Kotiautomaatio

Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Onko kellään suositella koiran ruokinta-automaattia? Pitää totella Alexaa tai Zigbee/Z-Wavea. Koira tottunut saamaan päivällä evästä, mutta kun etätyö molemmilta loppuu niin tollanen on kätsä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Muutama vuosi sitten oli huonosti ohjattavia rasioita saatavilla ja piti laittaa Osram. Tuo on niin kookas, että ainoastaan pienen tehon pistokkeet sopii sen kaveriksi alempaan rasiaan. Leivänpaahtimen tai vedenkeittimen 16A pistokkeen kanssa joutuu aina tuon ensin vetämään pois.

Jokohan on keksitty pienempiä? Täytyisi melkein löytyä fyysinen nappi rasiasta, kun sitä tulee jonkin verran käytettyä.

osram.jpg
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Muutama vuosi sitten oli huonosti ohjattavia rasioita saatavilla ja piti laittaa Osram. Tuo on niin kookas, että ainoastaan pienen tehon pistokkeet sopii sen kaveriksi alempaan rasiaan. Leivänpaahtimen tai vedenkeittimen 16A pistokkeen kanssa joutuu aina tuon ensin vetämään pois.

Jokohan on keksitty pienempiä? Täytyisi melkein löytyä fyysinen nappi rasiasta, kun sitä tulee jonkin verran käytettyä.

Itse tilasin tämän blitzwolfin zigbee-pistorasian testiin, jonkun täällä suosittelemana. Ei ole vielä saapunut, jotta näkisi onko riittävän pieni, mutta 46x46x82 speksien mukaan, ja osramilla 60x60x80. Itse olen myynyt Osramin zigbee rasiat pois, koska ne ovat kolhoja. Itse kaipasin lähinnä zigbeellä toimivaa rasiaa, jossa energianmittaus, jos on vielä pieni, niin se on vain lisäbonus.

Huom. Linkin kautta ilmeisesti sekä avaaja että minä saadaan 90 sentin kuponki aliin, jos on uusi käyttäjä. En osannut muunlaista linkkiä tuosta sovelluksesta kopioida . Linkin avaaminen siis omalla vastuulla. En tiedä miten tuo suhtautuu esim. GDPR.

Let's shop together on AliExpress with new user coupons
Your € 0,90 in coupons are here!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Itse tilasin tämän blitzwolfin zigbee-pistorasian testiin, jonkun täällä suosittelemana.
Thänks, laitoin kans yhden tulemaan. Toki noissa kiinalaisissa aina lievä epäilys sähköturvallisuudesta, tuon Osramin kuoret lämpiää jonkin verran jo 1,5kW Moccamasterin kanssa.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Thänks, laitoin kans yhden tulemaan. Toki noissa kiinalaisissa aina lievä epäilys sähköturvallisuudesta, tuon Osramin kuoret lämpiää jonkin verran jo 1,5kW Moccamasterin kanssa.
Jep. Itse ajattelin hyödyntää tätä pienemmillä kuin 200W kuormilla. En ehkä laittaisi näitä ainakaan pesukoneiden taakse automaatioita varten, korkeimmilla tehoilla olen luottanut Shellyihin, kun niihin näyttää Harviakin kiukaissa luottavan ja ovat aidosti CE eikä China Export.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
2
Hei, olisiko jollakulla tarvetta uudelle Shelly 3EM? Tuli tilattua kotiin ja mökille mutta mökin sähkötilat oli niin ahtaat että päätin jättää virittelyt väliin joten tuli hieman turha ostos. Myydään sopuhintaan uuteen kotiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Jep. Itse ajattelin hyödyntää tätä pienemmillä kuin 200W kuormilla. En ehkä laittaisi näitä ainakaan pesukoneiden taakse automaatioita varten, korkeimmilla tehoilla olen luottanut Shellyihin, kun niihin näyttää Harviakin kiukaissa luottavan ja ovat aidosti CE eikä China Export.
Onko tuohon CE merkkiin jossain faktaa? Shellyjä monet kehuvat ja laittavat joten uskoisin että on varmasti OK tavaraa. Mutta hieman aina miettii näitä ku kovan sähkön perään näitä asentelee..
 
Liittynyt
30.05.2019
Viestejä
120
Onnistuukoha home-assistantin puheohjaus suomeksi millään muulla kuin Sirillä (home-bridge)? Aikanaan "ok google" komento tuntui ymmärtävän suomea, mutta nykyään tuo google assistant ei sitä tunnu ymmärtävän (eikä valikoissa ole suomea valittavana.)
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Muutama vuosi sitten oli huonosti ohjattavia rasioita saatavilla ja piti laittaa Osram. Tuo on niin kookas, että ainoastaan pienen tehon pistokkeet sopii sen kaveriksi alempaan rasiaan. Leivänpaahtimen tai vedenkeittimen 16A pistokkeen kanssa joutuu aina tuon ensin vetämään pois.

Jokohan on keksitty pienempiä? Täytyisi melkein löytyä fyysinen nappi rasiasta, kun sitä tulee jonkin verran käytettyä.

Shelly plug S vaikuttaa aika sirolle. Ja toimitus euroopasta.
Lisäksi näyttää olevan fyysinen nappi.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Onko tuohon CE merkkiin jossain faktaa? Shellyjä monet kehuvat ja laittavat joten uskoisin että on varmasti OK tavaraa. Mutta hieman aina miettii näitä ku kovan sähkön perään näitä asentelee..
Onko tuohon CE merkkiin jossain faktaa? Shellyjä monet kehuvat ja laittavat joten uskoisin että on varmasti OK tavaraa. Mutta hieman aina miettii näitä ku kovan sähkön perään näitä asentelee..
Tällainen ainakin saatavilla:


Yritys on lisäksi eurooppalainen ja myös Amerikan markkinoille heillä osaan tuotteista UL-sertifikaatti:


Kyllähän näistäkin löytyy kärähtäneiden komponenttien kuvia, mutta itse ainakin luotan eniten ehkä juuri siitä syystä, että Harviakin näihin luottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Jokohan on keksitty pienempiä? Täytyisi melkein löytyä fyysinen nappi rasiasta, kun sitä tulee jonkin verran käytettyä.
Philipsin oma pistoke on melko pieni. Täälä näytti olevan hyviä kuvia.

EDIT: Develco Smart Plug Mini taitaa olla pienin mikä löytyy. Tuo ei tule viereisen pistokkeen eteen mitenkään. Huen kanssa toimimisesta ei tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Moi!

Vanhaan Glaxy tabiin laittelin Crdroidin ja Gappsit päälle. En vain millään saa Google assistanttia toteuttamaan äänikomentoja HA:han vaan aina äänikomennosta syntyy google haku... Kellään mitään ideaa asian ratkaisemiseksi?
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Onko teillä muuten samanlaisia huomiota uusista Hue lampuista: jos ne on sammutettu esim apista niin niitä ei voi käynnistää kytkimestä enää kuten vanhemman mallin lamppuja.

Malli: LTA001 voidaan käynnistää katkaisimesta vaikka sammutettu apista tai jotenkin muuten
Malli: LTA009 ei voida käynnistää katkaisimesta jos lamppu sammutettu jotenkin muuten
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Onko teillä muuten samanlaisia huomiota uusista Hue lampuista: jos ne on sammutettu esim apista niin niitä ei voi käynnistää kytkimestä enää kuten vanhemman mallin lamppuja.
Kaikki mitä mulla on, lähtee rämppäämällä päälle aina. Muutama tänä vuonna ostettuja.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Kaikki mitä mulla on, lähtee rämppäämällä päälle aina. Muutama tänä vuonna ostettuja.
Saatko katsottua mitä malleja sulla on, koska mulla ei tosiaan toimi rämpäämällä noi uudet PHILIPS HUE WA ÄLYLAMPPU A60 E27 (1100 lumen White Ambiance).
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Saatko katsottua mitä malleja sulla on, koska mulla ei tosiaan toimi rämpäämällä noi uudet PHILIPS HUE WA ÄLYLAMPPU A60 E27 (1100 lumen White Ambiance).
Noita 1100lm mulla ei ole yhtään, vain noita 1600lm ja 800lm malleja. Kaikki on kyllä uusimpaan firmwareen päivitetty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Hmm, onkos kukaan saanut Roborockin room cleaning toimintoa pelittämään hassin kautta? Tarkoituksena on liimata pari kappaletta ikean shortcut nappeja seinään, joista toisesta pelkän eteisen sekä käytävän siivous ja toisesta koko kämpän.
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Moi!

Vanhaan Glaxy tabiin laittelin Crdroidin ja Gappsit päälle. En vain millään saa Google assistanttia toteuttamaan äänikomentoja HA:han vaan aina äänikomennosta syntyy google haku... Kellään mitään ideaa asian ratkaisemiseksi?

Moi, ainakin yksi "toimiva" tapa tehdä tuo on Google Home aplikaation Routines. Sieltä voi asettaa samalla rutiinille useita englanninkielisiä triggerfraaseja (esim Start the computer / computer on / switch on the computer) ja Actions kohtaan Adjust Scenes kutsumaan HomeAssistantin scriptejä (esim "wake_on_lan_käynnistää_koneen"). Lisäksi pitää varmistaa, että HA julkaisee scriptidomainin Google Homen suuntaan (configuration.yamlissa exposen_domains: -script).

Varmaan selkeämmät ohjeet löytyy googlaamalla Google home, routines, home assistant.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Hmm, onkos kukaan saanut Roborockin room cleaning toimintoa pelittämään hassin kautta? Tarkoituksena on liimata pari kappaletta ikean shortcut nappeja seinään, joista toisesta pelkän eteisen sekä käytävän siivous ja toisesta koko kämpän.
Vastaan itselleni mikäli joku muu etsii tätä: onnistuu, tosin Roborock S5 joutuu manuaalisesti kaivamaan huoneiden tunnisteet esim. komentoriviltä käyttäen vaikka miio-cli apuria. Komentorivin käyttöön tarvitsee ensiksi hakea Xiaomi Homesta (ei toimi Roborock appin kanssa, vaan imuri pitää olla Xiaomi Homessa - näillä kuitenkin aika tavalla identtiset ominaisuudet) käyttäen vaikka tätä: Xiaomi-cloud-tokens-extractor.

Nämä kun on kondiksessa voi segmentit hakea komennolla (Roborock S5 Max/S6/S7 jne.):
Koodi:
miiocli vacuum --ip imurin_ip --token token get_room_mapping
Tai S5 sekä vanhemmat:
Koodi:
miiocli vacuum --ip imurin_ip --token imurin_token segment_clean [ja tähän sitten vaan numeroita 1-100 yksitellen]
:sdarra:

Koodi:
miiocli vacuum --ip imurin_ip --token imurin_token stop
- lopettaa aloitetun siivouksen.

Itse löysin huoneet numeroilla 1, 2, 18 - ja tuo 18 oli eteinen niin lopetin etsimisen. Kännykän sovelluksesta voi katsoa mihin huoneeseen se on menossa.

Sitten voikin asentaa Roborockin nodet node-rediin, jos sitä käyttää, ja pistää siivoukset päälle.

joo.png
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
39
Moikka,

Hetken lueskeltu ja opeteltu kotiautomaatiosta. Kiinnostusta on lähteä kehittämään omaa kotiautomaatiojärjestelmää, vaikkakin nyt alustavasti kerrostaloasunnossa.

Kerralla mahdollisiman sopivaa pakettia mietiskelen, mikäli ymmärsin oikein niin seuraavanlainen kokoonpano voisi olla melko hyvä.
  • Raspberryä (4 modelB) ei taida tällä hetkellä oikein saada järkevästi mistään, niin muutenkin ulkoisen SSD:n, virtajohdon ja kotelon lisäyksen (raspberryyn) myötä taitaa olla fiksuinta ostaa jokin miniPC edullisesti? Esimerkiski aiemmin mainittu HP:n prodesk.
    • Asusksen vanha vivotab ei varmaan sovellu HA:n pyörittämiseen, jos vaan saisin sen henkiin?
    • Varminta on kytkeä PC ethernetillä suoraan reitittimeen, mutta saako wifillä ihan toimivaa kokonaisuutta, kun puhelinpistokkeen ja reittimen sijainti on surkea
  • VirtualBoxiin Home Assistant ja noderedillä tekeen automaatiota?
  • Zigbee tikuksi Conbee 2 on kenties varma valinta? Olisiko halvempi SONOFF zigbee usb tikku ihan käypänen sekin?
  • Älylaitteiksi xiaomia on käsittääkseni käytetty paljon, onko jotain tiettyä merkkiä millä kannattaisi lähteä liikkeeseen? Vai tapreen mukaan haalii Ikeaa ja Hueta jne.
  • Vanha galaxy tab 2:n androidkäyttis ei näköjään sovi HA:lle, onkohan jokin ratkaisu, että tällä voisi dashboardia pyöritellä?
Kannattaako bluetooth ja wifi älylaitteita vältellä, jos kerta on tuo zibgee käytössä?

Vieläkö olisi jotain muuta protippiä homman aloitukseen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Raspberryä (4 modelB) ei taida tällä hetkellä oikein saada järkevästi mistää
Tilasin tuolta kuukausi sitten. Tuli viikossa.

Olisiko halvempi SONOFF zigbee usb tikku ihan käypänen sekin

Tällä videolla käytetään tätä: SONOFF CC2531 USB Zigbee Dongle Module Sniffer Bare Board Packet Protocol Analyzer USB Interface Dongle Capture Packet
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Vieläkö olisi jotain muuta protippiä homman aloitukseen?
Yks vaihtoehto on Home assistant Amber. Toki noiden saamisessa menee. Lyhyesti Amber on piirikortti johon asennetaan Raspberry pi CM-moduuli. Piirikortti sisältää zigbeen (myös tulevaisuudessa Matter) joten et tarvi siihen erillistä dongelia, M.2. -levylle paikan yms. Huonompi puoli tässä on se että tuo on vielä joukkorahoitus -vaiheessa ja Amber-korttien toimitukset alkaa vasta ensvuoden puolella, aikaisintaan toukokuussa.

Tässä videossa tarkemmin selitetään konsepti


Tässä amberin CF-sivu
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
  • Zigbee tikuksi Conbee 2 on kenties varma valinta? Olisiko halvempi SONOFF zigbee usb tikku ihan käypänen sekin?
  • Vanha galaxy tab 2:n androidkäyttis ei näköjään sovi HA:lle, onkohan jokin ratkaisu, että tällä voisi dashboardia pyöritellä?

Vieläkö olisi jotain muuta protippiä homman aloitukseen?
Itse aloitin jollakin halvalla zigbee tikulla, jo loppujen lopuksi meni hermot. Muutaman lisäeuron sijoitus kunnolliseen CC2652 tikkuun on säästänyt hermoja melkoisesti.
Tuohonkin taitaa olla monia toteutustapoja, itse olen selaillut tätä sivustoa: klik

Kyllä tuo galaxy tab varmaan vielä nettiselainta pyörittää? Muuta ei dashboard tarvitse. Itse testailin aluksi muistaakseni kiosk-browseria, ja lopulta totesin sen toimivaksi ja maksoin siitä sen muutaman dollarin. Sillä saa siis tabletin näytön heräämään halutessaa. Esim. ohi kävellessä.

Vinkkejä:
Ota kaikki tieto talteen, kokeile ja älä menetä hermoja.
Tapoja onnistuneeseen lopputulokseen on monia, ja niitä kannattaa testata.
Kun loppujen lopuksi saat jotenkin toimivan automaation, ota siitä backup.
Laitteet ja ohjelmistot kehittyvät jatkuvasti. Jos jokin laite/koodi/lisäosa oli hyvä puolivuotta sitten, saattaa se olla jo historiaa nykypäivänä.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Moikka,

Hetken lueskeltu ja opeteltu kotiautomaatiosta. Kiinnostusta on lähteä kehittämään omaa kotiautomaatiojärjestelmää, vaikkakin nyt alustavasti kerrostaloasunnossa.
...

Vieläkö olisi jotain muuta protippiä homman aloitukseen?
Virransyöttö hubille (oli se sitten raspberry, NAS tai mikä tahansa vekotin) kannattaa varmistaa. Joku halpa läppäri voi olla kätevä, sisäänrakennettu akku pelaa. Tämä sen takia, että virtojen katkettua ja palauduttua tulee muuten mielestäni pitkähkö aika, jolloin valot palavat, mutta kaukosäätimet, sensorit yms. ei pelitä. Tämä riipii omia hermoja ainakin suunnattomasti. Senpä takia laitoin ison UPSin, mutta raspberrylle saa akkujakin suoraan kiinni (pijuice tms.).

Jotkut ovat laittaneet myös läpilataavan powerbankin perään rPin, mutta itse en laittaisi. Ei niitä ole tarkoitettu 24/7 käyttöön.
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Moikka,

Hetken lueskeltu ja opeteltu kotiautomaatiosta. Kiinnostusta on lähteä kehittämään omaa kotiautomaatiojärjestelmää, vaikkakin nyt alustavasti kerrostaloasunnossa.

Kerralla mahdollisiman sopivaa pakettia mietiskelen, mikäli ymmärsin oikein niin seuraavanlainen kokoonpano voisi olla melko hyvä.
  • Raspberryä (4 modelB) ei taida tällä hetkellä oikein saada järkevästi mistään, niin muutenkin ulkoisen SSD:n, virtajohdon ja kotelon lisäyksen (raspberryyn) myötä taitaa olla fiksuinta ostaa jokin miniPC edullisesti? Esimerkiski aiemmin mainittu HP:n prodesk.
    • Asusksen vanha vivotab ei varmaan sovellu HA:n pyörittämiseen, jos vaan saisin sen henkiin?
    • Varminta on kytkeä PC ethernetillä suoraan reitittimeen, mutta saako wifillä ihan toimivaa kokonaisuutta, kun puhelinpistokkeen ja reittimen sijainti on surkea
  • VirtualBoxiin Home Assistant ja noderedillä tekeen automaatiota?
  • Zigbee tikuksi Conbee 2 on kenties varma valinta? Olisiko halvempi SONOFF zigbee usb tikku ihan käypänen sekin?
  • Älylaitteiksi xiaomia on käsittääkseni käytetty paljon, onko jotain tiettyä merkkiä millä kannattaisi lähteä liikkeeseen? Vai tapreen mukaan haalii Ikeaa ja Hueta jne.
  • Vanha galaxy tab 2:n androidkäyttis ei näköjään sovi HA:lle, onkohan jokin ratkaisu, että tällä voisi dashboardia pyöritellä?
Kannattaako bluetooth ja wifi älylaitteita vältellä, jos kerta on tuo zibgee käytössä?

Vieläkö olisi jotain muuta protippiä homman aloitukseen?
Moi, hyvillä urilla varmasti olet. Itse aloitin Ikean setillä (käytettynä lamppuja ja hubi) ja sittemmin mukaan on tullut wifi ja bluetooth laitteita, älypistorasioilla ohjattuja laitteita (Tasmota), pilvipalveluita (Google home, iCloud), itserakenneltuja osia (Wled ja valvontakameroita) ja softa palasia. Ikean (tai Huen tai Lidlin) omissa zigbeepaketeissa on se hyvä puoli, että jos reititin tai HA kyykkää, saa valot silti päälle ja pois (kytkimet ovat suorassa yhteydessä lamppuihin). Conbeessa (tai vastaava) on varmasti kyllä muita hyviä puolia.
Nodered on varmasit hyvä, mutta selvästi advanced level. Alkuun pärjäät todennäköisesti hyvin HA:n automaatioilla. Yksinkertaisempi on usein parempi.
Nälkä kasvaa syödessä, jos jotain menee rikki (vaikka apk) ei malta olla ostamatta uutta ilman wifi yhteyttä.
Pilvipalveluita edellyttäviä älylaitteita kannattaa välttää, mutta aina se ei onnistu.
Raspi4 on ihan hyvä, varmaan yleisin vaihtoehto, niin tutoriaaleja on maailma pullollaan. SSD on lähes välttämätön ja verkkolevynkin voi rakentaa Samba NAS lisäosalla (samaan tai eri SSD:hen). Raspi on niin pieni, että sen voi jemmaa samaan paikkaan reitittimen kanssa. En suosittelisi Rasbia wifillä (en ole kokeillut HA:ta, mutta kodin muut raspit ei oo wifiltään kovin vahvoja).
Onko sinulla ennen ollut "tietokone" päällä 24/7 eli palvelin? Itsellä ei ollut, ajatus oli minulle uusi ja nyt esim pienimuotoinen mediapalvelin ja NVR käytössä. Raspin tehot eivät riitä laajaan NVR:ään, mutta pari pientä kameraa MotionEyessä näyttäsi toimivan ihan ok.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Olisiko tästä (ASUS S500SA-310100003T PÖYTÄKONE - Power.fi) pyörimään HA-palvelimena? Äkkiseltään en äänitasosta mistään kommentteja löytänyt
No jos HA pyörii raspiissä, niin ihan varmasti myös tuossa.
Itse sijoitin juuri "noin yhden raspberryn hinnan" käytettyyn läppäriin, joka löytyy tuolta yhteistyö yrityksistä. Katsotaan mitä sille keksii....

Ja myynti osiossa taisi olla yksi passiivisesti jäähdytetty kone myynnissä alta 200€. Se ainakin on hiljainen, jos sitä hakee.
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
15
Moikka,

Hetken lueskeltu ja opeteltu kotiautomaatiosta. Kiinnostusta on lähteä kehittämään omaa kotiautomaatiojärjestelmää, vaikkakin nyt alustavasti kerrostaloasunnossa.

Kerralla mahdollisiman sopivaa pakettia mietiskelen, mikäli ymmärsin oikein niin seuraavanlainen kokoonpano voisi olla melko hyvä.
  • Raspberryä (4 modelB) ei taida tällä hetkellä oikein saada järkevästi mistään, niin muutenkin ulkoisen SSD:n, virtajohdon ja kotelon lisäyksen (raspberryyn) myötä taitaa olla fiksuinta ostaa jokin miniPC edullisesti? Esimerkiski aiemmin mainittu HP:n prodesk.
    • Asusksen vanha vivotab ei varmaan sovellu HA:n pyörittämiseen, jos vaan saisin sen henkiin?
    • Varminta on kytkeä PC ethernetillä suoraan reitittimeen, mutta saako wifillä ihan toimivaa kokonaisuutta, kun puhelinpistokkeen ja reittimen sijainti on surkea
  • VirtualBoxiin Home Assistant ja noderedillä tekeen automaatiota?
  • Zigbee tikuksi Conbee 2 on kenties varma valinta? Olisiko halvempi SONOFF zigbee usb tikku ihan käypänen sekin?
  • Älylaitteiksi xiaomia on käsittääkseni käytetty paljon, onko jotain tiettyä merkkiä millä kannattaisi lähteä liikkeeseen? Vai tapreen mukaan haalii Ikeaa ja Hueta jne.
  • Vanha galaxy tab 2:n androidkäyttis ei näköjään sovi HA:lle, onkohan jokin ratkaisu, että tällä voisi dashboardia pyöritellä?
Kannattaako bluetooth ja wifi älylaitteita vältellä, jos kerta on tuo zibgee käytössä?

Vieläkö olisi jotain muuta protippiä homman aloitukseen?
  • Raspberryä saa suomesta vielä partco.fi
  • Jos päädyt RPI:hin ja zigbee tikkuun, käytä usb jatkojohtoa häiriöiden varalta
  • Käytän HA dashboardina todella hidasta Nexus 9 Android tablettia. Nopeuteen ehkä auttaa, jos käyt kehittäjän asetuksista asettamassa animaatot ja transitiot pois päältä
  • Hyvin nuo kaikki bt, zigbee, z-wave, wifi pelaa samaan aikaan. Jokaisessa vaan on oma säätönsä saada toimintaan ekaa kertaa, mutta sehän on tämän harrastuksen suola
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Ah, uusille harrastuksen aloittajille tiedoksi, että MEITÄ kyllä kiinnostaa mitä virittelet, mutta on hyvin todennäköistä, että ketään kaveria, sukulaista tai vastakkaisen sukupuolen edustajaa tämä harrastus ei kiinnosta. Eli antaa mennä vaan jos on ok kuolla yksin neitseenä ;)

Edellä esitetty on mielipide eikä fakta, mutta perustuu elettyyn elämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Ah, uusille harrastuksen aloittajille tiedoksi, että MEITÄ kyllä kiinnostaa mitä virittelet, mutta on hyvin todennäköistä, että ketään kaveria, sukulaista tai vastakkaisen sukupuolen edustajaa tämä harrastus ei kiinnosta. Eli antaa mennä vaan jos on ok kuolla yksin neitseenä ;)

Edellä esitetty on mielipide eikä fakta, mutta perustuu elettyyn elämään.
Kyllä se vastakkainen sukupuolikin rupeaa asiasta kiinnostumaan jossain määrin, ainakin sitten kun yhtäkkiä tajuaa kuinka paljon mukavampaa on että ne kaikki sadat koristevalot sun muut turhakkeet saa automaattisesti syttymään ja säätymään eikä tarvitse itse valokytkimiä käännellä tai irroitella ja kiinnitellä pistokkeita pistorasioihin joka päivä. Nykyään oma avopuoliso aina välillä jo rupeaa kyselemään että saisiko toteutettua sellaisen tai tälläisen automaation. :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Sääennuste homma onkin yksinkertainen, jos käyttää Node-rediä. Vähän kuin joku huijauskoodi tuo sovellus.

Menee jotakuinkin näin:

Ajastin pyöräyttää joka aamu klo. 6:15 muuttujan a=1.

Keittiön liiketunnistin havaitsee liikettä -> funktio katsoo onko a==1, jos on, a=0 ja päästää läpi -> OpenWeatherMap-integraatio hakee säätiedot koordinaateilla ja palauttaa tosi helposti luettavan objektin -> funktio parsii siitä millaisen nyt itse haluaakaan. Toki joku ihmisen kirjoittama olisi parempi, mutten nyt oikein mitään järkevää mistään löytänyt -> menee Google Cloud TTS integraatioon ja huudattaa kajareista.

Toki nyt, kun tuo on viritetty, voisi myös pelkästään englantia puhuvan robotti-imurin hiljentää ja laittaa sen sijaan kajareista tulemaan sen heittämät läpät. Ja jos liikettä havaitaan keittiön suunnilla esim. välillä 00-04 voisi naisääni muistuttaa, että kusella käyminen ok mutta jääkaapin ovea ei ole syytä avata.
 

Art

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
45
Löytyi yksi Raspberry Pi ja ajattelin että kokeilen laittaa siihen Home Assistantin ja zigbee sillan. Zigbee 3.0 taitaa olla uusin versio standardista, mutta noita siltoja ei taida löytyä mistään. Ja jos nyt ottaisi jonkun vanhemman version ja pävittelee myöhemin niin se taitaa sitten vaatia kaikkien zigbee laitteiden uudelleen parituksen?
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Sääennuste homma onkin yksinkertainen, jos käyttää Node-rediä. Vähän kuin joku huijauskoodi tuo sovellus.

Menee jotakuinkin näin:

Ajastin pyöräyttää joka aamu klo. 6:15 muuttujan a=1.

Keittiön liiketunnistin havaitsee liikettä -> funktio katsoo onko a==1, jos on, a=0 ja päästää läpi -> OpenWeatherMap-integraatio hakee säätiedot koordinaateilla ja palauttaa tosi helposti luettavan objektin -> funktio parsii siitä millaisen nyt itse haluaakaan. Toki joku ihmisen kirjoittama olisi parempi, mutten nyt oikein mitään järkevää mistään löytänyt -> menee Google Cloud TTS integraatioon ja huudattaa kajareista.

Toki nyt, kun tuo on viritetty, voisi myös pelkästään englantia puhuvan robotti-imurin hiljentää ja laittaa sen sijaan kajareista tulemaan sen heittämät läpät. Ja jos liikettä havaitaan keittiön suunnilla esim. välillä 00-04 voisi naisääni muistuttaa, että kusella käyminen ok mutta jääkaapin ovea ei ole syytä avata.
Erittäin paljon kiitoksia. Tämä voisi ehkä olla minun ensimmäinen Node-Red -projektini. Voitko laittaa screenshottia muista nodeista, mitä tuossa tekstillä selitit? Oletan, sen verran peruskamaa, että netin tutoriaaleillakin selviäisi, mutta kiitos jos onnistuu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Erittäin paljon kiitoksia. Tämä voisi ehkä olla minun ensimmäinen Node-Red -projektini. Voitko laittaa screenshottia muista nodeista, mitä tuossa tekstillä selitit? Oletan, sen verran peruskamaa, että netin tutoriaaleillakin selviäisi, mutta kiitos jos onnistuu.
Ohjeet Google Cloud TTS:n aktivoimiseen:

Itsellä configuration.yamlissa näin:
Koodi:
tts:
  - platform: google_cloud
    service_name: gcloud_tts
    key_file: googlelta-saatu-avain.json
    voice: fi-FI-Wavenet-A
    speed: 0.9
Jos haluaa käyttää ilmaista TTS:ää niin ei tarvi tehdä tuota ensimmäistä vaihetta tai muuttaa conffia, jos oikein muistan.

Sonos Cloud, tää mahdollistaa noiden TTS viestien lähettämisen vaikka kaiuttimista soisi musiikki, eli feidaa ulos, puhuu, ja musiikki feidaa takasin. Perus Sonos integraatiolla, mikä löytyy hassista, toimii myös, mutta musiikki loppuu viestin jälkeen:

OpenWeatherMappiin tili ja sieltä kliksuttelee api-avaimen:

Node-rediin sitten tarvii asentaa vielä OWM:n paletti, eli node-red-node-openweathermap


jooo.png


Eli tossa on nodet:
Koodi:
Events: state -> funktio -> openweathermap -> funktio -> call service
Ja alhaalla nodet
Koodi:
Inject -> change
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Hmm... Mulla menee tuo Google TTS vähän monimutkaiseksi kun en saa ääntä ulos ihan helposti homeassistant-serveristä eikä oikein mitään valmista integraatiota ole omiin tarpeisiin mutta pitää vähän tutkia tuota googlen tts-apia jos sitä oppisi komentamaan komentoriviltä. Pitäisi saada audio ulos ihan toiselta puolelta kämppää yhdestä minipc:stä ja jollakin keksiä kärkitieto että oma äänentoistojärjestelmä osaa feidata muut äänet pois ääniviestin ajaksi. Ei ole mahdoton homma mutta vaatii vähän perehtymistä kun en oikein voi käyttää noita homeassistantin omia media-juttuja eli joudun virkkaamaan tuon homman kokonaan erikseen.

Muuten en edes yrittäisi tuota rakentaa mutta tuli yhtäkkiä aika hieno idea ajaa sitä kautta sellaisia asioita joita tähän mennessä olen soitellut ihan wav-fileinä mutta järjetön äänitiedostojen määrä on vähän rajoittanut käyttöä. Nykyisellään siis erinäinen kasa skriptejä soittaa erillisiä sanoja peräkkäin eri tilanteissa, tyyliin "Internet", "yhteys", "on", vaihtunut", "kaapelimodeemista", "mobiilidataan" tai jotain vastaavaa.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Hmm... Mulla menee tuo Google TTS vähän monimutkaiseksi kun en saa ääntä ulos ihan helposti homeassistant-serveristä eikä oikein mitään valmista integraatiota ole omiin tarpeisiin mutta pitää vähän tutkia tuota googlen tts-apia jos sitä oppisi komentamaan komentoriviltä. Pitäisi saada audio ulos ihan toiselta puolelta kämppää yhdestä minipc:stä ja jollakin keksiä kärkitieto että oma äänentoistojärjestelmä osaa feidata muut äänet pois ääniviestin ajaksi. Ei ole mahdoton homma mutta vaatii vähän perehtymistä kun en oikein voi käyttää noita homeassistantin omia media-juttuja eli joudun virkkaamaan tuon homman kokonaan erikseen.

Muuten en edes yrittäisi tuota rakentaa mutta tuli yhtäkkiä aika hieno idea ajaa sitä kautta sellaisia asioita joita tähän mennessä olen soitellut ihan wav-fileinä mutta järjetön äänitiedostojen määrä on vähän rajoittanut käyttöä. Nykyisellään siis erinäinen kasa skriptejä soittaa erillisiä sanoja peräkkäin eri tilanteissa, tyyliin "Internet", "yhteys", "on", vaihtunut", "kaapelimodeemista", "mobiilidataan" tai jotain vastaavaa.
Kyllä tuo Alexan/Google homen käyttö erilaisiin hälytyksiin/notifikatioihin on ihan ehdoton.

Meillä on 13 alexaa eli jokaisessa tilassa omansa ja osassa kaksi (stereopari) ja lisäksi vielä kolme Google homea. Riippuen hälytyksen/notifikaation luonteesta ja kellonajasta, nuo sitten Ilmoittelevat (taas hälytyksen/notifikaation luonteesta riippuen) kaikkialla tai ainoastaan niissä tiloissa, joissa joku on.

Google on yleisesti ottaen ”fiksumpi” ja sen saa tts:n kautta maksutta puhumaan suomeakin, mutta äänenlaatu musiikin kuunteluun varsinkin minissä on onneton eikä sitä saa piuhalla kiinni parempiin kaiuttimiin. Lisäksi Alexan wake word on paljon luontevampi. Näistä syistä korvasin noita muutamaa lukuunottamatta googlet alexoilla. Rutiinit ovat myös alexassa huomattavasti monipuolisempia eikä taida ilman region-kikkailua Googlessa edelleenkään paljon mitään täällä härmässä saada tehtyä. Tosin HA+ Node Red käytössä eli aika vähän noita juttuja tulee puheella ohjattua, kun rutiinit käynnistyvät automaatioilla pääasiassa eikä pelkästään ”alexa, it’s movie time” -tyyppisesti.
 
Liittynyt
15.11.2020
Viestejä
63
Onko kenellläkään ollut onglemia slae.sh tikun kanssa? Itsellä on alkanu hyytymään parin päivän välein, että on täytynyt irroittaa tikku usb portista ja laittaa takaisin, jonka jälkeen on taas toiminut normaalisti pari päivää. Tikku on siis raspissa kiinni ja z2mqtt on on homeassistantissa addonina.
 
Liittynyt
15.11.2020
Viestejä
63
Tämä on ollut tässä kiinni jo pari vuotta ja toiminut moitteetta, mutta nyt on alkanut lagittaa. Viimeakoina olen lisännyt kyllä uusia laitteita tähän, mutta ei niitä vieläkään ole kun 30. Voishan tuota usb jatkoa toki koittaa. Kävi mielessä myös kokeilla eri zigbee kanavaa, mutta ilmeisesti pitäisi parittaa laitteet uudelleen, eikä siihen kyllä olisi mielenkiintoa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Itsekin korvasin CC2531:n slae.sh:illa kun uusia laitteita ei enää saanut lisättyä luotettavasti.
Tuli kuitenkin yllätyksenä miten häiriöherkkä slae.sh on, jos viereisessä USB-liittimessä on jotain tai läheltä menee ulkoisen levyn USB-kaapeli niin se putoaa verkosta. Eli piti siirtää jatkojohdolla kauemmas jotta toimii luotettavasti. CC2531 ei tuollaisista välittänyt.
Slae.sh CC2652R usb donglen tilauksessa kysytään:
antenna type: type1, type2, type3, type4, (no)
firmware: zigbee2mqtt, openthread, (I don't care)
pin headers: Yes, No

Kannattaa tilata type4 antennilla jotta paras kantavuus? Firmikseen laitan zigbee2mqtt tosin en tiedä mikä versio poltettu valmiiksi. Pinnikytkennän otan mukaan se tarvitaan jos haluaa polttaa uudemman firmiksen?

Jos haluan flässätä dongleen uudemman firmiksen meneekö se tuohon usb-portin kautta ilman erillistä GPIO piuhotusta? Vai simppeli do-it-yourself piuhat laittaa muutaman RaspiPi ja donglen io-pinnin väliin ilman erikseen ostettavaa kirjoitusadapteria?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Täällä sonoffin tuorein tikku käytössä:

Zigbee2MQTT suosittelee firmiksen päivitystä, mutten ole jaksanut, kun toimii ihan suoraan boksistakin.

---

Pitäisi saada sähkönkulutus myös hassiin, koska miksipä ei. Oomi tarjoaa vain viikottaisia tai kuukausittaisia sähköpostiviestejä tuosta, mikä ei ole kovin elegantti ratkaisu kun siellä on pikavilkaisulla joku api näille pyynnöille eniveis. Onkohan olemassa jotain foorumia tai FB-ryhmää, missä tämmöisiä itse tehtyjä integraatioita tai hommia jaellaan? Tuollainen dokumentoimattoman apin virittäminen käyttöön ei ole oikein osaamisalaani ja siinä menisi aikaa sekä hermot.
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
65
Täällä yksi aloittelija varovaisesti ilmoittautuu. Olen pidemmän aikaa jo haaveillut kotiautomaation pystyttämisestä ja viimein sain jotain aikaiseksi. SER-tasoiselle myllylle laittelin w10 ja siihen virtuaalikoneeseen pyörimään home assistantin. Tähän mennessä homma on ollut aika kivuton operaatio. Mutta nyt pitäisi alkaa lisätä laitteita systeemiin. Tavoitteena olisi siis ihan paikallisesti pyörivä systeemi ilman tarvetta ulkopuoliselle yhteydelle, poislukien puhelimen yhteys ja ilmoitukset ym. Alkuun ajattelin lisätä systeemiin tukun lämpötila-antureita, kytkimiä ja liittää TP-linkin halpiskameroiden ohjauksen sekä tallennuksen järjestelmään. Myöhemmin jotain liiketunnistin- ja valotekniikkaa.

Tietämättömänä kaipaisin ihan konkreettistä esimerkkiä mitkä laitteet on todettu toimiviksi. Luultavasti langassa mainittuja Xiomin lämpötila-antureita alan suosimaan mutta mikä tikku on "kunnollinen." Vaikka tuijottaisin loppupäivän googlattujen CC2652-tikkujen ominaisuuksia ja tietoja, en voisi ymmärrykselläni sanoa mikä on kunnollinen. Ilmeisesti perusasioihin riittäisi kuitenkin tuollainen @spede mainitsema ~10€ SONOFF Zigbee 3.0?

Lisäksi toinen ongelma, systeemiini kuuluu päätalo + 2 erillistä rakennusta, jotka ovat noin 50-75m etäällä päätalosta, jossa automaatiokeskus sijaitsee. Käsittääkseni tikkujen kantama ei riitä kattamaan näitä kohteita, varsinkaan kun signaalit joutuvat lävistämään seiniä. Rakennuksiin saan kyllä vietyä powerline-adaptereilla rj45 liitännät ja ne on todettu toimiviksi. Onko olemassa jotain paikallista hubia jonka voisi kytkeä rj45:n perään ja se välittäisi anturitiedot suoraan keskukseen. Rakennuksiin tarvitsiin: lämpötila/koskeus-anturit. Powerplugeja, jotka kytkevät patterin lämpötilan mukaan. Valokytkin tyylisen kytkimen, jota voisi ohjata automaation kautta ja tarpeen tullen ohittaa automaation, jos yhteys ei toimi yms. Kytkin pyörittäisi puhallinta ilmankosteuden ja lämpötilan mukaan. Sekä sähköpääkeskus sijaitsee toisessa näistä rakennuksesta, mihin olisi plussaa saada kiinni jokin pulssilukija/pihtimittari sähkönkulutukselle.

Osaisiko arvon tietäjät opastaa, millaisilla laitteilla tällaisia toimintoja kannattaisi alkaa rakentelemaan?
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Täällä yksi aloittelija varovaisesti ilmoittautuu. Olen pidemmän aikaa jo haaveillut kotiautomaation pystyttämisestä ja viimein sain jotain aikaiseksi. SER-tasoiselle myllylle laittelin w10 ja siihen virtuaalikoneeseen pyörimään home assistantin. Tähän mennessä homma on ollut aika kivuton operaatio. Mutta nyt pitäisi alkaa lisätä laitteita systeemiin. Tavoitteena olisi siis ihan paikallisesti pyörivä systeemi ilman tarvetta ulkopuoliselle yhteydelle, poislukien puhelimen yhteys ja ilmoitukset ym. Alkuun ajattelin lisätä systeemiin tukun lämpötila-antureita, kytkimiä ja liittää TP-linkin halpiskameroiden ohjauksen sekä tallennuksen järjestelmään. Myöhemmin jotain liiketunnistin- ja valotekniikkaa.

Tietämättömänä kaipaisin ihan konkreettistä esimerkkiä mitkä laitteet on todettu toimiviksi. Luultavasti langassa mainittuja Xiomin lämpötila-antureita alan suosimaan mutta mikä tikku on "kunnollinen." Vaikka tuijottaisin loppupäivän googlattujen CC2652-tikkujen ominaisuuksia ja tietoja, en voisi ymmärrykselläni sanoa mikä on kunnollinen. Ilmeisesti perusasioihin riittäisi kuitenkin tuollainen @spede mainitsema ~10€ SONOFF Zigbee 3.0?

Lisäksi toinen ongelma, systeemiini kuuluu päätalo + 2 erillistä rakennusta, jotka ovat noin 50-75m etäällä päätalosta, jossa automaatiokeskus sijaitsee. Käsittääkseni tikkujen kantama ei riitä kattamaan näitä kohteita, varsinkaan kun signaalit joutuvat lävistämään seiniä. Rakennuksiin saan kyllä vietyä powerline-adaptereilla rj45 liitännät ja ne on todettu toimiviksi. Onko olemassa jotain paikallista hubia jonka voisi kytkeä rj45:n perään ja se välittäisi anturitiedot suoraan keskukseen. Rakennuksiin tarvitsiin: lämpötila/koskeus-anturit. Powerplugeja, jotka kytkevät patterin lämpötilan mukaan. Valokytkin tyylisen kytkimen, jota voisi ohjata automaation kautta ja tarpeen tullen ohittaa automaation, jos yhteys ei toimi yms. Kytkin pyörittäisi puhallinta ilmankosteuden ja lämpötilan mukaan. Sekä sähköpääkeskus sijaitsee toisessa näistä rakennuksesta, mihin olisi plussaa saada kiinni jokin pulssilukija/pihtimittari sähkönkulutukselle.

Osaisiko arvon tietäjät opastaa, millaisilla laitteilla tällaisia toimintoja kannattaisi alkaa rakentelemaan?
Lyhyt vastaus kahteen erillisrakennukseen. Vie sinne powerlinella/mesh verkolla wifi ja laita sinne esim Sonof TH10/16 wifirele (joku 10-20e/kpl) lämpötila-anturilla. Sen saat ohjaamaan joko suoraan pistorasiaa tai HA kautta plugia

Sähkönmittaukseen itsellä on IVLP keskuksessa Shellyn EM3, jolla mittaan 3-vaihetta. Maksaa noin satkun, tulee suoraan HA näkyviin verkkoon liittettäessä. Vaatii varsinkin pääkeskukseen sähkärin asentamaan. Toinen vaihtoehto on pulssianturi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Täällä yksi aloittelija varovaisesti ilmoittautuu. Olen pidemmän aikaa jo haaveillut kotiautomaation pystyttämisestä ja viimein sain jotain aikaiseksi. SER-tasoiselle myllylle laittelin w10 ja siihen virtuaalikoneeseen pyörimään home assistantin. Tähän mennessä homma on ollut aika kivuton operaatio. Mutta nyt pitäisi alkaa lisätä laitteita systeemiin. Tavoitteena olisi siis ihan paikallisesti pyörivä systeemi ilman tarvetta ulkopuoliselle yhteydelle, poislukien puhelimen yhteys ja ilmoitukset ym. Alkuun ajattelin lisätä systeemiin tukun lämpötila-antureita, kytkimiä ja liittää TP-linkin halpiskameroiden ohjauksen sekä tallennuksen järjestelmään. Myöhemmin jotain liiketunnistin- ja valotekniikkaa.

Tietämättömänä kaipaisin ihan konkreettistä esimerkkiä mitkä laitteet on todettu toimiviksi. Luultavasti langassa mainittuja Xiomin lämpötila-antureita alan suosimaan mutta mikä tikku on "kunnollinen." Vaikka tuijottaisin loppupäivän googlattujen CC2652-tikkujen ominaisuuksia ja tietoja, en voisi ymmärrykselläni sanoa mikä on kunnollinen. Ilmeisesti perusasioihin riittäisi kuitenkin tuollainen @spede mainitsema ~10€ SONOFF Zigbee 3.0?

Lisäksi toinen ongelma, systeemiini kuuluu päätalo + 2 erillistä rakennusta, jotka ovat noin 50-75m etäällä päätalosta, jossa automaatiokeskus sijaitsee. Käsittääkseni tikkujen kantama ei riitä kattamaan näitä kohteita, varsinkaan kun signaalit joutuvat lävistämään seiniä. Rakennuksiin saan kyllä vietyä powerline-adaptereilla rj45 liitännät ja ne on todettu toimiviksi. Onko olemassa jotain paikallista hubia jonka voisi kytkeä rj45:n perään ja se välittäisi anturitiedot suoraan keskukseen. Rakennuksiin tarvitsiin: lämpötila/koskeus-anturit. Powerplugeja, jotka kytkevät patterin lämpötilan mukaan. Valokytkin tyylisen kytkimen, jota voisi ohjata automaation kautta ja tarpeen tullen ohittaa automaation, jos yhteys ei toimi yms. Kytkin pyörittäisi puhallinta ilmankosteuden ja lämpötilan mukaan. Sekä sähköpääkeskus sijaitsee toisessa näistä rakennuksesta, mihin olisi plussaa saada kiinni jokin pulssilukija/pihtimittari sähkönkulutukselle.

Osaisiko arvon tietäjät opastaa, millaisilla laitteilla tällaisia toimintoja kannattaisi alkaa rakentelemaan?
Zigbee-laitteet kuten lamput ja pistorasiat toimivat toistimina. Pitkiä matkoja voi vetää ripottelemalla laitteita matkalle jos mahdollista. Jos matkalla ei ole mahdollista lisätä zigbee-vehkeitä, sitten pitää tehdä piuhalla ja wifillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Zigbee-laitteet kuten lamput ja pistorasiat toimivat toistimina. Pitkiä matkoja voi vetää ripottelemalla laitteita matkalle jos mahdollista. Jos matkalla ei ole mahdollista lisätä zigbee-vehkeitä, sitten pitää tehdä wifillä.
Ja 50-75m open airia ei ole ongelma, todennäköisesti kuuluu sisätiloistakin seinän läpi jos suunnittelija on laittanut antennin edes sinnepäin. Jos olisi kuuluvuusongelmia niin zigbee-lamppu ulkovaloon tai ostaa pari tehokkaampaa routteria...
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
65
Zigbee-laitteet kuten lamput ja pistorasiat toimivat toistimina. Pitkiä matkoja voi vetää ripottelemalla laitteita matkalle jos mahdollista. Jos matkalla ei ole mahdollista lisätä zigbee-vehkeitä, sitten pitää tehdä piuhalla ja wifillä.
Tämän myös ymmärsin, mutta vaatisi pihavalojen vaihtamista johonkin Zigbee-valoihin. Myös kytkentä on tehty suoraan hämärätunnistimen ja mekaanisen kellon läpi, jolloin yhteys katkeaisi aina yöllä sekä valoisan aikaan. Vaikkei se olisi ongelma muuttaa samalla kun ottaa sähkärin pyörimään kunhan saa laitteita haalittua ja mietittyä kytkennät. Tämä toisi kyllä ihan uudet mahdollisuudet pihanvalaistuksen ohjaukselle :hmm:
Ja 50-75m open airia ei ole ongelma, todennäköisesti kuuluu sisätiloistakin seinän läpi jos suunnittelija on laittanut antennin edes sinnepäin. Jos olisi kuuluvuusongelmia niin zigbee-lamppu ulkovaloon tai ostaa pari tehokkaampaa routteria...
Ajattelinkin sijoittaa päätalon Zigbee-antennin jatkojohdolla yläkerran ikkunan eteen, josta on molempiin erillisrakennuksiin suora näköyhteys, jolloin se voisi jollain tuurilla kantaa niihinkin. Ei vain ole käytännön kokemusta miten pitkän matkan päästä nämä laitteet voi keskustella. Suuntaa antaa että päätalon wifi-verkko kantaa juuri ja juuri rakennuksiin mutta siihen yhdistyneenä ei meinaa data liikkua pätkimättä. Voisihan tätäkin mielenkiinnosta tutkia, kun saa laitteet.
Lyhyt vastaus kahteen erillisrakennukseen. Vie sinne powerlinella/mesh verkolla wifi ja laita sinne esim Sonof TH10/16 wifirele (joku 10-20e/kpl) lämpötila-anturilla. Sen saat ohjaamaan joko suoraan pistorasiaa tai HA kautta plugia

Sähkönmittaukseen itsellä on IVLP keskuksessa Shellyn EM3, jolla mittaan 3-vaihetta. Maksaa noin satkun, tulee suoraan HA näkyviin verkkoon liittettäessä. Vaatii varsinkin pääkeskukseen sähkärin asentamaan. Toinen vaihtoehto on pulssianturi.
Iso kiitos vinkeistä, nämähän vaikuttaisivat oikein päteviltä ja vielä ihan järkevällä sijoituksella. Sähkömittauksen tietysti voisi laajentaa niin että voisi seurata jokaista rakennusta erikseen, että näkisi mistä se kulutus todellisuudessa tulee, jolloin tarvitsisi joka rakennuksen keskukseen omansa. Näihin kelpaisi jokin edullisempi suuntaa-antava ratkaisu, jos sellaisia olisi. Kuitenkin jostain on aloitettava ja laajennusta voisi miettiä syvemmin, kun pääsee paremmin kiinni tähän tekniikkaan.

Toisessa rakennuksessa on lämmin korjaamotila, joissa onkin jo wifi jaossa ja toiseen rakennukseen voin kyllä sellaisen laittaa tukiasemalla. Jälkimmäisessä on vakinaisesti tarvitsisi wifiä, mutta ei siitä haittaakaan ole jos sillä saisi nämä laitteet suoraan toimimaan ja varmaan tuo joustavuutta erilaisiin rakennelmiin. Korjaamotilassa haluaisin mahdollisesti mitata useampaa lämpötilaa, kuten: lämmin sisätila, ulkolämpötila ja mahdollisesti kylmää puolta rakennuksesta. Näihin mittauksiin tarvitsen siis 3kpl Sonof TH10/16 +anturit (+toinen rakennus erikseen) että saisin nämä mittaukset katettua, jos ymmärsin oikein?

Alunperin ajattelin että olisi joku langalla tai wifillä kytkettävä purkki joka ottaisi tuota Zigbee signaalia vastaan ja voisi käyttää joka puolella samoja ripoteltavia antureita. Mutta ilmeisesti tällaisia ei ole? Tai joku tuli vastaan kuten: Smart Zigbee Gateway mutta toimiiko tällaiset pelkästään paikallisessa verkossa, vai ovatko lukittu jonkun sovelluksen taakse ilman ylemmän tason loihtimista? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Ajattelinkin sijoittaa päätalon Zigbee-antennin jatkojohdolla yläkerran ikkunan eteen, josta on molempiin erillisrakennuksiin suora näköyhteys, jolloin se voisi jollain tuurilla kantaa niihinkin. Ei vain ole käytännön kokemusta miten pitkän matkan päästä nämä laitteet voi keskustella. Suuntaa antaa että päätalon wifi-verkko kantaa juuri ja juuri rakennuksiin mutta siihen yhdistyneenä ei meinaa data liikkua pätkimättä. Voisihan tätäkin mielenkiinnosta tutkia, kun saa laitteet.
Minä joskus testasin kantamaa ulkona, kyseisillä laitteilla pääsin satoihin metreihin. Toki seinät ja muut vaikuttavat, mutta en näe matkaa suureksi ongelmaksi ja esim. noita USB-tikkuja saa tehokkaammilla radioilla niin pari sellaisia kunnon antennilla kuuluu ainakin.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Tämän myös ymmärsin, mutta vaatisi pihavalojen vaihtamista johonkin Zigbee-valoihin. Myös kytkentä on tehty suoraan hämärätunnistimen ja mekaanisen kellon läpi, jolloin yhteys katkeaisi aina yöllä sekä valoisan aikaan. Vaikkei se olisi ongelma muuttaa samalla kun ottaa sähkärin pyörimään kunhan saa laitteita haalittua ja mietittyä kytkennät. Tämä toisi kyllä ihan uudet mahdollisuudet pihanvalaistuksen ohjaukselle :hmm:
Hämäräkytkimen voi yleensä säätää "aina päällä" tilaan ja sama kellokytkimessä. Ainakin itsellä säätö toimii ruuvarilla helposti hämäräkytkimen kannen alta. Eli ei välttämättä tarvitse sähkömiestäkään asialla vaivata. Sitten ulkovaloihin vaihtaa GU10/E27 kantaiset Huet/Ikeat/tms. ja Zigbee-silta on valmis.

Tämän jälkeen toki pitää ohjelmoida ulkovaloille rutiini käytössä olevan Zigbee-hubin kautta. Tämä tuo kyllä uusia vaihtoehtoja, kun voi laittaa auringon laskun mukaan päälle tai Zigbee-liiketunnistimia ja ulkovalot reagoimaan niihin. Esim. itsellä ulkovalot palaa himmeällä iltaisin, mutta liikettä havaittaessa kirkastuvat.
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
65
Hämäräkytkimen voi yleensä säätää "aina päällä" tilaan ja sama kellokytkimessä. Ainakin itsellä säätö toimii ruuvarilla helposti hämäräkytkimen kannen alta. Eli ei välttämättä tarvitse sähkömiestäkään asialla vaivata. Sitten ulkovaloihin vaihtaa GU10/E27 kantaiset Huet/Ikeat/tms. ja Zigbee-silta on valmis.

Tämän jälkeen toki pitää ohjelmoida ulkovaloille rutiini käytössä olevan Zigbee-hubin kautta. Tämä tuo kyllä uusia vaihtoehtoja, kun voi laittaa auringon laskun mukaan päälle tai Zigbee-liiketunnistimia ja ulkovalot reagoimaan niihin. Esim. itsellä ulkovalot palaa himmeällä iltaisin, mutta liikettä havaittaessa kirkastuvat.
Valitettavasti nämä sattuu olemaan jotain maailmankaikkeuden ensimmäisiä sähkövehkeitä, kun hämäräkytkimessä on vain kirkkauden säätö, eikä pysty pakottamaan päälle. Ellei sitten säädön vetäisi ihan tappiin, mutta epäilen että se olisi siltikään jatkuvasti päällä. Kellossa ei myöskään ole ohituskytkintä ja ajansäätönipsut ovat osassa alueesta poikki, jolloin tulee väkisin noin 5h pitkä katko. Ihmettelin tätä kun valot paloi keskellä yötä ja päivällä olivat hämäränkin aikaan pimeänä. Nyt kello täytyy olla noin 12h väärässä ajassa että pimeä aika osuu yön pikkutunneille. En ole vielä lähtenyt etsimään museosta korvaajaa juurikin sen takia jos muuttaisi kytkennät ja tekisi jonkin järkevämmän ratkaisun.

Kieltämättä lähes rajattomat valojen säätömahdollisuudet kiinnostaisi kovasti, täytyy ihan tosissaan harkita näitä valoja. Ilmeisesti tuollaiset valot toimivat ihan hyvin pakkasessakin? Juuri viime talvena vaihdoin kaikkiin ulkovaloihin pakkasledit kun normaalit ledit tuntuivat pimenevän satunnaisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 325
Viestejä
4 157 283
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom