Kotiautomaatio

Lähinnä kiinnostaa se helpoin vaihtoehto automaatioiden luomisen kannalta.

Automaatioiden luominen menee samalla tavalla ihan riippumatta tikusta. Varmaan helpoin tapa saada tikku liitettyä järjestelmään ja laitteet tikkuun on joko ZHA-integraatio ja ihan sama mikä tuettu tikku, tai Deconz ja Conbee II. Itse en kyllä enää tässä vaiheessa ostaisi vanhalla piirillä toimitettavaa kallista tikkua. Tuostakin olisi jo päivitetty versio varmasti tullut ilman piiripulaa.

Marginaalisesti enemmän opettelua vaativa Zigbee2MQTT / ihan sama mikä tuettu tikku -yhdistelmä kuitenkin tarjoaa suoran tuen n. nelinkertaiselle määrälle laitteita, eli melkeen mikä vaan toimii ja jos ei suoraan toimi, voi laittaa itse toimimaan.
 
Marginaalisesti enemmän opettelua vaativa Zigbee2MQTT / ihan sama mikä tuettu tikku -yhdistelmä kuitenkin tarjoaa suoran tuen n. nelinkertaiselle määrälle laitteita, eli melkeen mikä vaan toimii ja jos ei suoraan toimi, voi laittaa itse toimimaan.

Voisin kuvitella että tosiaan aika marginaalisesti enemmän kun käytännössä vaatii vain add-onin asennuksen. No kannattaa ehkä verkon salausavain vaihtaa pois defaultista, mutta integroituu HA:n hyvin nätisti ja hallinointi menee UI:n kautta.
 
Ilmeisesti nuo zigbee-tikut toimivat yleisesti paremmin kuin esim IKEAn oma hubi? Pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää kun yhtäkkiä IKEA-hubi päivittelee laitteiden firmiksiä tai tekee jotain muuta omin päin ja sitten taas pitää restartata HA:n IKEA-integraatiota kun kaikki on hetken sekaisin.
 
Ilmeisesti nuo zigbee-tikut toimivat yleisesti paremmin kuin esim IKEAn oma hubi? Pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää kun yhtäkkiä IKEA-hubi päivittelee laitteiden firmiksiä tai tekee jotain muuta omin päin ja sitten taas pitää restartata HA:n IKEA-integraatiota kun kaikki on hetken sekaisin.
Jep. Ikean hubia en kyllä suosittele.

Omassa konfiguraatiota +150 zigbee-laitetta, joista noin puolet valoja. Tikkuna Slaesh, ja käytössä Zigbee2mqtt. Conbee II näyttäisi saaneen viimein myös tuetun statuksen z2b, mutta, jos tikkua ei vielä ole hankittuna suosittelisin suljetun systeemin sijasta minäkin cc2652-pohjaista. Ilmeisen hyvin toimii kuitenkin nykyään conbeen kanssa jo sekä zha että z2m, joista jälkimmäisen laitetuki on ylivoimainen, ja uudetkin laitteet saavat tuen hyvin nopeasti.

Slaeshin tikku jaksaisi hienosti pyörittää kokonaisuuden, mutta varustin kesällä kaikki huoneet Huen dimmereillä, joten samassa yhteydessä siirsin niillä ohjattavat valot kolmen Huen sillan taakse ( neljäs Hue bridge vielä varalla). Slaesh/Zibgee2mqtt hoitaa sitten sensorit ja muut (pääasiassa Ikean remotet) paristokäyttöiset laitteet (myös noin 10 Hue Motion sensoria). Toki dimmereitä voisi ohjata myös z2m ja Node Redin kautta, mutta muu porukka tykkää käyttää myös Huen softaa, joten siinäkin syy miksi valoista suurin osa nykyään Huessa. Slaeshin zigbee-meshissä sitten joitakin vain automaatioilla tai HA:n sovelluksilla sekä puheavustajilla ohjattavia laitteita sekä +10 älypistorasiaa, jotka toimivat samalla routereina ja saadaan hyvä kattavuus myös tämän osalta.

Huehan mahdollistaa vain kolmen eri zigbee-kanavan käytön, joten noille käytössä oleville jokaiselle laitettu eri kanava eikä näytä sotkeutuvan slaeshin kanssakaan.

Tarvittaessa voi ikeankin lamput, jos ne ovat Huessa, käyttää z2m-puolella päivittymässä, joten tämäkään ei ole enää nykyään peruste käyttää bugista Ikean zigbee-hubia.
 
Jep. Ikean hubia en kyllä suosittele.

Omassa konfiguraatiota +150 zigbee-laitetta, joista noin puolet valoja. Tikkuna Slaesh, ja käytössä Zigbee2mqtt. Conbee II näyttäisi saaneen viimein myös tuetun statuksen z2b, mutta, jos tikkua ei vielä ole hankittuna suosittelisin suljetun systeemin sijasta minäkin cc2652-pohjaista. Ilmeisen hyvin toimii kuitenkin nykyään conbeen kanssa jo sekä zha että z2m, joista jälkimmäisen laitetuki on ylivoimainen, ja uudetkin laitteet saavat tuen hyvin nopeasti.

Slaeshin tikku jaksaisi hienosti pyörittää kokonaisuuden, mutta varustin kesällä kaikki huoneet Huen dimmereillä, joten samassa yhteydessä siirsin niillä ohjattavat valot kolmen Huen sillan taakse ( neljäs Hue bridge vielä varalla). Slaesh/Zibgee2mqtt hoitaa sitten sensorit ja muut (pääasiassa Ikean remotet) paristokäyttöiset laitteet (myös noin 10 Hue Motion sensoria). Toki dimmereitä voisi ohjata myös z2m ja Node Redin kautta, mutta muu porukka tykkää käyttää myös Huen softaa, joten siinäkin syy miksi valoista suurin osa nykyään Huessa. Slaeshin zigbee-meshissä sitten joitakin vain automaatioilla tai HA:n sovelluksilla sekä puheavustajilla ohjattavia laitteita sekä +10 älypistorasiaa, jotka toimivat samalla routereina ja saadaan hyvä kattavuus myös tämän osalta.

Huehan mahdollistaa vain kolmen eri zigbee-kanavan käytön, joten noille käytössä oleville jokaiselle laitettu eri kanava eikä näytä sotkeutuvan slaeshin kanssakaan.

Tarvittaessa voi ikeankin lamput, jos ne ovat Huessa, käyttää z2m-puolella päivittymässä, joten tämäkään ei ole enää nykyään peruste käyttää bugista Ikean zigbee-hubia.
Juu, tuo IKEAn hubi nyt sattuu jo olemaan, lähinnä sen takia että vielä noin vuosi sitten pyörittelin kaikkea kotiautomaatiota itse koodatulla automaatioserverillä kunnes viimein annoin periksi ja siirryin HomeAssistantiin. Omassa tekeleessä oli käytännössä kaikki muut laitteet itse koodatuilla "drivereillä" paitsi tuo IKEA-integraatio oli jonkun ulkopuolisen tekemä palikka.

Nyt on alkanut tuon IKEAn vekottimen temppuilut jo siinä määrin ärsyttämään että pitänee joku zigbee-tikku hankkia ja siirtää kaikki zigbee-laitteet sen perään jos vaikka satunnainen sekoilu ja laitteiden tippuminen loppuisi, kun nyt viimein emännänkin sai opetettua käyttämään valoja HA:n kautta eikä IKEAn omasta sovelluksesta.

Pitää vaan vähän miettiä kun HA-serveri on vähän huonossa paikassa kaiken suhteen, optimi olisi että saisi jonkun zigbee-gatewayn ethernetillä usbin sijaan niin saisi vähän helpommin sijoitettua edes vähän parempaan paikkaan yhteydessä olevien laitteiden kannalta mutta eth-liitäntäisiä zigbee-siltoja ei taida niin paljon olla. Toki USB-jatkolla saa vähän edes parempaan paikkaan. Vai saako tuollaisen USB-liitäntäisen tikun vaikka johonkin erillisen RasPin perään jolloin saisin heti vietyä tikun fiksumpaan paikkaan, vanhoja 1B -raspeja kun ainakin olisi muutamia ylimääräisenä, kuten muutama miniPC:kin

Toki tässä on aika paljon muutakin kotiautomaatioprojektia niin ei aika käy pitkäksi, juuri olen kehittelemässä sekalaisille 433MHz laitteille jonkinlaista softaa jolla saan ne liitettyä Zabbixiin ja/tai HomeAssistantiin kun moisia antureita nyt satuin saamaan kasan ilmaiseksi. Kyseessä siis esimerkiksi sekalaiset vanhojen rikkarien magneettikoskettimet, vesivuotoilmaisimet, liiketunnistimet, hätä/ohjauspainikkeet jne. Noihinhan ei mihinkään oikein ole saatavissa protokollakuvausta mutta ainakin Visonicin ilmaisimet tuntuvat juttelevan varsin simppelillä 36-bittisellä protokollalla jonka olen jo melkein kokonaan dekoodannut.
 
Pitää vaan vähän miettiä kun HA-serveri on vähän huonossa paikassa kaiken suhteen, optimi olisi että saisi jonkun zigbee-gatewayn ethernetillä usbin sijaan niin saisi vähän helpommin sijoitettua edes vähän parempaan paikkaan yhteydessä olevien laitteiden kannalta mutta eth-liitäntäisiä zigbee-siltoja ei taida niin paljon olla. Toki USB-jatkolla saa vähän edes parempaan paikkaan. Vai saako tuollaisen USB-liitäntäisen tikun vaikka johonkin erillisen RasPin perään jolloin saisin heti vietyä tikun fiksumpaan paikkaan, vanhoja 1B -raspeja kun ainakin olisi muutamia ylimääräisenä, kuten muutama miniPC:kin

Toki tässä on aika paljon muutakin kotiautomaatioprojektia niin ei aika käy pitkäksi, juuri olen kehittelemässä sekalaisille 433MHz laitteille jonkinlaista softaa jolla saan ne liitettyä Zabbixiin ja/tai HomeAssistantiin kun moisia antureita nyt satuin saamaan kasan ilmaiseksi. Kyseessä siis esimerkiksi sekalaiset vanhojen rikkarien magneettikoskettimet, vesivuotoilmaisimet, liiketunnistimet, hätä/ohjauspainikkeet jne. Noihinhan ei mihinkään oikein ole saatavissa protokollakuvausta mutta ainakin Visonicin ilmaisimet tuntuvat juttelevan varsin simppelillä 36-bittisellä protokollalla jonka olen jo melkein kokonaan dekoodannut.
Jos Zigbee2mqtt:hen päädyt niin sen yksi hyvä puoli zha:han verrattuna on juurikin se, ettei sitä tietenkään tarvitse sijoittaa HA:n kanssa samaan rautaan, niitähän voi olla useita ajossa ja mqtt:llä juttelevat luonnollisestikin HA:kanssa. Eli mikä tahansa Linux kelpaa tuolle alustaksi. Annat HA:n olla missä on, ja z2m pyörimään sopivasti piuhalla verkkoon. Jos on tarpeeksi routereita, niin eihän sen coordinaattorin tarvitse olla keskeisellä paikalla, kunhan rakentuu riittävän kattava zigbee-mesh.

RF on tietyissä tarpeissa minunkin mielestäni ihan Ok, kunhan ymmärtää huomioida sen rajoitteet ja turvattomuuden. Itsellä muutamia rf433MHz doorsensoreita paikoissa, joissa tila ei sinällään kiinnosta vaan se että avataan/suljetaan (mm. Postilaatikko). Lisäksi sivuovelle ostin noin 5 euron Lidlin rf-ovikellon, jonka signaalin nappaan kiinni Sonoff RF bridgellä ja Alexat sitten huutelevat päivisin niissä huoneissa, joissa joku on että ”Someone is at the sidedoor” ja yöllä tulee ao. Ilmoitus ranteessa olevaan amazfitiin Telegram-viestinä ja värinä ranteessa ei muita herätä. Suurimmasta osasta aiemmasta rf-kamasta mm.pistorasiat/releet/seinäkytkimet olen pääosin kuitenkin jo luopunut
 
Viimeksi muokattu:
Jos Zigbee2mqtt:hen päädyt niin sen yksi hyvä puoli zha:han verrattuna on juurikin se, ettei sitä tietenkään tarvitse sijoittaa HA:n kanssa samaan rautaan, niitähän voi olla useita ajossa ja mqtt:llä juttelevat luonnollisestikin HA:kanssa. Eli mikä tahansa Linux kelpaa tuolle alustaksi. Annat HA:n olla missä on, ja z2m pyörimään sopivasti piuhalla verkkoon. Jos on tarpeeksi routereita, niin eihän sen coordinaattorin tarvitse olla keskeisellä paikalla, kunhan rakentuu riittävän kattava zigbee-mesh.

RF on tietyissä tarpeissa minunkin mielestäni ihan Ok, kunhan ymmärtää huomioida sen rajoitteet ja turvattomuuden.
Juu, juurikin varmaan päädyn mqtt-ratkaisuun, muutenkin olisi ehkä mqtt:lle tarvetta kun pari muutakin juttua osaisi puhua mqtt:ta parin muun protokollan lisäksi, saisi samaan ympättyä muutakin eikä tarvitsisi implementoida montaa protokollaa. Nykyisellään jos laittaisin HA-serveriin zigbeen niin virtuaalikoneen takia olisi jo pieni hankaluus luotettavassa USB-yhteydessä ja kun tuo serveri olisi huonolla paikalla ihan ääripäässä kämppää ja vieläpä räkissä eli metallin sisällä niin mieluummin laittaa tuon zigbee-koordinaattorin vähän keskeisemmälle paikalle niin on paremmat mahdollisuudet toimia luotettavasti.

Ja tosiaan itse olen aika paljon reverse-engineerannut kaikenlaisia protokollia ja kehitellyt itse niille kaikenlaisia liityntöjä. Tuo 433MHz projekti on aika mukavaa näpertelyä, on tullut huomattua kuinka "valheellista" markkinointia esim monella rikkaritoimittajalla on. Esimerkiksi noissa Visonicin 433-laitteissa niiden huijaaminen nykypäivänä on hyvin helppoa, laite ilmoittaa itsestään 15min välein "olen elossa" eli jos onnistuu ensin kuuntelemaan yli vartin lähialueella että mikä laitteen ID on ja lähettää sitä sitten jatkuvasti niin se melkein riittää jo estämään hälytyksen. No, tuo vaatii pari muutakin temppua mutta teoriassa nykypäivänä saa alle 50e hankittua laitteet (poislukien läppäri) joilla saa noita huijattua.

Itselle nuo entiset rikkari-ilmaisimet eivät ole tulossa hälytyskäyttöön vaan lähinnä "onko jääkaapin ovi yli x min auki" tai "onko makkarin tuuletusikkuna auki" -tyylisiin sovelluksiin. Itse rikkari mulla on ihan kaapeleilla toteutettu ja kun rikkariasentajanakin olen 5v toiminut niin väittäisin että se on kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehty eli oikeasti on asiat tehty sen puolesta oikein.
 
Minä henkilökohtaisesti suosittelisin CC2652-pohjaista tikkua, esim. Sonoffin jos kaupallisempaa haluaa, muuten Slaesh/zzh! tai vastaava. Tämä ainakin Zigbee2MQTT:n kanssa, ZHA:sta ei kokemusta.

Käytin alkuun alitehoista mutta halpaa (vajaat pari euroa) CC2531-tikkua, sittemmin ostin ConBeeII:n parempaa suorituskykyä ja Zigbee 3.0:aa himoiten. Puolen vuoden taiston jälkeen ConBeeII oli edelleen käyttämättömänä, joten tilasin slaeshin tikun joka toimi heittämällä kun vaan paritti laitteet uudelleen kerran. Conbeen kanssa ei mikään mennyt kohtuudella.

Ainoastaan jo aikoo käyttää Deconzia niin silloin Conbee lienee toimiva (ja ainoa) vaihtoehto.

itsellä Conbee Ii Rbi4:ssa kiinni ja hyvin on toiminut ZHA:n kanssa. Kaikki zigbee laitteet toiminut kuten pitää. ikean, aqaran ja lidl eri laitteita tällä hetkellä käytössä.

Eihän vaan ollut suoraan koneessa kiinni tuo tikku? Silloin on ilmeisesti ongelmia tiedossa.
 
itsellä Conbee Ii Rbi4:ssa kiinni ja hyvin on toiminut ZHA:n kanssa. Kaikki zigbee laitteet toiminut kuten pitää. ikean, aqaran ja lidl eri laitteita tällä hetkellä käytössä.

Eihän vaan ollut suoraan koneessa kiinni tuo tikku? Silloin on ilmeisesti ongelmia tiedossa.

Täysin sama rautasetuppi eri tikulla vaan, usbitikku jatkojohdon perässä CC2531 -> ConBeeII -> Slaesh. Ainut jonka kanssa oli ongelmia oli ConBee.

Ja kuten sanottu, ZHAsta ei mitään kokemuksia. ConBeekin toimi mitä lyhyen aikaa kokeilin DeConzin kanssa kun epäilin että tikku on sökö. Tarve vaan oli Zigbee2MQTT:n MQTT:lle eikä muutenkaan suljettu ratkaisu houkutellut niin nostin kädet pystyyn ja totesin käyttökelvottomaksi tarpeeseeni.
 
olen kehittelemässä sekalaisille 433MHz laitteille jonkinlaista softaa jolla saan ne liitettyä Zabbixiin ja/tai HomeAssistantiin kun moisia antureita nyt satuin saamaan kasan ilmaiseksi.
Vähemmällä säätämisellä jos haluaa päästä, niin tästä löytyy suoraan tuki monelle 433 laitteelle ja output mahdollisuus MQTT
 
Vähemmällä säätämisellä jos haluaa päästä, niin tästä löytyy suoraan tuki monelle 433 laitteelle ja output mahdollisuus MQTT
Mulla on tuossa omassa tekeleessä juurikin rtl_433 ottamassa dataa vastaan RTL-SDR -palikalta. Noille mulla oleville palikoille vaan ei löydy suoraan tukea tuosta mutta otan tuolla rtl_433:lla datan json-muodossa omalle skriptille joka sitten pureksii sitä eteenpäin.
 
Löytyiskö täältä apuja Shelly i3 konffiin. Tarve ja aikomus on lyhykäisyydessään saada älytettyä nykyisin varsin tyhmä kotona/poissa kytkin. Tällä hetkellä tuo kytkin toimii niin, että se kytkee ainoastaan talon päävesisyötön magneettikytkimen on/off, mikä on sinänsä hyvä juttu, mutta kaikkea muutakin sillä voisi ohjata. Ajatus oli laittaa tuohon keinukytkimen napoihin tämä i3, jolla kuvittelin saavani signaalin HomeAssistantiin ja siitä sitten muihin automaatioihin.
Alla oleva kytkentä toimii osittain. Saan sillä tunnistettua kytkimen asennon vaihdon i3:n käyttöliittymässä, eli esim. poissa-asennon signaali tulee i3:een oikein.
MUTTA ongelma onkin, että kun i3 on tuossa välissä, veden tulo ei lakkaa! Eli kun tuo i3 on kytketty vaiheeseen ja nollaan, se (tietenkin) päästään läpi jatkuvan virran ja kytkimen painalluksella ei enää ole merkitystä varsinaisessa tarkoituksessaan.
Tässä Shellyn esimerkkikytkentä:
ar768_TasterSchaltung 230V.png


jonka mukaan mielestäni ole tehnyt:
20211201_194848.jpg


Myös toisin päin on ollyt yritystä:
20211202_214801.jpg


Kummallakin tavalla toiminto on sama. Kaikki toimii muuten, mutta päävesisyötön magneettikytkin ei enää toimi, eli tuo on aivan kelvoton.

Mikähän avuksi? Erilainen kytkentä, joku toinen laite vai mitä?

P.S. Ja muistutuksena kaikille, tätähän ei saa tehdä ilman tarvittavia sähköasennuslupia jos tuolla kulkee 230V.
 
Mikähän avuksi? Erilainen kytkentä, joku toinen laite vai mitä?
Ei sen i3:n läpi saa menemään mg-venttiilin tarvitsemaa virtaa. Shelly 1L (+ohitus kelan yli) olisi parempi jos täytyy asentaa tuohon kytkimen taakse ja kelan vierestä löytynee paikka missä ihan perus 1 riittää.
 
Löytyiskö täältä apuja Shelly i3 konffiin. Tarve ja aikomus on lyhykäisyydessään saada älytettyä nykyisin varsin tyhmä kotona/poissa kytkin. Tällä hetkellä tuo kytkin toimii niin, että se kytkee ainoastaan talon päävesisyötön magneettikytkimen on/off, mikä on sinänsä hyvä juttu, mutta kaikkea muutakin sillä voisi ohjata. Ajatus oli laittaa tuohon keinukytkimen napoihin tämä i3, jolla kuvittelin saavani signaalin HomeAssistantiin ja siitä sitten muihin automaatioihin.
Alla oleva kytkentä toimii osittain. Saan sillä tunnistettua kytkimen asennon vaihdon i3:n käyttöliittymässä, eli esim. poissa-asennon signaali tulee i3:een oikein.
MUTTA ongelma onkin, että kun i3 on tuossa välissä, veden tulo ei lakkaa! Eli kun tuo i3 on kytketty vaiheeseen ja nollaan, se (tietenkin) päästään läpi jatkuvan virran ja kytkimen painalluksella ei enää ole merkitystä varsinaisessa tarkoituksessaan.
Tässä Shellyn esimerkkikytkentä:
ar768_TasterSchaltung 230V.png


jonka mukaan mielestäni ole tehnyt:
20211201_194848.jpg


Myös toisin päin on ollyt yritystä:
20211202_214801.jpg


Kummallakin tavalla toiminto on sama. Kaikki toimii muuten, mutta päävesisyötön magneettikytkin ei enää toimi, eli tuo on aivan kelvoton.

Mikähän avuksi? Erilainen kytkentä, joku toinen laite vai mitä?

P.S. Ja muistutuksena kaikille, tätähän ei saa tehdä ilman tarvittavia sähköasennuslupia jos tuolla kulkee 230V.
Shelly i3 on pelkkien kytkinten tilojen lukemiseen, siinä ei ole releitä sähköjen katkomiseen. Käyttö siis esim. kun halutaan lukea seinäkytkintä, mutta ohjataan napeilla aina sähköissä olevaa älylamppua tai vastaavaa...
 
Taitaa vähän vähissä olla sellaiset valvontakamerat, jotka täyttävät alla olevat speksit
  • Wifi
  • Akku/paristo käyttöinen
  • Kestää säätä (tulee ulos)
  • Hinta low as possible
Olisi siis tarkoitus hankki rivarin takapihalle kamera vähän niin kuin testimielessä ja katsoa miten sitä voisi hyödyntää ha:ssa ja automaation kanssa. Takapihalla ei mitään mahdollisuutta vetää sähköä tai PoE:ta (ainakaan ensimmäisessä testissä) joten sen pitää toimia akulla ja lähettää data wifi:n avulla.

Kamera kun kamera saadaan varmaan kiinni ha:n frigatella, motioneylla tai tuotteen omalla integraatiolla joten se taitaa olla pienin huolen aihe. Tässä muutama mitä löysin, jotka voisivat täyttää speksit, mutta olisiko täällä heittää jotain lisä ehdotuksia?

Anker eufyCam 2 -valvontajärjestelmä kahdella kameralla – Valvontakamerat ulkotiloihin – Valvontakamerat – Turvallisuus ja automaatio – Koti ja valaistus – Verkkokauppa.com (tämä setti ei erityisen halpa enää).
tai
Arlo Essential XL Spotlight -valvontakamera LED-valolla, valkoinen – Valvontakamerat ulkotiloihin – Valvontakamerat – Turvallisuus ja automaatio – Koti ja valaistus – Verkkokauppa.com
Tai

Ja ehkä vielä miettisin sitä että mihin data talteen? kameran sd-kortille vai jonnekin muualle? Jos jonnekin muualle niin käytätkö kameravalmistajan softaa tai palvelua jolloin sitoudut yhteen merkkiin (käytännössä). Ps. Kokeilussa mulla oli noita kameroita ja D-Linkin Tapo C310 oli kokeilussa mutta meni takaisin kauppaan koska wifi ei vaan toiminut luotettavasti (eikä ollut kyseessä etäisyys vaan itse kameran WiFin epävarmuus). Reolinkkiä en taas (kahta eri mallia kokeilin) Frigateen kiinni rtsp:llä järkevästi (kuvassa artefakteja - Reolinkin omalla softalla ok) ja rtmp:llä en saanut toimimaan vaikka kuinka luvattiin ja 4 kuukautta Reolinkin tuki sitä ihmetteli.

Kannattaa tsekata tuo rtsp-toimivuus jos meinaat esim. Frigatea käyttää... halpismerkeillä tuntuu olevan ongelmia eikä halvemmissa malleissa aina edes ole rtsp:tä olemassa.
 
Taitaa vähän vähissä olla sellaiset valvontakamerat, jotka täyttävät alla olevat speksit
  • Wifi
  • Akku/paristo käyttöinen
  • Kestää säätä (tulee ulos)
  • Hinta low as possible
Olisi siis tarkoitus hankki rivarin takapihalle kamera vähän niin kuin testimielessä ja katsoa miten sitä voisi hyödyntää ha:ssa ja automaation kanssa. Takapihalla ei mitään mahdollisuutta vetää sähköä tai PoE:ta (ainakaan ensimmäisessä testissä) joten sen pitää toimia akulla ja lähettää data wifi:n avulla.

Kamera kun kamera saadaan varmaan kiinni ha:n frigatella, motioneylla tai tuotteen omalla integraatiolla joten se taitaa olla pienin huolen aihe. Tässä muutama mitä löysin, jotka voisivat täyttää speksit, mutta olisiko täällä heittää jotain lisä ehdotuksia?

Anker eufyCam 2 -valvontajärjestelmä kahdella kameralla – Valvontakamerat ulkotiloihin – Valvontakamerat – Turvallisuus ja automaatio – Koti ja valaistus – Verkkokauppa.com (tämä setti ei erityisen halpa enää).
tai
Arlo Essential XL Spotlight -valvontakamera LED-valolla, valkoinen – Valvontakamerat ulkotiloihin – Valvontakamerat – Turvallisuus ja automaatio – Koti ja valaistus – Verkkokauppa.com
Tai
Patteri ja suomen sää. Juu ei, en tuhlaisi rahoja mihinkään webcamiin vaan laittaisi wifi riistakameran ne tosin maksaa sen 200€
 
Ja ehkä vielä miettisin sitä että mihin data talteen? kameran sd-kortille vai jonnekin muualle? Jos jonnekin muualle niin käytätkö kameravalmistajan softaa tai palvelua jolloin sitoudut yhteen merkkiin (käytännössä). Ps. Kokeilussa mulla oli noita kameroita ja D-Linkin Tapo C310 oli kokeilussa mutta meni takaisin kauppaan koska wifi ei vaan toiminut luotettavasti (eikä ollut kyseessä etäisyys vaan itse kameran WiFin epävarmuus). Reolinkkiä en taas (kahta eri mallia kokeilin) Frigateen kiinni rtsp:llä järkevästi (kuvassa artefakteja - Reolinkin omalla softalla ok) ja rtmp:llä en saanut toimimaan vaikka kuinka luvattiin ja 4 kuukautta Reolinkin tuki sitä ihmetteli.

Kannattaa tsekata tuo rtsp-toimivuus jos meinaat esim. Frigatea käyttää... halpismerkeillä tuntuu olevan ongelmia eikä halvemmissa malleissa aina edes ole rtsp:tä olemassa.
Ehkä ensimmäisessä versiossa voisi kokeilla tallentaa dataa sd-kortilla ja todentaa vaan kameran tarpeellisuus / hyödyllisyys.. Jos todentaa että tosta hyötyä niin alkaa säätämään enemmän.

Ainakin suurin osa noista kameroista joita katsoin tuossa 150€ hintaluokassa oli sellaisia, että kun huomaavat liikettä niin alkavat kuvaamaan, tässä referenssi "Yksittäisen tallennuksen pituus on maksimissaan 120 sekuntia. Liikkeen tai äänen jatkuessa kamera aloittaa uuden tallennuksen". Tämän tiedon perusteella tämän hinta luokan kamerat eivät tue tuota rtsp eikä täten ole esim ha:han mahdollista saada live kuvaa.

Tollasen kameranhan saa varmaan kiinni myös ha:n ja vaikka näyttämään viimeisemman klipin, mutta ei sitä live kuvaa? Onkohan suurin osa ha:ssa käytettävistä kameroista edellä mainittuja vai onko käytössä live kuvaa ja rtsp..?
Patteri ja suomen sää. Juu ei, en tuhlaisi rahoja mihinkään webcamiin vaan laittaisi wifi riistakameran ne tosin maksaa sen 200€
Ei ehkä ideali combo mutta testissä menee. Ei viitsi sähkäriä + tiiliseiniä poraamaan huvinvuoksi jos kameraa ei todeta hyödylliseksi. Noissa luvataan 6-12kk akun kesto, jonka lisäksi niihin voidaan lisätä aurinkopaneeli, joka lataa niitä. Itselle riittänee tässä vaiheessa.
 
Joskus aikoinaan tuli noita ihan ensimmäisiä RuuviTageja hommattua joitain kappaleita. On ne edelleen tuolla kaapeissa missä mittasivat jotain. Mutta oli sen verran työlästä laittaa Raspille joku custom Bluetooth viritelmä ja jatkuvasti oli ongelmia silloin, että jäi pidemmän päälle käyttämättömiksi sitten.

Onko nämä RuuviTagit nykyään jo helposti ja luotettavasti käytettäviä? Jos noihin vanhoihin vaihtaa patterit ja päivittää firmwaren niin onko se RasPille jo helpompi virittää ottamaan data talteen?

Tai onko näille jotain muita helppokäyttöisiä vaihtoehtoja / lisäsensoreita joilla saa erilaisia datoja keräiltyä kotona? Jos joku kohtuuhintainen kokonaisratkaisukin löytyy jossa on se RPi:ä vastaava palikka valmiina niin siitäkin mielellään kuulisi.

Lähinnä datan keräily omaksi pyörittelyksi ja ihmettelyksi kiinnostaisi. Ei niinkään käyttää älyttömästi aikaa tunkkaamaan systeemiä itsessään.
 
Eilen tuli räpellettyä Raspberry pi koteloonsa ja asennettua Home Assistant sille. Vielä kun zigbee tikku saapuisi niin pääsisi asentamaan zha:n.

Minkälainen urakka on saada etäyhteys toimimaan HA:n kanssa? Elisan kaapeliin ei taida kiinteää ip:tä edes saada.
 
Eilen tuli räpellettyä Raspberry pi koteloonsa ja asennettua Home Assistant sille. Vielä kun zigbee tikku saapuisi niin pääsisi asentamaan zha:n.

Minkälainen urakka on saada etäyhteys toimimaan HA:n kanssa? Elisan kaapeliin ei taida kiinteää ip:tä edes saada.
Itellä on porttiohjaus vaan reitittimessä. Kiertää duckdns kautta. Toki kaikki 2fa härvelit yms käytössä. Ilmeisesti myös jonkinsortin vpn kikkareella jengi on noita tehnyt. Pikkasen pitää atk taitoja löytyä mut ei mitää rakettitiedettä. Vinkkinä voin antaa semmosen et kannattaa laittaa esmes smb yhteys toimimaan ennen kun noita lähtee konffaileen, itselläni meni välillä konffit kurallee eikä päässy enää muuten käsiksi laitteeseen sen hallintasivun kautta. SMBllä sai sit muokattua konffit onneks ja sai korjailtua.
 
Eilen tuli räpellettyä Raspberry pi koteloonsa ja asennettua Home Assistant sille. Vielä kun zigbee tikku saapuisi niin pääsisi asentamaan zha:n.

Minkälainen urakka on saada etäyhteys toimimaan HA:n kanssa? Elisan kaapeliin ei taida kiinteää ip:tä edes saada.

Kohtuullisen yksinkertaista. Nyt kun meni sähkökatkoksen jäljiltä uusiksi, rekisteröin .fi-verkkotunnuksen minkä koti.tunnus.fi ohjaa Hassiin. OVH:lta rekisteröitäessä on dynaaminen dns mahdollisuus ja Hassista löytyy sille integraatio, mikä päivittää oikean IP:n mikäli se vaihtuu.

Porttiohjaus reitittimestä Raspiin ja Hassissa Nginx Proxy Manager lisäosa,, mikä ohjaa koti.tunnus.fi -> sisäverkon ip:8123 ja osaa vielä hakea ja ylläpitää ilmaisen Let's Encrypt SSL-sertifikaatin systeemille.

Aiemmin käytin DuckDns-palikkaa, mutta sillä ei Google Cloud toiminut eikä Grafanan käppyrät näkyneet kotiverkon ulkopuolella syystä tai toisesta.
 
Konstit on monet. Itellä on toi Nabucasan pilvi käytössä, kun aikanaan ei napannut itse säätää ja nyt maksan ihan mieluusti tukemismielessä.
Yksi helppo tapa olisi Zerotier onen kautta. Lataa vaan HA:lle addonin, lisää sinne oman verkon tunnuksen ja tekee saman puhelimelle/koneelle/muulle etäyhteyden. Tällöin ei etäyhteyttä saa ilman zerotierin asentamista ja älypuhelimella ei voi käyttää yhtäaikaa muuta VPN-palvelua.
 
Kummallakin tavalla toiminto on sama. Kaikki toimii muuten, mutta päävesisyötön magneettikytkin ei enää toimi, eli tuo on aivan kelvoton.
Mikähän avuksi? Erilainen kytkentä, joku toinen laite vai mitä?

Kytket sen shellyn vaan siihen rinnalle. Eli useempipaikkaista WAGO liitintä vaan peliin.
 
Oisko ideoita zigbee merkkivaloista? Ois kätevä jostain ledeistä nähdä suoraan jotain tilatietoja, vaikka kotona/poissa, vika jne.

Tabletti näytöksi ois toki vaihtoehto mutta jostain merkkivaloista näkisi kaukaa mitä tapahtuu. Esim jotain vikatilanteita niin palaisi punainen ledi jne..

Nopealla googletuksella ei löytynyt. Onko liian vanhanaikaista näinä näyttöjen ja notifikaatioiden aikana?
 
Oisko ideoita zigbee merkkivaloista? Ois kätevä jostain ledeistä nähdä suoraan jotain tilatietoja, vaikka kotona/poissa, vika jne.

Tabletti näytöksi ois toki vaihtoehto mutta jostain merkkivaloista näkisi kaukaa mitä tapahtuu. Esim jotain vikatilanteita niin palaisi punainen ledi jne..

Nopealla googletuksella ei löytynyt. Onko liian vanhanaikaista näinä näyttöjen ja notifikaatioiden aikana?

HASS raspissa ja ledien ohjaus GPIO:n kautta?

edit:

Ja voihan sen tehdä vaikka niin, että koodaa erikseen HASS:iin jonkun kyselyAPIn ja sitten erikseen sen ledivilkuttimen, joka hakee sieltä tilatietoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Oisko ideoita zigbee merkkivaloista? Ois kätevä jostain ledeistä nähdä suoraan jotain tilatietoja, vaikka kotona/poissa, vika jne.

Tabletti näytöksi ois toki vaihtoehto mutta jostain merkkivaloista näkisi kaukaa mitä tapahtuu. Esim jotain vikatilanteita niin palaisi punainen ledi jne..

Nopealla googletuksella ei löytynyt. Onko liian vanhanaikaista näinä näyttöjen ja notifikaatioiden aikana?

Kiva idea, pisti oman matokopan möyrimään. Zigbee merkkivaloja ei ole tullut vastaan. Wled:illä varmasti onnistuis, mutta sisältää siis elektroniikkaa, ESP:in ja softavirittelyä. Joku oli tehnyt jumppatimerin wledillä, pystysuora valonauha laski aikaa 0-30 minuuttia. Itse joskus harkitsin Garminin askeldatan heijastamista ledinauhaan vastaavalla tavalla (esim 10k askelta olisi 100%, ledieistä päällä sen hetkinen prosenttiosuus).

Softaratkaisuna toki helppo tehdä. Esim kun HA:ssa joku boolean menee TRUE, käynnistyy automaatio joka käyttää tiettyä zigbeelamppua punaisena kymmenen minuutin välein. Itsellä on Ikean vanhoja RGB lamppuja lähinnä koristeina, joihin voisin itse viritellä jotain tällaista. Tällä hetkellä on työpäivän aloitus- ja lopetusaika ajastettu "muljauttamaan" kattolampun värilämpötilaa hetkeksi, ei erityisen häiritsevä, mutta herättää tajunnan aloittamaan tai lopettamaan työt ;)
 
Shellyn jännitevaatimus on 110-230V ±10%. Voi toimia vähän huonosti siinä vaiheessa kun kytkin on kiinni.
Käsittääkseni tuossa oli jatkuvalle virralle oma sisääntulonsa ja sehän tulee jo muutenkin kytkimelle, kun sillä ohjataan magneettiventtiiliä.
Eli samasta Wagosta (mistä tulee kytkimelle ohjaus) jatkuva syöttö shellylle ja sitten kytkimen ulostulosta Shellyn sisääntuloon "heräte" L1 paikkaan.

Vai mitä tarkoitit tuolla kommentillasi?
 
Oisko ideoita zigbee merkkivaloista? Ois kätevä jostain ledeistä nähdä suoraan jotain tilatietoja, vaikka kotona/poissa, vika jne.

RGB-lamppu mieleiseen valaisimeen, ajat vaan pienellä kirkkaudella?

Käsittääkseni tuossa oli jatkuvalle virralle oma sisääntulonsa ja sehän tulee jo muutenkin kytkimelle, kun sillä ohjataan magneettiventtiiliä.
Eli samasta Wagosta (mistä tulee kytkimelle ohjaus) jatkuva syöttö shellylle ja sitten kytkimen ulostulosta Shellyn sisääntuloon "heräte" L1 paikkaan.

Vai mitä tarkoitit tuolla kommentillasi?
Eikös tuohon rasialle tule vaihe ja kytkimen kautta lähde sama vaihe takaisinpäin, eli nollaa ei ole saatavilla?
 
Eikös tuohon rasialle tule vaihe ja kytkimen kautta lähde sama vaihe takaisinpäin, eli nollaa ei ole saatavilla?
Niinhän tuo näköjään tarkemmin katsottuna taitaa ollakin, mutta jos @Ruohonjuuri on saanut Shellyn toimimaan (raportoimaan kytkimen asentoa ilman nollaa), niin kytkee vaan sen Shellyn sisääntulon ja magneettiventtiilin lähdön rinnan.
 
Niinhän tuo näköjään tarkemmin katsottuna taitaa ollakin, mutta jos @Ruohonjuuri on saanut Shellyn toimimaan (raportoimaan kytkimen asentoa ilman nollaa), niin kytkee vaan sen Shellyn sisääntulon ja magneettiventtiilin lähdön rinnan.

Nyt shelly varmaan vähävirtaisena laiteena toimii kun "nolla" vuotaa magneettiventtiilin kautta tarpeeksi kun ovat sarjassa.

Piirrä toki kytkentä niin mekin ymmärretään miten olet kytkemässä nuo rinnan :think:
 
RGB-lamppu mieleiseen valaisimeen, ajat vaan pienellä kirkkaudella?
Pitäisi löytää joku pieni näppärä pöytälamppu tai useampikin.

Paras ois joku kotelo jossa ois useampi ledi joita vois home assistanilla säätää.

Tai edelleenki se tabletti :D
 
Piirrä toki kytkentä niin mekin ymmärretään miten olet kytkemässä nuo rinnan :think:
shelly.png


Nollaa ei tuonne taida tulla, mutta kaveri oli saanut kerran toimimaan ilmankin. Toisaalta tuolla rasiassa oli kytkemätön KEVI, johon voisi mahdollisesti ottaa nollan lähtöpäästä.
 
Viimeksi muokattu:
Nollaa ei tuonne taida tulla, mutta kaveri oli saanut kerran toimimaan ilmankin. Toisaalta tuolla rasiassa oli kytkemätön KEVI, johon voisi mahdollisesti ottaa nollan lähtöpäästä.
Shellyllä on kaksi tuotetta mitkä saa toimimaan ilman nollaa: 1L ja Dimmer. Eihän se "toiminut" muuten kuin että mg-venttiili ei toiminut. Kahdella piuhalla pitää valita joko venttiili tai Shelly i3, ei molempia. Keviä EI SAA käyttää mihinkään muuhun kuin suojamaaksi.
 
Pitäisi löytää joku pieni näppärä pöytälamppu tai useampikin.

Paras ois joku kotelo jossa ois useampi ledi joita vois home assistanilla säätää.

Tai edelleenki se tabletti :D
Siitä sitten vaan joku ESP32 ja kasa ledejä. Siihen vaikka ESPhomella sopiva konfiguraatio sisään niin ledit näkyvät vaikkapa tavallisina lamppuina joita sitten voi HA:sta ohjailla kuten muitakin valoja.
 
Eihän se "toiminut" muuten kuin että mg-venttiili ei toiminut. Kahdella piuhalla pitää valita joko venttiili tai Shelly i3, ei molempia. Keviä EI SAA käyttää mihinkään muuhun kuin suojamaaksi.
Luuletko, että AP on sinne siniseen johtimeen nollan vaihtanut lähtöpäässä Shellyä varten? Miksi hän olisi tuon jättänyt kertomatta?
 
Luuletko, että AP on sinne siniseen johtimeen nollan vaihtanut lähtöpäässä Shellyä varten? Miksi hän olisi tuon jättänyt kertomatta?
Mistä päättelit että aloittaja olisi käyttänyt keviä mihinkään? Kuvien kytkennöissä nolla tulee tosiaan kelan läpi kuten jo edellä on mainittu. Jos kyse on vanhasta (80-luku tai vanhempi) talo, niin sama nollahan se siellä kevissäkin on, mutta eipä se auta mitään kun ei kevi-piuhaa saa käyttää mihinkään muuhun kuin tarkoitukseensa. Uudemmissa toi sitten kosahtaa VVS:n.
 
Mistä päättelit että aloittaja olisi käyttänyt keviä mihinkään? Kuvien kytkennöissä nolla tulee tosiaan kelan läpi kuten jo edellä on mainittu.
En päätellyt, että keviä olisi käytetty yhtään mihinkään.

Magneettiventtiilikäytössä kytkin ohjaa vaihetta ja silloin siniseen tai ruskeaan tulee vaihe joka kytketään kytkimellä magneettiventtiilille.
Koska AP ei maininnut, että olisi muuttanut kytkentää lähtöpäässä, eli siniseen nollan Shellykäyttöön, niin oletin että Shelly nyt sattui vaan jostain syystä toimimaan ilman sitä nollaa.

Vai meinaatko, että silloin kun kytkin ohjaa magneettiventtiiliä sillä kytkettäisiin nolla ja vaihe yhteen? :facepalm:
 
Seurailin tuossa jotain ohjeita käyttäen DuckDNS:ää. Pääsin siihen asti, että pistin SSL:tiedot configuration.yamliin ja reboottasin eikä enää suostu ottamaan yhteyttä purkkiin https:n kautta. Täällä annettuja ohjeita uhmaten en tehnyt mitään varapääsyä purkkiin ja taitaa mennä asennus uusiksi mutta onneksi aika nopea juttu :vihellys:

Porttien ohjaus on epäselvä. Näyttääkö tämä oikealta jos haluan avata portit 8123 ja 443?

portti.JPG


Kai sitä tässä pikkuhiljaa oppii kun räpeltää väkisin menemään.
 
Siitä sitten vaan joku ESP32 ja kasa ledejä. Siihen vaikka ESPhomella sopiva konfiguraatio sisään niin ledit näkyvät vaikkapa tavallisina lamppuina joita sitten voi HA:sta ohjailla kuten muitakin valoja.
Tuohon pitäisi perehtyä. Aivan outo juttu minulle.. pitääpä googletella löytyskö hyvää ohjetta..
 
Seurailin tuossa jotain ohjeita käyttäen DuckDNS:ää. Pääsin siihen asti, että pistin SSL:tiedot configuration.yamliin ja reboottasin eikä enää suostu ottamaan yhteyttä purkkiin https:n kautta. Täällä annettuja ohjeita uhmaten en tehnyt mitään varapääsyä purkkiin ja taitaa mennä asennus uusiksi mutta onneksi aika nopea juttu :vihellys:

Porttien ohjaus on epäselvä. Näyttääkö tämä oikealta jos haluan avata portit 8123 ja 443?

portti.JPG


Kai sitä tässä pikkuhiljaa oppii kun räpeltää väkisin menemään.

Tuohon alempaan internal portsiin sama kun externaliin eli 443. Internal host/ip vaatii molemmille noista joko sisäisen ip:n(todennäköisesti 192.168.xx.xx) jonka saat sillä raspilla jotenkin, tai mahollisesti löydät routerin asetuksista jostain verkon laitelistauksesta. Tai sitten voit todennäköisesti laittaa siihen homeassistant.local joka on homeassistantin oma tuollainen osoite minkä se konffaa sisäiseen verkkoon.
 
Vähemmällä säätämisellä jos haluaa päästä, niin tästä löytyy suoraan tuki monelle 433 laitteelle ja output mahdollisuus MQTT
Mulla on tuossa omassa tekeleessä juurikin rtl_433 ottamassa dataa vastaan RTL-SDR -palikalta. Noille mulla oleville palikoille vaan ei löydy suoraan tukea tuosta mutta otan tuolla rtl_433:lla datan json-muodossa omalle skriptille joka sitten pureksii sitä eteenpäin.
Itse itselleni vastaten, mulla olikin jostain syystä ihan pirun vanha versio tuosta rtl_433:sta. Uudemmassa versiossa näyttäisi olevan ainakin kolmen eri minulla olevan laitetyypin tuki olemassa mitä nykyisellään asennetussa versiossa ei ole. Pitänee käännellä siis itse uusin versio käyttöön ja testailla lisää. Tuo että saisi suoraan MQTT:lla ilman omia skriptiviritelmiä olisi kiva lisä ja helpottaisi huomattavasti, tosin pitää nyt kattoa otanko siltikin JSONina datan ulos kun otan tuota dataa muuallekin kuin HomeAssistantiin.
 
Tuohon alempaan internal portsiin sama kun externaliin eli 443. Internal host/ip vaatii molemmille noista joko sisäisen ip:n(todennäköisesti 192.168.xx.xx) jonka saat sillä raspilla jotenkin, tai mahollisesti löydät routerin asetuksista jostain verkon laitelistauksesta. Tai sitten voit todennäköisesti laittaa siihen homeassistant.local joka on homeassistantin oma tuollainen osoite minkä se konffaa sisäiseen verkkoon.
Nyt näyttää tältä. Internal host/ip on Raspberryn ip (homeassistant) jonka pystyi suoraan valitsemaan porttiohjauksen valikosta.

portti.JPG


Untitled.png
 
Viimeksi muokattu:
Uutta yritystä ja nyt toimii. Seurasin toisia ohjeita ja tein tuon portinohjauksen yhdellä säännöllä joka näyttää tältä:

Untitled.png


En tiedä oliko aiemmin syynä nuo portit vai mokasinko configuration tiedoston muokkauksen. Nyt on varmaan hyvä hetki ottaa varmuuskopio imagesta jotta on jonkinlainen pohja josta aloittaa kun taas menee sekaisin.
 
Voisi kyllä olla järkevää laittaa ulkoiset portit joksikin muuksi kuin vakioiksi niin ne eivät ihan jokaisen botin haaviin tartu.

Itse en uskalla ajella HA:ta niin että se on suoraan ulkoverkkoon auki. VPN:n kautta pääsee käsiksi kun tarvitsee.
 
Tällä hetkellä Samsungin Smartthings käytössä, mutta tällä viikolla kauppoihin pitäisi tulla tuo Cozifyn Ion ohjain. Onko kenelläkään kokemusta miten nuo samsungin/Aeotecin napit ja sensorit toimii Cozifyn kanssa?
 
Voisi kyllä olla järkevää laittaa ulkoiset portit joksikin muuksi kuin vakioiksi niin ne eivät ihan jokaisen botin haaviin tartu.

Itse en uskalla ajella HA:ta niin että se on suoraan ulkoverkkoon auki. VPN:n kautta pääsee käsiksi kun tarvitsee.


Saisikohan tälläisellä keinolla luotua turvallisen yhteyden?

 
Uutta yritystä ja nyt toimii. Seurasin toisia ohjeita ja tein tuon portinohjauksen yhdellä säännöllä joka näyttää tältä:

En tiedä oliko aiemmin syynä nuo portit vai mokasinko configuration tiedoston muokkauksen. Nyt on varmaan hyvä hetki ottaa varmuuskopio imagesta jotta on jonkinlainen pohja josta aloittaa kun taas menee sekaisin.

Jos oikeen ymmärrän niin tuo nyt ohjaa pyynnöt jotka tulee turvallisina https:n kautta, ja toteaa että ei niiden turvallisia tarvii olla, ja laittaa home assistantille menemään turvattomiin portteihin. Ite tein tän sivun ohjeella, ja lisäks hieman googlaamalla löysin että jokunen päivitys sitten pitää vielä tällanen lisätä configuration yamliin pieni conffauksen pätkä. Nämä 172-alkuiset ip:t ovat siis nginx:n vakio-ip:t docker conteille joilla ne add-onit on, eli pitäis olla samat kaikille.
Koodi:
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.30.32.0/24
    - 172.30.33.0/24
    - 127.0.0.1
    - ::1
 
Jos oikeen ymmärrän niin tuo nyt ohjaa pyynnöt jotka tulee turvallisina https:n kautta, ja toteaa että ei niiden turvallisia tarvii olla, ja laittaa home assistantille menemään turvattomiin portteihin. Ite tein tän sivun ohjeella, ja lisäks hieman googlaamalla löysin että jokunen päivitys sitten pitää vielä tällanen lisätä configuration yamliin pieni conffauksen pätkä. Nämä 172-alkuiset ip:t ovat siis nginx:n vakio-ip:t docker conteille joilla ne add-onit on, eli pitäis olla samat kaikille.
Koodi:
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.30.32.0/24
    - 172.30.33.0/24
    - 127.0.0.1
    - ::1
Kiitos tästä, näillä sain itsekin (vihdoin) oman Home Assistanttini SSH:n taakse. Joskus vuosia sitten tuo DuckDNS ei minulla toiminut mutta sain kuitenkin HTTPS-yhteydet toimimaan, myöhemmin kun asensin uudelleen koko roskan, en sitten enää muistanutkaan miten tuo meni ja ohjeet olivat sekavia joten homma jäi... Tuo Konnected-ohje lisättynä tuolla koodinpätkällä configuration.yaml:ään oli riittävä ja nyt pääsee Home Assistantiin lähiverkosta http:llä ja verkon ulkopuolelta vain HTTPS:llä.
 
Jos oikeen ymmärrän niin tuo nyt ohjaa pyynnöt jotka tulee turvallisina https:n kautta, ja toteaa että ei niiden turvallisia tarvii olla, ja laittaa home assistantille menemään turvattomiin portteihin. Ite tein tän sivun ohjeella, ja lisäks hieman googlaamalla löysin että jokunen päivitys sitten pitää vielä tällanen lisätä configuration yamliin pieni conffauksen pätkä. Nämä 172-alkuiset ip:t ovat siis nginx:n vakio-ip:t docker conteille joilla ne add-onit on, eli pitäis olla samat kaikille.
Koodi:
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.30.32.0/24
    - 172.30.33.0/24
    - 127.0.0.1
    - ::1
Täytyy kokeilla miten toimii kun kerkeää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 914
Viestejä
4 560 726
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom