Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
28,x kWh edestä lämmitykseen. Loput autoihin, esxi kannuun jne puuhasteluihin.
Mitenkäs tuo 14kwh on sitten kapasiteetti ongelma, jos oikeasti kulutus onkin 28kwh? Tuo kattaisi 50% päivän kulutuksesta, ja jos tyypillistä pörssisähköpäivää katsoo tuo kattaa ihan hyvin ne pahimmat tunnit, mun kokemuksen mukaan vieläkin paremmin, koska yleensä tuossa päiväkulutuksessa on vielä lämminvesivaraaja, joka on luonnollisesti halvimpien tuntien kulutusta.
 
Cactoksen 130 kWh ja 45 kW:n sähkövarasto maksaisi 65 k€. Tuon ensisijainen käyttötarkoitus on toimia varavoimana ja toissijaisesti sitten reservimarkkinoilla ja sähkönhinnan tasaajana. Cactos toimisi reservimarkkinoilla ja lupasi jopa 1000 €/kk tuottoa. Tuo kuulostaa melko utopistiselta, mutta edes muutama satanen kuukaudessa kattaisi dieselaggregaatin ja akkuvaraston hinnan erotuksen.
Olisiko muita vastaavia tuon kokoluokan valmiita sähkövarastoja?
 
Mitenkäs tuo 14kwh on sitten kapasiteetti ongelma, jos oikeasti kulutus onkin 28kwh? Tuo kattaisi 50% päivän kulutuksesta, ja jos tyypillistä pörssisähköpäivää katsoo tuo kattaa ihan hyvin ne pahimmat tunnit, mun kokemuksen mukaan vieläkin paremmin, koska yleensä tuossa päiväkulutuksessa on vielä lämminvesivaraaja, joka on luonnollisesti halvimpien tuntien kulutusta.

Näinpä. Ei näitä kannata suunnitella kuin kattamaan se 06-24 jakso korkeimmillaan, sekin vähän siinä ja tässä. Ei nämä niin halpoja vielä ole ja kun suurimman osan vuodesta ei tuolakaan jaksolla ole kuin osa kalliita tunteja. Jos alkaa laskemaan 24h mukaan niin koska se akku edes oli tarkoitus ladata?

Auton akut, lvv, varaavat lattiat yms. sähkösyöpöt yöllä kuten myös se kotiakku yön halpoina tunteina lataukseen. Päivällä sitten akustosta tasataan piikit.
 
Cactoksen 130 kWh ja 45 kW:n sähkövarasto maksaisi 65 k€. Tuon ensisijainen käyttötarkoitus on toimia varavoimana ja toissijaisesti sitten reservimarkkinoilla ja sähkönhinnan tasaajana. Cactos toimisi reservimarkkinoilla ja lupasi jopa 1000 €/kk tuottoa. Tuo kuulostaa melko utopistiselta, mutta edes muutama satanen kuukaudessa kattaisi dieselaggregaatin ja akkuvaraston hinnan erotuksen.
Olisiko muita vastaavia tuon kokoluokan valmiita sähkövarastoja?
Näistä reservimarkkinoita mainostavista yrityksistä oli just hiljattain juttua että aika monelta puuttuu edelleen toimiluvat reservimarkkinoille. Miten lie esimerkiksi tuon Cactoksen kohdalla?
 
Viimeksi muokattu:
Näistä reservimarkkinoita mainostavista yrityksistä oli just hiljattain juttua että aika monelta puuttuu edelleen toimiluvat reservimarkkinoille. Miten lie esimerkiksi tuon Cactoksen kohdalla?
Kyllä Cactos toimii jo reservimarkkinoilla. Myyjä esitteli useaa referenssikohdetta.
 
Syystä että? Mielenkiintoinen aihe. Rakentelen oman varaston kevään aikana käyttökuntoon.
Vahinkopostaus, lipsahti vanha quote jostain aiemmalta kun katoin(väärin) että Victronin hyötysuhde huono. Olikin 3kVA malli ylikuormitettuna 5kW kuormalle
 
Cactoksen 130 kWh ja 45 kW:n sähkövarasto maksaisi 65 k€. Tuon ensisijainen käyttötarkoitus on toimia varavoimana ja toissijaisesti sitten reservimarkkinoilla ja sähkönhinnan tasaajana. Cactos toimisi reservimarkkinoilla ja lupasi jopa 1000 €/kk tuottoa. Tuo kuulostaa melko utopistiselta, mutta edes muutama satanen kuukaudessa kattaisi dieselaggregaatin ja akkuvaraston hinnan erotuksen.
Olisiko muita vastaavia tuon kokoluokan valmiita sähkövarastoja?

Miten toimii yhteen reservimarkkinoilla toimiminen ja käyttö varavoimana? Jos on reservimarkkinalla tietyllä kapasiteetilla niin on kai mahdollista että se akku on aika tyhjä silloin kun menee sähköt?
 
Miten toimii yhteen reservimarkkinoilla toimiminen ja käyttö varavoimana? Jos on reservimarkkinalla tietyllä kapasiteetilla niin on kai mahdollista että se akku on aika tyhjä silloin kun menee sähköt?
Tätä täytyy vielä selvittää Cactoksen kanssa. Pitkät sähkökatkot ei tule mitenkään yllätyksenä eli riittäisi se, että myrskypäivinä ei osallistu reservimarkkinoille.
 
Cactoksen 130 kWh ja 45 kW:n sähkövarasto maksaisi 65 k€. Tuon ensisijainen käyttötarkoitus on toimia varavoimana ja toissijaisesti sitten reservimarkkinoilla ja sähkönhinnan tasaajana. Cactos toimisi reservimarkkinoilla ja lupasi jopa 1000 €/kk tuottoa. Tuo kuulostaa melko utopistiselta, mutta edes muutama satanen kuukaudessa kattaisi dieselaggregaatin ja akkuvaraston hinnan erotuksen.
Olisiko muita vastaavia tuon kokoluokan valmiita sähkövarastoja?
Yleensähän isot sähkövarastot ovat modulaarisia, niin että periaatteessa minkä tahansa valmistajan tuote on vastaava..

Tosin hieman tuossa herättää huomiota tuo akun koon ja invertterin suhde.. Mihin käyttöön tuo on ajateltu? Johonkin teollisuuteen/isolle maatilalle?
 
Kokonaisuuteen kuuluu useita rakennuksia ja pääsulakkeet on 80 A.
Tuo on siis ajateltu toimivan UPS tapaan, eikä niinkään pidempiaikaisena varavoimana?

Tai mistäpä mä tiedän mitä kukin varavoimaltaan haluaa, mutta tuon mitoitus on nyt 2,5h, joka on UPS tyyppiselle systeemille todella reilusti, mutta varavoiman mä jostainsyystä miellän sellaiseksi joka toimii vaikka vuorokausia (vrt. sairaalat, kaupat, yms dieselgeneraattorit).
 
Tuo on siis ajateltu toimivan UPS tapaan, eikä niinkään pidempiaikaisena varavoimana?

Tai mistäpä mä tiedän mitä kukin varavoimaltaan haluaa, mutta tuon mitoitus on nyt 2,5h, joka on UPS tyyppiselle systeemille todella reilusti, mutta varavoiman mä jostainsyystä miellän sellaiseksi joka toimii vaikka vuorokausia (vrt. sairaalat, kaupat, yms dieselgeneraattorit).
Lyhyitä alle tunnin katkoja on säännöllisesti ja pidempiä ehkä kerran vuodessa. Suurin ongelma on kovalla tuulella jatkuvat muutaman sekunnin katkot joista koneet menee ihan sekaisin.
Traktoriagregaatti jää vielä käyttöön ja hoitaa sitten nuo pidemmät katkot. Kulutus jää kyllä reilusti alle 20 kW:n pidemmän katkon aikana. Ei vaan ole mitenkään taloudellisesti järkevää mitoittaa akkua pidempää katkoa ajatellen.
 
Teravoima soitteli tänään. Ensi viikolla videokartoitus.
1000 ensimmäisen joukossa kuulemma olin.
Elokuun loppuun mennessä pitäisi Oulun alueella olla akut paikoillaan. (tavoite)
Kuitenkin viimeistään ennen talvea, mikä riittääkin itselle oikein mainiosti, kun määräaikainen sähkösoppari loppuu sopivasti Heinäkuun alussa.
 
Kotiakku ollut nyt käytössä pari viikkoa ja se näkyy välittömästi käytetyn sähkön hinnassa.
Asennuspäivä oli 20. tammikuuta.

Ainakin näin alun perusteella olen erittäin tyytyväinen.



Screenshot_20250202_081200_Oma Helen.jpg
 
Kotiakku ollut nyt käytössä pari viikkoa ja se näkyy välittömästi käytetyn sähkön hinnassa.
Asennuspäivä oli 20. tammikuuta.

Ainakin näin alun perusteella olen erittäin tyytyväinen.



Screenshot_20250202_081200_Oma Helen.jpg
Minkä kokoinen akku kyseessä?
 
Minkä kokoinen akku kyseessä?
21kWh.
Harmillisesti tilasin just ennen kuin Elisa alkoi tarjota myös 28kWh vaihtoehtoa.

Näyttää tosin riittävän 4-5 tunnin hintapiikkien tasoittamiseen talvellakin.
256 m2 maalämpötalo.
 
21kWh.
Harmillisesti tilasin just ennen kuin Elisa alkoi tarjota myös 28kWh vaihtoehtoa.

Näyttää tosin riittävän 4-5 tunnin hintapiikkien tasoittamiseen talvellakin.
256 m2 maalämpötalo.
Ohhoh, en olisi hattuvakiolla arvannut, että 20 kWh akku riittäisi noin pitkään talvella. Positiivinen yllätys, kiitos tiedosta.
 
Pistin sitten "tilauksen" sisään tuosta Elisan kotiakusta. En asu ihan heidän kohdealueella juuri nyt, mut katotaan mitä tulemaan pitää.
 
Ohhoh, en olisi hattuvakiolla arvannut, että 20 kWh akku riittäisi noin pitkään talvella. Positiivinen yllätys, kiitos tiedosta.
No sinänsä 4-5h piikin kyllä selättää ilmankin akkua.. Tai jos talo tosiaan on niin harakanpesä, niin kannattaa ennemmin investoida eristykseen kuin akkuun.
 
No sinänsä 4-5h piikin kyllä selättää ilmankin akkua.. Tai jos talo tosiaan on niin harakanpesä, niin kannattaa ennemmin investoida eristykseen kuin akkuun.
Harakanpesästä en niin tiedä, mutta jos talossa on asukkaita 6 ja vain yhtä kiinnostaa säädellä laitteita päälle/pois, on parempi katsoa keskimääräistä kokonaiskulutusta (toki autojen latauksen osannevat jättää käyttämättä). Eikä niinkään optimoitavissa olevaa, jonka tekemiseen tarvii kuiten myös asiost vähemmän ymmärtävää/kiinnostunutta ihmistä osallistuttaa.
 
Harakanpesästä en niin tiedä, mutta jos talossa on asukkaita 6 ja vain yhtä kiinnostaa säädellä laitteita päälle/pois, on parempi katsoa keskimääräistä kokonaiskulutusta (toki autojen latauksen osannevat jättää käyttämättä). Eikä niinkään optimoitavissa olevaa, jonka tekemiseen tarvii kuiten myös asiost vähemmän ymmärtävää/kiinnostunutta ihmistä osallistuttaa.
No käytännössähän ainoa merkittävä sähkön kulutus on lämmitys (ja tietysti jos on ladattava auto), joten tuollainen muutaman tunnin piikin selätys onnistuu suht edullisella pörssisähköohjatulla releellä..

Yleensä tosin se pörssisähkön hinta aaltoilee muutaman päivän rytmeissä, kun se on kallista niin se hinta on ylhänä useamman päivän, oisin tietysti edullisempaa, mutta mutta ei halpaa..
 
No käytännössähän ainoa merkittävä sähkön kulutus on lämmitys (ja tietysti jos on ladattava auto), joten tuollainen muutaman tunnin piikin selätys onnistuu suht edullisella pörssisähköohjatulla releellä..

Yleensä tosin se pörssisähkön hinta aaltoilee muutaman päivän rytmeissä, kun se on kallista niin se hinta on ylhänä useamman päivän, oisin tietysti edullisempaa, mutta mutta ei halpaa..
Niinhän se pakkaa tekeen nyt nää parinpäivän piikit täällä on tälläsiä kulutuksessa (154m2 sähkölämmitteinen talo ilpilla ja takalla, sähköauto)
Akkua tekis kans mieli mutta ko kustannukset aika kovat ko pitäis invertterikin vaihtaa.. mut hyvin noista aalloista selviää. Ja nyt kun kello tuli yli 22 (yösähkö alko) ni kulutus nousi entisestään.
Pikku piikit illalla koska piti saunassa käydä jo aijemmin
Edit ja mun inverteri o vuodelta 20 ko ollu mitään järkeä viellä ottaa hybridiä ko hinnat jo niissä oli korkeemmat, saati akut


Screenshot_2025-02-04-22-25-55-10_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Teravoima soitteli tänään. Ensi viikolla videokartoitus.
1000 ensimmäisen joukossa kuulemma olin.
Elokuun loppuun mennessä pitäisi Oulun alueella olla akut paikoillaan. (tavoite)
Kuitenkin viimeistään ennen talvea, mikä riittääkin itselle oikein mainiosti, kun määräaikainen sähkösoppari loppuu sopivasti Heinäkuun alussa.
Minulla oli myös tänään videokartoitus. Itse asun Ylä-Savon alueella. Akun paikka tulee olemaan pihalla, tonttikaapelin varrella. He tekevät lenkin kaapeliin ja laittavat akun siihen. Ihan varma en ollut siitä missä kohdin tonttikaapeli kulkee. Toivottavasti se menee puuliiterin läheltä, niin saa sen akun sitten puuliiterin taakse.
 
joten tuollainen muutaman tunnin piikin selätys onnistuu suht edullisella pörssisähköohjatulla releellä.
Jos olis joku kontaktori rajapinta mistä saisi sitä ohjattua. Mutta kun on IVLP jossa RS-485 portti pelkälleen, seki etupaneelin näytöllä käytössä, niin ei se ole ihan näin yksinkertaista.
 
Jos olis joku kontaktori rajapinta mistä saisi sitä ohjattua. Mutta kun on IVLP jossa RS-485 portti pelkälleen, seki etupaneelin näytöllä käytössä, niin ei se ole ihan näin yksinkertaista.
Noitakin on tietysti monenlaisia, mutta suurin osa vilpeista ymmärtää myös kärkiohjauksen päälle.
 
Kotiakku ollut nyt käytössä pari viikkoa ja se näkyy välittömästi käytetyn sähkön hinnassa.
Asennuspäivä oli 20. tammikuuta.

Ainakin näin alun perusteella olen erittäin tyytyväinen.



Screenshot_20250202_081200_Oma Helen.jpg
Näkeekö Elisan datasta jotenkin minkäverran on energiaa käytetty reservimarkkinoille?
 
Noniin, liitytäänpä Teravoiman akkupaketin odottajiin.
Kartoitus tehty; "syyskuussa" asennus.
Te joilla ko. setti jo on tai on kohta asennettuna, kokemukset olisivat kovin toivottuja ;)
Elisapakettien omistajien kanssa jo pientä tietoa on valunut, kiitos niistä.
 
Noniin, liitytäänpä Teravoiman akkupaketin odottajiin.
Kartoitus tehty; "syyskuussa" asennus.
Te joilla ko. setti jo on tai on kohta asennettuna, kokemukset olisivat kovin toivottuja ;)
Elisapakettien omistajien kanssa jo pientä tietoa on valunut, kiitos niistä.
Kesällä tämänhetkisen tiedon mukaan ensimmäiset asennukset kuluttaja-asiakkaille.
 
Ei ole teravoiman kartoitus puhelua tullut vieläkään tänne... Tohon touko/kesä taitteeseen varmaan jaksan odotella sitten hanskat tiskiin omalta osalta ja joku oma ratkaisu. Joku n.20kwh akku. En näe järkeä maksaa isommasta ainakaan tähän hätään. En kuitenkaan ala jobbaamaan mitään myyntiä vaan akulla olisi tarkoitus kattaa päivä kalleimmat tunnit ja ladata yöllä täyteen. Kesällä sitten solaria täyteen ja yrittää elellä nolla kulutuksella.

Kartoitellut mistä halvimmat kilowattitunnit. Kiinasta en ala tilaamaan, mutta kiinalaisia akkuja (kaikkihan ne) saa olla kunhan toimitus euroopasta puljusta missä homma toimii. Alibaba vänkäämisestä on paskoja kokemuksia enkä jaksa alkaa siihen päiväkausien chättiin kun tulee ongelmia.

Postikuluja ei huomioitu:

156€/khw: LiFePo4 9.6kWh VT-48200B LiFePo4 Photovoltaic Battery VT-48200B, Vestwoods - Solar Inverters, PV Modules, Solar Accessories, ESS Battery
221€/kwh: PYLONTECH US5000-1C 48V 4.8kWh Home Battery
235€/kwh: Magazyn Energii Dyness Tower T17

Invertteristä otetaan mielipiteitä vastaan. Varmaan joku mikä pystyy noin 11kW:llä purkamaan, enempään tuskin on tarvetta. Hinta edellä. Toki riippuu akustakin, että meneekö 48V vai 200V+

Akkut ajattelin laittaa eristämättömään autotalliin, mutta lähespoikkeuksetta noissa taitaa olla max. -10C niin pitäisi varmaan joku koppi pakkasvahdilla ja taas kesää varten joku ilmanviahtoratkaisu. Jotta jos löytyy akut mitkä oikeasti kestää sen -20C (eli varmaan sisäinen lämmitys) voisi niistä vähähän enemmänkin maksaa ettei tartte askarrella paskareella mitään.
 
Ei ole teravoiman kartoitus puhelua tullut vieläkään tänne... Tohon touko/kesä taitteeseen varmaan jaksan odotella sitten hanskat tiskiin omalta osalta ja joku oma ratkaisu. Joku n.20kwh akku. En näe järkeä maksaa isommasta ainakaan tähän hätään. En kuitenkaan ala jobbaamaan mitään myyntiä vaan akulla olisi tarkoitus kattaa päivä kalleimmat tunnit ja ladata yöllä täyteen. Kesällä sitten solaria täyteen ja yrittää elellä nolla kulutuksella.

Kartoitellut mistä halvimmat kilowattitunnit. Kiinasta en ala tilaamaan, mutta kiinalaisia akkuja (kaikkihan ne) saa olla kunhan toimitus euroopasta puljusta missä homma toimii. Alibaba vänkäämisestä on paskoja kokemuksia enkä jaksa alkaa siihen päiväkausien chättiin kun tulee ongelmia.

Postikuluja ei huomioitu:

156€/khw: LiFePo4 9.6kWh VT-48200B LiFePo4 Photovoltaic Battery VT-48200B, Vestwoods - Solar Inverters, PV Modules, Solar Accessories, ESS Battery
221€/kwh: PYLONTECH US5000-1C 48V 4.8kWh Home Battery
235€/kwh: Magazyn Energii Dyness Tower T17

Invertteristä otetaan mielipiteitä vastaan. Varmaan joku mikä pystyy noin 11kW:llä purkamaan, enempään tuskin on tarvetta. Hinta edellä. Toki riippuu akustakin, että meneekö 48V vai 200V+

Akkut ajattelin laittaa eristämättömään autotalliin, mutta lähespoikkeuksetta noissa taitaa olla max. -10C niin pitäisi varmaan joku koppi pakkasvahdilla ja taas kesää varten joku ilmanviahtoratkaisu. Jotta jos löytyy akut mitkä oikeasti kestää sen -20C (eli varmaan sisäinen lämmitys) voisi niistä vähähän enemmänkin maksaa ettei tartte askarrella paskareella mitään.
Olethan tietoinen ”Dalas EV repair / Liligo & auton akku” diy setistä?
 
Kannattaa tsekata EEL, GobelPower ja Yixiang. Kaikilla on kennoja ja koteloita EU varastoissa. Varastosaldot toki vaihtelee, esim Gobelilla ei ole tällä hetkellä koteloita mutta on tulossa arviolta 20.3.

NKONilta voi myös kiikaroida kennoja. Kuukausi sitten sieltä sai Grade A- MB31 kennoja tosi hyvään hintaan.

Basengreen akkuja vissiin saa myös Euroopasta mutta niissä on ollut laatuhaasteita ainakin BMSn osalta. Suosittelisin lämpimästi valitsemaan kotelon jossa on JK BMS eikä mitään muuta.

Vaikkapa kennot n. 1100eur

Ja kotelo n. 610eur (single stud busbarit saa kysymällä yleensä kaupan päälle ilmaiseksi). Noihin saa lämmityksen.

Lopputulos pyörii jossain 115e/kWh korvilla.
 
Viimeksi muokattu:
Olethan tietoinen ”Dalas EV repair / Liligo & auton akku” diy setistä?

Muutaman videon katoin joku aika sitten. Ymmärtänyt, että ei enää niin järkevä, koska kennojen hinnat laskeneet ja käytetyillä autonakuilla on kysyntää muutenkin? Lisäksi vaatii enempi pellepeloton touhuja.

Kannattaa tsekata EEL, GobelPower ja Yixiang. Kaikilla on kennoja ja koteloita EU varastoissa. Varastosaldot toki vaihtelee, esim Gobelilla ei ole tällä hetkellä koteloita mutta on tulossa arviolta 20.3.

NKONilta voi myös kiikaroida kennoja. Kuukausi sitten sieltä sai Grade A- MB31 kennoja tosi hyvään hintaan.

Basengreen akkuja vissiin saa myös Euroopasta mutta niissä on ollut laatuhaasteita ainakin BMSn osalta. Suosittelisin lämpimästi valitsemaan kotelon jossa on JK BMS eikä mitään muuta.

Vaikkapa kennot n. 1100eur

Ja kotelo n. 610eur (single stud busbarit saa kysymällä yleensä kaupan päälle ilmaiseksi). Noihin saa lämmityksen.

Lopputulos pyörii jossain 115e/kWh korvilla.

DIY ratkaisu ei oikein ole ollut mielessä, mutta miksikäs ei jos halvalla saa :hmm: Saisi ainakin ok kennot sisään.
 
Onhan siinä etunsa. Hinta, luotettava ja itse konffattavissa oleva BMS, laadukkaat kennot.. Joutuu myös itse printtaamaan CE logot kylkeen, mutta onpahan ainakin laadukkaasti kasattu kun itse tekee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 046
Viestejä
4 650 217
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom