Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oiskohan olemassa semmoista puhelinaplikaatiolla ohjattavaa pistorasiaa, joka soveltuisi vielä ulkokäyttöön? Auton lämmittämiseen olisi kätevä jos voisi luurista ajastaa.
Meillä KNX suunnittelun/ohjelmoinnin tein itse ja valitsin sopivat komponentit. Sähkökuvat sekä asennuksen teki firma jolla on kokemusta KNX puolesta. Asennukset pystyy kyllä tekemään urakoitsija jolla ei ole kokemusta KNX puolesta. Kyllä sähkömiehen pitää pystyä kytkemään kuvien perusteella vaikka ei olisi koskaan KNX kuullukkaan. KNX ei tuo asennuksiin oikeastaan mitään sen vaikeampaa lisää. Keskuksella joutuu tietty vähä kierrättää pistorasioiden ohjaukset releiden kautta jos niitä haluaa ohjata ja valojen ohjaus monesti poikkeaa normiasennuksista. Sähkö- ja KNX suunnittelu tietty kannattaa ottaa firmasta jolla on siitä kokemusta. Varsinkin jos ei ihan tarkalleen tiedä millaisen järjestelmän haluaa ja mitä komponentteja tarvitaan. Itsellä jotku firmat oli vähän nihkeitä kun sanoin, että tarviin vain sähkösuunnittelun ja asennuksen sekä tilaan itse komponentit.@Papru KNX kiinnostaisi. Millaiseen ratkaisuun päädyit suunnittelun, urakoinnin ja ohjelmoinnin osalta talossasi? Jos sähkösuunnittelun tekee KNX:n hallitsevan yrityksen kautta, onnistuuko itse sähköurakointi sellaisen yrityksen tekemänä, jolla ei järjestelmästä ole kokemusta? Entä itse järjestelmän komponentit, voiko rakennuttaja hankkia ne esim. Saksasta tilaamalla edullisemmin? Ja pystyykö osaava rakennuttaja tekemään ohjelmoinnin ETS:llä pienen opettelun jälkeen?
Mulla on merossin wifi pistorasia terassilla ohjaamassa valoja. On ip44
Joku tämmöinen? MEROSS PRODUCT
Käyttölämpötila speksattu 0...+40°C joten ei oikein sovellu.
Sori, tälläinen MEROSS PRODUCT
Okei, nyt näyttää paremmalta. Saako tuon kännykkäsovelluksen sitten ladata ilmaiseksi ja saako siihen sovellukseen tehtyä ajastuksen lämmitykselle esim. ma-pe klo. 5-7 ?
Kiitos vastauksesta. Tuo oli hyvä tieto, että urakoinnin pitäisi onnistua vaikka järjestelmästä ei sinänsä syvällisempää tietoa olisikaan. Oulun seudulla ei äkkiseltään ylitarjontaa suunnittelijoistakaan näyttäisi olevan. Sen verran olen järjestelmää opiskellut, että tilasin Saksasta kokeeksi muutamat MDT:n valmistamat järjestelmän peruspalikat, joilla ajattelin opetella itsenäisesti tuon ohjelmoinnin. Vielä en ole ehtinyt testipenkkiä kasaamaan, mutta eiköhän se vielä tästä. Knx.orgin sivuille jo rekisteröidyinkin ja noita ETS-kampanjoita on ollut muutama, kun mainospostia on tullut. Mietin, että ajaisiko edullisempi ETS Inside saman asian itselläni verrattuna täyteen ETS 5 -lisenssiin. Toisena asiana olen pohtinut tuota valaistuksen ohjausta. Luettuani tätä ketjua, toteutit käsittääkseni sen DALI-systeemillä ja KNX-DALI -yhdyskäytävällä. Tuoko DALIn käyttö millaista etua (toiminnalista? kustannus?)?Meillä KNX suunnittelun/ohjelmoinnin tein itse ja valitsin sopivat komponentit. Sähkökuvat sekä asennuksen teki firma jolla on kokemusta KNX puolesta. Asennukset pystyy kyllä tekemään urakoitsija jolla ei ole kokemusta KNX puolesta. Kyllä sähkömiehen pitää pystyä kytkemään kuvien perusteella vaikka ei olisi koskaan KNX kuullukkaan. KNX ei tuo asennuksiin oikeastaan mitään sen vaikeampaa lisää. Keskuksella joutuu tietty vähä kierrättää pistorasioiden ohjaukset releiden kautta jos niitä haluaa ohjata ja valojen ohjaus monesti poikkeaa normiasennuksista. Sähkö- ja KNX suunnittelu tietty kannattaa ottaa firmasta jolla on siitä kokemusta. Varsinkin jos ei ihan tarkalleen tiedä millaisen järjestelmän haluaa ja mitä komponentteja tarvitaan. Itsellä jotku firmat oli vähän nihkeitä kun sanoin, että tarviin vain sähkösuunnittelun ja asennuksen sekä tilaan itse komponentit.
Komponentit voi tilata Saksasta ja siinä voi säästää euroja. Tietty samoista komponenteista voi kysyä sitten hinnan myös Suomesta.
Ohjelmointi ei sinänsä ole mitään hirmu monimutkaista. Pitää kuitenkin tietää vähä miten KNX kommunikointi ja väylä toimii. Lisenssihän tuossa on aavistuksen kallis (1000€ alv0). Jos pärjää max 20 KNX laitteella niin sit käy halvempi lisenssi joka maksaa vain 200€. Yleensä kuitenkin pari kertaa vuodessa voi saada 20-30% alennuksia noista lisensseistä erinäisten kampanjoiden kautta.
Huomiona tähän mun vastaukseen se, että minulla on vähän "oma lehmä ojassa" tässä kun teen sivutoimisena yrittäjänä KNX suunnittelua/ohjelmointia (sähkösuunnittelu tulee yhteistyökumppanin kautta). Laita vaikka YV:tä jos haluat tarkemmin keskustella.
Oulun seudulla ei äkkiseltään ylitarjontaa suunnittelijoistakaan näyttäisi olevan.
En nyt hakua käyttämällä löytänyt, niin muistaako joku mikä (tai on varmaan useampia) Android apllikaatio oli sellainen kotiautomaation ohjaukseen tehty, että sai värkättyä eri laitteiden automaatiot tabletin ruudulle josta kätevästi ohjaus ja seuranta, ja sen sai tilaan jossa näyttö on sammutettuna kunnes kävelee laitteen ohi (tabletin kamera herättää näytön) tms. ?
Jotenkin kuvittelen että joku tuollaista softaa täällä kehui, mutta en enää sitä löydä. Toki se saattoi olla joku muukin ketju/forum.
Vaihtoehtona myös Fully Kiosk Browser, johon oletus kirjautumissivuna vaikka oman kodin home assistant etusivu.En nyt hakua käyttämällä löytänyt, niin muistaako joku mikä (tai on varmaan useampia) Android apllikaatio oli sellainen kotiautomaation ohjaukseen tehty, että sai värkättyä eri laitteiden automaatiot tabletin ruudulle josta kätevästi ohjaus ja seuranta, ja sen sai tilaan jossa näyttö on sammutettuna kunnes kävelee laitteen ohi (tabletin kamera herättää näytön) tms. ?
Tulipa laitettua tuonne maililla pientä tiedustelua noin viikko sitten, mutta eipä ole vastausta kuulunut. Pitänee kohta soitella perään. Hyvä tietää kuitenkin, että on jollakulla positiivisia kokemuksia.Vaisahko käsittääkseni ainakin tekee, mutta ei liene kokemusta, kuin näistä kotimaassa tarjolla olevista laitevalmistajista. Piirsi kyllä ongelmitta keskussuunnitelmat Lingg&Janken ja MDT:n vekottimilla, mutta sepä nyt ei paljoa kysy, kun kattoo vaan montako lähtöä on kussakin rele- ja himmenninyksikössä. Sähkösuunnittelun osalta voin kyllä suositella. KNX-hommat olisi omaan tulevaan taloon tarkoitus hoitaa itse.
Sanotaan 5/10. Älylamput pitäisi saada toimimaan myös kaukosäätimellä, onnistuuko edes?Ensimmäinen kysymys on varmaan, että asteikolla 1/10 kuinka paljon on kiinnostusta säätää ja virittää vai out-of-the-box tyyppinen ratkaisu?
Tekee ymmärtääkseni toisen työn sivussa enimmäkseen noita. Sivuhuomiona tässä rakennusprojektin yhteydessä olen huomannut, että aikalailla aina kannattaa soitella alle ja laittaa sähköpostia sitten perään.Tulipa laitettua tuonne maililla pientä tiedustelua noin viikko sitten, mutta eipä ole vastausta kuulunut. Pitänee kohta soitella perään. Hyvä tietää kuitenkin, että on jollakulla positiivisia kokemuksia.
Jaa muillakin samanlainen onglema. Onko sinulla maksettu versio?Fully kiosk juuri tuollaisessa käytössä. Alkanut vaan vähän jätättämään. Ei aina päivity sivu.
En jäänyt harmittelemaan 10A versioden hankkimista. On vähintäänkin riittävästi ja niihin ainakin sai Tasmon sujuvasti. Kun koekappale 15A versiosta joskus tulee niin katsotaan, onko siinä sama.
Meneekö noihin BlitzWolffeihin tasmota sisään ihan tuya-convertilla vai pitääkö availla ja kolvailla? Onnistuin toisen valmistajan mallin kanssa saamaan aikaan tilanteen että koko vermeestä tuli verkonpaino (tuya-convert meni läpi Ok, mutta tasmotan valikosta tehty upgrade epäonnistui tai irroitin liian aikaisin) ja vaikka nuo edullisia ovatkin niin uutta postitusta odotellessa palaa aina muutama viikko. Tuo malli vieläpä sellainen ettei sitä saa ehjänä auki, joten perinteinen serial Flash ei auta.
jos tuya-convert toimii näillä blitzeillä niin olisi kätevää ja ym. tilanteissa voi kuitenkin pelastaa tilanteen kolvihommilla.
Ja parissa viestissä tuon jälkeen. Eli kyllä tuo onnistuu ainakin 10A versioon, 15A mallia ei ole posti testiin tuonut, lienee jo hukattu matkalla.Näiden osalta tuntuu olevan mainittu monessa paikassa että Tasmotan saa flashattua ainoastaan purkamalla ja tinailemalla johdot levylle kiinni. Testasin asiaa ja tiedoksi että Tuya-converter + raspi toimii ja säästyy purkamiselta: ct-Open-Source/tuya-convert
Ja parissa viestissä tuon jälkeen. Eli kyllä tuo onnistuu ainakin 10A versioon, 15A mallia ei ole posti testiin tuonut, lienee jo hukattu matkalla.
Samoin Tasmotan oma päivitys on omiin kappaleisiin tehty, ei ongelmia siinäkään. Tosin koska muistia on vähän, menee tuossa ensin sisään minimal-firmis ja vasta sitten varsinainen. Ottaa oman aikansa joten tuossa voi kyllä kiirettä pitämällä tulla ongelmia.
Cozify kanssa nyt jotain tullut leikittyä.
Seuraavaksi pitäisi saada seuraavanlainen tilanne ratkaistua: etu- ja takapihan valot on kytketty niin että etupihan valoille on katkaisija tuulikaapissa ja takapihan valoille kodinhoitohuoneessa. Juu älkää kysykö miksi... No nyt olis tarkoitus että nämä saataisiin niin että cozify sytyttäisi ne kun aurinko laskee ja sammuttaa klo 24 ja aamulla syttyy klo x ja sammuu auringon nousun jälkeen.
Äkkiä kun pähkäilin niin helpoin kai olisi laittaa kytkimen tilalle nexan tai vastaavan rele jota cozify sitten ohjaa? Mikäs tähän nyt raadin mielestä kannattaa laittaa? Cozify ja kytkimen välissä molemmissa seinä ja matkaa sen 5m noin karkeasti.
Olisin muutoin laittanut valoille ohjauksen keskukseen, mutta kun ottavat sähkönsä em. huoneiden jakorasioista ilman omaa syöttöä.
Minun piti vaihtaa serveri Chinese mainlandiksi, jotta löysi hubin. Imurini taas ei linkity kyseiseen serveriin, vaatii eurooppalaisen serverin. En oikein tiedä mitä tekisi, jotta saisin kaikki pelaamaan yhdellä puhelimella.Millä olette saaneet yhdistettyä xiaomi hubin xiaomi home appiin? Ei vaan löydy millään ilveellä.
Hanki joku yleishubi, joka tukee Zigbeetä niin saat Xiaomit yhdistettyä.Minun piti vaihtaa serveri Chinese mainlandiksi, jotta löysi hubin. Imurini taas ei linkity kyseiseen serveriin, vaatii eurooppalaisen serverin. En oikein tiedä mitä tekisi, jotta saisin kaikki pelaamaan yhdellä puhelimella.
Pari sivua takaperin tuosta mainitsin. Eli vaikka ohjeet puhuvatkin perinteiseen tapaan flashaamisesta niin onnistuuMeneekö noihin BlitzWolffeihin tasmota sisään ihan tuya-convertilla vai pitääkö availla ja kolvailla? Onnistuin toisen valmistajan mallin kanssa saamaan aikaan tilanteen että koko vermeestä tuli verkonpaino (tuya-convert meni läpi Ok, mutta tasmotan valikosta tehty upgrade epäonnistui tai irroitin liian aikaisin) ja vaikka nuo edullisia ovatkin niin uutta postitusta odotellessa palaa aina muutama viikko. Tuo malli vieläpä sellainen ettei sitä saa ehjänä auki, joten perinteinen serial Flash ei auta.
jos tuya-convert toimii näillä blitzeillä niin olisi kätevää ja ym. tilanteissa voi kuitenkin pelastaa tilanteen kolvihommilla.
Ihan "arvalla" otin omat koska tosiaan missään ei ollut tietoa tuosta helposta menetelmästä. Tuo mainitsemasi pow oli ajatuksena mutta koska se ei todellakaan ole täydellinen niin ajattelin kokeilla. Normi diy-sonoffia on muutama mutta niillä ei toki kulutusta saa.ok. Kuulostava hyvältä, laitanpa muutaman tilaukseen, ovat siistimpiä kuin nyt käytössä olevat Sonoff pow r2 viritykset, jotka menevät kyllä ulkovarastossa mutta ei mielellään sisätiloissa näkyvillä. Mistä tilasit?
Oma hubi on lähinnä lähdössä roskiin koska purkamatta mokomaa ei ilmeisesti onnistu muu kuin Xiaomin oma servu. Mutta muutoin kiina on todettu ainoaksi toimivaksi. Imurin osalta eu taisi olla pakollinen joten siitä saa ongelmia. Mutta mielestäni tässäkin ketjussa oli linkattu venäläinen softa jolla onnistuu.Minun piti vaihtaa serveri Chinese mainlandiksi, jotta löysi hubin. Imurini taas ei linkity kyseiseen serveriin, vaatii eurooppalaisen serverin. En oikein tiedä mitä tekisi, jotta saisin kaikki pelaamaan yhdellä puhelimella.
Mulla on Aqaran lämpöantureita. Niissä skaala on -20-60 astetta.Paljonka xiaomin lämpöantureilla on korkein mitattava lämpötila? -20-50 on speksit, mutta ilmeisesti kylmempääkin mittaa, mutta näyttääkö yli 50 asteen lämpöä saunassa?
Paljonka xiaomin lämpöantureilla on korkein mitattava lämpötila? -20-50 on speksit, mutta ilmeisesti kylmempääkin mittaa, mutta näyttääkö yli 50 asteen lämpöä saunassa?
Mikä sovellus sulla on käytössä?Hyvin toimii ainakin Xiaomi Mijia lämpötilasensori saunassa. Kuva eilisestä saunomisesta.
Mikä sovellus sulla on käytössä?
Käytätkö sä raspia sen kanssa? Vai jotain muuta hubia?Home Assistant
Open source home automation that puts local control and privacy first. Powered by a worldwide community of tinkerers and DIY enthusiasts. Perfect to run on a Raspberry Pi or a local server.www.home-assistant.io
Käytätkö sä raspia sen kanssa? Vai jotain muuta hubia?
Okei. Tuossa mennään mun osaamisalueen ulkopuolelle heittämällä.Mulla on pieni palvelin (HP N40L) jossa Openmediavault. Siinä pyörii dockerina tuo Home Assistant. Suurin osa käyttäjistä taitaa kyllä pyörittää Raspilla tuota.
Ha on simpeli asentaa rasbiin, löytyy selkeät ohjeet. Ja netti pullollaan esimerkkejä vaikka minkä laitteen asentamisesta siihen, sekä miten eri laitteilla saa tehtyä vaikka minkälaisia automatikoita.Okei. Tuossa mennään mun osaamisalueen ulkopuolelle heittämällä.
Itsellä käytössä Alexa ja Aqaran hubi. Ainut mitä kaipaan, on androidpuhelimeen kotinäytölle widgettiä, josta näkisi vaikka lämpötilat ja saisi ohjattua valoja.
Niiden omat sovellukset toimivat ihan ok, mutta se on hidasta avata sovellus, etsiä oikea laite ja painella sieltä.
Puhekomennot toimii tosi hienosti, mutta on tilanteita jolloin puhekomentoja ei voi käyttää.
Hitto, pitää kyllä tutustua.Ha on simpeli asentaa rasbiin, löytyy selkeät ohjeet. Ja netti pullollaan esimerkkejä vaikka minkä laitteen asentamisesta siihen, sekä miten eri laitteilla saa tehtyä vaikka minkälaisia automatikoita.
Itselläni on ha:ssa joku noname sadeanturi (rf), eri merkisiä web kameroita, sonoff wifi valokatkasijoita ja kytkimiä, tp-linkin mittaavia äly pistorasioita, chromecastiejä, wifi ilppi, sekä omia esp32 palikoita (jotka toki si jo vaatii enempi, joskin siihenkin on näppärä ha addon, jos haluaa helpommalla). Perheen puhelimetkin tunnistetaan onko kotona vai ei. Ja kaikkia on automaatiossa sekaisin. Suosittelen tutustumaan ha:han.
Puhutko nyt CC2531 tikusta? Raspilla tuo onnistui suht kivuttomasti Zigbee2Mqtt.io:n ohjeilla, mutta ei tuon softaaminen ja konffaaminen silti ihan kivutonta ole.Home Assistant on helppo asentaa, mutta Zigbee-tikun tekeminen oli liian raskasta. Onhan netti ohjeita täynnä, mutta itse kaipaisin SmartThingsin kaltaista valmista pakettia.
Aqaralle saa ainakin. Se taitaa olla Xiaomin jonkinlainen tytäryhtiö.Kysytään uudestaan...
Mihin värkkiin saa kiinni zigbee antureita, ja ikean älyvaloja niin että niitä voi ohjata myös kaukosäätimellä? Tarvitsen myös kameran. Trust z1 ohjaa valoja, mutta kaukosäätö ei toimi silloin.
Miten tuohon saa kaukosäätimen toimimaan valoille?Aqaralle saa ainakin. Se taitaa olla Xiaomin jonkinlainen tytäryhtiö.
Aliexpressistä saa halvalla, mutta toimitusajat 2-6 viikkoa. Verkkis myy myös.