Kotiautomaatio

Kävin eilen hakemassa Ikeasta INSPELNING älypistorasian. Hintaa oli 9,99€.

Home Assistantiin (Z2M) lisäys tapahtui laittamalla plugi pistorasiaan ja painamalla sen kyljessä olevaa parituspainiketta, niin että led-valo alkoi vilkkua. Laite löytyi tämän jälkeen automaattisesti. Ikean omaa Zigbee-siltaa ei tarvita.

Plugi mahtuu toisen sähköjohdon kanssa (Jussi-)pistorasiaan, mutta kahta plugia ei mahdu samaan aikaan.

Home Assistant näkee päälle/pois kytkimen, kulutetun virran (A) ja hetkellisen kulutuksen (W). Se osaa hakea ja päivittää laitteen varusohjelmiston ja sille voi määritellä, mihin tilaan laite menee, kun sähköt palaavat sähkökatkon jälkeen.
20241005_ikea3.jpg

Kirsikkana kakun päällä, plugin voi lisätä omaksi energia-mittariksi Home Assistantin Energy-osioon, jossa näkyy asunnon kokonaiskulutus (jos esim. Shelly tai joku vastaava mittari käytössä) ja muut energianmittaustiedot. Tähän hintaan plugi on todella kilpailukykyinen.

20241005_ikea.jpg


20241005_ikea2.jpg


20241005_ikea.jpg


20241005_ikea2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kävin eilen hakemassa Ikeasta INSPELNING älypistorasian. Hintaa oli 9,99€.
Joko tuossa toimii Z2M kanssa tehon raportointi oikein? Ainakin pari viikkoa sitten oli vielä jotain ongelmaa Z2M githubin mukaan. Ja kaipasi kai itse plugiinkin uudempaa firmwarea...

Itselläkin pari näitä odottamassa, mutta en ole ehtinyt kokeilemaan vielä kun odotellut rauhassa josko tulisi Z2M päivitys.
 
Joko tuossa toimii Z2M kanssa tehon raportointi oikein? Ainakin pari viikkoa sitten oli vielä jotain ongelmaa Z2M githubin mukaan. Ja kaipasi kai itse plugiinkin uudempaa firmwarea...
Teho (W) näkyy mielestäni ihan oikein, mutta laitteen mittaamat voltit (jännite) näkyy oudosti 10x liian pienenä, eli 23.2V. Tuossa tehomittauksen kuvaajassa sulatin aamulla pakastimen ja se jäähdytti ensin superpakastuksella 3,5 tuntia ja sen jälkeen siirtyi normaaliin pakastusylläpitoon.

2024-10-06 History – Home Assistant.png


2024-10-06 Zigbee2MQTT – Home Assistant.png
 
Itsekin oli tarkoitus hakea Inspelning mökin talvi lämmityksen kulutuksen seurantaan. Illalla oli vielä puolen tusinaa jäljellä varastossa mutta kaikki hyllyt olikin jo rohmuttu tyhjiksi kun seuraavana päivänä olin niitä lähdössä ostamaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 027
Viestejä
4 438 867
Jäsenet
73 440
Uusin jäsen
nappo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom