Kotiautomaatio

Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381

Noilla kahdella jos lähtisi liikkeelle, niin saisin käyttöliittymästä kytketty esim. ikea pistorasiat päälle ja pois?
Conbee on hyvä vaihtoehto ja pitäisi tukea 100+ laitteen zigbee-meshiä. Ikean trådfrit saat sen kanssa ohjaukseen kyllä.

Halvimmalla pääset muutaman euron cc2531-tikulla, johon voi sitten flashata itse firmiksen ja ohjata vaikkapa Zigbee2mqtt:llä tai käyttää HA:n zha-integraatiota. Jälkimmäisestä ei ole kokemusta, mutta on ilmeisesti kehittynyt viime kuukausina ja tukee myös todella monia laitteita. Cc2531 huonona puolena on vähäinen muisti, jolloin isommissa zigbee-mesheissä voi tulla ongelmia. Minulla oli aiemmin tämä tikku käytössä, ja sain sillä kyllä lähes ongelmitta ohjattua yli 50 laitteen meshiä. Tikun flashays onnistuu Cc-debuggerilla ja sopivilla kaapeleilla helposti tai sitten suoraan myös RasPin avulla.

Conbee II kanssa Zigbee2mqtt tuki taitaa olla edelleen experimental, mutta zha-tuki löytyy. Conbeen konfiguroinnissa näitä yleisimmin käytössä lienee kuitenkin deCONZ.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Onko aika jo jättänyt cozify hubin vai onko se ihan varteenotettava vaihtoehto laitteiden sydämeksi? Mitä se tarjoaa enemmän hinnan lisäksi, jos vertaa Aqara hubiin? Hinta ero on kuitenkin huomattava.
Kahdee tutustua Hubitatiin. Mulle toi ruksasi kaikki kohdat mitä kaipasin. Tukee kaikkia yleisiä standardeja ja on paikallinen, mutta ulkoa käytettävissä eikä ole paha hintanaltaankaan. Nuo Xiaomin hubit on sidottuja niihin puolikielisiin erittäin vaikeasti käytettäviin appeihin missä on aluerajaukset.
 
Liittynyt
21.03.2018
Viestejä
73
Kahdee tutustua Hubitatiin. Mulle toi ruksasi kaikki kohdat mitä kaipasin. Tukee kaikkia yleisiä standardeja ja on paikallinen, mutta ulkoa käytettävissä eikä ole paha hintanaltaankaan. Nuo Xiaomin hubit on sidottuja niihin puolikielisiin erittäin vaikeasti käytettäviin appeihin missä on aluerajaukset.
Tämä oli kävi myös mielessä ja tuon jonkin revikan laitteesta katsoi, oli tosin jo vuoden vanha. Hyvä fiilis jäi, mutta hankita pitäisi tehdä ilmeisesti suoraan ameriikoista asti. 160€ taitaa olla posteineen ja tuohon sitten verot päälle vielä. Onko täällä kellään tätä hubitatia käytössä? Onko stabiili vehje?
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
51
Pumppu on Hitachi RAC-35. Tämän (SPX-WFG01) wifi palikan vaatii että saa netin päähän. On varmaakin olemassa jotain etäohjattavia IR-lähettimiäkin mutta eivät taida olla kovin luotettavia?
Mökillä ei ole muita härpäkkeitä tällä hetkellä kun 4G-reititin. Keskipisteellä tarkoitat varmaan Apple TV:tä tai iPadiä?
Vaatiiko tuo home assistant ainoastaan raspberry pi:n ja siihen asennettuna nuo integraatiot jolloin voin iphone tai android laitteella ja home assistant app:llä ohjata pumppua etänä?
Juuri osui silmään tuollainen Nedisin IR-lähetin, itellä ei suuremmin tarvetta, mutta kävi tuo lämpöilmapumppu kuvio mielessä vaikka porukoiden mökille... eikä olis tolkuttoman kallis kokeilu edes.
 
Liittynyt
21.03.2018
Viestejä
73
Mitä ongelmia on odotettavissa jos HA pistää pyörimään esim rpi3+ kera muistikortille? Tuntuu että moni on päivittänyt järjestelmänsä usb-ssd levyyn.
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
365
Ei kait siinä muuta ongelmaa ole kuin että ennemmin tai myöhemmin sd-kortti korruptoituu? Lokien vähentäminen/siirtäminen johonkin muualle verkon yli tietty siirtää tätä tapahtumaa. Plus et ssd on luonnollisesti nopeampi..
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Tämä oli kävi myös mielessä ja tuon jonkin revikan laitteesta katsoi, oli tosin jo vuoden vanha. Hyvä fiilis jäi, mutta hankita pitäisi tehdä ilmeisesti suoraan ameriikoista asti. 160€ taitaa olla posteineen ja tuohon sitten verot päälle vielä. Onko täällä kellään tätä hubitatia käytössä? Onko stabiili vehje?
Mulla on pyörinyt kaikki kotona Hubitatin päällä reilun vuoden. On kyllä yksi parhaita teknisiä hankintoja, joita olen hankkinut. Kertaakaan en ole sitä tarvinnut bootata, mutta en tiedä kun noita päivityksi tulee niin tiuhaan, että boottako se itse itsensä silloin. Tsäkästä lienee kiinni kiertääkö tullin kautta vai ei.
 
Liittynyt
21.03.2018
Viestejä
73
Itse hommasin oman Hubitattini täältä (ihan kohtuuhintaan ja nopealla toimituksella); Hubitat Elevation Hub C-7 EU/UK version - Smart Home Control and Automation 860453001807 | eBay
Toistaiseksi toiminut ongelmitta, vähän oli jumppaa saada erilaiset aiemmin kertyneet Xiaomit kiinni ja kukkumaan ennen kuin löysi community-ajurit joilla alkoi bitti liikkua.
Valmistajan omilla sivuilla oli tuo jossain black tarjouksessa. Otin sieltä, kuljetuksineen 160$.

Eli päädyin nyt kuitenkin tähän valmisratkaisuun rpi:n sijaan. Nyt sitten vaan odotellaan hubia kotiin
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Itse hommasin oman Hubitattini täältä (ihan kohtuuhintaan ja nopealla toimituksella); Hubitat Elevation Hub C-7 EU/UK version - Smart Home Control and Automation 860453001807 | eBay
Toistaiseksi toiminut ongelmitta, vähän oli jumppaa saada erilaiset aiemmin kertyneet Xiaomit kiinni ja kukkumaan ennen kuin löysi community-ajurit joilla alkoi bitti liikkua.
Näemmä minäkin ostin aikanaan omani tuolta, koska kun klikkasin linkkiä "You bought this item". Enpä muistanut mistä olin omani hankkinut
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Löytyy kotoa sonoffin pistorasioita ja tuli tilattua nyt huen valaisimia. Olenko ymmärtänyt oikein että huen ohjelmiston kanssa toimii ainoastaan osramin pistorasia?

Sonoffin laitteita El saa mitenkään huen ohjelmistoon kiinni kun ei sisällä zigbeetä?

Saako sonoffin ja huen valaisimia ohjattua samalla ohjelmistolla, esim. Samsungin smart thing hubilla? Samsung SmartThings Hub -kotiautomaatio-ohjain 78,00

Huen ohjelmistossa on käsittääkseni todella laajasti eri asetuksia valoille, jos liitän ne tähän samsungin hubiin, onko siinä yhtä paljon säätömahdollisuuksia ilman hirveitä säätöjä?

Jos haluan liittää vesiantureita ym. Niin tämän ylläolevan laitteen avulla onnistuu käyttämään eri valmistajan tuotteita, kunhan tarkistaa että liitettävät laitteet käyttää zigbeetä?

Pahoittelut aloittelijan yksinkertaisista kysymyksistä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Kahdee tutustua Hubitatiin. Mulle toi ruksasi kaikki kohdat mitä kaipasin. Tukee kaikkia yleisiä standardeja ja on paikallinen, mutta ulkoa käytettävissä eikä ole paha hintanaltaankaan. Nuo Xiaomin hubit on sidottuja niihin puolikielisiin erittäin vaikeasti käytettäviin appeihin missä on aluerajaukset.
Täällä kans peukku Hubitatille.

Itse Aloitin Alexasta, siihen mukaan Aqara. Sitten luulin, että tiedän jo tarpeeksi ja Hommasin Raspbin ja Conbee 2 -tikun. Se ei mennytkään kuten elokuvissa, ei onnistunut mikään.
Nykyään kaikki tapahtuu vain ja ainoastaan Hubitatilla.


Jos muuten joku haluaa ostaa viikon verran testatun Raspbi 4 ja Conbee 2 -tikun, voin myydä! Taitaa olla juurikin tämä pakkaus. https://www.amazon.de/-/en/Labists-Raspberry-Ultimate-Class10-switching/dp/B07W7Q6ZC9

EDIT: MYYTY
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Mitä kaikkea olet rakentanut? Kotiautomaatio kiinnostaa kovasti, mutta kiinnostaisi kuulla käytännön ratkaisuja, joita on saatu aikaan.
Jaa a, katsotaan muistanko kaiken:
  • Ulkovalot syttyvät ja sammuvat auringon nousun ja laskun mukaan. (Awaran ja Huen lamput) Uutena myös jouluvalot toimivat vain pimeällä
  • Joka huoneessa lämpötilasensori, joista ei vielä tapahdu mitään muuta kuin omaa seurantaa
  • Sisällä osa valoista syttyy ja sammuu liiketunnisimien ja ovisensoreiden mukaan (Aqaran ja Huen lamput, Huen liiketunnistimet ja Aqaran ovisensorit)
  • Frouvan teevedenkeitin napsahtaa päälle, kun makkarin ovi aukeaa aamulla. (Aqaran ovisensori ja Nediksen(?) plugi)
  • Volvoni käynnistyy, kun avaan kodinhoitohuoneen oven (Aqaran ovisensori ja Volvon driver Hubitatissa)
  • Sauna on käyttövalmis -ilmoitus puhelimeen (Aqaran lämpötilasensori)
  • Pyykinpesukoneessa on Aqaran tärinäsensori, jonka pitäisi ilmoittaa kun homma valmis, se ei ole ihan 100 % luotettava
  • Tiski- ja pyykinkpesukoneen sekä jakotukkien alla on Aqaran vuotoilmaisin, mikä olisi vesivahingon mahdollisuus. Tähän olisi tarkoitus liittää pääventtiilille sellainen katkaisin, joka kääntäisi tilanteen tullen venttiilin kiinni. En ole vielä saanut aikaiseksi.
  • Ilmalämpöpumppu sammuu, kun ovi/ovet ovat olleet x-aikaa auki. Tätä vasta testailen, mikä olisi järkevää. (Aqaran ovisensorit ja Mitsun LN35)

Tuossa nyt jotain. Lisäksi Hubitatilla (ja myös Home Assistantilla) saa tehtyä Dashboardeja, joista voit seurata vaikka sisä- ja ulkolämpötiloja, säätää valoja, ilppiä, mitä vaan. Siihen saa lisäosia, joiden ansiosta se on täysin customoitavissa. Näitä on tarkoitus tehdä ympäri kämppää.

Sain tehtyä Hubitatilla kaiken sen, mitä olin Home Assistantilla haaveillut. Jotenkaan vaan en osannut yhtään sitä HA:ta käyttää. Ei oltu suunniteltu minulle. Hubitatiin kaikki laitteet menevät sukkana sisään. Automaatio on miljoona kertaa monipuolisempi, kuin Alexalla tai Aqaralla.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Jaa a, katsotaan muistanko kaiken:
  • Ulkovalot syttyvät ja sammuvat auringon nousun ja laskun mukaan. (Awaran ja Huen lamput) Uutena myös jouluvalot toimivat vain pimeällä
  • Joka huoneessa lämpötilasensori, joista ei vielä tapahdu mitään muuta kuin omaa seurantaa
  • Sisällä osa valoista syttyy ja sammuu liiketunnisimien ja ovisensoreiden mukaan (Aqaran ja Huen lamput, Huen liiketunnistimet ja Aqaran ovisensorit)
  • Frouvan teevedenkeitin napsahtaa päälle, kun makkarin ovi aukeaa aamulla. (Aqaran ovisensori ja Nediksen(?) plugi)
  • Volvoni käynnistyy, kun avaan kodinhoitohuoneen oven (Aqaran ovisensori ja Volvon driver Hubitatissa)
  • Sauna on käyttövalmis -ilmoitus puhelimeen (Aqaran lämpötilasensori)
  • Pyykinpesukoneessa on Aqaran tärinäsensori, jonka pitäisi ilmoittaa kun homma valmis, se ei ole ihan 100 % luotettava
  • Tiski- ja pyykinkpesukoneen sekä jakotukkien alla on Aqaran vuotoilmaisin, mikä olisi vesivahingon mahdollisuus. Tähän olisi tarkoitus liittää pääventtiilille sellainen katkaisin, joka kääntäisi tilanteen tullen venttiilin kiinni. En ole vielä saanut aikaiseksi.
  • Ilmalämpöpumppu sammuu, kun ovi/ovet ovat olleet x-aikaa auki. Tätä vasta testailen, mikä olisi järkevää. (Aqaran ovisensorit ja Mitsun LN35)

Tuossa nyt jotain. Lisäksi Hubitatilla (ja myös Home Assistantilla) saa tehtyä Dashboardeja, joista voit seurata vaikka sisä- ja ulkolämpötiloja, säätää valoja, ilppiä, mitä vaan. Siihen saa lisäosia, joiden ansiosta se on täysin customoitavissa. Näitä on tarkoitus tehdä ympäri kämppää.

Sain tehtyä Hubitatilla kaiken sen, mitä olin Home Assistantilla haaveillut. Jotenkaan vaan en osannut yhtään sitä HA:ta käyttää. Ei oltu suunniteltu minulle. Hubitatiin kaikki laitteet menevät sukkana sisään. Automaatio on miljoona kertaa monipuolisempi, kuin Alexalla tai Aqaralla.
Mitä kautta Hubitat juttelee Mitsun Ilpin kanssa?
 
Liittynyt
21.03.2018
Viestejä
73
Jaa a, katsotaan muistanko kaiken:
  • Ulkovalot syttyvät ja sammuvat auringon nousun ja laskun mukaan. (Awaran ja Huen lamput) Uutena myös jouluvalot toimivat vain pimeällä
  • Joka huoneessa lämpötilasensori, joista ei vielä tapahdu mitään muuta kuin omaa seurantaa
  • Sisällä osa valoista syttyy ja sammuu liiketunnisimien ja ovisensoreiden mukaan (Aqaran ja Huen lamput, Huen liiketunnistimet ja Aqaran ovisensorit)
  • Frouvan teevedenkeitin napsahtaa päälle, kun makkarin ovi aukeaa aamulla. (Aqaran ovisensori ja Nediksen(?) plugi)
  • Volvoni käynnistyy, kun avaan kodinhoitohuoneen oven (Aqaran ovisensori ja Volvon driver Hubitatissa)
  • Sauna on käyttövalmis -ilmoitus puhelimeen (Aqaran lämpötilasensori)
  • Pyykinpesukoneessa on Aqaran tärinäsensori, jonka pitäisi ilmoittaa kun homma valmis, se ei ole ihan 100 % luotettava
  • Tiski- ja pyykinkpesukoneen sekä jakotukkien alla on Aqaran vuotoilmaisin, mikä olisi vesivahingon mahdollisuus. Tähän olisi tarkoitus liittää pääventtiilille sellainen katkaisin, joka kääntäisi tilanteen tullen venttiilin kiinni. En ole vielä saanut aikaiseksi.
  • Ilmalämpöpumppu sammuu, kun ovi/ovet ovat olleet x-aikaa auki. Tätä vasta testailen, mikä olisi järkevää. (Aqaran ovisensorit ja Mitsun LN35)

Tuossa nyt jotain. Lisäksi Hubitatilla (ja myös Home Assistantilla) saa tehtyä Dashboardeja, joista voit seurata vaikka sisä- ja ulkolämpötiloja, säätää valoja, ilppiä, mitä vaan. Siihen saa lisäosia, joiden ansiosta se on täysin customoitavissa. Näitä on tarkoitus tehdä ympäri kämppää.

Sain tehtyä Hubitatilla kaiken sen, mitä olin Home Assistantilla haaveillut. Jotenkaan vaan en osannut yhtään sitä HA:ta käyttää. Ei oltu suunniteltu minulle. Hubitatiin kaikki laitteet menevät sukkana sisään. Automaatio on miljoona kertaa monipuolisempi, kuin Alexalla tai Aqaralla.
Hyviä ideoita, kiitos. Mitä lämpömittaria pidät saunassa? Tuosta saa jo pitkän pennin säästöä aikaan, kun saa tiedon saunan ollessa sopivan lämmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Hyviä ideoita, kiitos. Mitä lämpömittaria pidät saunassa? Tuosta saa jo pitkän pennin säästöä aikaan, kun saa tiedon saunan ollessa sopivan lämmin.
Ihan tuota Aqaran sensoria. Olen jemmannut sen alalauteiden alle. Ei pitäisi olla sille liian kuuma, eikä vesi ja kosteus pääse sille. Muutaman testiajon jälkeen kun katsoo, että kun sauna on omasta mielestä valmis, katsoo mitä Aqaran sensori näyttää lämpötilaksi ja tekee siihen lämpötilaan sen ilmoituksen.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Joku australialainen tyyppi teki siihen draiverin: Anyone Using Mitsubishi WiFi Controllers / Apps (MELCloud) in Europe

Kertoo myös tuosta Hubitat Communitystä, kun tuo ei itse hyödy tuosta mitenkään, koska Mitsun MelCloud toimii vain Euroopassa. Muualla käytössä MelView.
Joo jotain tällaista arvelinkin. Itsellä vielä toistaiseksi Smartthings käytössä (ei juttele MelCloudin kanssa, ainakaan tietääkseni) mutta tuo Hubitat alkaa vaikuttaa kokoajan mielenkiintoisemmalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Joo jotain tällaista arvelinkin. Itsellä vielä toistaiseksi Smartthings käytössä (ei juttele MelCloudin kanssa, ainakaan tietääkseni) mutta tuo Hubitat alkaa vaikuttaa kokoajan mielenkiintoisemmalta.
Mulla oli Smartthings jo ostoskorissa, kunnes jostain nousi tuo Hubitat esille. Ilmeisen samanlaisia ovat keskenään.

Se tässä voi olla jollekkin miinusta, että systeemi on täysin lokaali. Eli et voi esim sammuttaa valoja tai avata ovia (niin joo mulla on myös Danalock tossa, mutta siihen ei ole mitään automaatioo) etänä. Ilmeisesti saa jotenkin VPN:llä kierrettyä, mutta eipä ole ollut syytä sitä tehdä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Onko paljuun saatavilla sensoria joka mittaa veden lämpötilaa?

Tänä kiinnostaa, nukutaanko rouvan kans eri huoneissa? :D mitä jos yöllä käy wcssä? Mitä jos unohtaa veden laittaa illalla keittimeen? @miimaa
  • Frouvan teevedenkeitin napsahtaa päälle, kun makkarin ovi aukeaa aamulla. (Aqaran ovisensori ja Nediksen(?) plugi)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Vaikka ruuvitag kellumaan sinne?
Toki nyt mikä vaan mikä kestää vettä ja muuten vastaa tarpeita liitettävyyden suhteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Tänä kiinnostaa, nukutaanko rouvan kans eri huoneissa? :D mitä jos yöllä käy wcssä? Mitä jos unohtaa veden laittaa illalla keittimeen? @miimaa
  • Frouvan teevedenkeitin napsahtaa päälle, kun makkarin ovi aukeaa aamulla. (Aqaran ovisensori ja Nediksen(?) plugi)
Nukutaan joo. Automaatio on voimassa vain tietyllä aikavälillä. Eli suurinpiirtein niihin aikoihin, kun herätys on. Frouva nousee aiemmin, niin käynnistyy sitten hänen liikkeistään. Ilmeisesti tuon saisi myös puhelimen herätyskellon mukaan.

Vedenkeittimen joutuu illalla laittamaan napista päälle ihan manuaalisesti, eli siinä tulee vesi lisättyä.

Nämä on näitä kun frouva naureskelee mun harrastukselle, mutta jonkin ajan päästä ollaan yhtä mieltä, että onhan toi sittenkin ihan mukava lisä. Ainakin silloin tällöin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Ihan tuota Aqaran sensoria. Olen jemmannut sen alalauteiden alle. Ei pitäisi olla sille liian kuuma, eikä vesi ja kosteus pääse sille. Muutaman testiajon jälkeen kun katsoo, että kun sauna on omasta mielestä valmis, katsoo mitä Aqaran sensori näyttää lämpötilaksi ja tekee siihen lämpötilaan sen ilmoituksen.
Mulla on Aqaran lämpötilasensori kiinnitetty saunan lämpömittarin taakse joka tietysti suhteellisen korkealla ja ihan hyvin on kestänyt jo +6 kuukautta. Antaa paljon tarkemman kuvan sopivasta lämpötilasta kuin lauteiden alla, joka meillä ainakin on PALJON alhaisempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Mulla on Aqaran lämpötilasensori kiinnitetty saunan lämpömittarin taakse joka tietysti suhteellisen korkealla ja ihan hyvin on kestänyt jo +6 kuukautta. Antaa paljon tarkemman kuvan sopivasta lämpötilasta kuin lauteiden alla, joka meillä ainakin on PALJON alhaisempi.
Joo siis mulla on Hubitatissa hälytys 29 asteelle saunan ollessa 65 astetta. Mä sen joskus sen noin mietin, kun lupaako ne tolle sensorille 40 asteen sietokyvyn.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Mulla oli Smartthings jo ostoskorissa, kunnes jostain nousi tuo Hubitat esille. Ilmeisen samanlaisia ovat keskenään.

Se tässä voi olla jollekkin miinusta, että systeemi on täysin lokaali. Eli et voi esim sammuttaa valoja tai avata ovia (niin joo mulla on myös Danalock tossa, mutta siihen ei ole mitään automaatioo) etänä. Ilmeisesti saa jotenkin VPN:llä kierrettyä, mutta eipä ole ollut syytä sitä tehdä.
Nyt en ymmärrä mitä kirjoitat. Onhan sulla Hubitat taskussa kännykässä ja dashboardilla sammuttelet ja sytyttelet valoja ja availet lukkoja? IOS/Android appit siis olemassa tai https. Lokaali siinä mielessä ettei datat mene minnekään pilveen kuten SmartThingsissä, joka on sen suurin puute. Muuten nuo kaksi on hyvin samanlaisia.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Mitä kaikkea olet rakentanut? Kotiautomaatio kiinnostaa kovasti, mutta kiinnostaisi kuulla käytännön ratkaisuja, joita on saatu aikaan.
Extrana noihin mainittuihin:
- Auton lämmitys - aloitusaika muuttuu lämpötilan mukaan. Eli Aqara lämpötila-anturi ja Osram ulkopistorasia ja logiikkaa Hubitatin Rule machinella
- ns Kodin turvajärjestelmä: Kun Mode on "Poissa, myös koira" aktivoituu liikeanturit ja ovi-anturit. Eli kännykkä hälyttää jos liikettä tai joku ovi aukeaa ja lisäksi Dashboardilla voin katsella kahden DAFANG-kameran streamia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
81
Nyt en ymmärrä mitä kirjoitat. Onhan sulla Hubitat taskussa kännykässä ja dashboardilla sammuttelet ja sytyttelet valoja ja availet lukkoja? IOS/Android appit siis olemassa tai https. Lokaali siinä mielessä ettei datat mene minnekään pilveen kuten SmartThingsissä, joka on sen suurin puute. Muuten nuo kaksi on hyvin samanlaisia.
No joo, sanoin ihan väärin. Dashboardin kautta nuo toki. Mut esim automaatioita ja laitteiden asetuksia voi tehdä vain kotiverkossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Extrana noihin mainittuihin:
- Auton lämmitys - aloitusaika muuttuu lämpötilan mukaan. Eli Aqara lämpötila-anturi ja Osram ulkopistorasia ja logiikkaa Hubitatin Rule machinella
Juuri tämä on ollut mietinnässä erittäin kauan. Onko tuo kuinka vaikea toteuttaa kun laitteet on saatu?

Mikä lämpötila-anturi käy ulos pakkaseen?

Hubitatia ei ilmeisesti löydy suomesta?
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Juuri tämä on ollut mietinnässä erittäin kauan. Onko tuo kuinka vaikea toteuttaa kun laitteet on saatu?

Mikä lämpötila-anturi käy ulos pakkaseen?

Hubitatia ei ilmeisesti löydy suomesta?
Toi autonlämmitys on tehty IF-THEN-ELSE -rakenteella eli käyttöliittymässä kerrotaan ensin mikä laukaisee automaation, joka tässä on Lämpötila, sitten määritellään mitä sitten tapahtuu Jos lämpö <=10 then... Ihan looginen systeemi, joka ei vaadi mitään koodaritaustaa. Voin jelpata sitten jos idea ei itselle aukea.

Anturina mulla ihan sama sisällä, ulkona ja saunassa. Halvin mahdollinen on hyvä eli esim. pyöreä tai neliskulmainen Aqara Aliexpressistä.

Ei taida olla missään myynnissä Suomessa, mutta ebaystä löytyy puolalainen myyjä niin ei ole tullin vaaraa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627

Mitähän teknologiaa tuo käyttää? Olispa Zigbee, niin saataisiin taas uusia halvahkoja lamppuja ja sensoreita zigbee2mqtt siltaan.
Älyvalo ketjussa ruodittu nuo jo läpi. Zigbee vehkeitä kaikki.
Paras uutuus on 2 metrinen RGB+CCT LED-nauha joka maksaa vain ~16€ brittihinnoilla.

Tosin 40£ on IL:n mukaan vääntynyt 70 euroksi niin hinnat voi kautta linjan olla yhtä korkeat Suomessa.
Hetkinen, IL arvostelussa on RGB aloituspakkaus eikä CCT aloituspakkaus. Siinä tapauksessa hinnat voikin olla kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Jep. Onko jossain tarkempia speksejä noiden polttimoiden lumen- ja kelvin-arvoista? Ilmeisesti Huen tapaan pitäisi mennä 6500K saakka, mutta ainakin gu10 taitaa olla vain 250lm? Onhan nuo RGB+CCT? Jossain redditin keskustelussa osa haukkui himmeiksi ja osa taas kehui kovasti. Tiedä sitten mitä polttimoita olivat kokeilleet ja mihin vertasivat.

Pistorasia ja jatkojohto kiinnostavat myös. Onko tietoa pystyykö myös jatkojohdon usb-portteja ohjaamaan porttitasolla/lainkaan?
 
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
59
Viimeviikon ostorieha sai innostumaan kotiautomaatiolla leikkimisestä. Mukaan tarttui nest mini 2 ja ikean trådfri gateway, joilla ohjaan makuu- ja työhuoneen valoja. Ihan hauska systeemi etenkin makkarissa kun voi sängystä karjua valot päälle tai pois, sekä ajastaa valojen lisäksi spotifystä musiikkia herättämään. Ikean lamppujen minimivalaistus on tosin aika brutaali ja herääminen on tasoa 'HÄLYTYS MITÄ HEMMETTIÄ'.

Tilasin myös ns. smart plugin, jonka ajattelin aluksi pistää kiinni moccamasteriin. Katotaan kuinka usein sitä jaksaa illalla ladata täyteen vai pitääkö tässä lähteä hakemaan uusi vesijohtoon liitettävä keitin ja deprekoida vanha mökille.

Auton lohko- ja sisälämppärit ois hauska pystyä laittamaan kotoa käsin käyntiin. Tolpassa on vaan harmillisesti kiinteä ajastin ja sähköstä vähemmän sivistyneen silmään se ainakin vaikuttaa siltä, että menee koko loota vaihtoon jos haluaisi siihen tavallisen pistokkeen jonka perään saisi asennettua etäohjattavan rasian. Voi käydä kalliiksi.

Mitsun LN25 ilmalämppäriä sain ohjattua MelCloudin kautta ja siellä tais olla maininta Alexa-tuesta, joten ehkä se Google Homekin osaa kohta sitä ohjata. Tuon Hubitatin lisäksi löysin GitHubista Home-Assistantille kirjoitetun python-skriban, jolla kontrollointi pitäis onnistua. Ilmeisesti käskyttäminen toimii tuon osalta niin, että puhelin lähettää komennon palvelimelle josta lämppäri käy sen hakemassa. Pienellä säätämisellä vois kai olla mahdollista tehdä esim Google Cloud Function, jonka voi "opettaa" Google Homelle ja näin ääniohjata lämppärin toimintaa. Toisaalta aika riittävä jo tuo sovelluksesta suoritettava etäohjaus kun voi ennen kotiin saapumista pistää lämmityksen tai jäähdytyksen päälle, äänellä ohjaaminen on lähinnä siistiä.

Ihan hauska talviharrastus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Tuo värilämpötilan säätöalue (2200-6500 K) Lidlin lampuissa on aika suuri. Näyttääkö keskialueen tilat todella magentalta suhteessa ääripäihin, vai onko tuohon laitettu 2200K ja 6500K ledien lisäksi 4000K ledit kompensoimaan? Vai onko jopa älytty sisällyttää hieman vihreää näissä välitiloissa (näissä taisi olla myös RGB)?
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
346
Tuli ostettua noita osram smart+ zigbee plugeja , luulin että menee heittämällä HA + zigbee2mqqt, mutta eipä menekkään. Millähän syteemillä nuo saisi HA:ssa näkymään? Onko kokemuksia? Muut zigbeet laittee on mennyt kyllä automaattisesti.

 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Tuli ostettua noita osram smart+ zigbee plugeja , luulin että menee heittämällä HA + zigbee2mqqt, mutta eipä menekkään. Millähän syteemillä nuo saisi HA:ssa näkymään? Onko kokemuksia? Muut zigbeet laittee on mennyt kyllä automaattisesti.
Kyllä mulla on mennyt heittämällä. Katsoitko ohjeet täältä:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Itse hommasin oman Hubitattini täältä (ihan kohtuuhintaan ja nopealla toimituksella); Hubitat Elevation Hub C-7 EU/UK version - Smart Home Control and Automation 860453001807 | eBay
Toistaiseksi toiminut ongelmitta, vähän oli jumppaa saada erilaiset aiemmin kertyneet Xiaomit kiinni ja kukkumaan ennen kuin löysi community-ajurit joilla alkoi bitti liikkua.
Näemmä minäkin ostin aikanaan omani tuolta, koska kun klikkasin linkkiä "You bought this item". Enpä muistanut mistä olin omani hankkinut
Tuolta olisin laittanut itsekin tilaukseen, mutta ei toimita Suomeen. Jollain vinkkejä mistä laitteen saisi ostettua, näyttää olevan kysytty tavata tällä hetkellä?
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
346
@andyks

Joo, pietin nappia pohjassa sen 10 sek että kuului kliks ääni. ei se vaan ilmesty HA.. Mikähän lie mättää.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Täällä, kun on viime aikoina ollut keskustelua hubitatista niin onko muuta etua vs. HA kuin että sisäänrakennettuna löytyy zwave- ja zigbee-hubit? Tukeeko zigbee 3.0 ja Zwave plus (vain eurooppa vai vain USA?)? Onko tuki suoraan myös alexa, Google Assistant ja HomeKit?

Kannattako vaihtaa ja pääsee pienemmällä säätämisellä ja laitetuki lähes yhtä laaja? Node Redillä voi varmaan halutessaan tehdä automaatiot, ja tuki löytyy varmaan myös mqtt, rf ja (tiedän kirosana) IFTTT:lle?

Edit: itse itselleni vastaten, löysin tällaisen hubitat-foorumista. Linkitän tähän, kun voi olla muillekin hyödyllinen alustan vaihtoa tai ensimmäistä hankintaa pohtiessaan. Omalta osaltani, en näe enää vaihtoon syitä, vaikka HA:n kanssa välillä säätämistä onkin. Toki aika vanha kirjoitus, mutta luulenpa että ero on vain kasvanut, sillä HA on mennyt viimeisen vuoden aikana eteenpäin valtavin harppauksin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Tuolta olisin laittanut itsekin tilaukseen, mutta ei toimita Suomeen. Jollain vinkkejä mistä laitteen saisi ostettua, näyttää olevan kysytty tavata tällä hetkellä?
Laitoin kyselyä, että toimittaako Suomeen. Itselläkin olisi tarve.
 
Liittynyt
03.12.2020
Viestejä
53
@andyks

Joo, pietin nappia pohjassa sen 10 sek että kuului kliks ääni. ei se vaan ilmesty HA.. Mikähän lie mättää.
Eka viesti palstalle niin samapa alottaa kyselytunnit tästä.
Eli mulla sama probleema tuon Ledvancen Smart+ Plugin kanssa kun ei meinaa saada paritettua tai näkymään ZHA:n laitteissa (CC2531-tikku).
Plugin resetoimiseen ja pairing modeen laittamiseenkin tuntuu olevan kahdenlaista ohjetta, joko päällä ollessa 5sek nappi pohjaan tai nappi pohjaan kun laittaa pistorasiaan.
Vai enkö vaan osaa :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Kummin kannattaisi laittaa laittaa Zigbee verkkoon noita kattolamppuja, joku Zigbee palikka kattorasiaan vai noita Zigbee hehkuja?

Onko suositella turvallisia palikoita tuonne kattorasiaan? Uskaltaako tämmöistä asentaa esim jalkalamppuun ja pistotulpan väliin: SONOFF BASICZBR3 - Zigbee DIY Smart Switch
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kummin kannattaisi laittaa laittaa Zigbee verkkoon noita kattolamppuja, joku Zigbee palikka kattorasiaan vai noita Zigbee hehkuja?

Onko suositella turvallisia palikoita tuonne kattorasiaan? Uskaltaako tämmöistä asentaa esim jalkalamppuun ja pistotulpan väliin: SONOFF BASICZBR3 - Zigbee DIY Smart Switch
Jalkalampussa on varmaan ihan standardikantainen lamppu, joten miksi tuollainen kun samaan hintaan saa sen polttimon himmennyksillä ja värilämpötilan säädöllä? Ja sama koskee ihan kaikkia valaisimia.

Itse välttelen ihan viimeiseen asti noita kiinteitä on-off kytkimiä kun ne vaan on niin paljon ”huonompia” kuin säädettävät polttimot. Juuri nyt menossa esim. projekti, jossa vaihdan olohuoneesta kaikki 12kpl GU5.3 kantaisia alasvaloja GU10 kantaisiin. Uusiksi menee kaikki rungoista lähtien ja himmentimet pois, mutta valotehoa ja säädettävyyttä tulee ihan eri lailla lisää mitä pelkillä kytkimillä olisi saanut.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065

Oma keskittymiskyky ei nyt riitä selvittämään, toimivatko nuo Verkkokauppa.comin myymät Aqara-sensorit (esim lämpötila) sellaisenaan ConBee II -tikulla, vai tarvitaanko Xiaomin oma hubi myös....?

Minulla ei siis ole mitään laitteita vielä hankittuna, mutta suunnittelin että aloittaisin Raspberry Pillä ja ConBeellä, eniten kiinnostaisi lämpötilojen valvonta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom