Kotiautomaatio

Mikä on raadin tuomio uudiskohteen valaistukseen - suunnitellaanko ja asennetaanko edelleen perinteiset katkaisijat kaikkialle? Aika paljon "turhaa" suunnittelua, johdotettavaa ja kytkettävää sikäli mikäli on tarkoitus lopulta kuitenkin älyä käyttää. Erityisesti kun valaisimia olisi kiva ohjata useammasta pisteestä.
Mä laittaisin zigbee kytkimiä ettei mitään johtoja tarvii vetää katkaisimille, saat si vaikka vaihdella katkaisimien paikkojakin jollei heti osunut loogisempaan/mukavimpaan kohtaak. sitten älyllä kytkimet ja valaisimet ryhmiksi.
 
Mikä on raadin tuomio uudiskohteen valaistukseen - suunnitellaanko ja asennetaanko edelleen perinteiset katkaisijat kaikkialle? Aika paljon "turhaa" suunnittelua, johdotettavaa ja kytkettävää sikäli mikäli on tarkoitus lopulta kuitenkin älyä käyttää. Erityisesti kun valaisimia olisi kiva ohjata useammasta pisteestä.
Vedä keskukselta suorat syötöt jokaiselle valaisimelle/valaisinryhmälle ja valokatkaisijoiden paikkoihin rasiat ja keskukselta ethernet kaapeli rasialle.
Keskukseen sen verran ylimääräistä tilaa, että tarvittaessa voi asentaa oman kontaktorin jokaiselle valaisimelle.
Itse voit sitten vaikka päätyä kytkemään jatkuvan sähkön jokaiseen valaisimeen ja käyttää Hue-lamppuja tms. ja ohjaukseen Zigbee-kytkimiä ja jättää ethernet-kaapelit käyttämättä, mutta seuraavilla asukkailla on mahdollisuus laittaa kaikki valaistus normaalien kontaktorien ja painikkeiden taakse.
Tai sitten voit jo itsekin tehdä näistä jonkinlaisen hybridin ja hyödyntää osan painikkeista ja jättää osan Zigbeelle.
Ethernet-kaapelilla lähinnä siksi, että sitä voi joustavasti käyttää tarvittaessa vaikka tukiasemalle, valvontakameralle tms. ja POEn avulla mihin tahansa mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 
  • Tykkää
Reactions: puh
Vedä keskukselta suorat syötöt jokaiselle valaisimelle/valaisinryhmälle ja valokatkaisijoiden paikkoihin rasiat ja keskukselta ethernet kaapeli rasialle.
Keskukseen sen verran ylimääräistä tilaa, että tarvittaessa voi asentaa oman kontaktorin jokaiselle valaisimelle.
Itse voit sitten vaikka päätyä kytkemään jatkuvan sähkön jokaiseen valaisimeen ja käyttää Hue-lamppuja tms. ja ohjaukseen Zigbee-kytkimiä ja jättää ethernet-kaapelit käyttämättä, mutta seuraavilla asukkailla on mahdollisuus laittaa kaikki valaistus normaalien kontaktorien ja painikkeiden taakse.
Tai sitten voit jo itsekin tehdä näistä jonkinlaisen hybridin ja hyödyntää osan painikkeista ja jättää osan Zigbeelle.
Ethernet-kaapelilla lähinnä siksi, että sitä voi joustavasti käyttää tarvittaessa vaikka tukiasemalle, valvontakameralle tms. ja POEn avulla mihin tahansa mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Näin minäkin tekisin jos nyt olisin uutta taloa rakentamassa. Tuo luo melkoisesti vapautta käyttää erilaisia automaatioita eri tekniikoilla ja tosiaan tehdä vaikka liki perinteisen valokytkinsetupin laittamalla releitä/kontaktoreita keskukselle. Ja tosiaan cattikaapeli on halpaa niin itse vetäisin jopa jokaisen ikkunan ja (ulko-)oven nurkalle niin saa vaikka halutessaan langallisen hälyttimen kytkettyä.
 
Mä en tajua miks ees sitä ethernettiä vetäis kiinteisiin paikkoihin, zigbee on niin paristoystävällinen ja tekniikkavaan kehittyy... Itekkin olin noilla linjoilla joskus 2000 luvun alussa ko rempasi ja rakensin yläkerran rintamamiestaloon, vedin cattia sinne satoja metrejä.. lopulta kaikki meni haaskuun
 
Mä en tajua miks ees sitä ethernettiä vetäis kiinteisiin paikkoihin, zigbee on niin paristoystävällinen ja tekniikkavaan kehittyy... Itekkin olin noilla linjoilla joskus 2000 luvun alussa ko rempasi ja rakensin yläkerran rintamamiestaloon, vedin cattia sinne satoja metrejä.. lopulta kaikki meni haaskuun
Tulevaisuudessa jos on myymässä kämppää niin välttämättä ostaja ei halua zigbee-pohjaista järjestelmää vaan vähän perinteisempää valojen ohjausta. Ja samoilla cattikaapeleilla voi vetää esim wifi-tukarille datan + sähkön tai oikeastaan mitä vaan. Cat kelpaa aika monella anturille kaapeliksi tai vaikka linjatasoisen audion siirtoon. Ja tuskin zigbeekään ikuisuuksia on olemassa, tulee korvaavia teknologioita. Ja langallisilla napeilla ei tarvitse vaihdella paristoja valokytkimistä sun muista.

Vaikka itsellänikin on paljon zigbee- ja muitakin langattomia tekniikoita käyttäviä laitteita niin siltikin on ihan kiva että osassa valoja on manuaalisen käytön mahdollisuus jos vaikka automaatio hajoaa, paristo loppuu huonolla hetkellä tms.

Toki en sitä kiellä jos joku haluaa rakentaa täysin ilman valokytkinkaapelointeja tehdyn järjestelmän mutta itse en pitäisi sitä kovin future-proofina tai houkuttelevana esimerkiksi mahdolliselle asunnon ostajalle. Kaapeli on kaapeli ja sitä pitkin saa helposti monellakin eri tekniikalla ohjattua asioita.
 
Tulevaisuudessa jos on myymässä kämppää niin välttämättä ostaja ei halua zigbee-pohjaista järjestelmää vaan vähän perinteisempää valojen ohjausta. Ja samoilla cattikaapeleilla voi vetää esim wifi-tukarille datan + sähkön tai oikeastaan mitä vaan. Cat kelpaa aika monella anturille kaapeliksi tai vaikka linjatasoisen audion siirtoon. Ja tuskin zigbeekään ikuisuuksia on olemassa, tulee korvaavia teknologioita. Ja langallisilla napeilla ei tarvitse vaihdella paristoja valokytkimistä sun muista.

Vaikka itsellänikin on paljon zigbee- ja muitakin langattomia tekniikoita käyttäviä laitteita niin siltikin on ihan kiva että osassa valoja on manuaalisen käytön mahdollisuus jos vaikka automaatio hajoaa, paristo loppuu huonolla hetkellä tms.

Toki en sitä kiellä jos joku haluaa rakentaa täysin ilman valokytkinkaapelointeja tehdyn järjestelmän mutta itse en pitäisi sitä kovin future-proofina tai houkuttelevana esimerkiksi mahdolliselle asunnon ostajalle. Kaapeli on kaapeli ja sitä pitkin saa helposti monellakin eri tekniikalla ohjattua asioita.
Niih... Mä sanoin et vedin cattia yli 20 vuotta si jo talon täyteen ja ne jäi käyttämättömäksi, myös uudellle omistajalle, ja olet sitämieltä et cat on edelleen tätäpäivää?
 
CAT on vieläkin tätä päivää, mutta en kyllä sitä vetäisi kaikkien kytkimien taakse :)

Putkittaisin kyllä kaikki mahdolliset. En tiedä mikä on nykyajan trendi, mutta ainakin jossain vaiheessa vedettiin vain MMJ:tä seinään, mikä on aina ollut se huonoin vaihtoehto. Putkea vaan joka paikkaan, vaikka jäisi piiloon.
 
Jos mä ny rakentaisin talon laittaisin vaan pistorasioihin sähön. Ja suoran lampuihin kattoon. Älyreleet niiden taakse. Langattomat kytkimet. Patterit niihin siirettäviin zigbee katkasimiin maksaa vähempi ko reijät seinäs ja se catin hinta + poe virtalähe sinne
 
Jotkut kalliimmat automaatiot ovat juuri tuota että sähköt valoihin ja sitten väyläkaapelilla ohjaus kytkimistä.
 
Täällä kun kysellään monesta kotiautomaation osa-alueesta, niin mites ILPpien ohjaus / valvonta HA avulla? Onko eri merkkien välillä paremmusjärjestystä noiden osalta? Uuteen kotiin tartteisi uusi laite ostaa ja edellinen Toshiba oli aika älytön kun ei tullut siihen edes wifi-palikkaa ostettua.

Lähinnä ehkä sähkönkulutusta kiinnostaisi seurata ja varmistella toimivuutta ja säätää silloinkin kun ei ole kotona, ja en haluaisi olla valmistajan pilvipalveluiden varassa.

Jonkun verran kykyä myös itse koodailla, eri juttu onko aikaa ja kiinnostusta, eli varmaan paras olisi yhdistelemällä sopivia valmiita koodipalikoita toisiinsa. Linux yms säätökäyttikset taipuu ihan ok.

Edit. Ja ei siis ole tarve opastaa alusta-alkaen, kunhan vähän vinkkiä hyväksi koetuista löytyisi alkuun. Googlaamalla ja tutoriaaleja lukemalla sit loput.
Toshiba Seyiaan otin wifipalikan ja se näyttää myös sähkönkulutuksen. Yhdistyy homeassistanttiin kivuttomasti integraation kanssa.
1716570367277.png

1716570396016.png
 

Liitteet

  • 1716570374123.png
    1716570374123.png
    8,3 KB · Luettu: 10
Jos mä ny rakentaisin talon laittaisin vaan pistorasioihin sähön. Ja suoran lampuihin kattoon. Älyreleet niiden taakse. Langattomat kytkimet. Patterit niihin siirettäviin zigbee katkasimiin maksaa vähempi ko reijät seinäs ja se catin hinta + poe virtalähe sinne

Aikalailla samat ajatukset oli alunperin Miksuu kanssa. Paljon simppelimmät sähköt ja helpommin muokattavissa kun vedettäisiin ainoastaan mmj sinne missä sähköä tarvitaan. Keskuksen päästä voidaan ohjaan esim. shelly pro tai suoraan kattorasiaan releitä / sopivia älylamppuja, joita komennetaan radiolla. Ei siis lainkaan ethernet kaapelointia (tai koaksiaaleja TV:lle), eikä mitään johdotuksia / erillisiä rasioita katkaisijoille. Suurin epäilys itsellä tässä on kuinka vakaasti mesh toimii ja hukkuuko joku laite viikon parin välein. Hellasäröä saattaa ilmetä jos tuo valojen kytkeminen ei ole täysin luotettavaa.

Mutta tosiaan aika vahvasti tääläkin tuntuu olevan porukka sitä mieltä, että edelleen kiinteä ohjaus, jotta on mahdollista myydä ei-säätäjälle vaikka voisihan nuo kotiautomaatio vehkeetkin jättää myydessä paikalleen(?). Kiinteiden ohjauksien kustannus rakennusvaiheessa on tosiaan suhteellisen pieni vs. talon hinta, mutta ei se nyt aivan ilmaista ole. Pelkkä kaapeli ei tietysti paljon maksa, mutta suunnittelu & asennustyö kaikkine vaiheineen on se joka maksaa.
 
Suurin epäilys itsellä tässä on kuinka vakaasti mesh toimii ja hukkuuko joku laite viikon parin välein. Hellasäröä saattaa ilmetä jos tuo valojen kytkeminen ei ole täysin luotettavaa.
Omien kokemuksien mukaan nuo zigbee-laitteet ovat melko luotettavia mutta eivät kuitenkaan täydellisen luotettavia. Noin kerran vuoteen yksi pistorasia hukkaa yhden ohjauksen mutta tottelee kuitenkin seuraavaa käskyä. Samoin makuuhuoneen valaisimessa yksi kolmesta älypolttimosta jättää ehkä kerran-kaksi vuodessa syttymättä/sammumatta mutta kun käskyttää uudestaan niin toimii.

En tiedä johtuuko huonosta laitteesta vai mistä. Muistaakseni zigbee-laitteet toimivat 2.4GHz taajuudella eli samalla taajuusalueella kuin wifi, joten itselläni saattaa nuo satunnaiset pykimiset johtua siitäkin, omassa asunnossa näkyy varmaan 30kpl naapureiden 2.4GHz wifiverkkoa ja muutenkin tuntuu että kotona ei 2.4GHz wifi oikein toimi kunnolla niin saattaa vaan olla niin paljon häiriötä tuolla taajuusalueella.

No, joku todella halpaakin halvempi langaton painike nyt välillä putoili zigbee-verkosta ja sitä piti välillä paritella takaisin järjestelmään mutta tuo ei ole enää käytössä. Enemmän ongelmia on aiheuttanut kotiautomaation päivitykset, joskus jonkun päivityksen jälkeen joku laite on saattanut joksikin aikaa kadota tai sekoilla mutta yleensä nuo ovat olleet helppoja fiksata. Juuri tuon takia että saattaa mahdollisesti joskus harvoin tulla mystisiä ongelmia, ajattelin että olisi hyvä olla johdot ainakin oleellisimmissa valokytkinpaikoissa (esim 1/huone) jne niin on edes joku backup jos automaatio hajoaa.
 
Jotkut Suomessa myytävistä patterin älytermareista väittää, että patterit kestävät vuoden. Jos pitää paikkansa, niin se olisi hyvä.

Ilman wifiä/verkkoa Bilteman 2 AA pariston digitermari toimii reilusti yli vuoden, vaikka se aika monta kertaa päivässä vääntää täysin auki ja täysin kiinni.

Shellyn HT wifi lämpömittari jaksaa vuoden verran 4 AA paristolla.

Jos nämä löisi yhteen niin lopputulos on että wifi termari tarvitsisi 6AA paristoa että jaksaa vuoden, ja 3AA paristoa kestäisi puoli vuotta?

Ehkä siksi Shellyn TRV patteritermostaatissa on ladattava Li-Ion akku...
 
Kerta sinulta raspi löytyy niin loppuhan on rahasta kiinni. Itsellä on on ESP32 lankkuja wifiin kytkettynä ympäri taloa ja näillä sit ds18b20- ja DHT22-antureilla toteuttanut lämpötilan- kosteuden seurantaa. Kaikki nuo pois silmistä niin ei ulkonäön osalta vaatimuksia. Nuo sitten liitettynä Home assistant kotiautomaatio softaan.

Nostettas vanhaa viestiä. Testasin naapurilta lainattua esp8266-lankkua ja siihen tuikkasin ds18b20:n. Hienosti sain lämpötilan siirtymään eteenpäin.

Tuossa taannoin tutkin esp32:ia ja sormi meni nenään. Käykö kaikki esp32:t (sillä reunaehdolla että wifi) ds18b20 + dht22 lukemiseen ja mqtt lähettämiseen?
 
Nostettas vanhaa viestiä. Testasin naapurilta lainattua esp8266-lankkua ja siihen tuikkasin ds18b20:n. Hienosti sain lämpötilan siirtymään eteenpäin.

Tuossa taannoin tutkin esp32:ia ja sormi meni nenään. Käykö kaikki esp32:t (sillä reunaehdolla että wifi) ds18b20 + dht22 lukemiseen ja mqtt lähettämiseen?

En ole törmännyt et jotain rajoitteita olisi. ESP8266 taitaa näistä olla se vanhin versio ja hintaerojen ollessa pieniä niin nuo ESP32 on ihan hyvä valinta kun ne on vähän monipuolisempia.
 
Tuli ilmoitus että sähkömittari vaihdetaan ensi viikolla. Selasin tuossa vähän aikasempia viestejä HAN-porttiin liittyen ja vähän yritin netistäkin etsiä, mutta mitä ohjetta/koodia olette käyttäneet tai suosittelette wemos D1 kanssa? Katselin tuossa että tuo HomeWizard P1 maksaisi 35€, wemos löytyisi jo valmiiksi ja osatkin tähän. Eihän tähän mennyt kuin muutama vastus ja bc547 transitori (löysin laatikosta jo bc549 korvaajaksi). Pystyykö muuten mittari syöttämään tähän jännitteen vai tarvitseeko wemoksen kanssa ulkoisen jännitelähteen?
 
Tuli ilmoitus että sähkömittari vaihdetaan ensi viikolla. Selasin tuossa vähän aikasempia viestejä HAN-porttiin liittyen ja vähän yritin netistäkin etsiä, mutta mitä ohjetta/koodia olette käyttäneet tai suosittelette wemos D1 kanssa? Katselin tuossa että tuo HomeWizard P1 maksaisi 35€, wemos löytyisi jo valmiiksi ja osatkin tähän. Eihän tähän mennyt kuin muutama vastus ja bc547 transitori (löysin laatikosta jo bc549 korvaajaksi). Pystyykö muuten mittari syöttämään tähän jännitteen vai tarvitseeko wemoksen kanssa ulkoisen jännitelähteen?
Itse menin tällä eikä tarvinnut mitään lisäkomponentteja: GitHub - Beaky2000/esphome-p1mini: ESPHome custom component for reading P1 data from electricity meters
Ainoastaan RJ45-piuha, mistä hiottu liitin kapeammaksi että mahtuu HAN-porttiin.

EDIT: jotain visuaalista pitäisi viritellä HA:han, mutta ei ole vielä kerennyt eikä ole suoraan taitoakaan.
 
Ruuvitagien lämpötilamittaus ulkokäytössä on osoittautunut ongelmalliseksi, ruuvitagit ovat seinässä kiinni valmistajan silikonikupeilla.

Ongelmana on se, että aamulla mitattu lämpötila on pitkälle päivää alakanttiin (seinä on viileä) ja vastaavasti taas päivällä seinä lämpenee ja mitattu lämpötila on yläkanttiin pitkälle iltaan.
Asennus on pyritty tekemään sellaiseen paikkaan, että aurinko lämmittäisi kyseistä seinää mahdollisimman vähän. Seinäkiinnityksestä johtuen mittausdata on lähes jatkuvasti virheellistä ja tästä johtuen "käyttökelvotonta".

Jonkinlainen eristepala olisi varmaan hyvä laittaa väliin, tai jokin kappale millä tuoda ruuvitagia ulospäin seinästä? Asennuksen ulkonäön tulisi kestää vaimon ja naapureiden tarkastelun. (rivitalo)

Oletteko painineet samaisen ongelman kanssa, kuinka olette ratkaisseet tilanteen?
 
Ruuvitagien lämpötilamittaus ulkokäytössä on osoittautunut ongelmalliseksi, ruuvitagit ovat seinässä kiinni valmistajan silikonikupeilla.

Ongelmana on se, että aamulla mitattu lämpötila on pitkälle päivää alakanttiin (seinä on viileä) ja vastaavasti taas päivällä seinä lämpenee ja mitattu lämpötila on yläkanttiin pitkälle iltaan.
Asennus on pyritty tekemään sellaiseen paikkaan, että aurinko lämmittäisi kyseistä seinää mahdollisimman vähän. Seinäkiinnityksestä johtuen mittausdata on lähes jatkuvasti virheellistä ja tästä johtuen "käyttökelvotonta".

Jonkinlainen eristepala olisi varmaan hyvä laittaa väliin, tai jokin kappale millä tuoda ruuvitagia ulospäin seinästä? Asennuksen ulkonäön tulisi kestää vaimon ja naapureiden tarkastelun. (rivitalo)

Oletteko painineet samaisen ongelman kanssa, kuinka olette ratkaisseet tilanteen?

Onko mahdollisuutta koittaa vaikka räystään alaosassa?
 
Löytyisikö noviisille neuvoa että mikä ESP32 malli olis hyvä ainakin esphome-käyttöön, kun kiinni tulisi useampi DS18B20 lämpötilasensori ja ehkä yksi DHT22 ilmankosteusanturi. Lisäksi voisi tarvita lankun bt-proxyksi. Aikaisemmin oli tämä linkattu: ESP32/ESP-32S Development Board NodeMCU-32S CH340 MICRO USB WiFi+Bluetooth Ultra-Low Power Consumption Dual Core ESP ESP32-WROOM. Puuttuuko tuosta NodeMCU-mallista jotain olennaista verrattuna noihin muihin? WROVERssa on lisämuistia, millä ei varmaan ole tarvetta. Ennen olen tilannut Choice puolelta, niin saa yhdistetyn toimituksen. Onko mielipiteitä kannattaako tilata global vai Choice puolelta?

Tämän saisi choice toimituksella samasta kaupasta: 2.79€ 69% OFF|ESP32 Development Board WiFi+Bluetooth Ultra Low Power Consumption Dual Core CPU ESP 32S ESP32 CAM ESP WROOM 32D/U CH9102X| | - AliExpress Ensimmäisen mallin kohdalla on pelkän piirin kuva (ESP-WROOM-32), jääkö siitä piirilevy pinneineen tai muuta olennaista pois?
 
En nyt muuta osaa tähän sanoa, mutta tuo jälkimmäinen pelkkä piiri eli ei jatkoon ja katsot, että siinä on sisäinen antenni ja/tai muistat tilata myös ulkoisen antennin.

Feiyang kuulostaa tutulta ja on ollut mitä pitää ja toiminutkin.

USB-C vai micro-USB, sen mukaan kumpaa nyt sitten haluatkin käyttää.
 
Tässä oli aiemmin juttua DSC hälyttimen liittämisestä Home Assistanttiin tai muuhun järjestelmään... Onko kellään tiedossa jotain menetelmää vanhemman GE hälyttimen tekemisestä älylliseksi, ja mitä parasta jos saisi SmartThingsiin?

Yksi, jota olen joskus harkinnut on Konnected Alarm Panel connects a wired alarm system to your smart home, joka on myös open-sourcena GitHub - konnected-io/konnected-security: Konnected connects wired sensors and switches to SmartThings, Home Assistant, Hubitat and OpenHAB. Tuo rauta vain taitaa olla ongelma, tai en itse tiedä miten saisi noi liitännät käyttöönsä kätevästi...
Jos oikein ymmärsin, voisi esp8266 devkitin kanssa saada toimimaan...

Toki tuon GEn voisi päivittää johonkin, koska erään sähkökatkon jälkeen oli systeemi nollautunut (akku oli simahtanut) ja nyt en pääse tai osaa mennä master koodilla asettamaan päivämäärää jne. Muuten kyllä toimii normaalisti, mutta jotain virhettä herjaa jatkuvasti :)
 
Viimeksi muokattu:
Home Assistant -yhteensopiva sisälämpötilasensori haussa, ei tarvitse olla näyttöä. Pitää ottaa virtaa seinästä. Kokemuksia on Broadlink IR RM4 Pro:sta , jonka (johtoanturin) lämpökäyrä sahaa ihan liikaa ja Shelly H&T (gen 1) usb kilkkeellä on taas aikamoinen tee-se-itse viritys, ei jatkoon. Shelly H&T Gen3? Muita vaihtoehtoja? Mieluiten joku pieni sensori usb-c -virransyötöllä.
 
Ruuvitagien lämpötilamittaus ulkokäytössä on osoittautunut ongelmalliseksi, ruuvitagit ovat seinässä kiinni valmistajan silikonikupeilla.

Ongelmana on se, että aamulla mitattu lämpötila on pitkälle päivää alakanttiin (seinä on viileä) ja vastaavasti taas päivällä seinä lämpenee ja mitattu lämpötila on yläkanttiin pitkälle iltaan.
Asennus on pyritty tekemään sellaiseen paikkaan, että aurinko lämmittäisi kyseistä seinää mahdollisimman vähän. Seinäkiinnityksestä johtuen mittausdata on lähes jatkuvasti virheellistä ja tästä johtuen "käyttökelvotonta".

Jonkinlainen eristepala olisi varmaan hyvä laittaa väliin, tai jokin kappale millä tuoda ruuvitagia ulospäin seinästä? Asennuksen ulkonäön tulisi kestää vaimon ja naapureiden tarkastelun. (rivitalo)

Oletteko painineet samaisen ongelman kanssa, kuinka olette ratkaisseet tilanteen?
Takapihalle olen tulostanut tämmöisen. Jos siis 3D tulostus on mahdollista. Etupihalla pitäisi myös tulostaa tämä.

 
Tarvis "yksinkertaisen" ajastimen eli ilman wifiä. Sellainen mihin saa laitettua ajastuksen vaikka että tunnin välein vartiksi päälle. Olisi erittäin hyvä ettei tarvitsisi tehdä mitään tiliä sovellukseen.
Onko tälläistä bluetoothilla toimivaa olemassa vai onko pakko laittaa wifi-malli?
 
Tarvis "yksinkertaisen" ajastimen eli ilman wifiä. Sellainen mihin saa laitettua ajastuksen vaikka että tunnin välein vartiksi päälle. Olisi erittäin hyvä ettei tarvitsisi tehdä mitään tiliä sovellukseen.
Onko tälläistä bluetoothilla toimivaa olemassa vai onko pakko laittaa wifi-malli?

Kaupat pullollaan mekaanisia ajastimia millä saat sen tehtyä. Vai haetko nyt jotain aivan muuta?
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Tarvis "yksinkertaisen" ajastimen eli ilman wifiä. Sellainen mihin saa laitettua ajastuksen vaikka että tunnin välein vartiksi päälle. Olisi erittäin hyvä ettei tarvitsisi tehdä mitään tiliä sovellukseen.
Onko tälläistä bluetoothilla toimivaa olemassa vai onko pakko laittaa wifi-malli?
Näitä ollut mailmansivun...
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Kaupat pullollaan mekaanisia ajastimia millä saat sen tehtyä. Vai haetko nyt jotain aivan muuta?
Näitä ollut mailmansivun...

Sellaista haen, että saisi puhelimella tehtyä ajastukset eli helpommin mitä tuollaiseen mekaaniseen. En ainakaan googlella löydä kuin wifi-malleja joten mekaaninen lienee ainut vaihtoehto.
 
Sellaista haen, että saisi puhelimella tehtyä ajastukset eli helpommin mitä tuollaiseen mekaaniseen. En ainakaan googlella löydä kuin wifi-malleja joten mekaaninen lienee ainut vaihtoehto.
Jos pyydetään yksi kertaista tunnissa 15min välein ni oisko kandennu sanoa myös et silti älyä ja kommunikaatiota pitää löytyä? Vaikka kotiautomatiossa ollaan, ni tehtävänanto oli mihin mekaaniset pystyy ilman wifiä ;)
 
Jos pyydetään yksi kertaista tunnissa 15min välein ni oisko kandennu sanoa myös et silti älyä ja kommunikaatiota pitää löytyä? Vaikka kotiautomatiossa ollaan, ni tehtävänanto oli mihin mekaaniset pystyy ilman wifiä ;)

Luulin että tuosta "...vaikka että tunnin välein vartiksi päälle." selviäisi etten vielä tiedä tarkkaa ajastusrytmiä, mutta hyvä jos asia kuitenkin lopulta tuli selväksi. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa selkeämmin kyseessä olevan vain esimerkki. Bluetoothia kuitenkin jo kaipailin aloituksessa.

Olisiko vaikka tämä


Tämä vaikuttaisi pätevältä. Saatavuus vähän heikko eli staypro taitaa olla ainut tuttu myyjä.
 
Luulin että tuosta "...vaikka että tunnin välein vartiksi päälle." selviäisi etten vielä tiedä tarkkaa ajastusrytmiä, mutta hyvä jos asia kuitenkin lopulta tuli selväksi. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa selkeämmin kyseessä olevan vain esimerkki. Bluetoothia kuitenkin jo kaipailin aloituksessa.

Oli täysin selkeä tarve/tarkoitus sen kysymyksesi viimeisen lauseen/virkkeen jälkeen.

Tämä vaikuttaisi pätevältä. Saatavuus vähän heikko eli staypro taitaa olla ainut tuttu myyjä.

En yhtään katsonut saako suomesta, mutta maailmalta varmasti. Kannattaa myös katsoa se sovellus, että kuinka vapaasti hommat saa tehtyä eli saako ”vartituksia” ja toki vaatiiko rekisteröintiä tai jotain. Ei ole tuttu tuote. Aina sen tilin saa tehtyä jollain höpöhöpö sähköpostilla, kunhan sen jälkeinen vain tapahtuu lokaalisti.
 
Oli täysin selkeä tarve/tarkoitus sen kysymyksesi viimeisen lauseen/virkkeen jälkeen.



En yhtään katsonut saako suomesta, mutta maailmalta varmasti. Kannattaa myös katsoa se sovellus, että kuinka vapaasti hommat saa tehtyä eli saako ”vartituksia” ja toki vaatiiko rekisteröintiä tai jotain. Ei ole tuttu tuote. Aina sen tilin saa tehtyä jollain höpöhöpö sähköpostilla, kunhan sen jälkeinen vain tapahtuu lokaalisti.

Kiitoksia. Tutustun tuotteeseen ja tarjoan tuollaista jos vaikuttaa muutenkin passelilta. Tarve on vain neljän kuukauden ajaksi ja alku ajastuksen jälkeen ei pitäisi olla tarvetta muuttaa ajastusta. Kyseessä kaverin taideprojekti. Minulla ei ole vielä tietoa miten tarkkaan ja millaisille ajoille ajastus pitää saada, mutta koska asiassa varmasti tulee vielä kiire niin hyvä selvittää etukäteen.

Erikoista ettei "yksinkertaisia" bluetooth malleja ole juurikaan olemassa. Todennäköisesti appin tekeminen ja ylläpito söisi tuotteen katteen jo alkuun.
 
Kiitoksia. Tutustun tuotteeseen ja tarjoan tuollaista jos vaikuttaa muutenkin passelilta. Tarve on vain neljän kuukauden ajaksi ja alku ajastuksen jälkeen ei pitäisi olla tarvetta muuttaa ajastusta. Kyseessä kaverin taideprojekti. Minulla ei ole vielä tietoa miten tarkkaan ja millaisille ajoille ajastus pitää saada, mutta koska asiassa varmasti tulee vielä kiire niin hyvä selvittää etukäteen.

Erikoista ettei "yksinkertaisia" bluetooth malleja ole juurikaan olemassa. Todennäköisesti appin tekeminen ja ylläpito söisi tuotteen katteen jo alkuun.

Shellyn plugit luovat oman AP:n johon voi puhelimella liittyä ja tämän jälkeen tehdä ajastukset selaimessa laitteeseen eikä internet yhteyttä tai muita rekisteröitymisiä tarvita. Joten niitä varten ei tarvitse erillistä wifi infraa jos se on tässä hommassa se ongelma. Laitteissa on myös bluetooth, mutta sitä ei taida pystyä tähän tarkoitukseen käyttämään.

 
Ostin kasan Ikean uutta Tretakt pistoketta ja toimii hyvin (zigbee), mutta näissä ei ollukkaan käyttövirran lukemista. Onko siinä vanhemassa mallissa? Tai olisko joku muu suositus zigbee pistokkeelle jossa on myös virranlukemiset mukana?
 
Ostin kasan Ikean uutta Tretakt pistoketta ja toimii hyvin (zigbee), mutta näissä ei ollukkaan käyttövirran lukemista. Onko siinä vanhemassa mallissa? Tai olisko joku muu suositus zigbee pistokkeelle jossa on myös virranlukemiset mukana?
Ei ole virrankulutuksen mittausta Ikean pistokkeissa. Taitaa olla aika harvinainen ominaisuus zigbee-pistorasioissa kun ne aikalailla vaativat serverin/tietokannan mihin logittaa virrankulutus.
 
Ostin kasan Ikean uutta Tretakt pistoketta ja toimii hyvin (zigbee), mutta näissä ei ollukkaan käyttövirran lukemista. Onko siinä vanhemassa mallissa? Tai olisko joku muu suositus zigbee pistokkeelle jossa on myös virranlukemiset mukana?


Toimii Home Assistant + ConBee II + ZHA yhdistelmällä ilman mitään Aqaran hubeja tai sovelluksia.
 

Toimii Home Assistant + ConBee II + ZHA yhdistelmällä ilman mitään Aqaran hubeja tai sovelluksia.

Kiitti, otan kokeiluun. Harmi kun Sonoff S26 r2 mallissa ei ole myöskään, kun sillä on joku 1kW enemmän tehon sietämistä.
 
Täällä olisi tarve sähkökäyttöisille rullaverhoille/sälekaihtimille. Teettäminen ei inspiroi hinnan kanssa. Ikeasta näyttäisi löytyvän mutta siellä on leveydestä vaihtoehdot 140 ja 120 cm kun olisi tarve olla 130 cm. Olisikohan täällä jotain ideoita/kokemuksia jostain ratkaisusta?
 
Hyvä vain jos ei lupailla liikoja, tuollaiseen ei ikinä useamman kilowatin kuormia.

Vain niin, mut mulla olis yhdessä paikassa just tollanen tarve, mikäs siihen laitetaan? Kulutus seuranta, zigbee ja reipas 2kW speksinä. Huom. ei peak teho, vaan ihan oikea.
 
Täällä olisi tarve sähkökäyttöisille rullaverhoille/sälekaihtimille. Teettäminen ei inspiroi hinnan kanssa. Ikeasta näyttäisi löytyvän mutta siellä on leveydestä vaihtoehdot 140 ja 120 cm kun olisi tarve olla 130 cm. Olisikohan täällä jotain ideoita/kokemuksia jostain ratkaisusta?
Itsellä taas on ongelmana että tarvitsisi sen 10cm lisää leveyttä noihin Ikean verhoihin, leveinkään ei ole riittävän leveä. Makkarissa on tuo levein malli ja sen toinen laita on sillä tavalla piilossa että ei haittaa että on vähän liian kapea. Olkkarissa jäisi niin pahasti näkyviin että en ole viitsinyt liian kapeaa hankkia. Harmi kun noita ei ole useammassa eri leveydessä (tai virallista kavennusohjetta).

Mutta kävin juuri kurkkaamassa tuota omaa verhoa ja vaikka ei ole mitään ohjetta kaventaa sitä niin ilmeisesti tuosta voisi leikata suikaleen pois, katkaista alalaidan metalliputkesta pätkä pois ja saada siitä silti ihan siisti lopputulos. En ole kokeillut mutta ainakin omassa yksilössä alaputken päätytulppa lähti kiskaisemalla irti joten putkenpätkää pystyisi lyhentämään ja verhon kavennushan ei olisi kuin leikkaamista. Itse koneistoahan ei saa lyhennettyä mutta jos vaan jommalla kummalla puolella on ylimääräistä tilaa niin sekään ei varmaan olisi ongelma. En tiedä olisiko jollain kokemuksia kyseisestä operaatiosta.
 
Laitathan lopputulemasta myös kuvan, mielenkiintoinen projekti.

1717830808356.png


No sehän nyt sitten toimii ja itse asiassa täydellisesti. Laitoin uunin "huuvan" kytkimeen sensorin, eli kun huuvan kytkee uunin päältä päälle niin servo pyöräyttää huipparin tehot täysille. Lisäksi tein automaation, että kun vessan ovi sulkeutuu niin 10min ajan poisto täysillä. Viikon verran nyt ollut testissä ja toimii hyvin.
Toki loppuinstallaatio on otettua kuvaa nätimpi ja tulostinkin espille kotelon tuohon sulaketaulun pintaan. Servo ja hihna toki näkyy, mutta nämä ovat meillä varaston oven nurkalla piilossa eikä kukaan perheessä pahoita mieltään.
Ainoa asia mikä jää vielä parannettavaksi on rattaiden asettelu. Ovat 8mm reiällä ja huomasin osia tutkiessani, että rattaissa on vain kaksi ruuvia jokta eivät ole vastakkaisilla puolilla. Eli kun rattaat kiristää servoon tai säätimeen kiinni, ne jää toispuoleisiksi. Sinällään ei vaikuta käyttöön, mutta pyöriessään näyttää epäkeskolta. Otan nuo jossakin kohtaa pois ja korvaan 6mm rattailla tai sitten laitan 8mm rattaiden toiselle puolelle välipalikat jotta ratas keskittyy oikein.

Oikein hauska proggis ja normaalisti kaikki kotona suoritettu automaatio on yritetty tehdä piilossa ja huomaamattomasti. Tämä tyystin erilainen ja ilmanvaihdon säädintä pyörittää siis servo, joita talossa on 20kappaletta sälekaihtimia ohjaamassa. Eli vaikka servon kohde ei ole sälekaihdin, niin ihan sama periaate pyörittävällä servolla on.
 
1717830808356.png


No sehän nyt sitten toimii ja itse asiassa täydellisesti. Laitoin uunin "huuvan" kytkimeen sensorin, eli kun huuvan kytkee uunin päältä päälle niin servo pyöräyttää huipparin tehot täysille. Lisäksi tein automaation, että kun vessan ovi sulkeutuu niin 10min ajan poisto täysillä. Viikon verran nyt ollut testissä ja toimii hyvin.
Toki loppuinstallaatio on otettua kuvaa nätimpi ja tulostinkin espille kotelon tuohon sulaketaulun pintaan. Servo ja hihna toki näkyy, mutta nämä ovat meillä varaston oven nurkalla piilossa eikä kukaan perheessä pahoita mieltään.
Ainoa asia mikä jää vielä parannettavaksi on rattaiden asettelu. Ovat 8mm reiällä ja huomasin osia tutkiessani, että rattaissa on vain kaksi ruuvia jokta eivät ole vastakkaisilla puolilla. Eli kun rattaat kiristää servoon tai säätimeen kiinni, ne jää toispuoleisiksi. Sinällään ei vaikuta käyttöön, mutta pyöriessään näyttää epäkeskolta. Otan nuo jossakin kohtaa pois ja korvaan 6mm rattailla tai sitten laitan 8mm rattaiden toiselle puolelle välipalikat jotta ratas keskittyy oikein.

Oikein hauska proggis ja normaalisti kaikki kotona suoritettu automaatio on yritetty tehdä piilossa ja huomaamattomasti. Tämä tyystin erilainen ja ilmanvaihdon säädintä pyörittää siis servo, joita talossa on 20kappaletta sälekaihtimia ohjaamassa. Eli vaikka servon kohde ei ole sälekaihdin, niin ihan sama periaate pyörittävällä servolla on.
milläs systeemillä oot tehny tuon sälekaihtimien ohjauksen? Ois itelläkin miljoona sälekaihdinta asunnossa ja kiva jos ne sais automaattisesti iltaisin ja aamuisin kiinni ja auki.
 
milläs systeemillä oot tehny tuon sälekaihtimien ohjauksen? Ois itelläkin miljoona sälekaihdinta asunnossa ja kiva jos ne sais automaattisesti iltaisin ja aamuisin kiinni ja auki.

Hubitat on automaatiota ensisijaisesti hoitava laite. Siellä on hubduino projekti joka mm. mahdollistaa kaihtimien servo-ohjauksen. Eli Espejä, joihin koodirimpsu sisälle editoituna mm ip osoitteella, kytketään servoon ja syötetään usb pistorasiasta kevyttä virtaa. Itse servo on adapterilla kiinni sälekaihtimen akselin päässä. Sitten lopuksi tehdään automaatiota joka ohjaa kaihtimia kellonajan mukaan kiinni ja auki, tai mitä tarpeita nyt ikinä onkaan.
Tein projektin kaihtimien osalta pari vuotta sitten ja on toiminut moitteetta koko tämän ajan. Yksikään ei ole korteista hajonnut.
 
Sunricher Zigbee termari. Ei kaunein, mut laadukkaan oloinen ja helppo ohjata. Itsellä näitä kolme käytössä (zigbee2mqtt ja noderedin kautta automaatio)

Hinnat on sit mitä sattuu. Ledstorella katteet kunnossa

Ruotsista on saanut 85€ hintaan, mut näyttää just nyt olevan loppu

Vieläkös tämä sunricher malli on soiva peli? Olisi tarve 5 kpl sähköisen lattialämmityksen termostaattia vaihtaa uusiin, ja toive olisi että toimisi myös käsin jos ei just jaksa säätää homeassistanttia kuntoon kun se nikottelee kylmimmillä keleillä

Täytyykö noissa jotain erikoista tietää että onko sopiva nykyisten tilalle? Eli voiko vaan ostaa ja sanoa sähkärille että pistä kiinni?
 
e
Vain niin, mut mulla olis yhdessä paikassa just tollanen tarve, mikäs siihen laitetaan? Kulutus seuranta, zigbee ja reipas 2kW speksinä. Huom. ei peak teho, vaan ihan oikea.

Kontaktori olisi se oikea lähestyminen, mutta sitten jää se virrankulutuksen mittaus, mutta jos kuorma on vakio, niin sitten sen saa ”virtuaalisesti”/laskennallisesti riippuen toki mitä systeemeitä sulla on käytössä.

Perus schuko rasiatkaan 16A perässä ei taida olla suunniteltu, kuin luokkaa 8-10A jatkuville virroille eli tuo 2kW kuorma on jo yli 8A, siihen väliin kun vielä laittaa ns. Kiinan releen, niin paloturvallisuus riskihän se on.

Tottakai se voi oikeasti kestää hyvin, mutta jos huonosti käy, niin sitten voi käydä todella huonosti :)

Mikä aparaatti sulla on siellä perässä?

edit: tai mikä tarve olikin, niin jos pelkkä virran mittaus, niin joku tälläinen on parempi vaihtoehto, jos ei tarvitse ohjata.

https://www.shelly.com/en-pt/products/product-overview/shelly-plus-pm-mini
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 897
Viestejä
4 560 194
Jäsenet
75 059
Uusin jäsen
EugeN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom