Mulla on ollut vahvasti harkinnassa kotiin akkupaketti ja olenkin saanut kolmen eri toimijan tarjoukset, koska en lähde tässä nyt DIY puuhiin. Kyseessä on Elisa, Emaldo ja CheckWatt. Kysyisin vähän mitä foorumi on mieltä näiden eroista ja plussista/miinuksista? Talossa nyt noin 7,5kwp paneelit ja normaali Sofar Solar 8.8 invertteri. Asunnon kulutus talvisin noin 50-70kwh päivässä, kesäisin 10-15kwh (ilman autojen latauksia). Paneeleista mennyt elokuussa noin 40% myyntiin. 3x25A pääsulakkeet. Taloudessa kaksi täyssähköautoa, joita ladataan molempia kerran kaksi viikossa yhdellä laturilla (kuormanhallinta). Lämmitys PILP.
Itse jo todettu:
Elisa, hinta akku 8398€ (-500€ hyvitys invertteristä) + asennus 1999€, akku 21kwh
+ luottokauppa, ei tarvitse ottaa kallista rahoitusta tai laittaa omia löysiä kiinni
+ luotettavimman oloinen asennuskartoitus (paikalle tuli 2 sähköasentajaa ja Elisan myyjä katsomaan, että asennuksen pystyy suorittamaan)
+ saaduista tarjouksista isoin akku 25kwh
+ kiinteä 500€ hyvitys vanhasta invertteristä, tilalle asennetaan hybridi-invertteri
- huonompi korvaus reservimarkkinoista, ymmärsin myyjän puheista, että Elisan tarkoitus olisi pitää korvaus mahdollisimman pitkään tuossa 50€/kk tilanteessa ja asiakas saa hyötyä pörssisähkön hinnan vaihtelusta sekä aurinkopaneelien tuotosta. Myöskään ei ole vielä tietoa miten korvaus jatkossa määräytyy. Korvaus kiinteä nyt 2025 loppuun.
- beta, ilmeisesti joitain bugeja siellä täällä joita kehitetään kuitenkin jatkuvasti
Emaldo, hinta 9777€ akku 15,3 kwh
+ luvattu hyvät reservimarkkinahyvitykset
- myyjä ei tullut paikalle, teki tarjouksen vain puhelimitse
- ei vielä reservimarkkinassa
- ei minkäänlaista rahoitusmahdollisuutta, pitäisi itse ottaa rahoitus, jossa korot pyörisi jotain 5-10% tietämillä jos ei halua salkusta ottaa varoja
- CheckWattin myyjän (joka myy myös Emaldoo) mukaan Emaldon tekoäly hyvin keskeneräinen
CheckWatt, hinta 9490€ (sis. hyvitys invertteristä 400€), akku 17,7kwh
+ myyjän mukaan latauksen ja purkauksen äly merkittävästi parempi kuin Emaldossa
+ luvattu hyvät reservimarkkinahyvitykset
+/- myyjä sentän tuli paikalle, mutta ei ehkä herättänyt täysin luottamusta, että osaa varmaksi sanoa asennukseen liittyvistä kysymyksistä
+ on jo resrvimarkkinassa toisin kun Emaldo
- ei rahoitusta