Kotiautomaatio

Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Olisiko pistorasiaplugina sellaista valmisratkaisua joka osaisi ohjata laitetta oletetusta alkuhetkestä <x> käyntiin yhä aikaisemmin lämpötilan laskiessa? Upeana tarkoituksena optimoida auton roikkalämmityksen starttiaikaa.
Ei suoraan paketista, mutta Osramin ulkopistorasia, Xiaomin lämpötila-anturi sekä pätkä ehtoja niin toimii:

upload_2020-2-3_18-22-2.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Millähän purkilla tämä onnistuisi? Nyt on Zigbee palovaroitin ja vesivuoto-anturi, sekä ikean älylamppuja. Haluaisin lisäksi lämpötila-anturin, ja valvontakameran minkä kuvan näkisi livenä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Millähän purkilla tämä onnistuisi? Nyt on Zigbee palovaroitin ja vesivuoto-anturi, sekä ikean älylamppuja. Haluaisin lisäksi lämpötila-anturin, ja valvontakameran minkä kuvan näkisi livenä.
Ensimmäinen kysymys on varmaan, että asteikolla 1/10 kuinka paljon on kiinnostusta säätää ja virittää vai out-of-the-box tyyppinen ratkaisu?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
SHP2 on vaihdettu kontrolleri ESP8266:sta johonkin Realtekiin jo muutama kuukausi sitten.
On siis hyvin todennäköistä että saat version johon ei Tasmotaa voi ladata lainkaan.

Ks. Täältä arendst/Tasmota
Puhuin ihan omiani. Enhän mä lopulta ollutkaan noita tilannut, vaan tällaisia Neo Coolcam Smart Plug WiFi Socket tuli 2kpl testiin.
Tuya-convertilla tuohon saa flashattya ESPurnan ja integroitua HomeAssistantiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
142
@Papru KNX kiinnostaisi. Millaiseen ratkaisuun päädyit suunnittelun, urakoinnin ja ohjelmoinnin osalta talossasi? Jos sähkösuunnittelun tekee KNX:n hallitsevan yrityksen kautta, onnistuuko itse sähköurakointi sellaisen yrityksen tekemänä, jolla ei järjestelmästä ole kokemusta? Entä itse järjestelmän komponentit, voiko rakennuttaja hankkia ne esim. Saksasta tilaamalla edullisemmin? Ja pystyykö osaava rakennuttaja tekemään ohjelmoinnin ETS:llä pienen opettelun jälkeen?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Oiskohan olemassa semmoista puhelinaplikaatiolla ohjattavaa pistorasiaa, joka soveltuisi vielä ulkokäyttöön? Auton lämmittämiseen olisi kätevä jos voisi luurista ajastaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Oiskohan olemassa semmoista puhelinaplikaatiolla ohjattavaa pistorasiaa, joka soveltuisi vielä ulkokäyttöön? Auton lämmittämiseen olisi kätevä jos voisi luurista ajastaa.
Mulla on merossin wifi pistorasia terassilla ohjaamassa valoja. On ip44
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
@Papru KNX kiinnostaisi. Millaiseen ratkaisuun päädyit suunnittelun, urakoinnin ja ohjelmoinnin osalta talossasi? Jos sähkösuunnittelun tekee KNX:n hallitsevan yrityksen kautta, onnistuuko itse sähköurakointi sellaisen yrityksen tekemänä, jolla ei järjestelmästä ole kokemusta? Entä itse järjestelmän komponentit, voiko rakennuttaja hankkia ne esim. Saksasta tilaamalla edullisemmin? Ja pystyykö osaava rakennuttaja tekemään ohjelmoinnin ETS:llä pienen opettelun jälkeen?
Meillä KNX suunnittelun/ohjelmoinnin tein itse ja valitsin sopivat komponentit. Sähkökuvat sekä asennuksen teki firma jolla on kokemusta KNX puolesta. Asennukset pystyy kyllä tekemään urakoitsija jolla ei ole kokemusta KNX puolesta. Kyllä sähkömiehen pitää pystyä kytkemään kuvien perusteella vaikka ei olisi koskaan KNX kuullukkaan. KNX ei tuo asennuksiin oikeastaan mitään sen vaikeampaa lisää. Keskuksella joutuu tietty vähä kierrättää pistorasioiden ohjaukset releiden kautta jos niitä haluaa ohjata ja valojen ohjaus monesti poikkeaa normiasennuksista. Sähkö- ja KNX suunnittelu tietty kannattaa ottaa firmasta jolla on siitä kokemusta. Varsinkin jos ei ihan tarkalleen tiedä millaisen järjestelmän haluaa ja mitä komponentteja tarvitaan. Itsellä jotku firmat oli vähän nihkeitä kun sanoin, että tarviin vain sähkösuunnittelun ja asennuksen sekä tilaan itse komponentit.

Komponentit voi tilata Saksasta ja siinä voi säästää euroja. Tietty samoista komponenteista voi kysyä sitten hinnan myös Suomesta.
Ohjelmointi ei sinänsä ole mitään hirmu monimutkaista. Pitää kuitenkin tietää vähä miten KNX kommunikointi ja väylä toimii. Lisenssihän tuossa on aavistuksen kallis (1000€ alv0). Jos pärjää max 20 KNX laitteella niin sit käy halvempi lisenssi joka maksaa vain 200€. Yleensä kuitenkin pari kertaa vuodessa voi saada 20-30% alennuksia noista lisensseistä erinäisten kampanjoiden kautta.
Huomiona tähän mun vastaukseen se, että minulla on vähän "oma lehmä ojassa" tässä kun teen sivutoimisena yrittäjänä KNX suunnittelua/ohjelmointia (sähkösuunnittelu tulee yhteistyökumppanin kautta). Laita vaikka YV:tä jos haluat tarkemmin keskustella.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
14
Itselle tulee nykyiseen kuin myös oli edellisessäkin talossa helvarin digidim ohjaus router järjestelmällä.
Dali järjestelmässä on se hyvä, että keskuskomponetteja ei tarvi kauheasti niin sopii normi omakotitalokeskukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
@Tukkeuma Shellyn wifi kytkimillä voi tehdä kanssa ohjattavan rasian laittamalla shellyn väliin Home - Shelly Cloud. Esim. Shelly 1 PM on speksattu toimimaan -40°C - 40°C.
Askartelua on vähän enempi, mutta toimii hyvin ja saa tehtyä ajastuksia ym. ym.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Okei, nyt näyttää paremmalta. Saako tuon kännykkäsovelluksen sitten ladata ilmaiseksi ja saako siihen sovellukseen tehtyä ajastuksen lämmitykselle esim. ma-pe klo. 5-7 ?
Play storesta löytyy ja kyllä, tukee mm ajastusta, itsellä sytyttää valot terassille illalla ja sammuttaa aamulla.

Tilasin tuon amazon.de:stä, tais olla 25€ tms
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
142
Meillä KNX suunnittelun/ohjelmoinnin tein itse ja valitsin sopivat komponentit. Sähkökuvat sekä asennuksen teki firma jolla on kokemusta KNX puolesta. Asennukset pystyy kyllä tekemään urakoitsija jolla ei ole kokemusta KNX puolesta. Kyllä sähkömiehen pitää pystyä kytkemään kuvien perusteella vaikka ei olisi koskaan KNX kuullukkaan. KNX ei tuo asennuksiin oikeastaan mitään sen vaikeampaa lisää. Keskuksella joutuu tietty vähä kierrättää pistorasioiden ohjaukset releiden kautta jos niitä haluaa ohjata ja valojen ohjaus monesti poikkeaa normiasennuksista. Sähkö- ja KNX suunnittelu tietty kannattaa ottaa firmasta jolla on siitä kokemusta. Varsinkin jos ei ihan tarkalleen tiedä millaisen järjestelmän haluaa ja mitä komponentteja tarvitaan. Itsellä jotku firmat oli vähän nihkeitä kun sanoin, että tarviin vain sähkösuunnittelun ja asennuksen sekä tilaan itse komponentit.

Komponentit voi tilata Saksasta ja siinä voi säästää euroja. Tietty samoista komponenteista voi kysyä sitten hinnan myös Suomesta.
Ohjelmointi ei sinänsä ole mitään hirmu monimutkaista. Pitää kuitenkin tietää vähä miten KNX kommunikointi ja väylä toimii. Lisenssihän tuossa on aavistuksen kallis (1000€ alv0). Jos pärjää max 20 KNX laitteella niin sit käy halvempi lisenssi joka maksaa vain 200€. Yleensä kuitenkin pari kertaa vuodessa voi saada 20-30% alennuksia noista lisensseistä erinäisten kampanjoiden kautta.
Huomiona tähän mun vastaukseen se, että minulla on vähän "oma lehmä ojassa" tässä kun teen sivutoimisena yrittäjänä KNX suunnittelua/ohjelmointia (sähkösuunnittelu tulee yhteistyökumppanin kautta). Laita vaikka YV:tä jos haluat tarkemmin keskustella.
Kiitos vastauksesta. Tuo oli hyvä tieto, että urakoinnin pitäisi onnistua vaikka järjestelmästä ei sinänsä syvällisempää tietoa olisikaan. Oulun seudulla ei äkkiseltään ylitarjontaa suunnittelijoistakaan näyttäisi olevan. Sen verran olen järjestelmää opiskellut, että tilasin Saksasta kokeeksi muutamat MDT:n valmistamat järjestelmän peruspalikat, joilla ajattelin opetella itsenäisesti tuon ohjelmoinnin. Vielä en ole ehtinyt testipenkkiä kasaamaan, mutta eiköhän se vielä tästä. Knx.orgin sivuille jo rekisteröidyinkin ja noita ETS-kampanjoita on ollut muutama, kun mainospostia on tullut. Mietin, että ajaisiko edullisempi ETS Inside saman asian itselläni verrattuna täyteen ETS 5 -lisenssiin. Toisena asiana olen pohtinut tuota valaistuksen ohjausta. Luettuani tätä ketjua, toteutit käsittääkseni sen DALI-systeemillä ja KNX-DALI -yhdyskäytävällä. Tuoko DALIn käyttö millaista etua (toiminnalista? kustannus?)?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
En ole hirmu syvällisesti tutustunut tuohon Inside versioon. Siinä siis tarvitaan joku PC esim mini PC mikä valjastetaan ETS Inside serveriksi (myös linux käy). Siihen myös pudotetaan se lisenssi. Serverillä pyörii sitten se sun projekti.
Se on ikäänkuin hieman yksinkertaistettu versio ETS softasta ja tarkoitettu sellaiseksi, että loppuasiakas voi sitä muokata. Eli sillä lisenssillä voi muokata vain yhtä projektia, toisin kuin professional lisenssillä. Sinun tapauksessa tuolle ei kuitenkaan ole tarvetta joten siltä osin ETS inside käy. Ainut ero on että et voi käyttää sellaisia KNX laitteita projektissa, jotka vaativat erillisen plug-in softan. Näitä on esim monet DALI-KNX gatewayt ja joidenkin laitteiden firmwaren päivitykset vaatii plugarin. Kuitenkin jos valitsee sopivat komponentit niin tuo Inside on varsin hyvä vaihtoehto. Voit ladata demo version tuosta ETS Inside:sta ja kokeilla löytyykö sen laitelistasta kaikki sinun tarvitsemat laitteet.

DALIn etuja on, että siihen löytyy aika monelta valmistajalta lediohjaimia, keskukseen ei tarvitse paljoa tavaraa, johdotus helppoa sekä kustannustehokas jos ohjattavien valojen/ryhmien määrä on kohtuu suuri. Haittana siinä versus puhdas KNX toteutus, on että tarvitset sen gatewayn (hinnat lähtien n.250€). Nykyään KNX puolelle saa jo hyvin KNX-ledohjaimia kuten esim MDT:n mallit. Minulla tuo DALI nosti yksittäisen valaisimen hintaa n.10€ + gateway 300€. Minulla on talossa 45 valaisinta ja kaikki on ohjattavissa yksittäin jos niin haluan. Jos olisi tehnyt tuollaisen noilla MDT ledohjaimilla, niin se olisi tullut kalliimmaksi. Voin nyt vähä vapaammin jälkikäteen muutella mitkä valaisimet kuuluu mihinkäkin ryhmään ( Vaimo päättää vaihtaa olohuoneen järjestystä niin joutuu ryhmittää valot uusiksi tilannevalaistuksia varten). KNX toteutuksella olisin joutunut jakamaan valaisimia ryhmiin jotta olisin saanut kustannukset samoihin. Toiminnallisesti näissä ei nyt mitään hirmu eroja ole.
Summarum eli DALI vs KNX led ohjauksessa riippuu aika paljon tapauksesta, millaisia valaisimia laittaa ja kuinka paljon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
215
OT: Jos joku tarvitsee KNX-DALI gatewayn niin minulla ylimääräisenä ABB DG/S2.64.1.1 josta voin suhteellisen edullisesti luopua kun päätinkin olla hankkimatta DALI-valoja. YV jos kiinnostaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Mistä kannattaisi hankkia edullisesti Z-Wavella toimivia lämpötila-antureita jos haluaa ilman muuta toiminnallisuutta ja pitkän akkukeston? Heikosti tuntuu googlettamalla kotimaisista kaupoista löytyvän, tai sitten on mukana esim. liiketunnistin samassa ja patteri kestää lyhyen aikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
375
Mulla palaa hermot home assistantin notifikaatioiden kanssa, pystyykö joku viisaampi auttamaan.

Eli alunperin homma lähti siitä, että haluan netatmon asemien (3kpl) ja neato botvacin ilmoittavan kun patterin / akun varaus laskee alle tietyn tason. Ilmoitukset haluan androidin puhelinappiin (asennettu home assistant puhelimeen), sekä myös home assistantin nettisivuille.

Saan luotua nuo automaatiot, mutta ilmoituksia ei tule.

Tämän jälkeen kokeilin ihan jotain perus-ilmoitusta, esim. kun valo kytketään päälle, siitä tulee notifikaatio. Tämäkään ei tule perille (paitsi yhden kerran suurella viiveellä).

Jos menen tuonne developer options -> service -kohtaan ja testaan notifikaatioita sielä, ne tulevat samantien perille puhelimeen ja myös nettisivuille.

Osaisiko joku antaa idiootille ohjeet, miten tuon saan tehtyä, koska 3h home assistantin forumien selailun jälkeen olen edelleenkin lähtöpisteessä.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Oulun seudulla ei äkkiseltään ylitarjontaa suunnittelijoistakaan näyttäisi olevan.
Vaisahko käsittääkseni ainakin tekee, mutta ei liene kokemusta, kuin näistä kotimaassa tarjolla olevista laitevalmistajista. Piirsi kyllä ongelmitta keskussuunnitelmat Lingg&Janken ja MDT:n vekottimilla, mutta sepä nyt ei paljoa kysy, kun kattoo vaan montako lähtöä on kussakin rele- ja himmenninyksikössä. Sähkösuunnittelun osalta voin kyllä suositella. KNX-hommat olisi omaan tulevaan taloon tarkoitus hoitaa itse.

Sivuhuomiona KNX-laitteista kiinnostuneille LogicMachine:lla on nyt aika kiva promo, eli LogicMachine5:stä tietty malli + pari CanX-väyläpalikkaa reilulla 500€. LM:ää myydään käsittääkseni mm. Wieserinä raudan puolesta myös. CANx technology promotion | Logic Machine platform for KNX/EIB, EnOcean, Modbus, DALI, BacNet
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
En nyt hakua käyttämällä löytänyt, niin muistaako joku mikä (tai on varmaan useampia) Android apllikaatio oli sellainen kotiautomaation ohjaukseen tehty, että sai värkättyä eri laitteiden automaatiot tabletin ruudulle josta kätevästi ohjaus ja seuranta, ja sen sai tilaan jossa näyttö on sammutettuna kunnes kävelee laitteen ohi (tabletin kamera herättää näytön) tms. ?

Jotenkin kuvittelen että joku tuollaista softaa täällä kehui, mutta en enää sitä löydä. Toki se saattoi olla joku muukin ketju/forum. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
En nyt hakua käyttämällä löytänyt, niin muistaako joku mikä (tai on varmaan useampia) Android apllikaatio oli sellainen kotiautomaation ohjaukseen tehty, että sai värkättyä eri laitteiden automaatiot tabletin ruudulle josta kätevästi ohjaus ja seuranta, ja sen sai tilaan jossa näyttö on sammutettuna kunnes kävelee laitteen ohi (tabletin kamera herättää näytön) tms. ?

Jotenkin kuvittelen että joku tuollaista softaa täällä kehui, mutta en enää sitä löydä. Toki se saattoi olla joku muukin ketju/forum. :hmm:
Actiontiles.com varmaankin kyseessä
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
En nyt hakua käyttämällä löytänyt, niin muistaako joku mikä (tai on varmaan useampia) Android apllikaatio oli sellainen kotiautomaation ohjaukseen tehty, että sai värkättyä eri laitteiden automaatiot tabletin ruudulle josta kätevästi ohjaus ja seuranta, ja sen sai tilaan jossa näyttö on sammutettuna kunnes kävelee laitteen ohi (tabletin kamera herättää näytön) tms. ?
Vaihtoehtona myös Fully Kiosk Browser, johon oletus kirjautumissivuna vaikka oman kodin home assistant etusivu.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
Fully kiosk juuri tuollaisessa käytössä. Alkanut vaan vähän jätättämään. Ei aina päivity sivu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
142
Vaisahko käsittääkseni ainakin tekee, mutta ei liene kokemusta, kuin näistä kotimaassa tarjolla olevista laitevalmistajista. Piirsi kyllä ongelmitta keskussuunnitelmat Lingg&Janken ja MDT:n vekottimilla, mutta sepä nyt ei paljoa kysy, kun kattoo vaan montako lähtöä on kussakin rele- ja himmenninyksikössä. Sähkösuunnittelun osalta voin kyllä suositella. KNX-hommat olisi omaan tulevaan taloon tarkoitus hoitaa itse.
Tulipa laitettua tuonne maililla pientä tiedustelua noin viikko sitten, mutta eipä ole vastausta kuulunut. Pitänee kohta soitella perään. Hyvä tietää kuitenkin, että on jollakulla positiivisia kokemuksia.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Olihan show flashailla Neo Coolcamin power plugeja. Eipä toiminut Espurna, vaikka oli oma firmware tuolle mallille. Nätisti sai tuya-convertilla sisään, mutta eipä toiminut plugi. En tiedä mitä noissa sisuskaluissa on lopulta eroa. GPIO-pinoutit googlettelin ja kyllä ne kaikenlaisissa kunfiguraatioissa oli aika lailla samat. Sitten laitoin Tasmotan sisään... sentään ledit sai palamaan, mutta eipä toiminut plugit. Ihan sama vaikka Tasmotan web-konfihuraatiossa vaihteli GPIO-pinoutteja, lopputulos oli toimimaton plugi.
Sitten HomeAssistantin kautta ESPHomella sain jollain ilveellä compile-komennolla ladattua koneelle firmware.binin ja se sitten OTAna sisään ja johan alkoi toimimaan. Ja koodia tutkaillessani ne GPIOt on samat, mitä ne piti olla jo Tasmotassa ja Espurnassakin.
Voltit, ampeerit ja watit näytti väärin, mutta nekin sai yaml-koodia muokkaamalla näyttämään ainakin suurinpiirtein oikein.

