Kotiautomaatio

Itsellä nousee aina vähän karvat pystyyn, kun maallikko kysyy kytkentäohjeita sähköasennuksissa. Muistuttaisin, että 230V kuuluu ammattilaisen töihin. Jos kämppä sattuu kärähtämään sillä, että on itse kytkenyt halvan kiinan ihmeen, niin saattaa joutua vastailemaan vastuukysymyksiin.

Ja semmonen nyrkkisääntö on hyvä pitää, ettei mitään 230V kamppeita kannata kiinasta tilata, jos ei tiedä valmistajan luotettavuutta. 12V muuntajatkin voi rakentaa hyvin ja huonosti. Käsittääkseni tilaaja toimii myös maahantuojana, jos tilaa mitä sattuun.
 
Onko kellään kokemusta shellyn dimmereistä? Vielä ajatuksen tasolla, mutta mietinnässä lisätä valoja HA:n taakse ja muutama shelly jo löytyy, niin voisi noita miettiä jatkoksi.

Miten tuossa on toteutettu tuo himmennys puoli? Toimiiko esim. niin että pitkä painallus alkaa säätämään valon kirkautta ja yksi painallus sytyttää ja sammuttaa? Tietenkin vaatisin palautuvan kytkimen, mutta tuohan nyt saa jousella tehtyä nykyisistä kytkimistä. Tai voinko valita HA:n puolelta että ilta-aikaan valot eivät mene maksimi kirkkaudelle?
 
Onko kellään kokemusta shellyn dimmereistä? Vielä ajatuksen tasolla, mutta mietinnässä lisätä valoja HA:n taakse ja muutama shelly jo löytyy, niin voisi noita miettiä jatkoksi.

Miten tuossa on toteutettu tuo himmennys puoli? Toimiiko esim. niin että pitkä painallus alkaa säätämään valon kirkautta ja yksi painallus sytyttää ja sammuttaa? Tietenkin vaatisin palautuvan kytkimen, mutta tuohan nyt saa jousella tehtyä nykyisistä kytkimistä. Tai voinko valita HA:n puolelta että ilta-aikaan valot eivät mene maksimi kirkkaudelle?
Mulla on Dimmer2, mutta en käytä nappia sen kanssa. Saa kyllä vaihdettua kytkimen tyyppiä (single, dual, toggle, edge etc.) Ja tunnistaa lyhyen ja pitkän painalluksen, mutta en tiedä miten säätö käytännössä toimii. Muistaakseni shellyssa on oma night mode, eli tietyllä aikavälillä käynnistyy himmeämpänä. Jos meinaat yötilan tehdä HA:lla, niin varmaan kannattaa myös nuo himmennykset long pressillä etc. tehdä siellä, muutenhan shelly toglaa mahdollisesti valot kirkkaalle ja ha saa siitä notifikaation ja käy himmentämässä "myöhässä"?
 
Mulla on Dimmer2, mutta en käytä nappia sen kanssa. Saa kyllä vaihdettua kytkimen tyyppiä (single, dual, toggle, edge etc.) Ja tunnistaa lyhyen ja pitkän painalluksen, mutta en tiedä miten säätö käytännössä toimii. Muistaakseni shellyssa on oma night mode, eli tietyllä aikavälillä käynnistyy himmeämpänä. Jos meinaat yötilan tehdä HA:lla, niin varmaan kannattaa myös nuo himmennykset long pressillä etc. tehdä siellä, muutenhan shelly toglaa mahdollisesti valot kirkkaalle ja ha saa siitä notifikaation ja käy himmentämässä "myöhässä"?
Pitää ehkä yksi tilata ja vähän testailla miten toi oikeasti toimisi.
 
Pitää ehkä yksi tilata ja vähän testailla miten toi oikeasti toimisi.
Dimmeristä on ilmeisesti tulossa uusi versio joskus kuluvan vuoden aikana. Välkkyminen noissa on kait lähinnä ollut ongelmana ja mitään helppoa softakorjausta vanhoihin ei ole tulossa. Mun ainut hajonnut Shelly on Dimmer2:nen joka rupesi välkkymään oikein kunnolla ja lopulta korruptoi firmwaren. Käytössä olevista laitteista (6 kpl) yksi välkyttää satunnaisesti, mutten mä sen puolesta pahemmin pelkää.

Ohjaus yhden napin tapauksessa just noin ku epäilit. Kahdella napilla sikäli kivempi että pääsee himmentämään molempiin suuntiin.
 
Dimmeristä on ilmeisesti tulossa uusi versio joskus kuluvan vuoden aikana. Välkkyminen noissa on kait lähinnä ollut ongelmana ja mitään helppoa softakorjausta vanhoihin ei ole tulossa. Mun ainut hajonnut Shelly on Dimmer2:nen joka rupesi välkkymään oikein kunnolla ja lopulta korruptoi firmwaren. Käytössä olevista laitteista (6 kpl) yksi välkyttää satunnaisesti, mutten mä sen puolesta pahemmin pelkää.

Ohjaus yhden napin tapauksessa just noin ku epäilit. Kahdella napilla sikäli kivempi että pääsee himmentämään molempiin suuntiin.
Okei, hyvä tietää että tommosta ongelmaa on. Ehkä tuota kuitenkin yhden uskaltaa testiin ottaa. Voipahan sitten hommata uudempaa sarjaa jos homma pelittää mun käytössä. 2 nappia varmasti ois näppärä, mutta en haluaisi lähteä kalusteita vaihtamaan.
 
Onko kellään kokemusta shellyn dimmereistä? Vielä ajatuksen tasolla, mutta mietinnässä lisätä valoja HA:n taakse ja muutama shelly jo löytyy, niin voisi noita miettiä jatkoksi.

Miten tuossa on toteutettu tuo himmennys puoli? Toimiiko esim. niin että pitkä painallus alkaa säätämään valon kirkautta ja yksi painallus sytyttää ja sammuttaa? Tietenkin vaatisin palautuvan kytkimen, mutta tuohan nyt saa jousella tehtyä nykyisistä kytkimistä. Tai voinko valita HA:n puolelta että ilta-aikaan valot eivät mene maksimi kirkkaudelle?

Myös täällä saatiin juuri dimmer2 asennettua. Asennukseen kannattaa varata hieman aikaa sillä omalla kohdalla alkoi kiukutella alkuun. Syttyi ja sammui hyvin kytkimestä, mutta heti kun apin tai verkon yli sytytti tai muutti kirkkautta meni laite johonkin limboon eikä vastannut mihinkään. Sulakkeen irroittamalla se heräsi mutta hetken päästä sama juttu. Vasta resetin ja tehdasasetusten palautuksen jälkeen lähti toimimaan oikein. Muut shellyt (1 ja 2.5) toimivat suoraan paketista.

Vaatii napit että saa kirkkautta säädettyä kytkimestä. Itse kuvittelin että olisi toiminut vanhan rullasäätimen kanssa, kun ohjelapussakin sanotaan: "SW1 - Switch input 1 for on/off/dimming" mutta näin ei ole, eikä oikein selvinnyt mitä "dimming" tässä tarkoittaa. Enkä mielestäni löytänyt sille mitään valintoja. Nappikytkintä ei sattunut asennukseen olevan, joten nyt on tuplakeinukytkimellä, joilla toimii vain on-off säädetyllä kirkkaudella. Pitää hommata nappikytkimet tai sitten leipoa joku säätö HA:sta toiselle kytkimelle.

Edit: Myös alkuun vilkkui ihan järkyttävällä sykkeellä kaikilla kirkkauksilla. Mutta resetin jälkeen parani huomattavasti ja kalibroinnin jälkeen vilkunta hävisi täysin. En huomannut muuttiko se jotain niitä vilkkumisen estovalintoja yms. mitä siellä on sisällä. Mutta nyt loistaa tasaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä nousee aina vähän karvat pystyyn, kun maallikko kysyy kytkentäohjeita sähköasennuksissa. Muistuttaisin, että 230V kuuluu ammattilaisen töihin. Jos kämppä sattuu kärähtämään sillä, että on itse kytkenyt halvan kiinan ihmeen, niin saattaa joutua vastailemaan vastuukysymyksiin.

Itse olen samoilla linjoilla ajatuksissani - parempi pysyä tunnetuissa merkeissä ja luottaa sähkömiehen apuun.

Tähän liittyen haluaisinkin esittää foorumille kysymyksen, että minkä valmistajan laitteita olette noissa 230-ohjauksissa käyttäneet - tarvetta olisi löytää kojerasiaan asennettava sekä katkaisimesta että etänä ohjattavissa oleva rele, ja siihen seinäkatkaisimet, jotka toimivat vanhaan malliin (vaimon hyväksyntä), mutta myös automaatio mahdollistuisi.
Home Assistant -yhteensopivuus on myös vaatimuksena, mutta tuo nyt taitaa löytyä kaikista mahdollisista laitteista.

Tähän asti olen harkinnut ABB:n free@home -sarjaan siirtymistä, mutta ko. sarjan heikko saatavuus muutoin kuin sähköliikkeiden kautta arveluttaa. Plussana ABB:lla olisi sama ulkonäkö nykykatkaisijoiden (Jussi-sarjaa) kanssa. Nyt kuitenkin on Schneiderin Wiser-sarja noussut vahvasti esille - tuotteita on laajalti saatavissa esim. Verkkokauppa.com:sta ja hintakin on edullisempi - heillä ei kuitenkaan aivan ABB:n tasoinen valikoima vielä esim. katkaisinmallien osalta... Plussaa tuon rele+katkaisijacombon lisäksi toki liikkeentunnistimista, vesivuotovahdeista, jne, jotka istuvat samaan sarjaan ja jotka toimivat luotettavasti tehdasvalmisteisen boksin ohjaamina, vaikka Raspi+HA sattuisikin välillä kaatumaan.

Eli Free@Home, Schneider Electricin Wiser, van kenties joku muu sarja? Kaikki kokemukset aiheeseen liittyen kiinnostavat.
 
Uuteen asuntoon muutto edessä ja vanhaa settiä (home assistant+hue hub+hue valot) pitäisi nyt laajentaa ovisensoreilla ja vuotovahdeilla. Huelta noita ei löydy niin mielessä Aqara sarja. Ilmeisesti pitää hankkia Aqara hub joka sitten integroitunee Home Assistantin kanssa vai joku conbee tms. tikku? Hue valoja tulee ympäri kämppää mutta osaako nuo Aqara laitteet hyödyntää niitä kommunikoinnissa vai pitääkö varautua useampaan Aqara tms. hubiin?
 
Itse olen samoilla linjoilla ajatuksissani - parempi pysyä tunnetuissa merkeissä ja luottaa sähkömiehen apuun.

Tähän liittyen haluaisinkin esittää foorumille kysymyksen, että minkä valmistajan laitteita olette noissa 230-ohjauksissa käyttäneet - tarvetta olisi löytää kojerasiaan asennettava sekä katkaisimesta että etänä ohjattavissa oleva rele, ja siihen seinäkatkaisimet, jotka toimivat vanhaan malliin (vaimon hyväksyntä), mutta myös automaatio mahdollistuisi.
Home Assistant -yhteensopivuus on myös vaatimuksena, mutta tuo nyt taitaa löytyä kaikista mahdollisista laitteista.

Tähän asti olen harkinnut ABB:n free@home -sarjaan siirtymistä, mutta ko. sarjan heikko saatavuus muutoin kuin sähköliikkeiden kautta arveluttaa. Plussana ABB:lla olisi sama ulkonäkö nykykatkaisijoiden (Jussi-sarjaa) kanssa. Nyt kuitenkin on Schneiderin Wiser-sarja noussut vahvasti esille - tuotteita on laajalti saatavissa esim. Verkkokauppa.com:sta ja hintakin on edullisempi - heillä ei kuitenkaan aivan ABB:n tasoinen valikoima vielä esim. katkaisinmallien osalta... Plussaa tuon rele+katkaisijacombon lisäksi toki liikkeentunnistimista, vesivuotovahdeista, jne, jotka istuvat samaan sarjaan ja jotka toimivat luotettavasti tehdasvalmisteisen boksin ohjaamina, vaikka Raspi+HA sattuisikin välillä kaatumaan.

Eli Free@Home, Schneider Electricin Wiser, van kenties joku muu sarja? Kaikki kokemukset aiheeseen liittyen kiinnostavat.

Ainakin Free@Home palikoita saa tilattua Saksasta esim: Voltus
Itse sekä muutama asiakas on tilannut tuolta KNX kamaa ja tuo on luotettava paikka tilata.

Free@Home on ehkä parempi vaihtoehto silloin kun rakentaa uutta taloa, mutta tietty käyttämällä langattomia versioita, saa tuolla tehtyä retrofitin myös.
 
Ainakin Free@Home palikoita saa tilattua Saksasta esim: Voltus
Itse sekä muutama asiakas on tilannut tuolta KNX kamaa ja tuo on luotettava paikka tilata.

Kiitos! Nämä on aina arvokkaita infoja ulkomaisten verkkokauppojen kohdalla.

itse asiassa olenkin katsellut joitain saksalaisia verkkokauppoja, mutta tähän asti on System Access Pointin hankinta sieltä tyssännyt siihen, kun olen ihmetellyt eroavaa mallia/tuotenumeroa keskusyksikön kohdalla verrattuna Suomessa myytävään. Tuo Busch-Jaegerin malliston laite kun on tyypiltään SAP/S.13 kun taas ABB:n vastaava on SAP/S.3.
Olen tutkinut tarkkaan tuotesivuja ja -manuaaleja, enkä lopulta ole em. laitteille muuta eroa löytänyt kuin eri logon kannessa ja manuaalissa.

Onko sinulla tietoa ja/tai kokemusta tuon S.13 -mallin käytöstä Suomessa - pelittääkö ongelmitta ja oletko kenties testannut myös Home Assistant -integraatiota sen kanssa?
 
Minulla ei ole kokemusta tuon s.13 mallin käytöstä. Erittäin vahva veikkaus on että ne on samat mallit mutta Busch on eri koodi samalla laitteelle. ABB:ltä voisi tietty asiasta kysyä.
En ole testannut F@H HA:n kanssa mutta käsittääkseni jonkinasteinen integrointi onnistuu. ABB edustaja puhui kyllä myös jossain välissä että F@H tulee API rajapinta joka mahdollistaisi paremmat yhteydet muihin järjestelmiin.
itse touhuan enempi KNX kanssa niin tuo F@H ei ole ihan niin tuttu.
 
Onkos täällä väkeä jolla on kokemusta raspberry pin vaihdosta "oikeaan tietokoneeseen" Home Assistantin käytössä? Olen miettinyt tällaista, kun jotkut väittää että esim valojen vasteaika pienenee vaihtamalla tehokkaampaan. Onkohan tällaisessa perää? Ajattelin siis jotain NUCin tapaista, tuskin aitoa NUCia kuitenkaan kun niissä tuntuu olevan hinnoissa ilmaa.
 
Backupit vaan HA:sta, HA asennus uuteen rautaan ja backupien palautus. Valmis.
Jos ei mitään erikoisempaa ole siellä nykyisessä. NUC ja siihen alle Proxmox, niin saat muutakin pyörimään samalle raudalle.

Ei, tämä ei ole ainoa lähestymistapa, mutta itse tein näin.
 
Backupit vaan HA:sta, HA asennus uuteen rautaan ja backupien palautus. Valmis.
Jos ei mitään erikoisempaa ole siellä nykyisessä. NUC ja siihen alle Proxmox, niin saat muutakin pyörimään samalle raudalle.

Ei, tämä ei ole ainoa lähestymistapa, mutta itse tein näin.

Huomasitkos käytössä eroo millään tapaa? Taikka siis että muuttuiko käyttö jollain tapaa paremmaksi?
 
Huomasitkos käytössä eroo millään tapaa? Taikka siis että muuttuiko käyttö jollain tapaa paremmaksi?

En mitään tajunnan räjäyttävää, toki se on sulavampi. Mielestäni. Paljon se varmasti riippuu, että mitä kaikkea siellä HA:ssa pyörii.

Pääsyy itselleni oli valmis olemassa oleva rauta, eikä tarvitse pelätä SD kortin sekoamista, kun ei kiinnostanut virittää SSD:tä siihen RPi:n ja saa muuta roinaa sitten samaan rautaan. Tietokannat, valvontakamerat, mitä nyt sitten onkaan, muuta laittaa.

Eikä ainakaan tule ongelmaa raudan riittämättömyydestä. Proxmoxin backupit/snapshotit myös oikein kiva, niin voi helposti palautella, jos joku menee joskus vikaan.

Koneeksi vaikka, joku läppäri niin on UPS:kin samassa.
 
Huomattavin ero itellä oli raspista kunnon koneeseen siirryttäessä vakaampi ja varmempi palautuminen sähkökatkoista. Raspin kanssa sai syksyisin asennella useampaan kertaan HA:n uusiksi, nyt käytössä joku 99€ HP:n ProDesk, W10 ja Virtualbox ilman suurempia vaivoja. UPS olisi ollut jo raspinkin kanssa ihan kiva, mutta toistaiseksi on pärjätty ilman.
 
Onkos täällä väkeä jolla on kokemusta raspberry pin vaihdosta "oikeaan tietokoneeseen" Home Assistantin käytössä? Olen miettinyt tällaista, kun jotkut väittää että esim valojen vasteaika pienenee vaihtamalla tehokkaampaan. Onkohan tällaisessa perää? Ajattelin siis jotain NUCin tapaista, tuskin aitoa NUCia kuitenkaan kun niissä tuntuu olevan hinnoissa ilmaa.
Ihan muutama viesti takaperin samaisesta asiasta mainitsin, kun vaihtui viikonloppuna RPi3+ ikivanhaan NUCiin:
RPi3+ vaihto NUCiin
Ihan perus add-onien päivityskin menee lähes lennossa verrattuna RPin "hidasteluun". Arvelutti myöskin nuo tiheät loggailut InfluxDB+Grafana-yhdistelmällä tuon RPin ja muistikortin kanssa.
 
Mahtaako olla mitään keinoa blokata/disabloida shellyn painike? Nyt mulla on yks shelly ovikellossa. Eli napin painallus soittaa kelloja ja tekee pop-upin kuistin kamerasta tabletille.

Ei kyllä tälle ominaisuudelle vielä ole ollut tarvetta kun ei ole pilasoittajia ollut, mutta voisi miettiä myös kellon blokkausta jos ketään ei ole kotona. Ei turhaa koirakaan ottaisi kierroksia jos myyntimies käy ovella.
 
Vaihtaa button typeksi "Detached Switch"? Mqtt:llä painallustieto esim. Node-rediin ja jos ollaan kotona niin viesti Shellylle takaisin että kelloa sopii soittaa.
Pitääpä tutkia tuota huomenna. Yritin googlailla miten bloakata joku kytkin, mutta enpä ollut tietoinen tuosta shellyn ominaisuudesta. Nyt oli toggle tila käytössä tuossa. Pitää huomenna tutkia lisää kun ei enää tänään viitsi testailla jos vaikka onnistuu kelloa jostain syystä soittamaan. Ei viitsi muita herätellä :D
 
Pitääpä tutkia tuota huomenna. Yritin googlailla miten bloakata joku kytkin, mutta enpä ollut tietoinen tuosta shellyn ominaisuudesta. Nyt oli toggle tila käytössä tuossa. Pitää huomenna tutkia lisää kun ei enää tänään viitsi testailla jos vaikka onnistuu kelloa jostain syystä soittamaan. Ei viitsi muita herätellä :D
Itsehän rakentelisin tuohon samalla kaikkea muutakin hienoa, kuten jos en ole kotona niin tulisi vaikkapa kuva kameralta kännykkään vaikka telegramilla niin näkee kuka on yrittänyt käydä ovella kääntymässä. Jos vaikka on jossain lähistöllä ja kaveri käy ovella niin voi suoraan soitella että "olen vartin päästä kotona".

Toisaalta samalla tekisi Postin pakettininjoista todistusaineistoa jos vaikka aina kun joku käy ovella, ottaisi pienen videoklipin talteen ja jos postipate väittää käyneensä ovella vaikka kamerassa ei ole näkynyt mitään niin on ainakin todisteet reklamoida postille ninjailusta. :D
 
Itsehän rakentelisin tuohon samalla kaikkea muutakin hienoa, kuten jos en ole kotona niin tulisi vaikkapa kuva kameralta kännykkään vaikka telegramilla niin näkee kuka on yrittänyt käydä ovella kääntymässä. Jos vaikka on jossain lähistöllä ja kaveri käy ovella niin voi suoraan soitella että "olen vartin päästä kotona".

Toisaalta samalla tekisi Postin pakettininjoista todistusaineistoa jos vaikka aina kun joku käy ovella, ottaisi pienen videoklipin talteen ja jos postipate väittää käyneensä ovella vaikka kamerassa ei ole näkynyt mitään niin on ainakin todisteet reklamoida postille ninjailusta. :D
On kyllä käynyt mielessä joku snapshot puhelimeen jos joku ovikelloa soittaa, mutta en ole saanut aikaiseksi toteuttaa tai nähnyt tarpeelliseksi.
 
Tervehdys kaikille! Suunnilleen koko ketjun olen lukenut läpi ja monia ajatuksia siitä saanut. Nyt päätin luoda tunnukset, jotta pääsen kyselemään.

Kotiautomaatio on opetteluvaiheessa. Asensin vanhalle PC:lle "virallista" ohjetta soveltaen Debianin ja sen päälle (käsittääkseni, ohjeita vain seurasin) dockerin konttina HA:n supervised ominaisuuksilla. Myös HACS on otettu käyttöön ja sen kautta olen lisännyt mm. ble -integraation. IKEAsta olen muutaman lampun, säätimen ja pistorasian hankkinut ja niillä harjoitellut. Conbee II toimii ZHA:lla käskytyksessä. Ja ble:tä tarvitaan edullisten Xiaomin lämpömittareiden kuunteluun. Niihin harjoittelin custom -firmwaren flashaamista.

Siinä taustoja, nyt kysymys. Shelly 1L näyttäisi olevan ainoa vaihtoehto OH:n valoihin, koska jakorasia on 5,5 m korkealla ja kytkimille tulee vain jännite, ei nollaa. Siinä on kaksi kytkimen paikkaa. Voiko molemmat olla erikseen "detached"? Eli pystynkö ohjaamaan samalla laitteella sekä ko. relettä ja sen takana olevia valoja että IKEAn lamppuja HA:n kautta kahdella vierekkäisellä kytkimellä?

Onko muissa malleissa mahdollisuutta kahdelle kytkimelle? -Paitsi tietysti se 2.5, jossa on kaksi relettäkin.
 
Onkos täällä väkeä jolla on kokemusta raspberry pin vaihdosta "oikeaan tietokoneeseen" Home Assistantin käytössä? Olen miettinyt tällaista, kun jotkut väittää että esim valojen vasteaika pienenee vaihtamalla tehokkaampaan. Onkohan tällaisessa perää? Ajattelin siis jotain NUCin tapaista, tuskin aitoa NUCia kuitenkaan kun niissä tuntuu olevan hinnoissa ilmaa.
Kuten tuossa jo ylempänä kerrottiin, Raspberry pi on hyvä alusta aloittaa kokeilu, mutta jossain vaiheessa siirtyminen oikeaan rautaan jo pelkästää muistikortin korruptoituminen mielessä on paikallaan. Lisäksi Proxmoxin kanssa samaan koneeseen saa vaikka pfsensen ja piholen pyörimään.

Itsellä se meni Raspberry pi -> Lenovo M700 Tiny (Proxmox+HA) -> Erillinen serveri (Proxmox+HA).

Suosittelen katsomaan NUCin lisäksi esim täältä foorumilta eri valmistajien Tiny kokoluokan koneita (100-200e) tai vaihtoehtoisesti vanhempaa yrityskannettavaa, jossa akku kohtuu kunnossa.

Toki jos NAS serverin rakentaminen on mielessä, tuo Tiny tai läppäri on hieman huono vaihtoehto. Mitä tulee HA käyttöön, niin booteissa oma raspi otti 5min kun nykyään ottaa about minuutin (4 ydintä/4GB).
 
Tervehdys kaikille! Suunnilleen koko ketjun olen lukenut läpi ja monia ajatuksia siitä saanut. Nyt päätin luoda tunnukset, jotta pääsen kyselemään.

Kotiautomaatio on opetteluvaiheessa. Asensin vanhalle PC:lle "virallista" ohjetta soveltaen Debianin ja sen päälle (käsittääkseni, ohjeita vain seurasin) dockerin konttina HA:n supervised ominaisuuksilla. Myös HACS on otettu käyttöön ja sen kautta olen lisännyt mm. ble -integraation. IKEAsta olen muutaman lampun, säätimen ja pistorasian hankkinut ja niillä harjoitellut. Conbee II toimii ZHA:lla käskytyksessä. Ja ble:tä tarvitaan edullisten Xiaomin lämpömittareiden kuunteluun. Niihin harjoittelin custom -firmwaren flashaamista.

Siinä taustoja, nyt kysymys. Shelly 1L näyttäisi olevan ainoa vaihtoehto OH:n valoihin, koska jakorasia on 5,5 m korkealla ja kytkimille tulee vain jännite, ei nollaa. Siinä on kaksi kytkimen paikkaa. Voiko molemmat olla erikseen "detached"? Eli pystynkö ohjaamaan samalla laitteella sekä ko. relettä ja sen takana olevia valoja että IKEAn lamppuja HA:n kautta kahdella vierekkäisellä kytkimellä?

Onko muissa malleissa mahdollisuutta kahdelle kytkimelle? -Paitsi tietysti se 2.5, jossa on kaksi relettäkin.
Myös Shelly Dimmer 2 toimii ilman nollaa. Ja voit valita Shellyssa molemmille kytkintuloille oman moodin, ei ole ongelma viritellä toiseen nappiin erilaista toiminnallisuutta.
 
NUC/läppärivaihtoehdot on itselle siinä huonoja, että kaipaisi aidosti passiivisen ja pienen laitteen, raspin tapaan.
 
Huomasitkos käytössä eroo millään tapaa? Taikka siis että muuttuiko käyttö jollain tapaa paremmaksi?
Vaihdoin raspi3b+:sta vanhempaan NUC:iin (NUC7i3BNH) ja käyttö on vakaampaa. Muutoksen tein backupin kautta kuten tuossa jo kirjoiteltiinkin. Ainoa negatiivinen asia on se, että tuossa NUC:ssa on huonompi bluetooth-kantama, mitä raspissa oli. Nyt kauempana olevat ruuvitagit jäävät päivittymättä. Olisikos täällä antaa neuvoa ongelman ratkaisuun?
 
Vaihdoin raspi3b+:sta vanhempaan NUC:iin (NUC7i3BNH) ja käyttö on vakaampaa. Muutoksen tein backupin kautta kuten tuossa jo kirjoiteltiinkin. Ainoa negatiivinen asia on se, että tuossa NUC:ssa on huonompi bluetooth-kantama, mitä raspissa oli. Nyt kauempana olevat ruuvitagit jäävät päivittymättä. Olisikos täällä antaa neuvoa ongelman ratkaisuun?
Tuohon tulee heti pari ratkaisua mieleen.

Ensimmäisenä ulkoinen BT-tikku jonka pistää usbijohdolla hyvään paikkaan. Joihinkin saa jopa ulkoisen antennin jolla saa vähän vastaanottoa parannettua.

Toinen on sitten jos hieman jaksaa harrastaa, hankkii vaikkapa ESP32 ja siihen ESPhome-softa sisään ja sen saa kivasti wifillä HomeAssistantiin ESPhome-integraatiolla kiinni. Tuolla ESPhomella pystyy tekemään kaikkea muutakin mutta monesti vaatii vähän rakentelua.
 
Vaihdoin raspi3b+:sta vanhempaan NUC:iin (NUC7i3BNH) ja käyttö on vakaampaa. Muutoksen tein backupin kautta kuten tuossa jo kirjoiteltiinkin. Ainoa negatiivinen asia on se, että tuossa NUC:ssa on huonompi bluetooth-kantama, mitä raspissa oli. Nyt kauempana olevat ruuvitagit jäävät päivittymättä. Olisikos täällä antaa neuvoa ongelman ratkaisuun?
Jos jäi raspi ylimääräiseksi, niin tässä on yksi keino:
GitHub - Hotzilla/ruuvicollector-to-homeassistant-mqtt: RuuviTag to HomeAssistant MQTT with auto-discovery
 
Posti toi aiemmin Shellyjä (Shelly 1, Shelly 1L ja Shelly 2.5, jokaista 2 kpl) ja sähkäri kävi tänään niitä ihmettelemässä ja asentelemassa valokytkimen rasioihin ja valaisimen rasioihin tapauksesta riippuen. Helposti kyllä kaikki löytyivät Shellyn omalla appsilla, ja firmware-päivityksetkin menivät OTA-menetelmällä sukkana sisään. Hauskasti noissa Shelly 1:ssä oli appin mukaan yhteensopimaton firmware-versio valmiina, mutta päivittyivät nekin uuteen. Home Assistantkin löysi kaikki Shellyt automaattisesti (kun olin valmiiksi asentanut sen integraation), ja nyt onnistuu valojen päälle/poiskliksuttelu niin perinteisesti seinäkytkimistä kuin Home Assistantistakin.

Mutta seuraava vaihe olisi sitten automaattisesti valojen sytyttely ja sammuttelu, ja sitä varten tarvitaan liiketunnistimia. Mitä tunnistimia nykyään porukka käyttää? Philips HUE taitaa olla paras, mutta on myös pirun arvokas, etenkin jos/kun näitä tarvitaan monta... Aqarassa taas tuo 70 sekunnin cooldown-periodi kuulostaa aivan liian pitkältä (vs. Huen 10 sekuntia), vaikka tätäkin saa jollain kolvauksella vissiin reilustikin alaspäin. Mutta onko Ikean liiketunnistin (maksaa 10€) ihan ookoo? Itsellä olisi näitä 2 kpl tällä hetkellä käyttämättä, olivat vanhassa talossani käytössä ja toimivat esim. vessassa suht hyvin joten niitäkö kämppä täyteen sitten?
 
Mutta seuraava vaihe olisi sitten automaattisesti valojen sytyttely ja sammuttelu, ja sitä varten tarvitaan liiketunnistimia. Mitä tunnistimia nykyään porukka käyttää? Philips HUE taitaa olla paras, mutta on myös pirun arvokas, etenkin jos/kun näitä tarvitaan monta... Aqarassa taas tuo 70 sekunnin cooldown-periodi kuulostaa aivan liian pitkältä (vs. Huen 10 sekuntia), vaikka tätäkin saa jollain kolvauksella vissiin reilustikin alaspäin. Mutta onko Ikean liiketunnistin (maksaa 10€) ihan ookoo? Itsellä olisi näitä 2 kpl tällä hetkellä käyttämättä, olivat vanhassa talossani käytössä ja toimivat esim. vessassa suht hyvin joten niitäkö kämppä täyteen sitten?
Kyllähän tuo Hue Motion sensor on zigbee-sensoreista mielestäni paras. Siinähän on mukana myös valoisuussensori ja lämpötilasensori, joten jos niitäkin tarvitsee, niin saa yhdessä laitteessa nämä kaikki ja patterit kestävät ihan eri malliin, kuin Ikeassa joita saa vaihtaa muutaman kuukauden välein. Ikeassa myös nykyään taitaa edelleen olla 100 sekunnin blindtime, ja jotta siitä saa jotain irti sitä kannattaa lukea suoraan itse (esim. Zigbee2mqtt) eikä siis valoihin Ikean tavoin suoraan parittamisella, jolloin on 3 minuuttia päällä.

Itse olen rakentanut systeemin siten että reilu 10 Hue Motion sensoria, joista hyödynnän automaatioissa myös valoisuuden mittauksen ( lämpötiloja en, koska huoneissa Mijian näytölliset Bluetooth sensorit) lisäksi huoneissa tyypillisesti myös 1-3 muuta sensoria pääasiassa Ikeaa, mutta myös muutamia Sonoffin ja Lidlin zigbee Motion sensoreita (en suosittele). Näin ei juurikaan jää katvealueita ja harvoin valot sammuvat pois, kun paikallaan ollessaankin yleensä jokin sensoreista huomaa pienet liikkeet.
 
Kyllähän tuo Hue Motion sensor on zigbee-sensoreista mielestäni paras. Siinähän on mukana myös valoisuussensori ja lämpötilasensori, joten jos niitäkin tarvitsee, niin saa yhdessä laitteessa nämä kaikki ja patterit kestävät ihan eri malliin, kuin Ikeassa joita saa vaihtaa muutaman kuukauden välein. Ikeassa myös nykyään taitaa edelleen olla 100 sekunnin blindtime, ja jotta siitä saa jotain irti sitä kannattaa lukea suoraan itse (esim. Zigbee2mqtt) eikä siis valoihin Ikean tavoin suoraan parittamisella, jolloin on 3 minuuttia päällä.

Itse olen rakentanut systeemin siten että reilu 10 Hue Motion sensoria, joista hyödynnän automaatioissa myös valoisuuden mittauksen ( lämpötiloja en, koska huoneissa Mijian näytölliset Bluetooth sensorit) lisäksi huoneissa tyypillisesti myös 1-3 muuta sensoria pääasiassa Ikeaa, mutta myös muutamia Sonoffin ja Lidlin zigbee Motion sensoreita (en suosittele). Näin ei juurikaan jää katvealueita ja harvoin valot sammuvat pois, kun paikallaan ollessaankin yleensä jokin sensoreista huomaa pienet liikkeet.
Kuulostaa pätevältä systeemiltä. Saakohan noita Hue-sensoreita jostain halvemmalla kuin Verkkokaupan 33,50€/kpl? Tulee äkkiä kalliiksi jos noita enemmänkin hommaa... Ominaisuudet on kyllä hyvät, toisaalta Ikeaa saa kolme yhden Huen hinnalla... Lämpötilojen suhteen minullakin on noita Mijan bluetooth-sensoreita ja jostain olin lukevinani että nuo Huet näyttää jotain 10C korkeampaa lämpötilaa kuin pitäisi. Mutta tuo valoisuussensori on kyllä aika kätevä juttu, sillä tosiaan saa tehtyä järkeviä automaatioita (sytytetään valo liikkeestä vain, jos on riittävän hämärää).

Tosin minulla ei ole mitään zigbee-verkkolaitteita jotka loisivat meshin ja näin ollen lisää kantamaa, kun kaikki zigbeet ovat patterivehkeitä. Zigbee-pistorasioita sen sijaan on jonkin verran ympäriinsä. Harmi että Shellyt toimivat wifillä, nyt olisi hyvä kantama zigbeen osalta jos nuo olisivat zigbee-laitteita :) Autotallissa on yksi zigbee ja näyttää ainakin siellä rasian sisällä olevan melko heikko wifi-signaali vaikka Deco onkin talossa autotallin vastaisella seinällä. Mutta välissä on kuitenkin kaksi paksua seinää ja ehkä 8 metriä lisäksi... Ja tuonne autotalliin(kin) pitäisi kyllä älykäs liiketunnistin saada.
 
Kuulostaa pätevältä systeemiltä. Saakohan noita Hue-sensoreita jostain halvemmalla kuin Verkkokaupan 33,50€/kpl? Tulee äkkiä kalliiksi jos noita enemmänkin hommaa... Ominaisuudet on kyllä hyvät, toisaalta Ikeaa saa kolme yhden Huen hinnalla... Lämpötilojen suhteen minullakin on noita Mijan bluetooth-sensoreita ja jostain olin lukevinani että nuo Huet näyttää jotain 10C korkeampaa lämpötilaa kuin pitäisi. Mutta tuo valoisuussensori on kyllä aika kätevä juttu, sillä tosiaan saa tehtyä järkeviä automaatioita (sytytetään valo liikkeestä vain, jos on riittävän hämärää).

Tosin minulla ei ole mitään zigbee-verkkolaitteita jotka loisivat meshin ja näin ollen lisää kantamaa, kun kaikki zigbeet ovat patterivehkeitä. Zigbee-pistorasioita sen sijaan on jonkin verran ympäriinsä. Harmi että Shellyt toimivat wifillä, nyt olisi hyvä kantama zigbeen osalta jos nuo olisivat zigbee-laitteita :) Autotallissa on yksi zigbee ja näyttää ainakin siellä rasian sisällä olevan melko heikko wifi-signaali vaikka Deco onkin talossa autotallin vastaisella seinällä. Mutta välissä on kuitenkin kaksi paksua seinää ja ehkä 8 metriä lisäksi... Ja tuonne autotalliin(kin) pitäisi kyllä älykäs liiketunnistin saada.
Ikean älypistorasiat ovat edullinen tapa laajentaa mesh-verkkoa, jos ei esim. zigbee-lampuille ole tarvetta tai sopivaa paikkaa.

Itse olen vain muutaman noista Hue Motion sensoreista ostanut normaalihinnoilla, aika ajoin esim. Clas Ohlsonilla on ollut ne 20% alennuksessa. Suurimman osan ostin kun Citymarketit tyhjensivät viime vuonna Hue-mallistonsa ja myivät noita 25e/kpl.

Lämpötila-sensorit tosiaan näyttävät vähän mitä sattuu, ja silloin kun niitä vielä käytin, ”kalibroin” ne home Assistantin templatesensoreiksi. Ei nyt ihan kymmentä astetta ole minulla heittäneet, mutta tyypillisesti 1,5-4 astetta näyttävä liian pieniä arvoja.
 
Tässä nyt kikkaillut ovikello/kamera pop uppi automaation kanssa, mutta en nyt keksi mikä mättää. Tuon shellyn detached switchin sai nyt ilmesti toimimaan ilman mqtt brokeria, niin mennään oman integraation kautta.

Automaatio toimii osittain. Eli kun painan ovikelloa mitään ei tapahdu, mutta kun muutan manuaalisesti kehittäjän työkalun kautta inputin tilaa automaatio laukeaa. Mikähän tässä nyt mättää?

YAML:
alias: Katoskamera popup/ovikello
description: ''
trigger:
  - platform: state
    to: 'on'
    entity_id: binary_sensor.ovikello_input
condition: []
action:
  - service: browser_mod.more_info
    data:
      entity_id: camera.katos_2
      deviceID:
        - e737e6a3-52842c32
  - service: switch.turn_on
    target:
      device_id: add03081b4c287649a6369fa60801e5f
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
  - service: switch.turn_off
    target:
      device_id: add03081b4c287649a6369fa60801e5f
mode: single

Tuossa vielä tuo automaatio miten se on tehty.
 
Posti toi aiemmin Shellyjä (Shelly 1, Shelly 1L ja Shelly 2.5, jokaista 2 kpl) ja sähkäri kävi tänään niitä ihmettelemässä ja asentelemassa valokytkimen rasioihin ja valaisimen rasioihin tapauksesta riippuen. Helposti kyllä kaikki löytyivät Shellyn omalla appsilla, ja firmware-päivityksetkin menivät OTA-menetelmällä sukkana sisään. Hauskasti noissa Shelly 1:ssä oli appin mukaan yhteensopimaton firmware-versio valmiina, mutta päivittyivät nekin uuteen. Home Assistantkin löysi kaikki Shellyt automaattisesti (kun olin valmiiksi asentanut sen integraation), ja nyt onnistuu valojen päälle/poiskliksuttelu niin perinteisesti seinäkytkimistä kuin Home Assistantistakin.

Mutta seuraava vaihe olisi sitten automaattisesti valojen sytyttely ja sammuttelu, ja sitä varten tarvitaan liiketunnistimia. Mitä tunnistimia nykyään porukka käyttää? Philips HUE taitaa olla paras, mutta on myös pirun arvokas, etenkin jos/kun näitä tarvitaan monta... Aqarassa taas tuo 70 sekunnin cooldown-periodi kuulostaa aivan liian pitkältä (vs. Huen 10 sekuntia), vaikka tätäkin saa jollain kolvauksella vissiin reilustikin alaspäin. Mutta onko Ikean liiketunnistin (maksaa 10€) ihan ookoo? Itsellä olisi näitä 2 kpl tällä hetkellä käyttämättä, olivat vanhassa talossani käytössä ja toimivat esim. vessassa suht hyvin joten niitäkö kämppä täyteen sitten?
Itse olen todennut että nuo IKEA / HUE / Aqara ovat vähän kökköjä kun noissa on tuo "cooldown". Itselläni omissa ilmaisimissa ei moista ole, koska käytän langallisten rikkareiden ilmaisimia jotka hälyttävät heti kun havaitsevat liikettä ja kuittaantuvat käytännössä välittömästi kun liike lakkaa. Noilla ominaisuuksilla tietty ei langattomia taida miltään valmistajalta löytyä mutta itselläni kun noita on jäänyt nurkkiin kun aikanaan noin viitisen vuotta asentelin noita työkseni. Itselläni nuo tulevat alue/huonekohtaisesti kaapeloituna yhteen paikkaan ja siellä sitten poweroidaan ilmaisimet 12V powerilla ja ESP32 ottaa kärkitietoja vastaan ja välittää ne Homeassistantiin wifillä.

Toisaalta ymmärrän tuon cooldownin mutta toisaalta en, joskus haluaa "läsnäolotunnistimen" eli joku ilmaisin aktivoituu ja pitää hälytystä päällä x aikaa ja jos ajan päätyttyä liikettä huomataan niin liipaistaan uudestaan. Toisinaan taas tarvitsee tarkempaa tietoa liikkeestä ja silloin softalla voisi liipoa uusiksi joka kerta kun ilmaisin ilmoittaa liikkeestä. Olisi kiva että noissa langattomissa olisi edes valittavissa molemmat moodit pariston kestävyyden kustannuksella.
 
Onko suosituksia Zigbee-vesivuotoilmaisimesta kun käytössä on Home Assistant + ConBee II? Aqaralta löytyy eikä maksa paljoa, mahtaako olla luotettava?
 
Täällä ollut samanlaisessa setissä kaksi aqaran vuotoilmaisinta ilman ongelmia. Nastoihin pystyy aika helposti liittämään piuhat, eli anturin ei tarvitse välttämättä olla lattialla tms. kastuvassa paikassa.
 
Onko suosituksia Zigbee-vesivuotoilmaisimesta kun käytössä on Home Assistant + ConBee II? Aqaralta löytyy eikä maksa paljoa, mahtaako olla luotettava?

The Hook Up noita testasi mutta Aquara oli ainut Zigbee-malli. Pärjäsi kuitenkin ihan hyvin ja testasi eri näkökulmista:

 
Ei kenelläkään ole sattumalta jäänyt hyllyyn Lidlin Silvercrest Smart Home -pistorasioita? Voisin lunastaa ainakin pari sellaista pois.
 
Tässä nyt kikkaillut ovikello/kamera pop uppi automaation kanssa, mutta en nyt keksi mikä mättää. Tuon shellyn detached switchin sai nyt ilmesti toimimaan ilman mqtt brokeria, niin mennään oman integraation kautta.

Automaatio toimii osittain. Eli kun painan ovikelloa mitään ei tapahdu, mutta kun muutan manuaalisesti kehittäjän työkalun kautta inputin tilaa automaatio laukeaa. Mikähän tässä nyt mättää?

YAML:
alias: Katoskamera popup/ovikello
description: ''
trigger:
  - platform: state
    to: 'on'
    entity_id: binary_sensor.ovikello_input
condition: []
action:
  - service: browser_mod.more_info
    data:
      entity_id: camera.katos_2
      deviceID:
        - e737e6a3-52842c32
  - service: switch.turn_on
    target:
      device_id: add03081b4c287649a6369fa60801e5f
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
  - service: switch.turn_off
    target:
      device_id: add03081b4c287649a6369fa60801e5f
mode: single

Tuossa vielä tuo automaatio miten se on tehty.
Miksi triggeröit statesta etkä devicestä? Eikö shellyn input kuulostaisi toimivammalta :hmm:
 
Miksi triggeröit statesta etkä devicestä? Eikö shellyn input kuulostaisi toimivammalta :hmm:
Nythän mulla siis on shellyn painike määritelty "detached switch" eli haen nyt tällä sitä että voin rajata ovikellon toimintaa tiettyjen määritysten mukaan. Mutta nyt näyttää siltä että ongelma rajautuu ihan fyysiseen ovikellon painikkeeseen. 40v vanha painonappi taitaa olla tulossa eläkäikään. Vaikka napin painoi pohjaan ei mitään tapahdu, mutta kun sitä heilutti samalla ovikello soi ja pop-upit hyppäsi näytölle.
 
Nythän mulla siis on shellyn painike määritelty "detached switch" eli haen nyt tällä sitä että voin rajata ovikellon toimintaa tiettyjen määritysten mukaan. Mutta nyt näyttää siltä että ongelma rajautuu ihan fyysiseen ovikellon painikkeeseen. 40v vanha painonappi taitaa olla tulossa eläkäikään. Vaikka napin painoi pohjaan ei mitään tapahdu, mutta kun sitä heilutti samalla ovikello soi ja pop-upit hyppäsi näytölle.
Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin että HA:ssa triggerinä käyttää device ja shellyn inputtia. Sinänsä ajaa tässä tapauksessa saman kuin state, mutta ei tarvitse selvittää onko oikea state "on" vai "powered" tms. joka helposti aiheuttaa juuri tuollaisen "ei triggaa"-ongelman kun kirjoitettu väärässä muodossa.
Mutta tässä tapauksessa ei siis kyse siitä :thumbsup:
 
Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin että HA:ssa triggerinä käyttää device ja shellyn inputtia. Sinänsä ajaa tässä tapauksessa saman kuin state, mutta ei tarvitse selvittää onko oikea state "on" vai "powered" tms. joka helposti aiheuttaa juuri tuollaisen "ei triggaa"-ongelman kun kirjoitettu väärässä muodossa.
Mutta tässä tapauksessa ei siis kyse siitä :thumbsup:
Testasin juurikin tuota kun manuaalisesti tein ohjauksen ja vaihdoin tilaksi 'on'. Nyt pitää tutkia miten saan sen snapshotin puhelimeen jos nappia painetaan kun kukaan ei ole kotona ja käydä ostamassa uusi painike.
 
Näkyy 17.12. firmiksessä tulleen mahdollisuus nostaa lähetystehoa Sonoffin zigbee plus tikulla. Paketista vedettynä lähettää 5dBm, mutta nyt voi kääntää +20dBm. Muutenkin tuntuu ehkä jonkun verran responsiivisemmalta valot kun päivitti. Z2M kanssa ainakaan ei tarvitse parittaa edes laitteita uudelleen.
 
Onko kellään muulla esiintynyt LED-valojen välkkymisongelmaa Shelly 1L:n kanssa? Vessassa oli alunperin 2 kpl 20W halogeenispotteja joista toinen oli palanut jo ennenkuin Shelly asennettiin (huom, ilman bypassia koska kytkettiin katossa jossa nolla löytyi), ja homma toimi tuolla yhdellä spotilla ok. Sähkäri sanoi että nythän voinkin vaihtaa LED-spotit tilalle kun nollakin on kytketty niin ei pitäisi sitä 20W minimivaatimusta tarvita.

No, hain tänään Tokmannilta 2 kpl halpoja Energy+ -spotteja 2,9W, ja asensin ne paikoilleen, mutta kummatkin lamput paloivat jollain 50% valoteholla ja välkkyivät todella ärsyttävästi. Eikä tuo hävinnyt minnekään, ennenkuin korvasin toisen LED-spotin sillä ehjällä halogeenispotilla, jolloin kaikki toimi taas normaalisti. Eli se yksi LED-spottikin paloi nyt täydellä teholla ilman välkkymistä. Ihan kuin tuo Shelly 1L vaatisi sen 20W kuorman nollankin kanssa?
 
Onko kellään muulla esiintynyt LED-valojen välkkymisongelmaa Shelly 1L:n kanssa? Vessassa oli alunperin 2 kpl 20W halogeenispotteja joista toinen oli palanut jo ennenkuin Shelly asennettiin (huom, ilman bypassia koska kytkettiin katossa jossa nolla löytyi), ja homma toimi tuolla yhdellä spotilla ok. Sähkäri sanoi että nythän voinkin vaihtaa LED-spotit tilalle kun nollakin on kytketty niin ei pitäisi sitä 20W minimivaatimusta tarvita.

No, hain tänään Tokmannilta 2 kpl halpoja Energy+ -spotteja 2,9W, ja asensin ne paikoilleen, mutta kummatkin lamput paloivat jollain 50% valoteholla ja välkkyivät todella ärsyttävästi. Eikä tuo hävinnyt minnekään, ennenkuin korvasin toisen LED-spotin sillä ehjällä halogeenispotilla, jolloin kaikki toimi taas normaalisti. Eli se yksi LED-spottikin paloi nyt täydellä teholla ilman välkkymistä. Ihan kuin tuo Shelly 1L vaatisi sen 20W kuorman nollankin kanssa?

Onko kyseessä 230V vai 12V polttimot?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 336
Viestejä
4 504 828
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom