Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 694
No katsotaan mitä asiantuntijat ovat mieltä. Halutaanko vetää tauti läpi väestöstä ronskisti vai pyritäänkö tarttumista hillitsemään.

Kolmannen rokotteen osalta tilanne on taas eri tartuttavuuden suhteen.
Vaikka joku asiantuntija tai organisaatio päätyisi ensinmainittuun vaihtoehtoon, se pitäisi verhota jälkimmäisen muotoon. Vastuulliset loukkaantuisivat ja tottelevaiset suuttuisivat mistä tahansa muusta.

Jokainen tietää, miten Tegnell on perkeleellistetty ja miten fantastinen käsitys vaikkapa suomalaisilla on Ruotsin tapahtumista ja oloista pandemian aikana.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jokainen tietää, miten Tegnell on perkeleellistetty ja miten fantastinen käsitys vaikkapa suomalaisilla on Ruotsin tapahtumista ja oloista pandemian aikana.
Olisko se tulevaisuuden epäkorrekti t-paita #1 "Tegnell was right"? Toivottavasti tatuointeja ei ole peitetty vielä... Se nyt ainakin on selvää, että enemmän sairastaneet maat kohta arvatenkin nauravat meille ;)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 389
Eristykset ja karanteenit ovat tehokkaita toimia R-luvun laskemiseksi, joten eipä karanteeneja pitäisi heivata.

Halutaanko tautia hidastaa vai nopeuttaa. Se, että jos karanteenit ei kovissa ja pitkissä altistuksissa koske 2x rokotettuja niin tuo on ihan tietoinen valinta että taudin kulkua väestössä halutaan nopeuttaa.

Yhtälailla ne samat toimet, toimivat Omikronia vastaan kuin muitakin variantteja. (edit: tähän kun lisätään vielä vaikka FFP2 käyttö jota ei ole käytetty niin yksilön tarttumisriskiä voi helposti minimoida)

Kun omron pääsee meiläkin vauhtiin, niin sen jälkeen tiukoissa karanteeni käytännöissä ei ole mitään järkeä. Nämä ongelmathan nähtii jo Briteissä viime talvena kun alkoi työntekijät loppumaan kaupoista kiitos karanteenien. Joku järki pitää olla näissä karanteeneissakin, yhteiskunta ei toimi, jos iso osa väestöstä joutuu karanteeniin. Näin käy jos karanteeni säädöksiä tiukennetaan paljon ja päivätartunnat nousevat yhtä paljon kuin maailmalla on nähty. No toimivat ne nyt jotenkin, mutta on niin paljon tarttuvampi, että vaikutus on paljon heikompi niillä toimilla. Oireettomat omron kantajat tartuttavat paljon paremmin kuin aiemmilla varianteilla. Tartunnan jäljitys ei tule pysymään mitenkään perässä, kun tartunnat nousevat kuten tässä tulee käymään. Se ei paljon auta kun viikon päästä joku ilmoittelee karanteenista.

Mielestäni tuossa tulisi toimia toisinpäin eli nyt lyödä tiukat rajoitukset ja pistää koulut tältä vuodelta kiinni ja niin edelleen. Sitten jos tuossa tammikuun lopussa ongelmia ei ole tullut, niin sitten poistella niitä rajoituksia.
Ei mitään järkeä, kouluja sulkemalla et tätä pysäytä. Pitäisi olla koko väestöä koskeva lockdown, jos meinasit taudin etenemistä todella hidastaa. Ongelma vaan on, että heti lockdownin loppumisen jälkeen sama nousu on odottamassa. Kuukausien lockdowneissa ei taas ole mitään järkeä ja pitäisi jatkaa käytännössä kesään asti, että kausivaihtelu alkaa auttamaan ja alkaa kesälomat, uudet rokotteet jne.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
Jos normitautiaalto Covidissa on ollut se 8-9vk ja tässä 4-5vk, niin aika kovia rajoituksia saa asettaa että tuota saa merkittävästi hidastettua.

Tietty sitä saattaa olla järkevää silti tehdä, jos/kun kolmansia annoksia saadaan useammalle (samalla tietty antaen ekaa ja tokaa popup pisteissä niin paljon kuin sielu sietää).

Onneksi joku paremmalla tiedolla voi tehdä päätöksiä eikä itse tarvitse tuohon lähteä. Maallikon aika vaikea sanoa lukujen perusteella kumpi vaihtoehto on parempi. Jos sairaalakuormitus pysyy aisoissa niin paikalliset kovemmat rajoitukset tarvittaessa voisivat olla se tie. Mahdoton itseni arvioida saadaanko tuollaisella paikallisesti hälyttävät luvut pysähtymään riittävästi. Ja onko tuolla paikallisella rajoittamisella merkittävää vaikutusta kokonaisuuteen jos apua ei naapurikunnassa saada tautitaakan jakoon kuitenkaan apua.

Toisaalta jos sairaalakuormitus pysyy siedettävänä kuukauden niin oltaisiin voiton puolella. Positiivisuudella eteenpäin vain. Lisäksi tämä voittaa muut variantit niin nopeasti, että todennäköisyys saada sekä delta että omikron ainakin pienenee.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 834
Toisaalta jos sairaalakuormitus pysyy siedettävänä kuukauden niin oltaisiin voiton puolella.
Lähde tälle. Sanoisin että ihan roskaa mutua. Jos esim tehtäisiin lockdown aussien malliin kuukaudeksi niin luvut pomppaisivat heti takas ylös sen päätyttyä.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 978
Lähde tälle. Sanoisin että ihan roskaa mutua. Jos esim tehtäisiin lockdown aussien malliin kuukaudeksi niin luvut pomppaisivat heti takas ylös sen päätyttyä.
Lähde mille? Weetabixin positiiviselle ajattelulle? Minä ymmärsin, että hänajatteli, että mikäli tauti nyt leviää, mutta sairaalat eivät ylikuormitu, niin kuukauden kuluttua voisi ajatella tartuntamäärien jo voimakkaan leviämisen ja sairastamisten jälkeen lähteä laskuun.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 576
Nehän tämän päiväiset korona-tartunnat alkavat näkyä sairaaloissa noin kahden viikon päästä ja teholla kolmen viikon päästä.

Siihen menessä omikron on ilman rajoitustoimia levinnyt niin laajalle, että oikein mitään ei ole tehtävissä ja käsijarrusta on yhtä paljon hyötyä kuin autossa sen syöksyessä alas jyrkänteeltä.

Mielestäni tuossa tulisi toimia toisinpäin eli nyt lyödä tiukat rajoitukset ja pistää koulut tältä vuodelta kiinni ja niin edelleen. Sitten jos tuossa tammikuun lopussa ongelmia ei ole tullut, niin sitten poistella niitä rajoituksia.
Mihin perustuu tuo mainitsemasi 2 ja 3 viikon viive?

Jos katsotaan koko pandemian ajalta päällekkäisiä käyriä, joissa näkyy tartunnat (vihreä) ja sairaalakuormitus, niin ei näyttäisi olevan tuollaista viivettä. Etelä-Afrikastakin tulleiden tietojen mukaan siellä kuolemat näkyivät tilastoissa viimeistään 10 päivää tartuntojen noususta. Omikorn aallossa sellaista ei ole havaittu tapahtuvan.

"Telegraphin haastattelema Johannesburgin yliopiston tutkija Peter Streicher kuitenkin huomauttaa, että viive tartunnan ja kuoleman välillä on Etelä-Afrikassa vain keskimäärin 10 päivää, sillä tartunnat todetaan useimmiten vasta siinä vaiheessa, kun potilaat joutuvat sairaalaan. Streicherin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että omikronin pitäisi jo näkyä maan kuolintilastoissa."


covfin2.JPG
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 834
Lähde mille? Weetabixin positiiviselle ajattelulle? Minä ymmärsin, että hänajatteli, että mikäli tauti nyt leviää, mutta sairaalat eivät ylikuormitu, niin kuukauden kuluttua voisi ajatella tartuntamäärien jo voimakkaan leviämisen ja sairastamisten jälkeen lähteä laskuun.
Ei siinä kyllä positiivista ajattelua ollut, ensin haaveillaan tiukista rajoituksista ja sitten lopuksi pohdinta että kun tilanne saataisiin kuukaudeksi rauhoittumaan niin siitä se paranee. Hankala nähdä itselleni ainakin miten tiukat rajoitukset saa vedettyä positiiviseksi kehitykseksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 192
Ennen kuin keskustelu polarisoituu yhtään enempää, haluan vain tuoda esille sen pienen, mutta merkittävän havainnon, että omikronin myötä eri tavoin aiemmin ajatelleet ihmiset ovat hieman lähestyneet toisiaan.

Tämä on loistava asia jos yhä useampi jaksaa puhaltaa yhteen hiileen jotta saadaan maa taas raiteilleen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
Ne tiukat rajoitukset olisivat paikallisia. Esim. juuri näitä että koulu lyödään viikoksi kiinni ja/tai harrasteet viikoksi tauolle yms. Eli jos paikallisesti tautitaakka kasvaa liian isoksi niin sitten rajoitetaan, että sairaalakuormitus pysähtyy.

Itseni on vain vaikea sanoa onko tuollainen miten toimiva. Jos vedetään liinat kiinni liian aikaisin niin jojo hyppää uudestaan. Jos päästään akuutista vaiheesta yli niin todennäköisesti immuniteettia alkaa buusterin kanssa olla kivasti.

Periaatteessa paikallisesti voitaisiin suojata sitä haavoittuvampaa väestöä ja antaa taudin mennä läpi. Tegnell taktiikka, mutta rokotteiden avulla ja paremmalla haavoittuneiden suojaamisella eli vähemmillä kuolemilla. Vaikea sanoa riittääkö tuo, mutta ainakin se olisi realistisempi kuin lyödä kaikki säppiin. Toinen kerta toden sanoo?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
74
Taitaa kouluissa ja päiväkodeissa olla henkilökunta ongelma ei lapset jos ei ole riittävästi henkilökuntaa rivissä niin ei ne lapset siellä voi keskenäänkään olla
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
701
Ei siinä kyllä positiivista ajattelua ollut, ensin haaveillaan tiukista rajoituksista ja sitten lopuksi pohdinta että kun tilanne saataisiin kuukaudeksi rauhoittumaan niin siitä se paranee. Hankala nähdä itselleni ainakin miten tiukat rajoitukset saa vedettyä positiiviseksi kehitykseksi.
Sairaalakuorman tilanne hyvä mies. En minäkään tuossa mitään haaveilua koko maan tiukasta lockdownista nähnyt vaan paikallisesti hidastaen. Ja jos sairaalakuorma pysyy kurissa ja omikron pyyhkäisee siinä ajassa suurimman osan läpi niin kuukauden päästä tartuntakäppyrä voisi näyttää jo alaspäin
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Mä olen vastoin kaikkia rajoituksia ja toivon, että ei ajeta mitään mahdollisuutta koronapassin käytölle silloin, kun rajoitukset eivät ole voimassa.

Jyrkkä mielipide kumpuaa siitä, että en voi käydä ravintolassa tai esim. nyt kavereiden kanssa leffassakaan, vaikka minulla on jo kaksi rokotetta.

Olen ns. "väliinputoaja". Ulkomailla asuvan vaimoni kanssa vietimme kesän yhdessä, jona aikana ehdin saada molemmat rokotukset. EU:n ulkopuolella siis.

Minua ärsyttää kovastikin, että tietoa tällaiseen tilanteeseen on vaikea löytää. Kun puhutaan Suomen ulkopuolella saaduista koronarokotteista, tarkoitetaan usein EU-koronatodistusta. Ei hätää! Sen saat Omakanasta!

Entä EU:n ulkopuolelta saadut rokotukset, jotka lisäksi ovat COVAX-hankkeen kautta tulleita, eli sarjanumerolla selvitettävissä alkuperä johonkin EU-maahan kuitenkin? Ei väliä.

"Valitettavasti tää lukija ei hyväksy tota, niin em voi päästää sua sisälle." Jaahas. Henkkari mulla on ja rokotetodistus esittää englanniksi, mutta ei riitä. Pitää olla se v*tun koronapassi.

Jäi nyt hämähäkkimies näkemättä enkä juuri voi missään olla kavereiden kanssa. Vaikka olen aina ollut kiltisti ja rokotteet heti mahdollisuuden saatuani hakenut. Jopa täällä f2f-kaupoissa tulen paikalle aina maskin kera.

Että saa koko maailma mun puolesta palaa puhki. Jyrkkä EI rajoituksille. Oli rokotettu tai ei, enemmän sympatiaa saan tältä porukalta, joka vastustaa kaikkea. Hassua!

Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi.

/avautuminen
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
701
Mä olen vastoin kaikkia rajoituksia ja toivon, että ei ajeta mitään mahdollisuutta koronapassin käytölle silloin, kun rajoitukset eivät ole voimassa.

Jyrkkä mielipide kumpuaa siitä, että en voi käydä ravintolassa tai esim. nyt kavereiden kanssa leffassakaan, vaikka minulla on jo kaksi rokotetta.

Olen ns. "väliinputoaja". Ulkomailla asuvan vaimoni kanssa vietimme kesän yhdessä, jona aikana ehdin saada molemmat rokotukset. EU:n ulkopuolella siis.

Minua ärsyttää kovastikin, että tietoa tällaiseen tilanteeseen on vaikea löytää. Kun puhutaan Suomen ulkopuolella saaduista koronarokotteista, tarkoitetaan usein EU-koronatodistusta. Ei hätää! Sen saat Omakanasta!

Entä EU:n ulkopuolelta saadut rokotukset, jotka lisäksi ovat COVAX-hankkeen kautta tulleita, eli sarjanumerolla selvitettävissä alkuperä johonkin EU-maahan kuitenkin? Ei väliä.

"Valitettavasti tää lukija ei hyväksy tota, niin em voi päästää sua sisälle." Jaahas. Henkkari mulla on ja rokotetodistus esittää englanniksi, mutta ei riitä. Pitää olla se v*tun koronapassi.

Jäi nyt hämähäkkimies näkemättä enkä juuri voi missään olla kavereiden kanssa. Vaikka olen aina ollut kiltisti ja rokotteet heti mahdollisuuden saatuani hakenut. Jopa täällä f2f-kaupoissa tulen paikalle aina maskin kera.

Että saa koko maailma mun puolesta palaa puhki. Jyrkkä EI rajoituksille. Oli rokotettu tai ei, enemmän sympatiaa saan tältä porukalta, joka vastustaa kaikkea. Hassua!

Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi.

/avautuminen
Ikävä kuulla. Mulla eno on ollut viimeiset vuodet Kiinassa duunissa ja palasi sieltä tänä syksynä Suomeen. Kaksi kiinalaista rokotetta otettuna ja tietenkin sitä versiota mitä ei hyväksytä. Hän asiasta soitteli sitten kuntansa vastuulääkärille, että miten toimitaan, ja lääkäri pyysi tulemaan hakemaan boosterin, että sai passin kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 504
Mikset vaan hae ilmaisia rokotteita lähimmästä rokotuspisteestä täällä Suomessa. Sanot vaan, että ekaa/tokaa rokotetta hakemassa, saat piikin ja passin kuntoon.
Ylimääräisistä rokotuksista ei ole mitään haittaa.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Ikävä kuulla. Mulla eno on ollut viimeiset vuodet Kiinassa duunissa ja palasi sieltä tänä syksynä Suomeen. Kaksi kiinalaista rokotetta otettuna ja tietenkin sitä versiota mitä ei hyväksytä. Hän asiasta soitteli sitten kuntansa vastuulääkärille, että miten toimitaan, ja lääkäri pyysi tulemaan hakemaan boosterin, että sai passin kuntoon.
Joo, mun pitää näemmä nuorina kundina nyt oma-aloitteisesti hakea "buusteri", voisin jopa kaksi rokotetta täällä saada ja jos nuorillekin buusteria jaetaan, yhteensä 5kpl rokotteita. Pitääkö näitä alkaa keräilemään? Toivoisin, että ensin muille riittäisi. Ja mulla siis Pfizer-BioNTechiä kahdesti, eli mitä EU-maissakin hyväksytty ja siksi niitä COVAX-hankkeen kautta saadaan kolmansiin maihin.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
296
Joo, mun pitää näemmä nuorina kundina nyt oma-aloitteisesti hakea "buusteri", voisin jopa kaksi rokotetta täällä saada ja jos nuorillekin buusteria jaetaan, yhteensä 5kpl rokotteita. Pitääkö näitä alkaa keräilemään? Toivoisin, että ensin muille riittäisi. Ja mulla siis Pfizer-BioNTechiä kahdesti, eli mitä EU-maissakin hyväksytty ja siksi niitä COVAX-hankkeen kautta saadaan kolmansiin maihin.
Aivan naurettavaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
Oletko siis soittanut terveyskeskukseen? Tuon luulisi oleven se ensimmäinen taho mistä tietoa pyydetään että miten toimitaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 644
Mihin perustuu tuo mainitsemasi 2 ja 3 viikon viive?

Jos katsotaan koko pandemian ajalta päällekkäisiä käyriä, joissa näkyy tartunnat (vihreä) ja sairaalakuormitus, niin ei näyttäisi olevan tuollaista viivettä. Etelä-Afrikastakin tulleiden tietojen mukaan siellä kuolemat näkyivät tilastoissa viimeistään 10 päivää tartuntojen noususta. Omikorn aallossa sellaista ei ole havaittu tapahtuvan.

"Telegraphin haastattelema Johannesburgin yliopiston tutkija Peter Streicher kuitenkin huomauttaa, että viive tartunnan ja kuoleman välillä on Etelä-Afrikassa vain keskimäärin 10 päivää, sillä tartunnat todetaan useimmiten vasta siinä vaiheessa, kun potilaat joutuvat sairaalaan. Streicherin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että omikronin pitäisi jo näkyä maan kuolintilastoissa."
Nyt jos tuo keskimäärin 10 päivää tartunnasta (sairaalaan joutumisesta) seuraava kuolema pitää paikkansa, Etelä-Afrikassa esim. 46. viikolla (omikronin alkaessa levitä) 708 sairaalaan sisäänotettua tarkoittaa 104 kuollutta kahden viikon päästä. Kuolleiden suhde sisäänottoihin on silloin ~15%. Viikolla 47 1418 sisäänotettua -> 220 kuollutta ~15%. Eli viikolla 48 3923 sisäänotettua tarkoittaisi tällä viikolla (50) ~588 kuollutta mikä näyttäisi olevan kyllä ikävän kovaa vauhtia toteutumassa. Aiemmissa tartuntahuipuissa (varianteissa) suhde oli jotakin 20-25% luokkaa.
Tämä on siis täysin epätieteellinen arvio maasta jossa kahdesti rokotettuja on ~25% kansasta.
Edit: korjattu ajatusvirhe.

sisäänotot sairaalaan573708141839237314(4852)
kuolleet817355104220(253)
viikko4546474849(50)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
701
Joo, mun pitää näemmä nuorina kundina nyt oma-aloitteisesti hakea "buusteri", voisin jopa kaksi rokotetta täällä saada ja jos nuorillekin buusteria jaetaan, yhteensä 5kpl rokotteita. Pitääkö näitä alkaa keräilemään? Toivoisin, että ensin muille riittäisi. Ja mulla siis Pfizer-BioNTechiä kahdesti, eli mitä EU-maissakin hyväksytty ja siksi niitä COVAX-hankkeen kautta saadaan kolmansiin maihin.
Oletko kysellyt omasta sairaanhoitopiiristä apuja? Luulis, että ne pystyy passin laittaan kuntoon noilla tiedoilla
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 072
Ennen kuin keskustelu polarisoituu yhtään enempää, haluan vain tuoda esille sen pienen, mutta merkittävän havainnon, että omikronin myötä eri tavoin aiemmin ajatelleet ihmiset ovat hieman lähestyneet toisiaan.

Tämä on loistava asia jos yhä useampi jaksaa puhaltaa yhteen hiileen jotta saadaan maa taas raiteilleen.
Mihin tämä havainto perustuu? Rokotekriittiset ovat alkaneet tulemaan järkiinsä ja ottavat vähitellen rokotteita? Vai millä muulla tavalla tämä maa tai ylipäätään koko globaali tilanne saadaan raiteilleen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 192
Mihin tämä havainto perustuu? Rokotekriittiset ovat alkaneet tulemaan järkiinsä ja ottavat vähitellen rokotteita? Vai millä muulla tavalla tämä maa tai ylipäätään koko globaali tilanne saadaan raiteilleen?
Omiin havaintoihin, ja koskee enemmänkin keskustelukulttuurin muutosta kuin mitään yksittäisiä toimia. Valitettavasti sinä et ole tässä havainnossa osallisena.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
No siis rokotteen ottaminen on entistä kriittisempää, joten siinä mielessä mikään ei ole muuttunut. Se, että rokote ei suojaa enää niin hyvin lievältä tartunnalta tekee leviämisestä vielä paljon nykyistä nopeampaa ja johtaa varsinkin alhaisen rokotekattavuuden alueilla pahoihin ongelmiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 694
Ikävä kuulla. Mulla eno on ollut viimeiset vuodet Kiinassa duunissa ja palasi sieltä tänä syksynä Suomeen. Kaksi kiinalaista rokotetta otettuna ja tietenkin sitä versiota mitä ei hyväksytä. Hän asiasta soitteli sitten kuntansa vastuulääkärille, että miten toimitaan, ja lääkäri pyysi tulemaan hakemaan boosterin, että sai passin kuntoon.
Erittäin huvittavaa ja samaan aikaan pelottavaa, jos tuolla toimenpiteellä saa merkinnän "3/3 Pfizer comirnaty" ja passin voimaan. Eikö se ole jo lähinnä asiakirjaväärennös? Olisiko parempi kuitenkin hyväksyä hieman nykyistä laajemmin rokotustodistuksia myös kännipasseina? Esimerkiksi se tuplakiinalainen suomalaisella? Niin suuresta henkilömäärästä ei ole kysymys, että tällä olisi mitään merkittävää haitallista vaikutusta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 072
Omiin havaintoihin, ja koskee enemmänkin keskustelukulttuurin muutosta kuin mitään yksittäisiä toimia. Valitettavasti sinä et ole tässä havainnossa osallisena.
Aaah, eli tällä saatiin sujuvasti ohjattua keskustelu siihen, että moititaan niitä jotka ovat väärää mieltä(tm) ja nostetaan muita jalustalle? Keskustelijoista keskustelu on muuten edelleen foorumilla kiellettyä.

En tiedä millaiseksi kuvittelet minun mielipiteet, mutta siinä olet oikeassa, että antivaxxereiden lahkoa pidän jonkin sortin kylähulluina, enkä ole sitä ajatusmaailmaa ainakaan nykytieteen voimin lähentymässä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Oletko kysellyt omasta sairaanhoitopiiristä apuja? Luulis, että ne pystyy passin laittaan kuntoon noilla tiedoilla
Ja @weetabix :lle myös lainaus aiemmin sanomastani:

"Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi."


Vaikka tähän on kyllä teknisesti jo mahdollisuus:


Meitä "väliinputoajia" on useitakin, tässä melko tuore kirjoitus vastaavasta tapauksesta:

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 192
Aaah, eli tällä saatiin sujuvasti ohjattua keskustelu siihen, että moititaan niitä jotka ovat väärää mieltä(tm) ja nostetaan muita jalustalle? Keskustelijoista keskustelu on muuten edelleen foorumilla kiellettyä.

En tiedä millaiseksi kuvittelet minun mielipiteet, mutta siinä olet oikeassa, että antivaxxereiden lahkoa pidän jonkin sortin kylähulluina, enkä ole sitä ajatusmaailmaa ainakaan nykytieteen voimin lähentymässä.
Mistä nyt tuulee?

1. En moittinut ketään. Päinvastoin.
2. En tiedä paljoakaan mielipiteistäsi, enkä ole tuollaista väitettä esittänyt.
3. Sinullekin on ehkä eduksi, jos myös tuo inhoamasi ihmisryhmä pystyy osallistumaan yhteiskunnan toimintaan rakentavasti. Se tapahtuu parhaiten esimerkkiä näyttämällä.

Jos haluat vielä jatkaa tästä niin laita yksäriä. Minua ei todellakaan kiinnosta julkisesti käydä tällaista metakeskustelua.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
701
Ja @weetabix :lle myös lainaus aiemmin sanomastani:

"Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi."


Vaikka tähän on kyllä teknisesti jo mahdollisuus:


Meitä "väliinputoajia" on useitakin, tässä melko tuore kirjoitus vastaavasta tapauksesta:

Siis oletko tuon THL:n sivun kautta ton hakemuksen tehnyt ja se on torpattu? Ihme touhua kyllä jos näin

Edit: jaa ei sitä itse varmaan pysty tekemäänkään
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 530
Semmoinen miete että jos omikron huuhteloituu kansa läpi kuten ennustettu niin kuinka pitkän tai vahvan immuniteetin se antaa rokottamattomalle? Verrattuna rokotteeseen numerot 1-3? Moni ehdottaa että antaa mennä vaan ja katotaan sitten miten kävi, ja luottaa sairastetun taudin tuottamaan immuniteettiin. Onko meillä sitten jatkossa sairauden vakavuuden perusteella immuteetit vastaavasti asteikolla 1-3 vai miten jatkoajatus kulkee tässä? Ja mikä on sen pituus?
Nykyiset passit saa kai piakkoin heittää kuuseen.

Kävin kokeeksi zekkaamassa miten Vantaalla pääsee rokottautumaan ilman ajanvarausta. Jonoa nolla, peremmälle vain olkaa hyvä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
Vasta-aineissa 2*pfiser voitti a,b ja d variantit. Mitä immuniteetteihin tulee, niin sairastaminen antaa hyvin epämääräisen ja vaihtelevan vasteen, eli yleisesti rokotteesta saadaan ainakin ennustettavampi vaste. Paremmuudesta varmaan kukaan ei tiedä mitään, muuta kuin sen että aiempi sairastaminen tosiaan ei suojele omikronilta. Sairastaminen + rokote sitten taas on vasta-ainetasoiltaan erittäin hyvä.

Vähän tuntuu siltä, että useampi altistuminen tuo paremman vasteen ja rokotteilla se on miellyttävämpi saada.

Faktatietoa juuri omikronille altistumisesta ei varmasti ole vielä kenelläkään. Vasta-ainetasovertailut ovat pienillä erillä, joten siellä saattaa sattuma vaikuttaa.

Etelä-Afrikan alustavien tietojen mukaan suojaus olisi taudin sairastamisesta ja rokotteesta aika lailla samoissa, mutta molemmissa mitä kauemmin aikaa on kulunut sen huonompi suojaus on.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
aiempi sairastaminen tosiaan ei suojele omikronilta
Toisaalta jotkut asiantuntijat ovat selittäneet mm. Etelä-Afrikan matalaa kuolleisuutta ja Ruotsin hyvää omikron-tilannetta juuri laajalla sairastamisella saadulla immuniteetilla.

Itsellä ei aiheesta tarkempaa tietoa kuten ei varmaan kellään, mutta tälläisiin lausuntoihin olen uutismedioissa törmännyt.

Kyllähän se loogiselta tuntuisi, että sairastaminen rokotteen ohella toisi jonkinlaista suojaa. Sama virus kuitenkin joka taudin aiheuttaa ja jonka piikkiproteiinia rokote saa solut tuottamaan.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 950
Mä olen vastoin kaikkia rajoituksia ja toivon, että ei ajeta mitään mahdollisuutta koronapassin käytölle silloin, kun rajoitukset eivät ole voimassa.

Jyrkkä mielipide kumpuaa siitä, että en voi käydä ravintolassa tai esim. nyt kavereiden kanssa leffassakaan, vaikka minulla on jo kaksi rokotetta.

Olen ns. "väliinputoaja". Ulkomailla asuvan vaimoni kanssa vietimme kesän yhdessä, jona aikana ehdin saada molemmat rokotukset. EU:n ulkopuolella siis.

Minua ärsyttää kovastikin, että tietoa tällaiseen tilanteeseen on vaikea löytää. Kun puhutaan Suomen ulkopuolella saaduista koronarokotteista, tarkoitetaan usein EU-koronatodistusta. Ei hätää! Sen saat Omakanasta!

Entä EU:n ulkopuolelta saadut rokotukset, jotka lisäksi ovat COVAX-hankkeen kautta tulleita, eli sarjanumerolla selvitettävissä alkuperä johonkin EU-maahan kuitenkin? Ei väliä.

"Valitettavasti tää lukija ei hyväksy tota, niin em voi päästää sua sisälle." Jaahas. Henkkari mulla on ja rokotetodistus esittää englanniksi, mutta ei riitä. Pitää olla se v*tun koronapassi.

Jäi nyt hämähäkkimies näkemättä enkä juuri voi missään olla kavereiden kanssa. Vaikka olen aina ollut kiltisti ja rokotteet heti mahdollisuuden saatuani hakenut. Jopa täällä f2f-kaupoissa tulen paikalle aina maskin kera.

Että saa koko maailma mun puolesta palaa puhki. Jyrkkä EI rajoituksille. Oli rokotettu tai ei, enemmän sympatiaa saan tältä porukalta, joka vastustaa kaikkea. Hassua!

Asun siis pk-seudulla ja täällä kunnat sitä mieltä, etteivät tee asialle mitään, vaikka STM ohjeistanut, miten toimia. Jaksaa hymyilyttää, kun mikään ei toimi.

/avautuminen
Hae vain Suomesta ne uudet koronarokotteet. Problem solved.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Hae vain Suomesta ne uudet koronarokotteet. Problem solved.
En nyt halua uskoa siihen, että pitäisi kroppaansa pumpata yhtään enempää mitään kuin on tarvetta. En selvästikään ole antivaxxeri, kun jo kahdet piikit olen ottanut, mutta jos se riittää muilta ihmisiltä, miksi mun on otettava kolmas? Syrjintääkö? Vai mitä?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
Toisaalta jotkut asiantuntijat ovat selittäneet mm. Etelä-Afrikan matalaa kuolleisuutta ja Ruotsin hyvää omikron-tilannetta juuri laajalla sairastamisella saadulla immuniteetilla.
Juu, siis sanoin vähän epäselvästi kun tarkoitin että aiempi viruksen tarttuminen ainakin vasta-ainetestien perusteella suojelee huonommin oireelliselta taudilta kuin rokottaminen.

Todennäköisesti T -soluissa tapahtuva vasta-ainetuotanto on aika vastaavaa, eli suoja vakavaa tautia vastaan on rokotteella ja sairastamisella kohtuullisen samanlainen. Sairastamisella saatu vasta-ainetaso vaan todennäköisesti vaihtelee rajusti ja rokottamalla vasta-ainetasot pysyvät pidempään (tai vakioidummin) ylhäällä joten suoja on sen takia oireellista tautia vasten parempi. Osasyynä on varmasti myös se, että rokottamalla suojan buustaamisesta on tosiaan vähemmän aikaa niin vasta-ainetasoilla ei ole ollut niin paljon aikaa laskea.

Siksi siis sairaalamäärät eivät ole huolestuttavasti etelä-aftikassa nousseet koska siellä on jo aiemmissa aalloissa tartunnan saaneita ollut niin paljon. Mutta heidän analyysin mukaan myös rokote suojaa hyvin vakavaa tautia vastaan.

Toki tilanne elää ja voi muuttua, mutta kohtuullisen optimistiselta vaikuttaa tilanne. Toki ikärakenne on vähän toisenkaltainen, joten täkäläisessä väestössä lopputulos voi olla jotain muutakin.

Mutta siis etelä-afrikassakin valta-osa sairaalaan joutuneista on rokottamattomia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
En nyt halua uskoa siihen, että pitäisi kroppaansa pumpata yhtään enempää mitään kuin on tarvetta. En selvästikään ole antivaxxeri, kun jo kahdet piikit olen ottanut, mutta jos se riittää muilta ihmisiltä, miksi mun on otettava kolmas? Syrjintääkö? Vai mitä?
Sinun pitää ajatella itsesi etuoikeutetuksi, kun voit saada vaikka 5 rokotetta siinä, missä muut maksimissaan 3. Kannattaa muitakin rokotteita alkaa hakemaan muista maista extrannoksia, niin sinusta tulee teräsmies
/s
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Sinun pitää ajatella itsesi etuoikeutetuksi, kun voit saada vaikka 5 rokotetta siinä, missä muuta maksimissaan 3. Kannattaa muitakin rokotteita alkaa hakemaan muista maista extrannoksia, niin sinusta tulee teräsmies
/s
Onkohan tutkittu, voiko mRNA-rokotteista saada "yliannosta"... Noh, buustereista on ilmeisesti apua, niin kai mä sit haen jo oman buusterini ennen muita. Siis oikeasti tätä pitää varmaan harkita.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
En nyt halua uskoa siihen, että pitäisi kroppaansa pumpata yhtään enempää mitään kuin on tarvetta. En selvästikään ole antivaxxeri, kun jo kahdet piikit olen ottanut, mutta jos se riittää muilta ihmisiltä, miksi mun on otettava kolmas? Syrjintääkö? Vai mitä?
Joskus joutuu joustamaan kun systeemi ei ole aukoton. Perseestä, mutta minkäs teet.

Vähän vastaavan kaltainen tilannehan on Kanadassa rokotteen osalta, kun pikku lento jenkkilän puolelle niin voi lähimmästä ostoskeskuksesta käydä rokotteen hakemassa kun omassa maassa joutuu odottamaan omaa kolmannen piikin vuoroaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Joskus joutuu joustamaan kun systeemi ei ole aukoton. Perseestä, mutta minkäs teet.

Vähän vastaavan kaltainen tilannehan on Kanadassa rokotteen osalta, kun pikku lento jenkkilän puolelle niin voi lähimmästä ostoskeskuksesta käydä rokotteen hakemassa kun omassa maassa joutuu odottamaan omaa kolmannen piikin vuoroaan.
Mutta nyt ei ole kyse lähikioskin hodarista vaan rokotteesta. Toista voi ottaa niin paljon kuin jaksaa, pahimmillaan tulee äklö fiilis. Toinen taas ei ole tarkoitettu sellaiseksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Joskus joutuu joustamaan kun systeemi ei ole aukoton. Perseestä, mutta minkäs teet.

Vähän vastaavan kaltainen tilannehan on Kanadassa rokotteen osalta, kun pikku lento jenkkilän puolelle niin voi lähimmästä ostoskeskuksesta käydä rokotteen hakemassa kun omassa maassa joutuu odottamaan omaa kolmannen piikin vuoroaan.
Miten tämä on millään tapaa vastaava tilanne lainaamasi kirjoittajan tapauksessa? Se, että voit vapaaehtoisesti hakea buusterin ei ole sama asia, kuin "pakotetaan" hakemaan ylimääräinen rokote ennen aikoja, jotta voi jatkaa elämää normaalisti.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
Miten tämä on millään tapaa vastaava tilanne lainaamasi kirjoittajan tapauksessa? Se, että voit vapaaehtoisesti hakea buusterin ei ole sama asia, kuin "pakotetaan" hakemaan ylimääräinen rokote ennen aikoja, jotta voi jatkaa elämää normaalisti.
Siten, että systeemi ei toimi aina optimaalisesti ja joskus joutuu joustamaan jos jotain haluaa tapahtuvan. En verrannut kahden rokotteen ottamista kolmeen tai neljään, mutta jos se eräs saksalainen mies käväisi saman päivän aikana hakemassa kymmenen annosta rokotetta niin eipä se kovin ihmeellinen aine ole.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Siten, että systeemi ei toimi aina optimaalisesti ja joskus joutuu joustamaan jos jotain haluaa tapahtuvan. En verrannut kahden rokotteen ottamista kolmeen tai neljään, mutta jos se eräs saksalainen mies käväisi saman päivän aikana hakemassa kymmenen annosta rokotetta niin eipä se kovin ihmeellinen aine ole.
Tämä on nyt enemmän kuin vain "joustamista".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Siten, että systeemi ei toimi aina optimaalisesti ja joskus joutuu joustamaan jos jotain haluaa tapahtuvan. En verrannut kahden rokotteen ottamista kolmeen tai neljään, mutta jos se eräs saksalainen mies käväisi saman päivän aikana hakemassa kymmenen annosta rokotetta niin eipä se kovin ihmeellinen aine ole.
Vai olisikohan systeemin aika joustaa tässä tilanteessa? Ei kai ole yksilön vastuulla ottaa määräänsä enempää rokotteita, kun systeemi nyt vaan ei toimi optimaalisesti?
Huono analogia, mutta maksaisitko itse mukisematta vaikkapa tonnin ylimääräisiä veroja, koska systeemi nyt vaan ei toiminut sinun kohdallasi optimaalisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 023
Siten, että systeemi ei toimi aina optimaalisesti ja joskus joutuu joustamaan jos jotain haluaa tapahtuvan. En verrannut kahden rokotteen ottamista kolmeen tai neljään, mutta jos se eräs saksalainen mies käväisi saman päivän aikana hakemassa kymmenen annosta rokotetta niin eipä se kovin ihmeellinen aine ole.
Ja onneksi jokainen meistä reagoi samalla tavalla tuohon... Eikä esimerkiksi kärsi sitä puolta viikoa kun oma rokotteilla harjoitettu immuunipuolustus päättää taistella sitä tehostepiikkiä vastaan.

Plus, sen ylimääräisen piikin saanti vaatii ihan aktiivista valehtelua, mikä noin ylipäätään ei ole hyvä lääkeaineiden kanssa...

(Jos annokset 1+2 on EU:n ulkopuolelta, niin pelkkä tehoste ei taida antaa koronapassia? Koska passissa on siis se lista piikeistä ja pelkkä tehoste 1/1 ei ole riittävästi. Paitsi jos asuu paikassa missä järjestelmää käytetään niin kuin sen suunnittelussa tarkoitettiin, ja ne ulkopuolella oletut rokotteet kirjataan sinne ensin, jolloin siellä on koko sarja. Suomessa siis muu kuin pääkaupunkiseutu, muissa maissa myös hieman vaihtelevasti.)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Vai olisikohan systeemin aika joustaa tässä tilanteessa? Ei kai ole yksilön vastuulla ottaa määräänsä enempää rokotteita, kun systeemi nyt vaan ei toimi optimaalisesti?
Huono analogia, mutta maksaisitko itse mukisematta vaikkapa tonnin ylimääräisiä veroja, koska systeemi nyt vaan ei toiminut sinun kohdallasi optimaalisesti?
Niin ja siis välihuomiona, että EU:n ulkopuolella saatuja koronarokotteita kyllä on kirjattu Suomessakin, mutta ei Helsingissä, Vantaalla tai Espoossa ainakaan. Eli teknisesti tämä on toteutettu, STM on jo asiasta ohjeistanutkin, mutta kunnat saavat päättää ilmeisesti, miten tämä oikeasti tapahtuu. Ja pk-seudun kunnat ovat sitä mieltä, että ei tapahdu.

Eli järjestelmä/systeemi kyllä joustaa. Mutta pk-seudun kunnat syrjivät. Että... mitä ihmettä.

edit:

(Jos annokset 1+2 on EU:n ulkopuolelta, niin pelkkä tehoste ei taida antaa koronapassia? Koska passissa on siis se lista piikeistä ja pelkkä tehoste 1/1 ei ole riittävästi. Paitsi jos asuu paikassa missä järjestelmää käytetään niin kuin sen suunnittelussa tarkoitettiin, ja ne ulkopuolella oletut rokotteet kirjataan sinne ensin, jolloin siellä on koko sarja. Suomessa siis muu kuin pääkaupunkiseutu, muissa maissa myös hieman vaihtelevasti.)
Kääk, mä olen ymmärtänyt väärin. Jotenkin luulin jo yhden rokotteen riittävän koronapassiin. Jos näin ei ole, niin tarvitsisin kaksi lisää. Silloin olisin jo neljä annosta rokotetta saanut. Joo, nyt ei voi todellakaan puhua yksilön "joustamisesta". Olin jo lämmetä tuolle kolmannelle piikille, jos se riittäisi.

Tuntuu, että olen kahlannut THL:n, STM:n, kuntien, ym. sivut jo kertaalleen läpi ja silti ei avaudu, mikä on tämänhetkinen tilanne ja miten tulisi toimia. Aivan kuin kaikki tahot olisivat omissa siiloissaan, eikä kukaan kommunikoi kunnolla. Saako täältä kysyä, miten/mistä löydän tuoreimmat informaatiot, mielellään selkokielellä? Iso kiitos, ihan oikeasti jos joku voisi auttaa!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 023
Niin ja siis välihuomiona, että EU:n ulkopuolella saatuja koronarokotteita kyllä on kirjattu Suomessakin, mutta ei Helsingissä, Vantaalla tai Espoossa ainakaan. Eli teknisesti tämä on toteutettu, STM on jo asiasta ohjeistanutkin, mutta kunnat saavat päättää ilmeisesti, miten tämä oikeasti tapahtuu. Ja pk-seudun kunnat ovat sitä mieltä, että ei tapahdu.

Eli järjestelmä/systeemi kyllä joustaa. Mutta pk-seudun kunnat syrjivät. Että... mitä ihmettä.
Järjestelmä ei pelkästään jousta. Tuo on tarkoituksella sinne lisätty ominaisuus, jolle on jopa määritelty milloin sitä kuuluu käyttää. (Virallisesti lisäksi Suomen pitäisi myös laatia nuo passit ulkosuomalaisille jos eivät sitä asuinmaastaan saa. Ainakin Ranskassa tekevät tuon muutaman EU:n ulkopuolella asuvan ulkoranskalaisen ranskalaisen tuttuni kertomana.)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Kyllä on pirullista, että kunnat voivat tehdä mitä lystää, tässä kärsii lukemattomat ihmiset pk-seudun kuntien laiskuudesta. Järjestelmään on selkeästi lisätty ominaisuus, johon on ihan YouTube-videollinenkin ohjeistusta:




On pian vuosi 2022, teknologia kansainvälisesti varmistettuun tietokantaan riittävällä tietoturvalla on jo keksitty. Eikä ole patentoitukaan, vaan ihan avoimellakin lähdekoodilla olisi voinut kaiken rakentaa. EU:ssa tällaisia tietokantoja on jo lukuisia käytössä, mm. tullausjärjestelmässä. Onko mitään perustelua, muuta kuin silkkaa laiskuutta, sille ettei tätä voisi tehdä pk-seudulla? Tekniset puitteet löytyvät.

Ja tosiaan, näyttääkin siltä, ettei riitä omalla kohdallani "buusteri". Mun pitäisi kaksi piikkiä lisää hakea. Ei keneltäkään pitäisi tässä vaiheessa vaatia neljää rokotusta, vain että saa hämähäkkimiestä katsoa leffateatterissa. Kyllä nyt oman kokemukseni pohjalta symppaan enemmän jopa antivaxxereita, koska oppikirjaa noudattamalla ja kiltisti olemalla silti rangaistaan. Niin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 260
Saako täältä kysyä, miten/mistä löydän tuoreimmat informaatiot, mielellään selkokielellä? Iso kiitos, ihan oikeasti jos joku voisi auttaa!
Oman terveyskeskuksen koronainfoon puhelua (tai mikä se milläkin paikkakunnalla on). Kerrot missä ja milloin olet saanut rokotteet, kerrot että sulla on todistus näistä ja pitäisi saada koronapassi toimimaan ja kysyt miten tämä onnistuu. Kerrot että ko. rokotteet ovat EU:ssa hyväksyttyjä. Jos ne ovat vielä lyhyellä ajalla annettu toisistaan, niin sanot että näin on ja kuinka kauan edellisestä rokottamisesta on.

Sitten kun olet heidän kanssa hetken pähkäillyt niin kävelet lähimpään popup rokotukseen olet saanut apua tai ei. Nyt sulla on ainakin yksi virallinen suomalainen rokote ja todennäköisesti vähintään sen joutuisit ottamaan muutenkin jos edellisistä rokotuksista on aikaa. Sitten vain terveyskeskuksen kanssa asiasta vääntämään. Menet vaikka fyysisesti tiskillä asioimaan ja selittämään tilanteesi. Jos sulla on dokumentaatiota niistä rokotteista, niin eiköhän sieltä joku paperiversio passista saada vaikka ei sähköisesti mikään toimisikaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Oman terveyskeskuksen koronainfoon puhelua (tai mikä se milläkin paikkakunnalla on). Kerrot missä ja milloin olet saanut rokotteet, kerrot että sulla on todistus näistä ja pitäisi saada koronapassi toimimaan ja kysyt miten tämä onnistuu. Kerrot että ko. rokotteet ovat EU:ssa hyväksyttyjä. Jos ne ovat vielä lyhyellä ajalla annettu toisistaan, niin sanot että näin on ja kuinka kauan edellisestä rokottamisesta on.

Sitten kun olet heidän kanssa hetken pähkäillyt niin kävelet lähimpään popup rokotukseen olet saanut apua tai ei. Nyt sulla on ainakin yksi virallinen suomalainen rokote ja todennäköisesti vähintään sen joutuisit ottamaan muutenkin jos edellisistä rokotuksista on aikaa. Sitten vain terveyskeskuksen kanssa asiasta vääntämään. Jos sulla on dokumentaatiota niistä rokotteista, niin eiköhän sieltä joku paperiversio passista saada vaikka ei sähköisesti mikään toimisikaan.
Tuo siltikään ei tuota minulle koronapassia. Kyse oli kokoajan siitä. Lisäksi sain viimeisen piikin elokuun lopulla, eikä ainakaan vielä nuorille (olen alle 30v) suositella kolmatta piikkiä. Tuon puhelun voin tehdä, olen jo aiemmin tehnytkin. Paperinen rokotetodistus löytyy ja siinä on niin ajankohdat kuin sarjanumerotkin rokotteille.

Vai haluatko, että vielä nauhoitan puheluni terveuskeskukseen, että uskot? En saanut ensimmäisellä kerralla apua, tuskin saan nytkään. Ei onnistu pk-seudulla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 349
Viestejä
4 280 744
Jäsenet
71 656
Uusin jäsen
Rokirambo

Hinta.fi

Ylös Bottom