Flashasin samalla muutaman Wemosin tietokoneella, eikä nekään toiminut EspEasyn flashaamalla. Samassa wifissä oli, mutta ei niihin saanut yhteyttä HA. Turhaan niidenkin kanssa tappelin, sillä kun ne laittoi suoraan raspiin usbilla, niin taas ESPHomen kautta flashattynä toimi samantien.

On tää aikamoista opettelua ollut o_O

Kantapään kautta opetellut zigbee-verkonkin kanssa. Jatkuvasti jotain kommunikaatio-ongelmia, kun hiljalleen jotain lisäillyt jonhonkin ja kolmessa kerroksessa laitteita. Koko ajan tippuili joku verkosta väärän reitityksen takia.
Sitten tuumaustauko ja laite kerralla (routereita) koordinaattorista "ulospäin" lisäilemään ja parittamaan laitteita fiksummin toistensa kautta. Tuli alkuun ihan turhaan noita ongelmia, kun paritteli siellä täällä ja esim. joku yläkerran laite väkisin yritti olla yhteydessä kellarissa olevaan koordinaattoriin.
Eniten kyrsi tietenkin kiinteitä kytkimiä asennella uudestaan, kun piti tehdä parittamisen ajaksi väliaikaiskytkentöjä :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Ensimmäinen kysymys on varmaan, että asteikolla 1/10 kuinka paljon on kiinnostusta säätää ja virittää vai out-of-the-box tyyppinen ratkaisu?
Sanotaan 5/10. Älylamput pitäisi saada toimimaan myös kaukosäätimellä, onnistuuko edes?
Trustin loota on nyt, päivitysten ja muun takia tuon voisi ehkä vaihtaa. Minkä standardin kamera zigbeen kanssa toimii edes?
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Tulipa laitettua tuonne maililla pientä tiedustelua noin viikko sitten, mutta eipä ole vastausta kuulunut. Pitänee kohta soitella perään. Hyvä tietää kuitenkin, että on jollakulla positiivisia kokemuksia.
Tekee ymmärtääkseni toisen työn sivussa enimmäkseen noita. Sivuhuomiona tässä rakennusprojektin yhteydessä olen huomannut, että aikalailla aina kannattaa soitella alle ja laittaa sähköpostia sitten perään.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Fully kiosk juuri tuollaisessa käytössä. Alkanut vaan vähän jätättämään. Ei aina päivity sivu.
Jaa muillakin samanlainen onglema. Onko sinulla maksettu versio?

Minulla on vielä se maksuton versio, kun testailen ensin että saan laitteet kunnolla toimimaan. Ajattelin ensin että vika on tuossa maksuttomassa versiossa. Lämpötilat kyllä päivittyvät, mutta graafit jäävät sille päivälle, kun appi käynnistetään.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
Juu maksettu versio on. Laitoin kellon badegena etusivulle niin siitä tietää käyttää suljettuna koko sivu.. pitäisi kokeilla home assistant appia sivun tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
80
Cozify kanssa nyt jotain tullut leikittyä.

Seuraavaksi pitäisi saada seuraavanlainen tilanne ratkaistua: etu- ja takapihan valot on kytketty niin että etupihan valoille on katkaisija tuulikaapissa ja takapihan valoille kodinhoitohuoneessa. Juu älkää kysykö miksi... No nyt olis tarkoitus että nämä saataisiin niin että cozify sytyttäisi ne kun aurinko laskee ja sammuttaa klo 24 ja aamulla syttyy klo x ja sammuu auringon nousun jälkeen.

Äkkiä kun pähkäilin niin helpoin kai olisi laittaa kytkimen tilalle nexan tai vastaavan rele jota cozify sitten ohjaa? Mikäs tähän nyt raadin mielestä kannattaa laittaa? Cozify ja kytkimen välissä molemmissa seinä ja matkaa sen 5m noin karkeasti.

Olisin muutoin laittanut valoille ohjauksen keskukseen, mutta kun ottavat sähkönsä em. huoneiden jakorasioista ilman omaa syöttöä.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
En jäänyt harmittelemaan 10A versioden hankkimista. On vähintäänkin riittävästi ja niihin ainakin sai Tasmon sujuvasti. Kun koekappale 15A versiosta joskus tulee niin katsotaan, onko siinä sama.
Meneekö noihin BlitzWolffeihin tasmota sisään ihan tuya-convertilla vai pitääkö availla ja kolvailla? Onnistuin toisen valmistajan mallin kanssa saamaan aikaan tilanteen että koko vermeestä tuli verkonpaino (tuya-convert meni läpi Ok, mutta tasmotan valikosta tehty upgrade epäonnistui tai irroitin liian aikaisin) ja vaikka nuo edullisia ovatkin niin uutta postitusta odotellessa palaa aina muutama viikko. Tuo malli vieläpä sellainen ettei sitä saa ehjänä auki, joten perinteinen serial Flash ei auta.

jos tuya-convert toimii näillä blitzeillä niin olisi kätevää ja ym. tilanteissa voi kuitenkin pelastaa tilanteen kolvihommilla.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Meneekö noihin BlitzWolffeihin tasmota sisään ihan tuya-convertilla vai pitääkö availla ja kolvailla? Onnistuin toisen valmistajan mallin kanssa saamaan aikaan tilanteen että koko vermeestä tuli verkonpaino (tuya-convert meni läpi Ok, mutta tasmotan valikosta tehty upgrade epäonnistui tai irroitin liian aikaisin) ja vaikka nuo edullisia ovatkin niin uutta postitusta odotellessa palaa aina muutama viikko. Tuo malli vieläpä sellainen ettei sitä saa ehjänä auki, joten perinteinen serial Flash ei auta.

jos tuya-convert toimii näillä blitzeillä niin olisi kätevää ja ym. tilanteissa voi kuitenkin pelastaa tilanteen kolvihommilla.
Näiden osalta tuntuu olevan mainittu monessa paikassa että Tasmotan saa flashattua ainoastaan purkamalla ja tinailemalla johdot levylle kiinni. Testasin asiaa ja tiedoksi että Tuya-converter + raspi toimii ja säästyy purkamiselta: ct-Open-Source/tuya-convert
Ja parissa viestissä tuon jälkeen. Eli kyllä tuo onnistuu ainakin 10A versioon, 15A mallia ei ole posti testiin tuonut, lienee jo hukattu matkalla.

Samoin Tasmotan oma päivitys on omiin kappaleisiin tehty, ei ongelmia siinäkään. Tosin koska muistia on vähän, menee tuossa ensin sisään minimal-firmis ja vasta sitten varsinainen. Ottaa oman aikansa joten tuossa voi kyllä kiirettä pitämällä tulla ongelmia.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Ja parissa viestissä tuon jälkeen. Eli kyllä tuo onnistuu ainakin 10A versioon, 15A mallia ei ole posti testiin tuonut, lienee jo hukattu matkalla.

Samoin Tasmotan oma päivitys on omiin kappaleisiin tehty, ei ongelmia siinäkään. Tosin koska muistia on vähän, menee tuossa ensin sisään minimal-firmis ja vasta sitten varsinainen. Ottaa oman aikansa joten tuossa voi kyllä kiirettä pitämällä tulla ongelmia.
ok. Kuulostava hyvältä, laitanpa muutaman tilaukseen, ovat siistimpiä kuin nyt käytössä olevat Sonoff pow r2 viritykset, jotka menevät kyllä ulkovarastossa mutta ei mielellään sisätiloissa näkyvillä. Mistä tilasit?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
573
Cozify kanssa nyt jotain tullut leikittyä.

Seuraavaksi pitäisi saada seuraavanlainen tilanne ratkaistua: etu- ja takapihan valot on kytketty niin että etupihan valoille on katkaisija tuulikaapissa ja takapihan valoille kodinhoitohuoneessa. Juu älkää kysykö miksi... No nyt olis tarkoitus että nämä saataisiin niin että cozify sytyttäisi ne kun aurinko laskee ja sammuttaa klo 24 ja aamulla syttyy klo x ja sammuu auringon nousun jälkeen.

Äkkiä kun pähkäilin niin helpoin kai olisi laittaa kytkimen tilalle nexan tai vastaavan rele jota cozify sitten ohjaa? Mikäs tähän nyt raadin mielestä kannattaa laittaa? Cozify ja kytkimen välissä molemmissa seinä ja matkaa sen 5m noin karkeasti.

Olisin muutoin laittanut valoille ohjauksen keskukseen, mutta kun ottavat sähkönsä em. huoneiden jakorasioista ilman omaa syöttöä.

Itse olen laittanut pihavaloihin Hue:n polttimot joita sitten ohjaa Cozifyin kautta Huen ulkohämärätunnistin.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
141
Millä olette saaneet yhdistettyä xiaomi hubin xiaomi home appiin? Ei vaan löydy millään ilveellä.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
58
Millä olette saaneet yhdistettyä xiaomi hubin xiaomi home appiin? Ei vaan löydy millään ilveellä.
Minun piti vaihtaa serveri Chinese mainlandiksi, jotta löysi hubin. Imurini taas ei linkity kyseiseen serveriin, vaatii eurooppalaisen serverin. En oikein tiedä mitä tekisi, jotta saisin kaikki pelaamaan yhdellä puhelimella.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Minun piti vaihtaa serveri Chinese mainlandiksi, jotta löysi hubin. Imurini taas ei linkity kyseiseen serveriin, vaatii eurooppalaisen serverin. En oikein tiedä mitä tekisi, jotta saisin kaikki pelaamaan yhdellä puhelimella.
Hanki joku yleishubi, joka tukee Zigbeetä niin saat Xiaomit yhdistettyä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Meneekö noihin BlitzWolffeihin tasmota sisään ihan tuya-convertilla vai pitääkö availla ja kolvailla? Onnistuin toisen valmistajan mallin kanssa saamaan aikaan tilanteen että koko vermeestä tuli verkonpaino (tuya-convert meni läpi Ok, mutta tasmotan valikosta tehty upgrade epäonnistui tai irroitin liian aikaisin) ja vaikka nuo edullisia ovatkin niin uutta postitusta odotellessa palaa aina muutama viikko. Tuo malli vieläpä sellainen ettei sitä saa ehjänä auki, joten perinteinen serial Flash ei auta.

jos tuya-convert toimii näillä blitzeillä niin olisi kätevää ja ym. tilanteissa voi kuitenkin pelastaa tilanteen kolvihommilla.
Pari sivua takaperin tuosta mainitsin. Eli vaikka ohjeet puhuvatkin perinteiseen tapaan flashaamisesta niin onnistuu
ok. Kuulostava hyvältä, laitanpa muutaman tilaukseen, ovat siistimpiä kuin nyt käytössä olevat Sonoff pow r2 viritykset, jotka menevät kyllä ulkovarastossa mutta ei mielellään sisätiloissa näkyvillä. Mistä tilasit?
Ihan "arvalla" otin omat koska tosiaan missään ei ollut tietoa tuosta helposta menetelmästä. Tuo mainitsemasi pow oli ajatuksena mutta koska se ei todellakaan ole täydellinen niin ajattelin kokeilla. Normi diy-sonoffia on muutama mutta niillä ei toki kulutusta saa.

Omat tulivat Banggoodista taannoin. 29€ posteineen kolmelle hintaa silloin. Ja yksi tuli jostain muualta, en muista. Pitäisi katsella lisää jostakin.

Minun piti vaihtaa serveri Chinese mainlandiksi, jotta löysi hubin. Imurini taas ei linkity kyseiseen serveriin, vaatii eurooppalaisen serverin. En oikein tiedä mitä tekisi, jotta saisin kaikki pelaamaan yhdellä puhelimella.
Oma hubi on lähinnä lähdössä roskiin koska purkamatta mokomaa ei ilmeisesti onnistu muu kuin Xiaomin oma servu. Mutta muutoin kiina on todettu ainoaksi toimivaksi. Imurin osalta eu taisi olla pakollinen joten siitä saa ongelmia. Mutta mielestäni tässäkin ketjussa oli linkattu venäläinen softa jolla onnistuu.


