Kotiautomaatio

En jaksanu selvittää tarkemmin paitsi yleistietoa NiMH vs. alkaalien kylmäkestosta.

Alkaaliparistoon verrattuna tosiaankin näin. Litiumparistoihin verrattuna eri tilanne kun NiMH ominaisjännite on matalahko joten elektroniikka saattaa sammua vaikka paristossa olisikin mehua jäljellä mAh mitattuna. Toisaalta ne on edullisia ja helppo ladata uudelleen jos käyttökohde sallii.
Itse käytän Ikean NiMH paristoja helpoissa kohteissa. AAA koossa laadukas Varta Ultra Lithium tai Energizer Ultimate Lithium on varmasti pitkäkestoisin (ja kallein). Ne pitää jännitteen ja antaa virtaa kohtalaisesti kylmässäkin, kapasiteetti on myös Wh mitattuna n. 1,8x parhaisiin NiMH paristoihin verrattuna.
 
Onko joku täällä ratkonu kylmän tilan sensori ongelmia. Ois tarvettaa parille joissa on AAA patteri mutta kun ne pysy hengissä kuukauttakaan kylmässä, et miten toi pitäs sit hoitaa? Onko jotain kylmän tilan pattereita jo keksitty?

Ite tuli ratkaistua patteriongelma tuollain, kyseessä siis nedisin zigbee lämpötila-anturi johon juotin 2x AA paristokotelon(starelec ja tais partcokin myydä). Vuoden vaihteessa tulee vuosi täyteen kylmässä peltitallissa ja vieläkin näyttää 100% varausta(toki tuossa nyt ei tiedä, että mitkä on jänniterajat määriteltynä tuolle varaustasolle) joten nähtäväksi jää, että meneekö toinenkin vuosi samoilla pattereilla.

Nedis_AA-paristo.jpg
 
Olisi tarve antaa kovalla pakkasella lisälämpöä kesämökin vessa+vesipumppu tilalle. Nykyään homma toimii ihan perinteisillä termostaatti pattereilla mutta kovalla pakkasella tahtoo lattialla olevat putket jäätyä.

Ostin Shellyn T&H gen 3 lämpömittarin ja sillä on nyt lämpötiloja seuraanut. Ajatus olisi nyt ostaa Shelly Plus Plug S etäohjattava pistorasia 29,99 ja laittaa siihen 1000W Defa Termini II 1000 auton sisätilanlämmitin joka käynnistyisi kun lämpö menee lattialla alle 3 asteen. Sisätilan lämmittimen ajatuksena on että puhallus saisi ilman liikkeelle kun nyt kaikki pattereiden lämpö nousee kattoon.

-Kuulostaako tämä järkevältä ja turvalliselta ratkaisulta? Kestääkö Shelly 1000W kuormaa?

-Onko Defan auton sisätilanlämmitin turvallinen lämmitin käyttää etänä ajoittain vaikkei kuukauteen tai pariin käy paikanpäällä? Defa Termini II 1000 sisätilanlämmitin 1000 W (#430072) | Motonet Oy

-Onko Shellyn ilmaisella versiolla mahdollista ohjelmoida Shellyn pistorasia käynnistymään vaikka 5 minuutiksi kun shellyn lämpömittari on alle 3 astetta? Entä onnistuuko vaikka minuutin puhallus 2 tunnin välein ilman sekoittamiseksi?

-Myykö Shellyn pistoketta Tampereella joku muu kuin Verkkokauppa? Olisi tarve huomenna käydä ostamassa ja ainoa jonka löysin noudettavaksi oli tuo Verkkokaupan versio.
 
Itse laittaisin sulanapitokaapelin, menis lämpö paremmin sinne missä sitä tarvitaan.



Olisi tarve antaa kovalla pakkasella lisälämpöä kesämökin vessa+vesipumppu tilalle. Nykyään homma toimii ihan perinteisillä termostaatti pattereilla mutta kovalla pakkasella tahtoo lattialla olevat putket jäätyä.

Ostin Shellyn T&H gen 3 lämpömittarin ja sillä on nyt lämpötiloja seuraanut. Ajatus olisi nyt ostaa Shelly Plus Plug S etäohjattava pistorasia 29,99 ja laittaa siihen 1000W Defa Termini II 1000 auton sisätilanlämmitin joka käynnistyisi kun lämpö menee lattialla alle 3 asteen. Sisätilan lämmittimen ajatuksena on että puhallus saisi ilman liikkeelle kun nyt kaikki pattereiden lämpö nousee kattoon.

-Kuulostaako tämä järkevältä ja turvalliselta ratkaisulta? Kestääkö Shelly 1000W kuormaa?

-Onko Defan auton sisätilanlämmitin turvallinen lämmitin käyttää etänä ajoittain vaikkei kuukauteen tai pariin käy paikanpäällä? Defa Termini II 1000 sisätilanlämmitin 1000 W (#430072) | Motonet Oy

-Onko Shellyn ilmaisella versiolla mahdollista ohjelmoida Shellyn pistorasia käynnistymään vaikka 5 minuutiksi kun shellyn lämpömittari on alle 3 astetta? Entä onnistuuko vaikka minuutin puhallus 2 tunnin välein ilman sekoittamiseksi?

-Myykö Shellyn pistoketta Tampereella joku muu kuin Verkkokauppa? Olisi tarve huomenna käydä ostamassa ja ainoa jonka löysin noudettavaksi oli tuo Verkkokaupan versio.
 
Itse laittaisin sulanapitokaapelin, menis lämpö paremmin sinne missä sitä tarvitaan.


Kaivoon menevä vesijohto ei ole ongelma. Siinä on jo tuollainen.

Täytynee antaa vähän parempi kuvaus nykysysteemistä. Kyseessä on vanha maalaistalo jonne vessa on rakennettu yläkertaan menevien rappujen viereen. Vain vesijärjestelmiä lämmitetään talvella. Vessasta on luukku rappujen alle jonne on laitettu vesiautomaatti joka ottaa veden kaivosta. Viime vuonna kun tulin paikalle kovalla pakkasella huomasin että lattianrajassa kulkevat vesiputket jotka vievät vettä vessan lavuaariin olivat jäässä. Tarkoitus ei ole kuitenkaan pitää pelkästään näitä putkia sulana vaan myös lämminvesivaraajan, vesiautomaatin ja vessanpytyn jäätyminen pitää estää etteivät ne hajoa. Tilassa on jo 600W sähköpatteri ja pari 200W pakkasvahtia pumppukopissa. Kovalla pakkasella nämä kuitenkin ovat vähän riittämättömiä.

Ajattelin että puhalluslämmitn jolla tilaan saisi kovalla pakkasella vähän lisää lämmitystehoa ja joka samalla levittäisi lämmintä ilmaa pois katosta olisi toimiva ratkaisu. Kun luotto halpoihin lämmittimiin on vähän alhaalla ajattelin että paremman merkin autonsisäsätilanlämmitin olisi turvallinen. Vanhat lämmitimet on tarkoitus jättää toimimaan normalisti termostaatilla ja vain lisätä sisätilanlämmitin älyohjauksella jolloin se voi toimia kovalla pakkasella jos lämpö laskee alle 3 asteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tilassa on jo 600W sähköpatteri ja pari 200W pakkasvahtia pumppukopissa. Kovalla pakkasella nämä kuitenkin ovat vähän riittämättömiä.
Vaihda sinne 1000-1500W etäohjattava sähköpatteri ja nostat pari astetta pyyntiä kylmillä keleillä? Pysyy tila sulana ilman mitään autonsisätilan lämppäreitä tms virityksiä.

Jos haluat älyä vahtimaan lämpöjä, niin sähkössä kiinni oleva anturi sinne ja sen perään halutessaan jokin puhaltava/kierrättävä lämmitin.

Itsellä on Sonoff TH10 wifi älyrele jakorasiassa lämpötila anturilla vaihtimassa pumppukoppia. Perässä ei ole mitään lämmitintä, oli vain muutaman vuosi sitten edullisin/helpoin tapa saada lämpötilavalvonta sinne 230V pistorasiaan kiinni. Kiinni Home assistantissa, sieltä tulee notifikaatiot.
 
Vaihda sinne 1000-1500W etäohjattava sähköpatteri ja nostat pari astetta pyyntiä kylmillä keleillä? Pysyy tila sulana ilman mitään autonsisätilan lämppäreitä tms virityksiä.

Jos haluat älyä vahtimaan lämpöjä, niin sähkössä kiinni oleva anturi sinne ja sen perään halutessaan jokin puhaltava/kierrättävä lämmitin.

Itsellä on Sonoff TH10 wifi älyrele jakorasiassa lämpötila anturilla vaihtimassa pumppukoppia. Perässä ei ole mitään lämmitintä, oli vain muutaman vuosi sitten edullisin/helpoin tapa saada lämpötilavalvonta sinne 230V pistorasiaan kiinni. Kiinni Home assistantissa, sieltä tulee notifikaatiot.

Tavoite olisi että sähkönkulutusta ei hirveästi lisäisi. Selkeä ongelma on että lämpö nousee ylös ja sulana pidettävät laitteet ovat lattianrajassa. Siksi mietinnässä on lämpötuuletin.

Sähkötöihin eivät omat taidot riitä joten vain pistorasiaan kytkettävät laitteet kiinnostavat.

Löytyykö edullisia wifi ohjattuja pattereita jotka voisi kytkeä suoraan pistorasiaan ja joita voisi ohjata Shellyn lämpömittarin lukemien mukaan?
 
Mikä olisi parempi vaihtoehto Shelly Plus 1PM:lle? Shelly kesti meillä noin vuoden ja oli aika pahasti kärventynyt, joten en ole vakuuttunut noiden paloturvallisuudesta.
 
Mikä olisi parempi vaihtoehto Shelly Plus 1PM:lle? Shelly kesti meillä noin vuoden ja oli aika pahasti kärventynyt, joten en ole vakuuttunut noiden paloturvallisuudesta.
Shelly EM. Energiamittaus toimii virtamuuntimella, jolloin itse Shellyn kautta ei kierrätetä isoja virtoja. Tuolla EM:llä voi ohjata pientä kuormaa. Se on suunniteltu ohjaamaan kontaktoria tai relettä, jonka kautta sitten voidaan viedä isojakin virtoja.

Kerrotko hueman lisää tuosta palaneesta shellystä? Ohjasiko se kuinka suurta kuormaa ja missä käytössä se oli? Ihan vain mielenkiinnosta, kun itseltäkin noita löytyy.
 
Shelly EM. Energiamittaus toimii virtamuuntimella, jolloin itse Shellyn kautta ei kierrätetä isoja virtoja. Tuolla EM:llä voi ohjata pientä kuormaa. Se on suunniteltu ohjaamaan kontaktoria tai relettä, jonka kautta sitten voidaan viedä isojakin virtoja.

Okei, kiitos. Täytyy tsekata.

Kerrotko hueman lisää tuosta palaneesta shellystä? Ohjasiko se kuinka suurta kuormaa ja missä käytössä se oli? Ihan vain mielenkiinnosta, kun itseltäkin noita löytyy.

Enimmäkseen valaistusta varten ja kesisin robottileikkurin lataus. Virta sinne kulki 10A sulakkeen kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 868
Viestejä
4 541 428
Jäsenet
74 890
Uusin jäsen
Saipaaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom