Meillä KNX suunnittelun/ohjelmoinnin tein itse ja valitsin sopivat komponentit. Sähkökuvat sekä asennuksen teki firma jolla on kokemusta KNX puolesta. Asennukset pystyy kyllä tekemään urakoitsija jolla ei ole kokemusta KNX puolesta. Kyllä sähkömiehen pitää pystyä kytkemään kuvien perusteella vaikka ei olisi koskaan KNX kuullukkaan. KNX ei tuo asennuksiin oikeastaan mitään sen vaikeampaa lisää. Keskuksella joutuu tietty vähä kierrättää pistorasioiden ohjaukset releiden kautta jos niitä haluaa ohjata ja valojen ohjaus monesti poikkeaa normiasennuksista. Sähkö- ja KNX suunnittelu tietty kannattaa ottaa firmasta jolla on siitä kokemusta. Varsinkin jos ei ihan tarkalleen tiedä millaisen järjestelmän haluaa ja mitä komponentteja tarvitaan. Itsellä jotku firmat oli vähän nihkeitä kun sanoin, että tarviin vain sähkösuunnittelun ja asennuksen sekä tilaan itse komponentit.@Papru KNX kiinnostaisi. Millaiseen ratkaisuun päädyit suunnittelun, urakoinnin ja ohjelmoinnin osalta talossasi? Jos sähkösuunnittelun tekee KNX:n hallitsevan yrityksen kautta, onnistuuko itse sähköurakointi sellaisen yrityksen tekemänä, jolla ei järjestelmästä ole kokemusta? Entä itse järjestelmän komponentit, voiko rakennuttaja hankkia ne esim. Saksasta tilaamalla edullisemmin? Ja pystyykö osaava rakennuttaja tekemään ohjelmoinnin ETS:llä pienen opettelun jälkeen?
Komponentit voi tilata Saksasta ja siinä voi säästää euroja. Tietty samoista komponenteista voi kysyä sitten hinnan myös Suomesta.
Ohjelmointi ei sinänsä ole mitään hirmu monimutkaista. Pitää kuitenkin tietää vähä miten KNX kommunikointi ja väylä toimii. Lisenssihän tuossa on aavistuksen kallis (1000€ alv0). Jos pärjää max 20 KNX laitteella niin sit käy halvempi lisenssi joka maksaa vain 200€. Yleensä kuitenkin pari kertaa vuodessa voi saada 20-30% alennuksia noista lisensseistä erinäisten kampanjoiden kautta.
Huomiona tähän mun vastaukseen se, että minulla on vähän "oma lehmä ojassa" tässä kun teen sivutoimisena yrittäjänä KNX suunnittelua/ohjelmointia (sähkösuunnittelu tulee yhteistyökumppanin kautta). Laita vaikka YV:tä jos haluat tarkemmin keskustella.