Kotiautomaatio

Itsellä on joku laatikosta löytynyt USB virtalähde, jonka perässä USB-hubi, jolla sähköt on jaettu 2 ESP-CAM levylle ja yhdelle muulle ESP32 kortille. Piuhat taitaa olla 2.5 m. Vaikea uskoa, että sinulla kaikki olisi virransyötöstä kiinni.
Juu, en minäkään usko että on virransyötöstä kiinni. Itsellä on joku kymmenkunta ESP32 käytössä ja niille olen aina ottanut poweriksi jonkun satunnaisen vanhan kännykkälaturin mitä jostakin romulaatikosta on löytynyt ja samoin USB-piuhatkin ovat olleet juuri niitä mitä on ensimmäisenä kouraan osunut ja tähän mennessä on ollut yksi USB-poweri jonka kanssa on ollut ongelmia ja se piti muutenkin selkeää taajuudeltaan vaihtelevaa vinkunaa joka voimistui kuormitettuna ja oli varmaan jo ties kuinka monta vuotta vanha. Kaikilla muilla USB-powereilla ja johdoilla on tähän mennessä kaikki ESP32:t toimineet ongelmitta. Kuitenkin nuo ESP:t taitaa reguloida tuon 5V jännitteen siinä kortilla 3.3V tasolle eli jonkinlainen alijännite pitkän johdon takiakaan ei pitäisi olla ongelma.
 
Juu, en minäkään usko että on virransyötöstä kiinni. Itsellä on joku kymmenkunta ESP32 käytössä ja niille olen aina ottanut poweriksi jonkun satunnaisen vanhan kännykkälaturin mitä jostakin romulaatikosta on löytynyt ja samoin USB-piuhatkin ovat olleet juuri niitä mitä on ensimmäisenä kouraan osunut ja tähän mennessä on ollut yksi USB-poweri jonka kanssa on ollut ongelmia ja se piti muutenkin selkeää taajuudeltaan vaihtelevaa vinkunaa joka voimistui kuormitettuna ja oli varmaan jo ties kuinka monta vuotta vanha. Kaikilla muilla USB-powereilla ja johdoilla on tähän mennessä kaikki ESP32:t toimineet ongelmitta. Kuitenkin nuo ESP:t taitaa reguloida tuon 5V jännitteen siinä kortilla 3.3V tasolle eli jonkinlainen alijännite pitkän johdon takiakaan ei pitäisi olla ongelma.
Syötätkö suoraan usb:lta vai esp32-cam-mb kautta, siinä mb moduulissa taitaa olla oma 3.3v regulaattori missä ei riitä potkua kameralle.

Tämmöinen oli itsellä käytössä ennen wmbus mittaria.

20240624_221122.jpg20240624_221116.jpg20240624_221048.jpg20240624_221038.jpg20240624_220740.jpgScreenshot_20221021_165526.jpg

Kannattaa olla mustalla printattu että mahdollisimman vähän heijastuksia. Ledin edessä diffuusorina ohutta läpinäkyvää paperia.

Asetuksissa kannattaa laittaa pienempi resoluutio, isommasta ei mitään hyötyä. Ja aluksi kun säätää, tarpeeksi iso intervalli, että varmasti ehtii valmiiksi ennenkuin seuraava alkaa. Esim 2 min. Sitten kun toimii niin tiputtaa intervallia. Minuutissa pitäisi ehtiä.

Myöskin mitä mallia käyttää vaikuttaa. Itse tein omalle zenner mittarille tflite mallin, niin toimi luotettavammin.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen kevät ja kesä aurinkopaneelien kanssa ja pienehköä optimointia olisi suunnitelmissa.

Talossa on yösähköohjaus (ja siirtotuote). Se ohjaa mm. lämminvesivaraajaa. Varaajana on 3kw jäspi, jossa valittavana varaajan kyljestä 1 tai 3 vaihe kytkentä, eli käytössä olevien vastusten määrä käytännössä. Talvet mennään tuolla isommalla teholla ja yösähköllä lämmittäessä. Nyt keväällä laitoin carunan sivuilta yösähköohjauksen toimimaan kello 9-18 joka toimii ajallisesti itä-länsi paneelien kanssa kohtuullisesti kun laittoon varaajan toimimaan yhdellä vaiheella/vastuksella. Carunan aikavaihtoehdot ohjauksen muuttamiseen ovat kuitenkin vähän jäykät ja haluaisin itse muuttaa noita vähän lisää paremman hyödyn saamiseksi.

Shellyissä tuo onnistuisi niiden viikkoajastin ominaisuuksilla, enempää en oikeastaan edes tähän hätään välttämättä kaipaisi. Mutta kysymys kuuluu, mitä tuohon tarvitsee ja mitä pitää ottaa huomioon? En ole itse kytkemässä mitään, yritän vain opiskella tätä ja selvittää vähän mitä palikat maksaisi
 
En kyllä ymmärrä mikä tämän ESP32-CAMin ongelma on. Kokeilin nyt jopa kolmatta ESP32-CAM dev boardia, ja jostain kumman syystä kaikki toimii tässä olohuoneessa kun säädän optiikkaa kohdalleen jne, mutta kun siirrän vekottimen tekniseen tilaan niin sitten hyytyy. ESP vastaa kyllä IP-osoitteestaan mutta toimii toooodeeeella hitaasti, jos ollenkaan. Sitten kun tuon sen taas olohuoneeseen niin toimii nopeasti. Ja taas tekniseen tilaan niin hyytyy. Ja samat virtalähteet, USB-piuhat jne, eli ei tässä ole mitään järkeä. No, nyt kun toin sen taas olohuoneeseen niin tökkii täälläkin. Epäilen SD-korttia, vaikka niitäkin on useita erilaisia kokeiltu. Nyt kahta vai kolmea eri 4GB:n korttia (kun ilmeisesti suuremmilla on suuremmalla todennäköisyydellä ongelmia).

Logilla näkyy välillä tätä:

<ERR> [OTA FILE] File sending failed!

Ja file server näyttää tiedostot muttei niiden kokoa:
1719305254453.png


Tiedostot eivät kuitenkaan ole korruptoituneita tms eli saan ne hyvin auki jos tökkään kortin USB-lukijaan ja sen Windowsiin. Mutta varmaan syynä on nuo kortit. Koska myös silloin kun tuossa välillä suostui toimimaan niin esim. se reference imagen tallennus ei onnistunut (se tallennusnappi oli harmaana vaikka otti kiltisti uuden imagen)...
 
En kyllä ymmärrä mikä tämän ESP32-CAMin ongelma on. Kokeilin nyt jopa kolmatta ESP32-CAM dev boardia, ja jostain kumman syystä kaikki toimii tässä olohuoneessa kun säädän optiikkaa kohdalleen jne, mutta kun siirrän vekottimen tekniseen tilaan niin sitten hyytyy. ESP vastaa kyllä IP-osoitteestaan mutta toimii toooodeeeella hitaasti, jos ollenkaan. Sitten kun tuon sen taas olohuoneeseen niin toimii nopeasti. Ja taas tekniseen tilaan niin hyytyy. Ja samat virtalähteet, USB-piuhat jne, eli ei tässä ole mitään järkeä. No, nyt kun toin sen taas olohuoneeseen niin tökkii täälläkin. Epäilen SD-korttia, vaikka niitäkin on useita erilaisia kokeiltu. Nyt kahta vai kolmea eri 4GB:n korttia (kun ilmeisesti suuremmilla on suuremmalla todennäköisyydellä ongelmia).

Logilla näkyy välillä tätä:

<ERR> [OTA FILE] File sending failed!

Ja file server näyttää tiedostot muttei niiden kokoa:
1719305254453.png


Tiedostot eivät kuitenkaan ole korruptoituneita tms eli saan ne hyvin auki jos tökkään kortin USB-lukijaan ja sen Windowsiin. Mutta varmaan syynä on nuo kortit. Koska myös silloin kun tuossa välillä suostui toimimaan niin esim. se reference imagen tallennus ei onnistunut (se tallennusnappi oli harmaana vaikka otti kiltisti uuden imagen)...
Jos toimii todella hitaasti niin onhan verkkoyhteys kunnollinen? Ainakin niissä ESP32-korteissa mitä itse olen käyttänyt on wifi-antenni melkoisen heikkotehoinen eli saattaa olla että yhteys muodostuu vain hädintuskin ja on niin hidas että aiheuttaa ongelmia. Joissakin rajatapauksissa olen saanut riittävän vahvan wifi-signaalin kääntelemällä korttia eri asentoon mutta tuollaisessa mittarisovelluksessa tuo kääntely ei taida olla mahdollisuus.
 
En kyllä ymmärrä mikä tämän ESP32-CAMin ongelma on. Kokeilin nyt jopa kolmatta ESP32-CAM dev boardia, ja jostain kumman syystä kaikki toimii tässä olohuoneessa kun säädän optiikkaa kohdalleen jne, mutta kun siirrän vekottimen tekniseen tilaan niin sitten hyytyy. ESP vastaa kyllä IP-osoitteestaan mutta toimii toooodeeeella hitaasti, jos ollenkaan. Sitten kun tuon sen taas olohuoneeseen niin toimii nopeasti. Ja taas tekniseen tilaan niin hyytyy. Ja samat virtalähteet, USB-piuhat jne, eli ei tässä ole mitään järkeä. No, nyt kun toin sen taas olohuoneeseen niin tökkii täälläkin. Epäilen SD-korttia, vaikka niitäkin on useita erilaisia kokeiltu. Nyt kahta vai kolmea eri 4GB:n korttia (kun ilmeisesti suuremmilla on suuremmalla todennäköisyydellä ongelmia).

Logilla näkyy välillä tätä:

<ERR> [OTA FILE] File sending failed!

Ja file server näyttää tiedostot muttei niiden kokoa:
1719305254453.png


Tiedostot eivät kuitenkaan ole korruptoituneita tms eli saan ne hyvin auki jos tökkään kortin USB-lukijaan ja sen Windowsiin. Mutta varmaan syynä on nuo kortit. Koska myös silloin kun tuossa välillä suostui toimimaan niin esim. se reference imagen tallennus ei onnistunut (se tallennusnappi oli harmaana vaikka otti kiltisti uuden imagen)...
OTA -virhe viittaa siihen, että wifi-yhteys on heikko.

Kuvassa on vain kansioita, ei niillä pidäkään olla kokoa.
 
Jos toimii todella hitaasti niin onhan verkkoyhteys kunnollinen? Ainakin niissä ESP32-korteissa mitä itse olen käyttänyt on wifi-antenni melkoisen heikkotehoinen eli saattaa olla että yhteys muodostuu vain hädintuskin ja on niin hidas että aiheuttaa ongelmia. Joissakin rajatapauksissa olen saanut riittävän vahvan wifi-signaalin kääntelemällä korttia eri asentoon mutta tuollaisessa mittarisovelluksessa tuo kääntely ei taida olla mahdollisuus.
Kyllä pitäisi olla, Mesh-verkko on talossa ja tuolla teknisessä tilassa on yksi reititinkin noin metrin päässä tästä ESPistä... Signaali on good tai excellent aina kun suostuu sen näyttämään.

Mutta käyttökelvottomastihan tuo toimii. Välillä ei lataa lokiakaan, välillä sitten lataa muttei sielläkään mitään ihmeellistä paitsi noita OTA-virheitä ja "rate too high" joka puolestaan johtuu siitä ettei pysty edes referenssikuvaa päivittämään. Konsepti on hyvä, etenkin suurimmalle osalle joilla tuo toimii ja itselläkin se aiemmin keväällä toimi jonkin aikaa ihan moitteetta, mutta nyt ei enää kirveelläkään. Ehkäpä luovutan ja tilaan HomeWizardin systeemin, kun hoksasin että ei kait sitä ruuveilla ole pakko kiinnittää vaan vaikkapa kaksipuoleisella teipillä. Tosin menin jo vesilaitokselle ilmoittamaan että mittarini kaipaisi vaihtoa (se näyttää hieman väärinkin), joten katsoo sitten minkälainen mittari sieltä tulee kunhan "kesän aikana" ehtivät. Ei kuulemma mitään älymittareita sentään eli pitänee tosiaan se HomeWizard hommata myöhemmin.
 
Onko mitään väliä asentaako Shellyn energiamittaria (3EM Pro) sisätiloissa olevalle ryhmäkeskukselle vai ulkona olevalle sähköpääkeskukselle? Molemmille wifi kuuluu ihan yhtä hyvin. Ehkä joku sähkäriketju olisi ollut parempi, mutta ajattelin, että täällä näitä Shellyn asentaneita enemmän pyörii.
 
Onko mitään väliä asentaako Shellyn energiamittaria (3EM Pro) sisätiloissa olevalle ryhmäkeskukselle vai ulkona olevalle sähköpääkeskukselle? Molemmille wifi kuuluu ihan yhtä hyvin. Ehkä joku sähkäriketju olisi ollut parempi, mutta ajattelin, että täällä näitä Shellyn asentaneita enemmän pyörii.

Samaa selvittelin joku aika sitten ja tuo 3EM Pro ei ole ulkoasennukseen oikein soveltuva, muistaakseni kosteusrajat tulee vastaan vaikka pakkasta kestäisi. Helpoin laittaa sisätilaan ryhmäkeskukselle, tai sitten jos se ei vaihtoehto niin asentaa seinän toiselle puolelle lämpimään tilaan ja sitten vetää clampit ulos pääkeskukselle.
 
Aika tiukat rajat kosteudelle, 30-70% RH. Sisätiloissakin menee talvella alarajan alle, eihän tuota voi speksien mukaan asentaa kuin kontrolloituun humidoriin.

Edit: Lämpörajakin max 40C. Auringonpaisteessa oleva pääkeskus menee varmasti kuumemmaksi kesällä. Pitäisi oikeastaan laittaa yksi lämpö- ja kosteusmittari pääkeskuksen sisälle ja tutkia minkälaista olosuhdetta siellä on.
 
Samaa selvittelin joku aika sitten ja tuo 3EM Pro ei ole ulkoasennukseen oikein soveltuva, muistaakseni kosteusrajat tulee vastaan vaikka pakkasta kestäisi. Helpoin laittaa sisätilaan ryhmäkeskukselle, tai sitten jos se ei vaihtoehto niin asentaa seinän toiselle puolelle lämpimään tilaan ja sitten vetää clampit ulos pääkeskukselle.
Itsellä on ollut 3EM Pro kaksi vuotta ulkona sähkökaapissa pääkeskuksella mittaamassa kiinteistön kokonaiskulutusta/tuottoa. Ei mitään ongelmia toiminnassa. Onhan tuon spekseissäkin lämpötilojen osalta -20C - +40C joka yleensä viittaa siihen ettei ole ongelmaa ulkoasennuksessa (kosteuden suhteen 30-70% mutta kuten sanottua, ainakaan itsellä ei ole ollut ongelmaa).
 
Hyvin mahdollista että toimii ulkonakin, mutta jos parempi paikka kerran on mahdollista valita niin miksi turhaan ottamaan riskiä kun ei spekseihin mene. Useammalta myyjältä kyselin niin sanoivat kaikki että ei suositella Suomen oloissa ulkoasennusta. Tarvitsee kuitenkin sähkärin vaihtamaan ja sitten takuunkin kanssa voi olla niin ja näin.
 
Onko mitään väliä asentaako Shellyn energiamittaria (3EM Pro) sisätiloissa olevalle ryhmäkeskukselle vai ulkona olevalle sähköpääkeskukselle? Molemmille wifi kuuluu ihan yhtä hyvin. Ehkä joku sähkäriketju olisi ollut parempi, mutta ajattelin, että täällä näitä Shellyn asentaneita enemmän pyörii.
Ero tulee siitä jos ulkokeskukselta menee vaiheita johkin muuallekin, silloin sisämittauksesta saat vaan ne joihin sieltä menee langat.
Eli jos varmasti koko käyttämän kulutuksen haluat mitata laitat sen just niihin kolmeen vaiheeseen jotka mittarilta tulevat
 
Virittelin ai-on-the-edge -virvelin kuvaamaan vesimittaria ja homma onnistui. En ymmärrä minkälaisia sadetansseja pitäisi tehdä että saan tiedot home assistantiin. Ymmärtääkseni nuo pitäisi tuosta vain ilmestyä MQTT-integraatioon mutta ei ilmesty. Laitoin MQTT Explorer -addonin ja sieltä ei löydy mitään tähän liittyvää.
Ensin pitäisi kai saada varmuus että ai-on-the-edge oikeasti julkaisee jotain ja sen jälkeen saada home assistant vastaanottamaan jotain.
 

Liitteet

  • 1720103504873.png
    1720103504873.png
    50,5 KB · Luettu: 63
Virittelin ai-on-the-edge -virvelin kuvaamaan vesimittaria ja homma onnistui. En ymmärrä minkälaisia sadetansseja pitäisi tehdä että saan tiedot home assistantiin. Ymmärtääkseni nuo pitäisi tuosta vain ilmestyä MQTT-integraatioon mutta ei ilmesty. Laitoin MQTT Explorer -addonin ja sieltä ei löydy mitään tähän liittyvää.
Ensin pitäisi kai saada varmuus että ai-on-the-edge oikeasti julkaisee jotain ja sen jälkeen saada home assistant vastaanottamaan jotain.
Sinulta puuttuu MQTT brokerin tunnus ja salasana, vai oletko vain editoinut ne kuvasta pois?
 
Sinulta puuttuu MQTT brokerin tunnus ja salasana, vai oletko vain editoinut ne kuvasta pois?
Erikseen sellaisia ei ole asetettu, lienee home assistantin tunnukset?

edit: Ilman tunnusta ja salasanaa sain nyt (en tiedä mitä tein) MQTT Exploreriin näkyviin oikean näköistä dataa. Integraatioon asti ei device ilmaannu.

edit2: Määritin brokeriin tunnuksen ja salasanan, samat virveliin. Ei muutosta.
 

Liitteet

  • 1720112774276.png
    1720112774276.png
    237,8 KB · Luettu: 33
Viimeksi muokattu:
Onko Shellyn Plug S jotain muuta vastinetta? Kiinnostaisi seurata koneen kulutusta.
 
Onko Shellyn Plug S jotain muuta vastinetta? Kiinnostaisi seurata koneen kulutusta.
Itsellä on Nous A1T muutama kappale käytössä. Virran- ja jännitteenmittaus pitää jokaiselle yksilölle kalibroida itse, mutta sen jälkeen ihan kohtalainen tarkkuus. Näissä on suoraan tehtaalta Tasmota sisällä ja Saksan Amazonissa on näitä silloin tällöin hyvässäkin tarjouksessa.
 
Itsellä on Nous A1T muutama kappale käytössä. Virran- ja jännitteenmittaus pitää jokaiselle yksilölle kalibroida itse, mutta sen jälkeen ihan kohtalainen tarkkuus. Näissä on suoraan tehtaalta Tasmota sisällä ja Saksan Amazonissa on näitä silloin tällöin hyvässäkin tarjouksessa.
Seurataan tätäkin.
 
Haku ei tuottanut tulosta. Jollakin saattaisi olla elämänkokemusta aiheesta. Ulkoporeamme yksivaiheinen: hommattu shelly em, jolla tarkoitus ohjata yksivaihekontakrotia (vai onko sama olla komivaihekontaktori, jossa kaksi vaihetta poissa pelistä). Appiukkolla luvat ja tulee asentamaan, mutta minä hankin tavarat. Eli minkälainen rele tulisi hankkia, on välirelettä tavallista, yksivaihe mutta kahdella lähdöllä, tulisiko kontaktorin olla aina pykälää isompi eli 25A ja varmaan semmoinen minkä saa pakkosyötölle jos automaatiot menevät pakkasella solmuun. Onko kokemusta mikä toimisi
 
Haku ei tuottanut tulosta. Jollakin saattaisi olla elämänkokemusta aiheesta. Ulkoporeamme yksivaiheinen: hommattu shelly em, jolla tarkoitus ohjata yksivaihekontakrotia (vai onko sama olla komivaihekontaktori, jossa kaksi vaihetta poissa pelistä). Appiukkolla luvat ja tulee asentamaan, mutta minä hankin tavarat. Eli minkälainen rele tulisi hankkia, on välirelettä tavallista, yksivaihe mutta kahdella lähdöllä, tulisiko kontaktorin olla aina pykälää isompi eli 25A ja varmaan semmoinen minkä saa pakkosyötölle jos automaatiot menevät pakkasella solmuun. Onko kokemusta mikä toimisi

Jos shellyllä on tarkoitus ohjata sitä kontaktoria pelkästään niin siihen riittää esim. Shelly plus 1, Shelly 1 Gen 3 tai Shelly pro 1. Kontaktoreiksi suositellaan hurinattomia.
 
Jos shellyllä on tarkoitus ohjata sitä kontaktoria pelkästään niin siihen riittää esim. Shelly plus 1, Shelly 1 Gen 3 tai Shelly pro 1. Kontaktoreiksi suositellaan hurinattomia.

Kiitos, otin shelly em, jolla saisiin kontaktoria ohjattua ja samalla pihdeillä saisini seurattua sähkön kulutusta. Minulla on toisesta projektista 1 pro ja 1 pro pm hyllyssä, mutta sen kautta en uskalla suoraan laittaa syöttöä koska mennään pitkiä aikoja 16a tuntumassa. Onniselle löytyy tunnukset ja kontaktoreissa on vaihtoehtoja kymmeniä ja lisäksi vielä minireleet, mutta ne rajasin jo pois koska tarkoitus laittaa din kiskoon kiinni. Appiukkosähkömieheltä ei oikein heru apuja kun ei ole ihan mukana tämän päivän automaatiokuvioissa.

Olisiko jotakin hyvää vaihtoehtoa vai säädänkö turhaan ja mikä vaan kontaktori ajaa asiansa
 
Kiitos, otin shelly em, jolla saisiin kontaktoria ohjattua ja samalla pihdeillä saisini seurattua sähkön kulutusta. Minulla on toisesta projektista 1 pro ja 1 pro pm hyllyssä, mutta sen kautta en uskalla suoraan laittaa syöttöä koska mennään pitkiä aikoja 16a tuntumassa. Onniselle löytyy tunnukset ja kontaktoreissa on vaihtoehtoja kymmeniä ja lisäksi vielä minireleet, mutta ne rajasin jo pois koska tarkoitus laittaa din kiskoon kiinni. Appiukkosähkömieheltä ei oikein heru apuja kun ei ole ihan mukana tämän päivän automaatiokuvioissa.

Olisiko jotakin hyvää vaihtoehtoa vai säädänkö turhaan ja mikä vaan kontaktori ajaa asiansa

En tiedä tarkemmin kontaktoreista, tuolla on muu sähkötukkutavara - Nurkan takaa ainakin shellyihin sopivia kontaktoreja myynnissä, sivun ylälaidassa on linkki myös fb-ryhmään jossa lisää vinkkejä.
 
Suosituksia luotettavasta Wifi-pistorasiasta/komponentista ulkokäyttöön jonka kautta voi laittaa pistorasiaan virrat On/Off vaikka ulkomailta?
 
Suosituksia luotettavasta Wifi-pistorasiasta/komponentista ulkokäyttöön jonka kautta voi laittaa pistorasiaan virrat On/Off vaikka ulkomailta?
Mulla näitä pari toiminnassa ja aion hakea lisää.
Tuya yhteensopivana toimii myös Home Assistantissa.
 
Mulla näitä pari toiminnassa ja aion hakea lisää.
Tuya yhteensopivana toimii myös Home Assistantissa.
toi on perseestä ko jos on pois kytketty ja kuorma takana oottamassa ni saa jotain piikkejä, voi vaikka hetkossa napata 30kwh jne.. tilastot kärsii... siis kun si napsauttaa päälle. jos vaan mittausdtaa käyttää eikä kajoo kuorman ollessa takana kytkimeen ni si ok
 
Onko Airamin sireeniä mahdollista mitenkään kytkeä Home assistanttiin? Airamille ei ole integraatiota, eikä löydy HACS:sta, mutta jos joku kiertotie olisi.
 
Virittelin ai-on-the-edge -virvelin kuvaamaan vesimittaria ja homma onnistui. En ymmärrä minkälaisia sadetansseja pitäisi tehdä että saan tiedot home assistantiin. Ymmärtääkseni nuo pitäisi tuosta vain ilmestyä MQTT-integraatioon mutta ei ilmesty. Laitoin MQTT Explorer -addonin ja sieltä ei löydy mitään tähän liittyvää.
Ensin pitäisi kai saada varmuus että ai-on-the-edge oikeasti julkaisee jotain ja sen jälkeen saada home assistant vastaanottamaan jotain.
Tähän päivityksenä, sain kun sainkin tiedot home assistantiin. Ja virveli toimii nyt oikein hyvin, tuota mallia säädin mittarille sopivaksi ja kertalaakista sain siten ettei heijastukset häiritse ja lukemat tulee oikein Printables
 
Vesiyhtiö kävi vaihtamassa vesimittarin ja tilalle tuli Zenner IUWS (linkki: ZENNER-KORKEAMAKI.COM | Vesimittarit ja tarvikkeet | Ultraäänivesimittarit) joka on siis ultraäänivesimittari jossa on myös LoRan ja wireless modbus liitynnät. Ehdin jo tilata aiemmin Homewizardin Wifi vesimittarin joka siis toimii analogisten mittarien kanssa (vanha siis oli tälläinen joten tuo pitänee palauttaa.
Mutta onko kukaan perehtynyt moiseen ja tehnyt HA:han integraatiota ja mitä lisäpalikoita tuo vaatinee? Nopealla googletuksella en löytänyt vastauksia ja en edes tietoja mistä moisia "langattomia mobdbus lukijoita" voisi tilata? Mittarin mukana vaihtaja antoi ohjelappusen jossa kyllä näkyy speksit mutta ensin pitäisi ymmärtää/pystyä tuota langatonta modbussia jollain lukemaan... Ajatuksia?
Itse tilasin wmBus-USB-palikan tuolta: Wireless M-Bus Products - Wireless Solutions by IMST GmbH
Malli (iM871A-usb). Tilaus onnistui hyvin ja tuote tuli luvatusti perille.
HomeAssistanttiinkin sain sen viriteltyä valmiilla integraatiolla suht. kivuttomasti.

Hieman etukenossa olin tuon projektin kanssa, koska tilaushetkellä en ollut vielä saanut vastausta vesilaitokselta, suostuvatko aktivoimaan mittarissani (Qalcosonic W1) tuon wMBus-lähetyksen. Ja vastausta ei huhuiluistakaan huolimatta ole tullut, joten pitänee alkaa harkita jonkun kameravirityksen rakentamista...

Eli jos olet aikeissa tuota etälukua viritellä, niin varmista ensin tuo wmbus-aktivointi vesilaitoksen kanssa. Täällä päin vesilaitoksen etäluku tapahtuu salatulla LoraWanilla ja siihen ei pääse itse väliin - jos sen lisäksi aktivoisivat tuon wmbussin, niin söisihän se virtaa ja mittarin elinikä voisi lyhentyä merkittävästi luvatusta 10 vuodesta - eli tuota vasten ihan ymmärrettävää, että vesilaitos ei välttämättä tuosta innostu.
 
Itse tilasin wmBus-USB-palikan tuolta: Wireless M-Bus Products - Wireless Solutions by IMST GmbH
Malli (iM871A-usb). Tilaus onnistui hyvin ja tuote tuli luvatusti perille.
HomeAssistanttiinkin sain sen viriteltyä valmiilla integraatiolla suht. kivuttomasti.

Hieman etukenossa olin tuon projektin kanssa, koska tilaushetkellä en ollut vielä saanut vastausta vesilaitokselta, suostuvatko aktivoimaan mittarissani (Qalcosonic W1) tuon wMBus-lähetyksen. Ja vastausta ei huhuiluistakaan huolimatta ole tullut, joten pitänee alkaa harkita jonkun kameravirityksen rakentamista...

Eli jos olet aikeissa tuota etälukua viritellä, niin varmista ensin tuo wmbus-aktivointi vesilaitoksen kanssa. Täällä päin vesilaitoksen etäluku tapahtuu salatulla LoraWanilla ja siihen ei pääse itse väliin - jos sen lisäksi aktivoisivat tuon wmbussin, niin söisihän se virtaa ja mittarin elinikä voisi lyhentyä merkittävästi luvatusta 10 vuodesta - eli tuota vasten ihan ymmärrettävää, että vesilaitos ei välttämättä tuosta innostu.
Mulla on sama mittari ja samanlaiset kokemukset vesiyhtiöstä. Eivät viitsineet edes vastata että ei onnistu.
 
Tunteeko joku Ikean älytuotteiden toimintaa? Sori vähän pitkä sepustus, mutta olisi kiva jos joku osaisi kertoa mitä tässä tapahtui.

Led-valoja on tarkoitus ohjata Trådfri-ajurin ja Rodret-kaukosäätimen avulla. Hubia en halua Ikealta. Noiden laitteiden paritus suoraan toistensa kanssa onnistui ihan ok kun painoi ohjeen mukaan kaukosäätimen sisällä olevaa nappia pitkään (> 10 s). Paritusvalo syttyi ja lopulta yhteys syntyi ja valojen ohjaus toimi ok.

No sitten tein virheen kun päätin kokeilla, josko kaukosäätimen voisi yhdistää myös SmartThings-hubiini, siellä kun laitelistassa oli mainittu myös Ikean laitteita. Paritus ei onnistunut ensin mutta sitten valitsin SmartThings-apista kohdan "eikö yhdistäminen onnistu" tms., ja appi antoi ohjeeksi painaa kauko-ohjaimen paritusnappulaa 4 kertaa. Sen tehtyäni ST ilmoitti parituksen onnistuneen ja laite näkyi nyt ST-apissa zigbee-laitteena. Siinä vain ei ollut mitään toimintoja, joten poistin sen ST:stä kokonaan.

No nyt sitten ei enää kaukosäädin toiminutkaan valojen kanssa lainkaan. Yritin parittaa Ikean laitteet uudelleen siinä onnistumatta. Yhdistämisvalo kyllä paloi kaukosäätimessä, mutta sitä yhdistymisen merkkinä olevaa loppuvälähdystä ei tullut. Eli ilmeisesti se ST:n antama neuvo napin painamisesta 4 kertaa muutti jotain kaukosäätimessä eikä se enää toiminut entiseen tapaan...

Otin patterin pois, mutta tämä "resetti" ei auttanut. Lopuksi kokeilin vähän summamutikassa painaa sitä yhdistämisnappulaa uudelleen 4 kertaa. Nyt yhdistämisvalo taas syttyi ja painoin yhdistämisnappulaa uudelleen, jolloin hetken kuluttua yhteys taas syntyi ja valojen säätö alkoi toimia.

Mitähän tuossa oikein tapahtui? Millaista yhteyttä nämä laitteet oletusarvoisesti käyttävät ja muuttiko se 4 painalluksen sarja yhteyden zigbeeksi? Jos oletusyhteys on jotain muuta kuin zigbee, se voisi selittää että jonkin aikaa oli paritus mahdotonta. Ja oliko sitten niin että kun painoin 4 kertaa uudelleen, yhteys palasi siihen oletukseen, vai muuttuiko nyt koko systeemi zigbeeksi (siis kaukosäätimen lisäksi myös se ajuri, siis kohdelaite)?

Joku voisi ajatella että mitä väliä, kunhan laitteet toimivat. No niinhän se periaatteessa on, mutta olisi vain mukava ymmärtää vähän paremmin mistä tässä oli kyse, jos vaikka tulee jotain muita ongelmia. Ja olisko syytä resetoida tuo Trådfri, kun senkin voi kai tehdä jostain reiästä.


 
Tunteeko joku Ikean älytuotteiden toimintaa? Sori vähän pitkä sepustus, mutta olisi kiva jos joku osaisi kertoa mitä tässä tapahtui.

Led-valoja on tarkoitus ohjata Trådfri-ajurin ja Rodret-kaukosäätimen avulla. Hubia en halua Ikealta. Noiden laitteiden paritus suoraan toistensa kanssa onnistui ihan ok kun painoi ohjeen mukaan kaukosäätimen sisällä olevaa nappia pitkään (> 10 s). Paritusvalo syttyi ja lopulta yhteys syntyi ja valojen ohjaus toimi ok.

No sitten tein virheen kun päätin kokeilla, josko kaukosäätimen voisi yhdistää myös SmartThings-hubiini, siellä kun laitelistassa oli mainittu myös Ikean laitteita. Paritus ei onnistunut ensin mutta sitten valitsin SmartThings-apista kohdan "eikö yhdistäminen onnistu" tms., ja appi antoi ohjeeksi painaa kauko-ohjaimen paritusnappulaa 4 kertaa. Sen tehtyäni ST ilmoitti parituksen onnistuneen ja laite näkyi nyt ST-apissa zigbee-laitteena. Siinä vain ei ollut mitään toimintoja, joten poistin sen ST:stä kokonaan.

No nyt sitten ei enää kaukosäädin toiminutkaan valojen kanssa lainkaan. Yritin parittaa Ikean laitteet uudelleen siinä onnistumatta. Yhdistämisvalo kyllä paloi kaukosäätimessä, mutta sitä yhdistymisen merkkinä olevaa loppuvälähdystä ei tullut. Eli ilmeisesti se ST:n antama neuvo napin painamisesta 4 kertaa muutti jotain kaukosäätimessä eikä se enää toiminut entiseen tapaan...

Otin patterin pois, mutta tämä "resetti" ei auttanut. Lopuksi kokeilin vähän summamutikassa painaa sitä yhdistämisnappulaa uudelleen 4 kertaa. Nyt yhdistämisvalo taas syttyi ja painoin yhdistämisnappulaa uudelleen, jolloin hetken kuluttua yhteys taas syntyi ja valojen säätö alkoi toimia.

Mitähän tuossa oikein tapahtui? Millaista yhteyttä nämä laitteet oletusarvoisesti käyttävät ja muuttiko se 4 painalluksen sarja yhteyden zigbeeksi? Jos oletusyhteys on jotain muuta kuin zigbee, se voisi selittää että jonkin aikaa oli paritus mahdotonta. Ja oliko sitten niin että kun painoin 4 kertaa uudelleen, yhteys palasi siihen oletukseen, vai muuttuiko nyt koko systeemi zigbeeksi (siis kaukosäätimen lisäksi myös se ajuri, siis kohdelaite)?

Joku voisi ajatella että mitä väliä, kunhan laitteet toimivat. No niinhän se periaatteessa on, mutta olisi vain mukava ymmärtää vähän paremmin mistä tässä oli kyse, jos vaikka tulee jotain muita ongelmia. Ja olisko syytä resetoida tuo Trådfri, kun senkin voi kai tehdä jostain reiästä.


Noinhan nuo yleensä toimivat eli jos paritat kaukosäätimen suoraan valaisimeen niin kyseiset laitteet eivät paritu mihinkään muuhun. Samalla tavalla kun paritat ne kotiautomaatioon niin ne eivät paritu enää erikseen mihinkään.

Eli jos haluat noiden toimivan Smartthingsin kautta niin paritat sekä valaisimen että kaukosäätimen sinne (poistat ensin niiden paritukset toisistaan) ja sitä kautta sitten määrittelet että tämä kaukosäädin ohjaa tätä lamppua. Silloin voit myös automaatiolla ohjata lamppua.
 
Tunteeko joku Ikean älytuotteiden toimintaa? Sori vähän pitkä sepustus, mutta olisi kiva jos joku osaisi kertoa mitä tässä tapahtui.

Led-valoja on tarkoitus ohjata Trådfri-ajurin ja Rodret-kaukosäätimen avulla. Hubia en halua Ikealta. Noiden laitteiden paritus suoraan toistensa kanssa onnistui ihan ok kun painoi ohjeen mukaan kaukosäätimen sisällä olevaa nappia pitkään (> 10 s). Paritusvalo syttyi ja lopulta yhteys syntyi ja valojen ohjaus toimi ok.

No sitten tein virheen kun päätin kokeilla, josko kaukosäätimen voisi yhdistää myös SmartThings-hubiini, siellä kun laitelistassa oli mainittu myös Ikean laitteita. Paritus ei onnistunut ensin mutta sitten valitsin SmartThings-apista kohdan "eikö yhdistäminen onnistu" tms., ja appi antoi ohjeeksi painaa kauko-ohjaimen paritusnappulaa 4 kertaa. Sen tehtyäni ST ilmoitti parituksen onnistuneen ja laite näkyi nyt ST-apissa zigbee-laitteena. Siinä vain ei ollut mitään toimintoja, joten poistin sen ST:stä kokonaan.

No nyt sitten ei enää kaukosäädin toiminutkaan valojen kanssa lainkaan. Yritin parittaa Ikean laitteet uudelleen siinä onnistumatta. Yhdistämisvalo kyllä paloi kaukosäätimessä, mutta sitä yhdistymisen merkkinä olevaa loppuvälähdystä ei tullut. Eli ilmeisesti se ST:n antama neuvo napin painamisesta 4 kertaa muutti jotain kaukosäätimessä eikä se enää toiminut entiseen tapaan...

Otin patterin pois, mutta tämä "resetti" ei auttanut. Lopuksi kokeilin vähän summamutikassa painaa sitä yhdistämisnappulaa uudelleen 4 kertaa. Nyt yhdistämisvalo taas syttyi ja painoin yhdistämisnappulaa uudelleen, jolloin hetken kuluttua yhteys taas syntyi ja valojen säätö alkoi toimia.

Mitähän tuossa oikein tapahtui? Millaista yhteyttä nämä laitteet oletusarvoisesti käyttävät ja muuttiko se 4 painalluksen sarja yhteyden zigbeeksi? Jos oletusyhteys on jotain muuta kuin zigbee, se voisi selittää että jonkin aikaa oli paritus mahdotonta. Ja oliko sitten niin että kun painoin 4 kertaa uudelleen, yhteys palasi siihen oletukseen, vai muuttuiko nyt koko systeemi zigbeeksi (siis kaukosäätimen lisäksi myös se ajuri, siis kohdelaite)?

Joku voisi ajatella että mitä väliä, kunhan laitteet toimivat. No niinhän se periaatteessa on, mutta olisi vain mukava ymmärtää vähän paremmin mistä tässä oli kyse, jos vaikka tulee jotain muita ongelmia. Ja olisko syytä resetoida tuo Trådfri, kun senkin voi kai tehdä jostain reiästä.


Trådfri kaukosäätimet on muiden kuin ikean oman hubin kanssa jotenkin kenkkuja. Mä onnistuin parittamaan samaan lamppuun kaukosäätimen ja hue hubin, mutta jossain kohtaa se kaukosäädin vaan lakkasi toimimasta.

Kaukosäätimestä ei myöskään hubiin päin saa mitään hyödyllistä, eli painallusten kierrättäminen hubin kautta ei onnistu.
 
Trådfri kaukosäätimet on muiden kuin ikean oman hubin kanssa jotenkin kenkkuja. Mä onnistuin parittamaan samaan lamppuun kaukosäätimen ja hue hubin, mutta jossain kohtaa se kaukosäädin vaan lakkasi toimimasta.

Kaukosäätimestä ei myöskään hubiin päin saa mitään hyödyllistä, eli painallusten kierrättäminen hubin kautta ei onnistu.
Itselläni ainakin Ikean kaukosäätimistä tulee ihan nätisti painallukset eventteinä firmismodatun Lidlistä ostetun zigbee-hubin kautta HomeAssistantiin. Eikös tuo Hue-järjestelmä muutenkin tainnut olla vähän sellainen että siinä toimii vain Huen omat laitteet ja lamput, muiden laitteiden kanssa toimivuus on vähän mitä sattuu.
 
onkos kukaan löytänyt 4 osaisia zigbee kytkimiä joissa olisi ledi (tai joku muu indikaattori) ilmoittamaan onko päällä? toki 1-3 osaisetkin käy jos ees sellaisia olisi.
 
Itselläni ainakin Ikean kaukosäätimistä tulee ihan nätisti painallukset eventteinä firmismodatun Lidlistä ostetun zigbee-hubin kautta HomeAssistantiin. Eikös tuo Hue-järjestelmä muutenkin tainnut olla vähän sellainen että siinä toimii vain Huen omat laitteet ja lamput, muiden laitteiden kanssa toimivuus on vähän mitä sattuu.
Voi olla joo huessakin vika, mutta noiden ikean kaukosäätimien kanssa on kyllä muutkin tapelleet, niissä oli jotain ylimääräistä jippoa.
 
Voi olla joo huessakin vika, mutta noiden ikean kaukosäätimien kanssa on kyllä muutkin tapelleet, niissä oli jotain ylimääräistä jippoa.
Juu, ja muutenkin jotkut Ikean härvelit ovat vähän haastavia. Yhden lampun resetoinnin kanssa itsekin tappelin aikanaan pitkän aikaa, resetointi kun on se "rämpytä päälle/pois olikohan 5 kertaa" ja yksi lamppu ei vaan millään meinannut resetoitua vaikka juuri olin monta muuta onnistuneesti resetoinut. Ja kaukosäätimiä parittaessa piti ottaa suunnilleen kaikki Ikea-valot pois sähköistä kun aina joku yritti pariutua kaukosäätimen kanssa vaikka olin toisella puolella asuntoa ja ohjeessa on että pitäisi olla parin sentin päässä paritushetkellä. Muiden valmistajien laitteet ovat olleet kyllä huomattavasti helpompia.
 
Noinhan nuo yleensä toimivat eli jos paritat kaukosäätimen suoraan valaisimeen niin kyseiset laitteet eivät paritu mihinkään muuhun. Samalla tavalla kun paritat ne kotiautomaatioon niin ne eivät paritu enää erikseen mihinkään.

Eli jos haluat noiden toimivan Smartthingsin kautta niin paritat sekä valaisimen että kaukosäätimen sinne (poistat ensin niiden paritukset toisistaan) ja sitä kautta sitten määrittelet että tämä kaukosäädin ohjaa tätä lamppua. Silloin voit myös automaatiolla ohjata lamppua.
Mutta siis onko se normiyhteys kaukosäätimestä tuohon lampun ajuriin myös zigbee?
 
Sen voi ajatella pitkälti kahden laitteen zigbee-verkkona.
En huomannut, että sen laitteen mukana tulleen pikaohjeen, jota minä siis luin, lisäksi on vähän pidempikin ohje, jossa tuo neljä painallusta mainitaan: "Voit nollata ja poistaa kaikki yhdistetyt tuotteet painamalla pariliitospainiketta nopeasti 4 kertaa (5 sekunnin kuluessa)."
Eli ilmeisesti ekalla kerralla irrotin kaukosäätimen valoajurista ja liitin ST-hubiin. Kun poistin laitteen ST-apissa, jäi sinne kaukosäätimeen ilmeisesti edelleen joku liitäntä hubiin, mikä esti uuden yhdistymisen ajuriin. Mutta sitten kun painoin 4 kertaa uudelleen, ST-yhteys purettiin ja oli "tilaa" taas ajuriin liittämiselle. Selkispä tuokin.
 
Ikean uusimman sukupolven painikkeet ja anturit ovat ehkä parasta mitä itsellä tullut vastaan, ainakin hintalaatu-suhteeltaan. Mukava kun syövät AAA-paristoja, niin voisi olettaa pariston kestävän huomattavasti pidempään kuin pienet nappiparistot. Vesivuotovahdissakin kiva, kun vahti itsessään piippaa myös.

Zigbee2MQTT:n kautta käytössä.

Tässä vielä nippu linkkejä palikoihin, joita itseltä löytyy:
 
aika kivaa käppyrää alkaa oleen, harmi vaan ko mitkään ei HA eikä caruna näytä viellä vartin nettoa, vaikka carunakin sitä käyttää..
1720962331285.png

ja sama päivä carunalta (oranssihan on si sitä hyvitettävää siirossakin)
1720962502426.png

ja autoa latasin..
1720962550398.png

lisäksi saunoin sähkösaunassa, ja tein ruokaa :) niih ja vesi lämpes,sekä ilppi jäähdytteli kämpää, kaikki ilman et kajosin mihinkään säätöihin, napsauttelin vaan uunia päälle ja kiuasta ko halusin niitä käyttää
1720962841307.png

ihan ei täsmää shellyn myytävä määrä carunan kanssa
 
Viimeksi muokattu:
tuntinetto oli kyllä paljon kivampi... nyt paljon hankalampaa "ennustaa" jos haluaa esim kiukaan tms suursyöpön päälle, vartti on kovasti pieni aika siihen, tunnissa ois kerenny laittaa kaikki kulutuksen pois paremmin ja ladata netto paljon miinukselle ja si räpätä isosyöppö kuluttamaan ja ois saanu kuluttaa suoraan seuraavaakin tuntia ja sen jälkeen taas säpissä kaikki, varsinkin ko toi paneelien tuotto heittelee melkoisesti ko alkaa tekee nihilisti automaatiota :D mut kaipa se siks just tuli ko väki optimoi, ni huomasivat et tarveevat si tarkempaa väliä jolloin netotus kapenee, ko se tuntinetto oli aika hyvä "akku" kans... vartin "akku" riitä oikeen mihkään ko aletaan puhuu useammasta kilowatista. esim pyykkikone oli tunnin netolla helppo, nyt paukkuu vartissa yli ko sitä saa halittua kuinka on päällä
pohdin kyllä tässä nappulaa joka sulkis kaiken uuden vartin alkaessa jos tarkoitus laittaa isoa päälle ihan just, ja si se päälle riippuen kuormasta tiettynä aikana ennen uuden vartin alkua..
mutta kuten sanoin aika nihilistiä on, mutta mikäs tässä on harrastellessa ko vaan "koodia" vaatii.. kuluuhan se sunnuntai tässä funtsiessa :D
 
tuntinetto oli kyllä paljon kivampi... nyt paljon hankalampaa "ennustaa" jos haluaa esim kiukaan tms suursyöpön päälle, vartti on kovasti pieni aika siihen, tunnissa ois kerenny laittaa kaikki kulutuksen pois paremmin ja ladata netto paljon miinukselle ja si räpätä isosyöppö kuluttamaan ja ois saanu kuluttaa suoraan seuraavaakin tuntia ja sen jälkeen taas säpissä kaikki, varsinkin ko toi paneelien tuotto heittelee melkoisesti ko alkaa tekee nihilisti automaatiota :D mut kaipa se siks just tuli ko väki optimoi, ni huomasivat et tarveevat si tarkempaa väliä jolloin netotus kapenee, ko se tuntinetto oli aika hyvä "akku" kans... vartin "akku" riitä oikeen mihkään ko aletaan puhuu useammasta kilowatista. esim pyykkikone oli tunnin netolla helppo, nyt paukkuu vartissa yli ko sitä saa halittua kuinka on päällä
pohdin kyllä tässä nappulaa joka sulkis kaiken uuden vartin alkaessa jos tarkoitus laittaa isoa päälle ihan just, ja si se päälle riippuen kuormasta tiettynä aikana ennen uuden vartin alkua..
mutta kuten sanoin aika nihilistiä on, mutta mikäs tässä on harrastellessa ko vaan "koodia" vaatii.. kuluuhan se sunnuntai tässä funtsiessa :D
Itsekin tein aika moniportaisen automaation joka klo 8-20 välillä tarkistaa vartin välein, onko kuluvan tunnin pörssihinta miinusmerkkinen, ja jos on, katsotaan sen hetkinen kulutus. Jos on miinusmerkkinen, niin napsautetaan 1 mikroinvertteri pois päältä, odotetaan muutama sekunti, jos on edelleen miinusmerkkinen niin seuraava pois päältä ja taas odotellaan, ja jos vielä miinusmerkkinen niin napsaistaan kolmaskin invertteri pois päältä. Sitten neljättä ei laiteta koskaan pois päältä vaan seurataan tämänhetkistä kulutusta ja rajoitetaan invertterin tehoa niin että kuluvan tunnin energiabalanssi olisi suunnilleen nollassa, mieluiten kuitenkin hieman miinuksella kuin plussalla. Tämä tekee sen että vartin välein seurataan myös, jos jokin sähkösyöppö laite on laitettu päälle niin käynnistellään sitten tarvittava määrä invertterejä tai poistetaan rajoituksia. Ja sitten kun sähkön hinta on taas plussalla, poistetaan rajoitukset ja käynnistellään invertterit uudelleen.

Tämä toimi suht hyvin, mutta viimeksi alkoi OpenDTU kadottamaan yhteyden inverttereihin... Huomasin kun jäi tuotto tulematta Home Assistantiin kokonaan, OpenDTU:n sivusto kyllä vastasi mutta tuottokäyrät eivät päivittyneet. Bootti auttoi siihen (jolloin tietysti tuli iso piikki seuraavan täyden tunnin kohdalla energiapaneeliin). Teki tuon myös uudelleen myöhemmin, ja olenkin nyt muutamana viime päivänä pitänyt tuota automaatiota pois päältä. En tiedä rasittaako se invertterejä (ei luulisi, koska ei tuollaista etäsammuttelua/käynnistelyä muuten olisi siihen tehty) vai mikä sitten on, ehkä pitää muuttaa automaatiota vielä niin ettei sammutella/käynnistellä niitä ollenkaan vaan rajoitetaan kaikkien tehoa tms, josko se olisi invertterien ja OpenDTU:n ja HA:n tiedonsiirron kanssa paras ratkaisu...
 
Onko kukaan kokeillut tai ottanut Smartcarin apia käyttöön? Linkki api-dokumentaatioon: Smartcar API Reference - smartcar

Ilmaiseksi olisi tarjolla kolmeen ajoneuvoon 300 api-kutsua / kk / ajoneuvo: Pricing · Plans to launch and scale · Smartcar

Joillain autoilla näyttäisi olevan valmistajakohtaisia tietoja, jotka ei ilmaiseen apiin sisälly. Halvin kk-maksu onkin sitten 19,99 $ / kk.


Tässä vaiheessa oikeastaan kiinnostaisi, että onko tuo Smartcar valmistajien virallisesti hyväksymä toimija eli voisiko tuon ottaa huoletta käyttöönsä? Linkki tuettuihin automerkkeihin, lista on kattava: Compatible vehicles · Product · Smartcar

Ainakaan esim. Nissanilta ei käsittääkseni löydy kuluttajalle avointa apia eli Smartcar toimisi ilmeisesti palveluntarjoajana kuluttajan ja autovalmistajan välillä. Minulle riittäisi, että saisi haettua esim. akun varaustilan, kun auto kytketään laturiin. Ilmaiset 300 kutsua / kk riittäisi tuohon mainiosti, jolloin voisi hakea lisäksi vaikkapa kilometritietoja silloin tällöin.
 
Onko kukaan kokeillut tai ottanut Smartcarin apia käyttöön? Linkki api-dokumentaatioon: Smartcar API Reference - smartcar

Ilmaiseksi olisi tarjolla kolmeen ajoneuvoon 300 api-kutsua / kk / ajoneuvo: Pricing · Plans to launch and scale · Smartcar

Joillain autoilla näyttäisi olevan valmistajakohtaisia tietoja, jotka ei ilmaiseen apiin sisälly. Halvin kk-maksu onkin sitten 19,99 $ / kk.


Tässä vaiheessa oikeastaan kiinnostaisi, että onko tuo Smartcar valmistajien virallisesti hyväksymä toimija eli voisiko tuon ottaa huoletta käyttöönsä? Linkki tuettuihin automerkkeihin, lista on kattava: Compatible vehicles · Product · Smartcar

Ainakaan esim. Nissanilta ei käsittääkseni löydy kuluttajalle avointa apia eli Smartcar toimisi ilmeisesti palveluntarjoajana kuluttajan ja autovalmistajan välillä. Minulle riittäisi, että saisi haettua esim. akun varaustilan, kun auto kytketään laturiin. Ilmaiset 300 kutsua / kk riittäisi tuohon mainiosti, jolloin voisi hakea lisäksi vaikkapa kilometritietoja silloin tällöin.
Ainakin tälläinen osui heti googlella.. Nissan Leaf
Homeasistantiin siis...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 508 422
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom