Olipahan täällä luettavaa! Joskus viime vuoden keväällä eksyin tähän ketjuun ja unohdin sen sitten, ja vasta nyt noin viikko sitten jatkoin siitä minne viimeksi jäi... Kesti hetken läpikäydä postaukset, hyvä juttuja kyllä!
Itse väsäsin joskus viime vuoden keväällä Raspberry Pi 3:een Home Assistantin (hass.io) jonka tosin aika pian siirsin SD-kortilta USB-muistitikulle jotta kestää pidempään... Raspissa minulla on kiinni Aotecin Z-wave tikku (ZW090 Z-Stick Gen5), ja sillä ohjaan neljää Neo Coolcam Z-Wave -pistorasiaa jotka maksoivat Aliexpressissä muistaakseni 20€/kpl (
https://www.szneo.com/en/products/show.php?id=189 ). Hyviä kapistuksia, noissa on myös virrankulutuslaskurit sisäänrakennettuna. Yksi niistä on makuuhuoneen telkkarissa kiinni (joka on toiminut Home Assistantin kautta herätyskellonani 100% toimivuusvarmuudella sen puolitoista vuotta
), yksi on kiinni puolilämpimän sisävaraston sähköpatterissa, yksi toisessa päässä taloa autoni lämppärissä, ja yksi "muuten vaan" välissä vahvistamassa signaalia koska muuten tuo auton lämppärin pistorasia ei aina ottanut signaalia vastaan. Tosin voi olla syy myös Home Assistantin sen aikaisessa versiossa, sillä näitä ongelmia oli minulla lähinnä vuosi sitten keväällä jolloin tuo pistorasia katosi aina välillä, mutta koko viime talven systeemi toimi ilman ongelmia.
Sonoffeja minulla on 6 kpl: 3 Sonoff POWia ja 3 Sonoff TH-16:a. Lisäksi minulla on 3 kpl lyhyttä ulkojatkojohtoa jonka olen poikkaissut ja ketjuttanut sitten aina yhdet POWit ja TH16:t peräkkäin. Tämä siksi, että halusin saada lämpötilasensorin JA virrankulutusmittarin näihn toimintoihin mutta kun ei sellaista Sonoffia ole jossa nuo olisi yhdessä laitteessa niin... No, yksi POW+TH-16 -pari on minulla ulkona takapihalla, jossa on ulkolämpötilan mittaus, ja tämän päässä puolison auton lämppäri. Home Assistantissa on sitten meille molemmille omat säädöt auton lämppärille, pitää vaan syöttää lähtöaika ja HASS sitten haistelee kummallekin autolle tuon ulkomittarin mukaan että kuinka paljon aiemmin pitää kytkeä sähköt lämppäriin.
Minulla on myös pihavarasto jonka alla on perunakellari, ja talon edelliset omistajat ovat suuressa viisaudessaan tehneet tuon liian ylös maanpinnalle mutta silti ilman salaojia. Eli sinne tulee sekä pohjavettä että menee ilman lisälämmitystä pakkaselle tammikuussa. Joten yksi TH16+POW hallitsee kellarin "eteisen" kaivossa olevaa uppopumppua: Nyt ei pääse letkut irti aiheuttaen tulvan kellarissa (näin kävi joskus aiemmin) koska huomaan HASSista tämän heti JOS näin käy, ja lisäksi näen milloin kaivossa vedessä oleva lämpömittari alkaa lähestyä nollaa: tuolloin tiedän että se kaivo on menossa jäähän joten voin nostaa uppopumpun pois
Toinen TH16+POW -pari taas haistelee kellarin sisälämpötilaa ja käynnistää pakkasvahdin kun lämpötila laskee +4 asteen alapuolelle ja sammuttaa sen kun lämpötila nousee yli 6 asteeseen. Aiemmin luotin pakkasvahdin omaan termostaattiin, mikä oli virhe sillä kerran kylmimmillä paukkupakkasilla kävin kellarissa ja ihmettelin kun kellarin ovi oli lämmin... No, kun ulkona oli -25C, niin kellarissa oli sitten +25C eli siellä oli melkoinen tropiikki
Nyt ei sellaistakaan pääse enää tapahtumaan.
Olen myös virittänyt yhden ESP2866:n ja DHT22 -lämpötilasensorin puolikylmään sisävarastoon samasta syystä: se pitää huolen että varaston lämpötila pysyy +5 ja 10 välissä jotta siellä olevat maalit yms eivät jäädy.
En ole lähes vuoteen tehnyt HASSiin säätöjä, ja kaikki on toiminut hyvin, eli näinhän (nykyisellään kevyt) kotiautomaatio pitääkin toimia. En tähän taloon enää suurempia rakentele koska talo on myynnissä ja uusi talo pitäisi sitten rakentaa, sinne olisikin tulossa paljon automaatiota. Ja miksei Home Assistatin kautta hallittavaksi...
Mutta jottei menisi pelkäksi oman setupin esittelyksi, niin onhan minulla kysymyskin. Tuo uusi talo tulee päättyvän (metsä)tien päähän jossa on viimeisen 500 metrin jälkeen vain minun tonttini ja heti vieressä naapurin harvoin käytetty kesämökki. Ongelma on, että tuo tie on niin kapea, ettei siinä mahdu tulemaan toista autoa vastaan, pitää siis tehdä jotain levikkeitä kaupungin puolelle tms. Mutta asuntomessuilta tarttui mukaan jokin esite jossa esiteltiin Digitan LoRaWAN -verkkoa. Tuo olisi jokin pitkän kantaman verkko johon voisi liittyä, ja signaali voisi kantaa jopa 40 kilometriä! Tarkoitettu juurikin IoT-laitteille.
Eli mieleeni tuli, jos olisi jokin vähän virtaa kuluttava ratkaisu (esim. patteri/akku) jonka avulla voisi laittaa jotkin sensorit minun pihalleni ja tuonne 500 metrin päähän jossa olisi viimeinen "käytetty" tienhaara. Kumpaankin päähän jotkut "liikennevalosysteemit", vaikka vain punaiset isommat ledit: Kun toisen sensorin ohi on menty (eli auto lähtenyt tulemaan), ja toisessakin päässä on sensori havainnut ajoneuvon, vilkutetaan tuolla jälkimmäisessä päässä esim. punaista valoa muutaman kerran jotta tulija jää odottelemaan toisen saapumista ja pääsee sitten helposti ohi
Ei tarvitsisi tehdä levikkeitä saati aurata niitä talvella... Miltä kuulostaa, onko toteutettavissa tai onko tuohon jo jotain valmisratkaisuja?