Kotiautomaatio

Vieläkös tämä sunricher malli on soiva peli? Olisi tarve 5 kpl sähköisen lattialämmityksen termostaattia vaihtaa uusiin, ja toive olisi että toimisi myös käsin jos ei just jaksa säätää homeassistanttia kuntoon kun se nikottelee kylmimmillä keleillä

Täytyykö noissa jotain erikoista tietää että onko sopiva nykyisten tilalle? Eli voiko vaan ostaa ja sanoa sähkärille että pistä kiinni?

Toiminut ongelmitta. Koitin toista merkkiä (futurehome) ja se floodas zigbee viestiä ihan hullun lailla, eikä aina vastannut. Tarvis kans yks sunricher ostaa tilalle, mutta pitkän aikaa ollut loppu m.nu verkkokaupasta.

Ei tuossa mitään erikoista ole asennuksessa, ihan normi lattialämmitystermari missä vähän lisää älyä.
 
Vesiyhtiö kävi vaihtamassa vesimittarin ja tilalle tuli Zenner IUWS (linkki: ZENNER-KORKEAMAKI.COM | Vesimittarit ja tarvikkeet | Ultraäänivesimittarit) joka on siis ultraäänivesimittari jossa on myös LoRan ja wireless modbus liitynnät. Ehdin jo tilata aiemmin Homewizardin Wifi vesimittarin joka siis toimii analogisten mittarien kanssa (vanha siis oli tälläinen joten tuo pitänee palauttaa.
Mutta onko kukaan perehtynyt moiseen ja tehnyt HA:han integraatiota ja mitä lisäpalikoita tuo vaatinee? Nopealla googletuksella en löytänyt vastauksia ja en edes tietoja mistä moisia "langattomia mobdbus lukijoita" voisi tilata? Mittarin mukana vaihtaja antoi ohjelappusen jossa kyllä näkyy speksit mutta ensin pitäisi ymmärtää/pystyä tuota langatonta modbussia jollain lukemaan... Ajatuksia?
 
Itse menin tällä eikä tarvinnut mitään lisäkomponentteja: GitHub - Beaky2000/esphome-p1mini: ESPHome custom component for reading P1 data from electricity meters
Ainoastaan RJ45-piuha, mistä hiottu liitin kapeammaksi että mahtuu HAN-porttiin.

EDIT: jotain visuaalista pitäisi viritellä HA:han, mutta ei ole vielä kerennyt eikä ole suoraan taitoakaan.

Mittari vaihdettu aikaisemmin tällä viikolla, sekä vasta tänään sain tilattua HAN-portin aktivoinnin. Nyt aloin katsomaan mitä saisin raavittua kasaan. Kaveri tulosti joskus mulle pari tuommoista koteloa, voisin juuri saada lattamallisen RJ45 kaapelin mahtumaan. Hion jo valmiiksi RJ45 päätä kapeammaksi, menee mielestäni pohjaan mutta kynsi ei naksahda, pysynee tuolla kuitenkin. Koteloon pitää vielä porata RESET-kytkimelle reikä ja loveta kaapelille ulostulo, ehkäpä se tästä lähtee kunhan portti aktivoidaan.

1717957372797.jpeg
 
Onkos olemassa konstia saada 3-vaihe pistorasiasta ”älykäs”? Saisi napsautettua siihen kytkettyä auton laturia päälle yöllä halvan sähkön aikaan?
 
Onkos olemassa konstia saada 3-vaihe pistorasiasta ”älykäs”? Saisi napsautettua siihen kytkettyä auton laturia päälle yöllä halvan sähkön aikaan?
Kontaktori ja vaikka shelly ohjaamaan sitä, tai joku muu pieni älyrele. Shellyyn ny saa pörssisähkötiedotkin
 
Vesiyhtiö kävi vaihtamassa vesimittarin ja tilalle tuli Zenner IUWS (linkki: ZENNER-KORKEAMAKI.COM | Vesimittarit ja tarvikkeet | Ultraäänivesimittarit) joka on siis ultraäänivesimittari jossa on myös LoRan ja wireless modbus liitynnät. Ehdin jo tilata aiemmin Homewizardin Wifi vesimittarin joka siis toimii analogisten mittarien kanssa (vanha siis oli tälläinen joten tuo pitänee palauttaa.
Mutta onko kukaan perehtynyt moiseen ja tehnyt HA:han integraatiota ja mitä lisäpalikoita tuo vaatinee? Nopealla googletuksella en löytänyt vastauksia ja en edes tietoja mistä moisia "langattomia mobdbus lukijoita" voisi tilata? Mittarin mukana vaihtaja antoi ohjelappusen jossa kyllä näkyy speksit mutta ensin pitäisi ymmärtää/pystyä tuota langatonta modbussia jollain lukemaan... Ajatuksia?
Nanocul, voi rakennella itse tai tilaa valmiin. Wmbusmeters sitten lukemaan sitä.
 
Mittari vaihdettu aikaisemmin tällä viikolla, sekä vasta tänään sain tilattua HAN-portin aktivoinnin. Nyt aloin katsomaan mitä saisin raavittua kasaan. Kaveri tulosti joskus mulle pari tuommoista koteloa, voisin juuri saada lattamallisen RJ45 kaapelin mahtumaan. Hion jo valmiiksi RJ45 päätä kapeammaksi, menee mielestäni pohjaan mutta kynsi ei naksahda, pysynee tuolla kuitenkin. Koteloon pitää vielä porata RESET-kytkimelle reikä ja loveta kaapelille ulostulo, ehkäpä se tästä lähtee kunhan portti aktivoidaan.

1717957372797.jpeg

Portin aktivointi olikin yllättävän nopeaa. Kolvailin johdot kiinni, softa sisään ja sehän alkoi puskea tietoa! Nyt saa vaihe kohtaiset jännitteet ja virrat, hetkellisen kulutuksen, kokonais kulutuksen ja vaikka mitä. Sekä tästä tuli huomattavasti siistimpi kuin aikaisemmasta virityksestä, iso plussa kun wemos pystyy ottamaan virran HAN-portista.

1718018264870.jpeg
 
itselläni tuli IPEX-SMA -pigtailit AliExpressistä jokseenkin tasan kahdessa viikossa. Sai vaan tilauksessa olla tarkkana kun oli tuhat myyjää ja kaikilla oli tekstissä kyllä mainittu tuo IPEX mutta osalla olikin vain kaikilla muilla liittimillä varustettuja häntiä myynnissä. Nuo pienet RF-liittimet on kyllä vihoviimeisiä, 100 erilaista liki saman näköistä liitintä joissa on erona joku yksittäinen mitta tai liittimen muoto ja kun esim AliExpressissä tuotekuvauksessa saattaa lukea ihan mitä vaan ja lueteltu kaikki mahdolliset liittimet MMCX:stä IPEX:in kautta MC4:n asti. Pari kertaa oli jo ostoskorissa väärällä liittimellä olevia mutta kassa-vaiheessa huomasin että olivat vääriä.

Kävi ilmeisesti tuuri ja tuli kerralla oikea kaapeli, nyt sai siirrettyä antennin 5m päähän Arduinosta ja kuuluvuus parani selkeästi.
 
Kontaktori ja vaikka shelly ohjaamaan sitä, tai joku muu pieni älyrele. Shellyyn ny saa pörssisähkötiedotkin
olisko helpompaa hommata laturi jota voi ohjata vaikka MQTT kautta, jolloin auton type2-protokolla hoitaa lataustehon säädön, 0A-16A esim...Go-echarger gemini itsellä ja on ollut todella hyvä. Ei tarvi mitään kontaktoreita ryskyttämään välille, toimii aika elegantisti. Meillä ryskyttää kontaktori silti, mutta se ohjaa lämmitysvastuksia lämminvesivaraajassa..

muoks. lisäksi en katkaisisi sähköjä autoa ladatessa vähän väliä, en tiedä kuinka speksiin se menee jos sähköauton latausta ei lopeteta aina virallista tapaa käyttäen?
 
olisko helpompaa hommata laturi jota voi ohjata vaikka MQTT kautta, jolloin auton type2-protokolla hoitaa lataustehon säädön, 0A-16A esim...Go-echarger gemini itsellä ja on ollut todella hyvä. Ei tarvi mitään kontaktoreita ryskyttämään välille, toimii aika elegantisti. Meillä ryskyttää kontaktori silti, mutta se ohjaa lämmitysvastuksia lämminvesivaraajassa..

muoks. lisäksi en katkaisisi sähköjä autoa ladatessa vähän väliä, en tiedä kuinka speksiin se menee jos sähköauton latausta ei lopeteta aina virallista tapaa käyttäen?
Varmasti olisi, mutta kysyttin voimarasian pätkimistä, laturi on aika paljon hintavampi. Itsekkin ohjaan HA:lla suoraan auton omaa lataus komentoa
 
olisko helpompaa hommata laturi jota voi ohjata vaikka MQTT kautta, jolloin auton type2-protokolla hoitaa lataustehon säädön, 0A-16A esim...Go-echarger gemini itsellä ja on ollut todella hyvä. Ei tarvi mitään kontaktoreita ryskyttämään välille, toimii aika elegantisti. Meillä ryskyttää kontaktori silti, mutta se ohjaa lämmitysvastuksia lämminvesivaraajassa..

muoks. lisäksi en katkaisisi sähköjä autoa ladatessa vähän väliä, en tiedä kuinka speksiin se menee jos sähköauton latausta ei lopeteta aina virallista tapaa käyttäen?
Ongelmana se että autossa vain yksivaiheinen laturi, joten virtaa pitäisi syöttää Walle25A läpi jotta saa edes ladattua yön aikana. Ja tarkoitus olisi vain ajoittaa lataus päälle siinä kohtaa kuin halvat tunnit alkaa, ei räpsiä päälle ja pois latauksen aikana.
 
Home Assistant + Shelly Plug-S -aiheinen kysymys.

Shellyssä on ”Auto on” ominaisuus, jonka avulla voin vaikkapa uudelleenkäynnistää mökillä olevan laitteen. Pistin HA:n dashboardille entity-kortille Shellyn kytkimen ja siitä voin pistää Shellyn virran pois. Shellyssä lähtee silloin ajastin päälle ja se kytkee itseensä virrat takaisin esim asetetun 30 sekunnin päästä.

No, haaste on se, että Shellyn uudelleenkäynnistyksen jälkeen HA:n dashboardilla kytkimen tila ei näytä muuttuvan takaisin ”on” asentoon. Onkohan joku asetus väärin?
 
Home Assistant + Shelly Plug-S -aiheinen kysymys.

Shellyssä on ”Auto on” ominaisuus, jonka avulla voin vaikkapa uudelleenkäynnistää mökillä olevan laitteen. Pistin HA:n dashboardille entity-kortille Shellyn kytkimen ja siitä voin pistää Shellyn virran pois. Shellyssä lähtee silloin ajastin päälle ja se kytkee itseensä virrat takaisin esim asetetun 30 sekunnin päästä.

No, haaste on se, että Shellyn uudelleenkäynnistyksen jälkeen HA:n dashboardilla kytkimen tila ei näytä muuttuvan takaisin ”on” asentoon. Onkohan joku asetus väärin?
Piti testata ja täällä ainakin toimii kuten pitää. Pitäs kyllä toimia ilman mitään asetusten säätöä jos vaan Shelly pysyy verkossa ja se entiteetti on oikea (switch.shellyplug_s.....)
 
Vesiyhtiö kävi vaihtamassa vesimittarin ja tilalle tuli Zenner IUWS (linkki: ZENNER-KORKEAMAKI.COM | Vesimittarit ja tarvikkeet | Ultraäänivesimittarit) joka on siis ultraäänivesimittari jossa on myös LoRan ja wireless modbus liitynnät. Ehdin jo tilata aiemmin Homewizardin Wifi vesimittarin joka siis toimii analogisten mittarien kanssa (vanha siis oli tälläinen joten tuo pitänee palauttaa.
Mutta onko kukaan perehtynyt moiseen ja tehnyt HA:han integraatiota ja mitä lisäpalikoita tuo vaatinee? Nopealla googletuksella en löytänyt vastauksia ja en edes tietoja mistä moisia "langattomia mobdbus lukijoita" voisi tilata? Mittarin mukana vaihtaja antoi ohjelappusen jossa kyllä näkyy speksit mutta ensin pitäisi ymmärtää/pystyä tuota langatonta modbussia jollain lukemaan... Ajatuksia?

Asian vierestä täällä vielä eletään vanhaa aikaa.. projektia pukannut..


ESP32-CAM + OV2640 + ehkä jotain suojaa mittarin ympärille + Tensorflow Lite
 
Ongelmana se että autossa vain yksivaiheinen laturi, joten virtaa pitäisi syöttää Walle25A läpi jotta saa edes ladattua yön aikana. Ja tarkoitus olisi vain ajoittaa lataus päälle siinä kohtaa kuin halvat tunnit alkaa, ei räpsiä päälle ja pois latauksen aikana.
Joo tuossa wallessa on ongelmana se, että sitä ei saa ohjattua mitenkään ulkoapäin - kaikki ohjauslogiikka on suljettua lähdekoodia. Tämän vuoksi, ja myös hirvittävän ylihinnan vuoksi ei tullut tuota laitettua aikanaan. Laita 32A Go-echarger gemini : ) ps en ole mikään edustaja, tuo vain on ainoa aikalailla avoimet rajapinnat tarjoava latausasema, saa vinkata jos löytyy muita.
 
Joo tuossa wallessa on ongelmana se, että sitä ei saa ohjattua mitenkään ulkoapäin - kaikki ohjauslogiikka on suljettua lähdekoodia. Tämän vuoksi, ja myös hirvittävän ylihinnan vuoksi ei tullut tuota laitettua aikanaan. Laita 32A Go-echarger gemini : ) ps en ole mikään edustaja, tuo vain on ainoa aikalailla avoimet rajapinnat tarjoava latausasema, saa vinkata jos löytyy muita.
Juu eiköhän auton vaihtuessa laturikin vaihdu tuohon Go-e, ostin Wallen 400€ käytettynä joten kokeillaan nyt ensin jos se suostuisi lähteä lataamaan kun kontaktori napsauttaa virran päälle. Go-e Controller kuulemma kanssa pätevä laite, oon miettinyt jos sellaisen asentaisi jo valmiiksi niin pääsisi seuraamaan talon kulutusta ja mahdollisesti tulossa olevan yhden mikron aurinkosähköjärjestelmän tuotantoa, olisi sitten valmiiksi ohjaamassa tuota laturiakin.
 
Shelly 3EM on ajanut asiansa talon virtamittauksen osalta hienosti, 10A rele ohjaa yhtä kontaktoria, joka tosiaan kytkee veden lämmityksen päälle. Mainio laite ollut hintaansa.
 
Sama täällä. Ei valittamista.

Tuosta näyttää olevan myös pro malli, josta saisi lan-portin mutta on sit vähän kalliimpi kuin perusmalli ja kontaktoriohjaus lisäpalikalla. Liekö lisähinnan arvoinen?


Miten tarkkaan nuo osaa kertoa sitä kulutusta, ilmeisesti jokaiseen vaiheeseen tulee sellainen "clamp" lukija. Osaako erotella eri kuormia, esim "paljonko lattialämmitys on kWh" vai vaan kokonaiskulutusta?

Kysyn siksi, että mulla sähköauton lataus eri alakeskuksessa teknisessä tilassa kuin isompi, jossa kaikki muu. Tuohon pienempään tulee uutena ILPille 16A johdonsuoja, ja kiinnostaisi ehkä noiden kahden kulutusta seurata tarkemminkin harrastusmielessä.

Tartteisinko molempiin omat 3EM vai olisiko jotain kevyempää (lue: halvempaa) shellyä jolla seurata auto+ilp kulutusta, mielellään erikseen? Auto oli ainakin 3-vaihe 16A, ILPistä en ole ihan varma - uskoisin että 1-vaihe sille riittää.

Edit: yksi 3EM +kontaktoriohjaus LVV kuulostaa siltä mitä tarvitsen, eli se tulee ainakin isompaan tauluun, toi pienempi vähän vielä auki. Sähköauton laturi on easee EV, joka näyttäisi homeassistantiin jollain modilla uppoavan kun vaan kytkee wifiin.

Eli ILP sähkönkulutus olisi nyt se kiinnostavin, ehkä jollain lämpötila-anturilla lisättynä jollain saisi melko helposti ulkoilman lämmön mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta näyttää olevan myös pro malli, josta saisi lan-portin mutta on sit vähän kalliimpi kuin perusmalli ja kontaktoriohjaus lisäpalikalla. Liekö lisähinnan arvoinen?


Miten tarkkaan nuo osaa kertoa sitä kulutusta, ilmeisesti jokaiseen vaiheeseen tulee sellainen "clamp" lukija. Osaako erotella eri kuormia, esim "paljonko lattialämmitys on kWh" vai vaan kokonaiskulutusta?

Kysyn siksi, että mulla sähköauton lataus eri alakeskuksessa teknisessä tilassa kuin isompi, jossa kaikki muu. Tuohon pienempään tulee uutena ILPille 16A johdonsuoja, ja kiinnostaisi ehkä noiden kahden kulutusta seurata tarkemminkin harrastusmielessä.

Tartteisinko molempiin omat 3EM vai olisiko jotain kevyempää (lue: halvempaa) shellyä jolla seurata auto+ilp kulutusta, mielellään erikseen? Auto oli ainakin 3-vaihe 16A, ILPistä en ole ihan varma - uskoisin että 1-vaihe sille riittää.
Jokaiselle mitattavalle kuormalle tarvitset yhden clampin. Jos on 3-vaihe auton laturi ja ILP niin siinä on jo neljä kuormaa mitattavaksi.
 
Jokaiselle mitattavalle kuormalle tarvitset yhden clampin. Jos on 3-vaihe auton laturi ja ILP niin siinä on jo neljä kuormaa mitattavaksi.

Aivan, eli jos koko talon kulutusta haluan seurata niin pistää clampit sitten sellaisen johdon vaiheiden ympärille josta syötetään alakeskusta? Tai no siihen tietty pitää sitten lisätä vielä tuo pienempi alakeskus "jotenkin" mutta ideana nyt näin.
 
Aivan, eli jos koko talon kulutusta haluan seurata niin pistää clampit sitten sellaisen johdon vaiheiden ympärille josta syötetään alakeskusta? Tai no siihen tietty pitää sitten lisätä vielä tuo pienempi alakeskus "jotenkin" mutta ideana nyt näin.
Mulla ne clampit on juurikin sen takia mittarista tulevissa vaiheissa, siinä ei jää sitten yksikään pois mittauksesta
 
Tuosta näyttää olevan myös pro malli, josta saisi lan-portin mutta on sit vähän kalliimpi kuin perusmalli ja kontaktoriohjaus lisäpalikalla. Liekö lisähinnan arvoinen?

On, se on oikeasti Suomen kolmivaihesähköihin sopiva. Se ei-pro 3EM räjäyttää virtalähteensä ennenpitkää suomalaiseen kolmivaiheeseen kytkettynä.
 
Jokaiselle mitattavalle kuormalle tarvitset yhden clampin. Jos on 3-vaihe auton laturi ja ILP niin siinä on jo neljä kuormaa mitattavaksi.

Tästä vielä, tuollaisia suoraan neljään kuormaan kykeneviä ei taida shellyllä olla, vaan yllä kuvattu tapaus vaatinee pro 3EM + pro 1PM? Tai jos 1-vaiheclamppia haluaisi niin pro 50 - EM, mutta siinä ehkä vähän "liikaakin" ominaisuuksia, tuskin esim kontaktoriohjausta ILPille tarvitsen.

Periaatteessa ILPille riittäisi varmaan myös plus 1PM, jolle saisi sitten env antureita addonin avulla joilla voisi sitten mittailla tulo- ja lähtölämpöjä sisäyksiköltä sekä vaikka ulkolämpötilaa lisäksi.
 
Periaatteessa ILPille riittäisi varmaan myös plus 1PM, jolle saisi sitten env antureita addonin avulla joilla voisi sitten mittailla tulo- ja lähtölämpöjä sisäyksiköltä sekä vaikka ulkolämpötilaa lisäksi.
ja riittääkin, meillä on ollu jotain reilu vuoden tuo plus 1pm pelkästään ilpin kulutusta mittailemassa.
 
Miten tarkkaan nuo osaa kertoa sitä kulutusta?

Shelly 3EM ja fingridin lukemat poikkeavat toisistaan 0.5-1.5% riippuen kuukaudesta, mitä olen laskeskellut. Yllättävän hyvin vastaa mittaukset totuutta, vaikka meillä aurinkopaneelien voisi jotenkin monimutkaistaa/sotkea mittauksia.
 

Liitteet

  • 1718172857677.png
    1718172857677.png
    83,8 KB · Luettu: 40
Toi on vieläkin paskapuhetta.

Tämä.
Molemmille laitteille ilmoitetut maksimijännitteet ovat lähellä toisiaan mikä tarkoittaa suomen verkossa sitä että N-liittimeen ei saa kytkeä vaihejohdinta ja että laite vaatii nollan toimiakseen.
Mutta tämähän ei toki estä jankkaamasta.
 
Toi on vieläkin paskapuhetta.

Ei se edelleenkään ole. Sen laitteen omassa virtalähteessä on kolmivaiheinen puoliaaltotasasuuntaus, jossa yhden diodin hajoaminen saa aikaan kolmivaiheoikosulun -> kaboom. Pro-version virtalähde on tavanomainen yksivaiheinen, eikä siinä ole vastaavaa riskiä. Jos sitä ei-pro:ta on pakko käyttää, niin laittakaa nyt sen eteen edes erilliset 0,1 A tjsp sulakkeet.

 
Kohta olisi muutto uuteen asuntoon, johon laittelen homewizard p1 tilaukseen sähkön seurantaa varten.

Kiinnostaisi laittaa samaan pakettiin tuo homewizardin watermeter. Onko siitä kokemuksia kellään?

En tiedä, mikä vesimittari ko. asunnosa on, mutta telineet voin tarpeen mukaan 3d tulostaa. Onko porukalla kokemuksia siitä mittarista, tai villejä veikkauksia Onko yleisimmin meillä käytössä olevissa vesimittareissa (rv 2012) "rupelli" jota tuo pystyisi lukemaan, kunhan vaan saa asemoitua kohdalleen?
 
Ei se edelleenkään ole. Sen laitteen omassa virtalähteessä on kolmivaiheinen puoliaaltotasasuuntaus, jossa yhden diodin hajoaminen saa aikaan kolmivaiheoikosulun -> kaboom. Pro-version virtalähde on tavanomainen yksivaiheinen, eikä siinä ole vastaavaa riskiä. Jos sitä ei-pro:ta on pakko käyttää, niin laittakaa nyt sen eteen edes erilliset 0,1 A tjsp sulakkeet.

Jos siinä on noin kriittinen ja vaarallinen vika, niin kai olet tehnyt TUKESille tarkastuspyynnön?

Oma perus 3EM ollut kohta 2 vuotta käytössä, eikä ole mitään vielä räjähtänyt.
 
Kiinnostaisi laittaa samaan pakettiin tuo homewizardin watermeter. Onko siitä kokemuksia kellään?

En tiedä, mikä vesimittari ko. asunnosa on, mutta telineet voin tarpeen mukaan 3d tulostaa. Onko porukalla kokemuksia siitä mittarista, tai villejä veikkauksia Onko yleisimmin meillä käytössä olevissa vesimittareissa (rv 2012) "rupelli" jota tuo pystyisi lukemaan, kunhan vaan saa asemoitua kohdalleen?

2010 rakennetusta talosta löytyi ropelli ja käyttöönotto oli kohtalaisen suoraviivaista. Hirveän herkältä tuo anturi ei tunnu eli hetki menee ennen kuin mitään arvoa antaa vettä käytettäessä, mutta järkevän kokoluokan vedenkulutukselle tuo tuntuu antavan
 
On jäänyt muutamaksi kuukaudeksi väliin tämän ketjun lukeminen mutta lueskelin sen nyt siitä mihin viimeksi jäin ja huomasin että joku täällä suositteli Nous-wifi -älyplugeja joissa on Tasmota sisäänrakennettuna. Kuulosti hyvältä koska Tasmotaa on muutenkin ennestään ja tiedän sen olevan luotettava softa, ja meinasinkin laittaa tilaukseen kun tarkoitus ol korvata muutama Z-wave -plugi niillä. Itsellä Z-Wave on ollut käytössä vuosikausia, siitä lähtien kun Home Assistantin otin käyttöön, toki samaan aikaan oli käytössä myös Zigbee-verkko, mutta tuolloin oli vielä epäselvää, kumpi teknologia tulee voittamaan. No, nyt vuosia myöhemmin minulla on (tällä hetkellä) noin 84 aktiivisen zigbee-laitteen verkko, ja 4 laitteen Z-wave-verkko. Lisäksi nuo Z-wave plugit (Neo Coolcam) ovat alkaneet ilmoitella kummallisia piikkiarvoja (yhtäkkiä television sähkönkulutukseksi ilmoitetaan 7 231 234 W, esimerkiksi), jotka sotkee statistiikkaa home assistantissa... Laitteet kyllä toimivat ihan hyvin, mutta noiden piikkiarvojen ilmoittelu ärsyttää ja siksi joutavat eläkkeelle.

No, löytyi vielä parempi vaihtoehto Nousille, zigbeenä, ja vieläpä jossain alennuksessa. Reilu 10€ / kpl energiamittauksella... Lähti tilaukseen:


Toinen minkä bongasin noita NOUSeja selaillessani oli kaksiosainen ulkopistorasia. Tämäkin lähti tilaukseen, itsellä on samantapainen ollutkin, ja se toimii hyvin Home Assistantissa mutta virtamittausta ei siinä ole. Tässäkin on ilmeisesti sellainen bugi/ominaisuus että kulutus ilmoitetaan molemmista kytketyistä laitteista yhteensä, mikä toki on omassa käyttötarkoituksessa helppo laskea Home Assistantissa (toiseen tulee pakkasvahti ja toiseen tuuletin, molemmat kiinteän kulutuksen laitteita siis). Tämänkin saa joko Tasmota-versiona tai Zigbee-versiona, jälkimmäinen 5€ kalliimpi (tähän päädyin koska ulkona on aina syytä kasvattaa zigbee-verkkoa kun vaan on mahdollisuus).

 
Oliko jollain kokemusta minkälainen savotta on saada homewizardin watermeter pelittämään 20v vanhan mittarin kanssa? Paketissa mukana tulevat kiinnitysläpykät joutuu itse tulostamaan, mutta onko muuta ongelmaa tiedossa? Tuota samaa litran kiekkoa se taitaa lukea?
 

Liitteet

  • 20240227_164518.jpg
    20240227_164518.jpg
    277 KB · Luettu: 73
Oliko jollain kokemusta minkälainen savotta on saada homewizardin watermeter pelittämään 20v vanhan mittarin kanssa? Paketissa mukana tulevat kiinnitysläpykät joutuu itse tulostamaan, mutta onko muuta ongelmaa tiedossa? Tuota samaa litran kiekkoa se taitaa lukea?

Ei kai tuo toimi? Sivujen mukaan juuri mainittu ettei toimi tällaisten mittareiden kanssa.
 
Taitaa olla niin että vaatii mittarin viisarin päälle tuollaisen metallisen sektorin jotta toimii. Tai näin ainakin päättelen kun kaikissa tuetuissa on sellainen.

Mä huomasin, että suomenkielisillä sivuilla ei olekaan esimerkkiä mittarista mikä ei ole yhteensopiva.. mutta englannin kielisillä sivuilla on.

1719141502670.png


Mä en tosta ymmärrä mikä ero näillä yhteensopivilla tähän on. Eikö nämä kaikki ole analogisia kun homma perustuu numeroiden/mittarinuolien lukemiseen. Mulla on tollanen kuvankaltainen (ei ihan sama) ja harmittelin just kun ei pitäis toimia.
 
Tuon anturi kaipaa heijasteen takaisin mikä saavutetaan sillä metalilla.

Helpoin tuollaiseen pelkkään viisarinäyttöiseen on luenta kameralla. Esim


Tai asennuttaa/asentaa oman mittarin perään.
Tuo AI-on-the-edge on periaatteessa hyvä idea, mutta itsellä on loppunut into sen kanssa säätämiseen. Aluksi sain kulutustiedot Home Assistantiin hyvin, mutta sitten vekotin alkoi hyytyä, eikä enää jaksanut lukea tuloksia. Olen kokeillut erilaisia SD-muistikortteja, jopa erilaisia ESP32-CAM -lukijoita mutta ei ne jaksa pyörittää tuota softaa, vaan jäävät johonkin ikuiseen latauslooppiin ilmeisesti. HomeWizardin tuotetta voisi kokeilla, mutta omassa mittarissa ei ole mitään ruuvireikiä jonne sen adapterin voisi kiinnittää.
 
Tuo AI-on-the-edge on periaatteessa hyvä idea, mutta itsellä on loppunut into sen kanssa säätämiseen. Aluksi sain kulutustiedot Home Assistantiin hyvin, mutta sitten vekotin alkoi hyytyä, eikä enää jaksanut lukea tuloksia. Olen kokeillut erilaisia SD-muistikortteja, jopa erilaisia ESP32-CAM -lukijoita mutta ei ne jaksa pyörittää tuota softaa, vaan jäävät johonkin ikuiseen latauslooppiin ilmeisesti. HomeWizardin tuotetta voisi kokeilla, mutta omassa mittarissa ei ole mitään ruuvireikiä jonne sen adapterin voisi kiinnittää.

Kyllä tuota linkattua käyttää monen moni varsin onnistuneesti.
Minkälainen mittari sulla on
?

Itselläni ESP32 missä TCRT5000 ottamassa pulssin kiiltävästä metallista.
 
Tuo AI-on-the-edge on periaatteessa hyvä idea, mutta itsellä on loppunut into sen kanssa säätämiseen. Aluksi sain kulutustiedot Home Assistantiin hyvin, mutta sitten vekotin alkoi hyytyä, eikä enää jaksanut lukea tuloksia. Olen kokeillut erilaisia SD-muistikortteja, jopa erilaisia ESP32-CAM -lukijoita mutta ei ne jaksa pyörittää tuota softaa, vaan jäävät johonkin ikuiseen latauslooppiin ilmeisesti.

Kaksi mittaria itsellä käytössä ja alun tuuskaamisen jälkeen ovat pelanneet hienosti. Nyt näyttää molempien uptime olevan 113 vuorokautta.

Alussa ongelma oli tiedostojärjestelmän sekoaminen 1-7 vuorokauden jälkeen, kortista riippumatta. Jostain sitten lueskelin, että olisi tarkka osioinnista tai tarkemmin siitä, ettei ole osioitu. No niin näyttää, sillä toimimattomat kortit näillä alustuksilla ovat toimineet ilman ongelmia.

Screenshot_20240623-192242_Obsidian (1).jpg


Lisäksi otin pois expert modessa "alignment algorithm" valinnan, koska siitä ei ollut kuin harmia. 3d tulostettu kotelo pitää kameran kohdallaan ja välillä tuo aligment väänsi kuvan vinoon ihan ittekseen.

Sitten oli vielä melkoinen säätö valon kanssa, että sitä on riittävästi ja ettei tule heijastuksia. ESP-CAM levyn omalla ledillä homma ei toiminut, vaikka tulostelin ties mitä valon levittäjää ja ohjainta. Lopulta asensin erillisen ledin joka valaisee mittarin sivusta päin.

Jossain vaiheessa meinasi mennä hermot koko hommaan, mutta niin se lopulta alkoi toimimaan luotettavasti. Omat mittarit on vanhanaikaisia analogi mittareita. Kaverille rakentelin vastaavan digi mittarille ja se ei vielä toimi luotettavasti. Heijatukset ja näytön heikko kontrasti on ongelmana, pitäisi joskus yrittää värkätä jokin uusi valolähde testiksi.
 
Kyllä tuota linkattua käyttää monen moni varsin onnistuneesti.
Minkälainen mittari sulla on
?
Elsterin mittari, jossa on päällä muovikupu ilman mitään ruuvinreikiä. Ymmärsin HomeWizardin laitteesta että noissa olisi yleensä 1-2 ruuvinpaikkaa, johon sitten se adapteri kiinnitetään mutta tähän ei semmoista saa.
1719205885870.png

Kaksi mittaria itsellä käytössä ja alun tuuskaamisen jälkeen ovat pelanneet hienosti. Nyt näyttää molempien uptime olevan 113 vuorokautta.

Alussa ongelma oli tiedostojärjestelmän sekoaminen 1-7 vuorokauden jälkeen, kortista riippumatta. Jostain sitten lueskelin, että olisi tarkka osioinnista tai tarkemmin siitä, ettei ole osioitu. No niin näyttää, sillä toimimattomat kortit näillä alustuksilla ovat toimineet ilman ongelmia.

Screenshot_20240623-192242_Obsidian (1).jpg


Lisäksi otin pois expert modessa "alignment algorithm" valinnan, koska siitä ei ollut kuin harmia. 3d tulostettu kotelo pitää kameran kohdallaan ja välillä tuo aligment väänsi kuvan vinoon ihan ittekseen.

Sitten oli vielä melkoinen säätö valon kanssa, että sitä on riittävästi ja ettei tule heijastuksia. ESP-CAM levyn omalla ledillä homma ei toiminut, vaikka tulostelin ties mitä valon levittäjää ja ohjainta. Lopulta asensin erillisen ledin joka valaisee mittarin sivusta päin.

Jossain vaiheessa meinasi mennä hermot koko hommaan, mutta niin se lopulta alkoi toimimaan luotettavasti. Omat mittarit on vanhanaikaisia analogi mittareita. Kaverille rakentelin vastaavan digi mittarille ja se ei vielä toimi luotettavasti. Heijatukset ja näytön heikko kontrasti on ongelmana, pitäisi joskus yrittää värkätä jokin uusi valolähde testiksi.
Itse olen käyttänyt Windowsia noiden korttien alustukseen, mielestäni ohjeiden mukaisesti (FAT32, yksi levyn kokoinen osio ja that's it), mutta en tiedä mikä mättää. Alustan kortin, siirrän sinne tarvittavat tiedostot ja isken ESPiin. Ja sitten latautuu se ensimmäisen kerran setup-homma, mutta ei se jaksa sitten mennä loppuun saakka ja tuntuu ettei vekotin enää vastaa. Kortin alustuksesta voi hyvinkin olla mutta en tiedä mikä siinä menee pieleen kun kortti on edelleen luettavissa kuitenkin. Formatoin kortin huvin vuoksi taas uudelleen, FAT32, 32k jne. Se ensimmäinen initial setup-sivukin latautuu toooodella hitaasti, tai oikeastaan tähän jää:
1719207348621.png


EDIT: Se vielä tässä on ihmeellistä, että tuo initial setup tulee salamannopeasti kun tuo softa on ladattu ESPille Windowsiin kytketyn koneen kautta. Mutta kun irroitan laitteen Windowsista ja siirrän oikealle paikalleen, ei sivu enää lataudukaan. Vaikka käytän samaa piuhaa jne...
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen käyttänyt Windowsia noiden korttien alustukseen, mielestäni ohjeiden mukaisesti (FAT32, yksi levyn kokoinen osio ja that's it), mutta en tiedä mikä mättää. Alustan kortin, siirrän sinne tarvittavat tiedostot ja isken ESPiin. Ja sitten latautuu se ensimmäisen kerran setup-homma, mutta ei se jaksa sitten mennä loppuun saakka ja tuntuu ettei vekotin enää vastaa. Kortin alustuksesta voi hyvinkin olla mutta en tiedä mikä siinä menee pieleen kun kortti on edelleen luettavissa kuitenkin. Formatoin kortin huvin vuoksi taas uudelleen, FAT32, 32k jne. Se ensimmäinen initial setup-sivukin latautuu toooodella hitaasti, tai oikeastaan tähän jää:


EDIT: Se vielä tässä on ihmeellistä, että tuo initial setup tulee salamannopeasti kun tuo softa on ladattu ESPille Windowsiin kytketyn koneen kautta. Mutta kun irroitan laitteen Windowsista ja siirrän oikealle paikalleen, ei sivu enää lataudukaan. Vaikka käytän samaa piuhaa jne...

En tiedä auttaako, mutta joskus olen itse tarvinnut kortin tyhjäykseen jotain muuta kuin Windowssin työkalua.
Koita vaikka alustaa tällä: SD Memory Card Formatter for Windows/Mac | SD Association jos siitä olisi jotain apua.
 
Saakohan Tuya-pohjaisia laitteita fläshättyä jollakin muulla kuin Tuyan oman sillan kautta? Nyt on käytössä geneerien zStack zigbee adapteri+zigbee2mqtt. Nyt olis tarvetta saada yhden termarin firmis päivitettyä. Kuulemma onnistuis Tuya-sillan kanssa.

*Jos jollakin on nurkissa Tuyan silta ylimääräisenä niin voisin ostaa pois.
 
En tiedä auttaako, mutta joskus olen itse tarvinnut kortin tyhjäykseen jotain muuta kuin Windowssin työkalua.
Koita vaikka alustaa tällä: SD Memory Card Formatter for Windows/Mac | SD Association jos siitä olisi jotain apua.
Kiitos vinkistä, ei kyllä auttanut tuokaan. Yritän lukea tätä ohjetta:

  • There must be no partition table on the SD-card (no GPT, but only MBR for the single partition)
  • Following setting are necessary for formatting the SD-card: SINGLE PARTITION, MBR, FAT32 - 32K. NOT exFAT

Mitenkä tuon Master Boot Recordin saa pakotettua nykyään? Muistelen että aiemmin Windowsissakin oli oma ruksi sille kun formatoi levyä, vaan ei ole enää. Eikä tuolla SD memory Card Formatterilla ole senkään vertaa noita vaihtoehtoja valittavaksi. En kyllä tiedä onko tuosta MBR:stä kiinni...
 
Kiitos vinkistä, ei kyllä auttanut tuokaan. Yritän lukea tätä ohjetta:

  • There must be no partition table on the SD-card (no GPT, but only MBR for the single partition)
  • Following setting are necessary for formatting the SD-card: SINGLE PARTITION, MBR, FAT32 - 32K. NOT exFAT

Mitenkä tuon Master Boot Recordin saa pakotettua nykyään? Muistelen että aiemmin Windowsissakin oli oma ruksi sille kun formatoi levyä, vaan ei ole enää. Eikä tuolla SD memory Card Formatterilla ole senkään vertaa noita vaihtoehtoja valittavaksi. En kyllä tiedä onko tuosta MBR:stä kiinni...

Mulla oli samanlaisia ongelmia tuon kanssa ja kahta eri ESP lautaa kokeilin. Virtalähdettä vaihtamalla parani, ilmeisen herkkä sitten jotenkin tuohon virransaantiin. Lyhyt 30 cm usb-piuha ja en nyt muista virtalähteen merkkiä mutta Powerista sen hain. Muistaakseni iPhonen sillä pienellä kapealla virtalähteellä toimi myös aika hyvin mutta vaihdoin sen jostain syystä, jota en enää muista, pois.

Muistin vielä, että vaihdoin SD-korttiakin välillä. SanDisk taitaa olla 16 GB, jos muistan oikein.
 
EDIT: Se vielä tässä on ihmeellistä, että tuo initial setup tulee salamannopeasti kun tuo softa on ladattu ESPille Windowsiin kytketyn koneen kautta. Mutta kun irroitan laitteen Windowsista ja siirrän oikealle paikalleen, ei sivu enää lataudukaan. Vaikka käytän samaa piuhaa jne...
Virtalähteelle ääni täältäkin. Elsterin mittarin kanssa täälläkin käytössä ai-on-the-edge ja toimii kyllä kiitettävästi. Itse asiassa 2kpl, kun on kylmä- ja kuumavesimittarit erikseen.
 
Mulla oli samanlaisia ongelmia tuon kanssa ja kahta eri ESP lautaa kokeilin. Virtalähdettä vaihtamalla parani, ilmeisen herkkä sitten jotenkin tuohon virransaantiin. Lyhyt 30 cm usb-piuha ja en nyt muista virtalähteen merkkiä mutta Powerista sen hain. Muistaakseni iPhonen sillä pienellä kapealla virtalähteellä toimi myös aika hyvin mutta vaihdoin sen jostain syystä, jota en enää muista, pois.

Muistin vielä, että vaihdoin SD-korttiakin välillä. SanDisk taitaa olla 16 GB, jos muistan oikein.
Olen kokeillut 4-5 eri virtalähdettä, ja muutamaa eri piuhaakin (jossain virtalähteessä oli kiinteä johto), mutta ei apua. ESP32 ei kyllä yleensä ole turhan nirso virtalähteestä tai virtajohdon pituudesta, mutta tuo ESP32-CAM lienee. Itsellä vielä käytössä nämä dev board -versiot, joita olen ainakin kahta erilaista kokeillut.

Ilmeisesti huonoa tuuria itsellä, ettei mikään ESP32/virtalähde/johtoyhdistelmä toimi kuin satunnaisesti hetken...
 
Olen kokeillut 4-5 eri virtalähdettä, ja muutamaa eri piuhaakin (jossain virtalähteessä oli kiinteä johto), mutta ei apua. ESP32 ei kyllä yleensä ole turhan nirso virtalähteestä tai virtajohdon pituudesta, mutta tuo ESP32-CAM lienee. Itsellä vielä käytössä nämä dev board -versiot, joita olen ainakin kahta erilaista kokeillut.

Ilmeisesti huonoa tuuria itsellä, ettei mikään ESP32/virtalähde/johtoyhdistelmä toimi kuin satunnaisesti hetken...

Itsellä on joku laatikosta löytynyt USB virtalähde, jonka perässä USB-hubi, jolla sähköt on jaettu 2 ESP-CAM levylle ja yhdelle muulle ESP32 kortille. Piuhat taitaa olla 2.5 m. Vaikea uskoa, että sinulla kaikki olisi virransyötöstä kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 301
Viestejä
4 508 621
Jäsenet
74 350
Uusin jäsen
JMM333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom