Kotiautomaatio

Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Vaihdoin just brickaantuneesta Aqara Hubista tuohon Mi Control Hubiin kun muuten toiminut hyvin (eli kesti sen 2 vuotta, katsoo nyt kestääkö tuo Mi Control Hub sen pitempään) ja kotoa löytyy kuitenkin liiketunnistimista, vuotohälyttimistä, lämpötilasensoreista ja ovisensoreista lähtien vähän kaikkea tuohon liittyvää. Zigbeellähän nuo Xiaomitkin käsittääkseni toimii, mutta ainakin jossain vaiheessa jostain syystä nuo palohälyttimet oli rajattu vain Kiinaan niin, että jos ei ollut Mi Home asetettu Mainland Chinaan niin ei homma pelittänyt.
Monesta Xiomin tuotteesta on Kiina- ja EU-versiot erikseen. Tuo aluerajoite haittaa vain kun ohjaa Xiaomin softilla.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
132
Moro,

Kotiautomaation/älykodin keltanokka täällä huutelee. Olen nyt katsonut youtubesta miljoonat videot liittyen älyjärjestelmiin ja nyt lueskellut täältä näitä foorumeita. Itse kun olen vasta tälle älytaipaleelle lähdössä, niin keskustelut on kovin lennokkaita vielä itselle.

Painin itse nyt sen asian kanssa, että millä järjestelmällä lähteä liikkeelle. Aluksi tarvitsisin perustoimintoja kuten vesivahtia, ovisensoreita ja mahdollisesti myöhemmin sitten pistorasioita, valoja yms. Kaksi kuluttajaystävällistä alustaa olisi päällimmäisenä mielessä, mutta osaatteko avittaa kumpi näistä olisi parempi nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa laajennettavuutta ajatellen?

Samsung Smartthings (Smartthings)
Xiaomi Mi Smart aloituspakkaus, Agaran lisälaitteilla (Xiaomi)

Itselle Xiaomi vaikuttaa aloituspakkauksessa kattavammalta kun vertaa puhtaasti hintaa. Olen taas jostain lukenut, että Xiaomilla olisi ongelmia tuoda notifikaatioita puhelimeen luotettavasti. Taloudessa on käytössä tällä hetkellä vain Applen tuotteita.

Olisiko antaa suositusta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 444
Olen taas jostain lukenut, että Xiaomilla olisi ongelmia tuoda notifikaatioita puhelimeen luotettavasti.
Tätä on tullut jonkun verran vastaan itellä tuon Xiaomin laitteiston kanssa. SmartThingsistä ei ole kokemusta, päädyin Xiaomin järjestelmään itse puhtaasti vain siksi että tuli ostettua tuo Roborock S50 -imuri uudelle talolle ja siksikin, että Ebaysta/Gearbestistä sai niin hemmetin edullisesti noita lisähärpäkkeitä.

Xiaomin softa (Mi Home) on kyllä aika kiinalainen ja pari vuotta sitten oli vielä ainakin suoraan sanottuna todella paska. Nyt ovat ihme kyllä päivittäneet softaa tiuhaan tahtiin ja alkaa olemaan ns. länsimaalaisella tasolla tuo käyttöliittymä. Nyt kun vaihdoin Mi Control Hubiin vanhemmasta Aqara Hubista ei ilmoituksien kanssa ole ollut ongelmia kun olen ovisensoreita ja vuotohälyttimiä testaillut. SmartThingsistä tietävältä olisi mielenkiintoista kyllä kuulla lisää, miten järjestelmä yleisesti toimii. Xiaomin kanssa saa ihan ok laatua hintaisekseen, mutta saa myös tottua siihen, että softasta yhtäkkiä joku osa saattaakin olla Kiinaksi, kun on unohtunut kääntää englanniksi ja muita vastaavia "vähän sinne päin" -juttuja.
 

epsillion

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
Samsung Smartthings (Smartthings)
Xiaomi Mi Smart aloituspakkaus, Agaran lisälaitteilla (Xiaomi)
Itsellä nämä molemmat ja omien kokemuksien perusteella SmartThings on paljon kätevämpi. Ainakin omiin tarkoituksiini.

SmartThingsissä on rajapinnat auki ja developer iden kautta saa tehtyä kaikenlaista kivaa, esim. lisättyä omia device handlereita, joilla saa sitten taas tuen isolle joukolle laitteita. Itsellä tätä kautta noita xiaomin lämpötila-,vesivuoto-,liikesensoreita (zigbee), philipsin outdoor motion sensor (zigbee), fibaro smart implant (zwave), osram sisä- ja ulkopistorasiat (zigbee), gledopto zigbee led driver jne...

Valmiita device handlereitä löytyy ST foorumilta vaikka kuinka paljon eri laitteille ja niiden kirjoittaminen itsekin on mahdollista, vaatii vähän perehtymistä, mutta onnistuu... Tuli tehtyä tavallisesta Boschin liiketunnistimesta älykäs tuollaisella fibaro smart implantilla ja sille kirjoitin device handlerin, eli nyt saa siitäkin ilmoitukset smartthingsin kautta puhelimeen.

Sovelluksessa on mahdollisuus automaatioille ja ilmoituksille itse konfiguroitavien ehtojen (laitteiden tilat, muutokset jne) mukaan.
Lisäksi systeemiin saa muita sovelluksia kiinni, itsellä esim WebCore monimutkaisemmille automaatioille ja Sharptools dashboardina.

Xiaomi Mi Control Hub on sitten se vanhempi, joka ei ole myöskään HomeKit yhteensopiva, toisin kuin uudempi? Aqara Hub. Tuo EU aloituspakkaus tuli ostettua, tosin saksan amazonista, mutta vastaa tuota verkkokaupan pakettia. Mukana tulleet vermeet toimii kyllä, mutta sitten oli näitä kiinasta ostettuja sensoreita, jotka oli paritettava käsin hubin kautta, kun eivät löytyneet sovelluksen haulla. Tilanne on ilmeisesti toinen nyt, kun tuo sensorituki on laajentunut EU versiossakin, niin ei pitäisi olla vaikeuksia lisätä sensoreita.

Ja nämä ilmoitukset, ne tosiaankin toimii miten sattuu. Aluksi kyllä tulee reaaliaikaisesti, mutta päivän parin jälkeen alkaa jo viivettä olemaan. Työkämpän ovella on liiketunnistin ja monesti siitä ei tule ilmoitusta lainkaan tai todella pitkällä viiveellä. En nyt muista vaatiko sovelluksen vai peräti hubin buuttauksen, että normalisoituu taas.

Ostin nyt toisen SmartThings hubin ja menee mökille valvoon lämpötiloja, vesivuotoja jne. mitä keksiikään.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
132
Kiitoksia paljon vastauksista ja varsinkin esimerkeistä ja perusteluista. Näillä puheilla taidan napata sitten aluksi tuon smartthingsin matkaan ja siihen aloitus sensorit omasta mallistostaan. Onko niin, että mikäli ostan kaveriksi tulevaisuudessa xiaomin(esimerkiksi) sensoreita niin tuon zigbeen avulla ne toimivat smartthingsin hubin kanssa, eikä tarvitse ostaa erikseen Xiaomin/Agaran hubia käskyttämään näitä?

Kyllähän tästä taas oma suonsa tulee, kun alkaa ST forumeita yms lueskelemaan läpi ja opiskelemaan, täytyy yrittää pitää mopo käsissä.
 

epsillion

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
Kiitoksia paljon vastauksista ja varsinkin esimerkeistä ja perusteluista. Näillä puheilla taidan napata sitten aluksi tuon smartthingsin matkaan ja siihen aloitus sensorit omasta mallistostaan. Onko niin, että mikäli ostan kaveriksi tulevaisuudessa xiaomin(esimerkiksi) sensoreita niin tuon zigbeen avulla ne toimivat smartthingsin hubin kanssa, eikä tarvitse ostaa erikseen Xiaomin/Agaran hubia käskyttämään näitä?

Kyllähän tästä taas oma suonsa tulee, kun alkaa ST forumeita yms lueskelemaan läpi ja opiskelemaan, täytyy yrittää pitää mopo käsissä.
Kyllä, SmartThings hubiin saat nuo xiaomin ja paljon muita sensoreita kiinni ilman niiden omia hubeja. Oletuksena on tietyt sensorit tuettuna, mutta noilla mainitsemillani device handlereilla saa sitten paljon muuta kiinni, kuten nämä xiaomin sensorit.

Itsellä ollut kaikenlaista viritystä, kuten raspi+zigate/tellstick+home assistant, cozify, xiaomi mi hub... mutta lopulta tuli tämä ST hubi ja se on korvannut kaikki viritykset. Sovellus ihan ok, laajennettavuus hyvä, pystyy myös säätään jos haluaa, mutta toimii myös ilman suurempia säätöjä...

Omasta mielestä ja omaan käyttöö ST on erinomainen, mutta työkaveri taas on Aqara hubin ympärille kasannut Apple HomeKit systeemin ja on siihen tyytyväinen. Samoja xiaomin sensoreita hänelläkin käytössä, kuin minulla.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Miten kytken Node Redissä tähän toisen liiketunnistimen (Ikea) rinnalle? Voinko kytkeä sen vain suoraan tuohon time range nodeen?

edit: selvennykseksi: ei ole olemassa älykytkintä - vain zigbee valot joita ohjaan...

1593930930231.png
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
40
Qubinon mini dimmerissä näyttäisi olevan vaikka mitä parametrejä mitä voi muuttaa, mutta smartthingsissä ei voi vaihtaa kuin nimeä. Mistä näitä parametrejä pystyisi säätämään? Kriittisin ehkä led spottejen minimi kirkkautta, kun alkaa 50% kohdalla jo hieman vilkkua.

Fibaron bybass toki tulossa jos se auttaisi vilkkumiseen.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Qubinon mini dimmerissä näyttäisi olevan vaikka mitä parametrejä mitä voi muuttaa, mutta smartthingsissä ei voi vaihtaa kuin nimeä. Mistä näitä parametrejä pystyisi säätämään? Kriittisin ehkä led spottejen minimi kirkkautta, kun alkaa 50% kohdalla jo hieman vilkkua.

Fibaron bybass toki tulossa jos se auttaisi vilkkumiseen.
Miten sä olet kytkenyt sen mini dimmerin... mä en saa oikein niitä kytkentöjä... Olisiko kuvaa heittää?
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
40
Ihan manuaalin mukaan, 3 johtoinen asennus nollalla. Mun pitää vielä rele hommata "kytkimeksi'' mitä painonapit ohjaa. On tässä olkkarissa painonappiohjaus 4-kytkimellä ja sysäysrele. Karvat mitkä tulee painonapeilta sysärille kerää jotain induktiivista sähköä sen verran jostain matkalta että jännitettä näyttää olevan 100v vaikka piuhat kytkimiltä irti. Tällöin qubino vain väläyttää valoja ja sammuu jos painonapeilta tulevat piuhat kiinni kytkimen tulona.
 

Liitteet

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504

Onko tiedossa vastaavaa Zigbee-relettä edullisemmin? Wi-Fi releitä löytyy muutamalla eurolla, joten tuo hinta kuulostaa ryöstöltä.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
40
Valojen ohjaukseen käytettävät ''rasia himmentimet'' niitä saa luokkaa reilu 30e kpl. Taitaa olla vaan maks 10a
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
40
Mulla on nyt olkkarin tv-saarekkeen päällä epäsuoravalo, mitä ohjataan saarekkeen kyljessä olevalla painonappiohjauksella minkä takana qubinon z-wave mini dimmer. Saarekkeeseen ei pääse fyysistä piuhoitusta enää vetämään, mutta tarkoitus ohjata valoa myös saarekkeen ulkopuolelta kytkimillä. Voinko laittaa z-wave onoff tai himmentimen kytkinten kanssa ilman kuormaa ja smartthingsillä osoittaa kytkinten ohjaavan tätä qubinon minidimmeriä?
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
26
Onko kukaan home assistantin käyttäjä lisännyt kameroihin kasvojentunnistusta? Tarkoitus on testailla tuota facebox integraatioa, mutta mietin onko olemassa parempia vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Onko jollain antaa vinkkiä lämpömittarista joka olis menis helposti homeassistanttin. SE tulis palju käyttöön eli pitäs olla erillinen johto minkä voi sit paljuun laittaa. Näkis sit suoraan paljun lämmön sisältä :D Parempi vielä olis jos ois semmoinen missä ois kaksi mittausanturia. Ylös ja alas niin vois laskea keskiarvon niistä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 615
Onko jollain antaa vinkkiä lämpömittarista joka olis menis helposti homeassistanttin. SE tulis palju käyttöön eli pitäs olla erillinen johto minkä voi sit paljuun laittaa. Näkis sit suoraan paljun lämmön sisältä :D Parempi vielä olis jos ois semmoinen missä ois kaksi mittausanturia. Ylös ja alas niin vois laskea keskiarvon niistä.
Itse halusin saman Bestwayn uima-altaaseen. Kun mitään ainakaan järkevän hintaista valmista vedenpitävää mittaria ei löytynyt niin tein itse esp8266 ja ds18b20 -combolla.

Ohjeita: ESP8266 WiFi DS18B20 temperature sensor (Arduino IDE)
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Onko jollain antaa vinkkiä lämpömittarista joka olis menis helposti homeassistanttin. SE tulis palju käyttöön eli pitäs olla erillinen johto minkä voi sit paljuun laittaa. Näkis sit suoraan paljun lämmön sisältä :D Parempi vielä olis jos ois semmoinen missä ois kaksi mittausanturia. Ylös ja alas niin vois laskea keskiarvon niistä.
Onko jollain antaa vinkkiä lämpömittarista joka olis menis helposti homeassistanttin. SE tulis palju käyttöön eli pitäs olla erillinen johto minkä voi sit paljuun laittaa. Näkis sit suoraan paljun lämmön sisältä :D Parempi vielä olis jos ois semmoinen missä ois kaksi mittausanturia. Ylös ja alas niin vois laskea keskiarvon niistä.
Jos et halua itse viritellä esim. Wemos d1 mini + Tasmota ja ds18b20, niin tuollainen anturin saa shellyyn 1 ja pm kiinni. Hinta noin parikymppiä ja samalla saat ohjattua paljun pumppua kyseisellä shellyllä. Myös Sonoffin TH ja sama anturi toimii vastaavasti. Miten teetkään niin koteloi turvallisesti.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
49
Joko täällä on testattu miten Home assistant & zigbee2mqtt & ikean fyrtur verhot menee yhteen?

Toistaiseksi olen pitänyt nuo omassa verkossaan, mutta kesäloman aikana olisi tarkoitus lisätä olohuoneen automaatioihin.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Ei kulje vedessä bluetoothkaan signaali...
Ei tosiaan upotettuna, mutta ajattelin että kelluisi pinnalla. Eniten kiinnostaa tietää lämpöä talvella kun täytettävälle altaalle luvattiin -30 asteen kesto. Jos alkaa lämpötila laskeen uhkaavasti niin hälytykset puhelimeen ja allas pumpulla tyhjäksi. Allas itsessään osaa pitää veden oikeassa lämmössä.
 

Jke

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
50
Miten saan automaatioon ledeihin mukaan efectejä tai värejä HA:ssa?

Eli lähtötilanne. Käytössä virtuaalikoneessa oleva HA jossa pelkästään antureita yms. kiinni käyttäen ESPHomea. Oon tehnyt PIR anturilla ja ws2812b ledeillä järjestelmän kun PIR huomaa liikkeen niin sytyttää nuo ledit. Ledin väri on vain valkoinen. Kirkautta pystyn automaatiossa säätämään, mutta en värejä tai efectejä. Lovelace näkymästä pystyy säätämään ledin väriä ja efectejä, mutta automaatio ei näitä huomioi.
Luultavasti joku ihan simppeli homma, mutta ei ole vielä tullut noiden automaatioiden kanssa leikittyä.

1594621272315.png
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 186
Itse ajattelin testata miten RuuviTag toimisi, jos vaikka vetäisi jesarilla ympäri ja nakkaisi altaaseen. Seuraava vaihtoehto on tosiaan tehdä itse.
Miksi se pitäisi jesarilla vetää ympäri? Siksikö, että olisi hankalampi avata seuraavan kerran?
Ruuvitagille lupaavat aika hyvää vedenpitävyyttä, vaikka IP67 mukaan kestää "vain" hetkellisen upotuksen veteen.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Miksi se pitäisi jesarilla vetää ympäri? Siksikö, että olisi hankalampi avata seuraavan kerran?
Ruuvitagille lupaavat aika hyvää vedenpitävyyttä, vaikka IP67 mukaan kestää "vain" hetkellisen upotuksen veteen.
Siksi jesari että tukkii tuon "breathing sticker" ja jesarilla pienet "siivet" jotta kelluu veden pinnalla. Mutta löytyikin kaapista pieni minigrip pussi, joten meni sinne. No nyt näkyy lämpötila HA:ssa.

Sensor.jpeg
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Kellään kokemuksia wifi-pattereista? Erillisrakennukseen hankkimassa tollasta, vanhalla wifi purkilla järjestyy verkko mutta internet yhteys ei. Eli pitäisi löytää patteri joka toimisi ilman internettiä tai niin että ohjelmoidaan kerran vaikka luurin nettiyhteydellä ja sen jälkeen irroitetaan netistä ja laite jatkaisi ohjelmoinnin mukaista toimintaa ittekseen. Entä muut älylaitteet Xiaomi smart, Samsung smarthings jne. vaatiiko kaikki internetin vai toimivatko paikallisverkossa, jos nyt innostuu lisäämään kosteus, ovi tai muita antureita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
126
Joko täällä on testattu miten Home assistant & zigbee2mqtt & ikean fyrtur verhot menee yhteen?

Toistaiseksi olen pitänyt nuo omassa verkossaan, mutta kesäloman aikana olisi tarkoitus lisätä olohuoneen automaatioihin.
Mikäli Zigbee2mqtt dokumentaatiota uskominen niin näyttäisi ihan näppärästi pelittävän.

Homeassistant tuossa ei käsittääkseni ei ole ongelmana vaan se että osaako Zigbee2mqtt käsitellä tuota. Vaikuttaisi että osaa.

Miten saan automaatioon ledeihin mukaan efectejä tai värejä HA:ssa?

Eli lähtötilanne. Käytössä virtuaalikoneessa oleva HA jossa pelkästään antureita yms. kiinni käyttäen ESPHomea. Oon tehnyt PIR anturilla ja ws2812b ledeillä järjestelmän kun PIR huomaa liikkeen niin sytyttää nuo ledit. Ledin väri on vain valkoinen. Kirkautta pystyn automaatiossa säätämään, mutta en värejä tai efectejä. Lovelace näkymästä pystyy säätämään ledin väriä ja efectejä, mutta automaatio ei näitä huomioi.
Luultavasti joku ihan simppeli homma, mutta ei ole vielä tullut noiden automaatioiden kanssa leikittyä.

Itse olen kaiken automaation luonut käsin suoraan automation.yaml tiedostoon. Antaa silloin paljon enemmän vaihtoehtoja kuin tuo frontendi mikä on mun mielestä vaan tosi hankala käyttää.

Täältä näyttäs löytyvän esimerkkejä tähänkin:
 

Kamsi

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Onko joku kokeillut käyttää Xiamon Yeelighteja ulkokäytössä? Tuleeko mieleen syitä miksi noita ei kannattaisi laittaa ulkovalaisimiin?
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
52
Onko joku kokeillut käyttää Xiamon Yeelighteja ulkokäytössä? Tuleeko mieleen syitä miksi noita ei kannattaisi laittaa ulkovalaisimiin?
Tälläsen tiedon joku oli yeelightin manuaalista kaivanut.

"Exactly the range you need 0-85% humidity range and -10°C/40°C of temperature range."
 
Liittynyt
19.10.2017
Viestejä
15
Löytyykö täältä kokemusta langattomista vesikiertoisen lattialämmityksen termostaateista? Pitäisi vanhaan omakotitaloon laitattaa järjestelmä ja näitä löytyy googlaamalla ainakin uponor, aurelia, topway, abb ja roth.

Onko jotain muita joita kannattaa harkita? Miten nämä sopivat yhteen jos hankkii muuta automaatiota varten esim. Samsungin Smartthingsin?
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Löytyykö täältä kokemusta langattomista vesikiertoisen lattialämmityksen termostaateista? Pitäisi vanhaan omakotitaloon laitattaa järjestelmä ja näitä löytyy googlaamalla ainakin uponor, aurelia, topway, abb ja roth.

Onko jotain muita joita kannattaa harkita? Miten nämä sopivat yhteen jos hankkii muuta automaatiota varten esim. Samsungin Smartthingsin?
Itsellä on uusi järjestelmä, jossa Rothin huonetermarit. Lattilämmitys tottelee/toimii niin hitaasti etten miettinyt automaation toteutusta sen pidempään, koska vesikiertoinen lattialämmitys vaan on aivan liian hidas reagoimaan automaatiomielessä.
 
Liittynyt
19.10.2017
Viestejä
15
Itsellä on uusi järjestelmä, jossa Rothin huonetermarit. Lattilämmitys tottelee/toimii niin hitaasti etten miettinyt automaation toteutusta sen pidempään, koska vesikiertoinen lattialämmitys vaan on aivan liian hidas reagoimaan automaatiomielessä.
Ok, näinhän se taitaa olla. Pitää pyytää tarjoukset ja valita edullisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
82
Löytyykö täältä kokemusta langattomista vesikiertoisen lattialämmityksen termostaateista? Pitäisi vanhaan omakotitaloon laitattaa järjestelmä ja näitä löytyy googlaamalla ainakin uponor, aurelia, topway, abb ja roth.

Onko jotain muita joita kannattaa harkita? Miten nämä sopivat yhteen jos hankkii muuta automaatiota varten esim. Samsungin Smartthingsin?
Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.

Nimim. 20 vuotta kytkemättä...
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.

Nimim. 20 vuotta kytkemättä...
Olet itseasiassa aivan oikeassa. Kerran uutena koskin noihin termareihin, mutta saman ois saanyt tehtyä suoraan "pannuhuoneessa". Ovat oikeasti turhia kapistuksia kuten esimerkkisi osoittaa.
 
Liittynyt
19.10.2017
Viestejä
15
Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.

Nimim. 20 vuotta kytkemättä...
Nyt kun asiaan on enemmän perehtynyt niin samaa suosittelevat muualla. Pitää selvittää tuo sisälämpöanturihomma kuntoon. Kiitokset opastuksesta!
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 615
Säädöt vaan kunnolla kohdalleen, shuntin ohjaukseen sisä- ja ulkolämpöanturit niin et edes tarvitse termareita.

Nimim. 20 vuotta kytkemättä...
Periaatteessa samaa mieltä. Mutta joissain tilanteissa noista termareista on kuitenkin hyötyä. Esim. jossain tilassa voi pitää alempaa lämpötilaa kuin muualla ilman että pitää sitä manuaalisesti jakotukilta arpoa.

Ja kotiautomaatioon yhdistettynä kaikenlaisten lämpötilojen tiputuksien tekeminen kun ollaan pidempään poissa, olisi helppoa.

Valitettavasti vaan nämä kaikki Danfossin, Uponorin ja kumppaneiden systeemit on julmetun hintaisia ja nykyisin kai kaiken lisäksi suljettuja, niin ei ne oikein kiinnosta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 848
Lämpötilan poissaoloa varten voi tiputtaa shunttia ohjaavalla laitteellakin, ilman että huonetermareita tarvitsee. Takalla lisälämmittäessä en tiedä miten lämmitystarpeen pieneneminen kannattaisi parhaiten huomioida. Huonetermareilla vai lämmityskäyrää käsin säätämällä? Meillä ei ainakaan termareita ole joka piirillä. Vai toimisiko lämmitysveden säätäjän ohjaus sisäilman lämpötilalla, vaikka sitä ei suositella käytettäväksi ainakaan lattialämmityksen kanssa?
 

LuckyPants

Tukijäsen
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
53
Kyllähän noissa kattiloissa ja muissa lämmönlähteissä on ajastimella ja joskus jopa releellä (joku wifi rele + automaatio tälle?) ohjattavissa oleva pudotuslämpötila poissaoloa ja esim. yöaikaa varten. Pitää tietysti lattialämmityksen pitkä viive huomioida jos ajastuksilla pelaa, mutta en ymmärrä miksei se mahdollista muka olisi. Itse olen sen verran mukavuuden haluinen ja näpertelijä etten haluaisi ilman termareita olla. Esimerkiksi makkarissa itsellä on ihan pieni lämpötila talvella ja olkkarissa on sitten takka ja ILP niin on ihan kätevää pystyä hienosäätämään näitä muualtakin kuin teknisestä tilasta. Tämäkin asia varmasti riippuu pitkälti siitä mihin on tottunut ja asiat kokee. Sen verran erilaisia talvet tahtoo olla ainakin täällä päin, että aika hyvä säätäjä pitäisi olla jos joku yleispätevä asetus olisi jo järjestelmää käyttöönottaessa sinne lyöty. Ilmeisesti tämäkin asia jakaa ihmisiä eri leireihin kuten mielipide viilennyksen tarpeesta Suomessa ;)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
116
Mikä olisi hyvä tapa tässä kohtaa lisätä kotiin yksi kahden painikkeen valokatkaisija, jota voisi ohjata perheen Android-puhelimilla (mielellään Google Homesta)? Mieli tekisi tilata AliExpressistä Xiaomi/Aqara kahden painikkeen WiFi-valokatkaisija, mutta saako sitä mitenkään järkevästi liitettyä olemassa olevaan järjestelmään ja/tai Google Homeen? Värkkäily ei ole este ja on jo jonkinaikaa ollut tarkoitus pyöräyttää RasPi tms. kaikkia näitä laitteita varten. Aikoinaan kun nämä tuli hommattua, ei Xiaomi tarjonnut EU-versioita laitteistaan. Tällä hetkellä kodissa on seuraavat laitteet:

2x Xiaomi Mi Control Hub (CN-versioita molemmat)
1x Xiaomi/Honeywell palohälytin
1x Aqara Flood Sensor
1x Aqara Wireless Mini Switch (ajaa ovikellon virkaa; paina nappia -> keittiön Mi Control Hub kilkattaa)
3x Aqara Temperature and Humidity Sensor

Sitten on yksi Xiaomi Mi Smart Plug (EU-versio, WiFi), joka näkyy kaikilla perheenjäsenillä Google Homessa (linkattu minun EU-puolen MiAccountin kautta). Taloudesta löytyy myös yksi Mitsubishin ilmalämpöpumppu, jota ohjaan MELCloud-sovelluksella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
126
Mikä olisi hyvä tapa tässä kohtaa lisätä kotiin yksi kahden painikkeen valokatkaisija, jota voisi ohjata perheen Android-puhelimilla (mielellään Google Homesta)? Mieli tekisi tilata AliExpressistä Xiaomi/Aqara kahden painikkeen WiFi-valokatkaisija, mutta saako sitä mitenkään järkevästi liitettyä olemassa olevaan järjestelmään ja/tai Google Homeen? Värkkäily ei ole este ja on jo jonkinaikaa ollut tarkoitus pyöräyttää RasPi tms. kaikkia näitä laitteita varten. Aikoinaan kun nämä tuli hommattua, ei Xiaomi tarjonnut EU-versioita laitteistaan. Tällä hetkellä kodissa on seuraavat laitteet:

2x Xiaomi Mi Control Hub (CN-versioita molemmat)
1x Xiaomi/Honeywell palohälytin
1x Aqara Flood Sensor
1x Aqara Wireless Mini Switch (ajaa ovikellon virkaa; paina nappia -> keittiön Mi Control Hub kilkattaa)
3x Aqara Temperature and Humidity Sensor

Sitten on yksi Xiaomi Mi Smart Plug (EU-versio, WiFi), joka näkyy kaikilla perheenjäsenillä Google Homessa (linkattu minun EU-puolen MiAccountin kautta). Taloudesta löytyy myös yksi Mitsubishin ilmalämpöpumppu, jota ohjaan MELCloud-sovelluksella.

Melkeen lähtisin Zigbee2mqtt ja home assistant combolla. Zigbee2mqtt härpäkkeeseen pitää tilata romua Kiinasta jotta zigbee vastaannottimen saa rakennettua, hintaa vähä alta 20 posteineen oli itellä.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
487
Nyt tuli tuolta hyvät tarjoukset keskustelusta YI:n dome camera. Meinasin tämän jotenkin laittaa ipkameraksi joko itselleni tai sitten videovalvonta ohjelmistoon.

Sitten se varsinainen "murhe". En nyt haluaisi mitään YI:n softaa pakosti käyttää vaan ihan itse valita mitä ja miten. Eli onko tuo edes mahdollista?

edittiä

Product name: YI dome Guard
Model: YRS. 3019
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Mikä olisi hyvä tapa tässä kohtaa lisätä kotiin yksi kahden painikkeen valokatkaisija, jota voisi ohjata perheen Android-puhelimilla (mielellään Google Homesta)? Mieli tekisi tilata AliExpressistä Xiaomi/Aqara kahden painikkeen WiFi-valokatkaisija, mutta saako sitä mitenkään järkevästi liitettyä olemassa olevaan järjestelmään ja/tai Google Homeen? Värkkäily ei ole este ja on jo jonkinaikaa ollut tarkoitus pyöräyttää RasPi tms. kaikkia näitä laitteita varten. Aikoinaan kun nämä tuli hommattua, ei Xiaomi tarjonnut EU-versioita laitteistaan. Tällä hetkellä kodissa on seuraavat laitteet:

2x Xiaomi Mi Control Hub (CN-versioita molemmat)
1x Xiaomi/Honeywell palohälytin
1x Aqara Flood Sensor
1x Aqara Wireless Mini Switch (ajaa ovikellon virkaa; paina nappia -> keittiön Mi Control Hub kilkattaa)
3x Aqara Temperature and Humidity Sensor

Sitten on yksi Xiaomi Mi Smart Plug (EU-versio, WiFi), joka näkyy kaikilla perheenjäsenillä Google Homessa (linkattu minun EU-puolen MiAccountin kautta). Taloudesta löytyy myös yksi Mitsubishin ilmalämpöpumppu, jota ohjaan MELCloud-sovelluksella.
En nyt pääse aivan kiinni tuohon valokatkaisijaan, jota voisi ohjata Android-puhelimilla. Oletan että tarkoitat sellaista järjestelmää, missä valokatkaisijalla tai sitten Android-puhelimella voidaan ohjata kaikkia laitteita.

Itse lähtisin käyttämään Home Assistanttia, sillä siihen saa kytkettyä kaikki laitteet kiinni sopivalla adapterilla. Itse käyttäisin ConBee 2 -tikkua, enkä Zigbee2MQTT-härpäkettä. Toki jos otat nuo Xiaomi Control Hubit pois käytöstä, niin Google Homen käyttö vaikeutuu (voit tehdä Home Assistant <-> Google Home integraation pidemmän kaavan kautta itse ilmaiseksi, tai sitten tilata plug&play pilvipalvelun)
 
Liittynyt
17.05.2019
Viestejä
9
Sähkön spot hinta kun huiteli taas aamun 01-05 tunnit 0,2 c/kWh tuntumassa niin heräsi ajatus, että mitenkäs saisi rivarin lämminvesivaraajan ja kylppärin sähköisen lattialämmityksen ajoittumaan tarkemmin näille tunneille nykyisen yösähkön 22-07 sijaan. Zigbeetä löytyy jo talosta, mutta mitäs lisäpalikoita tarvittaisiin, tai onko edes mahdollista.

Kylppäri:
Zigbeelle en löytänyt järkevää termostaattia kylppärin ohjaukseen. Joitain oli ilmeisesti vain pienelle ohjausvirralle. WLANiin sen sijaan olisi kovinkin modernin näköinen laite 40 € hintaan Amazon.dessä. Onko jollain kokemuksia moisesta tai vastaavista? Tuntematta oikeastaan ollenkaan nykyistä manuaalista termostaattia ulkokuorta syvemmältä, tuo 16A malli sähköiseen lattialämmitykseen vaikutti tarpeeseen sopivalta. Onko kokemusia tästä tai vastaavista?

Varaaj:
Entä lämminvesivaraajan ohjaaminen? Onko mitään "helppoja" mahdollisuuksia tarjolla? En heti itse löytänyt vastauksia.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
52
Nyt on rikitelty Mitsubishi ilmalämpöpumpun ohjaus ~15€ osilla ja hyvin toimii.
Vielä kun sais samaa tietoa kun melcloudi eli miten paljon tehoa siihen menee niin alkas olla sit sielläpäin.


Mäkin sain toimimaan mitshubishi msz-fd35, pumpun. Nyt pitäisi vielä saada home assistantin kaikki muut plugit toimimaan, uudelleen asennusta tiedossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Moi automaatioihmiset. Ei kenelläkään satu olemaan Smartthings v2:n euro-virtalähdettä ylimääräisenä hyllyssä? Itsellä uk-hubi käytössä ja pistorasiassa pitää olla uk-euro adapteri välissä. Kamalan näköinen. Yritän etsiä suoraan euro-plugia, joten jos ylimääräisiä, niin olisin halukas ostamaan. Virtalähteen speksit ovat 5v 2ah. Saattaa olla siis sama kuin v3:ssakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
357
Nyt jo toisen kerran kuukauden aikana kun smartthings serverit jumissa joten mikään automaatio ei toimi. Mihin hubiin kannattaisi vaihtaa joka ei nojaa servereihin vaan toimisi lokaalisti ettei tällaisia enää tulisi? Raspin ha:n kanssa en jaksa alkaa säätämään. Ja täytyisi olla sellainen joka toimisi nykyisten kamojen kanssa.
Kodista löytyy ikeaa, osramin lamppuja, smartthings kytkimiä ja liiketunnistimia, Sonos kajareita yms.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Nyt jo toisen kerran kuukauden aikana kun smartthings serverit jumissa joten mikään automaatio ei toimi. Mihin hubiin kannattaisi vaihtaa joka ei nojaa servereihin vaan toimisi lokaalisti ettei tällaisia enää tulisi? Raspin ha:n kanssa en jaksa alkaa säätämään. Ja täytyisi olla sellainen joka toimisi nykyisten kamojen kanssa.
Kodista löytyy ikeaa, osramin lamppuja, smartthings kytkimiä ja liiketunnistimia, Sonos kajareita yms.
Siinäpä hyvä syy, miksi ei kannata käyttää nettipalveluihin nojautuvaa ekosysteemiä. Koska suljit Home Assistantin pois laskuista, jäljelle jäänee Hubitat.

Käsittääkseni Hubitat toimii aika samankaltaisesti kuin SmartThings, eli skriptien yms. siirtäminen on aika helppoa.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Nyt jo toisen kerran kuukauden aikana kun smartthings serverit jumissa joten mikään automaatio ei toimi. Mihin hubiin kannattaisi vaihtaa joka ei nojaa servereihin vaan toimisi lokaalisti ettei tällaisia enää tulisi? Raspin ha:n kanssa en jaksa alkaa säätämään. Ja täytyisi olla sellainen joka toimisi nykyisten kamojen kanssa.
Kodista löytyy ikeaa, osramin lamppuja, smartthings kytkimiä ja liiketunnistimia, Sonos kajareita yms.
Kuten Eldmorkin manititsi niin Hubitat. Itsellä moinen ja laitetuki on aivan SmartThingsiä vastaava ellei jopa parempi. Dashboarditkin näyttävät melko samalta. Suosittelen.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Nyt jo toisen kerran kuukauden aikana kun smartthings serverit jumissa joten mikään automaatio ei toimi. Mihin hubiin kannattaisi vaihtaa joka ei nojaa servereihin vaan toimisi lokaalisti ettei tällaisia enää tulisi? Raspin ha:n kanssa en jaksa alkaa säätämään. Ja täytyisi olla sellainen joka toimisi nykyisten kamojen kanssa.
Kodista löytyy ikeaa, osramin lamppuja, smartthings kytkimiä ja liiketunnistimia, Sonos kajareita yms.
Vaikka HA:n suljitkin pois kuvioista niin suosittelen silti sitä tilakoneeksi. Sen voi asentaa vaikka vanhaan kannettavaan ja siihen pieni ssd, johon sopiva Linux sisään ja saat samalla enemmän tehoja ja luotettavuutta kuin RasPilla, sekä akkukäytön sähkökatkojen varalle. Yamlia ei tarvitse opetella vääntämään automaatioita varten vaan ne voi hoitaa helposti ja visuaalisesti Node Redillä. Tilakoneena Home Assistant on ehdoton, kun siihen saa kiinni käytännössä melkein mitä vaan yleensä heittäen tai pienellä googlauksella ja ohjeiden mukaan säätämällä.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Ostin Aqara hubin. Siihen kaveriksi yhden lämpöanturin ja sitten:


En saa tuota smart plugia yhdistymään Aqaraan, vaikka joka paikassa lukee että ovat yhteensopivia. Miten tuon asian oikein pitäisi toimia?

Lisäksi minulla on kotona Neaton D5 imuri, sekä Smarthing Wave Plus ilmanlaatua tarkkaileva laite. Mutta toimiiko näistä kumpikaan tuon Aqaran hubin kanssa?
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
351
Olisiko home assistant & zigbeetomqtt alustalle suositella hyväksi koettuja laitteita?
Ihan mitä vaan oikeastaa saa suositella. Tällä hetkellä vaim xiaomin lämpöantureita käytössä.

Voisi alkaa virittelemään valoja, pistorasioita yms. Vaöoista kiinnostaisi downlight valot, eli 70mm reikä kattoon ja valo upotetaan sinne.

Tarvisi myös zigbee verkolle lisää kantavuutta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 381
Viestejä
4 193 536
Jäsenet
70 724
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom