Meillä on viisi virallista mittauspaikkaa 40km säteellä ja niiden keskinäinen max-min on tällä hetkellä ~viisi astetta.Meillä ainakin on noin 20-30km matkaa lähimmälle mittausasemalle ja ei ole siellä päinkään mitä pihalla lämmöt. Asutaan niin että toisella puolella tonttia on 20-30m korkea kallio ja toiseen suuntaan 100m ja alkaa suo. Ilmeisesti tämä tekee sen että hyvinkin usein esim talvella on 5c astetta kylmempää kuin mittausasemalla. Tänäänkin autolla kotipihasta lähtiessä ensimmäisen 3km aikana ulkolämpötila muuttui 3 astetta.
Itse puoli vahingossa ratkaisin kotipihan lämpötilan mittauksen niin että kytkin talon lämmityksen shuntin säätimen verkkoon ja sieltähän sain ulkolämpötilan talteen. Ei tullut projektia aloittaessa edes mieleen...
Kyllä itseäni ainakin kiinnostaa mitä lämpöä omalla pihalla on, vaikka käytännössä elämä ei siitä muutu onko lämpötila pari astetta sivussa suuntaan tai toiseen. Eikä minun mittarini ole kalibroitujakaan...
Hyvän mittapaikan löytäminen on kyllä hieman hankalaa. Pitäisi saada auringolta suojaan, mutta mielellään myös pois tästä tiilitalon seinästä. Minulla on jokin perus langaton mittari (ei kotiautomaatiossa) ja sillekin kuvittelin valinneeni ihan hyvä paikan, mutta puoli vuotta myöhemmin huomasin että siihen vuodenaikaan ilta-aurinko on hetken juuri sopivan korkealla että ei ole vielä lähimäen katveessa, mutta riittävän matalalla että paistaa siihen räystään alle. No ei mene mihinkään logiin niin piikit käppyrässä ei haittaa
Itselläkin on maalämmön ulkolämpötila saatavissa, mutta siihenkin anturiin paistaa kesäisin aamuaurinko (anturi talon koiliseen päin olevalla seinällä). Pieni automaattinen lämmityksen säätö jos aurinko lämmittää paljon aamulla

Minulla on myös Huen ulkoliiketunnistin siitä saa lämpötilan puolen asteen tms. tarkkuudella, mutta hyomaa kyllä että sijainti L-muotoisen talon "sisänurkassa" vaikuttaa esim. yön minimin mittaustulokseen...