Kotiautomaatio

Minkä Home Assistantin kanssa yhteensopivan pistorasian ostaisitte tällä hetkellä? Tarve olisi ohjelmoida pistorasia menemään virrattomaksi, kun mobiilireitin hukkaa nettiyhteyden. Mulla skripti jo seuraa sitä pingillä, mutta pelkkä reboot ei aina pelasta tilannetta, vaan reitittimestä pitää käydä nykäisemässä virtapiuha veks. Tämä on vähän hankalaa, jos on reissussa. Enkä reitittimeen viittis hommata jatkuvalla kululla toisen operaattorin liittymää failover tarkoitusta varten.
HA+pistorasia olisi varmaan kustannustehokas vaihtoehto?
Ikean ZigBee pistorasiat oikein hyviä ja niihin saa päivityksetkin toimimaan ilman Ikean omaa gatewayta. Mutta vaatii kuitenkin jonkin ZigBee koordinaattorin/gatewayn toimiakseen.
Pilveen yhdistettävät pistorasiat eivät toimi tuossa käytössä jos mobiilireititin ylläpitää kotiverkkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä Home Assistantin kanssa yhteensopivan pistorasian ostaisitte tällä hetkellä? Tarve olisi ohjelmoida pistorasia menemään virrattomaksi, kun mobiilireitin hukkaa nettiyhteyden. Mulla skripti jo seuraa sitä pingillä, mutta pelkkä reboot ei aina pelasta tilannetta, vaan reitittimestä pitää käydä nykäisemässä virtapiuha veks. Tämä on vähän hankalaa, jos on reissussa. Enkä reitittimeen viittis hommata jatkuvalla kululla toisen operaattorin liittymää failover tarkoitusta varten.
HA+pistorasia olisi varmaan kustannustehokas vaihtoehto?
jos virrattomaksi reitittimen laitat ni sit joku zigbee pistorasia.. tai muuten on aika heikkoa saaha takaisin virtoja...
 
Täältä myös ääni Ikean Tretakt zigbee-powerplugeille. Hinta-laatusuhde erinomainen, toki vaatii Ikeassa asiointia, jota ei joka kulmalla ole.
 
Onko suosituksia kasviantureista?

Nyt on pari tuollaista HHCC Flower Care BT-anturia, mutta kaipaisin muutaman lisää niin onko hyviä vaihtoehtoja vai ostanko noita lisää?
1727008363552.png


Ei tarvitse olla BT, Zigbee-vehkeet käy jopa paremmin.

Tätähän minä tulin kommentoimaan, hommasin tuollaisen
1729786221939.jpeg



Hyvin pariutui Zigbee2Mqtt:een, toki päivitin sen ensin ja myös viime vai toissavuotisen HA:n viimeisimpään versioon.

Katsotaan miten toimii, ainakin kosteus- ja lämpötilalukemaa alkoi tulla. Mietin kyllä pitäisikö vaihtaa alkuun Aqaran viereen niin voisi verrata...
 
Mikä olisi hyvä systeemi vanhan maatalon lämpötilojen etätarkkailuun? Vesi tulee sisälle ja lämpö pitäisi pitää plussalla. Nykyään homma hoituu ihan vain pakkasvahdeilla ja termostaateilla. Olisi kiva pystyä parin kolmen pisteen lämpöjä etänä katsomaan ja jos vaikuttaa järkevältä niin ehkä myöhemmin laittaa jotain pistorasiaan kiinnitettyjä pattereita etäohjaukseen.

Edullinen ratkaisu olisi haussa. Vähän olen katsellut TP-link Tapoa. T315 lämpömittarit ja H100 hubi. Onko Tapo hyvässä maineessa, varmatoiminen ja stabiili? Toimiiko Tapo ilman kuukausimaksuja tai vastavia?

Kuinka paljon nettiä tällainen kuluttaisi? Käytössä on Telian Prepaid eli maksaa sentin mega. Teoriassa ei juuri pitäisi kulua mutta miten käytännössä?
 
Edullista haettiin, tuon ruuvi ”hubin” hinnalla saa jo aika kasan tavaraa.. eikä varmaan tarvita mitään ”teollisuus” luotettavuutta :)

Ei myöskään halvin, mutta erittäin helppo olisi Shelly H&T.


Et tarvitse mitään muuta kuin wifi verkon mihin kytkeytyvät. Saat hälytykset, jos menee X lämpötilaan jne.

Shellyltä saat myös ne pistorasiaan tulevat releet ohjaamaan niitä pattereita jos on tarvis. Nälkä kasvaa syödessä, niin saat ne käytettyä helposti vaikka Home Assistentin kanssa, jos niin pitkälle joskus menet.
 
Onko jotain miksi tuo Shelly olisi parempi kuin Tapo? Verkkokaupan arvosteluita katsomalla Shellyä haukutaan vaikeaksi käyttää. Tapo taas on saanut paljon enemmän positiivista palautetta.

Ruuvi tosiaan vaikuttaa vähän turhan arvokkaalta systeemiltä. Ainakin ensin mieluummin kokeilisin jotain halvempaa systeemiä kunhan ei tarvi käydä useampaa kertaa talvessa resetoimassa.
 
Onko jotain miksi tuo Shelly olisi parempi kuin Tapo? Verkkokaupan arvosteluita katsomalla Shellyä haukutaan vaikeaksi käyttää. Tapo taas on saanut paljon enemmän positiivista palautetta.

Ruuvi tosiaan vaikuttaa vähän turhan arvokkaalta systeemiltä. Ainakin ensin mieluummin kokeilisin jotain halvempaa systeemiä kunhan ei tarvi käydä useampaa kertaa talvessa resetoimassa.
Juu, tuo ruuvistation on ihan älyttömän hintainen. Itse ruuvitagit ovat kyllä käyttöönoton helppouden, ominaisuuksiinsa ja toimivuuteensa nähden ihan hintansa arvoisia.

Itse otin juuri pari viikkoa ensimmäisen Shellyn käyttöön ja itse ainakin pidin käyttöönottoa ja konfigurointia ihan simppelinä, kunhan edes jotain tietää tietotekniikasta (lähinnä että osaa liittyä wifiin, kai tuon olisi bluetoothillakin saanut otettua käyttöön). Shelly löytyi automaattisesti HomeAssistantiin ja kaikki oli suoraan käytettävissä. Kaipa tuo kaikkiin muihinkin systeemeihin liittyy yhtä simppelisti ja ilmeisesti mobiiliäpilläkin voisi käyttää mutta itse en halunnut mitään uutta äppiä asennella.

Tapo:sta ei ole itselläni kokemuksia, mutta tuskin se ainakaan kovin paljon helpompi voi olla kuin Shelly.
 
Onko jotain miksi tuo Shelly olisi parempi kuin Tapo? Verkkokaupan arvosteluita katsomalla Shellyä haukutaan vaikeaksi käyttää. Tapo taas on saanut paljon enemmän positiivista palautetta.

Ruuvi tosiaan vaikuttaa vähän turhan arvokkaalta systeemiltä. Ainakin ensin mieluummin kokeilisin jotain halvempaa systeemiä kunhan ei tarvi käydä useampaa kertaa talvessa resetoimassa.
Minä en nyt hirveästi luottaisi noihin vk.com:n arvosteluihin, joissa Jami 65v on ostanut jotain, mitä ei todennäköisesti ole ymmärtänyt, että mitä mä nyt tilasin.

En sano, että on parempi tai mitään. Se on jokaisesta ihan itsestään kiinni. Se vain toimii.

Shellyn Appilla paritat esimerkiksi tuon H&T:n wifiisi. Säädät hälytysrajat ja miten sen hälytyksen saat tai missä vaiheessa se päivittää vaikka lämpötilan (vaikka silloin, kun lämpötila laskee edellisestä arvosta 3 astetta) pilveen. Datan käyttö minimaalista.

Haulla löytyy shellyistä paljon juttua. Ei se mikään avain onneen välttämättä ole, mutta oikein hyvä ”ekosysteemi”, jos ei pilvi kiinnosta niin saat ne kaikki toimimaan myös lokaalisti.
 
Mikä olisi hyvä systeemi vanhan maatalon lämpötilojen etätarkkailuun? Vesi tulee sisälle ja lämpö pitäisi pitää plussalla. Nykyään homma hoituu ihan vain pakkasvahdeilla ja termostaateilla. Olisi kiva pystyä parin kolmen pisteen lämpöjä etänä katsomaan ja jos vaikuttaa järkevältä niin ehkä myöhemmin laittaa jotain pistorasiaan kiinnitettyjä pattereita etäohjaukseen.

Edullinen ratkaisu olisi haussa. Vähän olen katsellut TP-link Tapoa. T315 lämpömittarit ja H100 hubi. Onko Tapo hyvässä maineessa, varmatoiminen ja stabiili? Toimiiko Tapo ilman kuukausimaksuja tai vastavia?

Kuinka paljon nettiä tällainen kuluttaisi? Käytössä on Telian Prepaid eli maksaa sentin mega. Teoriassa ei juuri pitäisi kulua mutta miten käytännössä?
Mökillä käytössä Raspberry pi 4B missä Raspbee II zigbee-koordinaattori sekä Home Assistant asennettuna, ja sen kaverina Ikean Zigbee pistorasiat ja pari kosteus/lämpötila sensoria ohjaamassa pattereita.
Setti maksoi itsensä takaisin ensimmäisenä talvena kuivanapitolämmityksen ansiosta, ja siinä ei edes ollut vielä etäohjausta käytössä minkä sain pelaamaan myöhemmin mobiili reitittimen asetuksia hinkkaamalla.

Halvin sensori ratkaisu olisi tehdä ne itse ESP32 moduuleilla ja BME280 lämpötila/kosteus/ilmanpaine sensoreilla. Hintaa noin 6€/kpl.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en nyt hirveästi luottaisi noihin vk.com:n arvosteluihin, joissa Jami 65v on ostanut jotain, mitä ei todennäköisesti ole ymmärtänyt, että mitä mä nyt tilasin.

En sano, että on parempi tai mitään. Se on jokaisesta ihan itsestään kiinni. Se vain toimii.

Shellyn Appilla paritat esimerkiksi tuon H&T:n wifiisi. Säädät hälytysrajat ja miten sen hälytyksen saat tai missä vaiheessa se päivittää vaikka lämpötilan (vaikka silloin, kun lämpötila laskee edellisestä arvosta 3 astetta) pilveen. Datan käyttö minimaalista.

Haulla löytyy shellyistä paljon juttua. Ei se mikään avain onneen välttämättä ole, mutta oikein hyvä ”ekosysteemi”, jos ei pilvi kiinnosta niin saat ne kaikki toimimaan myös lokaalisti.

Ymmärränkö oikein että Shelly ei tarvi mitään hubia vaan voin vain ostaa pari tuollaista anturia ja pistää yhden keittiöön ja yhden vessaan, liittää wifiin ja sitten voin halutessani lukea jostain lämpötila logit ja sen miten lämpö on vaihdellut?
 
Onko jotain miksi tuo Shelly olisi parempi kuin Tapo? Verkkokaupan arvosteluita katsomalla Shellyä haukutaan vaikeaksi käyttää. Tapo taas on saanut paljon enemmän positiivista palautetta.

Ruuvi tosiaan vaikuttaa vähän turhan arvokkaalta systeemiltä. Ainakin ensin mieluummin kokeilisin jotain halvempaa systeemiä kunhan ei tarvi käydä useampaa kertaa talvessa resetoimassa.
Itse mietin tuota T315-mittaria taannoin mutta en keksinyt ainoaa syytä miksi valitsisin jälleen yhden hubin varassa olevan laitekannan käyttööni. E-ink-lämpötila-antureita löytyy Tuyanakin ja jos niitä ei montaa tarvitse, ei wifisyys haittaa. Taas muuten Tapot( wifi-laitteet) ovat toimineet luotettavasti.
 
Ymmärränkö oikein että Shelly ei tarvi mitään hubia vaan voin vain ostaa pari tuollaista anturia ja pistää yhden keittiöön ja yhden vessaan ja sitten voin halutessani lukea jostain lämpötila logit ja sen miten lämpö on vaihdellut?

Kyllä ymmärsit, ovat wifin yli yhteydessä nettiin Shellyn pilveen mistä saat sitten tiedot missä oletkin. Katsot niitä manuaalisesti puhelimen appista ja/tai laitat hälytysrajat milloin saat ilmoituksen puhelimeen tai vaikka sähköpostin.
 
Ymmärränkö oikein että Shelly ei tarvi mitään hubia vaan voin vain ostaa pari tuollaista anturia ja pistää yhden keittiöön ja yhden vessaan, liittää wifiin ja sitten voin halutessani lukea jostain lämpötila logit ja sen miten lämpö on vaihdellut?
Juuh, shelly ei tarvii hubia, ovat wlanissa kii ja jos siinä netti ni shellyn sovelluksella näät/ohjaat niitä vaikka kotoa tai töistä..
 
Shellykin on ihan hyvä vaihtoehto ja ei tarvitse maksaa ruuvi stationin kovaa hintaa.
Vaatii sitten toki wifin joka paikkaan missä halutaan mitata ja kysymyksessä ei nyt selvinnyt onko wifi käytössä vai ei. Ruuvitagin lämpötilan saa ymmärtääkseni Shellyn plugiin/releeseen myös suoraan, mutta itselläni ei tästä ole kokemusta.
 
Shellykin on ihan hyvä vaihtoehto ja ei tarvitse maksaa ruuvi stationin kovaa hintaa.
Vaatii sitten toki wifin joka paikkaan missä halutaan mitata ja kysymyksessä ei nyt selvinnyt onko wifi käytössä vai ei. Ruuvitagin lämpötilan saa ymmärtääkseni Shellyn plugiin/releeseen myös suoraan, mutta itselläni ei tästä ole kokemusta.

Tarkoitus on saada logeja, etälukea ja saada hälytyksiä antureilta. Myöhemmin mahdollisesti ohjata pistokkeihin kiinnitettyjä lämmittimiä jos lukemien perusteella nykyiset termostaattiratkaisut lämmittävät liikaa. Wifin pitäisi kattaa paikat johin anturit tulisivat.
 
Tarkoitus on saada logeja, etälukea ja saada hälytyksiä antureilta. Myöhemmin mahdollisesti ohjata pistokkeihin kiinnitettyjä lämmittimiä jos lukemien perusteella nykyiset termostaattiratkaisut lämmittävät liikaa. Wifin pitäisi kattaa paikat johin anturit tulisivat.
Haiskahtaa siltä että ratkaisu olisi HomeAssistant ja VPN-putki tuonne etäpesäkkeeseen. Perusasiat (arvojen luku jne) onistuu kyllä ilman noita mutta vähän tuntuu siltä että nälkä kasvaa syödessä ja joku keskitetty hallinta alkaisi olemaan tarpeen. Tuossa alkaa sitten tulemaankin jo vastaan se että jos tuohon ryhtyy niin laittaako wifi- vai zigbee-rojua tuonne jne.
 
Jos logit jättää pois ja siellä mainitusto oli tökkeleissä vain pattereita, niin kyllä ne aika edullisesti hoituu ja kaikki roinat saa uusio käytettyä, jos/kun viitseliäisyyttä on ja aikaa..

Jos pysytään Shellyissä, niin pitäisi hoitua kaikki muu paitsi nuo logit. Ilmaisena taisi olla luokkaa 100 tapahtumaa ja maksullisessa kunnolla, mutta ei ainakaan itseäni kk maksut näissä missään nappaa sitten yhtään, niin -> HA, mutta toki ymmärrän ettei kaikki todellakaan kiinnosta sen enempiä säädellä.
 
No niin, nyt on Raspi5. Tässä ihmettelin miten saisi Raspilta suoraan GUI käyttöön. Boottaa bashiin. Windowsin kautta selaimella toimii ok. Ajatuksena oli jos laiteella pystyisi tekemään taustalla jotakin muutakin.

Eli, mitä vaihtoehtoja on Raspin kanssa? Linukan päälle saanee asennettua mutta virtual machinen päälle ja siinäkin tapauksessa GUI toimii Raspin default OS selaimella? Mennään heti ns. syvään päätyyn :)
 
No niin, nyt on Raspi5. Tässä ihmettelin miten saisi Raspilta suoraan GUI käyttöön. Boottaa bashiin. Windowsin kautta selaimella toimii ok. Ajatuksena oli jos laiteella pystyisi tekemään taustalla jotakin muutakin.

Eli, mitä vaihtoehtoja on Raspin kanssa? Linukan päälle saanee asennettua mutta virtual machinen päälle ja siinäkin tapauksessa GUI toimii Raspin default OS selaimella? Mennään heti ns. syvään päätyyn :)
Jos haluat et raspissa näyttö ja siitä käytät HA:ta ni si se pitää tosiaan asentaa linukaan, ei tarvii kuitenkaan virtuaali masinaa.. haas.io on vaan si pois suljettu vaihtoehto, kun sillä ei ole guita,ainostaan prompti
 
Jos haluat et raspissa näyttö ja siitä käytät HA:ta ni si se pitää tosiaan asentaa linukaan, ei tarvii kuitenkaan virtuaali masinaa.. haas.io on vaan si pois suljettu vaihtoehto, kun sillä ei ole guita,ainostaan prompti
Kyllähän HA:n saa asennettua RasPille niin että samassa laitteessa on sekä itse HA että graafinen käyttöliittymä. Siitä en osaa sanoa onko tuossa järkeä mutta mahdollista se on. Asennus taitaa vaatia vähän kikkailua että saa asennettua HA:n esim raspbianin päälle tai tavalliseen haos-asennukseen graafisen järjestelmän paketit mutta onhan tuo aika purkka.

Itse ajaisin HA:ta virtuaalikoneessa ja hostissa sitten saisi selaimella HA:n GUI:hin yhteyden, sikälimikäli RasPit taipuu virtualisointiin. Tavallisessa PC-raudassahan tuo ei ole temppu eikä mikään...
 
Kyllähän HA:n saa asennettua RasPille niin että samassa laitteessa on sekä itse HA että graafinen käyttöliittymä. Siitä en osaa sanoa onko tuossa järkeä mutta mahdollista se on. Asennus taitaa vaatia vähän kikkailua että saa asennettua HA:n esim raspbianin päälle tai tavalliseen haos-asennukseen graafisen järjestelmän paketit mutta onhan tuo aika purkka.

Itse ajaisin HA:ta virtuaalikoneessa ja hostissa sitten saisi selaimella HA:n GUI:hin yhteyden, sikälimikäli RasPit taipuu virtualisointiin. Tavallisessa PC-raudassahan tuo ei ole temppu eikä mikään...
Tarkoitinkin et ihan puhdas ha os ei käy koska ei guita, rasbianiin ha:n saa ihan keposeen, toki voi kikkailla myös virtuaalikoneen sisälle. Itse suosisin kyllä haas os:sän asentamista piihin ja unohtaa sen si jonnekin nurkkaan ja käytön hoitaa si selaimella tai kännyllä/tabletilla, vaikka si seinään laitetulla tabletilla
Edit myös ajattelen et simpelin näin ei tarvee alkaa opiskelee linuksia, virtuaali koneita ja muuta.. selaimen kautta saa si jo konfattua ha:n helpolla
 
Mikä mahtaisi olla halvin tapa saada Ufoxin ilmankostuttimiin automaatiota?
Jos saisi esim sammumaan automaattisesti, kun sähköhinta tai ilmankosteus ylittää asetetun rajan.
Ikean älypistorasiat näyttivätkin ainakin edullisilta, mutta saako niillä tehtyä mitään fiksua?
 
Mikä mahtaisi olla halvin tapa saada Ufoxin ilmankostuttimiin automaatiota?
Jos saisi esim sammumaan automaattisesti, kun sähköhinta tai ilmankosteus ylittää asetetun rajan.
Ikean älypistorasiat näyttivätkin ainakin edullisilta, mutta saako niillä tehtyä mitään fiksua?

Tää kysymys on ihan kuin minulle tehty, koska sama use-case tuli itselle mieleen 3-4 vuotta sitten ja siitä ajauduin Home Assistantin kaninkoloon..

Automaatio onnistuu juurikin älypistorasialla JA kosteusmittarilla, mutta itse äly pitää rakentaa vielä erikseen. Home Assistant pyörii tyypillisesti Raspberryssä / vanhalla läppärillä / mini-pc:llä ja se kuuntelee kosteusmittaria (tavallisesti bluetooth, Aliexpressistä 3-4e) ja säätää pistorasiaa (wifi tai zigbee, Ikea on zigbee ja vaatii siis zigbee tukiaseman) asettamiesi raja-arvojen mukaan. Itse automaatio voi olla HA:n valmis Generic Hygrostat tai sen voi laatia itse hyvinkin helposti.

Jos välttämättä et halua Home Assistanttia 24/7 kotiisi / lähiverkkoosi pyörimään, niin ESP Home saattaisi olla kevytversio. Ikean pistorasia ei tähän kelpaa, mutta ehkä maailmalta löytyy wifi-pistoriasia, johon saisi ESP home käyttöjärjestelmän sisään JA wifi-kosteusmittari johon myös ESP-home (ehkä kaupallinen tai DIY esp32 kortista ja kosteussensorista, yhteensä 5-6€). Nämä kaksi laitetta voivat jutella keskenään ja automaatiota pyörittävä koodi asuu pistorasiassa. Itsellä ei tällaisesta asennuksesta ole kokemusta, ESP home laitteita kyllä on käytössä, mutta kaikki niiden viestintä kulkee minulle HA:n läpi.

Kolmas vaihtoehto on tukeutua pilvipalveluihin, eli "äly" tulisi Google Homesta tai Amazon Alexalta. Tähän tarvittaisiin todennäköisesti wifi pistorasia (pääsee itsenäisesti pilveen) ja wifi kosteusmittari (sama syy) ja näiden pitäisi olla yhteensopivia halutun pilven kanssa.

Pohdintaa: en ole käytellyt moneen vuoteen Ikean omaa älykotijärjestelmää. Onko heillä kosteussensoreita ja voiko ikean appissa tehdä kosteuteen liittyviä automaatioita? Veikkaan että ei, mutta ei täysin mahdotontakaan.
Lisää pohdintaa: haluatko hypätä kaninkoloon?
 
Osaakos täällä joku suositella jotakin järkevää (Home Assistantilla) etäohjattavaa termostaattia sähköiselle lattialämmitykselle?
Entä onko noi sähkölämmitystermostaatit yhteensopivia keskenään, vai onko noissa erityyppisiä vastuksia tai lämpöantureita kovinkin laajalla kirjolla?

Nykyään tuossa kylppärin lattialämmityksessä on perus Ensto ECO10F termostaatti jossa on rullasta valittava setpointti lämmölle, mutta olisi mukava jos lattialämmityksen voisi koodata pitämään muuten samaa peruslämpöä, mutta lämmittämään esim aamuksi hieman lämpöisemmäksi. Kotoa myös tulee oltua poissa melko usein useita päiviä putkeen, jolloin lattialämmityksen voisi silloin laittaa pitämään vähän alempaa peruslämpöä jonkin home/away -kytkimen tilan perusteella. HA:ta pyörittävä kone ei ole ihan termostaatin vieressä, että johtoyhteys ei onnistu, mutta BT/Zigbee/WiFi jos on niin ei liene väliä mitä niistä käyttää...
 
Osaakos täällä joku suositella jotakin järkevää (Home Assistantilla) etäohjattavaa termostaattia sähköiselle lattialämmitykselle?
Entä onko noi sähkölämmitystermostaatit yhteensopivia keskenään, vai onko noissa erityyppisiä vastuksia tai lämpöantureita kovinkin laajalla kirjolla?

Nykyään tuossa kylppärin lattialämmityksessä on perus Ensto ECO10F termostaatti jossa on rullasta valittava setpointti lämmölle, mutta olisi mukava jos lattialämmityksen voisi koodata pitämään muuten samaa peruslämpöä, mutta lämmittämään esim aamuksi hieman lämpöisemmäksi. Kotoa myös tulee oltua poissa melko usein useita päiviä putkeen, jolloin lattialämmityksen voisi silloin laittaa pitämään vähän alempaa peruslämpöä jonkin home/away -kytkimen tilan perusteella. HA:ta pyörittävä kone ei ole ihan termostaatin vieressä, että johtoyhteys ei onnistu, mutta BT/Zigbee/WiFi jos on niin ei liene väliä mitä niistä käyttää...
Schneider Exxact Wiser itsellä tallissa. Zigbee termostaatti, ja toimii homeassistantin kanssa (ainakin zigbee2mqtt:lla) ilman omaa hubia.

Ainoa miinus että ei pysty tarkkaa sähkönkulutusta mittaamaan ainakaan suoraan nykyisellä zigbee2mqtt tuella mitä itse kaipasin. Ei siis raportoi kontaktorin tilaa lämmityksen ollessa päällä (eli milloin rele napsahtaa päälle ja milloin pois). Jos raportoisi, saisi kulutuksen HA:ssa laskettua aika tarkkaan. Sain kuitenkin suurpiirteisen mutta omaan käyttöön riittävän tarkan kulutuslaskennan rakennettua muilla termostaatin raportoimilla arvoilla.

Laitetaanpa jatkokysymys. osasiko joku neuvoa HA-yhteensopivaa langatonta tai langallista vesikiertoisen lattialämmityksen termostaattia? 230v käyttöjännitteiset ei käy, koska nykyiset Wirsbon johdotukset 24v. Eli langaton, esim zigbee, joko paristoilla tai heikolla jännitteellä toimiva.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa jatkokysymys. osasiko joku neuvoa HA-yhteensopivaa langatonta tai langallista vesikiertoisen lattialämmityksen termostaattia? 230v käyttöjännitteiset ei käy, koska nykyiset Wirsbon johdotukset 24v. Eli langaton, esim zigbee, joko paristoilla tai heikolla jännitteellä toimiva.
Wiser mallistossa on tuohonkin tarkoitukseen zigbee laite, ainakin töissä on käytetty sellaista ihan oikeissa automaatiojärjestelmissä. En kyllä löytänyt nopealla googletuksella mistä yksityiset noita sais.
Edit, linkit Edit onhan noita jopa verkkokaupassa. Multitronicissa näemmä huomattavasti halvempi. Joo hintaa on mutta kunnon laitteet tuppaa maksamaan. Lattialämmityksissä on yleensä tuo sama M30 kierre kuin patteritermostaateissa.
 
Viimeksi muokattu:
Wiser mallistossa on tuohonkin tarkoitukseen zigbee laite, ainakin töissä on käytetty sellaista ihan oikeissa automaatiojärjestelmissä. En kyllä löytänyt nopealla googletuksella mistä yksityiset noita sais.
Edit, linkit Edit onhan noita jopa verkkokaupassa. Multitronicissa näemmä huomattavasti halvempi. Joo hintaa on mutta kunnon laitteet tuppaa maksamaan. Lattialämmityksissä on yleensä tuo sama M30 kierre kuin patteritermostaateissa.
Tällaisen siis voisi laittaa jakotukkiin toimilaitteiden tilalle? Kätevää, enpä tiennyt. Eipä mitenkään hirmu kalliiksi edes tulisi, jos ei muuta tarvitse kuin läjä noita laittaa itse paikalleen. Tosin jos toi on termostaatti niin se varmaan säätää itseään paikallisen lämpötilan mukaan? Kun toimilaitteita pitäisi ohjata huoneen tai lattian lämpötilasta joka on eri tilassa. Jos zigbeellä sille pystyisi ”kertomaan” lämpötilan jonka mukaan säätyisi niin voisi toimia, mutta näyttäis ettei välttämättä voi?

Mitä itse aikaisemmin selailin niin tällaiseen Salus KL08RF värkkiin törmäsin: Kytkentärasia langaton 8-kanavaa KL08RF

Siihen on myös langattomat akulla toimivat huonetermostaatit. Toimii zigbeellä. Mutta ei mitään käsitystä onko toimiva vai aivan paska. Eikä herättänyt luottoa se että paikallinen lvi-liike ei ollut kuullutkaan merkistä kun kysyin 😀
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 834
Viestejä
4 462 224
Jäsenet
73 840
Uusin jäsen
Tekkimake

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom