Kotiautomaatio

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Jaa, eli voiko se sit vaan olla että toi gateway on liian kaukana. Mikä ton range mahtaa edes olla?
Olikohan jotain 30m esteetöntä tms, mutta ne laitteet osaavat muodostaa keskenään mesh verkon, niin että kunhan gatewayn ja pistorasian välillä on matkalla muutama laite, niin viestien pitäisi kulkea läpi.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Ostin Osramin Lightify gatewayn ja RGB-lampun keittiöön (Powerista löytyi starterpack reilulla 30 eurolla), jossa oli ennestään saman sarjan ledinauhaa. Philips Hue -vehkeitä on sitten muissa huoneissa. Aikamoinen ero kyllä Huen eduksi käyttöönotossa, enkä nyt suoranaisesti huomaa muuta etua ainakaan vielä kuin lamppujen softan päivityksen sovelluksen avulla. Isoin ongelma tuli kun yritin parittaa Alexaa Lightifyn kanssa, kun Osram on jakanut Alexan skillit maanosien mukaan. Oma Amazon tili oli amazon.com:ssa ja sen takia Alexaan sai vain Lightify NA -skillin, mutta tuota ei sitten voinutkaan parittaa oman Lightify-tilin kanssa, joka on Euroopassa... Ainoa ratkaisu oli siirtää Amazon-tili amazon.de:n alle tekaistuun saksalaiseen osoitteeseen. Tämän jälkeen sain aktivoitua Lightify Europe -skillin. Osramin etuna on halvempi hinta, ainakin nykyään kun kamoja saa kaikkialta tarjouksessa, mutta vaikea kyllä suositella sitä kenellekään Huen sijaan.

Ai niin, se Osramin RGB-lamppu on ihan törkeän painava verrattuna Huen vastaavaan. Mistähän moinen ero?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Kiitoksia vinkistä. Ihan siistin näköinen peli ja HA tuesta plussaa... Taitaa tosin olla vähän raakile mitä itsekkin totesit.. Onko päivityksiä tullut tuohon sinä aikana mitä ne on sulla ollut?

Devismartin termostaatti vaikuttaa ihan toimivalta, tosin siitä taitaa puuttua kaikki tuki HA ym. virityksiin...
Näyttäisi olevan päivitys tullut toukokuussa. Mitenköhän tuon saa asennettua, ei ole valmistajan sivuilla mainittu edes sivulauseessa :shifty:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 866
Onkos väellä noita ovi sensoreita miten laitettuna, esim. smartthingsin sensori? Ne kun näyttää olevan suunniteltu enemmän sisäänpäin aukeaviin oviin, toisin kuin meidän ulko-ovet. Eli onnistuuko sen sensorin laittaa oveen ja magneetti pään karmiin oven yläpuolelle, jolloin liitäntä on 90 asteen kulmassa sensoriin nähden?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Onkos väellä noita ovi sensoreita miten laitettuna, esim. smartthingsin sensori? Ne kun näyttää olevan suunniteltu enemmän sisäänpäin aukeaviin oviin, toisin kuin meidän ulko-ovet. Eli onnistuuko sen sensorin laittaa oveen ja magneetti pään karmiin oven yläpuolelle, jolloin liitäntä on 90 asteen kulmassa sensoriin nähden?
Ei sillä oven aukeamis suunnalla pitäisi olla merkitystä sensorin toimintaan. Niiden sensorien pitää olla aika lähekkäin, että toimii. Itellä on toinen ovessa kiinni ja toinen karmin sivussa juurikin noin 90 asteen kulmassa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Jatkoin hommaa. Ei vaan onnistu. Pistorasian saa resetoitua ja sitten sen saa yhdistettyä gatewayhin sen nappia painamalla. Ilmestyy ikean appiin hetkeksi ja sitten katoaa täysin linjoilta eikä enää reagoi mitenkään.

Ei nyt riitä ihan ymmärrys missä mättää :confused:

Edit: kokeilin vielä... oiskohan niin että toi paritus vaan kestää ihan minuuttikaupalla? Pistin nyt yhden kiinni vielä ja gatewayn ledi vilkkuu viidettä minuuttia ja pistorasian rele naksuu satunnaisesti. Olispa vaan tuosta kiinni.
Onko sinulla nollattu ensin ohjauslaite (ilmeisesti kytkin?) ja se liitetty gatewayhin, että se näkyy siinä apissa?

Sen jälkeen resetoi se pistorasia ja aloita paritus apin kautta. Sitten painelet sitä paritus painiketta kytkimestä kun se on siinä pistorasian lähellä ja seuraat apin ohjeita.

Suoraan gateway:in sinun ei pitäisi parittaa mitään muuta, kun noita ohjauslaitteita (himmentimet, tms). Muuten esim. noiden lamppujen paritus olisi haastavaa kun Gateway on toisella puolella taloa.

Itsellä oli ongelmia purkaa alussa tuo "alkuperäinen" paritus himmentimen ja lampun välissä. Tarpeeksi monta kertaa resetoi molemmat (lampun sekä himmentimen) niin alkoi toimimaan...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 866
Ei sillä oven aukeamis suunnalla pitäisi olla merkitystä sensorin toimintaan. Niiden sensorien pitää olla aika lähekkäin, että toimii. Itellä on toinen ovessa kiinni ja toinen karmin sivussa juurikin noin 90 asteen kulmassa
Joo sitä mietin, kun pitää olla aika lähellä, eikä tuu se sensorin kontakti ns. suoraan kuten on suunniteltu. Kiitos tiedosta, että toimii :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Joo sitä mietin, kun pitää olla aika lähellä, eikä tuu se sensorin kontakti ns. suoraan kuten on suunniteltu. Kiitos tiedosta, että toimii :)
Mulla ei ole tuota Samsungsmarthingsin anturia ja nyt kun googlailin niin niitä näyttää olevan kahta erilaista. Ainakin tuo vanhempi näytti samalta kuin minulla olevat Celotronin. Joten kannattaa varmaan varmistaa se. Tosin tuollainen anturi jossa pitää olla ihan vastakkain vaikuttaa melko huonolta idealta kun ovet kuitenkin elää jonkin verran
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 866
Mulla ei ole tuota Samsungsmarthingsin anturia ja nyt kun googlailin niin niitä näyttää olevan kahta erilaista. Ainakin tuo vanhempi näytti samalta kuin minulla olevat Celotronin. Joten kannattaa varmaan varmistaa se. Tosin tuollainen anturi jossa pitää olla ihan vastakkain vaikuttaa melko huonolta idealta kun ovet kuitenkin elää jonkin verran
Jonkun testin mukaan siinä uudemmassa ottaa kontaktin pidemmältä. Ei tietenkään ole markkinoiden ainoa, mutta helposti saatavilla gigantista 30€. No voihan tuon testata.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
178
Onkos väellä noita ovi sensoreita miten laitettuna, esim. smartthingsin sensori? Ne kun näyttää olevan suunniteltu enemmän sisäänpäin aukeaviin oviin, toisin kuin meidän ulko-ovet. Eli onnistuuko sen sensorin laittaa oveen ja magneetti pään karmiin oven yläpuolelle, jolloin liitäntä on 90 asteen kulmassa sensoriin nähden?
Mulla on Samsungin uudempi anturi noin ulospäin aukeavassa ovessa. Hyvin toimii.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
172
Mulla on Samsungin uudempi anturi noin ulospäin aukeavassa ovessa. Hyvin toimii.
Mulla myös noin kulmittain. Oli vähän säätämistä sen laitto. Ensi kerralla pistän sinitarralla tai jollain muulla ja mallaan paikan. Sitten vasta tuolla omalla teipillä, joka on erittäin pitävää.

20190729_144601.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Eka pistorasia meni hienosti kuvailemallasi tavalla.

Pistorasioita saa paritettua suoraan gatewayhin:
1. Pistorasia seinään, resettireikään tikku muutamaksi sekunniksi ja irti
2. Paina gatewayn paritusnappia ainakin 5s ja irti
3. Odottele rauhassa ikuisuus

En tiedä miten kauan piti odottaa, mutta jos liian nopeasti avasi pistorasian appissa niin paritus kusi. Annoin olla vartin ja sit se toimi hyvin, ja pystyin siirtämään sen olkkariin ja toimii edelleen.

Kolmas pistorasia jäi jumiin ikean softapäivitykseen, mitenkähän solmussa lienee.

Ihan vaan tiedoksi jos joku tahtoo halpoja homekit-pistorasioita. Sit jos on esim Apple TV tai iPad himassa niin sen kautta voi ohjata etänäkin.
Jos kolmas pistorasia on apissa ja toimii muuten, niin se yrittää sitä päivitystä tehdä taustalla. Voi kestää useamman päivän, että se päivittyy. Jos ei ala muuten päivittää, kannattaa asentaa se testiksi tuohon gatewayn läheisyyteen.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Käyttääkö joku jotain äly/wifi:lla toimivaa vesivuotohälytintä? Tämä olisi mietinnässä, mutta jostain syystä en löydä koko appia AppStoresta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Käyttääkö joku jotain äly/wifi:lla toimivaa vesivuotohälytintä? Tämä olisi mietinnässä, mutta jostain syystä en löydä koko appia AppStoresta.
Sulla ei ole olemassa mitään systeemiä vielä? Onko harkinnassa laajentaa tulevaisuudessa?

Näitä saa kiinasta alle kympin kappale:
Xiaomi Aqara Water Leak Sensor -vesivuotoilmaisin 22,90

Toki tarvitsevat joko Xiaomin muut vehkeet kaveriksi tai sitten itse tehden Home Assistanttiin tai Domoticziin tai tai.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Sulla ei ole olemassa mitään systeemiä vielä? Onko harkinnassa laajentaa tulevaisuudessa?

Näitä saa kiinasta alle kympin kappale:
Xiaomi Aqara Water Leak Sensor -vesivuotoilmaisin 22,90

Toki tarvitsevat joko Xiaomin muut vehkeet kaveriksi tai sitten itse tehden Home Assistanttiin tai Domoticziin tai tai.
Philips Hue Bridge löytyy, mutta siitä tuskin on apuaa. Xiaomin Roborock imuri löytyy, mutta tosin ei Mi Gatewaytä. Tällä hetkellä ei ole tavoitteena sijoittaa "satasia" pelkän vuodon vahtimiseen, joten nuo 200€+ maksavat gatewayt eivät siis napostele. Tuo Xiaomi Aqarakin ei taida toimia ilman Mi Gatewaytä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Philips Hue Bridge löytyy, mutta siitä tuskin on apuaa. Xiaomin Roborock imuri löytyy, mutta tosin ei Mi Gatewaytä. Tällä hetkellä ei ole tavoitteena sijoittaa "satasia" pelkän vuodon vahtimiseen, joten nuo 200€+ maksavat gatewayt eivät siis napostele. Tuo Xiaomi Aqarakin ei taida toimia ilman Mi Gatewaytä?
Mi gateway tarvitaan jos ei halua harrastella :)
Alle 30€ se on kiinasta.
Random myyjä: Original Xiaomi Mi Home Multifunctional Gateway WiFi Remote Control Internet | eBay

Jos ei halua tukeutua vain yhteen ekosysteemiin, niin sitten tämä (Tämäkin ensimmäinen hitti googlesta):
Zigbee MQTT-silta ja sen yhdistäminen Home Assistanttiin - MT-TECH.FI

zigbee2mqtt tukemat zigbee vehkeet:
Supported devices
(Lista ei ole täydellinen)

edit: Pakko lisätä disclaimeri. Eikö Xiaomilla ole joitain rajoitteita Kiinan ja Euroopan vehkeillä, jotkut eivät toimi kiinan ulkopuolella ilman temppuilua ja niin edelleen, joten jos orkkis gatewaytä käyttää, niin kannattaa varmistella miten ne oikeasti menee. Zigbee2Mqtt:llä ei ongelmaa, se kun käyttää laitteita ilman pilveä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Philips Hue Bridge löytyy, mutta siitä tuskin on apuaa. Xiaomin Roborock imuri löytyy, mutta tosin ei Mi Gatewaytä. Tällä hetkellä ei ole tavoitteena sijoittaa "satasia" pelkän vuodon vahtimiseen, joten nuo 200€+ maksavat gatewayt eivät siis napostele. Tuo Xiaomi Aqarakin ei taida toimia ilman Mi Gatewaytä?
Xiaomi Aqarakin vaatii jonkin gatewayn, joko oman tai sitten vaikka zigbee2mqtt virityksen.

Edit: hidas
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Tuo alle 30€ maksava gateway voisikin olla sijoituksen arvoinen. :)

En jaksa noita tee-se-itse-räpellyksiä kun töiden jälkeen ei ole aikaa ja energiaa säätää ylimääräisiä systeemejä. Tavoitteena on pitää nuo älylaitteiden gatewayt minimissään, mutta ehkä tässä kohtaa on sorruttava ja ostettava "toinen" gateway nykyisen Philipsin lisäksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Samsungilla pääsee kyllä helpommalla. Siinä on myös molemmat ZigBee ja Z-wave siinä, missä Xiaomissa vaan toinen näistä. Lisäksi tuohon Samsungin ekosysteemiin kytkeytyy "kaikki" heidän induktiotasoista lähtien eli jos joskus haluaa systeemiä laajentaa niin ei pitäisi niiden gateway-purkkien määrä päästä vaivihkaa kasvamaan kun ovat saman setin alla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 866
Joo itse kanssa valitsemassa tuota samsungin systeemiä. Mietin pitkään hass:ia, mutta en jaksa alkaa sen enempää väsäilemään. Nyt vielä pähkäilen, odotanko smartthings wifiä vai haenko vaan hubin. Koska oletettavasti wifi mallissa saisi paikallaolo tiedon puhelimesta, eikä tarvitse mitään lisäkilkkeitä mukana kannella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
SmartThings on varmasti näppärä ja helppo, mutta eikö se vaadi nettiyhteyden toimiakseen? Eli jos netti on poikki, juuri mikään ei toimi.

Lisäksi aika suolaisen hintaisia nuo Samsungin sensorit. Xiaomin vesivuotosensoreita ostin hiljattain ~8e kappale. Samaan hintaluokkaan menee muutkin sensorit heiltä, ovi-, liike- ja lämpötilasensorit.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 866
SmartThings on varmasti näppärä ja helppo, mutta eikö se vaadi nettiyhteyden toimiakseen? Eli jos netti on poikki, juuri mikään ei toimi.

Lisäksi aika suolaisen hintaisia nuo Samsungin sensorit. Xiaomin vesivuotosensoreita ostin hiljattain ~8e kappale. Samaan hintaluokkaan menee muutkin sensorit heiltä, ovi-, liike- ja lämpötilasensorit.
Itse rankkasin xiaomin pois, koska siinä on vain zigbee yhteys. Toki BLE olisi kanssa hyvä saada ST hubiin, mutta enköhän pärjää ilman. Mutta toimiiko tuo Xiaomi offlinessa? Osa ST kilkkeistä pitäisi toimia offlinessa, en ole niin syvällisesti vielä kerennyt tutustua. Eikä nuo sensorit nyt niin pahan hintaisia omasta mielestä ole. Ei niitä kuitenkaan itselle kymmeniä tule :)

edit: Nopeasti kun googlaili, niin pitäisi saada myös xiaomin sensorit toimimaan ST:n kanssa. En kuitenkaan täysin varma asiasta.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Itselläni on SmartThings testissä. Custom handlereilla saa esim. Xiaomin sensorit toimimaan, mutta pienenä yllätyksenä tuli ettei viiveen lisääminen ei ole oletusasetus. Värinäsensorissa pystyi lisäämään, mutta ei ovisensorissa. Jouduin asentamaan webCoREn.

Esim. Samsungissa omissa sensoreissa pitäisi pystyä lisäämään viiveen ilmoituksen lähettämiseen, mutta hintakin on selkeästi korkeampi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
SmartThings on varmasti näppärä ja helppo, mutta eikö se vaadi nettiyhteyden toimiakseen? Eli jos netti on poikki, juuri mikään ei toimi.
Kyllä kaikki valot ja hälytykset toimii ilman yhteyttä myös, koska käyttävät zigbee-verkkoa eikä internettiä. Luonnollisesti et voi etäohjata vehkeitä puhelimella ilman yhteyttä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Xiaomista on kyllä tullut todettua, että se on aika paska. Perusjutut eivät toimi tai toimivat huonosti. Esim. liikesensorit havaitsevat liikkeen todella satunnaisesti. Ohjelmoitavuus on todella rajattua, joten eri sensoreille on vaikea keksiä mitään järkevää käyttöä.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Xiaomista on kyllä tullut todettua, että se on aika paska. Perusjutut eivät toimi tai toimivat huonosti. Esim. liikesensorit havaitsevat liikkeen todella satunnaisesti. Ohjelmoitavuus on todella rajattua, joten eri sensoreille on vaikea keksiä mitään järkevää käyttöä.
Tuossa zigbee2mqtt sillassa noin kerran viikossa jättää Xiaomin liikesensori havaitsematta. Pitää kolvata parempi antenni tilalle siltaan jos korjaisi tilannetta. Home Assistanttiin liitettynä olen ollut tyytyväinen, mutta pitäisi saada luotettavuus paranettua jostakin 98% lähemmäs 100%. Itsellä käytössä ainakin 20 sensoria ja hintaa oli noin 190€. Jos en saa luetattuvuutta parannettua pitää miettiä korvaavaa järjestelmää. Mutta Home Assistant on kyllä osoittautunut erinomaiseksi kevyeksi kotiautomaatioksi, jossa muokattavuus on hyvää.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
SmartThings on varmasti näppärä ja helppo, mutta eikö se vaadi nettiyhteyden toimiakseen? Eli jos netti on poikki, juuri mikään ei toimi.
Noin kriittisiin paikkoihin voi aina ostaa muutaman kympin ei-älykkään hälyttimen?
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
178
Joo itse kanssa valitsemassa tuota samsungin systeemiä. Mietin pitkään hass:ia, mutta en jaksa alkaa sen enempää väsäilemään. Nyt vielä pähkäilen, odotanko smartthings wifiä vai haenko vaan hubin. Koska oletettavasti wifi mallissa saisi paikallaolo tiedon puhelimesta, eikä tarvitse mitään lisäkilkkeitä mukana kannella.
Pitäisi onnistua paikallaolon tunnistaminen:

How do I use my phone as a presence sensor?

En tosin ole kerinnyt testaamaan, kun olen nyt jatkuvasti reissussa.

Tuon hubin saa verkkoon kiinni kuparilla ja wifillä.

Edit: en tiedä saako tuon hubin tunnistamaan paikallaolon siitä, että laite kytkeytyy wifiin.
 
Viimeksi muokattu:

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
178
ST:ssä on BLE:llä toimivakin läsnäolon tunnistus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Onko tota smartthings wifiä tulossa edes suomeen? Missään ei tunnu näkyvän mitään...
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966


Kunnon Sveitsiläinen pedanti testi/ohje ;-)
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Olipahan täällä luettavaa! Joskus viime vuoden keväällä eksyin tähän ketjuun ja unohdin sen sitten, ja vasta nyt noin viikko sitten jatkoin siitä minne viimeksi jäi... Kesti hetken läpikäydä postaukset, hyvä juttuja kyllä! :)

Itse väsäsin joskus viime vuoden keväällä Raspberry Pi 3:een Home Assistantin (hass.io) jonka tosin aika pian siirsin SD-kortilta USB-muistitikulle jotta kestää pidempään... Raspissa minulla on kiinni Aotecin Z-wave tikku (ZW090 Z-Stick Gen5), ja sillä ohjaan neljää Neo Coolcam Z-Wave -pistorasiaa jotka maksoivat Aliexpressissä muistaakseni 20€/kpl ( https://www.szneo.com/en/products/show.php?id=189 ). Hyviä kapistuksia, noissa on myös virrankulutuslaskurit sisäänrakennettuna. Yksi niistä on makuuhuoneen telkkarissa kiinni (joka on toiminut Home Assistantin kautta herätyskellonani 100% toimivuusvarmuudella sen puolitoista vuotta :) ), yksi on kiinni puolilämpimän sisävaraston sähköpatterissa, yksi toisessa päässä taloa autoni lämppärissä, ja yksi "muuten vaan" välissä vahvistamassa signaalia koska muuten tuo auton lämppärin pistorasia ei aina ottanut signaalia vastaan. Tosin voi olla syy myös Home Assistantin sen aikaisessa versiossa, sillä näitä ongelmia oli minulla lähinnä vuosi sitten keväällä jolloin tuo pistorasia katosi aina välillä, mutta koko viime talven systeemi toimi ilman ongelmia.

Sonoffeja minulla on 6 kpl: 3 Sonoff POWia ja 3 Sonoff TH-16:a. Lisäksi minulla on 3 kpl lyhyttä ulkojatkojohtoa jonka olen poikkaissut ja ketjuttanut sitten aina yhdet POWit ja TH16:t peräkkäin. Tämä siksi, että halusin saada lämpötilasensorin JA virrankulutusmittarin näihn toimintoihin mutta kun ei sellaista Sonoffia ole jossa nuo olisi yhdessä laitteessa niin... No, yksi POW+TH-16 -pari on minulla ulkona takapihalla, jossa on ulkolämpötilan mittaus, ja tämän päässä puolison auton lämppäri. Home Assistantissa on sitten meille molemmille omat säädöt auton lämppärille, pitää vaan syöttää lähtöaika ja HASS sitten haistelee kummallekin autolle tuon ulkomittarin mukaan että kuinka paljon aiemmin pitää kytkeä sähköt lämppäriin.

Minulla on myös pihavarasto jonka alla on perunakellari, ja talon edelliset omistajat ovat suuressa viisaudessaan tehneet tuon liian ylös maanpinnalle mutta silti ilman salaojia. Eli sinne tulee sekä pohjavettä että menee ilman lisälämmitystä pakkaselle tammikuussa. Joten yksi TH16+POW hallitsee kellarin "eteisen" kaivossa olevaa uppopumppua: Nyt ei pääse letkut irti aiheuttaen tulvan kellarissa (näin kävi joskus aiemmin) koska huomaan HASSista tämän heti JOS näin käy, ja lisäksi näen milloin kaivossa vedessä oleva lämpömittari alkaa lähestyä nollaa: tuolloin tiedän että se kaivo on menossa jäähän joten voin nostaa uppopumpun pois :) Toinen TH16+POW -pari taas haistelee kellarin sisälämpötilaa ja käynnistää pakkasvahdin kun lämpötila laskee +4 asteen alapuolelle ja sammuttaa sen kun lämpötila nousee yli 6 asteeseen. Aiemmin luotin pakkasvahdin omaan termostaattiin, mikä oli virhe sillä kerran kylmimmillä paukkupakkasilla kävin kellarissa ja ihmettelin kun kellarin ovi oli lämmin... No, kun ulkona oli -25C, niin kellarissa oli sitten +25C eli siellä oli melkoinen tropiikki :D Nyt ei sellaistakaan pääse enää tapahtumaan.

Olen myös virittänyt yhden ESP2866:n ja DHT22 -lämpötilasensorin puolikylmään sisävarastoon samasta syystä: se pitää huolen että varaston lämpötila pysyy +5 ja 10 välissä jotta siellä olevat maalit yms eivät jäädy.

En ole lähes vuoteen tehnyt HASSiin säätöjä, ja kaikki on toiminut hyvin, eli näinhän (nykyisellään kevyt) kotiautomaatio pitääkin toimia. En tähän taloon enää suurempia rakentele koska talo on myynnissä ja uusi talo pitäisi sitten rakentaa, sinne olisikin tulossa paljon automaatiota. Ja miksei Home Assistatin kautta hallittavaksi...

Mutta jottei menisi pelkäksi oman setupin esittelyksi, niin onhan minulla kysymyskin. Tuo uusi talo tulee päättyvän (metsä)tien päähän jossa on viimeisen 500 metrin jälkeen vain minun tonttini ja heti vieressä naapurin harvoin käytetty kesämökki. Ongelma on, että tuo tie on niin kapea, ettei siinä mahdu tulemaan toista autoa vastaan, pitää siis tehdä jotain levikkeitä kaupungin puolelle tms. Mutta asuntomessuilta tarttui mukaan jokin esite jossa esiteltiin Digitan LoRaWAN -verkkoa. Tuo olisi jokin pitkän kantaman verkko johon voisi liittyä, ja signaali voisi kantaa jopa 40 kilometriä! Tarkoitettu juurikin IoT-laitteille.

Eli mieleeni tuli, jos olisi jokin vähän virtaa kuluttava ratkaisu (esim. patteri/akku) jonka avulla voisi laittaa jotkin sensorit minun pihalleni ja tuonne 500 metrin päähän jossa olisi viimeinen "käytetty" tienhaara. Kumpaankin päähän jotkut "liikennevalosysteemit", vaikka vain punaiset isommat ledit: Kun toisen sensorin ohi on menty (eli auto lähtenyt tulemaan), ja toisessakin päässä on sensori havainnut ajoneuvon, vilkutetaan tuolla jälkimmäisessä päässä esim. punaista valoa muutaman kerran jotta tulija jää odottelemaan toisen saapumista ja pääsee sitten helposti ohi :) Ei tarvitsisi tehdä levikkeitä saati aurata niitä talvella... Miltä kuulostaa, onko toteutettavissa tai onko tuohon jo jotain valmisratkaisuja? :)
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 812
Kämpässä olisi valmis putkitus liiketunnistimille ja ajattelin kytkeä moiset raspiin kiinni. Netti on täynnä 230v sekä zwave yms. langattomia tunnistimia.

Kaipaisin hyviä 12 voltin vehkeitä joissa olisi alle 45kg hahmojen (lue:koirien) rajoitus mahdollisuus.

Kenelläkään ideoita mistä löytyisi?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Kämpässä olisi valmis putkitus liiketunnistimille ja ajattelin kytkeä moiset raspiin kiinni. Netti on täynnä 230v sekä zwave yms. langattomia tunnistimia.

Kaipaisin hyviä 12 voltin vehkeitä joissa olisi alle 45kg hahmojen (lue:koirien) rajoitus mahdollisuus.

Kenelläkään ideoita mistä löytyisi?
Langallisten hälytysjärjestelmien liiketunnistimet. esim tuossa on noita fsm:n maahantuomia:
Kaapeloitavat ilmaisimet

Ne lemmikkisuojat vaihtelee tunnistimittain, ja niissä on usein säädettävissä se painoraja.

E: nyt tajusin että noin ison koiran haluat siellä viipottavan.. EI taidakaan nuo normaalien ilmaisimien rajoitus toimia noin pitkälle.. 36kg on suurin minkä löysin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 812
Langallisten hälytysjärjestelmien liiketunnistimet. esim tuossa on noita fsm:n maahantuomia:
Kaapeloitavat ilmaisimet

Ne lemmikkisuojat vaihtelee tunnistimittain, ja niissä on usein säädettävissä se painoraja.

E: nyt tajusin että noin ison koiran haluat siellä viipottavan.. EI taidakaan nuo normaalien ilmaisimien rajoitus toimia noin pitkälle.. 36kg on suurin minkä löysin
Sen verran halpoja niin täytyy testata, kiitoksia.

Tosiaan koira ei ole mikään nyrkillä tapettava hiiri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Kämpässä olisi valmis putkitus liiketunnistimille ja ajattelin kytkeä moiset raspiin kiinni. Netti on täynnä 230v sekä zwave yms. langattomia tunnistimia.

Kaipaisin hyviä 12 voltin vehkeitä joissa olisi alle 45kg hahmojen (lue:koirien) rajoitus mahdollisuus.

Kenelläkään ideoita mistä löytyisi?
Miten siis kytket ne Raspiin kiinni?
Ainakin perus no/nc silmukkaan kytkettäviä saa ebaysta puoli-ilmaiseksi: wired pir motion | eBay
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Jos liiketunnistimia ei ole hommattu niin kannattaa vähän googletella esp32-cam ja face recognition. Jos ymmärtää mistä jutuissa puhelevat niin tuolla saa pelkän liiketunnistuksen lisänä tunnistettua tutut ja ilmoitukset tuntemattomista. Lisäksi sellaiset kuin päälle unohtuneet kynttilät ja tulipalot jne. lisäkoodaamisella.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
216
Onkos täällä kokemusta tuosta Trådfri liiketunnistimesta? Itse yritän tällä hetkellä käyttää sitä Openhabin ja CC2531 -tikulla. Ikean pistorasiat toimivat tällä hetkellä vähintään yhtä hyvin kuin Osramin vastaavat. Liiketunnistimen yhdistäminenkin oli jo mielenkiintoista, ja ainakaan ekalla 10:llä yrityksellä Ikean ohjeiden mukainen 10s pohjassa pitäminen ei saanut Openhabia löytämään tunnistinta. Painelin sitten liiketunnistimen painiketta useampaan otteeseen ns. randomina ja kas se ilmestyi Openhabiin...

Tällä hetkellä en kuitenkaan saa liiketunnista reagoimaan mihinkään tai kertomaan liikkeestä Openhabille. Mikään seuraavista itemeistä ei vaikuta muuttavan tilaansa mitenkään:

upload_2019-8-12_14-58-52.png


Pitäisikö tämän toimia vaan näin Openhabin kanssa ja vaatii muuten Ikean oman gatwayn?
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Sonoff näköjään uudet TX kytkimet tuonut jotka sopii 1-3 kytkimisinä suomen rasioihin. Vanhaa T1 kun ei oollut kuin 1-2 kytkimellisenä.

Myös uus sonoff mini on reippaasti basicia pienempi mahtuen rasioihin. Eli jollei TX kytkimiä saa nollattomiin kytkimiin niin minin saa lampun rasiaan mahtuun.

Tasmota taitaa mennä noihin entiseen malliin uudeksi firmwareksi vaikka nykyisin nois onkin se diy modekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
@MrAatu , toimiikohan nämä yhteen Philips Hue bridgen kanssa? Ja näkeekö jostain mitä kaikkea herkkua näihin voisi moisessa kokoonpanossa ohjelmoida? Ja etenkin MITEN? Terveisin n00b.. :D
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
568
Onko kukaan tutustunut Hubitatiin? Hubitat Elevation™ | Local, Reliable, Fast and Private Home Automation
Näyttäs tukevan melkein kaikkea mahdollista, joten sensorit yms vois valita aika vapaasti.
Mielenkiintoinen, olin jo katselemassa mistä tuon saa tilattua. Amazon DE ja UK eivät pidä listoilla, joutuisi tilaamaan jenkeistä:

Hubitat Elevation® Europe Version

$114.95 Regular price $124.95
Includes the Hubitat Elevation® Hub Model C-5 with internal Zigbee radio, USB Radio Stick for the EU Z-Wave frequency (with cable), USB extension cable, Europe power supply, ethernet cable and User Manual.
Expect to pay import duties and taxes.
Hinta on kovempi mitä jenkeissä, johtuen ilmeisesti siitä syystä että EU Z-Wave on toteutettu erillisellä USB-tikulla. Taidan jäädä odottelemaan "oikeaa" EU-versiota.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 573
Viestejä
4 166 703
Jäsenet
70 424
Uusin jäsen
SPMaakari

Hinta.fi

Ylös Bottom