Ja kysymyksenä... Ulos järkeviä suosituksia pistorasiamallina? Talvea tuskin tulee eikä ainakaan perille ehdi ajoissa mutta koittanut katsella järkeviä vaihtoehtoja. Wlan tai Zigbee käy. Vaihtoehtoja on katsottu useita mutta yleensä yksi puuttuu. Eli a) valmis paketti b) virran mittaus c) järkevä saatavuus
Eli autoa varten toki. DIY-vaihtoehtoa varten on jo kotelo ja palikka mutta sellaista valitettavasti katsotaan melko pitkään joten hieman "katseen kestävämpi" ratkaisu kiinnostaisi. Ja toki sellainen versio, jonka uskaltaa ulos autoa varten laittaa. Aivan lelu ei käy, muutoin menee itse tekemiseksi.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
119
Paljonka xiaomin lämpöantureilla on korkein mitattava lämpötila? -20-50 on speksit, mutta ilmeisesti kylmempääkin mittaa, mutta näyttääkö yli 50 asteen lämpöä saunassa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Paljonka xiaomin lämpöantureilla on korkein mitattava lämpötila? -20-50 on speksit, mutta ilmeisesti kylmempääkin mittaa, mutta näyttääkö yli 50 asteen lämpöä saunassa?
Mulla on Aqaran lämpöantureita. Niissä skaala on -20-60 astetta.
Saunassa yks anturi alalauteiden alla. Kun se saavuttaa 28 asteen lämpötilan, ylälauteilla on 70 astetta. Ja näin takkahuoneen lamppu ilmoittaa, että sauna on valmis.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Paljonka xiaomin lämpöantureilla on korkein mitattava lämpötila? -20-50 on speksit, mutta ilmeisesti kylmempääkin mittaa, mutta näyttääkö yli 50 asteen lämpöä saunassa?
Hyvin toimii ainakin Xiaomi Mijia lämpötilasensori saunassa. Kuva eilisestä saunomisesta.
Screenshot_20200222-084454.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Mulla on pieni palvelin (HP N40L) jossa Openmediavault. Siinä pyörii dockerina tuo Home Assistant. Suurin osa käyttäjistä taitaa kyllä pyörittää Raspilla tuota.
Okei. Tuossa mennään mun osaamisalueen ulkopuolelle heittämällä.

Itsellä käytössä Alexa ja Aqaran hubi. Ainut mitä kaipaan, on androidpuhelimeen kotinäytölle widgettiä, josta näkisi vaikka lämpötilat ja saisi ohjattua valoja.
Niiden omat sovellukset toimivat ihan ok, mutta se on hidasta avata sovellus, etsiä oikea laite ja painella sieltä.
Puhekomennot toimii tosi hienosti, mutta on tilanteita jolloin puhekomentoja ei voi käyttää.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
486
Okei. Tuossa mennään mun osaamisalueen ulkopuolelle heittämällä.

Itsellä käytössä Alexa ja Aqaran hubi. Ainut mitä kaipaan, on androidpuhelimeen kotinäytölle widgettiä, josta näkisi vaikka lämpötilat ja saisi ohjattua valoja.
Niiden omat sovellukset toimivat ihan ok, mutta se on hidasta avata sovellus, etsiä oikea laite ja painella sieltä.
Puhekomennot toimii tosi hienosti, mutta on tilanteita jolloin puhekomentoja ei voi käyttää.
Ha on simpeli asentaa rasbiin, löytyy selkeät ohjeet. Ja netti pullollaan esimerkkejä vaikka minkä laitteen asentamisesta siihen, sekä miten eri laitteilla saa tehtyä vaikka minkälaisia automatikoita.
Itselläni on ha:ssa joku noname sadeanturi (rf), eri merkisiä web kameroita, sonoff wifi valokatkasijoita ja kytkimiä, tp-linkin mittaavia äly pistorasioita, chromecastiejä, wifi ilppi, sekä omia esp32 palikoita (jotka toki si jo vaatii enempi, joskin siihenkin on näppärä ha addon, jos haluaa helpommalla). Perheen puhelimetkin tunnistetaan onko kotona vai ei. Ja kaikkia on automaatiossa sekaisin. Suosittelen tutustumaan ha:han.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Ha on simpeli asentaa rasbiin, löytyy selkeät ohjeet. Ja netti pullollaan esimerkkejä vaikka minkä laitteen asentamisesta siihen, sekä miten eri laitteilla saa tehtyä vaikka minkälaisia automatikoita.
Itselläni on ha:ssa joku noname sadeanturi (rf), eri merkisiä web kameroita, sonoff wifi valokatkasijoita ja kytkimiä, tp-linkin mittaavia äly pistorasioita, chromecastiejä, wifi ilppi, sekä omia esp32 palikoita (jotka toki si jo vaatii enempi, joskin siihenkin on näppärä ha addon, jos haluaa helpommalla). Perheen puhelimetkin tunnistetaan onko kotona vai ei. Ja kaikkia on automaatiossa sekaisin. Suosittelen tutustumaan ha:han.
Hitto, pitää kyllä tutustua.
Jotenkin koittanut vain päästä helpolla, mutta se ei ole ainakaan tuonot niitä juttuka, mitä olen halunnut.

Paljon kiitoksia vinkeistä!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 436
Viestejä
4 161 739
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom