Aina kun kuulee näitä väitteitä että menetetään osaajia joidenkin puheiden osalta niin olisi mielenkiintoista saada jotain konkreettista tietoa näistä. Kuinka moni ulkomaalainen työntekijä jättäytyy Suomeen tulematta, kuinka monta kauppaa jää toteutumatta nimimerkki "Riikan" 15 vuotta vanhojen tekstien takia? Jos konkreettista haittaa ei voida osoittaa, suhtautuisin erittäin kriittisesti näihin ulostuloihin.
Entä sitten. Viikon päästä kaikki on jo unohtunut, kun muut uutiset ovat vieneet tilan.
Muistatko itse, mitä maailman valtioiden sisäpolitiikasta on uutisoitu viime aikoina? (mm. Italiassa on fasistitaustainen puolue PM:nä ja tämä ei kiinnosta ketään).
Kävi miten kävi, bisnes jatkaa kulkuaan kuten ennenkin, maahan haettavat insinöörit eivät edes löydä näitä uutisia parissa kuukaudessa ja Marininkin suomikuvan parannukset ovat jo kadonneet twitterin twiittivirtaan.
Eli "Entä sitten".
Koko "Mitähän ne meistä ajattelee?" on oikein suomalaista. Kukaan ei ajattele mitään Suomesta, koska Suomi ei varsinaisesti loista uutisvirrassa.
Miettikääpä ihan arkijärjellä itse omalle kohdallenne. Headhunter ottaa yhteyttä, saat erittäin mielenkiintoisen työtarjouksen maasta, jota et oikein tunne, mutta tiedät, että se on kaukana. Ja että alalla siellä on kovia tekijöitä. Palkka olisi ok, mutta se voisi olla parempikin. Ja jossain toisessa maassa onkin. Työnkuva tai projekti on kuitenkin ammatillisesti erittäin kiinnostava, ehkä jopa ainutlaatuinen, ja tarjolla olisi myös maailman luokan tiimi, ehkä myls kovan tason yhteistyökuvio yliopistotutkijoiden kanssa.
Etkö itse ottaisi prosessin aikana - ja jo heti alkuunsa - kaiken mahdollisen selville maasta ja yrityksestä? Mitä luulet, että sieltä uutisoinnista maailmalla nyt nousee? Kenties sitä, mitä nyt on uutisoitu, eikö?
Hoitajista ja duunareista en toki tiedä mitään. Enkä siitä, onko esim. hoitajien osalta näistä Aasian suunnalla edes uutisoitu. Mutta oikeasti kovien, tohtorikoulutettujen tiedon, ajattelun ja kehittämisen ammattilaisten osalta on päivän selvää, että rekryprosessin aikana, ja yleensä heti aluksi, he hankkii kaiken mahdollisen tiedon siitä maasta, mikä harkittavana on.
Ja jos se tieto tulee hänelle eteen ennen kuin on päästy edes puhumaan itse siitä työstä (siis rekrykonsulttivaiheessa), niin kyllä se ei silloin on melko varma vastaus.
Että aivan varmasti on vaikutusta. Ja jos tämä rumba nyt jatkuu kuukausia tai vuosia, niin se vaikutus kyllä kumuloituu isoksi. Varsinkin kun emme pysty maksamaan sellaisia palkkoja kuin jotkut toiset.