan veroja korotetaan. Kaikki alennukset tulevat työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta, joka olisi tapahtunut joka tapauksessa.
Se ei nyt selvinnyt paljonko valtionverotus muuttu nettona.

Budjetin veroluenteisen rasitteen alentamisen tärkein väline oli nimenomaan työttömyysvakuutusmaksujen pienentäminen ja linkistäsi ymmärsin että nettona tavoite onnistu.

Toki tuo haisee että 200 miljoonaa olisi valtionbudjetista vaikutus ja nimenomaan budjetista. vaan ihan rehellisesti sillä täytetään kassaa.
 
Se ei nyt selvinnyt paljonko valtionverotus muuttu nettona.

Budjetin veroluenteisen rasitteen alentamisen tärkein väline oli nimenomaan työttömyysvakuutusmaksujen pienentäminen ja linkistäsi ymmärsin että nettona tavoite onnistu.

Toki tuo haisee että 200 miljoonaa olisi valtionbudjetista vaikutus ja nimenomaan budjetista. vaan ihan rehellisesti sillä täytetään kassaa.


Työttömyysvakuutusmaksuja on pakko alentaa, koska rahaston lakisääteinen yläraja lähestyy ja se on ollut selvästi ylijäämäinen. Tämä on täysin riippumatonta hallituksesta. Voisi jopa sanoa, että se on edellisen hallituksen ansiota, koska ylijäämä on kertynyt sen aikana.

Hallitus ei halua, että työntekijät (jotka ovat tuota rahastoa kasvattaneet) saavat täyden hyödyn työttömyysvakuutusmaksujen alentamisesta, joten se kiristää työntekijöiden verotusta.

Hallituksen toimet siis kiristävät verotusta. Veroluontoisten maksujen alentaminen tapahtuu riippumatta hallituksesta.
 
Työttömyysvakuutusmaksuja on pakko alentaa, koska rahaston lakisääteinen yläraja lähestyy ja se on ollut selvästi ylijäämäinen. Tämä on täysin riippumatonta hallituksesta. Voisi jopa sanoa, että se on edellisen hallituksen ansiota, koska ylijäämä on kertynyt sen aikana.
Juu, koskas se muutokset ansiosidonaiseen tulee voimaan.

Hallituksen toimet siis kiristävät verotusta.
Artikkellista ei osunut silmään mikä se nettovaikutus valtionverotukseen tuolla korotuksella oli?
Veroluontoisten maksujen alentaminen tapahtuu riippumatta hallituksesta.
OK, olin ymmärtänyt että hallituksen toimet jo vaikuttaisi.

Mutta budjetin verotuksen yksi pää tekijöitä oli veroluenteisten rasitteiden keveneminen, ja HSlinkistä ymmärsin että netto tavoite tuolla pysy.
 
Miten yli kolme vuotta vanhan statistiikan esilletuominen tukee väitettäsi yhtään sen enempää?
Vastasin esitettyyn kysymykseen. Toisekseen kysymyksessäkään ei esitetty mitään faktaa, tuotiin vain esille epäilys että kuinkahan asia nyt lienee.

Tämänhetkisen tiedon valossa, Italia on EU:ssa nettomaksaja.
 
Juu, koskas se muutokset ansiosidonaiseen tulee voimaan.

Ja tällä oli tämän asian kanssa tekemistä mielestäsi mitä? Alennus työttömyysvakuutusmaksuun olisi pitänyt tehdä riippumatta ansiosidonnaisen muutoksista.

Artikkellista ei osunut silmään mikä se nettovaikutus valtionverotukseen tuolla korotuksella oli?

Veroja kerätää 200 miljoonaa enemmän, minkä arvelisit nettovaikutuksen olevan?

OK, olin ymmärtänyt että hallituksen toimet jo vaikuttaisi.

Mutta budjetin verotuksen yksi pää tekijöitä oli veroluenteisten rasitteiden keveneminen, ja HSlinkistä ymmärsin että netto tavoite tuolla pysy.

Miten ne voisivat vaikuttaa, kun ne eivät ole edes voimassa vielä?

Tätä veroluonteista maksua olisi pitänyt alentaa täysin riippumatta hallituspohjasta. Tämä hallituspohja päätti, että maksun alennusta ei anneta täysimääräisenä työntekijöille, vaan korotetaan verotusta.
 
Ja tällä oli tämän asian kanssa tekemistä mielestäsi mitä? Alennus työttömyysvakuutusmaksuun olisi pitänyt tehdä riippumatta ansiosidonnaisen muutoksista.
Sitä kysyin koska ne muutokset tulee voimaan, nehän vaikuttaa maksujen suuruuteen.

Jos tuossa yritit sanoa että joskus vuonna 2025 tai myöhemmin, niin ok, mutta kai sen voisi ihan suoraan ja selkeästi sanoa.


Veroja kerätää 200 miljoonaa enemmän, minkä arvelisit nettovaikutuksen olevan?
Sori, huonosti kysytty.
Yritin kysyä sitä että paljonko hallituksen toimet vaikuttaa verotukseen, kun huomioidaan niihin tämä summa.

Veroluenteiset ja suorat verot, niin siihen tuo ei vaikuta mitään, eli on sama kuin suunniteltu.

Tätä veroluonteista maksua olisi pitänyt alentaa täysin riippumatta hallituspohjasta. Tämä hallituspohja päätti, että maksun alennusta ei anneta täysimääräisenä työntekijöille, vaan korotetaan verotusta.
Hallituspohja ei kai se juttu, vaan se budjetti esitys.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut korottaa veroja enemmän.

Tässä kai enemmän tullut kritiikkiä siitä että olisi pitänyt korottaa niitä päästö veroja ansiotuloverojen sisjaan.
 
Sitä kysyin koska ne muutokset tulee voimaan, nehän vaikuttaa maksujen suuruuteen.

Jos tuossa yritit sanoa että joskus vuonna 2025 tai myöhemmin, niin ok, mutta kai sen voisi ihan suoraan ja selkeästi sanoa.

Tähän työttömyysvakuutusmaksujen alennukseen ei ole merkitystä, koska ylijäämä on kerätty, ennen kuin hallitus on edes ollut vallassa.


Sori, huonosti kysytty.
Yritin kysyä sitä että paljonko hallituksen toimet vaikuttaa verotukseen, kun huomioidaan niihin tämä summa.

Veroluenteiset ja suorat verot, niin siihen tuo ei vaikuta mitään, eli on sama kuin suunniteltu.

Hallituksen toimet eivät vaikuta työttömyysvakuutusmaksun alenemiseen. Sitä pitäisi alentaa joka tapauksessa, koska rahasto on ylijäämäinen ja jos maksuja ei alenneta, lakisääteisen puskurin yläraja ylittyy. Hallituksen toimet vaikuttavat siihen, että työntekijät eivät hyödy tuon rahaston maksujen alentamisesta täysimääräisesti, koska hallitus kiristää verotusta. Hallituksen aktiivinen toimi on siis työntekijöiden verojen kiristäminen tässä tapauksessa.


Hallituspohja ei kai se juttu, vaan se budjetti esitys.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut korottaa veroja enemmän.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut antaa työttömyysvakuutusmaksun alenemisen hyödyn kokonaan työntekijöille (koska työntekijät yhdessä työnantajien kanssa ovat tuon ylijäämän myös kerryttäneet). Tämä nykyinen ei anna, vaan kiristää verotusta.
 
Tähän työttömyysvakuutusmaksujen alennukseen ei ole merkitystä, koska ylijäämä on kerätty, ennen kuin hallitus on edes ollut vallassa.
Kysyin koska muutokset tulee voimaan.
Jos eivät ole tulossa voimaan, niin ei vaikuta, mutta jos ovat tulossa niin kyllä ne sitten pitäisi vaikuttaa.
Hallituksen toimet eivät vaikuta työttömyysvakuutusmaksun alenemiseen. Sitä pitäisi alentaa joka tapauksessa, koska rahasto on ylijäämäinen ja jos maksuja ei alenneta, lakisääteisen puskurin yläraja ylittyy.
Jos ansiosidonnaisen kestoa ja suuruuttaa muutetaan hallituksen toimesta, niin miksi ne ei vaikuttaisi kassan menoihin.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut antaa työttömyysvakuutusmaksun alenemisen hyödyn kokonaan työntekijöille (koska työntekijät yhdessä työnantajien kanssa ovat tuon ylijäämän myös kerryttäneet). Tämä nykyinen ei anna, vaan kiristää verotusta.
Jos, jos toki mahdollista, mutta sellainen kutina jäänyt että joillain muilla pohjilla oli nykyistä enemmän halua kiristää verotusta kuin alentaa. Ehkä myös enemmän halua pitää tai suurentaa ansiosidonnaisen etuuksia.

Tietenkin jos ajattelet että perussuomalaiseten korvaantuminen demareilla olisi tarkoittanut sitä että bensaveroa ei olisi alennettu ja päinvastoin olisi lisätty päästöveroja, niin siitä vielä matkaa siihen että ansiotuloverotusta ja veroluenteisia maksuja olisi enemmän kevennetty kuin nykyinen.
 
Kysyin koska muutokset tulee voimaan.
Jos eivät ole tulossa voimaan, niin ei vaikuta, mutta jos ovat tulossa niin kyllä ne sitten pitäisi vaikuttaa.

Miten tulevat muutokset vaikuttavat tähän mennessä kerättyyn ylijäämään? Työttömyysrahaston päätös ei perustu mihinkään arvioon tulevasta, vaan siihen, että rahasto on ollut ylijäämäinen ja jos maksuja ei lasketa, niin ylijäämä ylittää lakisääteisen rajan. Työttömyysrahaston päätöksellä ei ole mitään tekemistä hallituksen tekemisten tai tekemättä jättämisten kanssa (vaikka hallitus niin väittää, ja osa näköjään uskoo).


Jos, jos toki mahdollista, mutta sellainen kutina jäänyt että joillain muilla pohjilla oli nykyistä enemmän halua kiristää verotusta kuin alentaa. Ehkä myös enemmän halua pitää tai suurentaa ansiosidonnaisen etuuksia.

Tietenkin jos ajattelet että perussuomalaiseten korvaantuminen demareilla olisi tarkoittanut sitä että bensaveroa ei olisi alennettu ja päinvastoin olisi lisätty päästöveroja, niin siitä vielä matkaa siihen että ansiotuloverotusta ja veroluenteisia maksuja olisi enemmän kevennetty kuin nykyinen.

On aika vaikea ottaaa kantaa siihen, että mitä jokin fiktiivinen hallitus olisi tehnyt. Tämä hallitus päätti kiristää työntekijöiden verotusta, jotta työntekijät eivät saisi täyttä hyötyä työttömyysrahaston, jota työntekijät rahoittavat, ylijäämästä.
 
Miten tulevat muutokset vaikuttavat tähän mennessä kerättyyn ylijäämään? Työttömyysrahaston päätös ei perustu mihinkään arvioon tulevasta, vaan siihen, että rahasto on ollut ylijäämäinen ja jos maksuja ei lasketa, niin ylijäämä ylittää lakisääteisen rajan. Työttömyysrahaston päätöksellä ei ole mitään tekemistä hallituksen tekemisten tai tekemättä jättämisten kanssa (vaikka hallitus niin väittää, ja osa näköjään uskoo).
Kysyin koska ne päätökset tulee voimaan.

Uutisoinnista ymmärsin että maksun pienentämisen taustalla on rahaston ensivuoden budjetti. ennusteet menoista, rahaston koosta.

Siitä olen lukenut että rahastoon on kerätty ylijäämää, en siitä kyseenalaista.

On aika vaikea ottaaa kantaa siihen, että mitä jokin fiktiivinen hallitus olisi tehnyt. Tämä hallitus päätti kiristää työntekijöiden verotusta, jotta työntekijät eivät saisi täyttä hyötyä työttömyysrahaston, jota työntekijät rahoittavat, ylijäämästä.
Ok, sori , ymmärsin vähän väärin viestisi toisesta hallituksesta.
 
SAK: Aloitamme työtaistelutoimet ensi viikolla – Ministeri Riikka Purralle ja Petteri Orpolle ilmoitettu (iltalehti.fi)

SAK näköjään vastustaa demokratiaa niin voimakkaasti, että alkaa oikein taistelemaan työtaistelutoimilla demokratiaa vastaan. Alkaa vaikuttaa siltä, että SAK ajaa itsensä sellaiseen nurkkaan, että se tullaan lakkauttamaan laittomana terroristijärjestönä.
Voitais tehdä niin, että SAK saa vapaasti lakkoilla kunhan alkavat maksaa veroja. Ai ei käy liitoille? No voi samperi. ;)
 
Jokainen työntekijä joka osallistuu tähän SAK:n masinoimaan lakkoon, osallistuu laittomaan lakkoon ja sen pitäisi olla irtisanomisperuste. Kaikki lakkoilijat kortistoon ja sen jälkeen SAK:n johdolle vankeustuomiot laittoman lakon organisoinnista ja terrorismirikoksista.

EDIT: vai mikä se olikaan oikea lakitermi rikokselle, jossa järjestetään yleistä yhteiskunnallista kaaosta, en muista oikeaa termiä.
 
Kysyin koska ne päätökset tulee voimaan.

Uutisoinnista ymmärsin että maksun pienentämisen taustalla on rahaston ensivuoden budjetti. ennusteet menoista, rahaston koosta.

Siitä olen lukenut että rahastoon on kerätty ylijäämää, en siitä kyseenalaista.

Työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen elokuussa. Päätös perustuu siihen, millainen suhdannepuskuri rahastossa on tällä hetkellä ja kuinka ylijäämäinen se on ollut viime vuonna.

Pointtina edelleen se, että tämä alennus olisi mahdollista antaa työllisyysrahastoa rahoittaville työntekijöille kokonaisuudessaan (kuten työnantajille annetaan). Mutta hallitus ei halua tätä tehdä, vaan kiristää työntekijöiden verotusta.
 
Työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen elokuussa. Päätös perustuu siihen, millainen suhdannepuskuri rahastossa on tällä hetkellä ja kuinka ylijäämäinen se on ollut viime vuonna.
Ok, olen sitten lukenut väärin uutisoituja uutisointeja, joissa mainittiin myös ensivuoden budjetti mm arviot menoista.

Mutta koska ne hallituksen kaavailemat muutoksen ansiosidonnaiseen tulevat voimaan. (ilmeisesti vaikuttaa merkittävästi vuonna 2025)

Pointtina edelleen se, että tämä alennus olisi mahdollista antaa työllisyysrahastoa rahoittaville työntekijöille kokonaisuudessaan (kuten työnantajille annetaan). Mutta hallitus ei halua tätä tehdä, vaan kiristää työntekijöiden verotusta.
Ehkä siinä hallitus on vähän huonosti viestinyt, sen olisi kannattanut viestiä niin että suoraa palkkatuloverotusta ei kevennetä (* , mutta vero ja veroluenteisten maksujen netto vaikutuksesta rasite pienenee huomattavasti.

(*
Jostain uutisesta tein tulkinnan palkkatulon verotus ei laskisi, jos indexkorjauksia ei huomio, mutta tämä vähän hämyisää, koska verotettavat tulot kasvaa, niin se sinänsä lisää suoriaveroja, vaikka käteenjäävä kasvaakin.
 
Niin, hallitus ei siis itseasiassa laske veroja, vaan korottaa niita, jotta työntekijät eivät hyötyisi täysimääräisesti työttömyyvakuutusmaksun alennuksesta. Kiero temppu ajatellen sitä, että työntekijöiden maksuistahan tuo puskuri on syntynyt.

Tämän jälkeen on aivan turha kenenkään väittää, että hallitus alentaisi työssäkäyvän verotusta. Näin ei käy, vaan veroja korotetaan. Kaikki alennukset tulevat työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta, joka olisi tapahtunut joka tapauksessa.
Hallitus päätti keventää ansiotuloverotusta 405 miljoonalla eurolla. Nyt rahasto päätti että he alentavat näitä vakuutusmaksuja. Hallitus päätti ettei indeksitarkastusta tehdä veroihin täysimääräisenä, vaan nappastaan maksun alenemisesta 200 miljoonaa budjettiin.

Elli lopputulemana hallituskeventää verotusta 205 miljoonalla eurolla ja päälle tulee vakuutusmaksun alentuminen.

Näin ainakin itse ymmärrän tämän kuvion.
 
Ehkä siinä hallitus on vähän huonosti viestinyt, sen olisi kannattanut viestiä niin että suoraa palkkatuloverotusta ei kevennetä (* , mutta vero ja veroluenteisten maksujen netto vaikutuksesta rasite pienenee huomattavasti.

(*
Jostain uutisesta tein tulkinnan palkkatulon verotus ei laskisi, jos indexkorjauksia ei huomio, mutta tämä vähän hämyisää, koska verotettavat tulot kasvaa, niin se sinänsä lisää suoriaveroja, vaikka käteenjäävä kasvaakin.

Siis hallitushan on tietysti viestinyt työttömyysvakuutusmaksun alentamisen veronalennuksena, jotta ihmiset luulisivat, että hallitus laskeen palkkaverotusta. Ja osa on selvästi nämä väitteet uskonutkin.
 
Hallitus päätti keventää ansiotuloverotusta 405 miljoonalla eurolla. Nyt rahasto päätti että he alentavat näitä vakuutusmaksuja. Hallitus päätti ettei indeksitarkastusta tehdä veroihin täysimääräisenä, vaan nappastaan maksun alenemisesta 200 miljoonaa budjettiin.

Elli lopputulemana hallituskeventää verotusta 205 miljoonalla eurolla ja päälle tulee vakuutusmaksun alentuminen.

Näin ainakin itse ymmärrän tämän kuvion.

Ei hallitus kevennä yhtään mitään. Työllisyysrahaston pitää laskea työttömyysvakuutusmaksua, koska rahasto on ollut edellisenä ja tänä vuonna niin ylijäämäinen, että sen lakisääteinen suhdannepuskuri tulee täyteen jo tänä vuonna.

Työllisyysrahasto ehdottaa, että työnantajien työttömyysvakuutusmaksuja alennettaisiin 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden työttömyysvakuutusmaksuja samalla summalla. Näin tehdäänkin.

Mutta jotta työntekijät eivät hyötyisi tuosta työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta täysimääräisenä, niin hallitus kiristää palkkatyön verotusta 200 miljoonalla eurolla. Se on se toimi, jonka hallitus aktiivisesti tekee.
 
Ei hallitus kevennä yhtään mitään. Työllisyysrahaston pitää laskea työttömyysvakuutusmaksua, koska rahasto on ollut edellisenä ja tänä vuonna niin ylijäämäinen, että sen lakisääteinen suhdannepuskuri tulee täyteen jo tänä vuonna.

Työllisyysrahasto ehdottaa, että työnantajien työttömyysvakuutusmaksuja alennettaisiin 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden työttömyysvakuutusmaksuja samalla summalla. Näin tehdäänkin.

Mutta jotta työntekijät eivät hyötyisi tuosta työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta täysimääräisenä, niin hallitus kiristää palkkatyön verotusta 200 miljoonalla eurolla. Se on se toimi, jonka hallitus aktiivisesti tekee.
Tuosta linkkaamastani uutisesta lainaus

iltalehti sanoi:
Petteri Orpon (kok) hallitus aikoo keventää työn verotusta satsaamalla siihen 405 miljoonaa euroa. Ansiotuloveron kevennystä painotetaan pieni- ja keskituloisiin korottamalla työtulovähennystä ja ottamalla käyttöön lapsikohtainen korotettu työtulovähennys. Toisaalta solidaarisuusveron alaraja nousee nykyisestä 72 300 eurosta 150 000 euroon, eli korkeinta progressiivista veroprosenttia maksavat enää vain yli 150 000 euroa tienaavat.
Eli hallitus keventää verotusta ja nämä vakuutusmaksujen alennukset tulee päälle, mutta työntekiöiden osalta ei täysimääräisesti, sillä indeksi tarkastuksia jätetään tekemättä 200 miljoonan euron edestä.
Lopputulemana (kuten aiemmin sanoin) hallitus siis keventää verotusta 205 miljoonalla ja vakuutusmaksujen kevennys tulee päälle
 
Eli hallitus keventää verotusta ja nämä vakuutusmaksujen alennukset tulee päälle, mutta työntekiöiden osalta ei täysimääräisesti, sillä indeksi tarkastuksia jätetään tekemättä 200 miljoonan euron edestä.
Lopputulemana (kuten aiemmin sanoin) hallitus siis keventää verotusta 205 miljoonalla ja vakuutusmaksujen kevennys tulee päälle

Uutisesi on kesäkuulta. Sen jälkeen työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan. Noita kesäkuun veronalennuksia ei toteuteta, vaan todellisuudessa hallitus korottaa palkkatulojen verotusta 200 miljoonalla eurolla.

Tätä tarkoitin, että osa vissiin edelleen uskoo hallituksen alentavan veroja, vaikka kyse on siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan, koska rahasto on niin paljon ylijäämäinen.

"Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”, Lehtinen sanoi STT:lle."
 
Uutisesi on kesäkuulta. Sen jälkeen työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan. Noita kesäkuun veronalennuksia ei toteuteta, vaan todellisuudessa hallitus korottaa palkkatulojen verotusta 200 miljoonalla eurolla.

Tätä tarkoitin, että osa vissiin edelleen uskoo hallituksen alentavan veroja, vaikka kyse on siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan, koska rahasto on niin paljon ylijäämäinen.

"Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”, Lehtinen sanoi STT:lle."
1. Työttömyysvakuutusmaksuni alenee ensi vuonna työttömyysrahaston päätöksen mukaisesti.
2. Verotukseni huojenee solidaarisuusveron alarajan noston vuoksi, mahdollisesti muidenkin Orpon porukan päätösten vuoksi.

Eikö noita kohtaa 1 ja 2 voikaan siis suoraan ynnätä ja eikö ne olekaan täysin toisistaan erillisiä asioita?
Voi olla että olen itsekin tässä haksahtanut, ei ole tullut niin tarkkaan tsekattua päätöksiä ym vaan lehdistöön uskoen.
 
Uutisesi on kesäkuulta. Sen jälkeen työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan. Noita kesäkuun veronalennuksia ei toteuteta, vaan todellisuudessa hallitus korottaa palkkatulojen verotusta 200 miljoonalla eurolla.

Tätä tarkoitin, että osa vissiin edelleen uskoo hallituksen alentavan veroja, vaikka kyse on siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan, koska rahasto on niin paljon ylijäämäinen.

"Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”, Lehtinen sanoi STT:lle."
Kyllä tuo näyttää menevän kuten olen jo kahdesti sanonut.

Lainaus iltalehdestä:

Hallitus päätti jo keväällä hallitusneuvotteluissa, että hallituksen toimilla työn verotusta kevennetään. Työtulovähennystä kasvatetaan noin 100 miljoonalla eurolla vuosittain, yhteensä aikana noin 400 miljoonalla eurolla nelivuotisen hallituskauden aikana.

Hallituksen mukaan tämä keventää työn verotusta hallituskauden loppuun mennessä keskimäärin lähes 0,5 prosenttiyksiköllä. Esimerkiksi laskelmien mukaan työn verotus kevenee lähes 1 prosenttiyksiköllä, jos vuositulot ovat 20 000–25 000 euroa.

Lisäksi vuonna 2025 otetaan käyttöön työtulovähennyksen lapsikorotus, eli jokaista lasta kohden saa korotuksen työtulovähennykseen.

 
SAK: Aloitamme työtaistelutoimet ensi viikolla – Ministeri Riikka Purralle ja Petteri Orpolle ilmoitettu (iltalehti.fi)

SAK näköjään vastustaa demokratiaa niin voimakkaasti, että alkaa oikein taistelemaan työtaistelutoimilla demokratiaa vastaan. Alkaa vaikuttaa siltä, että SAK ajaa itsensä sellaiseen nurkkaan, että se tullaan lakkauttamaan laittomana terroristijärjestönä.

Eipä paljoa kiinnostele. Lähdin Aarian jäseneksi, ajelen omalla autolla ja kohta lähden kesälomia nautiskelemaan kuukaudeksi.

Erosin liitosta juuri tuon sekoilun takia. Tuo hallituskokoonpano ei ole asia, joka olisi syy lakkoiluun.
 
Kyllä tuo näyttää menevän kuten olen jo kahdesti sanonut.

Lainaus iltalehdestä:

Hallitus päätti jo keväällä hallitusneuvotteluissa, että hallituksen toimilla työn verotusta kevennetään. Työtulovähennystä kasvatetaan noin 100 miljoonalla eurolla vuosittain, yhteensä aikana noin 400 miljoonalla eurolla nelivuotisen hallituskauden aikana.

Hallituksen mukaan tämä keventää työn verotusta hallituskauden loppuun mennessä keskimäärin lähes 0,5 prosenttiyksiköllä. Esimerkiksi laskelmien mukaan työn verotus kevenee lähes 1 prosenttiyksiköllä, jos vuositulot ovat 20 000–25 000 euroa.

Lisäksi vuonna 2025 otetaan käyttöön työtulovähennyksen lapsikorotus, eli jokaista lasta kohden saa korotuksen työtulovähennykseen.


Oma juttusikin sanoo, että hallitus nostaa veroprosenttia ja työtulovähennyksen lisäämisen syö käytännössä se, ettei indeksitarkistusta tuloveroon tehdä.

Koko "veronkevennys" on käytännössä se, että sosiaalimaksuja alennetaan. Joillekin menee näköjään läpi se, että kyseessä olisi hallituksen veronalennus.

Kyllä minä uskon tässä asiassa Veronmaksajien Keskusliittoa kuin sinua:

"Hallitusohjelman mukaisista 500 miljoonan euron veronkevennyksistä ollaan toteuttamassa ensi vuonna vaivainen 100 miljoonan euron siivu. Tämänkin vaikutus käytännössä nollautuu, kun indeksitarkistuksista tinkiminen kiristää verotusta jopa enemmän."
 
Oma juttusikin sanoo, että hallitus nostaa veroprosenttia ja työtulovähennyksen lisäämisen syö käytännössä se, ettei indeksitarkistusta tuloveroon tehdä.

Koko "veronkevennys" on käytännössä se, että sosiaalimaksuja alennetaan. Joillekin menee näköjään läpi se, että kyseessä olisi hallituksen veronalennus.

Kyllä minä uskon tässä asiassa Veronmaksajien Keskusliittoa kuin sinua:

"Hallitusohjelman mukaisista 500 miljoonan euron veronkevennyksistä ollaan toteuttamassa ensi vuonna vaivainen 100 miljoonan euron siivu. Tämänkin vaikutus käytännössä nollautuu, kun indeksitarkistuksista tinkiminen kiristää verotusta jopa enemmän."
Aivan joo, puhutaan pikkasen eri asioista. Tulevalle vuodelle joo, hallituksen toimet ei alenna verotusta, mutta 4 vuodelle katsottuna hallituksen toimet keventävät verotusta, ellei tätä lasketa että kun tuo 100 miljoonan kevennys tulee 4 vuodelle on siinä 400 miljoonan kevennys kasassa.
 
Aivan joo, puhutaan pikkasen eri asioista. Tulevalle vuodelle joo, hallituksen toimet ei alenna verotusta, mutta 4 vuodelle katsottuna hallituksen toimet keventävät verotusta, ellei tätä lasketa että kun tuo 100 miljoonan kevennys tulee 4 vuodelle on siinä 400 miljoonan kevennys kasassa.

Aivan. Tuloveroja ei siis alenneta, vaikka meinattiin. Niitä itseasiassa kiristetään, koska työttömyysvakuutusmaksun laskua ei työntekijöille anneta täysimääräisenä (vaikka työntekijät ovat alennuksen mahdollistaman ylijäämän maksaneet).
 
Siis hallitushan on tietysti viestinyt työttömyysvakuutusmaksun alentamisen veronalennuksena, jotta ihmiset luulisivat, että hallitus laskeen palkkaverotusta. Ja osa on selvästi nämä väitteet uskonutkin.
Veroluenteinen juttu se on, vaikka onkin korvamerkitty, ja ansiosidonnaisen muutokset on ollut pinnalla pitkään ja tavoite niitä leikata, ja alentaa sitä maksurasitetta.

Ilman muuta on osalle varmasti pettymys että veroja ei allennettu niin paljoa kuin ehkä vielä hetkisitten toivottiin, mutta markkinoitu veroluenteiset maksut kuitenkin pienenee, joten maksajan kannalta kävi jopa paremmin, tuossa välissä taisi hallituskin muuttaa vähän ennusteita.

Siihen en tässä ota kantaa mikä nyt olisi parempi, verottaa vielä enemmän, vai verottaa vähemmän, aktiivinen oppositio varmaan ottaa veronalennuksista luopumisen positiivisesti vastaan, veronmaksajien etujärjston heppu tosin olisi halunnut ennemmin niitä päästöveroja, mutta se bensaveron ale on paljon tiukemmassa kuin ansiotuloverotus.
 
Tulipas tuosta mieleen, että ansiosidonnaisen maksamista muillekin kuin kassan jäsenille perustellessaan Kokoomuksesta selitettiin miten epäoikeudenmukaista on maksattaa ansiosidonnaiset kassaan kuulumattomien työttömyysvakuutusmaksuissa.

Sen sijaan kyseisten rahojen varastamisessa valtion budjettiin hyvätuloisten veronalennuksen rahoittamiseksi ei ole mitään ongelmaa :D
 
Tulipas tuosta mieleen, että ansiosidonnaisen maksamista muillekin kuin kassan jäsenille perustellessaan Kokoomuksesta selitettiin miten epäoikeudenmukaista on maksattaa ansiosidonnaiset kassaan kuulumattomien työttömyysvakuutusmaksuissa.
Tuo totta, tuo viritys on hyvin erikoinen.


Sen sijaan kyseisten rahojen varastamisessa valtion budjettiin hyvätuloisten veronalennuksen rahoittamiseksi ei ole mitään ongelmaa :D

Hallitus on kyllä tiedottamisessa epäonnistunut, olisi vain perustellut että ostovoima ennuste tarkentui, mikä antoi varaa ennakuitua pienempää verotaulukko muutokseen. -> ostoivoima kasvaa, verotulot kasvaa ennakoitua enemmän.
 
Taas ne perssut lupasi ihan puutaheinää

Näin paljon bensan hinta laskee
Hallituksen budjetissa kevennetään polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa, mutta samalla ympäristötavoitteet luisuvat kauemmaksi.


Vuodelle 2024 hallitus laskee polttoaineveroa niin, että bensiinin arvonlisäverollinen pumppuhinta laskee 4,4 sentillä ja dieselin hinta 4,9 sentillä.


Mitenkäs tämä nyt spinnattaisiin? Väärin luvattu/toteutettu/luontokato/ilmastonmuutos?
 
Taas ne perssut lupasi ihan puutaheinää

Näin paljon bensan hinta laskee
Hallituksen budjetissa kevennetään polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa, mutta samalla ympäristötavoitteet luisuvat kauemmaksi.


Vuodelle 2024 hallitus laskee polttoaineveroa niin, että bensiinin arvonlisäverollinen pumppuhinta laskee 4,4 sentillä ja dieselin hinta 4,9 sentillä.


Mitenkäs tämä nyt spinnattaisiin? Väärin luvattu/toteutettu/luontokato/ilmastonmuutos?
Tuosta on ollut jossain ketjussa aiemmin keskustelua.
Tuon perusuomalaisten kynnyskysymyksiä, eli olivat vaaleissa lupailleet eri tasoisia bensa alennuksia, ja hallitusohjelmaan tuli linjaus että hallitus ei toimillaan nosta bensanhintaa, eli pumppu hinnat nousee muista syistä. Idea lieventää sekoitusvelvoitteen vaikutusta.

Se onko tuo paras ratkaisu on sitten toinen juttu, kyse on lähinnä siitä että saatu nakyvä käden jälki ja pelko siitä että äänestäjät kuittailisi.

Tässä ketjussa taisi olla aiemmin keskustelua siitä että tämä nyt on sitten kompensoitu tiukemmalla palkansaajien verotuksella. Joidenkin mielestä olisi pitänyt alentaa palkansaajan verotusta suoraan ja kohdentaa autoa työmatkalla tarvitseviin. Mutta pidän sitä tärkeänä että puole on saanut tavoitteen läpi, ja tuo on pieni hinta siitä.

Jos tuo vaikuttaa hidastavasti puhtaisiin siirtymiseen, niin se tuo hallituksella lisähaasteita, ehkä rahoitustarvetta, koska on hyvin korkea kynnys lähteä hintaohjaamaan fosiilisen veroilla.
 
SAK: Aloitamme työtaistelutoimet ensi viikolla – Ministeri Riikka Purralle ja Petteri Orpolle ilmoitettu (iltalehti.fi)

SAK näköjään vastustaa demokratiaa niin voimakkaasti, että alkaa oikein taistelemaan työtaistelutoimilla demokratiaa vastaan. Alkaa vaikuttaa siltä, että SAK ajaa itsensä sellaiseen nurkkaan, että se tullaan lakkauttamaan laittomana terroristijärjestönä.
Tässähän alkaa olla vahvat perusteet rajoittaa Hakaniemien valtaa, well played. Ainakin verovapaus pitäisi perua pikaisesti, päästään tilkitsemään veropohjaa kuten laitavasemmisto aina jaksaa muistuttaa.
 
Tulipas tuosta mieleen, että ansiosidonnaisen maksamista muillekin kuin kassan jäsenille perustellessaan Kokoomuksesta selitettiin miten epäoikeudenmukaista on maksattaa ansiosidonnaiset kassaan kuulumattomien työttömyysvakuutusmaksuissa.

Sen sijaan kyseisten rahojen varastamisessa valtion budjettiin hyvätuloisten veronalennuksen rahoittamiseksi ei ole mitään ongelmaa :D
Kyllähän tässä tulee olo että siirretään kiireellä päätösvalta eu:hun, ettei klovniporukka pääsisi enää päättämään asioista. :D
 
Tässähän alkaa olla vahvat perusteet rajoittaa Hakaniemien valtaa, well played. Ainakin verovapaus pitäisi perua pikaisesti, päästään tilkitsemään veropohjaa kuten laitavasemmisto aina jaksaa muistuttaa.
Taas tätä samaa sitä itseään.
AY-liike on joka kerta ollut valmis keskustelemaan verovapaudesta, jos sama ulotetaan koskemaan myös esim. Elinkeinoelämän keskuliittoa ja Suomen yrittäjiä.
Jostain syystä aina tämän jälkeen käy näin:
"Kokoomus, Elinkeinoelämän keskusliitto ja Suomen yrittäjät poistuivat keskustelusta"

Ei anneta taaskaan faktojen pilata hyvää tarinaa, jatkakaa.
 

Kela-korvaukset nousevat ensi vuoden alussa – tässä uudet hinnat
Lääkärien, psykiatrien ja hammaslääkärien korvaustaksat nousevat.

JAA
KOMMENTOI
Ensi vuoden alusta lähtien asiakas saa aiempaa suuremman korvauksen lääkärin vastaanottokäynnistä.

Ensi vuoden alusta lähtien asiakas saa aiempaa suuremman korvauksen lääkärin vastaanottokäynnistä. KUVA: MIKA RANTA / HS
Suvi Hautanen

12:49
PÄÄMINISTERI Petteri Orpon (kok) hallitus päätti budjettiriihessä nostaa Kela-korvauksia. Kela-korvauksia nostetaan hallituskauden aikana 500 miljoonalla, josta valtion rahoitusosuus on 335 miljoonaa.

Korvauksia nostamalla yritetään purkaa perusterveydenhuollon hoitojonoja.

Yleis- ja erikoislääkärin korvaustaksa nostetaan ensi vuonna kahdeksasta eurosta 30 euroon läsnävastaanottojen osalta ja 25 euroon etävastaanottojen osalta. Psykiatrien vastaanottojen korvaustaksoja nostetaan 30–40 euroon riippuen vastaanoton pituudesta. Myös psykiatrian toimenpiteiden, kuten psykoterapioiden, korvaustaksoja nostetaan. Hammaslääkärin perustutkimuksen korvaustaksa nostetaan 15,50 eurosta 30 euroon.

ENSI VUODELLE korvaustaksojen korottamiseen varattiin rahoitusta noin 97,5 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on 65,3 miljoonaa euroa. Nykymuotoisten Kela-korvausten korottaminen ei vaadi lakimuutoksia. Kela vahvistaa korvaustaksat voimassa olevan sairausvakuutuslain mukaisesti.

Uuden Kela-korvausmallin suunnittelu on tarkoitus aloittaa sosiaali- ja terveysministeriössä nyt budjettiriihen jälkeen.

Sairaanhoitovakuutuksen kustannuksista valtio kattaa 67 prosenttia. Loput 33 prosenttia kerätään palkoista, yrittäjätuloista ja etuuksista pidätettyinä maksuina. Kela-korvaukset rahoitetaan osana sairausvakuutuksen sairaanhoitovakuutusta.

Tämä on kai hyvä uutinen? Ensin luin hätäisesti ihan väärin. Oikeastaan, taitaa olla viikko jo niin pitkällä, että en ymmärrä tuosta yhtään mitään.
 

Kela-korvaukset nousevat ensi vuoden alussa – tässä uudet hinnat
Lääkärien, psykiatrien ja hammaslääkärien korvaustaksat nousevat.

JAA
KOMMENTOI
Ensi vuoden alusta lähtien asiakas saa aiempaa suuremman korvauksen lääkärin vastaanottokäynnistä.

Ensi vuoden alusta lähtien asiakas saa aiempaa suuremman korvauksen lääkärin vastaanottokäynnistä. KUVA: MIKA RANTA / HS
Suvi Hautanen

12:49
PÄÄMINISTERI Petteri Orpon (kok) hallitus päätti budjettiriihessä nostaa Kela-korvauksia. Kela-korvauksia nostetaan hallituskauden aikana 500 miljoonalla, josta valtion rahoitusosuus on 335 miljoonaa.

Korvauksia nostamalla yritetään purkaa perusterveydenhuollon hoitojonoja.

Yleis- ja erikoislääkärin korvaustaksa nostetaan ensi vuonna kahdeksasta eurosta 30 euroon läsnävastaanottojen osalta ja 25 euroon etävastaanottojen osalta. Psykiatrien vastaanottojen korvaustaksoja nostetaan 30–40 euroon riippuen vastaanoton pituudesta. Myös psykiatrian toimenpiteiden, kuten psykoterapioiden, korvaustaksoja nostetaan. Hammaslääkärin perustutkimuksen korvaustaksa nostetaan 15,50 eurosta 30 euroon.

ENSI VUODELLE korvaustaksojen korottamiseen varattiin rahoitusta noin 97,5 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on 65,3 miljoonaa euroa. Nykymuotoisten Kela-korvausten korottaminen ei vaadi lakimuutoksia. Kela vahvistaa korvaustaksat voimassa olevan sairausvakuutuslain mukaisesti.

Uuden Kela-korvausmallin suunnittelu on tarkoitus aloittaa sosiaali- ja terveysministeriössä nyt budjettiriihen jälkeen.

Sairaanhoitovakuutuksen kustannuksista valtio kattaa 67 prosenttia. Loput 33 prosenttia kerätään palkoista, yrittäjätuloista ja etuuksista pidätettyinä maksuina. Kela-korvaukset rahoitetaan osana sairausvakuutuksen sairaanhoitovakuutusta.

Tämä on kai hyvä uutinen? Ensin luin hätäisesti ihan väärin. Oikeastaan, taitaa olla viikko jo niin pitkällä, että en ymmärrä tuosta yhtään mitään.
Hyvä uutinen, paitsi että se raha on julkisesta poissa. Me ollaan käytetty muutenkin paljon yksityistä, joten meille hyvä.
 
Hyvä tavoite (siis jonojen purkaminen), riskinä se että lääkäripalvelujenhinnat nousevat jolloin hyöty kutistuu hinnannousun verran.
 
Hyvä tavoite (siis jonojen purkaminen), riskinä se että lääkäripalvelujenhinnat nousevat jolloin hyöty kutistuu hinnannousun verran.

Jonojen purkaminen tapahtunee lähinnä suuremmissa kaupungeissa, sillä edes Uudellamaalla ei tarvitse mennä kovin pitkälle keskustaajamista, kun yksityisiä palveluja ei yksinkertaisesti ole tarjolla.
 
Veroluenteinen juttu se on, vaikka onkin korvamerkitty, ja ansiosidonnaisen muutokset on ollut pinnalla pitkään ja tavoite niitä leikata, ja alentaa sitä maksurasitetta.

Se on veroluonteinen maksu toki, mutta sen alentaminen johtuu siitä, että edellisenä ja tänä vuonna työttömyysrahasto on ollut niin ylijäämäinen, että suhdannepuskurin lakisääteinen yläraja ylittyy tämän vuoden puolella. Maksua on siis pakko laskea riippumatta hallituksen päätöksistä.

Ilman muuta on osalle varmasti pettymys että veroja ei allennettu niin paljoa kuin ehkä vielä hetkisitten toivottiin, mutta markkinoitu veroluenteiset maksut kuitenkin pienenee, joten maksajan kannalta kävi jopa paremmin, tuossa välissä taisi hallituskin muuttaa vähän ennusteita.

Siihen en tässä ota kantaa mikä nyt olisi parempi, verottaa vielä enemmän, vai verottaa vähemmän, aktiivinen oppositio varmaan ottaa veronalennuksista luopumisen positiivisesti vastaan, veronmaksajien etujärjston heppu tosin olisi halunnut ennemmin niitä päästöveroja, mutta se bensaveron ale on paljon tiukemmassa kuin ansiotuloverotus.

Tuloveroahan siis kiristetään, etteivät työntekijät saisi työttömyysvakuutusmaksun (jonka he ovat maksaneet) alennuksesta sitä hyötyä, jonka työnantajat saavat. Työtulovähennyksen noston hyöty puolestaan hukkuu siihen, ettei indeksitarkistusta tehdä. Joten hallituksen toimet palkkatyön verotuksen laskemisessa ovat käytännössä nolla, kuten Veronmaksajain Keskusliittokin toteaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 848
Viestejä
4 765 128
Jäsenet
77 541
Uusin jäsen
pertsaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom