Kotiautomaatio

En jaksanu selvittää tarkemmin paitsi yleistietoa NiMH vs. alkaalien kylmäkestosta.

Alkaaliparistoon verrattuna tosiaankin näin. Litiumparistoihin verrattuna eri tilanne kun NiMH ominaisjännite on matalahko joten elektroniikka saattaa sammua vaikka paristossa olisikin mehua jäljellä mAh mitattuna. Toisaalta ne on edullisia ja helppo ladata uudelleen jos käyttökohde sallii.
Itse käytän Ikean NiMH paristoja helpoissa kohteissa. AAA koossa laadukas Varta Ultra Lithium tai Energizer Ultimate Lithium on varmasti pitkäkestoisin (ja kallein). Ne pitää jännitteen ja antaa virtaa kohtalaisesti kylmässäkin, kapasiteetti on myös Wh mitattuna n. 1,8x parhaisiin NiMH paristoihin verrattuna.
 
Onko joku täällä ratkonu kylmän tilan sensori ongelmia. Ois tarvettaa parille joissa on AAA patteri mutta kun ne pysy hengissä kuukauttakaan kylmässä, et miten toi pitäs sit hoitaa? Onko jotain kylmän tilan pattereita jo keksitty?

Ite tuli ratkaistua patteriongelma tuollain, kyseessä siis nedisin zigbee lämpötila-anturi johon juotin 2x AA paristokotelon(starelec ja tais partcokin myydä). Vuoden vaihteessa tulee vuosi täyteen kylmässä peltitallissa ja vieläkin näyttää 100% varausta(toki tuossa nyt ei tiedä, että mitkä on jänniterajat määriteltynä tuolle varaustasolle) joten nähtäväksi jää, että meneekö toinenkin vuosi samoilla pattereilla.

Nedis_AA-paristo.jpg
 
Olisi tarve antaa kovalla pakkasella lisälämpöä kesämökin vessa+vesipumppu tilalle. Nykyään homma toimii ihan perinteisillä termostaatti pattereilla mutta kovalla pakkasella tahtoo lattialla olevat putket jäätyä.

Ostin Shellyn T&H gen 3 lämpömittarin ja sillä on nyt lämpötiloja seuraanut. Ajatus olisi nyt ostaa Shelly Plus Plug S etäohjattava pistorasia 29,99 ja laittaa siihen 1000W Defa Termini II 1000 auton sisätilanlämmitin joka käynnistyisi kun lämpö menee lattialla alle 3 asteen. Sisätilan lämmittimen ajatuksena on että puhallus saisi ilman liikkeelle kun nyt kaikki pattereiden lämpö nousee kattoon.

-Kuulostaako tämä järkevältä ja turvalliselta ratkaisulta? Kestääkö Shelly 1000W kuormaa?

-Onko Defan auton sisätilanlämmitin turvallinen lämmitin käyttää etänä ajoittain vaikkei kuukauteen tai pariin käy paikanpäällä? Defa Termini II 1000 sisätilanlämmitin 1000 W (#430072) | Motonet Oy

-Onko Shellyn ilmaisella versiolla mahdollista ohjelmoida Shellyn pistorasia käynnistymään vaikka 5 minuutiksi kun shellyn lämpömittari on alle 3 astetta? Entä onnistuuko vaikka minuutin puhallus 2 tunnin välein ilman sekoittamiseksi?

-Myykö Shellyn pistoketta Tampereella joku muu kuin Verkkokauppa? Olisi tarve huomenna käydä ostamassa ja ainoa jonka löysin noudettavaksi oli tuo Verkkokaupan versio.
 
Itse laittaisin sulanapitokaapelin, menis lämpö paremmin sinne missä sitä tarvitaan.



Olisi tarve antaa kovalla pakkasella lisälämpöä kesämökin vessa+vesipumppu tilalle. Nykyään homma toimii ihan perinteisillä termostaatti pattereilla mutta kovalla pakkasella tahtoo lattialla olevat putket jäätyä.

Ostin Shellyn T&H gen 3 lämpömittarin ja sillä on nyt lämpötiloja seuraanut. Ajatus olisi nyt ostaa Shelly Plus Plug S etäohjattava pistorasia 29,99 ja laittaa siihen 1000W Defa Termini II 1000 auton sisätilanlämmitin joka käynnistyisi kun lämpö menee lattialla alle 3 asteen. Sisätilan lämmittimen ajatuksena on että puhallus saisi ilman liikkeelle kun nyt kaikki pattereiden lämpö nousee kattoon.

-Kuulostaako tämä järkevältä ja turvalliselta ratkaisulta? Kestääkö Shelly 1000W kuormaa?

-Onko Defan auton sisätilanlämmitin turvallinen lämmitin käyttää etänä ajoittain vaikkei kuukauteen tai pariin käy paikanpäällä? Defa Termini II 1000 sisätilanlämmitin 1000 W (#430072) | Motonet Oy

-Onko Shellyn ilmaisella versiolla mahdollista ohjelmoida Shellyn pistorasia käynnistymään vaikka 5 minuutiksi kun shellyn lämpömittari on alle 3 astetta? Entä onnistuuko vaikka minuutin puhallus 2 tunnin välein ilman sekoittamiseksi?

-Myykö Shellyn pistoketta Tampereella joku muu kuin Verkkokauppa? Olisi tarve huomenna käydä ostamassa ja ainoa jonka löysin noudettavaksi oli tuo Verkkokaupan versio.
 
Itse laittaisin sulanapitokaapelin, menis lämpö paremmin sinne missä sitä tarvitaan.


Kaivoon menevä vesijohto ei ole ongelma. Siinä on jo tuollainen.

Täytynee antaa vähän parempi kuvaus nykysysteemistä. Kyseessä on vanha maalaistalo jonne vessa on rakennettu yläkertaan menevien rappujen viereen. Vain vesijärjestelmiä lämmitetään talvella. Vessasta on luukku rappujen alle jonne on laitettu vesiautomaatti joka ottaa veden kaivosta. Viime vuonna kun tulin paikalle kovalla pakkasella huomasin että lattianrajassa kulkevat vesiputket jotka vievät vettä vessan lavuaariin olivat jäässä. Tarkoitus ei ole kuitenkaan pitää pelkästään näitä putkia sulana vaan myös lämminvesivaraajan, vesiautomaatin ja vessanpytyn jäätyminen pitää estää etteivät ne hajoa. Tilassa on jo 600W sähköpatteri ja pari 200W pakkasvahtia pumppukopissa. Kovalla pakkasella nämä kuitenkin ovat vähän riittämättömiä.

Ajattelin että puhalluslämmitn jolla tilaan saisi kovalla pakkasella vähän lisää lämmitystehoa ja joka samalla levittäisi lämmintä ilmaa pois katosta olisi toimiva ratkaisu. Kun luotto halpoihin lämmittimiin on vähän alhaalla ajattelin että paremman merkin autonsisäsätilanlämmitin olisi turvallinen. Vanhat lämmitimet on tarkoitus jättää toimimaan normalisti termostaatilla ja vain lisätä sisätilanlämmitin älyohjauksella jolloin se voi toimia kovalla pakkasella jos lämpö laskee alle 3 asteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tilassa on jo 600W sähköpatteri ja pari 200W pakkasvahtia pumppukopissa. Kovalla pakkasella nämä kuitenkin ovat vähän riittämättömiä.
Vaihda sinne 1000-1500W etäohjattava sähköpatteri ja nostat pari astetta pyyntiä kylmillä keleillä? Pysyy tila sulana ilman mitään autonsisätilan lämppäreitä tms virityksiä.

Jos haluat älyä vahtimaan lämpöjä, niin sähkössä kiinni oleva anturi sinne ja sen perään halutessaan jokin puhaltava/kierrättävä lämmitin.

Itsellä on Sonoff TH10 wifi älyrele jakorasiassa lämpötila anturilla vaihtimassa pumppukoppia. Perässä ei ole mitään lämmitintä, oli vain muutaman vuosi sitten edullisin/helpoin tapa saada lämpötilavalvonta sinne 230V pistorasiaan kiinni. Kiinni Home assistantissa, sieltä tulee notifikaatiot.
 
Vaihda sinne 1000-1500W etäohjattava sähköpatteri ja nostat pari astetta pyyntiä kylmillä keleillä? Pysyy tila sulana ilman mitään autonsisätilan lämppäreitä tms virityksiä.

Jos haluat älyä vahtimaan lämpöjä, niin sähkössä kiinni oleva anturi sinne ja sen perään halutessaan jokin puhaltava/kierrättävä lämmitin.

Itsellä on Sonoff TH10 wifi älyrele jakorasiassa lämpötila anturilla vaihtimassa pumppukoppia. Perässä ei ole mitään lämmitintä, oli vain muutaman vuosi sitten edullisin/helpoin tapa saada lämpötilavalvonta sinne 230V pistorasiaan kiinni. Kiinni Home assistantissa, sieltä tulee notifikaatiot.

Tavoite olisi että sähkönkulutusta ei hirveästi lisäisi. Selkeä ongelma on että lämpö nousee ylös ja sulana pidettävät laitteet ovat lattianrajassa. Siksi mietinnässä on lämpötuuletin.

Sähkötöihin eivät omat taidot riitä joten vain pistorasiaan kytkettävät laitteet kiinnostavat.

Löytyykö edullisia wifi ohjattuja pattereita jotka voisi kytkeä suoraan pistorasiaan ja joita voisi ohjata Shellyn lämpömittarin lukemien mukaan?
 
Mikä olisi parempi vaihtoehto Shelly Plus 1PM:lle? Shelly kesti meillä noin vuoden ja oli aika pahasti kärventynyt, joten en ole vakuuttunut noiden paloturvallisuudesta.
 
Mikä olisi parempi vaihtoehto Shelly Plus 1PM:lle? Shelly kesti meillä noin vuoden ja oli aika pahasti kärventynyt, joten en ole vakuuttunut noiden paloturvallisuudesta.
Shelly EM. Energiamittaus toimii virtamuuntimella, jolloin itse Shellyn kautta ei kierrätetä isoja virtoja. Tuolla EM:llä voi ohjata pientä kuormaa. Se on suunniteltu ohjaamaan kontaktoria tai relettä, jonka kautta sitten voidaan viedä isojakin virtoja.

Kerrotko hueman lisää tuosta palaneesta shellystä? Ohjasiko se kuinka suurta kuormaa ja missä käytössä se oli? Ihan vain mielenkiinnosta, kun itseltäkin noita löytyy.
 
Shelly EM. Energiamittaus toimii virtamuuntimella, jolloin itse Shellyn kautta ei kierrätetä isoja virtoja. Tuolla EM:llä voi ohjata pientä kuormaa. Se on suunniteltu ohjaamaan kontaktoria tai relettä, jonka kautta sitten voidaan viedä isojakin virtoja.

Okei, kiitos. Täytyy tsekata.

Kerrotko hueman lisää tuosta palaneesta shellystä? Ohjasiko se kuinka suurta kuormaa ja missä käytössä se oli? Ihan vain mielenkiinnosta, kun itseltäkin noita löytyy.

Enimmäkseen valaistusta varten ja kesisin robottileikkurin lataus. Virta sinne kulki 10A sulakkeen kautta.
 
Esim oma ilppi ei yhdistä Unifin AP:n, jos asetus Fastroaming on päällä.
Ubiquiti: "You should have Fast Roaming disabled. It isn't even necessary unless you are doing certificate based authentication. "
@heebo1974, oliko jokin erityinen syy muuttaa oletusasetusta vai etkö vaan noudattanut ohjetta älä tee muutoksia jos kaikki toimii?
 
Ubiquiti: "You should have Fast Roaming disabled. It isn't even necessary unless you are doing certificate based authentication. "
@heebo1974, oliko jokin erityinen syy muuttaa oletusasetusta vai etkö vaan noudattanut ohjetta älä tee muutoksia jos kaikki toimii?
Oletin vain, että Fastroaming asetus auttaisi oikeasti kännyköiden roamaamiseen eri ap:n välillä. En sen kummemmin tutkinut koko fastroamingia.
Huomasin vain, että piti ottaa ilpin takia pois.
 
Menee vähän asian vierestä mutta vahvasti liittyy pörssisähkön kanssa elämiseen ja verkon kuorman optimoimiseen ja siihen paljon puhuttuun kulutusjoustoon. Jos saisi itse tehdä sähkötöitä, niin shellyyn menisi reilu kymppi (12€) ja asennukset 0€ päälle.

Sähkärin osuus epäreilun iso.

(vastaillaan tänne, kun ehkä parempi ketju)

Tuo hinta kuulostaa siltä, että homma menisi jollain Shellyn 1PM tms - häröviritelmällä. Eikös tuo nyt kanattaisi vähintään jollain kiskoasennettavalla (Shelly Pro tms) tehdä? Siihen päälle vielä oikea kontaktori ja 1-0-2 - vaihtokytkin, jotta ohjauksen saa vielä järkevästi ohitettuakin, niin ollaankin taas pelkästään osien puolesta lähempänä satasta, mihin tulee vielä tosiaan se sähköhemmon taksa päälle.


---

Asiasta kukkaruukkuun kun ketjussa ollaan, siirtoyhtiö reagoi nopeasti tuon yösähköpulssin sekoiluun tulemalla vaihtamaan koko sähkömittarin uuteen malliin, jossa on HAN-portti. Voisi varmaan jossain vaiheessa viritellä tuohon jonkun systeemin, että saisi reaaliaikaista kulutusdataa koko talosta.
 
Mikä olisi parempi vaihtoehto Shelly Plus 1PM:lle? Shelly kesti meillä noin vuoden ja oli aika pahasti kärventynyt, joten en ole vakuuttunut noiden paloturvallisuudesta.
Shelly ollut mainetta että niissä on jotain suojausta , tyyliin elektronista jos alkaa lämpiää, jos se pettää niin kuvitellut että passiivistakin. No kuvittelu ei kannata näissä asioissa.

Miten se kärähti, tulee mieleen että kärjet palaneet kiinni jos yli kuumennut. kuvittelen ettei liittimistä kuumentunut.
 
Shelly ollut mainetta että niissä on jotain suojausta , tyyliin elektronista jos alkaa lämpiää, jos se pettää niin kuvitellut että passiivistakin. No kuvittelu ei kannata näissä asioissa.

Miten se kärähti, tulee mieleen että kärjet palaneet kiinni jos yli kuumennut. kuvittelen ettei liittimistä kuumentunut.

Ei näissä Shellyn leluissa mitään kärkiä ole vaan puolijohdereleet. Homma kun on kaput niin savut pihalle ja ohjaus katkeaa. Täytyy vain toivoa et mökki ei pala samalla.
 
Ei näissä Shellyn leluissa mitään kärkiä ole vaan puolijohdereleet. Homma kun on kaput niin savut pihalle ja ohjaus katkeaa. Täytyy vain toivoa et mökki ei pala samalla.
Ok, selvä, se ei tosiaan paranna, nekin voi mennä oikoseen, ja silloinkaan ei toimi elektroninen softa suojaus.
Mutta olisi noissa luullut olevan jotain "lämpösulakkeita".

Edit, ilmeisesti kuitenkin rele.

Mistä tuollainen "tieto"? Eikös tuo perinteinen rele ole:

shell.jpg
 
Viimeksi muokattu:
IMO. Jos ohjaisin shellyllä tai vastaavalla hilavitkuttimella yhtään "kriittisempää" sähkölaitetta ku puuceen led-kattovalo, lisäisin kontaktorin (eiks se ollut hienompi termi releelle?) ja semmoisen vielä, joka on normaalisti kiinni, ja ohjauksella auki. Jos shellyyn tulee bittivirhe, niin silloin kontaktorin kautta kulkee edelleen, eikä esim. vesiboileri jätä lämmittämättä. Ja konsultoisin sähkäriä. Mutta vain omia ajatuksiani.....
 
IMO. Jos ohjaisin shellyllä tai vastaavalla hilavitkuttimella yhtään "kriittisempää" sähkölaitetta ku puuceen led-kattovalo, lisäisin kontaktorin (eiks se ollut hienompi termi releelle?) ja semmoisen vielä, joka on normaalisti kiinni, ja ohjauksella auki. Jos shellyyn tulee bittivirhe, niin silloin kontaktorin kautta kulkee edelleen, eikä esim. vesiboileri jätä lämmittämättä. Ja konsultoisin sähkäriä. Mutta vain omia ajatuksiani.....

Tässä kannattaa kyllä olla tarkkana. Aika iso osa sähkäreistä ei kauhean hyvin näitä hilavitkuttimia tunne. Ainakin mitä nyt ILP, autonlaturi ja muita asennuksia, kun eri sähkärit tehnyt niin kukaan ei ole Shellyjen yms kanssa osannut neuvoa oikein. Eli suosittelen kyllä itse perehtymään hyvin ja selvittämään mitä/miten kannattaa tehdä ja vasta sitten sähkäriin yhteyttä, kun tietää oikeasti mitä haluaa.
 
Tässä kannattaa kyllä olla tarkkana. Aika iso osa sähkäreistä ei kauhean hyvin näitä hilavitkuttimia tunne. Ainakin mitä nyt ILP, autonlaturi ja muita asennuksia, kun eri sähkärit tehnyt niin kukaan ei ole Shellyjen yms kanssa osannut neuvoa oikein. Eli suosittelen kyllä itse perehtymään hyvin ja selvittämään mitä/miten kannattaa tehdä ja vasta sitten sähkäriin yhteyttä, kun tietää oikeasti mitä haluaa.
Kyllä, lause oli sillä, että kuitenkin sähköjä pidellään, ja sehän on sallittua vain sähkäreille. Ettei kukaan toivottavasti itse, "näitä on paljon tehty, mää vähän vaan...."
 
IMO. Jos ohjaisin shellyllä tai vastaavalla hilavitkuttimella yhtään "kriittisempää" sähkölaitetta ku puuceen led-kattovalo, lisäisin kontaktorin (eiks se ollut hienompi termi releelle?) ja semmoisen vielä, joka on normaalisti kiinni, ja ohjauksella auki. Jos shellyyn tulee bittivirhe, niin silloin kontaktorin kautta kulkee edelleen, eikä esim. vesiboileri jätä lämmittämättä. Ja konsultoisin sähkäriä. Mutta vain omia ajatuksiani.....

Tärkeitä huomioita.

Valmistaja varoittaa induktiivista kuormista, mukaanlukien kontaktorit. Mutta jos niitä piikkejä vastaan suojaa (markkinoi filtteriä), niin kuormat pysyy pieninä. Siinä saa sitten vähän arpoa kumpi parempi avautuvat vai sulkeutuvat kärjet, jos ohjauksen vika tilanne voi olla joko oikari tai poikki.

Mutta jos ajatus nimenomaan mitata energiankulutusta ym. niin kontaktori pilaa sen idean. Tarvii ohjauksen rinnalle sitten erillistä energianmittausta., kustannukset pomsahtaa. Shellyllä on eri tasoisia komponentteja.

eikä esim. vesiboileri jätä lämmittämättä. Ja konsultoisin sähkäriä. Mutta vain omia ajatuksiani.....
Kriittisissä kohteissa, jäätyminen, ylikuumeneminen, niin pakkasvahti/ylikuumenemis suoja rinnalle.

Tuotakaan ei kannata mokata energia mittauksella joka herkästi kärähtää, jos pakkasvahdinkin kulutus pitää mitata niin Shellyllä on niitä virtamuuntaja versioita.

Ja jos ja kun puuhastelee kotiautomaatiota niin hälyt sitten häiröistä.
 
Kyllä, lause oli sillä, että kuitenkin sähköjä pidellään, ja sehän on sallittua vain sähkäreille. Ettei kukaan toivottavasti itse, "näitä on paljon tehty, mää vähän vaan...."
Tottakai sähkäri asentamaan nuo, mutta tartuin vain tuohon sinun "konsultoisin sähkäriä", kun omasta kokemuksesta se menee niin, että itse pitää kertoa sähkärille miten/mihin nämä asennetaan ja sähkäri voin hoitaa sitten kytkennät oikein.
 
Kuvan vasemmassa laidassa oleva valkoinen mötikkä HF7520, joka on puolijohderele?
Releen tyyppi: sähkömagneettinen

 
Itsellä talo on rakennettu Finderin teollisuusreleiden varaan( muuten kuvanmukainen mutta sinisiä) ja ne hitsaavat usein kiinni, joten siinä mielessä tuo Shellyn umpinainen toteutus ei ole omaan silmääni paras mahdollinen vaikka paremmin kuormapiikkejä kestääkin.

Tosin kestoa ja Shellyn käyttöikää voinee pidentää tekemällä siitä kontaktorin ulkoiselle releelle, jolloin kuorma kohdistuisi vain ulkoiselle, vaihdettavalle releelle.
 
Viimeksi muokattu:
Shelly asiaa vielä, kuinka voimakas wi-fi noissa palikoissa on? Peltinen sähkökeskus peltiovella, kumitutteja päälipuolella. Tuleeko signaalit läpitte?
 
Itsellä aiheutti ongelmia ja tökkäsin kaapeliin kiinni.
Vaatii sitten sellaisen Shellyn missä on Ethernet RJ portti. Jos sitä tarkoitit.

Tavanomaisen peltisen ovellisen koti keskuksen läpi Wifi, BT toimii, mutta vaimentaa voimakkaasti, eli jos tukari ja tai BT palikka on kauempana niin kannattaa varmistaa toimivuus. Jos ihan hermeettinen kaappi, ja ei poiuhallisia palikoita niin tuo sitten piuhalle sen netin sisälle ja tukari kaappiin. Mutta tyypillisissä tilanteissa lähellä olevan tukarin luulisi riittävän. Jos kerrostalo niin pientä törmäilyä voi syntyä naapurin verkkojen kanssa.
 
Tossakin pitää kattoa että ei ylikuormita relettä niin totta kai se hitsaa. Toikin rele on 16A mutta switching load on vaan 10A plus että onko moottori kuormaa vai resistiivistä. Ja noissa on oma elinikä merkattu lehtiseen.

1734539085849.png
 
Sitä suuremmalla syyllä tulisi kuormakohteissa käyttää erillistä relettä, kuten kuvan Finderia, jolla se Switching Current on 16 A, tai ainakin omissani on.
 
Vaihdoin helmikuussa pörssisähköön ja laitoin pienen, 2 kW vesivaraajan töpselin väliin sen järeämmän Shelly Plugin. joka maksoi 37,90 €. Se menee päälle halvimmalla tunnilla aikavälillä 20-01 ja on tyypillisesti tunnin päällä. Eli noin 2 kWh per vuorokausi.

Rupesin tuossa piruuttani laskemaan Chatti-GPT:n ja Pythonin avustuksella, paljonko hintaohjauksesta tuli vuoden mittaan säästöä verrattuna siihen, että olisin käyttänyt tyhmää ajastinta joka menisi joka yö päälle kello 1.00. Reilu 2 euroa "säästin".

Näyttääkö loogiselta? Käytin tuossa porssisahko.net hintadataa.
 
Vaihdoin helmikuussa pörssisähköön ja laitoin pienen, 2 kW vesivaraajan töpselin väliin sen järeämmän Shelly Plugin. joka maksoi 37,90 €. Se menee päälle halvimmalla tunnilla aikavälillä 20-01 ja on tyypillisesti tunnin päällä. Eli noin 2 kWh per vuorokausi.

Rupesin tuossa piruuttani laskemaan Chatti-GPT:n ja Pythonin avustuksella, paljonko hintaohjauksesta tuli vuoden mittaan säästöä verrattuna siihen, että olisin käyttänyt tyhmää ajastinta joka menisi joka yö päälle kello 1.00. Reilu 2 euroa "säästin".

Näyttääkö loogiselta? Käytin tuossa porssisahko.net hintadataa.

Paljonkos säästäis, jos se varaaja nauttisi halpaa sähköä 03-05 välillä? Eikös ne "akkain lypsytunnit" ole yleensä ne halvimmat?
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkos säästäis, jos se varaaja nauttisi halpaa sähköä 03-05 välillä? Eikös ne "akkain lypsytunnit" ole yleensä ne halvimmat?
Halvin tunti aikavälillä 20 - 06 kustantaisi 13,93 €. Kiinteästi ajastettuna kello 3 olisi 16,21 €. Eli edelleen se reilu pari euroa on hintaohjauksen tuoma säästö verrattuna aikaohjaukseen.
Laitoin tuon kello yhteen koska pienessä varaajassa ei meinaa lämmin vesi riittää sen pidemmälle.

Keskimäärin 13,93 € * 100 / 644 kWh on 2,16 senttiä per kWh, Kello kolmen aikaohjaus 2,51 senttiä per kWh.

Kiinteällä 8 snt hinnalla tuo olisi tullut maksamaan 51,52 €. Eli pörssisähkö kannatti kyllä, mutta hintaohjaus taitaa olla turhaa hifistelyä tuollaiselle kuormalle, ainakin tällä otannalla. Tänään ja huomenna on toisaalta hintapiikki juuri kello 1 jostain syystä.

En löytänyt nettisivua jossa laskea näitä. Olisiko tarvetta?
edit: tein sen nyt kuitenkin: Pörssisähkön hintaohjaus vs aikaohjaus
 
Viimeksi muokattu:
Halvin tunti oli tänään klo 4-5 ja huomenna myös, aika usein näin on. Tuonne se veden lämmitys kannattaa ajoittaa.
150L varaajan lämmityksen Home Assistant ajastaa automaattisesti edullisimpien tuntien mukaan, riittää hyvin vaikka tiskarikin kuumaan kytketty.

IMG_4827.jpeg


IMG_4828.png
 
Halvin tunti oli tänään klo 4-5 ja huomenna myös, aika usein näin on. Tuonne se veden lämmitys kannattaa ajoittaa.
150L varaajan lämmityksen Home Assistant ajastaa automaattisesti edullisimpien tuntien mukaan, riittää hyvin vaikka tiskarikin kuumaan kytketty.
Tarkistin halvimmat tunnit 20 - 06 aikavälillä ja kello 3:59 alkavalla tunnilla oli 155 edit: 88 osumaa vs 2:59 45 edit: 42 osumaa.
0:59 ajastettuna 2 kWh maksaa 19,3286 €
1:59 17,2466 €
2:59 16,2094 €
3:59 15,8942 €
4:59 17,315 €

Eli 4-5 on ollut tosiaan ollut keskimäärin se halvin tunti aikavälillä 1.2.2024 - 18.12.2024. Mutta erot ovat kuitenkin aika mitättömiä.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkistin halvimmat tunnit 20 - 06 aikavälillä ja kello 3:59 alkavalla tunnilla oli 155 osumaa vs 2:59 45 osumaa.
0:59 ajastettuna 2 kWh maksaa 19,3286 €
1:59 17,2466 €
2:59 16,2094 €
3:59 15,8942 €
4:59 17,315 €

Eli 4-5 on ollut tosiaan ollut keskimäärin se halvin tunti aikavälillä 1.2.2024 - 18.12.2024. Mutta erot ovat kuitenkin aika mitättömiä.
Menikö yksiköt sekaisin? Jos 2kwh maksaa toistakymmentä euroa, on sulla aikamoiset marginaalit sopimuksessa...
 
Olisi tarkoitus alkaa ohjailemaan LTO-konetta HA:lla. Vanha on tuollainen muuntajalla ja nokkavipukatkaisijalla varustettu Deekax.

Olen koittanut järkeillä ja tutkia tuota ohjausta ja tullut ao lopputulemaan. Eli 230Vac ajetaan neljän releen kautta ESP32:lla tuota muuntajaa. ESP:n firmiksellä sekä kytkennällä on varmistettu, että vain yksi lähtö voi muuntajasta olla kerralla päällä jotta muuntaja ei kärähdä.

Tuo virtakytkin ESP:lle on lähinnä siksi, että voidaan pakottaa tuo manuaaliohjaus päälle.

Näkeekö kukaan tässä epäselvässä kytkentäkuvassa jotain ”miinaa” mitä itse en huomioi?
ef401018-5d00-4e7a-b143-671db2ed35ef.jpeg
 
Menikö yksiköt sekaisin? Jos 2kwh maksaa toistakymmentä euroa, on sulla aikamoiset marginaalit sopimuksessa...
Se on siis kokonaiskustannus aikavälillä 1.2.2024 - 18.12.2024 tuossa omassa skenaariossa, eli 644 kWh:n hinta.
Menee kieltämättä sekavaksi tämä.

Keskimäärin 13,93 € * 100 / 644 kWh on 2,16 senttiä per kWh, Kello kolmen aikaohjaus 2,51 senttiä per kWh.
edit: Ja siis ilman siirtoja ja marginaaleja yms.
 
Olisi tarkoitus alkaa ohjailemaan LTO-konetta HA:lla. Vanha on tuollainen muuntajalla ja nokkavipukatkaisijalla varustettu Deekax.

Olen koittanut järkeillä ja tutkia tuota ohjausta ja tullut ao lopputulemaan. Eli 230Vac ajetaan neljän releen kautta ESP32:lla tuota muuntajaa. ESP:n firmiksellä sekä kytkennällä on varmistettu, että vain yksi lähtö voi muuntajasta olla kerralla päällä jotta muuntaja ei kärähdä.

Tuo virtakytkin ESP:lle on lähinnä siksi, että voidaan pakottaa tuo manuaaliohjaus päälle.

Näkeekö kukaan tässä epäselvässä kytkentäkuvassa jotain ”miinaa” mitä itse en huomioi?
ef401018-5d00-4e7a-b143-671db2ed35ef.jpeg
Yhtäkkiä en osaa sanoa mutta jotenkin tuosta kaaviosta tuli sellainen fiilis että joku tuossa on pielessä mutta en yhtäkkiä osaa sanoa mikä. Huomiona voisin sanoa että on ollut aika rankka päivä ja tähän aikaan on pari olutta alla joten ihan 100% arvostelukykyä en omilta aivoiltani odota mutta joku tuossa kaaviossa vaan jää häiritsemään. Itse releiden poissulkeminen että on vain yksi ohjaus kerrallaan päällä on kyllä oikein mutta joku tuossa vaan jotenkin mietityttää. Joku muu saa analysoida tarkemmin...
 
Olisi tarkoitus alkaa ohjailemaan LTO-konetta HA:lla. Vanha on tuollainen muuntajalla ja nokkavipukatkaisijalla varustettu Deekax.

Olen koittanut järkeillä ja tutkia tuota ohjausta ja tullut ao lopputulemaan. Eli 230Vac ajetaan neljän releen kautta ESP32:lla tuota muuntajaa. ESP:n firmiksellä sekä kytkennällä on varmistettu, että vain yksi lähtö voi muuntajasta olla kerralla päällä jotta muuntaja ei kärähdä.

Tuo virtakytkin ESP:lle on lähinnä siksi, että voidaan pakottaa tuo manuaaliohjaus päälle.

Näkeekö kukaan tässä epäselvässä kytkentäkuvassa jotain ”miinaa” mitä itse en huomioi?
ef401018-5d00-4e7a-b143-671db2ed35ef.jpeg
En perehtynyt Deekaxiin, mutta luulen että sinulla on väärin se, että muuntajasta ei lähde ulostulo suoraan moottoreille, vaan jännite tulee muuntajasta, kiertää kytkimen kautta ja sitten sieltä moottoreille.
Ruskea L pitäisi siis olla meno moottoreille.

Tässäpä oma versio mikä on mielestäni parempi. Sinänsä hyvä että tuli puheeksi, niin joku muukin voi kurkata onko sudenkuoppia.
Kytkimestä valitaan vaikka 1/poissa/AUTO ja se menee releiden kautta. Jos haluat käyttää manuaalisesti, niin kaikki muut nopeudet toimii kytkimestä, ESP ohjaa vain ykkösellä. Voit itse valita mikä nopeus se on.

circuit(1).png
 
Viimeksi muokattu:
En perehtynyt Deekaxiin, mutta luulen että sinulla on väärin se, että muuntajasta ei lähde ulostulo suoraan moottoreille, vaan jännite tulee muuntajasta, kiertää kytkimen kautta ja sitten sieltä moottoreille.
Ruskea L pitäisi siis olla meno moottoreille.

Tässäpä oma versio mikä on mielestäni parempi. Sinänsä hyvä että tuli puheeksi, niin joku muukin voi kurkata onko sudenkuoppia.
Kytkimestä valitaan vaikka 1/poissa/AUTO ja se menee releiden kautta. Jos haluat käyttää manuaalisesti, niin kaikki muut nopeudet toimii kytkimestä, ESP ohjaa vain ykkösellä. Voit itse valita mikä nopeus se on.

circuit(1).png
Ulkomuistista, kun piirtelin niin sellanen kauneusvirhe tuossa tosiaan on, että nv. kytkimeltä lähtee moottorille, eikä toisinpäin. Tämähän ei aiheuta muuten toimenpiteitä paitsi sen, että tuolle ESP:lle täytyy tuo 230v ottaa tuolta ennen muuntajaa.
Minulla on tuossa 4releinen esp lankku jo viriteltynä valmiiksi niin, sillä tuo valikoitui ajatukseksi.
Vaikka melkeimpä olisi riittänyt kahden releen ohjaus, neloselle(tehostus) ja ykköselle (poissa).

Pääseepähän rakentelemaan koodia, joka on vielä vähemmin vahvuusaluetta, kuin kytkentäkuvien piirto 😅 Kosteuden ja Co2 mukaan nyt ainakin. Jos kokeilisi vaikka opiskella vaikka Node red:iä jolla saisi automaatiot aikaiseksi.
 
Kyllähän tuo ihan käytännön ongelma on. Paine kasvaa niin kauan kunnes liitokset alkaa vuotamaan, eli ei varmaankaan kovin paljoa vaadi. Letkuilla toteutetussa letkut voi ehkä ennen vuotoja pullistua, mutta veikkaan niidenkin tapauksessa liitosten vuotavan melko pienellä paineen nousulla.

En perehtynyt Deekaxiin, mutta luulen että sinulla on väärin se, että muuntajasta ei lähde ulostulo suoraan moottoreille, vaan jännite tulee muuntajasta, kiertää kytkimen kautta ja sitten sieltä moottoreille.
Ruskea L pitäisi siis olla meno moottoreille.

Tässäpä oma versio mikä on mielestäni parempi. Sinänsä hyvä että tuli puheeksi, niin joku muukin voi kurkata onko sudenkuoppia.
Kytkimestä valitaan vaikka 1/poissa/AUTO ja se menee releiden kautta. Jos haluat käyttää manuaalisesti, niin kaikki muut nopeudet toimii kytkimestä, ESP ohjaa vain ykkösellä. Voit itse valita mikä nopeus se on.

circuit(1).png

Useimmiten noi vanhat LTO koneet joita muuntajalla ajetaan on kytketty näin. Esim itellä alunperin Vallox 130E koneessa muuntajalta lähtee 4 johdinta kiertokytkimelle ja siitä takaisin puhaltimenmoottoreille.

Itellä tuota ei ole kytketty ollenkaan, nyt olen tekemässä takkakytkimen ja "poissa" tilan shellyllä. Sain tuossa juuri "ohjauksen" labrattu pöydällä kuntoon, otti hetken tajuta tän logiikka, kun ei aijempaa kokemusta näistä. Kätevä kun saa yhdella napilla takkakytkimen päälle(eli LTO koneen poistopuhaltimen pienelle/pois päältä), jossa ajastin toiminto ja samalla napilla painamalla pitkään saa myös takkakytkimen pois päältä. (eli LTO koneen poistopuhaltimen päälle)

1734781369515.png
 
Deekaxista sellainen varoitus kaupan päälle, että kaikki ei välttämättä ole sitä miltä kytkentäkuvissa näyttää. Paransivat kyllä jossain vaiheessa dokumentointiaan, enkä voi olla varma oliko kyse yksittäisistä väärin johdotetuista koneista, mutta tuli vähän pahat vibat kyseisestä merkistä kun samoja Taltereita kolmessa eri kohteessa räpättiin ja todettiinkohan silloin peltimoottorien vai ulkoisten nopeusohjauksien olleen jotenkin väärinpäin piirretty kytkäreihin. No eihän se ollut kuin yks päivä ihmetellä ja testata kunnolla jonka jälkeen tiesi käydä muualla korjaamassa samat kytkennät, mutta kannattaa varautua siihen ja varmistaa.
 
Näyttökuva 2023-5-18 kello 0.11.44.png


Alkoihan se toimimaan :)

En tiedä sit mistä se johtui, mutta lopulta sain toimimaan. Aiemmin EE11 otti virran ulkoisesta virtalähteestä. Muutin ottamaan virran Oumanista (kuten sinullakin). Tämän päälle lukuisia asetusten hinkkaamisia EE11:ssä. Tiedä sitten mistä lopulta ongelma johtui, mutta nyt tosiaan tieto kulkee EE11:n TCP serverin kautta Home Assistantiin. Kiitokset kovasti vinkeistä ja avusta!
Tarviiko Ouman H23:n verkkoasetuksia muuttaa jos käytössä EE11A? Sielä mahdollista määrittää ip, gw ja aliverkonpeite.
 
ESP32 mittaama DHT22 tippuu välillä (ei anna lukemaa), palautuu kun käyttää virrat pois. Onko ongelmana pullupin puute? DHT on piirilevyllinen, kuten kuvassa. Luulin, että tällaisessa pullup vastus olisi valmiina.

Lisäksi, onko kokemusta miten pitkän kaapelin päästä DHT vielä toimii? onko 4m liikaa? Nopeasti googlaamalla joku sanoi, että toimiii luotettaavasti vain lyhyllä ~10cm matkoilla. Itsellä on toisessa levyssä 1m piuhan päässä toiminut ongelmitta (ilman pulluppia)
 
ESP32 mittaama DHT22 tippuu välillä (ei anna lukemaa), palautuu kun käyttää virrat pois. Onko ongelmana pullupin puute? DHT on piirilevyllinen, kuten kuvassa. Luulin, että tällaisessa pullup vastus olisi valmiina.

Lisäksi, onko kokemusta miten pitkän kaapelin päästä DHT vielä toimii? onko 4m liikaa? Nopeasti googlaamalla joku sanoi, että toimiii luotettaavasti vain lyhyllä ~10cm matkoilla. Itsellä on toisessa levyssä 1m piuhan päässä toiminut ongelmitta (ilman pulluppia)
Ainakin jossain random-datasheetissä mikä ensimmäisenä tuli googlella vastaan lupaillaan jopa 20m etäisyyttä hyvällä kaapelilla. En tiedä onko tuossa piirilevyllisessä pullup valmiina mutta ei se varmaan mitään haittaakaan laittaa joku 10k vastus pullupiksi. Jossakin mainittiin että joskus 3.3V ei oikein meinaa riittää käyttöjännitteeksi ja ovat poweroineet noita 5V:lla mutta kuitenkin pullup on ollut 3.3V:sta.

Itselläni taitaa olla pisin anturijohto jotain reilun metrin luokkaa ja on toiminut sillä luotettavasti, enkä muista että olisin edes pullup-vastusta laittanut. Pidemmissä vedoissa laittaisin ainakin itse varmuuden vuoksi pullupin. Itse käytän anturijohtoina yleensä ohutta (olisiko 2-3mm halkaisijaltaan) foliosuojattua "mikrofonikaapelia".
 
ESP32 mittaama DHT22 tippuu välillä (ei anna lukemaa), palautuu kun käyttää virrat pois. Onko ongelmana pullupin puute? DHT on piirilevyllinen, kuten kuvassa. Luulin, että tällaisessa pullup vastus olisi valmiina.

Lisäksi, onko kokemusta miten pitkän kaapelin päästä DHT vielä toimii? onko 4m liikaa? Nopeasti googlaamalla joku sanoi, että toimiii luotettaavasti vain lyhyllä ~10cm matkoilla. Itsellä on toisessa levyssä 1m piuhan päässä toiminut ongelmitta (ilman pulluppia)

Tuo taitaa olla esphomen kirjaston ominaisuus näiden kanssa kun sinne on laitettu liian tiukkoja ajoituksia. Vaihtoehtoina puukottaa sitä kirjastoa tai sitten jokin rele jolla pätkii silloin tällöin linjaa.

Itsellä on DHT22 samassa linjassa 8x DS18B20 kanssa mut jouduin laittamaan omaan datapinniin. Oisko tuolle jokin 50cm piuhan pätkä kuitenkin ja on nyt tainnut aina useamman viikon pysyä toiminnassa mut vaatii sen sähkötömäksi tekemisen silloin tällöin.
 
Tuo taitaa olla esphomen kirjaston ominaisuus näiden kanssa kun sinne on laitettu liian tiukkoja ajoituksia. Vaihtoehtoina puukottaa sitä kirjastoa tai sitten jokin rele jolla pätkii silloin tällöin linjaa.

Itsellä on DHT22 samassa linjassa 8x DS18B20 kanssa mut jouduin laittamaan omaan datapinniin. Oisko tuolle jokin 50cm piuhan pätkä kuitenkin ja on nyt tainnut aina useamman viikon pysyä toiminnassa mut vaatii sen sähkötömäksi tekemisen silloin tällöin.
Onko tuohon EspHomen DHT-kirjastoon sitten tullut muutoksia huonompaan suuntaan jossain vaiheessa? Itselläni näyttäisi olevan yhdessä DHT-anturia käyttävässä ESP32:ssa EspHomen versiolla 2022.3.0 tehty konffi (ja varmaan muissakin saman aikakauden konffeja) enkä ole sitä päivitellyt sen jälkeen eikä ole tarvinnut laitetta boottailla. No, pari boottia laitteelle on vuosien varrella tullut kun oli yksi odottamaton sähkökatko ja toisella kerralla piti vähän muuten setviä johdotuksia tuon anturin ympäriltä niin piti käyttää sähköistä pois mutta muuten on ollut boottaamatta.
 
Sen perusteella mitä googlella löysin, tuollaisessa DHT22 erillisellä piirilevyllä olevassa pitäisi olla pull-up valmiina, luultavasti myös häiriönpoistokonkka. Jostain syystä monessa paikkaa sanovat, että kaapeli pitäisi pitää lyhyenä tuon kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 048
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom