Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Qubinon mini dimmerissä näyttäisi olevan vaikka mitä parametrejä mitä voi muuttaa, mutta smartthingsissä ei voi vaihtaa kuin nimeä. Mistä näitä parametrejä pystyisi säätämään? Kriittisin ehkä led spottejen minimi kirkkautta, kun alkaa 50% kohdalla jo hieman vilkkua.
Fibaron bybass toki tulossa jos se auttaisi vilkkumiseen.
sensor_smoke
Itse halusin saman Bestwayn uima-altaaseen. Kun mitään ainakaan järkevän hintaista valmista vedenpitävää mittaria ei löytynyt niin tein itse esp8266 ja ds18b20 -combolla.Onko jollain antaa vinkkiä lämpömittarista joka olis menis helposti homeassistanttin. SE tulis palju käyttöön eli pitäs olla erillinen johto minkä voi sit paljuun laittaa. Näkis sit suoraan paljun lämmön sisältä Parempi vielä olis jos ois semmoinen missä ois kaksi mittausanturia. Ylös ja alas niin vois laskea keskiarvon niistä.
Itse ajattelin testata miten RuuviTag toimisi, jos vaikka vetäisi jesarilla ympäri ja nakkaisi altaaseen. Seuraava vaihtoehto on tosiaan tehdä itse.Itse halusin saman Bestwayn uima-altaaseen. Kun mitään ainakaan järkevän hintaista valmista vedenpitävää mittaria ei löytynyt niin tein itse esp8266 ja ds18b20 -combolla.
Ohjeita: ESP8266 WiFi DS18B20 temperature sensor (Arduino IDE)
Onko jollain antaa vinkkiä lämpömittarista joka olis menis helposti homeassistanttin. SE tulis palju käyttöön eli pitäs olla erillinen johto minkä voi sit paljuun laittaa. Näkis sit suoraan paljun lämmön sisältä Parempi vielä olis jos ois semmoinen missä ois kaksi mittausanturia. Ylös ja alas niin vois laskea keskiarvon niistä.
Jos et halua itse viritellä esim. Wemos d1 mini + Tasmota ja ds18b20, niin tuollainen anturin saa shellyyn 1 ja pm kiinni. Hinta noin parikymppiä ja samalla saat ohjattua paljun pumppua kyseisellä shellyllä. Myös Sonoffin TH ja sama anturi toimii vastaavasti. Miten teetkään niin koteloi turvallisesti.Onko jollain antaa vinkkiä lämpömittarista joka olis menis helposti homeassistanttin. SE tulis palju käyttöön eli pitäs olla erillinen johto minkä voi sit paljuun laittaa. Näkis sit suoraan paljun lämmön sisältä Parempi vielä olis jos ois semmoinen missä ois kaksi mittausanturia. Ylös ja alas niin vois laskea keskiarvon niistä.
Ei kulje vedessä bluetoothkaan signaali...Itse ajattelin testata miten RuuviTag toimisi, jos vaikka vetäisi jesarilla ympäri ja nakkaisi altaaseen. Seuraava vaihtoehto on tosiaan tehdä itse.
Ei tosiaan upotettuna, mutta ajattelin että kelluisi pinnalla. Eniten kiinnostaa tietää lämpöä talvella kun täytettävälle altaalle luvattiin -30 asteen kesto. Jos alkaa lämpötila laskeen uhkaavasti niin hälytykset puhelimeen ja allas pumpulla tyhjäksi. Allas itsessään osaa pitää veden oikeassa lämmössä.Ei kulje vedessä bluetoothkaan signaali...
Miksi se pitäisi jesarilla vetää ympäri? Siksikö, että olisi hankalampi avata seuraavan kerran?Itse ajattelin testata miten RuuviTag toimisi, jos vaikka vetäisi jesarilla ympäri ja nakkaisi altaaseen. Seuraava vaihtoehto on tosiaan tehdä itse.
Siksi jesari että tukkii tuon "breathing sticker" ja jesarilla pienet "siivet" jotta kelluu veden pinnalla. Mutta löytyikin kaapista pieni minigrip pussi, joten meni sinne. No nyt näkyy lämpötila HA:ssa.Miksi se pitäisi jesarilla vetää ympäri? Siksikö, että olisi hankalampi avata seuraavan kerran?
Ruuvitagille lupaavat aika hyvää vedenpitävyyttä, vaikka IP67 mukaan kestää "vain" hetkellisen upotuksen veteen.Waterproof?
Hi Tero, Thank you for the feedback and very extensive testing. RuuviTag is tested to be waterproof and passed IP67 testing which has 30 minutes underwater testing in room temperature. After you dried the device is it working again? As this is a new use case, we would like to know a bit more...f.ruuvi.com
Joko täällä on testattu miten Home assistant & zigbee2mqtt & ikean fyrtur verhot menee yhteen?
Toistaiseksi olen pitänyt nuo omassa verkossaan, mutta kesäloman aikana olisi tarkoitus lisätä olohuoneen automaatioihin.
Miten saan automaatioon ledeihin mukaan efectejä tai värejä HA:ssa?
Eli lähtötilanne. Käytössä virtuaalikoneessa oleva HA jossa pelkästään antureita yms. kiinni käyttäen ESPHomea. Oon tehnyt PIR anturilla ja ws2812b ledeillä järjestelmän kun PIR huomaa liikkeen niin sytyttää nuo ledit. Ledin väri on vain valkoinen. Kirkautta pystyn automaatiossa säätämään, mutta en värejä tai efectejä. Lovelace näkymästä pystyy säätämään ledin väriä ja efectejä, mutta automaatio ei näitä huomioi.
Luultavasti joku ihan simppeli homma, mutta ei ole vielä tullut noiden automaatioiden kanssa leikittyä.
Onko joku kokeillut käyttää Xiamon Yeelighteja ulkokäytössä? Tuleeko mieleen syitä miksi noita ei kannattaisi laittaa ulkovalaisimiin?
Löytyykö täältä kokemusta langattomista vesikiertoisen lattialämmityksen termostaateista? Pitäisi vanhaan omakotitaloon laitattaa järjestelmä ja näitä löytyy googlaamalla ainakin uponor, aurelia, topway, abb ja roth.
Onko jotain muita joita kannattaa harkita? Miten nämä sopivat yhteen jos hankkii muuta automaatiota varten esim. Samsungin Smartthingsin?
Ok, näinhän se taitaa olla. Pitää pyytää tarjoukset ja valita edullisin.Itsellä on uusi järjestelmä, jossa Rothin huonetermarit. Lattilämmitys tottelee/toimii niin hitaasti etten miettinyt automaation toteutusta sen pidempään, koska vesikiertoinen lattialämmitys vaan on aivan liian hidas reagoimaan automaatiomielessä.
Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.Löytyykö täältä kokemusta langattomista vesikiertoisen lattialämmityksen termostaateista? Pitäisi vanhaan omakotitaloon laitattaa järjestelmä ja näitä löytyy googlaamalla ainakin uponor, aurelia, topway, abb ja roth.
Onko jotain muita joita kannattaa harkita? Miten nämä sopivat yhteen jos hankkii muuta automaatiota varten esim. Samsungin Smartthingsin?
Olet itseasiassa aivan oikeassa. Kerran uutena koskin noihin termareihin, mutta saman ois saanyt tehtyä suoraan "pannuhuoneessa". Ovat oikeasti turhia kapistuksia kuten esimerkkisi osoittaa.Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.
Nimim. 20 vuotta kytkemättä...
Nyt kun asiaan on enemmän perehtynyt niin samaa suosittelevat muualla. Pitää selvittää tuo sisälämpöanturihomma kuntoon. Kiitokset opastuksesta!Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.
Periaatteessa samaa mieltä. Mutta joissain tilanteissa noista termareista on kuitenkin hyötyä. Esim. jossain tilassa voi pitää alempaa lämpötilaa kuin muualla ilman että pitää sitä manuaalisesti jakotukilta arpoa.Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.
Mikä olisi hyvä tapa tässä kohtaa lisätä kotiin yksi kahden painikkeen valokatkaisija, jota voisi ohjata perheen Android-puhelimilla (mielellään Google Homesta)? Mieli tekisi tilata AliExpressistä Xiaomi/Aqara kahden painikkeen WiFi-valokatkaisija, mutta saako sitä mitenkään järkevästi liitettyä olemassa olevaan järjestelmään ja/tai Google Homeen? Värkkäily ei ole este ja on jo jonkinaikaa ollut tarkoitus pyöräyttää RasPi tms. kaikkia näitä laitteita varten. Aikoinaan kun nämä tuli hommattua, ei Xiaomi tarjonnut EU-versioita laitteistaan. Tällä hetkellä kodissa on seuraavat laitteet:
2x Xiaomi Mi Control Hub (CN-versioita molemmat)
1x Xiaomi/Honeywell palohälytin
1x Aqara Flood Sensor
1x Aqara Wireless Mini Switch (ajaa ovikellon virkaa; paina nappia -> keittiön Mi Control Hub kilkattaa)
3x Aqara Temperature and Humidity Sensor
Sitten on yksi Xiaomi Mi Smart Plug (EU-versio, WiFi), joka näkyy kaikilla perheenjäsenillä Google Homessa (linkattu minun EU-puolen MiAccountin kautta). Taloudesta löytyy myös yksi Mitsubishin ilmalämpöpumppu, jota ohjaan MELCloud-sovelluksella.
En nyt pääse aivan kiinni tuohon valokatkaisijaan, jota voisi ohjata Android-puhelimilla. Oletan että tarkoitat sellaista järjestelmää, missä valokatkaisijalla tai sitten Android-puhelimella voidaan ohjata kaikkia laitteita.Mikä olisi hyvä tapa tässä kohtaa lisätä kotiin yksi kahden painikkeen valokatkaisija, jota voisi ohjata perheen Android-puhelimilla (mielellään Google Homesta)? Mieli tekisi tilata AliExpressistä Xiaomi/Aqara kahden painikkeen WiFi-valokatkaisija, mutta saako sitä mitenkään järkevästi liitettyä olemassa olevaan järjestelmään ja/tai Google Homeen? Värkkäily ei ole este ja on jo jonkinaikaa ollut tarkoitus pyöräyttää RasPi tms. kaikkia näitä laitteita varten. Aikoinaan kun nämä tuli hommattua, ei Xiaomi tarjonnut EU-versioita laitteistaan. Tällä hetkellä kodissa on seuraavat laitteet:
2x Xiaomi Mi Control Hub (CN-versioita molemmat)
1x Xiaomi/Honeywell palohälytin
1x Aqara Flood Sensor
1x Aqara Wireless Mini Switch (ajaa ovikellon virkaa; paina nappia -> keittiön Mi Control Hub kilkattaa)
3x Aqara Temperature and Humidity Sensor
Sitten on yksi Xiaomi Mi Smart Plug (EU-versio, WiFi), joka näkyy kaikilla perheenjäsenillä Google Homessa (linkattu minun EU-puolen MiAccountin kautta). Taloudesta löytyy myös yksi Mitsubishin ilmalämpöpumppu, jota ohjaan MELCloud-sovelluksella.
Mäkin sain toimimaan mitshubishi msz-fd35, pumpun. Nyt pitäisi vielä saada home assistantin kaikki muut plugit toimimaan, uudelleen asennusta tiedossa.Nyt on rikitelty Mitsubishi ilmalämpöpumpun ohjaus ~15€ osilla ja hyvin toimii.
Vielä kun sais samaa tietoa kun melcloudi eli miten paljon tehoa siihen menee niin alkas olla sit sielläpäin.
Siinäpä hyvä syy, miksi ei kannata käyttää nettipalveluihin nojautuvaa ekosysteemiä. Koska suljit Home Assistantin pois laskuista, jäljelle jäänee Hubitat.Nyt jo toisen kerran kuukauden aikana kun smartthings serverit jumissa joten mikään automaatio ei toimi. Mihin hubiin kannattaisi vaihtaa joka ei nojaa servereihin vaan toimisi lokaalisti ettei tällaisia enää tulisi? Raspin ha:n kanssa en jaksa alkaa säätämään. Ja täytyisi olla sellainen joka toimisi nykyisten kamojen kanssa.
Kodista löytyy ikeaa, osramin lamppuja, smartthings kytkimiä ja liiketunnistimia, Sonos kajareita yms.
Nyt jo toisen kerran kuukauden aikana kun smartthings serverit jumissa joten mikään automaatio ei toimi. Mihin hubiin kannattaisi vaihtaa joka ei nojaa servereihin vaan toimisi lokaalisti ettei tällaisia enää tulisi? Raspin ha:n kanssa en jaksa alkaa säätämään. Ja täytyisi olla sellainen joka toimisi nykyisten kamojen kanssa.
Kodista löytyy ikeaa, osramin lamppuja, smartthings kytkimiä ja liiketunnistimia, Sonos kajareita yms.
Vaikka HA:n suljitkin pois kuvioista niin suosittelen silti sitä tilakoneeksi. Sen voi asentaa vaikka vanhaan kannettavaan ja siihen pieni ssd, johon sopiva Linux sisään ja saat samalla enemmän tehoja ja luotettavuutta kuin RasPilla, sekä akkukäytön sähkökatkojen varalle. Yamlia ei tarvitse opetella vääntämään automaatioita varten vaan ne voi hoitaa helposti ja visuaalisesti Node Redillä. Tilakoneena Home Assistant on ehdoton, kun siihen saa kiinni käytännössä melkein mitä vaan yleensä heittäen tai pienellä googlauksella ja ohjeiden mukaan säätämällä.Nyt jo toisen kerran kuukauden aikana kun smartthings serverit jumissa joten mikään automaatio ei toimi. Mihin hubiin kannattaisi vaihtaa joka ei nojaa servereihin vaan toimisi lokaalisti ettei tällaisia enää tulisi? Raspin ha:n kanssa en jaksa alkaa säätämään. Ja täytyisi olla sellainen joka toimisi nykyisten kamojen kanssa.
Itselläni käytössä HA:n kanssa kolme eri Zigbee-koordinatoria: hue, Ikea ja cc2531-tikku lisäantennilla Zigbee2mqtt:tä varten. Laitteita on yhteensä kiinni viimeksi laskettaessa noin sata. Itse olen jakanut käytön siten että hue luonnollisestikin hoitaa hue-lamput ja lisälaitteet sekä gledoptot, Ikea lähinnä käytössä vain gu10-lampuissa kun jostain syystä esim. seitsemän ryhmää samalla käskettäessä oli Huen kautta välillä ongelmia että käsky meni perille ja alkoi Huen raja laitteiden osalta tulla vastaan, aiemmin myös gw-päivitykset mutta nykyäänhän myös Zigbee2mqtt päivittää ikeat hienosti. Zigbee2mqtt on käytössä sitten lähinnä Xiaomin sensorien (lämpötila, door, yms.) osalta sekä +10 Ikean Motion sensoria ja remote/OnOff-ohjaimia En ole erillisiä cc2531-routereita viritellyt, vaan routereina tuossa Zigbee2mqtt meshissä toimivat pääasiassa Ikean pistorasiat ja muutama lamppu. Toimii Ok kunhan asettaa nuo Zigbee-verkot eri kanaville toisiinsa ja wifiin nähden.Olisiko home assistant & zigbeetomqtt alustalle suositella hyväksi koettuja laitteita?
Ihan mitä vaan oikeastaa saa suositella. Tällä hetkellä vaim xiaomin lämpöantureita käytössä.
Voisi alkaa virittelemään valoja, pistorasioita yms. Vaöoista kiinnostaisi downlight valot, eli 70mm reikä kattoon ja valo upotetaan sinne.
Tarvisi myös zigbee verkolle lisää kantavuutta.
Eli joutuu rinnalla pitämään joka tapauksessa jotain muuta hubia.. haluaisin pelkän raspin ja zigbeetomqtt "hubiksi"
En ole erillisiä cc2531-routereita viritellyt, vaan routereina tuossa Zigbee2mqtt meshissä toimivat pääasiassa Ikean pistorasiat ja muutama lamppu. Toimii Ok kunhan asettaa nuo Zigbee-verkot eri kanaville toisiinsa ja wifiin nähden.
Eli nähdäkseni Ikean pistorasiat toimivat hyvin routereina ja pelkkien toistimien sijasta hyödyllisempiä mielestäni.
Pahoittelut väärästä termistä, tarkoitin siis että mielestäni ei ole järkevää hankkia Ikean signaalinvahvistinta (TRÅDFRI Signaalinvahvistin - IKEA), koska saman asian ajaa älypistorasia (TRÅDFRI Pistorasia kaukosäätimelle - IKEA), joka on vain kolme euroa kalliimpi, ja sille löytyy muutakin käyttöä. Ellei sitten jostain syystä tarvitse USB-laturia, johon tuo signaalinvahvistun käy. Teknisesti molemmat käsittääkseni toimivat routereina, kuten lamputkin.Et tarvitse muita huveja jos käytät zigbeetomqtt tai Deconz koordinaattoria. Mulla on Conbee II tikku ja sen perässä kymmeniä laitteita Huelta, Ikealta, Xiaomilta ja Osramilta.
Mitä ovat toistimet zigbee verkossa? Minun tietoni mukaan on vain coordinator, router ja device. Lisäksi repeater on vain synonyymi routerille. Routerina toimii käytännössä mikä tahansa verkkovirtaan liitetty laite (lamppu, pistorasia ym.) ja zigbee devicet ovat pattereilla toimivia (sensorit ym.)
En ole ymmärtänyt miksi joku haluaisi maksaa ja rakennella cc2531-routereita mikäli kämpästä löytyy zigbee lamppuja ja pistorasioita ympäriinsä. Saa muutakin hyötyä kuin pelkän kantavuuden lisäämisen ja useimmiten halvemmalla.
Philipsin Huet ovat varma valinta, jos haluaa laatua ja tykkää siitä että varsinkin himmeässä päässä säätövaraa. Ovat varsin arvokkaita varsinkin värilliset. Innr:ää on kovin kehuttu myös, hinnaltaan edullisempia kuin huet. Edullisimmassa päästä löytyy sitten Ikean trådfrit, jotka ovat noin 2-3 kertaa edullisempia kuin huet, mutta varsin kirkkaita himmeimmilläänkin. Kiinasta nyt saa kaikenlaista esim. Yeelightia, mutta niistä minulla ei Ile kokemuksia. Kiinamerkeistä olen käyttänyt led-nauhoissa ja värillisistä gu10-kantaisissa lampuissa gledoptoa, joka ainakin itselläni on toiminut luotettavasti, ja on varsin edullinen eli esim. Rgb-CCT gu10 alle 20e kpl kun huet normihinnalla about 55e.Täytyy alkaa noita zigbee lamppuja osteleen.
Saa laitella linkkejä hyvälaatuisiin..