Kotiautomaatio

Shellyltä on kuulemma tulossa joku 0-10V laite tulevaisuudessa, mikä sopis hyvin huippareiden yms ohjaukseen.

Mulla on LTO puhaltimella Shelly Plus 2 sillä tavalla että o1 = normaali nopeus ja o2 kytkeytyy lisäksi = boost nopeus.

Mutta Shellyn uutuutta odotellessa huipparille voisi laittaa esim Electromen EM-262 Electromen :: EM-262A 230VAC/3A TEHONSÄÄDIN, esim. puhaltimen säädin
ja nopeussäätimeksi esp32:n/arduinon, tarvii vaan 0-10v moduulin siihen kylkeen... Gravity: 2-Channel I2C DAC Module (0-10V)

ohjeita: Gravity: 2-Channel I2C DAC Module (0-10V) working in ESPHome - Perfect for Analog 0-10v Lighting Control
 
Viimeksi muokattu:
Onko suositella jotain wifi-kytkintä ulkokäyttöön? Saisi auton lämmityksen toimimaan puhelimella. Android puhelimessa oleva ewelink sovellus on todettu hyväksi, mutta jos jollain on suositella jotain muuta softaa niin otetaan vinkkejä vastaan.

Onko jollain kokemusta tästä, toimisiko tämä pakkasessa: Power Wi-Fi - Sonoff

Voi olla myös ns. kaksikanavainen, kun tulee kahteen pistorasiaan, mutta voin laittaa kaksi eri kytkintäkin.
 
Onko suositella jotain wifi-kytkintä ulkokäyttöön? Saisi auton lämmityksen toimimaan puhelimella. Android puhelimessa oleva ewelink sovellus on todettu hyväksi, mutta jos jollain on suositella jotain muuta softaa niin otetaan vinkkejä vastaan.

Onko jollain kokemusta tästä, toimisiko tämä pakkasessa: Power Wi-Fi - Sonoff

Voi olla myös ns. kaksikanavainen, kun tulee kahteen pistorasiaan, mutta voin laittaa kaksi eri kytkintäkin.
Ledvancella ainakin on Wifi oudoor plug joka on speksattu ainakin jonnekin pakkasen puolelle, ei kokemusta...
 
No niin, sitä vähän arvelinkin että Aqara taitaa olla perinteinen on-off -laite, kun taas jos ymmärsin sähkärin selityksen oikein niin tuo vaihtokärki tarkoittaa sitä ettei off-asentoa periaatteessa ole vaan aina on jompi kumpi piiri käytössä...

Sitäkin vähän mietittiin että jos ei tuollaista kahden vaihtokärjen älylaitetta ole (jotenkin vaan luulisi että sellainenkin löytyisi) niin ainahan voi käyttää kahta yhden vaihtokärjen älyvehjettä. Jos vaan rasiaan mahtuu... Tuo keinukytkin pitää kyllä ottaa pois käytöstä ettei vahinkoa pääse tapahtumaan, olkoot se ratkaisu sitten mikä tahansa.
On-off älylaitteella voisi ohjata vaihtorelettä, ei kannata ohjata erikseen kahdella.
 
On-off älylaitteella voisi ohjata vaihtorelettä, ei kannata ohjata erikseen kahdella.
Miten tuollainen onnistuu, kun tarve olisi kahden vaihtokärjen ohjaamiselle ja niin että aina pitää olla jokin piiri aktiivinen? Minulla on itse asiassa yksi vaihtorelesysteemi neljää eri kastelukanavaa ohjaamassa pihalla (ja tämä Home Assistantissa), mutta se on pienelle virralle tarkoitettu ja siinäkin voi releiden toimintaa muuttaa joko niin että vain yksi kanava kerrallaan on aktiivinen TAI 1-4 kanavaa voi olla yhtäaikaa päällä. Tuo jälkimmäinen tilanne jos IV-koneen kanssa tapahtuu, nousee varmaan savu...
 
Miten tuollainen onnistuu, kun tarve olisi kahden vaihtokärjen ohjaamiselle ja niin että aina pitää olla jokin piiri aktiivinen? Minulla on itse asiassa yksi vaihtorelesysteemi neljää eri kastelukanavaa ohjaamassa pihalla (ja tämä Home Assistantissa), mutta se on pienelle virralle tarkoitettu ja siinäkin voi releiden toimintaa muuttaa joko niin että vain yksi kanava kerrallaan on aktiivinen TAI 1-4 kanavaa voi olla yhtäaikaa päällä. Tuo jälkimmäinen tilanne jos IV-koneen kanssa tapahtuu, nousee varmaan savu...
Jos nappikytkimessä oli 2 vaihtoa niin tietysti tarvitaan 2 ohjausta. Mutta ne ohjaukset voi olla vain on-off kun niillä ohjaa vaihtoreleitä.

Lomaillessa vain puhelimen kautta on vähän hankala katsella kytkentöjä mutta yleensä sopivasti kytkemällä löytyy se jolla systeemit ei pala.
 
Miten tuollainen onnistuu, kun tarve olisi kahden vaihtokärjen ohjaamiselle ja niin että aina pitää olla jokin piiri aktiivinen? Minulla on itse asiassa yksi vaihtorelesysteemi neljää eri kastelukanavaa ohjaamassa pihalla (ja tämä Home Assistantissa), mutta se on pienelle virralle tarkoitettu ja siinäkin voi releiden toimintaa muuttaa joko niin että vain yksi kanava kerrallaan on aktiivinen TAI 1-4 kanavaa voi olla yhtäaikaa päällä. Tuo jälkimmäinen tilanne jos IV-koneen kanssa tapahtuu, nousee varmaan savu...
Tuossa "karkea" kuva, kahdella on/off ohjauksella ohjataan kahta vaihtokärki relettä R3/R4, jotka ohjaavat noita kotona/poissa ja perus/tehostus tiloja. Kytketään tuon valintakytkimen tilalle. S1 päällä=poissa ja S2 päällä=tehostus. Jos haluaa myös tuon valintakytkimen toimivan, niin siitä pitäisi kytkeä sulkeutuva kosketin S1 (kotona/poissa) ja S2 (perus/tehostus) rinnalle.
Kotona_poissa_tehostus.JPG
 
Tuossa "karkea" kuva, kahdella on/off ohjauksella ohjataan kahta vaihtokärki relettä R3/R4, jotka ohjaavat noita kotona/poissa ja perus/tehostus tiloja. Kytketään tuon valintakytkimen tilalle. S1 päällä=poissa ja S2 päällä=tehostus. Jos haluaa myös tuon valintakytkimen toimivan, niin siitä pitäisi kytkeä sulkeutuva kosketin S1 (kotona/poissa) ja S2 (perus/tehostus) rinnalle.
Kotona_poissa_tehostus.JPG
Kiitos @Kimly , nyt tuli sen verran hyvät ohjeet että luulisin sähkärin ymmärtävän miten kytketään, itselle tämäntasoiset ovat jo hieman hankalia ymmärtää :) Mutta kuten tuossa sanoitkin niin tässä ajatuksena on että Shelly ohjaa kahta Omronia. Tuonne valintakytkinrasiaan pitäisi siis tunkea Shelly ja 2 kpl Omroneita, maksavat nähtävästi noin 70-80€ yhteensä.

Tässä välissä tulin miettineeksi jo Sonoff 4CH Pro:ta, jonka saisi about puoleen hintaan tuosta. Siinä on neljä relettä ja mikä tärkeintä, DIP-kytkimellä saisi lukittua tuon interlock moden jolloin vain yksi lähtö voi olla kerrallaan päällä (äh, tässä ei tuo animaatio toimi mutta kun käyttäjä kliksuttelee jonkun releen päälle, jokin muu rele joka oli päällä sammuu samalla):
1690433059658.png

Lähinnä siis että ehkä tämäkin olisi vaihtoehto? Tietysti tuo on jo sellainen laite ettei se mahdu kytkinrasiaan, eli todnäk tuo sinun Shelly + 2 kpl Omroneita taitaa olla paras vaihtoehto.
 
Kiitos @Kimly , nyt tuli sen verran hyvät ohjeet että luulisin sähkärin ymmärtävän miten kytketään, itselle tämäntasoiset ovat jo hieman hankalia ymmärtää :) Mutta kuten tuossa sanoitkin niin tässä ajatuksena on että Shelly ohjaa kahta Omronia. Tuonne valintakytkinrasiaan pitäisi siis tunkea Shelly ja 2 kpl Omroneita, maksavat nähtävästi noin 70-80€ yhteensä.

Tässä välissä tulin miettineeksi jo Sonoff 4CH Pro:ta, jonka saisi about puoleen hintaan tuosta. Siinä on neljä relettä ja mikä tärkeintä, DIP-kytkimellä saisi lukittua tuon interlock moden jolloin vain yksi lähtö voi olla kerrallaan päällä (äh, tässä ei tuo animaatio toimi mutta kun käyttäjä kliksuttelee jonkun releen päälle, jokin muu rele joka oli päällä sammuu samalla):
1690433059658.png

Lähinnä siis että ehkä tämäkin olisi vaihtoehto? Tietysti tuo on jo sellainen laite ettei se mahdu kytkinrasiaan, eli todnäk tuo sinun Shelly + 2 kpl Omroneita taitaa olla paras vaihtoehto.
Jos näen kuvan puhelimesta oikein niin tuossa Sonofista on vaihtokärkiset releet jo valmiiksi :whistling:
 
Tällä hetkellä home assistant "serveri" (HAOS) on sijoitettu tekniseen tilaan ja suoraan koneessa on kiinni kaksi usb anturia, toinen Conbeen zigbee tikku ja toinen lämpömittarin IR lukija. Nyt pitää siirtää tuo kone toiseen paikkaan ja tekniseen tilaan laitan Raspin PI4 ja siihen kiinni usbit. Mikä olisi järkevin/helpoin tapa integroida usbit rasbista home assistantin käyttöön? Linuxissa / raspissa toimisi käsittääkseni USBIP, mutta jos nyt nopeasti googlasin oikein niin tuossa HAOS sitä ei saa ilmeisesti käyttöön?
 
Tuo Sonoffin interlocking kuulostaa sopivalta omaan käyttökohteeseeni, juuri sopivasti neljä eri toisensa poissulkevaa tilaa.
1690278950785.png

Varmaankin Sonoffilla saa samalla tavalla myös fyysisen kytkimen inputin, eli säädintä kääntäessä releen saisi valitsemaan tilan myös normaalisti. Eli esimerkkinä, jos säädän kytkimellä vaikka tilan 1, input menee Home Assistantin kautta ja siellä toteutettu logiikka asettaa imurin tilaan 1/4. Tämän jälkeen joku toinen automaatio, vaikka kylppärin kosteusmittari, asettaa imurin 4/4, vaikka fyysinen nokkakytkin on yhä asennossa 1/4. Jos jostain syystä haluaisin taas vaihtaa nokkakytkimestä, pitäisi kääntää ensin 2/4, ja takaisin 1/4.

Tämä lähinnä yhtiötä miellyttääkseen, että tavalliset säädöt on ohjattavissa ilman älylaitteita, vaikka todellisuudessa kytkimen inputti olisikin vain inputti automaatiolle. DIN-kiinnitys sopii, sillä voin luultavasti asettaa fyysisen kytkimen vaikka sähkökaapin viereen, tai vaihtoehtoisesti tuuletuskanavan taakse johokin sähkörasiaan tuon Valloxin ohjauskeskuksen kaveriksi.

Tuohon Sonoffiin saa tämän mukaan myös Tasmotan säilyttäen samalla tuon interlocking-ominaisuuden.

edit:
Ilmeiseseti tuossa on omat kytkimet (kuvassa R1-R4) manuaalista käyttöä varten, eli niihin tuskin saa suoraan kiinni enää erillistä nokkakytkintä. Samapa sille, kunhan on joku tapa käyttää ilman sovellusta. Toki, siinä tapauksessa siisti asennus vaatii uudemman sähkökaapin noilla kiskoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos näen kuvan puhelimesta oikein niin tuossa Sonofista on vaihtokärkiset releet jo valmiiksi :whistling:
Sitä just, että tuo yksi vekotin käsittääkseni riittäisi tähän. Tässä vielä yksi kuva tuosta Sonoffista:
1690442215775.png


Tuohon Sonoffiin saa tämän mukaan myös Tasmotan säilyttäen samalla tuon interlocking-ominaisuuden.
Joo, itsellä on ollut jo vuosia toistakymmentä Sonoffia eri käyttötarkoituksissa (lähinnä SonoffPOW, SonoffTH-16 ja SonoffS20), ja kaikissa Tasmota. Olivat pitkään ihan MQTT:n kautta käytössä Home Assistantissa, mutta vasta tässä muutama viikko sitten sain aikaiseksi vaihtaa ihan Home Assistantin Tasmota-integraatioon nuo kaikki. Ei mitään pahaa sanottavaa noista värkeistä. Noita SonoffPOW ja SonoffTH-16 -värkkejä olen ketjuttanut ulkojatkojohdolle aina kaksi peräkkäin, kun POW osaa virrankulutuksen mittauksen ja TH-16:een taas saa kiinni lämpötila/kosteusanturin niin on saanut esim. auton lämppärin ajastukset lämpötilan mukaan hoidettua. eli kestää kyllä kuormaa 16A, ja vielä ulkona pakkasessakin pelittää hyvin, kunhan ovat sateelta suojassa esim. muovikotelossa.
 
Noihin shellyjen viiveisiin sen verran, että meneeköhän ne kytkimet johonkin lepotilaan, minkä takia yhteyden muodostaminen kestää? Wifi on todella hidas ottamaan yhteyttä verrattuna zigbeehen. Kokeilin joskus esp8266-moduulilla, että laitoin sen sleep-tilaan ja kun kytkintä painoi, niin esp8266 käynnistyi, yhdistyi wifiin ja ilmoitti home assistantille kytkinpainalluksesta. Tässä tuli sekunttien ennen kuin yhteys muodostui kunnolla. Jos yhteys jätettiin päälle, niin viivettä ei juurikaan ollut seuraavassa painalluksessa.
 
Noihin shellyjen viiveisiin sen verran, että meneeköhän ne kytkimet johonkin lepotilaan, minkä takia yhteyden muodostaminen kestää? Wifi on todella hidas ottamaan yhteyttä verrattuna zigbeehen. Kokeilin joskus esp8266-moduulilla, että laitoin sen sleep-tilaan ja kun kytkintä painoi, niin esp8266 käynnistyi, yhdistyi wifiin ja ilmoitti home assistantille kytkinpainalluksesta. Tässä tuli sekunttien ennen kuin yhteys muodostui kunnolla. Jos yhteys jätettiin päälle, niin viivettä ei juurikaan ollut seuraavassa painalluksessa.
Itellä toimii HA:n kautta instat kun lisäilin vaan suoraan HA:han kun se löysi Shellyt verkosta enkä lisännyt pilveä HA:lle ollenkaan, luurilla kestää pari sekunttia ja on raivostuttava ominaisuus.
 
Itellä toimii HA:n kautta instat kun lisäilin vaan suoraan HA:han kun se löysi Shellyt verkosta enkä lisännyt pilveä HA:lle ollenkaan, luurilla kestää pari sekunttia ja on raivostuttava ominaisuus.
toki vastasin vähän väärään viestiin, mutta itellä siis plugit käytössä ja niiden ohjaus toimii paremmin lokaalisti kuin pilven kautta.
 
Yritin haulla löytää, mutta ei napannut. Mitäs simppeliä zigbee yhteensopivaa 24V LED himmennintä porukka suosittelisi? Myös DIN-kiskoon sopiva 24V ja yli 90W virtalähde haussa. Mitä mieltä näistä esimerkeistä?

Himmennin: https://www.amazon.de/dp/B0B5R9VFJ4
Virtalähde: S8VK-C12024 OMRON - Power supply: switched-mode | for DIN rail; 120W; 24VDC; 5A; OUT: 1 | TME - Electronic components

Äkkiseltään tuli virtalähteestä kyllä mieleen, että saattaa olla omaan kaappiin liian korkea.
 
Olis tarvetta hankkia älytermostaatteja pattereihin + huoneanturit (lämpö+kosteus). Komboa ajattelin ohjata hassilla ja rpi4 + jokin ZigBee tms Gateway.

Onko minkälaisia kokemuksia Kiinan romuista ja muista palikoista(termarit,anturit ja ZigBee gatewayt?)

Tarkoitus olisi laajentaa sitten smart plugien yms voimalla ja ohjata ilppejä yms.

Lähinnä tässä se, ettei tule hankittua mitään sellaista kampetta mitä ei voisi ohjata ilman useampaa eri hubia.
 
Rullaverhon automatisointi otti hieman takapakkia. Vaimo kävi Ikeassa ja toi sieltä rullaverhon. Avasin paketin ja zekkasin että se piru (ei vaimo) on 27mm tangolla ja rullamekanismi on kiinteästi puristettu tankoon kiinni!

Eli en nyt tiedä uskallanko kuitenkaan tilata tätä:
Sieltä kun löytyy vain 30mm ja 37mm. Ei taida liukkarikaan auttaa 30mm moottorin survomisessa 27mm reikään?

Onko tullut vastaan 27mm tangolle vastaavia?

EDIT: Eli sisä mitta on 27mm ja tangosta puuttuu tuo "pysäytys pokkaus" mistä moottori voisi pyörittää koska alkuperäinen mekanismi on prässätty putkeen kiinni:
1690867116794.png


EDIT2: Löytyykö joltain Ikea Fyrtur verhoja? Saisiko jotenkin mitattua sellaisesta putken halkasijan? Mietin jos modaisi tuon Fridansin leveämmän tangon Fyrturin moottoriin. Kun en löydä kuin 433Mhz vastaanottimella olevia pieniä moottoreita ja ne on vielä kaapeloitava sähköiltään.
 
Viimeksi muokattu:
Rullaverhon automatisointi otti hieman takapakkia. Vaimo kävi Ikeassa ja toi sieltä rullaverhon. Avasin paketin ja zekkasin että se piru (ei vaimo) on 27mm tangolla ja rullamekanismi on kiinteästi puristettu tankoon kiinni!

Eli en nyt tiedä uskallanko kuitenkaan tilata tätä:
Sieltä kun löytyy vain 30mm ja 37mm. Ei taida liukkarikaan auttaa 30mm moottorin survomisessa 27mm reikään?

Onko tullut vastaan 27mm tangolle vastaavia?

EDIT: Eli sisä mitta on 27mm ja tangosta puuttuu tuo "pysäytys pokkaus" mistä moottori voisi pyörittää koska alkuperäinen mekanismi on prässätty putkeen kiinni:
1690867116794.png


EDIT2: Löytyykö joltain Ikea Fyrtur verhoja? Saisiko jotenkin mitattua sellaisesta putken halkasijan? Mietin jos modaisi tuon Fridansin leveämmän tangon Fyrturin moottoriin. Kun en löydä kuin 433Mhz vastaanottimella olevia pieniä moottoreita ja ne on vielä kaapeloitava sähköiltään.

Itse tein tämän ohjeen perusteella Kajdril + Fridans (Furtyrissa eri halkaisija)


Tuolla on tietoa noista putken halkaisijoita. Otin Fridansin putkesta verhokankaan pois ja löin putken 32mm viemäriputken sisälle. Pelkkä viemäriputki on liian taipuisaa. Kankaan sai helposti teipattua viemäriputken päälle. Vedin rälläkällä Kajdrilin kiskon keskeltä poikki. Täydellinen pidennys kiskolle löytyi liimaamalla 2 Maler peitelistaa toisiinsa. Hieman meni pieleen tuon moottorin liitos putkiin, keksin kyllä miten sen olisi saanut tehtyä oikein sitten jälkeenpäin, mutta en mitenkään muista enään miten. Toiminut ihan hyvin 2,5 vuotta päivittäisessä käytössä. Akkuakin olen ladannut vain kerran.

Pari kuvaa lopputuloksesta:
 
Itse tein tämän ohjeen perusteella Kajdril + Fridans (Furtyrissa eri halkaisija)


Tuolla on tietoa noista putken halkaisijoita. Otin Fridansin putkesta verhokankaan pois ja löin putken 32mm viemäriputken sisälle. Pelkkä viemäriputki on liian taipuisaa. Kankaan sai helposti teipattua viemäriputken päälle. Vedin rälläkällä Kajdrilin kiskon keskeltä poikki. Täydellinen pidennys kiskolle löytyi liimaamalla 2 Maler peitelistaa toisiinsa. Hieman meni pieleen tuon moottorin liitos putkiin, keksin kyllä miten sen olisi saanut tehtyä oikein sitten jälkeenpäin, mutta en mitenkään muista enään miten. Toiminut ihan hyvin 2,5 vuotta päivittäisessä käytössä. Akkuakin olen ladannut vain kerran.

Pari kuvaa lopputuloksesta:

No siinä on DIY henkeä!
Ei siis auta kun haalia kamat kasaan ja kyllä teipillä ja liimalla ne yhteen saa :) Kiitos, tästä sai tosiaan voimia vaan aloittaa projektin.

Taidan kuitenkin Ikean moottorin tilalle tilata tuon Alin puodin moottorin koska se ei tarvitse erillistä mokkulaa töpseliin.
 
Talon IV-koneen (Flexit Spirit Uni 3) ohjauspaneeli on rikki ja uusi maksaa ihan järjettömiä. Namiskoiden painelun sijaan haluaisin joka tapauksessa automaation että kone puhaltaa kovempaa jos kosteus nousee korkealle ja lisäpuhallus sisään olisi myös ihana aina kun liesituuletin on päällä, nykyisellään korvausilma tulee lähinnä takasta. Malliin olisi saatavilla myös kaamealla rahalla erillinen modbus adapteri (CI66).

Suodattimia vaihtaessani törmäsin kuitenkin koneen ohjauspiirin kytkentäkaavioon. Ymmärränkö kuvasta nyt oikein että tuolta P5 kytkentärimasta voidaan ohjata juurikin ne kaksi asiaa mitä haluan? Yhdistämällä SP3 & G0 saadaan puhallus täysille ja yhdistämällä SP4 & G0 saadaan korvausilma täysille?

Jos siis isken ESP32 kiinni kaksi relettä, esim. SRD-05VDC-SL-C, niin saan naksuteltua puhallusnopeutta automaation kautta?
 

Liitteet

  • flexthis.jpg
    flexthis.jpg
    203,5 KB · Luettu: 86
Talon IV-koneen (Flexit Spirit Uni 3) ohjauspaneeli on rikki ja uusi maksaa ihan järjettömiä. Namiskoiden painelun sijaan haluaisin joka tapauksessa automaation että kone puhaltaa kovempaa jos kosteus nousee korkealle ja lisäpuhallus sisään olisi myös ihana aina kun liesituuletin on päällä, nykyisellään korvausilma tulee lähinnä takasta. Malliin olisi saatavilla myös kaamealla rahalla erillinen modbus adapteri (CI66).

Suodattimia vaihtaessani törmäsin kuitenkin koneen ohjauspiirin kytkentäkaavioon. Ymmärränkö kuvasta nyt oikein että tuolta P5 kytkentärimasta voidaan ohjata juurikin ne kaksi asiaa mitä haluan? Yhdistämällä SP3 & G0 saadaan puhallus täysille ja yhdistämällä SP4 & G0 saadaan korvausilma täysille?

Jos siis isken ESP32 kiinni kaksi relettä, esim. SRD-05VDC-SL-C, niin saan naksuteltua puhallusnopeutta automaation kautta?
Kyllä se näyttää siltä että iv koneessa on otettu huomioon että joku voi haluta asentaa esim liesituulettimen läheisyyteen napin. Eli relettä vaan tuohon ja kokeilemaan!
Tuolla ei kyllä saa kuin täydet nopeudet päälle että ei saa tehtyä mitään sen erityisempää. Eli et voi ajaa hieman nopeampaa jos kosteus alkaa kipuamaan.
 
Talon IV-koneen (Flexit Spirit Uni 3) ohjauspaneeli on rikki ja uusi maksaa ihan järjettömiä. Namiskoiden painelun sijaan haluaisin joka tapauksessa automaation että kone puhaltaa kovempaa jos kosteus nousee korkealle ja lisäpuhallus sisään olisi myös ihana aina kun liesituuletin on päällä, nykyisellään korvausilma tulee lähinnä takasta. Malliin olisi saatavilla myös kaamealla rahalla erillinen modbus adapteri (CI66).

Suodattimia vaihtaessani törmäsin kuitenkin koneen ohjauspiirin kytkentäkaavioon. Ymmärränkö kuvasta nyt oikein että tuolta P5 kytkentärimasta voidaan ohjata juurikin ne kaksi asiaa mitä haluan? Yhdistämällä SP3 & G0 saadaan puhallus täysille ja yhdistämällä SP4 & G0 saadaan korvausilma täysille?

Jos siis isken ESP32 kiinni kaksi relettä, esim. SRD-05VDC-SL-C, niin saan naksuteltua puhallusnopeutta automaation kautta?
Siltähän se juuri näyttäisi. Tuohan on helppo kokeilla kun vetää millä tahansa johtimella nuo yhteen. Toki mittaa ensin yleismittarilla ettei sieltä mitään verkkojännitettä vaikka jonkun vian vuoksi tule.
 
Jes, kyllähän sillä sai maksimipuhalluksen ja "ylipainepuhalluksen" päälle kun yhdistin johtoja. Helpostihan tuohon sit releet virittää. Harmi tosiaan ettei ole esim. minimipuhalluksen hallintaa, mutta ei siitä modbus ilosta sentäs viittäsataa maksa vaikka onkin joku Home Assistant plugari jo olemassa. Jossain vaiheessahan varmaan tuo koko IV-koneen päivityskin tulee vielä eteen.
 
Jes, kyllähän sillä sai maksimipuhalluksen ja "ylipainepuhalluksen" päälle kun yhdistin johtoja. Helpostihan tuohon sit releet virittää. Harmi tosiaan ettei ole esim. minimipuhalluksen hallintaa, mutta ei siitä modbus ilosta sentäs viittäsataa maksa vaikka onkin joku Home Assistant plugari jo olemassa. Jossain vaiheessahan varmaan tuo koko IV-koneen päivityskin tulee vielä eteen.
Ei noin uutta laitetta varmaan ole mitään syytä alkaa vaihtamaan ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.
Jos tuossa on puhaltimille 0-10VDC ohjaus niin näppärä virittää senkin kotiautomaatioon esp:n kautta kiinni.
Itsellä on kohta 30-v vanhoissa IV-koneissa AC-puhaltimet niin on vähän vaikeampaa. Mutta sen kyllä todennut ettei noita toimivia pömpeleitä kannata uusiin alkaa vaihtamaan.
 
Jos tuossa on puhaltimille 0-10VDC ohjaus niin näppärä virittää senkin kotiautomaatioon esp:n kautta kiinni.
Kyllähän tuo ohjekirjan mukaan on 0-10V ohjauksella ja kytkentäkaaviossa on joku 0-10V maa. Mutta joo, taitaa näppäryys loppua kesken.
 
Onko jossain hyvää listaa laitteista mitkä laitteet toimii suoraan esim. google home eikä tarvitse välttämättä valmistajan appeja vai onko sellasia edes :)
Ihan perus pistoke(wifi) ulkokäyttöön hakusessa
 
Kyllähän tuo ohjekirjan mukaan on 0-10V ohjauksella ja kytkentäkaaviossa on joku 0-10V maa. Mutta joo, taitaa näppäryys loppua kesken.
0-10V (keltainen) ja G0=nollajohdin (tummansininen) vaikkapa johonkin potikkaan kiinni ja potikka seinään. Potikoita saa varmaan 50€:lla. Tosin silloin ohjaat joko kumpaakin puhallinta täsmälleen samalla jänniteviestillä jolloin saatat talosi mahdollisesti yli- tai alipaineiseksi. Toinen vaihtoehto on laittaa omat potikat tulo- ja poistopuhaltimille jolloin itse lisäisin paine-eromittauksen sisä- ja ulkoilman välille että saat säädettyä suunnilleen tasapainoon, tämän näyttö sitten vaikka potikoiden viereen ja säätö käsin aina siihen tulo-poisto-tasapainoon. Tällainen budjettiratkaisu.

Vähän kalliimpi ratkaisu olisi sitten automatisoida ne 0-10V säätöviestit jollain säätimellä.
 
WiFi-viikkoajastin pistorasiaan? Kaipaisin etäsäädettävää viikkoajastinta, joka toimisi kuten perinteiset viikkoajastimet eli, kun kello on esim. 19:10 - 23:30 niin virta on aina päällä ja muulloin pois.

Ainakaan Nediksen eikä TP-Linkin etäohjattavia pistorasioita ei voi käyttää näin. Nediksessä ja TP-linkissä voi ajastaa, että virta kyteytyy päälle kello 19:10 ja pois päältä 23:30. Nämä pistorasiat eivät välitä siitä onko virta päällä vai pois kello 19:10 - 23:30 ja kello 23:30 - 19:10, ne vain tarvittaessa muuttavat kytkimen tilaa kello 19:10 ja 23:30. Jos nämä pistorasiat kytkee seinään esim. 19:30, ne eivät mene päälle.

Olen kieränyt ongelmaa, että teen tunnin välein ajastuksia, jotka laittavat virran päälle tai pois. Tällöin pistorasiat ovat väärässä tilassa korkeintaan tunnin. Puolen tunnin välein ajastuksia ei voi tehdä, koska Nediksen maksimi ajastusmäärä on 30 kpl.
 
Shellyltä

F1514149-BF85-42D8-AE84-E961F2DE2A23.jpeg
679FCC41-0F06-43B3-9F5C-BDBA1279A086.jpeg
14A52013-EDE9-4997-B288-2C5E13DA1D89.jpeg

En ole itse noita säätöjä käyttänyt. Ajastuksia saa 20. Mallina vaikka Shelly Plug S
 
Viimeksi muokattu:
Shellyltä

F1514149-BF85-42D8-AE84-E961F2DE2A23.jpeg
679FCC41-0F06-43B3-9F5C-BDBA1279A086.jpeg
14A52013-EDE9-4997-B288-2C5E13DA1D89.jpeg

En ole itse noita säätöjä käyttänyt. Ajastuksia saa 20. Mallina vaikka Shelly Plug S

This function requires a working connection to the Internet, so the device can synchronize the time. In this setting you can also view, delete and edit your existing schedules.

Mietin, että laittaisin yhden ajastimen myös käyttämään 4G-reitittimen kerran viikossa virrattomana. Testaan nyt miten Nedikselle käy, jos WiFi menee poikki ja myös virrat käyvät pois päältä.
 
Juu, tuo aiheuttaa ongelman. Shellyyn voi kyllä laittaa Tasmota firmiksen millä sen saisi varmaan toimimaan, mutta menee hieman säätämiseksi. Nediksen versiosta riippuen saanet siihenkin tuon Tasmotan, mutta enemmän säätöä.

Edit: Modeemiin tuolla Timer ominaisuudella shelly takaisin päälle, kun x sekuntia on kulunut viikko sammutuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarvetta muutamalla laadukkaalle mutta ei-överi hintaiselle älypistokkeelle. Pitäisi olla mukana sisäinen virtamittari niin saisi tiedot tuotua HomeAssistanttiin, eli mieluiten Wifi:llä toimivia.

Onko suosituksia tai näkynyt tarjouksia? Nedis ilmeisesti ihan varteenotettava vaihtoehto?
 
Olisi tarvetta muutamalla laadukkaalle mutta ei-överi hintaiselle älypistokkeelle. Pitäisi olla mukana sisäinen virtamittari niin saisi tiedot tuotua HomeAssistanttiin, eli mieluiten Wifi:llä toimivia.

Onko suosituksia tai näkynyt tarjouksia? Nedis ilmeisesti ihan varteenotettava vaihtoehto?

Ite olen siirtymässä tuya-vermeistä shellyyn, on jonkinmoinen työmaa saada toimimaan tuya-pohjaiset laitteet HA:ssa(olen sen jumpan tehnyt vuosia sitten joten itellä toimii), mutta tarkkuus on vähän mitä on kun ei päivitä tarkkaan virtatietoa, mikäli on lyhytkestoisia muutoksia niin HA saa tasatunnein vain tiedon... itellä parhaimmillaan heitto 6-7kWh/pv mittauksessa 1-2kWh verraten tuyan softaa vs. HA.

Itelle tullu hankittua noita shellyn plug s sekä yksittäinen plus plug s... perus plugissa ei ole mitään hienoja skriptejä eikä ledin värisäätöjä sekä vähän erästä riippuen 0-10% heittoa mittaustuloksessa, mutta itellä esim. oli vain 1/3 joka näytti joku vajaa 10% heittoa verrokki nedis ja plus plugiin verraten joten pistin lisää tilaten. Tuya laitteet saaneet jäädä enempi kohteisiin missä ei virranmittauksen tarkkuudella ole niin väliä vaan perus ohjaus pelittää kuten pitää(ihan suoraan vaan HA:n omalla tyua-integraatiolla).

 
Meillä on lämminvesivaraaja, johon menee kolmivaihevirta. Tehoksi asennusopas sanoo 3 kW. Minkälaisella Shellyn kilkkeellä tuon saisi lämpiämään vain halvan sähkön aikaan? Moni näyttää automatisoineen varaajansa Shelly 1PM:llä, mutta onkohan noissa tapauksissa ollut pienempi, yhdestä vaiheesta virtansa saava varaaja kyseessä? En sitä ala itse asentamaan, mutta ainakin asentajalle voin sitten valmiiksi ostaa.
 
Meillä on lämminvesivaraaja, johon menee kolmivaihevirta. Tehoksi asennusopas sanoo 3 kW. Minkälaisella Shellyn kilkkeellä tuon saisi lämpiämään vain halvan sähkön aikaan? Moni näyttää automatisoineen varaajansa Shelly 1PM:llä, mutta onkohan noissa tapauksissa ollut pienempi, yhdestä vaiheesta virtansa saava varaaja kyseessä? En sitä ala itse asentamaan, mutta ainakin asentajalle voin sitten valmiiksi ostaa.
Shellyllä ohjataan kontaktoria, joka ohjaa varaajaa. Tämä on se suositeltu tapa, mutta silloin ei saa tehoja mitattua, joten norm Shelly Pro 1 riittää.
 
Meillä on lämminvesivaraaja, johon menee kolmivaihevirta. Tehoksi asennusopas sanoo 3 kW. Minkälaisella Shellyn kilkkeellä tuon saisi lämpiämään vain halvan sähkön aikaan? Moni näyttää automatisoineen varaajansa Shelly 1PM:llä, mutta onkohan noissa tapauksissa ollut pienempi, yhdestä vaiheesta virtansa saava varaaja kyseessä? En sitä ala itse asentamaan, mutta ainakin asentajalle voin sitten valmiiksi ostaa.

Jos on alkuunkaan nykyaikainen talo, niin sillä varaajalla on keskuksessa ohjauskontaktori, jota voi ohjata yksivaihe-shellyllä. Jos taas ei ole, niin sittenkin sen shellyn kaveriksi pitää panna kolmivaihekontaktori, kun ei ne oikeasti kestä tuommoisia tehoja.
 
Shellyllä ohjataan kontaktoria, joka ohjaa varaajaa. Tämä on se suositeltu tapa, mutta silloin ei saa tehoja mitattua, joten norm Shelly Pro 1 riittää.

Aa, aivan. Jos lähtee Shelly Pro 1 kaupoille niin kannattaisiko suoraan ostaa Shelly 3EM?

Jos on alkuunkaan nykyaikainen talo, niin sillä varaajalla on keskuksessa ohjauskontaktori, jota voi ohjata yksivaihe-shellyllä. Jos taas ei ole, niin sittenkin sen shellyn kaveriksi pitää panna kolmivaihekontaktori, kun ei ne oikeasti kestä tuommoisia tehoja.

2007 rakennettu, pitääkin tarkistaa löydänkö ohjauskontaktoria. Yksivaihe-shellyllä tarkoitat juurikin tuota Shelly 1PM?
 
Et tarvii PM-versiota, koska sillä et voi mitata kuin kontaktorin tehonkulutusta - turha tieto.

Jos haluat myös mitata LVV:n kulutuksen niin 3EM toimisi tuollaisessa kyllä. Ja siinä on yksi ohjaus myös kontaktoria varten. Itsellä ollut huonoa tuuria noiden 3EM kanssa, laatu niissä on heitelly, kaksi sekundaa ollut kunnes vaihdoin Pro-versioon.


Kontaktorina Telemecanique LC1SKGC301P7
 
Aa, aivan. Jos lähtee Shelly Pro 1 kaupoille niin kannattaisiko suoraan ostaa Shelly 3EM?

Lämminvesivaraaja on harvinaisen turha tehomitattava yksinään. Jos tarkoitus on mitata jotain muuta kuormaa tai kokonaiskulutusta, niin sitten 3EM voi olla perusteltu hankinta.
 
Meillä 3x 3EM ja ovat jo muutaman vuoden kestäneet käyttöä.
Yksi oli aikaisemmin LVV:n kulutukesn seurannassa ja samalla ohjasi kontaktoria. 3EM on siitä hyvä että siinä voit itse syöttää sisään kontaktorin ohjausjännitteen. Eli voi tilanteen(romukopan löytöjen) mukaan laittaa kontaktorin. Itsellä oli ivan 230vac kelalla oleva niin oli helppo.
 
Lämminvesivaraaja on harvinaisen turha tehomitattava yksinään. Jos tarkoitus on mitata jotain muuta kuormaa tai kokonaiskulutusta, niin sitten 3EM voi olla perusteltu hankinta.
Kaikki on suhteellista. Meillä ainakin lämpimän veden kulutus laski huomattavasti kun perhe sai tietää mitä homma maksaa ja näkivät livenä miten käyttö vaikuttaa.
 
Lämminvesivaraaja on harvinaisen turha tehomitattava yksinään. Jos tarkoitus on mitata jotain muuta kuormaa tai kokonaiskulutusta, niin sitten 3EM voi olla perusteltu hankinta.

Kokonaisukulutus oli mielessä, mutta toisaalta aika vähän sekin minua kiinnostaa. No, pitää miettiä vielä. 1PM versiota ehdotin siksi, kun minulla on niitä jo valmiina hyllyssä. Mutta toisaalta, ehkä lyön niitä sitten jonnekin muualle, ja tilaan vain yhden Shelly Plus 1 lisää.
 
Meillä on lämminvesivaraaja, johon menee kolmivaihevirta. Tehoksi asennusopas sanoo 3 kW. Minkälaisella Shellyn kilkkeellä tuon saisi lämpiämään vain halvan sähkön aikaan? Moni näyttää automatisoineen varaajansa Shelly 1PM:llä, mutta onkohan noissa tapauksissa ollut pienempi, yhdestä vaiheesta virtansa saava varaaja kyseessä? En sitä ala itse asentamaan, mutta ainakin asentajalle voin sitten valmiiksi ostaa.
Laita kontaktori jota ohjataan Shellyllä päälle pois.
 
Laita kontaktori jota ohjataan Shellyllä päälle pois.
Kontaktori (ilmeisesti) jo löytyykin, nyt kun kävin tarkemmin katsomassa. Mutta kontaktorissa lukee 24A, eli 16A Shellyllä sitä ei vissiin ohjaillakaan?
 
Kontaktori (ilmeisesti) jo löytyykin, nyt kun kävin tarkemmin katsomassa. Mutta kontaktorissa lukee 24A, eli 16A Shellyllä sitä ei vissiin ohjaillakaan?
Se merkintä tarkoittaa kontaktorin läpi vietävää maksimivirtaa. Itse kontaktori ei ota yhtään mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 702
Viestejä
4 563 087
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom