Kotiautomaatio

Äh, noissakin maksimi leveys 1400mm. Tarvitsen 1440mm :P
Tredansista olisi kyllä saanut kivan näkösen kun tulee ikkunan upotukseen.
 
Äh, noissakin maksimi leveys 1400mm.

Siksi itsellänikin on 80+100 tuossa isoimmassa ikkunassa:
Screenshot_20230721-092019.png
 
Edulliset älyrullaverhot:
Jyskin halvimmat blackout verhot ja niihin Aqara E1 roller blinds moottori sekä halvin Aqara hubi. Saa ajastettua makuuhuoneen pimeäksi.
 
Palaan taas joskus aiemmin miettimääni "älyä älyttömään maalämpöpumppuun" -projektiin. Pumppuna Nibe Fighter 1240. Kun en ole näiden vekottimien kanssa oikein touhunut niin osaako joku kertoa mitä tuo verkkokäskyohjaus/tariffi tarkoittaa? Manuaalissa on tämmöinen:
1689925099134.png

Ja tuosta ymmärrän että kytkemällä Tariffi A tai B päälle voidaan säätää niin että maalämpöpumpun sähkövastus tai edes kompressori ei ole päällä ollenkaan? Jolloin sitten voisi tietyt kilkkeet väliin hommaamalla käynnistää kompressori Home Assistantilla esim. halvan pörssisähkön aikaan tai kun lämmitystä tarvitaan, ja sitten esim. kerran parissa päivässä lisäksi sähkövastus jotta saadaan legionella pidettyä kurissa (tuossa MLP:ssä on sisäänrakennettu lämminvesivaraaja jota ei voi erikseen ohjata).

Sähkärin hommia varmasti, mutta minkä vekottimen tarvitsen noihin liittimiin joka olisi Home Assistant -yhteensopiva? Ilmeisesti joku kahden kanavan rele riittää?
 
Palaan taas joskus aiemmin miettimääni "älyä älyttömään maalämpöpumppuun" -projektiin. Pumppuna Nibe Fighter 1240. Kun en ole näiden vekottimien kanssa oikein touhunut niin osaako joku kertoa mitä tuo verkkokäskyohjaus/tariffi tarkoittaa? Manuaalissa on tämmöinen:
1689925099134.png

Ja tuosta ymmärrän että kytkemällä Tariffi A tai B päälle voidaan säätää niin että maalämpöpumpun sähkövastus tai edes kompressori ei ole päällä ollenkaan? Jolloin sitten voisi tietyt kilkkeet väliin hommaamalla käynnistää kompressori Home Assistantilla esim. halvan pörssisähkön aikaan tai kun lämmitystä tarvitaan, ja sitten esim. kerran parissa päivässä lisäksi sähkövastus jotta saadaan legionella pidettyä kurissa (tuossa MLP:ssä on sisäänrakennettu lämminvesivaraaja jota ei voi erikseen ohjata).

Sähkärin hommia varmasti, mutta minkä vekottimen tarvitsen noihin liittimiin joka olisi Home Assistant -yhteensopiva? Ilmeisesti joku kahden kanavan rele riittää?
Noilla saa estettyä sähkön käytön, mutta ei pakotettua käyttöön. Toki jos on pidempään ollut päältä ja jäähtynyt niin toki lähtee päälle. Helppo use case on blokata päivän kalleimmat tunnit pois tms.

Jos nuo ei suoraan katko verkkosähköä eli ovat enemmän IO:ta niin esim Shelly Uni voi riittää ja ei tarvitse sähkäriä...
 
Et tarvitse sähkäriä jos rakennat vaikka 5v dc:llä ohjauksen. Tarvitset jonkun purkin millä ohjata relettä, releen ja vähän johtoa.
Halvin on varmaan joku arduino tai esp32 ja kiinasta optoerotettu relekortti. Ehkä 5-8e yhteensä. Päälle tietty joku virtalähde arduinolle/espille.

Pistät ton sähkövastuksen aina pois päältä ja sitten releellä ohjaat koska kompuraa saa käyttää.
Itsellä vähän vastaava, tehty vaan vanhempaan nibeen missä ei ollut tariffin ohjausta. Eli mä ajan pumpun IO-liittimeen releellä raspista tiedon. Raspi laskee sääennusteen mukaan lämmitystarpeen ja sen mukaan hakee sitten halvimmat tunnit. Halvimpien tuntien aikan sitten rele kytkee Niben IO nastat yhteen ja tämä on Nibellä määritetty että lämmitys käyrä on +10c.
Tällä tavalla sain homman toteutettua niin että siinä on vikasietoisuutta. Eli normikäyrä on nyt -3c mitä aikaisemmin. Eli jos jotain hajoaa niin kämppä pysyy lämpimänä mutta on viileä.
+10c pyynti taas tekee sen että pumppu lähtee aina päälle kun se käyrä nostetaan releellä sinne.

Kun sain systeemin toimimaan joskus viime talvena niin sen jälkeen päivitin Niben version. Vanha oli vuodelta 2011 joten piti pari päivitystä tehdä ennen kuin sai tuoreimman sisään. Sitä kautta sitten tuli mahdollisuus määrittää IO nastat tariffin ohjaukseksi. En nyt ole jaksanut muuttaa tähän kun tuntuu toi käyrän muutos toimivan hyvin ja siinä on paremmin vikasietoisuutta.
Jos estät kompuran käynnin niin rele kun hajoaa(tai ohjaus) niin kämppä menee jäähän koska lämmitys ei saa mennä päälle.
 
Noilla saa estettyä sähkön käytön, mutta ei pakotettua käyttöön. Toki jos on pidempään ollut päältä ja jäähtynyt niin toki lähtee päälle. Helppo use case on blokata päivän kalleimmat tunnit pois tms.

Jos nuo ei suoraan katko verkkosähköä eli ovat enemmän IO:ta niin esim Shelly Uni voi riittää ja ei tarvitse sähkäriä...
Ei noita tarkoitus ole räpsiä koko ajan päälle/pois eli sikäli varmaan lähtee päälle haluttuun aikaan, jos/kun on ollut useamman tunnin pois päältä. Etenkin jos ja ilmeisesti kun vaikuttaa lämminvesivaraajaankin niin pystyy sitten taas lämpötilan raja-arvoja ohjelmallisesti määrittämällä varmistua että ollaan menty raja-arvojen alle eli lämmitys käyntiin vaan kun releet niin kertovat. Mutta varmasti on kyllä testailtava moneen otteeseen miten kylmäksi kannattaa päästää ja kun syksy ja talvi tulee niin lämmitystarvekin on taas ihan toista kuin nyt kesällä...

Et tarvitse sähkäriä jos rakennat vaikka 5v dc:llä ohjauksen. Tarvitset jonkun purkin millä ohjata relettä, releen ja vähän johtoa.
Halvin on varmaan joku arduino tai esp32 ja kiinasta optoerotettu relekortti. Ehkä 5-8e yhteensä. Päälle tietty joku virtalähde arduinolle/espille.

Pistät ton sähkövastuksen aina pois päältä ja sitten releellä ohjaat koska kompuraa saa käyttää.
Itsellä vähän vastaava, tehty vaan vanhempaan nibeen missä ei ollut tariffin ohjausta. Eli mä ajan pumpun IO-liittimeen releellä raspista tiedon. Raspi laskee sääennusteen mukaan lämmitystarpeen ja sen mukaan hakee sitten halvimmat tunnit. Halvimpien tuntien aikan sitten rele kytkee Niben IO nastat yhteen ja tämä on Nibellä määritetty että lämmitys käyrä on +10c.
Tällä tavalla sain homman toteutettua niin että siinä on vikasietoisuutta. Eli normikäyrä on nyt -3c mitä aikaisemmin. Eli jos jotain hajoaa niin kämppä pysyy lämpimänä mutta on viileä.
+10c pyynti taas tekee sen että pumppu lähtee aina päälle kun se käyrä nostetaan releellä sinne.

Kun sain systeemin toimimaan joskus viime talvena niin sen jälkeen päivitin Niben version. Vanha oli vuodelta 2011 joten piti pari päivitystä tehdä ennen kuin sai tuoreimman sisään. Sitä kautta sitten tuli mahdollisuus määrittää IO nastat tariffin ohjaukseksi. En nyt ole jaksanut muuttaa tähän kun tuntuu toi käyrän muutos toimivan hyvin ja siinä on paremmin vikasietoisuutta.
Jos estät kompuran käynnin niin rele kun hajoaa(tai ohjaus) niin kämppä menee jäähän koska lämmitys ei saa mennä päälle.
Kiitos vinkistä, jotan tuollaista ajattelinkin. En kyllä tiedä mitä virtaa Nibe odottaa saavansa noihin pinneihin, että riittääkö 5v dc. Sähkäri on aina varmempi mutta tietysti jos ottaa MLP:n sulakkeet pois päältä kun kytkee johdot niin ei siinä kovin pahasti pieleen voi mennä kai... :)

Mutta mitä tarkoitat tuolla että päivitit Niben version? Mistä MLP:n softaa löytyy ja miten se itse päivitetään?
 
Kiitos vinkistä, jotan tuollaista ajattelinkin. En kyllä tiedä mitä virtaa Nibe odottaa saavansa noihin pinneihin, että riittääkö 5v dc. Sähkäri on aina varmempi mutta tietysti jos ottaa MLP:n sulakkeet pois päältä kun kytkee johdot niin ei siinä kovin pahasti pieleen voi mennä kai... :)

Mutta mitä tarkoitat tuolla että päivitit Niben version? Mistä MLP:n softaa löytyy ja miten se itse päivitetään?
Yllä laittamastasi sähkökuvasta selviää. Et tarvitse "mitään sähköä" vaan nibe tuottaa sen. Eli otat johdolla X1:7:sta sähkön, viet sen releelle ja releeltä sitten johdolla X1:6:een.

Niben sivuilta löytyy ohjeet miten päivittää. Oma pumppu niin vanha että usb tikulla piti päivitellä ja tosiaan useampi versio välissä ennen kuin sai uusimman sisään.
Mitään hyötyä ei lopulta päivityksestä ollut. Tuli vain valikoihin ominaisuuksia mitä ei ole käytettävissä, koska noin vanhassa ei ole mitään ethernettiä tms. millä data liikkuisi ulos.
Modbus löytyi jo vanhasta softasta, mutta sitä en ole jaksanut hieroa käyttöön. Tai siis pitäisi hankkia modbus adapteri raspiin ja en oo jaksanut kun en keksi käyttöä.
 
Kiitos vinkistä, jotan tuollaista ajattelinkin. En kyllä tiedä mitä virtaa Nibe odottaa saavansa noihin pinneihin, että riittääkö 5v dc. Sähkäri on aina varmempi mutta tietysti jos ottaa MLP:n sulakkeet pois päältä kun kytkee johdot niin ei siinä kovin pahasti pieleen voi mennä kai... :)
Shelly Unissa on siis integroituna releet, mutta ne ovat 24V/36V tms. niin toimivat IO-käytössä jos siellä ei mitään verkkosähköä tarvitse katkoa...
 
Shelly Unissa on siis integroituna releet, mutta ne ovat 24V/36V tms. niin toimivat IO-käytössä jos siellä ei mitään verkkosähköä tarvitse katkoa...
Nyt katsoin tuota tarkemmin, onpas pieni vekotin. Kytkennästä en ole varma, riittääkö kun kytkee Unin Input1:een tuon Niben X1:7:n ja sitten noihin lähtöihin toiseen tuon X1:5:n ja toiseen X1:6:n, maa jää tosin sitten kytkemättä... VAI (kuten oletan) pitää hommata erillinen 12V virtalähde joka kytketään inputteihin, ja outputteihin sitten molempiin pumpulta tuo X1:7 ja sitten toiseen X1:5 ja toiseen X1:6...

Mahtaakohan wifi kuulua maalämpöpumpun sisältä... Shelly3EM tosin ainakin kuuluu sieltä, ja minulla on kuitenkin yksi Decon purkki tuolla teknisessä tilassa että kovin vahva signaalin ei tarvitsekaan olla.
 
Kerrostalohuoneiston kokonainen remppa edessä, ja mielessä tehdä kotiautomaatio ns. kunnolla, tai ainakin mahdollisimman laajasti. Mielessä on älyllistää valokatkaisimet, lattialämmitysten termostaatit, mahdollisuuksien mukaan huippuimuri, ja läsnäolon tunnistus.

Shellyistä on keskusteltu tässä ketjussa paljon, mutta kuulisin mielellään kokemuksia käytännössä niiden toiminnasta älyvalojen ja "tyhmien" kytkimien kanssa. Ajattelin asentaa tavalliset kaksitilaiset valokatkaisimet, koska sopivia tilattomia kytkimiä ei ole tullut vastaan. Estetiikan puolesta kytkimen asento ei haittaa. Normaalitilassa Shellyt olisivat detached-tilassa, ja valot asettuisivat default tilaan älyvaloilla. Ilmeisesti ESPHomella saa kytkimet palautumaan myös toggle-tilaan, jos automaatioinfra sattuisi olemaan alhaalla, ainakin Redditin mukaan. Miten hyvin Shellyt toimivat käytännössä, onko valojen reagointi viiveetöntä, kuuluuko kytkimestä painaessa releen naksuntaa?

Termostaateista olikin parin sivun takana hyvää pohdintaa, vaihtoehtoina on varmasti tavan "tyhmä" termostaatti, jota voi on/off säätää Shellyllä, tai vaihtoehtoisesti hankkia natiivisti älykäs termostaatti. Tyhmän ratkaisun huono puoli on se todellinen lämpötilan säätö, johon tarvisi takaisinkytkentänä jonkun lämpötilamittarin lattiaan asennettuna, jolla tehdä PID-säädin Shellylle. Löysin esimerkkinä Led Storen brändäämän laitteen, joka ainakin yhden asiakasarvostelun perusteella toimii Zigbee/Homeassistant -konfiguraatiolla hyvin. Tuotteelle löytyy myös oikea valmistaja, jonka hyvällä lykyllä voisi jostain saada myös edullisemmin.

Huippuimurin kohdalla tilanne on se, että yhtiö vaatii kolmiportaisen säädön joka pitää kalibroida vastaamaan nykyistä. Kalibrointi jääköön ilmanvaihtoyrittäjälle, mutta mitenhän näitä säätöjä saisi ohjattua itse? Oletan, että yhtiölle helppotajuisin ratkaisu olisi jokin kytkin, jossa todellakin on 3 eri tilaa valittavana. Kolmikytkiminen Shelly voisi toimia tässäkin, mutta tavallisella kolmitilaisella kytkimellä todellinen tila ja kytkimen asento ovat toisistaan riippumattomia. Huipparin ohjaus olisi kieltämättä kätevä märkätilojen tuuletuksen ja asunnon viilentämisen kannalta.

Läsnäolon tunnistamiseen olen nykyisellään käyttänyt puhelimen kiinnittymistä wifiin, mutta se on auttamatta liian hidas ja kauppakasseja saa kantaa talvella pimeässä sisään. Löytyykö kokemuksia Room Assistantista?

Ruuvi-tagit on tällä viikolla vielä alennuksessa, niin kysysin, että miten hyvin ne saa toimimaan Homeassistantissa pelkän Bluetooth varassa? Zigbee-gateway nostaa tagien keskihintaa kohtuuttoman paljon, kun ei kuitenkaan kyse ole kuin kourallisesta. Kylppärin ja saunan kuivautukseen olisi tietty hieno yhdistää lämpötilan ja kosteuden seuranta, jos ei todellisten hyötyjen, niin ainakin nättien graafien takia :D.

Mahdollinen sähkökeskuksen ja sähkövetojen uusiminen on vielä kysymysmerkkinä, mutta jos siihen ryhtyy niin kannattaa varmaan laittaa suoraan kulutusmittarit? Vastaavasti vesiputkille, älykkäiden sulkujen asentaminen tuskin ihan tolkuttomasti maksaa, vaikka kerrostaloasukkaana vesivahingon kulut ei omalle tontille lankeaisikaan. Nämä tuli vasta kirjoittaessa mieleen, niin pitää penkoa ketjun sisältöä vielä lisää, mutta oikoreittinä saa heittää suoraan hyviä ehdotuksia tuotteille.
 
Kerrostalohuoneiston kokonainen remppa edessä, ja mielessä tehdä kotiautomaatio ns. kunnolla, tai ainakin mahdollisimman laajasti. Mielessä on älyllistää valokatkaisimet, lattialämmitysten termostaatit, mahdollisuuksien mukaan huippuimuri, ja läsnäolon tunnistus.

Shellyistä on keskusteltu tässä ketjussa paljon, mutta kuulisin mielellään kokemuksia käytännössä niiden toiminnasta älyvalojen ja "tyhmien" kytkimien kanssa. Ajattelin asentaa tavalliset kaksitilaiset valokatkaisimet, koska sopivia tilattomia kytkimiä ei ole tullut vastaan. Estetiikan puolesta kytkimen asento ei haittaa. Normaalitilassa Shellyt olisivat detached-tilassa, ja valot asettuisivat default tilaan älyvaloilla. Ilmeisesti ESPHomella saa kytkimet palautumaan myös toggle-tilaan, jos automaatioinfra sattuisi olemaan alhaalla, ainakin Redditin mukaan. Miten hyvin Shellyt toimivat käytännössä, onko valojen reagointi viiveetöntä, kuuluuko kytkimestä painaessa releen naksuntaa?

Kommentoin noita kytkimiä. Itsellä Shellyä ja Aqaraa ja tykkään Aqarasta enemmän koska ne reagoi välittömästi ja toimivat kuin mitkä tahansa kytkimet (ne naksuu). Näitä on tavallisten tilalla puolenkymmentä käytössä Xiaomi Aqara Smart Wall Switch H1 (no neutral). Shellyn ongelma on viive eikä ne ilmoittele itsestään sekä vaativat ha:n tms. ohjauksen. Tosin ne on hyviä jos tarvii dimmer toimintoa.
 
Kommentoin noita kytkimiä. Itsellä Shellyä ja Aqaraa ja tykkään Aqarasta enemmän koska ne reagoi välittömästi ja toimivat kuin mitkä tahansa kytkimet (ne naksuu). Näitä on tavallisten tilalla puolenkymmentä käytössä Xiaomi Aqara Smart Wall Switch H1 (no neutral). Shellyn ongelma on viive eikä ne ilmoittele itsestään sekä vaativat ha:n tms. ohjauksen. Tosin ne on hyviä jos tarvii dimmer toimintoa.
Mikä viive shellyssä on? Itsellä noita useita, enkä kyllä viivettä noissa ole huomannut. Painan nappia, rele naksahtaa ja valo syttyy.
 
Mikä viive shellyssä on? Itsellä noita useita, enkä kyllä viivettä noissa ole huomannut. Painan nappia, rele naksahtaa ja valo syttyy.
Varmaan suoraan ohjaus "narulla" toimii mutta esim Shelly button HA:n kautta on hidas. Myös zigbee napit on hitaita.
 
Kerrostalohuoneiston kokonainen remppa edessä, ja mielessä tehdä kotiautomaatio ns. kunnolla, tai ainakin mahdollisimman laajasti. Mielessä on älyllistää valokatkaisimet, lattialämmitysten termostaatit, mahdollisuuksien mukaan huippuimuri, ja läsnäolon tunnistus.

Shellyistä on keskusteltu tässä ketjussa paljon, mutta kuulisin mielellään kokemuksia käytännössä niiden toiminnasta älyvalojen ja "tyhmien" kytkimien kanssa. Ajattelin asentaa tavalliset kaksitilaiset valokatkaisimet, koska sopivia tilattomia kytkimiä ei ole tullut vastaan. Estetiikan puolesta kytkimen asento ei haittaa. Normaalitilassa Shellyt olisivat detached-tilassa, ja valot asettuisivat default tilaan älyvaloilla. Ilmeisesti ESPHomella saa kytkimet palautumaan myös toggle-tilaan, jos automaatioinfra sattuisi olemaan alhaalla, ainakin Redditin mukaan. Miten hyvin Shellyt toimivat käytännössä, onko valojen reagointi viiveetöntä, kuuluuko kytkimestä painaessa releen naksuntaa?

Termostaateista olikin parin sivun takana hyvää pohdintaa, vaihtoehtoina on varmasti tavan "tyhmä" termostaatti, jota voi on/off säätää Shellyllä, tai vaihtoehtoisesti hankkia natiivisti älykäs termostaatti. Tyhmän ratkaisun huono puoli on se todellinen lämpötilan säätö, johon tarvisi takaisinkytkentänä jonkun lämpötilamittarin lattiaan asennettuna, jolla tehdä PID-säädin Shellylle. Löysin esimerkkinä Led Storen brändäämän laitteen, joka ainakin yhden asiakasarvostelun perusteella toimii Zigbee/Homeassistant -konfiguraatiolla hyvin. Tuotteelle löytyy myös oikea valmistaja, jonka hyvällä lykyllä voisi jostain saada myös edullisemmin.

Huippuimurin kohdalla tilanne on se, että yhtiö vaatii kolmiportaisen säädön joka pitää kalibroida vastaamaan nykyistä. Kalibrointi jääköön ilmanvaihtoyrittäjälle, mutta mitenhän näitä säätöjä saisi ohjattua itse? Oletan, että yhtiölle helppotajuisin ratkaisu olisi jokin kytkin, jossa todellakin on 3 eri tilaa valittavana. Kolmikytkiminen Shelly voisi toimia tässäkin, mutta tavallisella kolmitilaisella kytkimellä todellinen tila ja kytkimen asento ovat toisistaan riippumattomia. Huipparin ohjaus olisi kieltämättä kätevä märkätilojen tuuletuksen ja asunnon viilentämisen kannalta.

Läsnäolon tunnistamiseen olen nykyisellään käyttänyt puhelimen kiinnittymistä wifiin, mutta se on auttamatta liian hidas ja kauppakasseja saa kantaa talvella pimeässä sisään. Löytyykö kokemuksia Room Assistantista?

Ruuvi-tagit on tällä viikolla vielä alennuksessa, niin kysysin, että miten hyvin ne saa toimimaan Homeassistantissa pelkän Bluetooth varassa? Zigbee-gateway nostaa tagien keskihintaa kohtuuttoman paljon, kun ei kuitenkaan kyse ole kuin kourallisesta. Kylppärin ja saunan kuivautukseen olisi tietty hieno yhdistää lämpötilan ja kosteuden seuranta, jos ei todellisten hyötyjen, niin ainakin nättien graafien takia :D.

Mahdollinen sähkökeskuksen ja sähkövetojen uusiminen on vielä kysymysmerkkinä, mutta jos siihen ryhtyy niin kannattaa varmaan laittaa suoraan kulutusmittarit? Vastaavasti vesiputkille, älykkäiden sulkujen asentaminen tuskin ihan tolkuttomasti maksaa, vaikka kerrostaloasukkaana vesivahingon kulut ei omalle tontille lankeaisikaan. Nämä tuli vasta kirjoittaessa mieleen, niin pitää penkoa ketjun sisältöä vielä lisää, mutta oikoreittinä saa heittää suoraan hyviä ehdotuksia tuotteille.
Minulla ainakin on jäänyt ruuvit vähemmälle 2/6 on enää käytössä. syövät kalliita pattereita ja halvemma perusmallit (pienempi kapasiteetti) kestää reilusti alta vuoden. Kuuluvuus on yllättävän hyvä ja on laatutuote.
Shellyt nielee tasmotan mielellään. Minulla on tyua valmistamia hobbyhallin katkasijoita, joihin myös meni tasmota langattomasti.
Tutustu aiheisiin tasmota, nodered ja mqtt. Niillä saat kaiken ohjauksen toimaan ilman viiveitä ja juttelu HA:n kanssa toimii.
 
Nyt katsoin tuota tarkemmin, onpas pieni vekotin. Kytkennästä en ole varma, riittääkö kun kytkee Unin Input1:een tuon Niben X1:7:n ja sitten noihin lähtöihin toiseen tuon X1:5:n ja toiseen X1:6:n, maa jää tosin sitten kytkemättä... VAI (kuten oletan) pitää hommata erillinen 12V virtalähde joka kytketään inputteihin, ja outputteihin sitten molempiin pumpulta tuo X1:7 ja sitten toiseen X1:5 ja toiseen X1:6...

Taitaa tosiaan olla paikallaan vaan tilata sähkömies, ei tosiaan tuonnepäinkään olisi kytkennät tuon palikan kanssa mitä ensin arvelet. Toinen vaihtoehto saattaisi mennä lähelle.

Niben X1:7 molempien outtien GND:hen, toinen outti niben X1:5 ja toinen X1:6. Sitten se ulkoinen jännitesyöttö toisen puolen +12V/GND-liittimiin. Sitten kuitenkin nibellä on tehty jännät ja X1:7:ssa onkin 230 V eikä joku logiikkataso, niin savu nousee..
 
Mikä viive shellyssä on? Itsellä noita useita, enkä kyllä viivettä noissa ole huomannut. Painan nappia, rele naksahtaa ja valo syttyy.
Ainakin HA:n virallisessa integraatiossa oli reilu viive että painallustieto tuli lopulta HA:lle. Nopeutui millisekunteihin kun käytti MQTT:n kautta ja HACS:sta löytyi joku autodiscoverykin niin ei tarvinnut naputella käsin. Tää on se ainoa viive mitä itse olen shellyjen kanssa kokenut ja johtunee tuosta integraation toteutuksesta.
 
Palaan vielä tuohon Niben verkkokäsky/tariffiohjaukseen. Manuaalista löytyi tämmöinenkin, joten ilmeisesti pitää kutsua sähkäri paikalle. Yritän vaan selvittää itselleni (ja sitten mahdollisesti sähkärillekin) miten tuo Shelly Uni pitäisi kytkeä...
1690008243716.png

Eli jos ymmärrän tuon oikein (noita nollanumeroita ei näytä olevan manuaalissakaan) niin tuosta "Kytkentä sähkövastus" -kohdasta poistetaan vaihejohdot L1 L2 ja L3 ja kiinnitetään ne sitten tuonne alemmas. Ja sitten tuosta "Kytkentä ohjausjärjestelmä"stä pitäisi vetää piuhat Shelly Uni:lle. Ongelma vaan on että missään ei lue paljonko virtaa noista piuhoista tulee, veikkaan että se 400V AC tai ainakin 220V joten väliin tarvittaisiin vielä joku virtamuunninpalikka, kun Shelly Uni ottaa vastaan 12-24V AC tai 12-36V DC.

En siis nyt ole ihan varma että onko nuo kytkentä ohjausjärjestelmälle PAKKO tehdä (jolloin sitten se virtamuunninkin tarvitaan väliin) vai voiko vain hommata jonkun halvan DC-virtalähteen Shellylle... Osaako esim. @Anagonda sanoa miten tuon teit?
 
Ainakin HA:n virallisessa integraatiossa oli reilu viive että painallustieto tuli lopulta HA:lle. Nopeutui millisekunteihin kun käytti MQTT:n kautta ja HACS:sta löytyi joku autodiscoverykin niin ei tarvinnut naputella käsin. Tää on se ainoa viive mitä itse olen shellyjen kanssa kokenut ja johtunee tuosta integraation toteutuksesta.
Joo kyllähän tuossa pieni viive on kun ohjaa puhelimesta sovelluksen kautta valoja päälle ja pois kun tila vaihtuu/valo syttyy. Ei ole onneksi itseä vielä alkanut häiritsemään, mutta voisipa tuota mqtt:tä hieman tutkia. Varsinkin nyt kun tuli muutama liiketunnistin hommattua, niin noiden kohdalla olisi suotavaa että valo syttyy mahdollisimman nopeasti liikkeen havaitsemisesta.
 
Läsnäolon tunnistamiseen olen nykyisellään käyttänyt puhelimen kiinnittymistä wifiin, mutta se on auttamatta liian hidas ja kauppakasseja saa kantaa talvella pimeässä sisään. Löytyykö kokemuksia Room Assistantista?
Itsekin olen tuskaillut tuon läsnäolon tunnistamisen epätarkkuuden kanssa, wifi ja bluetooth ovat aivan liian epätarkkoja ja kännykän GPS-sijaintiin perustuvassakin ratkaisussa on ainakin itselläni omat ongelmansa.

Mutta tuohon "kauppakassien kanto pimeässä sisään" toteutin ratkaisun niin että minulla on ovessa ovikosketin joka on samalla liitetty hälyttimeen. Tuohon olen tehnyt sellaisen logiikan että jos ovi avataan eikä eteisen puolella ole hetkeen havaittu liikettä niin sytytetään eteisen valo 5min ajaksi koska oletettavasti silloin on tultu ulkoa sisäänpäin. Toimii varsin hyvin, noin sekunnin kuluttua siitä kun on ulko-oven avannut syttyy eteiseen valot, eli tuossa ajassa ei edes itse ole vielä kerinnyt oviaukosta sisäpuolelle.

Itselläni on noita ovikoskettimia etuovessa, parvekkeen ovessa ja jokaisessa tuuletusikkunassa joten kotoa poislähtiessä voi niistä todeta onko esimerkiksi joku ikkuna jäänyt auki. Muutenhan en noita ikkunan aukiolotietoja tarvitsisi mutta kun asun ensimmäisessä kerroksessa niin pienen korokkeen avulla (tai kaveri punttaamassa) pääsisi avoimesta isosta tuuletusikkunasta helposti sisään.
 
HomeKitin kautta tapahtuva kotona/poissa tunnistus on vaikuttanut toimivan todella varmasti. Tiedon saa myös HA:lle välitettyä tekemällä dummy switchin. Ihan muutaman kerran jättänyt valot sytyttämättä.
 
Onko joku lisännyt home assistanttiin vw we conectin? Itelläni ei onnistu millään luomaan yhteyttä weconnectiin.. kaikkeen maholliseen volsun palveluihin oon rekistöröitynyt ja antanut luvat yms...
Ja taas kerran ne prkleen päivitykset rikkoivat paneelien integroinnin.. se on ihan säännöllistä kyllä.. aina jos toimii ni seuraava update rikkoo.. alkaa menee hermot, mutta eipä taida olla ha:lle vaihtoehtoa...
 
Mikä viive shellyssä on? Itsellä noita useita, enkä kyllä viivettä noissa ole huomannut. Painan nappia, rele naksahtaa ja valo syttyy.
Shellyt nielee tasmotan mielellään. Minulla on tyua valmistamia hobbyhallin katkasijoita, joihin myös meni tasmota langattomasti.
Tutustu aiheisiin tasmota, nodered ja mqtt. Niillä saat kaiken ohjauksen toimaan ilman viiveitä ja juttelu HA:n kanssa toimii.
Ainakin HA:n virallisessa integraatiossa oli reilu viive että painallustieto tuli lopulta HA:lle. Nopeutui millisekunteihin kun käytti MQTT:n kautta ja HACS:sta löytyi joku autodiscoverykin niin ei tarvinnut naputella käsin. Tää on se ainoa viive mitä itse olen shellyjen kanssa kokenut ja johtunee tuosta integraation toteutuksesta.

Tällä hetkellä on ajossa Homeassistant Core, Mosquitto ja Zigbee2MQTT omissa konteissaan, sekä kolmansien osapuolten integraatioita manuaalisesti asennettuna kustomoituun Homeassistant imageen lisättynä custom_components -kansioon HACS sijasta. Nykyisessä asunnossa on ajossa älyvaloja, älykytkimiä ja Ecovacsin imuri Bumperilla kaapattuna omaan verkkoon. Valokatkaisimet ovat tyhmiä, ja niitähän "ei saa" käyttää, koska muuten älykkäät kytkimet eivät toimi. Käytännössä orkestroin kontteja itse composella, sen sijaan että käyttäisin rootin vaativaa supervisoria/HACS, tavoitteena infrastructure-as-code mahdollisimman laajasti. Nodered on tuntunut hankalalta IaC kannalta, sekä yhtään monimutkaisemmat logiikat tuntuu onnistuvan helpoiten javascriptilla niiden komponenttien sijasta.

Jos tuo virallinen integraatio on hidas, niin millä olette saaneet MQTT kautta? Z2M ei näköjään tue Shellyjä suoraan. Tavoitteena olisi sellainen kokemus, että talossa vieraileva ei huomaisi koko automaatiota, eli kytkimet toimii kuin junan vessa.

Onko noissa vaihtoehtoisissa kytkimissä mahdollisuutta sekä toggle ja detached, eli kytkin voi toimia pelkästään älykkäänä, mutta tarvittaessa myös oikeana kytkimenä? Idea siis olisi, että valot ovat kaikki älykkäitä, ja niitä voi sitten puhelimella/tabletista/yksittäisistä älykytkimistä säätää haluttuihin tiloihin, riippumatta valokatkaisimien asennosta. Valokatkaisimet tulisi toimia tässä rinnalla silti kuten odottaa, eli normaalitilassa katkaisimen painallus ei katkaise virtapiiriä, vaan sammuttaa valon Homeassistantin kautta. Tuo aiemmassa postauksessa linkattu palautuminen tyhmäksi kytkimeksi on tietty toivottu lisä, niin palvelimen kaatuessa/päivittyessä tms. valot kuitenkin toimisivat.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä on ajossa Homeassistant Core, Mosquitto ja Zigbee2MQTT omissa konteissaan, sekä kolmansien osapuolten integraatioita manuaalisesti asennettuna kustomoituun Homeassistant imageen lisättynä custom_components -kansioon HACS sijasta. Eli käytännössä orkestroin kontteja itse composella, sen sijaan että käyttäisin rootin vaativaa supervisoria/HACS, tavoitteena infrastructure-as-code mahdollisimman laajasti. Nodered on tuntunut hankalalta IaC kannalta, sekä yhtään monimutkaisemmat logiikat tuntuu onnistuvan helpoiten javascriptilla niiden komponenttien sijasta.

Jos tuo virallinen integraatio on hidas, niin millä olette saaneet MQTT kautta? Z2M ei näköjään tue Shellyjä suoraan. Tavoitteena olisi sellainen kokemus, että talossa vieraileva ei huomaisi koko automaatiota, eli kytkimet toimii kuin junan vessa.

Onko noissa vaihtoehtoisissa kytkimissä mahdollisuutta sekä toggle ja detached, eli kytkin voi toimia pelkästään älykkäänä, mutta tarvittaessa myös oikeana kytkimenä? Idea siis olisi, että valot ovat kaikki älykkäitä, ja niitä voi sitten puhelimella/tabletista/yksittäisistä älykytkimistä säätää haluttuihin tiloihin, riippumatta valokatkaisimien asennosta. Valokatkaisimet tulisi toimia tässä rinnalla silti kuten odottaa, eli normaalitilassa katkaisimen painallus ei katkaise virtapiiriä, vaan sammuttaa valon Homeassistantin kautta. Tuo aiemmassa postauksessa linkattu palautuminen tyhmäksi kytkimeksi on tietty toivottu lisä, niin palvelimen kaatuessa/päivittyessä tms. valot kuitenkin toimisivat.
Ei minulla "virallinen" (oletan että tällä tarkoitetaan HA:n vakiotoimintaa shellyn kanssa?) ei ole hidas. Jos HA:sta painan valot päälle niin kuulen releen "välittömästi", ei ehdi edes HA:n toggle switchin animaatio vaihtaa tilaa ääneen verrattuna.

Shellyn voi konffata niin että nappi toimii toglena jolloin vapaasti voi naksuttaa relettä offlinena ja onlinena, mutta jos perässä on esim. Zigbee-älylamppu niin tuskin haluat että napin painallus katkoo siltä sähköt. Parhaimmillaan shelly onkin ohjatessaan tyhmää lamppua, muutenhan se käytännössä on vain kytkimen tilaa lukemassa...

Eihän Z2M ole MQTT-broker vaan se muuntaa Zigbeen-viestit MQTT:ksi :hmm:
 
Ideana on siis valokatkasimien osalta, että ne perinteiset fyysiset kytkimet ovat käyttökelposia. Normaalitilassa Shelly on detached, jolloin katkaisimen painallus käynnistää Zigbee-lampun Homeassistantin kautta johonkin default-tilaan, esim. circadian lighting tai kellonaika/huoneperusteinen scene. Muutamalle keskeiselle paikalle ajattelin laittaa yksittäiset älykytkimet, vaikka Huen kaukosäädin, jolla voi sitten säätää scene-kiertoa ja kirkkautta. Tavoite on, että valoja voi sammutella yksitellen, eikä käyttöön tarvitse puhelinta. Shelly hoitaa sitä valojen sammuttelua tavallisilla kytkimillä, älysäätimet/älylaitteet perussäätöjä eli scenet ja kirkkaus, ja älylaitteilla voi sitten hienosäätää. Lähtökohtaisesti muut asukkaat käyttävät valokatkaisimia, ja ehkä älysäätimiä, jos niiden toiminta ei riipu seinäkatkaisimien asennosta.

Tuon aiemman redditpostauksen perusteella on ilmeisesti mahdollista konffata ESPHomella MQTT-condition, jolloin oletan että brokerin ollessa alhaalla Shelly toimii togglena, eli valot toimivat edelleen.

Hyvä tietää että lähtökohtaisesti toimii nopeasti, oli sitten integraatio tai MQTT-brokerin kautta tulevalla devicellä. Hinnan puolesta kannattaa tilata koko asuntoon kerralla, kuin ottaa yksi testiksi ja pyytää sähkäri uudelleen asentamaan loput myöhemmin :D.

Eihän Z2M ole MQTT-broker vaan se muuntaa Zigbeen-viestit MQTT:ksi :hmm:
Ihan hyvä pointti, Shellyn dokumentaation perusteella MQTT saa natiivisti konffattua. Jotenkin sitä oletti että olisivat Zigbeelaitteita :D.


Miten muuten päädyit ratkaisemaan lattialämmityksen ja huipparin?
 
Ideana on siis valokatkasimien osalta, että ne perinteiset fyysiset kytkimet ovat käyttökelposia. Normaalitilassa Shelly on detached, jolloin katkaisimen painallus käynnistää Zigbee-lampun Homeassistantin kautta johonkin default-tilaan, esim. circadian lighting tai kellonaika/huoneperusteinen scene. Muutamalle keskeiselle paikalle ajattelin laittaa yksittäiset älykytkimet, vaikka Huen kaukosäädin, jolla voi sitten säätää scene-kiertoa ja kirkkautta. Tavoite on, että valoja voi sammutella yksitellen, eikä käyttöön tarvitse puhelinta. Shelly hoitaa sitä valojen sammuttelua tavallisilla kytkimillä, älysäätimet/älylaitteet perussäätöjä eli scenet ja kirkkaus, ja älylaitteilla voi sitten hienosäätää. Lähtökohtaisesti muut asukkaat käyttävät valokatkaisimia, ja ehkä älysäätimiä, jos niiden toiminta ei riipu seinäkatkaisimien asennosta.

Tuon aiemman redditpostauksen perusteella on ilmeisesti mahdollista konffata ESPHomella MQTT-condition, jolloin oletan että brokerin ollessa alhaalla Shelly toimii togglena, eli valot toimivat edelleen.

Hyvä tietää että lähtökohtaisesti toimii nopeasti, oli sitten integraatio tai MQTT-brokerin kautta tulevalla devicellä. Hinnan puolesta kannattaa tilata koko asuntoon kerralla, kuin ottaa yksi testiksi ja pyytää sähkäri uudelleen asentamaan loput myöhemmin :D.


Ihan hyvä pointti, Shellyn dokumentaation perusteella MQTT saa natiivisti konffattua. Jotenkin sitä oletti että olisivat Zigbeelaitteita :D.


Miten muuten päädyit ratkaisemaan lattialämmityksen ja huipparin?

Itsellä on nuita Shellyjä detached modessa Zigbee-älylamppujen kanssa HomeKit (Homepod Mini) ja Homebridge (Raspb 3B) -combossa. Viive valojen syttymiseen kytkimen painalluksesta on n. 1-2s tällä yhdistelmällä. Suora shellyn releen ohjaus kännykällä tapahtuu kyllä ilman viivettä, jos home-sovelluksesta käskyttää, joten tässä tuo viive johtunee zigbeestä tai sitten shellyn painallustiedon saapumisesta homekittiin automaatiota varten. Shellystä saa ulos detached modessa myös kytkimen tuplapainalluksen ja pitkän painalluksen. Niitä voi hyödyntää esim. kirkkauden tai värisävyn säädöissä.

Huippuimurin ohjaus kiinnostaisi itseäkin. En ole siihen oikein suoraa valmista älylaitetta toistaiseksi löytänyt.
 
Huippuimurin ohjaus kiinnostaisi itseäkin. En ole siihen oikein suoraa valmista älylaitetta toistaiseksi löytänyt.

Mulla on kph hupparin ohjauksessa SONOFF ZBMINI, kun huppari laitetaan päälle kytkimestä on se 15min päällä jonka jälkeen sammuu.
 
Ajatuksena oli laittaa eteiseen ja tuulikaappiin Zigbee valaisimet ja käyttää niitä liiketunnistimen ohjaamana. Lisäksi vanhat katkaisijat toimisivat päälle pakotukseen. Kuvitelma oli, että HUE:n Wall Switch Module ajaisi asian näppärästi HA:n kaverina. No eipä hoitanu.

1. ongelma: Wall Switch toimii oletuksena "Single rocker" tilassa. Täältä löytyi ohje, jolla tilan sai vaihdettu "Dual rocker". Lisäksi vaihtoehtona on "Single ja Dual Push".
Lyhyesti sanottuna mennään HA:ssa moduulin "Manage Zigbee Device" sivulle. Valitaan cluster "PhilipsBasicCluster". Valitaan attribuutti "mode (id: 0x0034)". Value kenttään haluttu tila 0-3. Tässä vaiheessa vaihdetaan katkaisijan tilaa, jotta moduuli on herää nukkumasta ja painetaan Write attribute.

0 = Single rocker​
1 = Single push​
2 = Dual rocker​
3 = Dual push​

2. ongelma: Koska ajatus oli, että katkaisijan ollessa alhaalla toimii valo liiketunnistimen ohjaamana ja ylä asennossa valo on kokoajan päällä. No tuo Wall Switch Module ei kerro rocker tilassa missä asennossa kytkin on. Aina kun kytkimen tila muuttuu, lähettää se samat sanomat. Eli aina kun kytkimen tila muuttuu tulee press ja sen perään press_release. Ymmärrän ajatuksen tämän takana, koska lamppua voidaan ohjata HUE sovelluksella, niin katkaisija ei normaalisti kuvaa valon todellista tilaa. No minun käyttötapauksessa se olisi kyllä tarpeen.

Nähtävästi pitää sittenkin pistää Shellyt noiden tilalle. Etuna niissä olisi täälläkin mainostettu attached/detached tila, niin valoja saisi ohjattua vaikka HA olisi nurin.

Katkaisijan kytkiessä:
Yhdistä.png

Katkaisijan avautuessa:
Irroitus.png
 
Mulla on kph hupparin ohjauksessa SONOFF ZBMINI, kun huppari laitetaan päälle kytkimestä on se 15min päällä jonka jälkeen sammuu.
Minulla olisi tarve vielä nopeussäädöllekin. Jos olisi vaan yksinopeustarve niin tuollahan se menisi helposti. Kyseessä itsellä siis koko asunnon poistohuippari, jota nykyään ohjataan 1-4 portaallisella kytkimellä eli siellä on varmaan jokin muuntaja perässä, joka vaihtelee jännitettä tuon kytkimen asennon mukaan.

Sonoff CH4:lla voisi periaatteessa onnistua, jos saisi kytkettyä tuon kytkimen tilalle jotenkin järkevästi vaihtelemaan muuntajan kytkentää, mutta jokin valmis paketti olisi kyllä helpompi.
 
Minulla olisi tarve vielä nopeussäädöllekin. Jos olisi vaan yksinopeustarve niin tuollahan se menisi helposti. Kyseessä itsellä siis koko asunnon poistohuippari, jota nykyään ohjataan 1-4 portaallisella kytkimellä eli siellä on varmaan jokin muuntaja perässä, joka vaihtelee jännitettä tuon kytkimen asennon mukaan.

Sonoff CH4:lla voisi periaatteessa onnistua, jos saisi kytkettyä tuon kytkimen tilalle jotenkin järkevästi vaihtelemaan muuntajan kytkentää, mutta jokin valmis paketti olisi kyllä helpompi.

Onko siinä hupparissa siis jotkut napit millä tuota nopeutta voi säätää? Sen kytkennän katsomalla varmaan selvinnee, että saako tuollaisen Sonoffin liitettyä nappien rinnalle emuloimaan kytkinten painalluksia?
 
Palaan vielä tuohon Niben verkkokäsky/tariffiohjaukseen. Manuaalista löytyi tämmöinenkin, joten ilmeisesti pitää kutsua sähkäri paikalle. Yritän vaan selvittää itselleni (ja sitten mahdollisesti sähkärillekin) miten tuo Shelly Uni pitäisi kytkeä...
1690008243716.png

Eli jos ymmärrän tuon oikein (noita nollanumeroita ei näytä olevan manuaalissakaan) niin tuosta "Kytkentä sähkövastus" -kohdasta poistetaan vaihejohdot L1 L2 ja L3 ja kiinnitetään ne sitten tuonne alemmas. Ja sitten tuosta "Kytkentä ohjausjärjestelmä"stä pitäisi vetää piuhat Shelly Uni:lle. Ongelma vaan on että missään ei lue paljonko virtaa noista piuhoista tulee, veikkaan että se 400V AC tai ainakin 220V joten väliin tarvittaisiin vielä joku virtamuunninpalikka, kun Shelly Uni ottaa vastaan 12-24V AC tai 12-36V DC.

En siis nyt ole ihan varma että onko nuo kytkentä ohjausjärjestelmälle PAKKO tehdä (jolloin sitten se virtamuunninkin tarvitaan väliin) vai voiko vain hommata jonkun halvan DC-virtalähteen Shellylle... Osaako esim. @Anagonda sanoa miten tuon teit?
Suosittelen hommaamaan sähkärin. Leikit nyt 3-vaiheisella 400VAC:lla joten pääset hengestäs jos teet jotain väärin (ja on myös laitonta koskea noihin ilman lupia).
Kompuran piuhoissa menee kontaktoriohjatussa kompurassa yli 50A virtoja hetkellisesti. Eli mikään näistä halppis releistä (Shelly yms) ei tuota käyttöä kestä. Myöskin maalämpöpumpun ohjaus menee aivan sekasin jos noita piuhoja releellä katkot. Joten oikeasti pyydä sähkäri tekemään kytkentä.

(Vinkkinä voin antaa että se mitä olet tekemässä ei tarvitse mitään 230v kytkentöjä)
 
Nähtävästi pitää sittenkin pistää Shellyt noiden tilalle. Etuna niissä olisi täälläkin mainostettu attached/detached tila, niin valoja saisi ohjattua vaikka HA olisi nurin.

Itse kokeilisin Xiaomi Aqara Smart Wall Switch H1 kytkimiä. Ne on painonappeja ja toimii zigbeellä tai ilman oikein mallikkaasti. Näillä on helppo korvat perinteiset keinokytkimet.

 
Palaan vielä tuohon Niben verkkokäsky/tariffiohjaukseen. Manuaalista löytyi tämmöinenkin, joten ilmeisesti pitää kutsua sähkäri paikalle. Yritän vaan selvittää itselleni (ja sitten mahdollisesti sähkärillekin) miten tuo Shelly Uni pitäisi kytkeä...
1690008243716.png

Eli jos ymmärrän tuon oikein (noita nollanumeroita ei näytä olevan manuaalissakaan) niin tuosta "Kytkentä sähkövastus" -kohdasta poistetaan vaihejohdot L1 L2 ja L3 ja kiinnitetään ne sitten tuonne alemmas. Ja sitten tuosta "Kytkentä ohjausjärjestelmä"stä pitäisi vetää piuhat Shelly Uni:lle. Ongelma vaan on että missään ei lue paljonko virtaa noista piuhoista tulee, veikkaan että se 400V AC tai ainakin 220V joten väliin tarvittaisiin vielä joku virtamuunninpalikka, kun Shelly Uni ottaa vastaan 12-24V AC tai 12-36V DC.

En siis nyt ole ihan varma että onko nuo kytkentä ohjausjärjestelmälle PAKKO tehdä (jolloin sitten se virtamuunninkin tarvitaan väliin) vai voiko vain hommata jonkun halvan DC-virtalähteen Shellylle... Osaako esim. @Anagonda sanoa miten tuon teit?
Tuossa lukee "mikäli halutaan erillinen kytkentä", mutta sinun tapauksessa tälle ei ole mitään tarvetta kun saat sen ohjauksen tehtyä niillä potentiaalivapailla releillä kun teet sen aiemman kuvan mukaan. Kannattaa mennä maalämpöfoorumille lukemaan ja kyselemään, sieltä löytyy paljon juttua Niben tariffiohjaamisesta.
 
Ajatuksena oli laittaa eteiseen ja tuulikaappiin Zigbee valaisimet ja käyttää niitä liiketunnistimen ohjaamana. Lisäksi vanhat katkaisijat toimisivat päälle pakotukseen. Kuvitelma oli, että HUE:n Wall Switch Module ajaisi asian näppärästi HA:n kaverina. No eipä hoitanu.

1. ongelma: Wall Switch toimii oletuksena "Single rocker" tilassa. Täältä löytyi ohje, jolla tilan sai vaihdettu "Dual rocker". Lisäksi vaihtoehtona on "Single ja Dual Push".
Lyhyesti sanottuna mennään HA:ssa moduulin "Manage Zigbee Device" sivulle. Valitaan cluster "PhilipsBasicCluster". Valitaan attribuutti "mode (id: 0x0034)". Value kenttään haluttu tila 0-3. Tässä vaiheessa vaihdetaan katkaisijan tilaa, jotta moduuli on herää nukkumasta ja painetaan Write attribute.

0 = Single rocker​
1 = Single push​
2 = Dual rocker​
3 = Dual push​

2. ongelma: Koska ajatus oli, että katkaisijan ollessa alhaalla toimii valo liiketunnistimen ohjaamana ja ylä asennossa valo on kokoajan päällä. No tuo Wall Switch Module ei kerro rocker tilassa missä asennossa kytkin on. Aina kun kytkimen tila muuttuu, lähettää se samat sanomat. Eli aina kun kytkimen tila muuttuu tulee press ja sen perään press_release. Ymmärrän ajatuksen tämän takana, koska lamppua voidaan ohjata HUE sovelluksella, niin katkaisija ei normaalisti kuvaa valon todellista tilaa. No minun käyttötapauksessa se olisi kyllä tarpeen.

Nähtävästi pitää sittenkin pistää Shellyt noiden tilalle. Etuna niissä olisi täälläkin mainostettu attached/detached tila, niin valoja saisi ohjattua vaikka HA olisi nurin.

Katkaisijan kytkiessä:
Yhdistä.png

Katkaisijan avautuessa:
Irroitus.png
Mulla on niin, että hue dimmer module vaihtaa lampun tilan (toggle-käsky automaatiossa), ja liiketunnistin sytyttää. Toki katkaisija jää välillä "väärään" asentoon, mutta en ole antanut sen häiritä.
 
Shellyjen hitaus ilmeisesti on kytkintä painettaessa sen rekisteröityminen Homeassistantin integraatioon. Foorumilta poimittuna ilmeisesti ykkösgeneraation Shellyissä ColoT-konffeja säätämällä nopeutuu, kakkosgeniksen tuotteiden dokumentaatiossa ei tästä ole edes mainintaa. MQTT saa ilmeisesti myös responsiiviseksi, kuten jo aiemmin täällä mainittiinkin. Löytyipä vielä monipuolisen oloinen kolmannen osapuolen integraatio Shellyjen käyttöön, ShellyForHASS.

Omaan käyttötarpeeseeni Shellyn myymät kytkimet vaikuttavat päteviltä, jos haluaa saada nappulakytkimen perinteisten Jussien sijaan. Nappulakytkin + älyrele on varmaan aika lähellä tuota ylempänä mainitun Aqara Wall Switch toimintaa, niin ero taitaa olla vain ulkonäkö.

Jos ymmärsin oikein, niin asentamalla pääkytkimen taakse esim. tällaisen saisi reaaliaikaisen kulutustiedon koko huoneistosta. Onko kulutusmittauksesta kokemusta, saako vastaavia asentaa?
 
Suosittelen hommaamaan sähkärin. Leikit nyt 3-vaiheisella 400VAC:lla joten pääset hengestäs jos teet jotain väärin (ja on myös laitonta koskea noihin ilman lupia).
Kompuran piuhoissa menee kontaktoriohjatussa kompurassa yli 50A virtoja hetkellisesti. Eli mikään näistä halppis releistä (Shelly yms) ei tuota käyttöä kestä. Myöskin maalämpöpumpun ohjaus menee aivan sekasin jos noita piuhoja releellä katkot. Joten oikeasti pyydä sähkäri tekemään kytkentä.

(Vinkkinä voin antaa että se mitä olet tekemässä ei tarvitse mitään 230v kytkentöjä)
Toki en itse noita alun perinkään itse ollut tekemässä (enkä varsinkaan jos mennään 400VAC-juttuihin!), sähkärin joka tapauksessa aion paikalle pyytää kun on muutakin hommaa hälle. Lähinnä halusin tietää miten helpoksi/vaikeaksi homma menee, helpompaa (ja halvempaa) myös sähkärin laskun osalta jos on edes itselle selvä mitä pitäisi tehdä. Tuo jälkimmäinen kuva sekoitti pasmoja, mutta @Zigh vinkkasikin miten homma on joten kiitos siitä, ja tutkin vähän maalämpöfoorumiakin vielä :)
 
Jos ymmärsin oikein, niin asentamalla pääkytkimen taakse esim. tällaisen saisi reaaliaikaisen kulutustiedon koko huoneistosta. Onko kulutusmittauksesta kokemusta, saako vastaavia asentaa?
Kyllähän noita (sähkäri) asentaa saa. Itselläkin on kaksi tuollaista, toinen sähkökaapissa mittaamassa koko kiinteistön kulutusta (ja aurinkopaneeleiden tuottoa), ja toinen vielä erikseen maalämpöpumpun kolmea vaihetta mittaamassa.

Mitä Shellyjen hitauteen tulee niin kyllä sen vasteen pitäisi olla välitön, ainakin jos käytät Home Assistantin virallista Shelly-integraatiota (ei siis tarvitse käyttää tuohon kolmannen osapuolen addoneita).
 
Onko joku lisännyt home assistanttiin vw we conectin? Itelläni ei onnistu millään luomaan yhteyttä weconnectiin.. kaikkeen maholliseen volsun palveluihin oon rekistöröitynyt ja antanut luvat yms...
Ja taas kerran ne prkleen päivitykset rikkoivat paneelien integroinnin.. se on ihan säännöllistä kyllä.. aina jos toimii ni seuraava update rikkoo.. alkaa menee hermot, mutta eipä taida olla ha:lle vaihtoehtoa...

On käytössä ja toimii. On myös We connect ID käytössä. Nämä on vaan tuskallisen hitaita kun käyvät volkkarin palvelimen kautta. Pävityksistä silleen, että en asenna uusia päivityksiä enennkuin jokin heittää toimimasta. Kaverilla on ollut puoli vuotta täysin toiminassa ilman yhtään päivitystä. Eli jos asennat pävityksen johonkin niin silloin pitää asentaa muutkin päivitykset.

Minulla on HA pohjana ja Node-Redillä teen automaatiot ja ohjaukset.

ps. ota aina täydellinen varmuuskopio ennen yhtään päivitystä.

pps. Home assistantin "moottori" 1 sekuntin loopilla ja sen verran viivettä voi olla. Omassa kokonaisuudessa käytännössä en huomaa mitään viiveitä missään kohdassa. Käytössä on zigbee laitteita ja sisäverkossa shellyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on niin, että hue dimmer module vaihtaa lampun tilan (toggle-käsky automaatiossa), ja liiketunnistin sytyttää. Toki katkaisija jää välillä "väärään" asentoon, mutta en ole antanut sen häiritä.
Juu, pitää kokeilla laittaa näin ja kokeilla tottuuko siihen, että katkaisija on miten sattuu. Tai sitten laittaa vielä impulssijousi ja käyttää painonappina.

Itse kokeilisin Xiaomi Aqara Smart Wall Switch H1 kytkimiä. Ne on painonappeja ja toimii zigbeellä tai ilman oikein mallikkaasti. Näillä on helppo korvat perinteiset keinokytkimet.
Tuo on yksi vaihtoehto. Tosin alkuunsa kokeilen pitää "kodikkaat" Jussi-sarjan kytkimet käytössä.
 
On käytössä ja toimii. On myös We connect ID käytössä. Nämä on vaan tuskallisen hitaita kun käyvät volkkarin palvelimen kautta. Pävityksistä silleen, että en asenna uusia päivityksiä enennkuin jokin heittää toimimasta. Kaverilla on ollut puoli vuotta täysin toiminassa ilman yhtään päivitystä. Eli jos asennat pävityksen johonkin niin silloin pitää asentaa muutkin päivitykset.

Minulla on HA pohjana ja Node-Redillä teen automaatiot ja ohjaukset.

ps. ota aina täydellinen varmuuskopio ennen yhtään päivitystä.

pps. Home assistantin "moottori" 1 sekuntin loopilla ja sen verran viivettä voi olla. Omassa kokonaisuudessa käytännössä en huomaa mitään viiveitä missään kohdassa. Käytössä on zigbee laitteita ja sisäverkossa shellyjä.
Millä sait yhteyden we conectiin? Weconnect id meni heittämällä mutta weconnet (ilman id) ei mene millään. Aina sama laulu tarkista kirjautumistiedot tai että palvelu on toiminnassa
 
Millä sait yhteyden we conectiin? Weconnect id meni heittämällä mutta weconnet (ilman id) ei mene millään. Aina sama laulu tarkista kirjautumistiedot tai että palvelu on toiminnassa

En muista, että siinä olisi ollut mitään ihmeellistä. Ne we connectin kirjautumistiedot ja siinä oli kaikki. Senhän voisi kokeilla reloadata ja käynnistää home uusiksi.
 
IV-koneen automaatiota mietin seuraavaksi, että saisi nopeutta säädettyä Home Assistantilla. Koneessa on tällainen kytkin jolla säädetään nopeutta kolmella tavalla (poissa / kotona / tehostus):
1690267595879.png

Tästä ei kovin kummoisia asennuskuvia ole muuta kuin tuo alla oleva:

1690267511001.png

Sähkäri kävi ihmettelemässä asiaa ja totesi että tähän tarvitaan sellainen älykytkin jossa on 2 vaihtokärkeä, ei osannut sanoa muuta. En tiedä mikä tuo on englanniksi mutta tuli mieleen "dual rocker switch", onkohan se sama asia? Googlettelin hieman ja tuli sitten vastaan tuo Aqara H1 kaksoispainikerele, tätä on saatavana nollajohdinversiolla ja ilman.
1690268066895.png


Toimisiko tuo Aqara tähän tarkoitukseen? Tuon varsinaisen Mosaik-kytkimen tarkoitus on vain kertoa millä teholla IV-kone käy, eli se on aina päällä, myös tuossa poissa-asennossa (jolloin tietysti se käy kaikkein pienimmällä teholla). Tai jos jokin muu kytkin toimii tarkoitukseen paremmin niin saa vinkata :)
 
IV-koneen automaatiota mietin seuraavaksi, että saisi nopeutta säädettyä Home Assistantilla. Koneessa on tällainen kytkin jolla säädetään nopeutta kolmella tavalla (poissa / kotona / tehostus):
1690267595879.png

Tästä ei kovin kummoisia asennuskuvia ole muuta kuin tuo alla oleva:

1690267511001.png

Sähkäri kävi ihmettelemässä asiaa ja totesi että tähän tarvitaan sellainen älykytkin jossa on 2 vaihtokärkeä, ei osannut sanoa muuta. En tiedä mikä tuo on englanniksi mutta tuli mieleen "dual rocker switch", onkohan se sama asia? Googlettelin hieman ja tuli sitten vastaan tuo Aqara H1 kaksoispainikerele, tätä on saatavana nollajohdinversiolla ja ilman.
1690268066895.png


Toimisiko tuo Aqara tähän tarkoitukseen? Tuon varsinaisen Mosaik-kytkimen tarkoitus on vain kertoa millä teholla IV-kone käy, eli se on aina päällä, myös tuossa poissa-asennossa (jolloin tietysti se käy kaikkein pienimmällä teholla). Tai jos jokin muu kytkin toimii tarkoitukseen paremmin niin saa vinkata :)
Tuossa Aqarassa ei ole yhtään vaihtokärkeä :whistling:
Tuo tulee eteen varmaan melkein kaikissa pääsääntöisesti valaistukseen ajatelluissa älyvehkeissä, niissä kun on on-off tavoitteena, eikä vaihto kahden lähdön välillä.
Teoriassa kahdella tuollaisella (eli neljällä releellä) voisi asian toteuttaa mutta pitäisi vähän tietää mitä muuta siellä takana on, riskinä tuossa on että virhetilanteessa voisi olla yhtä aikaa kotona ja poissa päällä niin talo ei saa palaa siksi :cigar2:

Yksi vaihtoehto on tehdä "itse" palasista eli erilliset releet vaihtokärjillä ja niiden ohjaus sitten älyvehkeellä (esim. tuo Xiaomi tms.)

Edit. Itseasiassa voisi ehkä mennä kolmella releelläkin jos tulkitsen oikein niin ei ole varsinaista kotona-tilaa vaan se tarkoittaa että on Perus tai Tehostus käytössä:
Rele1 - Poissa
Rele2 - Perus
Rele3 - Tehostus

Tuossakin samat riskit siitä saako esim. Tehostus olla päällä jos ollaan myös Poissa...

Edit2. Ja onko nuo pelkät ohjaussignaalit vai ajetaanko noiden läpi teho suoraan muuntajan kautta? Valaistusvehkeiden tehonkeston kanssa pitää olla tarkkana.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa Aqarassa ei ole yhtään vaihtokärkeä :whistling:
Tuo tulee eteen varmaan melkein kaikissa pääsääntöisesti valaistukseen ajatelluissa älyvehkeissä, niissä kun on on-off tavoitteena, eikä vaihto kahden lähdön välillä.
Teoriassa kahdella tuollaisella (eli neljällä releellä) voisi asian toteuttaa mutta pitäisi vähän tietää mitä muuta siellä takana on, riskinä tuossa on että virhetilanteessa voisi olla yhtä aikaa kotona ja poissa päällä niin talo ei saa palaa siksi :cigar2:

Yksi vaihtoehto on tehdä "itse" palasista eli erilliset releet vaihtokärjillä ja niiden ohjaus sitten älyvehkeellä (esim. tuo Xiaomi tms.)

Edit. Itseasiassa voisi ehkä mennä kolmella releelläkin jos tulkitsen oikein niin ei ole varsinaista kotona-tilaa vaan se tarkoittaa että on Perus tai Tehostus käytössä:
Rele1 - Poissa
Rele2 - Perus
Rele3 - Tehostus

Tuossakin samat riskit siitä saako esim. Tehostus olla päällä jos ollaan myös Poissa...

Edit2. Ja onko nuo pelkät ohjaussignaalit vai ajetaanko noiden läpi teho suoraan muuntajan kautta? Valaistusvehkeiden tehonkeston kanssa pitää olla tarkkana.
No niin, sitä vähän arvelinkin että Aqara taitaa olla perinteinen on-off -laite, kun taas jos ymmärsin sähkärin selityksen oikein niin tuo vaihtokärki tarkoittaa sitä ettei off-asentoa periaatteessa ole vaan aina on jompi kumpi piiri käytössä...

Sitäkin vähän mietittiin että jos ei tuollaista kahden vaihtokärjen älylaitetta ole (jotenkin vaan luulisi että sellainenkin löytyisi) niin ainahan voi käyttää kahta yhden vaihtokärjen älyvehjettä. Jos vaan rasiaan mahtuu... Tuo keinukytkin pitää kyllä ottaa pois käytöstä ettei vahinkoa pääse tapahtumaan, olkoot se ratkaisu sitten mikä tahansa.



Tästä Iloxairin kuvasta ei kyllä oikein saa irti (tai minä en ainakaan saa :) ) mitä signaalia tuohon kytkimelle on oikein tulossa... Se kytkin on kuvattuna tuossa kaaviossa suht keskellä.
1690278158182.png
 
Hyvin samankaltaiselta vaikuttaa oman huippuimurin ohjaus. Laite toimii ilmeisesti vaihtovirran jännitettä säätämällä. Nykyisen liesikuvun kytkntäkaaviossa oli valinnat 100V/130V/165V, ja huippuimurin valmistaja myy erillisiä ohjauskeskuksia säätimillä, jotka ilmeisesti toimivat muuntajan roolissa. Luultavasti helpoin ratkaisu olisi asentaa älyreleet tuon valmistajan ohjauskeskuksen ja nokkakytkinsäätimen välille.

1690278801697.png

1690278950785.png

Alemmassa kuvassa kytkin vaikuttaa valitsevan käytettävän jännitteen kytkemällä virtapiirin muuntajakäämin eri kohtiin, siten että mitä pidemmällä käämiä ollaan, sen enemmän jännite laskee alkuperäisestä 230V. Nokkakytkimen piiri jatkuu kytkentään L2, joka jatkuu sitten huippuimuriin.

Tämän perusteella älyllistäminen onnistuisi vastaavalla releellä, joka vaihtaisi käytettävää piiriä (==vaihtokärki?). Yksinkertaisin ratkaisu voisi olla kytkeä 4 tavallista Shellyä jokaiselle säätimen asetukselle, tai käyttää Pro-sarjan 4-kanavaista versiota. Ongelma taitaa olla sama mitä edellisessä postauksessa, eli omalla vastuulla on, ettei kaikkia virtapiirejä käytetä yhtäaikaa. Pitää kysyä sähkäriltä voiko tuossa olla riskejä muuntajan osalta, koska järkeillen jännite ei ainakaan siitä alkuperäisestä useammalla kytkennällä kasva. Nuo Shellyt on speksattu 110-240V käyttöjännitteille, joten käyttöasetukset olisivat varmaan tarpeeksi lähellä, nykyiseen 100V perustilaan verrattuna.

Toinen vaihtoehto olisi löytää älykäs muuntaja, koska tällä hetkellä ei ole muuntajaa/ohjainlaitetta ollenkaan.
 
Niin, tuo Tommilalan huippuimurin ohjaustarve on tosiaan samankaltainen kuin tämä IV-koneeni hommakin. Ja sähkäri oli vähän sitä mieltä ettei laittaisi tavan Shellyä tuohon vaikka niitä onkin muuten kytkenyt, vaikka täällä joku olikin vähän vastaavan systeemin kytkenyt Shelly 2.5:een. Perusteena se että jos se hajottaakin IV-koneen niin on hänen vastuulla... Ymmärrettävää sikäli, mutta olisi kyllä kiva jokin ratkaisu ilmanvaihdon automatisointiinkin löytää.
 
Vaikuttaa että tuossa esimerkissä tuo yhtäaikainen kytkimien käyttö on estetty tuossa konfiguraatiossa tuolla viimeisellä lambdalla, koska ymmärtääkseni tuo sähkökytkentä ei sitä estä Shellyn käytöllä, ja 2.5 on tavallinen 2-kanavainen laite eikä valitsin. Omaan silmään tuo näyttää samalta kuin aiemmin ehdotetut ratkaisut.

Olisi varmasti hyvä sekä sähkärin että oman vastuun kannalta jos voisi olla varma, ettei päällekäiset tilat riko mitään ohjauslaitetta, tai vaihtoehtoisesti löytää se valitsijakytkin joka on noille jännitteille speksattu.
 
Katselin tuota Paladinen kaaviota ja jos oikein tulkitsen tuota niin noilla kytkimillä valitaan muuntajan väliulosotoista 230V, 140V ja 80V väliltä jännitettä. Tuohon tosiaan tarvitaan kaksi vaihtorelettä ohjaukseen, noista väliulosotoista ei saa useampaa kytkeä samaan aikaan. Tavallisilla releillä ei oikein mitenkään voi varmistaa etteikö joskus vahingossa kaksi olisi samaan aikaan päällä. Ja tosiaan tuolta kytkimien kautta ilmeisesti kulkee hieman virtaakin eli ihan hentoisinta piensignaali-vaihtorelettä en ainakaan itse tuohon laittaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 702
Viestejä
4 563 068
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom