Eli miten te käytätte tätä automatisointia ja mihin?
Minulla on kotona seuraavanlaisia virityksiä:
Talon valaistus hallittuna eri tilojen välillä (päivä/ilta/yö/tv/leffa/away). Eri paikoissa seinillä on nappulat joista voin vaihtaa noiden välillä (tai puhelimesta), away menee päälle kun poistun kotoa ja menee takaisin edelliseen kun palaan. Päivätilassa valot on kirkkaimmillaan ja lämpötila säätyy auringon sävyn mukaan, iltatilassa on epäsuoraa lämminsävyistä valoa pääosin eri valaisimista. TV/Leffatilassa valot himmeällä/sammuu ja jos leffan laittaa pauselle niin olohuoneen ja keittiön valot syttyy. TV:n sammuttaessa palaa takaisin edelliseen tilaan. Myös presence sensoreilla osa valoista automatisoitu, esim. WC ja eteinen. Tietokoneen näyttö myös sammuu kun poistun työhuoneesta pariksi minuutiksi ja laittaessa tv/leffa/away/yömoodi päälle. Tietokoneen näppiksessä myös pikanappulat huoneen valojen hallintaan.
Sälekahtimet on moottoroitu ja ne myös saa auki/kiinni eri puolelta taloa noista samoista painikkeista mistä säädetään valaistustilaa ja tietty puhelimesta. Kahtimet menee kiinni automaattisesti auringon laskettua, laittaessa leffatilan päälle tai poistuessa kotoa. Aamulla herätessä käytännössä painan taloon päivätilan päälle ja kaihtimet auki. Joskus illalla painan talon iltatilaan ja nukkumaan mennessä sängyn vierestä napista koko talo yötilaan.
Vuotovahti, kaikkien vesipisteiden alla on vesihälyttimet jotka lauetessaan laittaa päävesihanan kiinni. Vesimittarissa on virtauksen tunnistin, ja jos en ole kotona + pesukoneet ei ole päällä ja vesi alkaa virtaamaan niin hana menee myös kiinni. Kotonaollessakin jos vesi virtaa yhteen putkeen yli 15min niin tulee huomautus puhelimeen ja 20min kohdalla hana menee kiinni.
Talon sisällä olevista turvakameroista katkaistaan fyysesti virta kun olen kotona. Etupihalla oleva kamera ottaa kuvan kun joku soittaa ovikelloa ja kuva tulee puhelimeen + älykelloon.
Ilmanputsarien automaatiota ja ajastusta (pyörii jonkin aikaa kovemmalla kun poistun kotoa, makuuhuoneen putsari pyörii iltapäivästä jne.)
Autotallin sivuoven saan avattua ulko-oven vieressä sisäpuolella olevasta painikkeesta joten en tarvitse avaimia sinne mennäkseni. Tuossa ovessa on Danalock, itse talon ovessa on Doorman. Autotallin tuuletus myös automatisoitu, eli pyrkii pitämään tietyn lämpötilan. Sähköfillarin lataus autotallissa ajastuu napista/puhelimesta päälle tietyksi aikaa.
Ufox ilmankostuttimen automaatio, eli sammuu/mene päälle tiettyjen raja-arvojen mukaan ja jos vesi loppuu niin puhelimeen tulee huomautus.
Erilaisia notifikaatioita puhelimeen ja puheena keittiön seinällä olevasta tabletista: Ilmoitus jos tulee postia (postilaatikon kansi avataan), kun sauna on lämmin, pyykki- tai astianpesukone on valmis, jos pyykinpesukoneen hana on auki mutta itse härveli on poissa päältä, jos takan pelti on auki ja olen menossa nukkumaan + jos talon takaovet eivät ole lukossa + autotallin ovi on auki, ym.
Valaistuksen, ilmalämpöpumpun, kaukolämmönvaihtimen, huoneiden lämpötilojen, sähkön- ja vedenkulutuksen, 3D tulostimen, ym. etäseuranta/hallinta puhelimesta tai tietokoneilta.
Koko homma on toteutettu täysin paikallisesti, ainut komponentti jolla on jonkinlainen yhteys internettiin on itse Home Assistant serveri. Laitteet on enimmäkseen Zigbeetä pl. wifi "älypesukoneet" sun muut ja osa itsetehty mikrokontrollereilla kuten nuo sälekahtimet ja vesivirtausmittari.
Vielä olisi tarkoitus huippuimuri "automatisoida", eli menisi kovemmalle kun suihkun kosteus nousee, pienemmälle kun takan pelti on auki tai kun en ole kotona ja toimimaan yhteispelissä ilmalämpöpumpun kanssa.