Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sairaalakuorman tilanne hyvä mies. En minäkään tuossa mitään haaveilua koko maan tiukasta lockdownista nähnyt vaan paikallisesti hidastaen. Ja jos sairaalakuorma pysyy kurissa ja omikron pyyhkäisee siinä ajassa suurimman osan läpi niin kuukauden päästä tartuntakäppyrä voisi näyttää jo alaspäinEi siinä kyllä positiivista ajattelua ollut, ensin haaveillaan tiukista rajoituksista ja sitten lopuksi pohdinta että kun tilanne saataisiin kuukaudeksi rauhoittumaan niin siitä se paranee. Hankala nähdä itselleni ainakin miten tiukat rajoitukset saa vedettyä positiiviseksi kehitykseksi.
Ikävä kuulla. Mulla eno on ollut viimeiset vuodet Kiinassa duunissa ja palasi sieltä tänä syksynä Suomeen. Kaksi kiinalaista rokotetta otettuna ja tietenkin sitä versiota mitä ei hyväksytä. Hän asiasta soitteli sitten kuntansa vastuulääkärille, että miten toimitaan, ja lääkäri pyysi tulemaan hakemaan boosterin, että sai passin kuntoon.Mä olen vastoin kaikkia rajoituksia ja toivon, että ei ajeta mitään mahdollisuutta koronapassin käytölle silloin, kun rajoitukset eivät ole voimassa.
Jyrkkä mielipide kumpuaa siitä, että en voi käydä ravintolassa tai esim. nyt kavereiden kanssa leffassakaan, vaikka minulla on jo kaksi rokotetta.
Olen ns. "väliinputoaja". Ulkomailla asuvan vaimoni kanssa vietimme kesän yhdessä, jona aikana ehdin saada molemmat rokotukset. EU:n ulkopuolella siis.
Minua ärsyttää kovastikin, että tietoa tällaiseen tilanteeseen on vaikea löytää. Kun puhutaan Suomen ulkopuolella saaduista koronarokotteista, tarkoitetaan usein EU-koronatodistusta. Ei hätää! Sen saat Omakanasta!
Entä EU:n ulkopuolelta saadut rokotukset, jotka lisäksi ovat COVAX-hankkeen kautta tulleita, eli sarjanumerolla selvitettävissä alkuperä johonkin EU-maahan kuitenkin? Ei väliä.
"Valitettavasti tää lukija ei hyväksy tota, niin em voi päästää sua sisälle." Jaahas. Henkkari mulla on ja rokotetodistus esittää englanniksi, mutta ei riitä. Pitää olla se v*tun koronapassi.
Jäi nyt hämähäkkimies näkemättä enkä juuri voi missään olla kavereiden kanssa. Vaikka olen aina ollut kiltisti ja rokotteet heti mahdollisuuden saatuani hakenut. Jopa täällä f2f-kaupoissa tulen paikalle aina maskin kera.
Että saa koko maailma mun puolesta palaa puhki. Jyrkkä EI rajoituksille. Oli rokotettu tai ei, enemmän sympatiaa saan tältä porukalta, joka vastustaa kaikkea. Hassua!
Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi.
/avautuminen
Joo, mun pitää näemmä nuorina kundina nyt oma-aloitteisesti hakea "buusteri", voisin jopa kaksi rokotetta täällä saada ja jos nuorillekin buusteria jaetaan, yhteensä 5kpl rokotteita. Pitääkö näitä alkaa keräilemään? Toivoisin, että ensin muille riittäisi. Ja mulla siis Pfizer-BioNTechiä kahdesti, eli mitä EU-maissakin hyväksytty ja siksi niitä COVAX-hankkeen kautta saadaan kolmansiin maihin.Ikävä kuulla. Mulla eno on ollut viimeiset vuodet Kiinassa duunissa ja palasi sieltä tänä syksynä Suomeen. Kaksi kiinalaista rokotetta otettuna ja tietenkin sitä versiota mitä ei hyväksytä. Hän asiasta soitteli sitten kuntansa vastuulääkärille, että miten toimitaan, ja lääkäri pyysi tulemaan hakemaan boosterin, että sai passin kuntoon.
Aivan naurettavaa.Joo, mun pitää näemmä nuorina kundina nyt oma-aloitteisesti hakea "buusteri", voisin jopa kaksi rokotetta täällä saada ja jos nuorillekin buusteria jaetaan, yhteensä 5kpl rokotteita. Pitääkö näitä alkaa keräilemään? Toivoisin, että ensin muille riittäisi. Ja mulla siis Pfizer-BioNTechiä kahdesti, eli mitä EU-maissakin hyväksytty ja siksi niitä COVAX-hankkeen kautta saadaan kolmansiin maihin.
Nyt jos tuo keskimäärin 10 päivää tartunnasta (sairaalaan joutumisesta) seuraava kuolema pitää paikkansa, Etelä-Afrikassa esim. 46. viikolla (omikronin alkaessa levitä) 708 sairaalaan sisäänotettua tarkoittaa 104 kuollutta kahden viikon päästä. Kuolleiden suhde sisäänottoihin on silloin ~15%. Viikolla 47 1418 sisäänotettua -> 220 kuollutta ~15%. Eli viikolla 48 3923 sisäänotettua tarkoittaisi tällä viikolla (50) ~588 kuollutta mikä näyttäisi olevan kyllä ikävän kovaa vauhtia toteutumassa. Aiemmissa tartuntahuipuissa (varianteissa) suhde oli jotakin 20-25% luokkaa.Mihin perustuu tuo mainitsemasi 2 ja 3 viikon viive?
Jos katsotaan koko pandemian ajalta päällekkäisiä käyriä, joissa näkyy tartunnat (vihreä) ja sairaalakuormitus, niin ei näyttäisi olevan tuollaista viivettä. Etelä-Afrikastakin tulleiden tietojen mukaan siellä kuolemat näkyivät tilastoissa viimeistään 10 päivää tartuntojen noususta. Omikorn aallossa sellaista ei ole havaittu tapahtuvan.
"Telegraphin haastattelema Johannesburgin yliopiston tutkija Peter Streicher kuitenkin huomauttaa, että viive tartunnan ja kuoleman välillä on Etelä-Afrikassa vain keskimäärin 10 päivää, sillä tartunnat todetaan useimmiten vasta siinä vaiheessa, kun potilaat joutuvat sairaalaan. Streicherin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että omikronin pitäisi jo näkyä maan kuolintilastoissa."
sisäänotot sairaalaan | 573 | 708 | 1418 | 3923 | 7314 | (4852) | |
kuolleet | 81 | 73 | 55 | 104 | 220 | (253) | |
viikko | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | (50) |
Oletko kysellyt omasta sairaanhoitopiiristä apuja? Luulis, että ne pystyy passin laittaan kuntoon noilla tiedoillaJoo, mun pitää näemmä nuorina kundina nyt oma-aloitteisesti hakea "buusteri", voisin jopa kaksi rokotetta täällä saada ja jos nuorillekin buusteria jaetaan, yhteensä 5kpl rokotteita. Pitääkö näitä alkaa keräilemään? Toivoisin, että ensin muille riittäisi. Ja mulla siis Pfizer-BioNTechiä kahdesti, eli mitä EU-maissakin hyväksytty ja siksi niitä COVAX-hankkeen kautta saadaan kolmansiin maihin.
Mihin tämä havainto perustuu? Rokotekriittiset ovat alkaneet tulemaan järkiinsä ja ottavat vähitellen rokotteita? Vai millä muulla tavalla tämä maa tai ylipäätään koko globaali tilanne saadaan raiteilleen?Ennen kuin keskustelu polarisoituu yhtään enempää, haluan vain tuoda esille sen pienen, mutta merkittävän havainnon, että omikronin myötä eri tavoin aiemmin ajatelleet ihmiset ovat hieman lähestyneet toisiaan.
Tämä on loistava asia jos yhä useampi jaksaa puhaltaa yhteen hiileen jotta saadaan maa taas raiteilleen.
Omiin havaintoihin, ja koskee enemmänkin keskustelukulttuurin muutosta kuin mitään yksittäisiä toimia. Valitettavasti sinä et ole tässä havainnossa osallisena.Mihin tämä havainto perustuu? Rokotekriittiset ovat alkaneet tulemaan järkiinsä ja ottavat vähitellen rokotteita? Vai millä muulla tavalla tämä maa tai ylipäätään koko globaali tilanne saadaan raiteilleen?
Erittäin huvittavaa ja samaan aikaan pelottavaa, jos tuolla toimenpiteellä saa merkinnän "3/3 Pfizer comirnaty" ja passin voimaan. Eikö se ole jo lähinnä asiakirjaväärennös? Olisiko parempi kuitenkin hyväksyä hieman nykyistä laajemmin rokotustodistuksia myös kännipasseina? Esimerkiksi se tuplakiinalainen suomalaisella? Niin suuresta henkilömäärästä ei ole kysymys, että tällä olisi mitään merkittävää haitallista vaikutusta.Ikävä kuulla. Mulla eno on ollut viimeiset vuodet Kiinassa duunissa ja palasi sieltä tänä syksynä Suomeen. Kaksi kiinalaista rokotetta otettuna ja tietenkin sitä versiota mitä ei hyväksytä. Hän asiasta soitteli sitten kuntansa vastuulääkärille, että miten toimitaan, ja lääkäri pyysi tulemaan hakemaan boosterin, että sai passin kuntoon.
Aaah, eli tällä saatiin sujuvasti ohjattua keskustelu siihen, että moititaan niitä jotka ovat väärää mieltä(tm) ja nostetaan muita jalustalle? Keskustelijoista keskustelu on muuten edelleen foorumilla kiellettyä.Omiin havaintoihin, ja koskee enemmänkin keskustelukulttuurin muutosta kuin mitään yksittäisiä toimia. Valitettavasti sinä et ole tässä havainnossa osallisena.
Ja @weetabix :lle myös lainaus aiemmin sanomastani:Oletko kysellyt omasta sairaanhoitopiiristä apuja? Luulis, että ne pystyy passin laittaan kuntoon noilla tiedoilla
Mistä nyt tuulee?Aaah, eli tällä saatiin sujuvasti ohjattua keskustelu siihen, että moititaan niitä jotka ovat väärää mieltä(tm) ja nostetaan muita jalustalle? Keskustelijoista keskustelu on muuten edelleen foorumilla kiellettyä.
En tiedä millaiseksi kuvittelet minun mielipiteet, mutta siinä olet oikeassa, että antivaxxereiden lahkoa pidän jonkin sortin kylähulluina, enkä ole sitä ajatusmaailmaa ainakaan nykytieteen voimin lähentymässä.
Siis oletko tuon THL:n sivun kautta ton hakemuksen tehnyt ja se on torpattu? Ihme touhua kyllä jos näinJa @weetabix :lle myös lainaus aiemmin sanomastani:
"Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi."
![]()
Uutiset | Helsingin kaupunki
www.hel.fi
Vaikka tähän on kyllä teknisesti jo mahdollisuus:
Meitä "väliinputoajia" on useitakin, tässä melko tuore kirjoitus vastaavasta tapauksesta:
![]()
Koronavirus | Espoolainen Karin ei saa koronatodistusta rokotuksistaan huolimatta, nyt hän pelkää jo työpaikkansa puolesta: ”Olen pöyristynyt”
Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupungit eivät kirjoita koronatodistuksia ulkomailla annetuista koronarokotuksista. Espoon terveyspalvelujen johtajan mukaan tehtävä ei kuulu heille, vaan siihen vaadittaisiin kansallinen ratkaisu.www.hs.fi
Se ihmisryhmä osallistuisi rakentavasti ottamalla rokotteet.3. Sinullekin on ehkä eduksi, jos myös tuo inhoamasi ihmisryhmä pystyy osallistumaan yhteiskunnan toimintaan rakentavasti.
Toisaalta jotkut asiantuntijat ovat selittäneet mm. Etelä-Afrikan matalaa kuolleisuutta ja Ruotsin hyvää omikron-tilannetta juuri laajalla sairastamisella saadulla immuniteetilla.aiempi sairastaminen tosiaan ei suojele omikronilta
Mä olen vastoin kaikkia rajoituksia ja toivon, että ei ajeta mitään mahdollisuutta koronapassin käytölle silloin, kun rajoitukset eivät ole voimassa.
Jyrkkä mielipide kumpuaa siitä, että en voi käydä ravintolassa tai esim. nyt kavereiden kanssa leffassakaan, vaikka minulla on jo kaksi rokotetta.
Olen ns. "väliinputoaja". Ulkomailla asuvan vaimoni kanssa vietimme kesän yhdessä, jona aikana ehdin saada molemmat rokotukset. EU:n ulkopuolella siis.
Minua ärsyttää kovastikin, että tietoa tällaiseen tilanteeseen on vaikea löytää. Kun puhutaan Suomen ulkopuolella saaduista koronarokotteista, tarkoitetaan usein EU-koronatodistusta. Ei hätää! Sen saat Omakanasta!
Entä EU:n ulkopuolelta saadut rokotukset, jotka lisäksi ovat COVAX-hankkeen kautta tulleita, eli sarjanumerolla selvitettävissä alkuperä johonkin EU-maahan kuitenkin? Ei väliä.
"Valitettavasti tää lukija ei hyväksy tota, niin em voi päästää sua sisälle." Jaahas. Henkkari mulla on ja rokotetodistus esittää englanniksi, mutta ei riitä. Pitää olla se v*tun koronapassi.
Jäi nyt hämähäkkimies näkemättä enkä juuri voi missään olla kavereiden kanssa. Vaikka olen aina ollut kiltisti ja rokotteet heti mahdollisuuden saatuani hakenut. Jopa täällä f2f-kaupoissa tulen paikalle aina maskin kera.
Että saa koko maailma mun puolesta palaa puhki. Jyrkkä EI rajoituksille. Oli rokotettu tai ei, enemmän sympatiaa saan tältä porukalta, joka vastustaa kaikkea. Hassua!
Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi.
/avautuminen
En nyt halua uskoa siihen, että pitäisi kroppaansa pumpata yhtään enempää mitään kuin on tarvetta. En selvästikään ole antivaxxeri, kun jo kahdet piikit olen ottanut, mutta jos se riittää muilta ihmisiltä, miksi mun on otettava kolmas? Syrjintääkö? Vai mitä?Hae vain Suomesta ne uudet koronarokotteet. Problem solved.
Toisaalta jotkut asiantuntijat ovat selittäneet mm. Etelä-Afrikan matalaa kuolleisuutta ja Ruotsin hyvää omikron-tilannetta juuri laajalla sairastamisella saadulla immuniteetilla.
Sinun pitää ajatella itsesi etuoikeutetuksi, kun voit saada vaikka 5 rokotetta siinä, missä muut maksimissaan 3. Kannattaa muitakin rokotteita alkaa hakemaan muista maista extrannoksia, niin sinusta tulee teräsmiesEn nyt halua uskoa siihen, että pitäisi kroppaansa pumpata yhtään enempää mitään kuin on tarvetta. En selvästikään ole antivaxxeri, kun jo kahdet piikit olen ottanut, mutta jos se riittää muilta ihmisiltä, miksi mun on otettava kolmas? Syrjintääkö? Vai mitä?
Onkohan tutkittu, voiko mRNA-rokotteista saada "yliannosta"... Noh, buustereista on ilmeisesti apua, niin kai mä sit haen jo oman buusterini ennen muita. Siis oikeasti tätä pitää varmaan harkita.Sinun pitää ajatella itsesi etuoikeutetuksi, kun voit saada vaikka 5 rokotetta siinä, missä muuta maksimissaan 3. Kannattaa muitakin rokotteita alkaa hakemaan muista maista extrannoksia, niin sinusta tulee teräsmies
/s
En nyt halua uskoa siihen, että pitäisi kroppaansa pumpata yhtään enempää mitään kuin on tarvetta. En selvästikään ole antivaxxeri, kun jo kahdet piikit olen ottanut, mutta jos se riittää muilta ihmisiltä, miksi mun on otettava kolmas? Syrjintääkö? Vai mitä?
Mutta nyt ei ole kyse lähikioskin hodarista vaan rokotteesta. Toista voi ottaa niin paljon kuin jaksaa, pahimmillaan tulee äklö fiilis. Toinen taas ei ole tarkoitettu sellaiseksi.Joskus joutuu joustamaan kun systeemi ei ole aukoton. Perseestä, mutta minkäs teet.
Vähän vastaavan kaltainen tilannehan on Kanadassa rokotteen osalta, kun pikku lento jenkkilän puolelle niin voi lähimmästä ostoskeskuksesta käydä rokotteen hakemassa kun omassa maassa joutuu odottamaan omaa kolmannen piikin vuoroaan.
Miten tämä on millään tapaa vastaava tilanne lainaamasi kirjoittajan tapauksessa? Se, että voit vapaaehtoisesti hakea buusterin ei ole sama asia, kuin "pakotetaan" hakemaan ylimääräinen rokote ennen aikoja, jotta voi jatkaa elämää normaalisti.Joskus joutuu joustamaan kun systeemi ei ole aukoton. Perseestä, mutta minkäs teet.
Vähän vastaavan kaltainen tilannehan on Kanadassa rokotteen osalta, kun pikku lento jenkkilän puolelle niin voi lähimmästä ostoskeskuksesta käydä rokotteen hakemassa kun omassa maassa joutuu odottamaan omaa kolmannen piikin vuoroaan.
Miten tämä on millään tapaa vastaava tilanne lainaamasi kirjoittajan tapauksessa? Se, että voit vapaaehtoisesti hakea buusterin ei ole sama asia, kuin "pakotetaan" hakemaan ylimääräinen rokote ennen aikoja, jotta voi jatkaa elämää normaalisti.
Tämä on nyt enemmän kuin vain "joustamista".Siten, että systeemi ei toimi aina optimaalisesti ja joskus joutuu joustamaan jos jotain haluaa tapahtuvan. En verrannut kahden rokotteen ottamista kolmeen tai neljään, mutta jos se eräs saksalainen mies käväisi saman päivän aikana hakemassa kymmenen annosta rokotetta niin eipä se kovin ihmeellinen aine ole.
Vai olisikohan systeemin aika joustaa tässä tilanteessa? Ei kai ole yksilön vastuulla ottaa määräänsä enempää rokotteita, kun systeemi nyt vaan ei toimi optimaalisesti?Siten, että systeemi ei toimi aina optimaalisesti ja joskus joutuu joustamaan jos jotain haluaa tapahtuvan. En verrannut kahden rokotteen ottamista kolmeen tai neljään, mutta jos se eräs saksalainen mies käväisi saman päivän aikana hakemassa kymmenen annosta rokotetta niin eipä se kovin ihmeellinen aine ole.
Siten, että systeemi ei toimi aina optimaalisesti ja joskus joutuu joustamaan jos jotain haluaa tapahtuvan. En verrannut kahden rokotteen ottamista kolmeen tai neljään, mutta jos se eräs saksalainen mies käväisi saman päivän aikana hakemassa kymmenen annosta rokotetta niin eipä se kovin ihmeellinen aine ole.
Niin ja siis välihuomiona, että EU:n ulkopuolella saatuja koronarokotteita kyllä on kirjattu Suomessakin, mutta ei Helsingissä, Vantaalla tai Espoossa ainakaan. Eli teknisesti tämä on toteutettu, STM on jo asiasta ohjeistanutkin, mutta kunnat saavat päättää ilmeisesti, miten tämä oikeasti tapahtuu. Ja pk-seudun kunnat ovat sitä mieltä, että ei tapahdu.Vai olisikohan systeemin aika joustaa tässä tilanteessa? Ei kai ole yksilön vastuulla ottaa määräänsä enempää rokotteita, kun systeemi nyt vaan ei toimi optimaalisesti?
Huono analogia, mutta maksaisitko itse mukisematta vaikkapa tonnin ylimääräisiä veroja, koska systeemi nyt vaan ei toiminut sinun kohdallasi optimaalisesti?
Kääk, mä olen ymmärtänyt väärin. Jotenkin luulin jo yhden rokotteen riittävän koronapassiin. Jos näin ei ole, niin tarvitsisin kaksi lisää. Silloin olisin jo neljä annosta rokotetta saanut. Joo, nyt ei voi todellakaan puhua yksilön "joustamisesta". Olin jo lämmetä tuolle kolmannelle piikille, jos se riittäisi.(Jos annokset 1+2 on EU:n ulkopuolelta, niin pelkkä tehoste ei taida antaa koronapassia? Koska passissa on siis se lista piikeistä ja pelkkä tehoste 1/1 ei ole riittävästi. Paitsi jos asuu paikassa missä järjestelmää käytetään niin kuin sen suunnittelussa tarkoitettiin, ja ne ulkopuolella oletut rokotteet kirjataan sinne ensin, jolloin siellä on koko sarja. Suomessa siis muu kuin pääkaupunkiseutu, muissa maissa myös hieman vaihtelevasti.)
Niin ja siis välihuomiona, että EU:n ulkopuolella saatuja koronarokotteita kyllä on kirjattu Suomessakin, mutta ei Helsingissä, Vantaalla tai Espoossa ainakaan. Eli teknisesti tämä on toteutettu, STM on jo asiasta ohjeistanutkin, mutta kunnat saavat päättää ilmeisesti, miten tämä oikeasti tapahtuu. Ja pk-seudun kunnat ovat sitä mieltä, että ei tapahdu.
Eli järjestelmä/systeemi kyllä joustaa. Mutta pk-seudun kunnat syrjivät. Että... mitä ihmettä.
Saako täältä kysyä, miten/mistä löydän tuoreimmat informaatiot, mielellään selkokielellä? Iso kiitos, ihan oikeasti jos joku voisi auttaa!
Tuo siltikään ei tuota minulle koronapassia. Kyse oli kokoajan siitä. Lisäksi sain viimeisen piikin elokuun lopulla, eikä ainakaan vielä nuorille (olen alle 30v) suositella kolmatta piikkiä. Tuon puhelun voin tehdä, olen jo aiemmin tehnytkin. Paperinen rokotetodistus löytyy ja siinä on niin ajankohdat kuin sarjanumerotkin rokotteille.Oman terveyskeskuksen koronainfoon puhelua (tai mikä se milläkin paikkakunnalla on). Kerrot missä ja milloin olet saanut rokotteet, kerrot että sulla on todistus näistä ja pitäisi saada koronapassi toimimaan ja kysyt miten tämä onnistuu. Kerrot että ko. rokotteet ovat EU:ssa hyväksyttyjä. Jos ne ovat vielä lyhyellä ajalla annettu toisistaan, niin sanot että näin on ja kuinka kauan edellisestä rokottamisesta on.
Sitten kun olet heidän kanssa hetken pähkäillyt niin kävelet lähimpään popup rokotukseen olet saanut apua tai ei. Nyt sulla on ainakin yksi virallinen suomalainen rokote ja todennäköisesti vähintään sen joutuisit ottamaan muutenkin jos edellisistä rokotuksista on aikaa. Sitten vain terveyskeskuksen kanssa asiasta vääntämään. Jos sulla on dokumentaatiota niistä rokotteista, niin eiköhän sieltä joku paperiversio passista saada vaikka ei sähköisesti mikään toimisikaan.
Tuo siltikään ei tuota minulle koronapassia. Kyse oli kokoajan siitä. Lisäksi sain viimeisen piikin elokuun lopulla, eikä ainakaan vielä nuorille (olen alle 30v) suositella kolmatta piikkiä. Tuon puhelun voin tehdä, olen jo aiemmin tehnytkin. Haluatko, että vielä nauhoitan?
Äh, jäi nyt tämäkin näkemättä. Aivan, buusteria sitten kehiin. Sain molemmat elokuussa. Niissä oli 21 päivää välissä. Eli Pfizer-BioNTechin alkuperäisohjeistuksen mukaisesti. Elokuun viimeisinä päivinä tuli toinen piikki käsivarteen.Juurihan (tänään?) THL lyhensi sen neljään kuukauteen alle 60v ikäisille (itseni kohdalla tulisi siis mahdolliseksi 23.12 jolloin tulee neljä kuukautta täyteen). Kuinka lyhyellä välillä sait ne kaksi ekaa? Jos ovat lyhyellä välillä niin sen perusteella pitäisi saada jo kolmatta.
THL suosittaa kolmatta koronarokoteannosta
- lyhyellä, alle 6 viikon annosvälillä rokotetuille 18 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille
Mä voisin tasan viikon päästä aikaisintaan käydä hakemassa, mutta silloin on joulupäivä.Milloin kolmannen annoksen voi antaa?
Alle 60-vuotiaille, jotka eivät kuulu riskiryhmiin, kolmatta rokoteannosta voidaan tarjota 4–6 kuukauden kuluttua toisesta annoksesta.
Jos mä otan kaikki 5 kpl yhteensä ja mikäli ensi vuonna taas käyn vaimoa näkemässä niin ulkomailla oma buusteri eli 6 kpl, ehkä minusta tulee Spaidermän!
Tilastot puhuu siinä mielessä puolestaan, että heinäkuun alusta lähtien Ruotsissa on ollut vähemmän tartuntoja kuin Suomessa lähes koko ajan. Ero ei ole ollut aina suuri, mutta kuitenkin. Lokakuun puolivälin jälkeen Suomessa on ollut enemmän tuplarokotettujakin, eikä sekään ole auttanut Suomea suhteessa Ruotsiin.Mitens esim. Ruotsissa todetaan olevan hyvä immuunivaste ja hyvä tilanne jos/kun siellä on sairastettu reippaasti koronaa 2020 keväällä ja viime talven huippuina? Eikö oletus ole että sairastetusta koronasta saa suojaa huomattavasti lyhyemmäksi aikaa? Tämähän on monen rokottamattoman motiivi vältellä piikkiä. Tai jos ei ole niin olisi mielenkiintoista kuulla mikä siinä on ajatuksena.
Mitens esim. Ruotsissa todetaan olevan hyvä immuunivaste ja hyvä tilanne jos/kun siellä on sairastettu reippaasti koronaa 2020 keväällä ja viime talven huippuina? Eikö oletus ole että sairastetusta koronasta saa suojaa huomattavasti lyhyemmäksi aikaa? Tämähän on monen rokottamattoman motiivi vältellä piikkiä. Tai jos ei ole niin olisi mielenkiintoista kuulla mikä siinä on ajatuksena.