Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Pahoitteluni. En mainannut alkuun skenaariossani mitään kasvuaikaa tai vastaavaa, vaan luonnollisesti ainoa jörkevä tulkinta tilanteelle oli, että sairaalakuormitus olisi samalla tasolla kuin nyt, mutta rokotettujen ja rokottamattomien osuudet olisivat edellä mainitut. Muutenhan kysymykseni olisi täysin pöhkö.

Vastaus kysymykseesi on siis: 0 s aikajänteeellä.

Ainakin THL:n Nohynek on kanssasi eri mieltä. Mutta ymmärrän toki, että jotkut luottavat rokotteisiin enemmän kuin viranomainen.

Laitatko 30 % seuraavasta tilistäsi mulle?
Eihän se sairaalakuormitus voisi mitenkään olla samalla tasolla kuin nyt, jos rokottamattomia olisi vain 1,5% :D Siellä sairaalassa olisi huomattavasti vähemmän porukkaa. Niinkuin sinulle on yritetty jo sata kertaa sanoa. Jolloin rajoituksia ei tarvittaisi.

Laitatko linkkiä Nohynekin lausuntoon, missä hän sanoo, että rokotettuja olisi syytä rajoittaa?

Viimeiseen en edes viitsi vastata, kun sillä ei ole mitään tekemistä koronan kanssa.
 
Trollaaminen, nollapostaus
Oslossa on siis järjestetty 120 hengen pikkujoulut, joihin on osallistunut kaksi Etelä-Afrikasta palannutta matkustajaa. Tuloksena ainakin 53 tartuntaa, joita pidetään todennäköisesti omikronina. Kaikki olivat täysin rokotettuja.

Pitäisikö laittaa Oslon lennot jäähylle?

Olisikohan nämä rokotetut unohtaneet vaan koronapassinsa kotiin ja tauti pääsi sen takia tarttumaan heihin? Passihan kuitenkin käytännössä takaa terveysturvalliset bileet ainakin median ja viranomaisten mukaan.
 
Olisikohan nämä rokotetut unohtaneet vaan koronapassinsa kotiin ja tauti pääsi sen takia tarttumaan heihin? Passihan kuitenkin käytännössä takaa terveysturvalliset bileet ainakin median ja viranomaisten mukaan.

Meinaat, että koronapassia varten tehdyt päätökset on tehty silmälläpitäen uutta Omikron-varianttia?
 
Olisikohan nämä rokotetut unohtaneet vaan koronapassinsa kotiin ja tauti pääsi sen takia tarttumaan heihin? Passihan kuitenkin käytännössä takaa terveysturvalliset bileet ainakin median ja viranomaisten mukaan.
Moniko näistä makaa sairaalassa? Sehän se oleellinen asia on
 
Asiaton käytös - toistuva väärän tiedon esittäminen ketjussa, omien tulkintojen esittäminen faktana
Sieltähän se tuli. Pisteet Salmiselle suoraselkäisyydestä!


Tänään tästä olikin puhetta. Olin väärässä. Rajoitukset on lainvastaisia. Perustuslain 23 § sanoo ihan selvästi, että

23 § (4.11.2011/1112)
Perusoikeudet poikkeusoloissa

Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.

noh laissa säädetyt poikkeusolot löytyvät valmiuslain 3 § kohdalta:

3 §
Poikkeusolojen määritelmä

5) vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.

Väliaikaisten rajoitusten perusteet on taas kirjattu tartuntatautilain väliaikaisiin pykäliin. Kokoontumisrajoitukset ja rajoitukset elinkeinonharjoittamista kohtaan on perusteltu seuraavilla tavoilla:

58 §
Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet

Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi

58 a § (31.5.2021/447)
Ravitsemisliikkeiden toiminnan väliaikainen rajoittaminen tartuntataudin leviämisen estämiseksi

Edellä 2–4 momentin nojalla säädettyjen rajoitusten on oltava välttämättömiä yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi niillä alueilla ja ravitsemisliikkeissä, joita ne koskevat.

58 b § (31.5.2021/447)
Ravitsemisliikkeiden valvonta ja rajoitusten edellytysten seuranta

Valtioneuvoston on tarkoin seurattava, ovatko 58 a §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetut rajoitusten edellytykset edelleen voimassa. Jos edellytykset eivät enää täyty, on valtioneuvoston viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin 58 a §:n ja siihen liittyvien säännösten kumoamiseksi. Jos 58 a §:n 2–4 momentin nojalla säädetyt rajoitukset eivät enää ole välttämättömiä joillain alueilla tai säädetyssä laajuudessa, valtioneuvoston on viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi.

58 i § (15.10.2021/876)
EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallinen käyttö

Asetuksen antamisen edellytyksenä on, että covid-19-rokotusohjelman vaikuttavuuden yllättävän ja merkittävän heikentymisen vuoksi on ilmeistä, ettei pelkkä 1 momentissa säädetty todistuksen esittämisedellytys estä riittävällä tavalla covid-19-taudin leviämistä, ja että se on taudin leviämisen sekä väestön terveyden vaarantavan vakavan terveydenhuollon ylikuormittumisen estämiseksi joko valtakunnallisesti tai tietyllä alueella välttämätöntä.

Ja ylläolevat lisäykset 58 § ovat olemassa vain tuon perustuslain 23 § soveltamisen takia.

Rajoitukset ovat laittomia. Rokote ei estä tartuntuntaa tai tartunnan kantajaa levittämästä tautia. Rajoitukset ovat olemassa vain, jotta hallitus ei menetä kasvojaan tämän vitun fiaskon takia. Itse tauti taas ei ole millään tavalla perusteltavissa valmiuslaissa määriltyyn vaikutuksiltaan erityisen vakavaan suuronnettomuutta vastaavaan hyvin laajalle levinneeseen vaaralliseen tartuntatautiin.
Kyllä tässä on tuulet kääntymässä vihdoin. Oikein tuli hyvä mieli.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltähän se tuli. Pisteet Salmiselle suoraselkäisyydestä!


Tänään tästä olikin puhetta. Olin väärässä. Rajoitukset on lainvastaisia. Perustuslain 23 § sanoo ihan selvästi, että

23 § (4.11.2011/1112)
Perusoikeudet poikkeusoloissa


Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.

noh laissa säädetyt poikkeusolot löytyvät valmiuslain 3 § kohdalta:

3 §
Poikkeusolojen määritelmä


5) vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.

Väliaikaisten rajoitusten perusteet on taas kirjattu tartuntatautilain väliaikaisiin pykäliin. Kokoontumisrajoitukset ja rajoitukset elinkeinonharjoittamista kohtaan on perusteltu seuraavilla tavoilla:

58 §
Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet

Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi

58 a § (31.5.2021/447)
Ravitsemisliikkeiden toiminnan väliaikainen rajoittaminen tartuntataudin leviämisen estämiseksi

Edellä 2–4 momentin nojalla säädettyjen rajoitusten on oltava välttämättömiä yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi niillä alueilla ja ravitsemisliikkeissä, joita ne koskevat.

58 b § (31.5.2021/447)
Ravitsemisliikkeiden valvonta ja rajoitusten edellytysten seuranta

Valtioneuvoston on tarkoin seurattava, ovatko 58 a §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetut rajoitusten edellytykset edelleen voimassa. Jos edellytykset eivät enää täyty, on valtioneuvoston viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin 58 a §:n ja siihen liittyvien säännösten kumoamiseksi. Jos 58 a §:n 2–4 momentin nojalla säädetyt rajoitukset eivät enää ole välttämättömiä joillain alueilla tai säädetyssä laajuudessa, valtioneuvoston on viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi.

58 i § (15.10.2021/876)
EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallinen käyttö

Asetuksen antamisen edellytyksenä on, että covid-19-rokotusohjelman vaikuttavuuden yllättävän ja merkittävän heikentymisen vuoksi on ilmeistä, ettei pelkkä 1 momentissa säädetty todistuksen esittämisedellytys estä riittävällä tavalla covid-19-taudin leviämistä, ja että se on taudin leviämisen sekä väestön terveyden vaarantavan vakavan terveydenhuollon ylikuormittumisen estämiseksi joko valtakunnallisesti tai tietyllä alueella välttämätöntä.

Ja ylläolevat lisäykset 58 § ovat olemassa vain tuon perustuslain 23 § soveltamisen takia.

Rajoitukset ovat laittomia. Rokote ei estä tartuntuntaa tai tartunnan kantajaa levittämästä tautia. Rajoitukset ovat olemassa vain, jotta hallitus ei menetä kasvojaan tämän vitun fiaskon takia. Itse tauti taas ei ole millään tavalla perusteltavissa valmiuslaissa määriltyyn vaikutuksiltaan erityisen vakavaan suuronnettomuutta vastaavaan hyvin laajalle levinneeseen vaaralliseen tartuntatautiin.
Kyllä tässä on tuulet kääntymässä vihdoin. Oikein tuli hyvä mieli.
Käsittääkseni THL:n Salminen voi sanoa henkilökohtaisen mielipiteeensä eikä se tee koronapassista sen enempää laitonta. Ei kai se Salminen sitä koronapassilakia ole ollut säätämässä.

offtopic: unohdit postata loput perustuslaista. Liittyy varmasti olennaisesti asiaan. :thumbsup:
 
Käsittääkseni THL:n Salminen voi sanoa henkilökohtaisen mielipiteeensä eikä se tee koronapassista sen enempää laitonta. Ei kai se Salminen sitä koronapassilakia ole ollut säätämässä.

offtopic: unohdit postata loput perustuslaista. Liittyy varmasti olennaisesti asiaan. :thumbsup:
Salminen ei ollut tuossa lähetyksessä yksityishenkilönä vaan THL:n terveysturvallisuusosaston johtajana ja tutkimusprofessorina. THL tuottaa asiantuntemusta mm. noita taruntatautilakeja valmistelleelle STM:lle.

Ja hän sanoi, että STM:n valmistelemia ja perustelemia lakeja käytetään "keppinä" saamaan ihmiset hakemaan vapaaehtoinen rokote vastoin perustuslain 23 § määriteltyjä perusteita laeille.

Tuo on lain vastaista ja perustelin sen aiemmassa viestissäni sinulle pykälä pykälätä. Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
 
Moniko näistä makaa sairaalassa? Sehän se oleellinen asia on

Tuon jutun mukaan kaikki oireilevat. Oleellista koronapassissa on taata terveysturvalliset tilaisuudet ja tapahtumat, mutta ei tuo turvalliselta minusta kuulosta, jos bileiden jälkeen joka toisella on matoja. Ehkä olivat vain unohtaneet tosiaan passinsa kotiin ja näin ollen tauti hyökkäsi kimppuun.
 
Tuon jutun mukaan kaikki oireilevat. Oleellista koronapassissa on taata terveysturvalliset tilaisuudet ja tapahtumat, mutta ei tuo turvalliselta minusta kuulosta, jos bileiden jälkeen joka toisella on matoja. Ehkä olivat vain unohtaneet tosiaan passinsa kotiin ja näin ollen tauti hyökkäsi kimppuun.

Oireillaan sitä flunssastakin, mutta kukaan ei pelästy.
 
Salminen ei ollut tuossa lähetyksessä yksityishenkilönä vaan THL:n terveysturvallisuusosaston johtajana ja tutkimusprofessorina. THL tuottaa asiantuntemusta mm. noita taruntatautilakeja valmistelleelle STM:lle.

Ja hän sanoi, että STM:n valmistelemia ja perustelemia lakeja käytetään "keppinä" saamaan ihmiset hakemaan vapaaehtoinen rokote vastoin perustuslain 23 § määriteltyjä perusteita laeille.

Tuo on lain vastaista ja perustelin sen aiemmassa viestissäni sinulle pykälä pykälätä. Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
Kiitos jumalalle foorumin ihmisoikeusasiantuntijoista. Kyllä tuolla asiantuntijuudella varmasti lohkee paikka vaikka sisä- tai oikeusministeriöstä. Lähettäkää terkkuja hillotolpalta tänne maan matosille, kun ootte mestoilla.

Btw. Salminen ei muuten sanallakaan puhunut haastattelussa mistään ihmisoikeuksista tai muustakaan perustuslaista tms. Eikä se Salminen edes mitenkään kritisoinut sitä "keppiä" Sanoi kyllä että:

"tärkeää on tällä hetkellä tehdä toimia, joilla nostaa rokotuskattavuutta."

Se "keppi" kuuluu juuri niihin toimiin millä ne laiskat (Salminen käytti sanaa laiskat, mutta selkeästi piti etsimällä etsiä se korrekti ilmaisu. Olis sanonu vain suoraan idiootit niinku ilmiselvästi sen mieli teki. Mutta kun kerta THL:n edustajana oli niin...) saadaan viimein sen rokotekattavuuden piiriin. Toki myönsi, kaikkea se ei ratkaisekkaan, mutta tärkeintä on saada se rokotekattavuus korkealle. Pisteet siis tosiaan Salmiselle.
 
Meinaat, että koronapassia varten tehdyt päätökset on tehty silmälläpitäen uutta Omikron-varianttia?

Voihan se juu olla, että se olikin tuo uusi variantti, joka tässä haistatti koronapassille ja teki sen nyt naurettavaksi. Meillä on onneksi niin viisaat päättäjät, että laittavat varmasti viimeistään ensi viikolla sulkulistalle nämä nykyiset passit.
 
Salminen ei ollut tuossa lähetyksessä yksityishenkilönä vaan THL:n terveysturvallisuusosaston johtajana ja tutkimusprofessorina. THL tuottaa asiantuntemusta mm. noita taruntatautilakeja valmistelleelle STM:lle.

Ja hän sanoi, että STM:n valmistelemia ja perustelemia lakeja käytetään "keppinä" saamaan ihmiset hakemaan vapaaehtoinen rokote vastoin perustuslain 23 § määriteltyjä perusteita laeille.

Tuo on lain vastaista ja perustelin sen aiemmassa viestissäni sinulle pykälä pykälätä. Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
Laitatko ihan tarkan referaatin tai vaikka videon aikakoodin, missä Salminen sanoo että STM:n valmistelemia ja perustelemia lakeja käytetään "keppinä" saamaan ihmiset hakemaan vapaaehtoinen rokote vastoin perustuslain 23 § määriteltyjä perusteita laeille. Ei nyt tuosta uutisesta ainakaan tullut sellainen ilmi.
 
Huomautus - pelkkien videoiden postaaminen ei ole keskustelua
Laitatko ihan tarkan referaatin tai vaikka videon aikakoodin, missä Salminen sanoo että STM:n valmistelemia ja perustelemia lakeja käytetään "keppinä" saamaan ihmiset hakemaan vapaaehtoinen rokote vastoin perustuslain 23 § määriteltyjä perusteita laeille. Ei nyt tuosta uutisesta ainakaan tullut sellainen ilmi.
 
Laitatko ihan tarkan referaatin tai vaikka videon aikakoodin, missä Salminen sanoo että STM:n valmistelemia ja perustelemia lakeja käytetään "keppinä" saamaan ihmiset hakemaan vapaaehtoinen rokote vastoin perustuslain 23 § määriteltyjä perusteita laeille. Ei nyt tuosta uutisesta ainakaan tullut sellainen ilmi.
Riittääkö se, että pääministeri möläytti miten koronapassin tarkoitus on painostaa rokotettavaksi? Lähdettä ei tarvinne tähän erikseen liittää.
 
Paskan jauhaminen loppuu nyt, pitää pystyä katsomaan pitkälle ensi vuoteen!
 
Paskan jauhaminen loppuu nyt, pitää pystyä katsomaan pitkälle ensi vuoteen!
Jaksaahan tässä vielä rajoituksia vielä vaikka 5 vuotta eikä tee edes tiukkaa. Vasta kaksi mennyt. :) Toivottavasti nekin jaksaa jotka hurrasivat näiden rajoitusten puolesta.
 
Jaksaahan tässä vielä rajoituksia vielä vaikka 5 vuotta eikä tee edes tiukkaa. Vasta kaksi mennyt. :) Toivottavasti nekin jaksaa jotka hurrasivat näiden rajoitusten puolesta.
Ei kevättä ilman lockdownia, ja kyllä tässä niin voi käydä että kevättalvi tulee olemaan taas aika synkkää aikaa. Oikeastaan aika vaikea nähdä että miten voisi olla olematta, koska ollaan jo deltankin kanssa näin isoissa ongelmissa ja pian tulee uusi koronaversio markkinoille.
 
Eksote pistää tuulemaan


Tilanne Etelä-Karjalassa tartuntojen osalta on huonontunut ja nyt on välttämätöntä ottaa Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ohjauskirjeen mukaisesti käyttöön tarkennettuja lisärajoituksia.

Tästä johtuen tilannekuvaryhmän suosituksesta on sisätiloissa pidettävät yli 50 henkilön yleisötilaisuudet aluehallintaviraston (Avi) harkinnassa kieltää 5.12.21 lähtien; päätös tästä on tulossa 3.12.2021.

Lisäksi tilannekuvaryhmä ehdottaa 58d pykälän mukaisia päätöksiä kaikkiin STM ohjekirjeessä mainittuihin kohtalaisen riskin tiloihin.

─ Tilanteemme on vaikeutunut entisestään, toteaa Eksoten tilannekuvaryhmän puheenjohtaja, Tuula Karhula.

─ Tämän takia tilannekuvaryhmä suosittaa aluehallintavirastolle (Avi) vakavasti päätöksiä, joilla voimme luotettavasti vähentää kontaktien määrää ja vähentää tartuntariskiä.

Ehdotetut rajoitukset koskevat tilaisuuksia ja toimintoja seuraavasti:
  • Rajoitetaan tartuntatautilain 58§:n ja 58d§:n mukaisin hallintopäätöksin messujen järjestämistä ja niissä käytettävien tilojen käyttöä tilanteissa, joissa ei voida taata erityisjärjestelyjä kontaktien välttämiseksi.
  • Rajoitetaan tartuntatautilain 58§:n ja 58d§:n mukaisin hallintopäätöksin kuorolaulutoiminnan tilaisuuksia ja niissä käytettävien tilojen käyttöä, kun tilaisuuteen osallistuu tai käyttää yli 10 henkilöä.
  • Rajoitetaan tartuntatautilain 58§:n ja 58d§:n mukaisin hallintopäätöksin alueellisesti ja toiminnallisesti rajatuissa ulkotiloissa järjestettäviä massakonsertteja ja niissä käytettävien ulkotilojen käyttöä, kun istumapaikkoja ei ole määritelty.
  • Rajoitetaan tartuntatautilain 58§:n ja 58d§:n mukaisin hallintopäätöksin aikuisten joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan ja kontaktilajien harrastamiseen käytettävien sisätilojen käyttöä.
  • Rajoitetaan tartuntatautilain 58§:n ja 58d§:n mukaisin hallintopäätöksin hengellisiin kokoontumisiin käytettävien sisätilojen käyttöä.
  • Rajoitetaan tartuntatautilain 58§:n ja 58d§:n mukaisin hallintopäätöksin alueellisesti ja toiminnallisesti rajatuissa urheilukatsomoissa seurattavia tilaisuuksia ja ulkourheilukatsomotilojen käyttöä, kun istumapaikkoja ei ole määritelty.
  • Rajoitetaan tartuntatautilain 58d§:n mukaisin hallintopäätöksin yöpymistä edellyttävien leirien ja kurssien sisätilojen käyttöä sitä osin kuin ne kuuluvat säännöksen soveltamisalaan, ja annetaan tilojen käyttäjille niiden terveysturvallista käyttöä koskevat tarkennetut suositukset OKM:n suosituksiin perustuen.
─ Tällä viestillä haluamme kertoa jo etukäteen alueemme toimijoille, että myös tiloja koskevia Avin rajoituspäätöksiä saattaa olla tulossa ensi viikon aikana.

Tilannekuvaryhmä kokoontuu uudelleen 7.12.21, jolloin saadaan lisätietoa, milloin mahdolliset rajoitukset tiloihin voisivat tulla käyttöön ja mitä lisätietoja aluehallintavirasto vielä tarvitsee päätöksensä tueksi.
 
Mutta koronapassilla voisi rajoitukset kuitenkin kiertää edelleen?

Eiköhän, vaikka tosin ei ole erikseen mainittu tuossa tilannekuvassa.

Mutta niin, onko ne vielä määritelty erikseen että mihin muuhun sitä koronapassia voi käyttää mahdollisesti, kun ne puhuivat siitä käytön laajentamisesta mutta tuliko se vielä vai vielä vaiheessa?
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän, vaikka tosin ei ole erikseen mainittu tuossa tilannekuvassa.

Mutta niin, onko ne vielä määritelty erikseen että mihin muuhun sitä koronapassia voi käyttää mahdollisesti, kun ne puhuivat siitä käytön laajentamisesta mutta tuliko se vielä vai vielä vaiheessa?
Kuka näistä kartalla pysyy.. :)

Tänä talvena tulee kyllä vielä sekin hetki, ettei noihin tapahtumiin pääse edes passilla. Sanokaa mun sanoneen.
 
Ja ilmeisesti myös ovat antamassa modernaa alle 30v miehille taas kun kolmannet rokotukset aloitetaan?




Niin esimerkiksi minulla oli ensimmäinen rokote modernaa -> toinen pfizer (oli juuri tullut voimaan se että alle 30v miehille ei anneta modernaa), eli odotellaanko nyt kauhulla että kolmas rokote sitten taas modernaa ja kohonnut riski sydänlihastulehdukseen (ei tuossa uutisessa mainita sitä, mutta mihin se riski häviäisi kolmannessa rokotuksessa)?

Taitaa vain olla niin, että modernaa ei olla sitten annettu tarpeeksi ja nyt varastot vanhenemassa ja yrittävät käyttää kaiken...
Minusta tuossa jutussa kyllä sanottiin selvästi, että alle 30v miehille ei anneta Modernaa, mutta muille ryhmille annetaan.

Sydäntulehdusriski on myös Pfizerillakin, mutta Modernalla se on ilmeisesti hieman suurempi.
 
Kyllä ne vain temput keksii ja näyttää jotenkin toimivan myös


Toivottavasti moisiin tapauksiin joku rangaistus keksitään (ellei ole jo?), epätervettä menoa. Kun se on ilmeisesti niin vaikeaa rokotukset hankkia, niin sitten pitää ilmeisesti lainvastaisesti (eiköhän!) alkaa toimimaan.
 
Kuka näistä kartalla pysyy.. :)

Tänä talvena tulee kyllä vielä sekin hetki, ettei noihin tapahtumiin pääse edes passilla. Sanokaa mun sanoneen.
Nämä ennusteesi ovat aiemminkin menneet metsään. Niin menee myös tämä. En usko että yhteiskuntaa tullaan enää suomessa sulkemaan. Passin käyttöä tullaan muutenkin laajentamaan niin pitkään kuin on tarpeen.

THL:n ennuste oli että tautihuippu osuisi joulun aikoihin. Muutenkin nämä tartuntahuiput tulevat ja menevät aaltoina vaikka aaltohuippu tulisi myöhemmin.
 
Kyllä ne vain temput keksii ja näyttää jotenkin toimivan myös


Toivottavasti moisiin tapauksiin joku rangaistus keksitään (ellei ole jo?), epätervettä menoa. Kun se on ilmeisesti niin vaikeaa rokotukset hankkia, niin sitten pitää ilmeisesti lainvastaisesti (eiköhän!) alkaa toimimaan.
Miten ajattelit valvoa asiaa, jokaisesta yrityksestä virkavalta paikalle? Mahtaisi olla poliiseilla Helsingissä pieni kiire viikonloppuisin. Onneksi täällä Kainuun perämetsissä ei moista ongelmaa ole.
 
Nämä ennusteesi ovat aiemminkin menneet metsään. Niin menee myös tämä. En usko että yhteiskuntaa tullaan enää suomessa sulkemaan. Passin käyttöä tullaan muutenkin laajentamaan niin pitkään kuin on tarpeen.

THL:n ennuste oli että tautihuippu osuisi joulun aikoihin. Muutenkin nämä tartuntahuiput tulevat ja menevät aaltoina vaikka aaltohuippu tulisi myöhemmin.
Toivottavasti olet oikeassa. Kuten tuossa on ollut kirjoittelua, niin rajoitukset on se merkittävä kuluerä. Muut kulut ovat suhteessa aika merkityksettömiä. Jostain tuli vastaan se 2 mrd, niin sillä saisi teoriassa yli puoli miljoonaa tehohoitovuorokautta tai melkein sata miljoonaa rokotetta.
 
Eihän se sairaalakuormitus voisi mitenkään olla samalla tasolla kuin nyt, jos rokottamattomia olisi vain 1,5% :D Siellä sairaalassa olisi huomattavasti vähemmän porukkaa. Niinkuin sinulle on yritetty jo sata kertaa sanoa. Jolloin rajoituksia ei tarvittaisi.

Laitatko linkkiä Nohynekin lausuntoon, missä hän sanoo, että rokotettuja olisi syytä rajoittaa?

Juurihan minä laitoin linkin, jossa todetaan epidemian leviävän rokotettujen keskuudessa. Tällöin sairaalakuormitus ei pysy alhaisena rokotustilanteesta riippumatta. Mutta keskustelu kiertää nyt kehää, kutem varmasti itsekin huomaat. Minä vetoan aukteriteettiin ja terveeseen järkeen, sinä uskomukseesi siitä, että rokotteet yksin riittävät laumasuojaan. Näitä kantoja on turha toistaa loputtomiin.

Viimeiseen en edes viitsi vastata, kun sillä ei ole mitään tekemistä koronan kanssa.

Jäit kiinni siitä, että 30 % on mielestäsi merkittävä osuus vaiika toisin väitit ja aloit leikkiä tyhmää.
 
Omikronin leviämistahti alkaa näyttämään todella huolestuttavalta niin Etelä-Afrikan kuin muun maailman osalta. Etelä-Afrikassa potilasmäärät ovat voimakkaassa kasvussa ja yhä useampi testitulos on positiivinen. Itse en olisi vielä viikko sitten osannut uskoa sitä, että se olisi levinnyt niin moneen Euroopan maahan sekä Suomeen jo tässä vaiheessa.
 
Jäit kiinni siitä, että 30 % on mielestäsi merkittävä osuus vaiika toisin väitit ja aloit leikkiä tyhmää.

Okei, heitä sä 1% palkastasi mulle, vaikka kuukausittain.

Ai kaikki on merkittäviä osuuksia ja koskaan ei ole syytä priorisoida?
 
Okei, heitä sä 1% palkastasi mulle, vaikka kuukausittain.

Ai kaikki on merkittäviä osuuksia ja koskaan ei ole syytä priorisoida?

Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että 30 % osuus ei ole merkittävä sairaalakuormituksen osuus?

Entä 50 %, 67 % tai 83 %?
 
Väännetään ihan alusta asti rautalangasta, kun homma on katkennut pahasti vastaamattomuuteen:
ExtraEvil6666 hoki pitkään sitä, että rokotetut ovat ongelma, koska he aiheuttavat 70 % sairaalakuormituksesta ja heitä on vain 15 % väestöstä. Otin hypoteettisen tilanteen, jossa 1,5 % väestöstä on rokottamattomia, jolloin he aiheuttavat (samoilla suhteilla kuin nyt) noin 16 % sairaalakuormituksesta. Huomatkaa, että ExtraEvil6666 ei ole pitänyt absoluuttisia lukuja ongelmana, vaan nimenomaan suhteellisia. Minulla oli tähän kaksi kysymystä (kirjoitettuna samaan kysymykseen): onko rokottamattomat edelleen ongelma ja pitäisikö myös rokotettuja rajoittaa.

Väännetään lisää rautalankaa (uudestaan): Epidemia kasvaa kunnes sairaalat alkavat olla kuormituksella, koska muu ei aiheuta ihmisten käytöksessä muutosta (johtuen kuormituksesta tai rajoituksista, aivan sama kummasta). Jos siis ajattelee, että sairaalassa olisi nyt 100 ihmistä, niin ajan kanssa niitä on saman verran kuin nytkin. Oletko nyt aivan varma, että rajoituksia ei tosiaan tarvita?

Aivan. Eli kysymykseesi koskee hypoteettista tulevaisuutta, jossa rokotettujen sairaalakuormitus nousee rokottamattomien tasolle. Ja pitääkö silloin rokottamattomiakin rajoittaa. Ja minä kun laskin laskuja havaitun todellisuuden perusteella.

Jos rokotettujen sairaalakuorma nousee rokottamattomien tasolle, niin sitten rajoituksia rokotetuille pitää harkita tietysti uudestaan. Nykyisellä rokotuskattavuudella tosin siinä vaiheessa rokottamattomien absoluuttiset luvut ovat nousseet jo niin korkeiksi, että terveydenhuolto on erittäin vakavasti kuormittunut.
 
Viimeksi muokattu:
Omikronin leviämistahti alkaa näyttämään todella huolestuttavalta niin Etelä-Afrikan kuin muun maailman osalta. Etelä-Afrikassa potilasmäärät ovat voimakkaassa kasvussa ja yhä useampi testitulos on positiivinen. Itse en olisi vielä viikko sitten osannut uskoa sitä, että se olisi levinnyt niin moneen Euroopan maahan sekä Suomeen jo tässä vaiheessa.

Kerros nyt omin sanoin, että miten se ei olisi levinnyt jo hyvän aikaa sitten? Vähäoireiset ei kiinnosta ketään ja ihmiset liikkuu. Variantti on ollut Suomessa ennen kuin tavis oppi kreikkalaisen aakkosen "omikron" olemassaolosta.

Jos on huolestuvaa sorttia niin tuolla on ihan varmasti jossain muunnos, josta et edes halua tietää ja se leviää tai on leviämättä ihan riippumatta tiedosta.
 
Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että 30 % osuus ei ole merkittävä sairaalakuormituksen osuus?

Entä 50 %, 67 % tai 83 %?
Eipä se 30% nyt niin suurensuuri ole. Sehän on alle kolmasosa. Riippuu toki tilanteesta ja asiasta. Jos ajattelee sairaalakuormitusta 30/70 jaolla ja kumman osuuden pienentäminen on tämän hetkisen tiedon mukaan helpompaa, nopeampaa ja edullisempaa niin kyllä minä lähtisin tuosta merkittävämmästä, 70% osasta liikkeelle. Tuon merkittävämmän 70% osuuden pienentämisen keinon kustannuksetkin on melko tarkkaan tiedossa ja itseasiassa siihen on varauduttu jo jos se vaan kelpaisi ihmisille. Ainakin tämänhetkisen tietämyksen mukaan tuota pienempää 30% osuutta on paljon hitaampi ja vaikeampi tuosta vielä pienentää. Toki siihenkin on hyvä pyrkiä.
 
Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että 30 % osuus ei ole merkittävä sairaalakuormituksen osuus?

Entä 50 %, 67 % tai 83 %?

Rokotekattavuuden noustessa rokotettujen prosentuaalinen osuus kasvaa, mutta kokonaiskuormitus taasen putoaa. Joten vaikka jos, siellä olisi 100% rokotettuja (joka tarkoittaisi että 100% populaatiosta olisi rokotettu), niin kokonaismäärällisesti hoidossa olisi huomattavasti vähemmän ihmisiä. Pitää katsoa myös niiden lukujen taakse. Ei tätä nyt niin vaikea ole ymmärtää.
 
Eipä se 30% nyt niin suurensuuri ole. Sehän on alle kolmasosa. Riippuu toki tilanteesta ja asiasta. Jos ajattelee sairaalakuormitusta 30/70 jaolla ja kumman osuuden pienentäminen on tämän hetkisen tiedon mukaan helpompaa, nopeampaa ja edullisempaa niin kyllä minä lähtisin tuosta merkittävämmästä, 70% osasta liikkeelle. Tuon merkittävämmän 70% osuuden pienentämisen keinon kustannuksetkin on melko tarkkaan tiedossa ja itseasiassa siihen on varauduttu jo jos se vaan kelpaisi ihmisille. Ainakin tämänhetkisen tietämyksen mukaan tuota pienempää 30% osuutta on paljon hitaampi ja vaikeampi tuosta vielä pienentää. Toki siihenkin on hyvä pyrkiä.

Totta kai sairaalakuormitusta on halvempi vähentää kohdistamalla rajoitustoimet rokotettuihin. En ole missään kieltänyt tätä. Tämä toimi on kuitenkin monesta edellä selitetystä syystä syrjivä.

Rokotekattavuuden noustessa rokotettujen prosentuaalinen osuus kasvaa, mutta kokonaiskuormitus taasen putoaa. Joten vaikka jos, siellä olisi 100% rokotettuja (joka tarkoittaisi että 100% populaatiosta olisi rokotettu), niin kokonaismäärällisesti hoidossa olisi huomattavasti vähemmän ihmisiä. Pitää katsoa myös niiden lukujen taakse. Ei tätä nyt niin vaikea ole ymmärtää.

Ymmärrän, että et osaa nähdä nykytilannetta pidemmälle, vaikka hienosti yritätkin katsoa lukujen taakse.
 
Omikronin leviämistahti alkaa näyttämään todella huolestuttavalta niin Etelä-Afrikan kuin muun maailman osalta. Etelä-Afrikassa potilasmäärät ovat voimakkaassa kasvussa ja yhä useampi testitulos on positiivinen. Itse en olisi vielä viikko sitten osannut uskoa sitä, että se olisi levinnyt niin moneen Euroopan maahan sekä Suomeen jo tässä vaiheessa.
Taisi olla tämän hetkisen tiedon mukaan ensimmainen omikron tapus jo 9. marraskuuta. Onhan sillä ollut kohta 4 viikkoa aikaa jo levitäkin.
Totta kai sairaalakuormitusta on halvempi vähentää kohdistamalla rajoitustoimet rokotettuihin. En ole missään kieltänyt tätä. Tämä toimi on kuitenkin monesta edellä selitetystä syystä syrjivä.
Minkälaisia keinoja ajattelisit tuohon rokotettujen rajoitustoimiin käyttää? Miten arvioit sen kustannuksia verrattuna esim. vielä rokottamattomien rokottamiseen?
 
Ymmärrän, että et osaa nähdä nykytilannetta pidemmälle, vaikka hienosti yritätkin katsoa lukujen taakse.

Ratkaisusi olisi siis, että turha rokottaa kun joudutaan kuitenkin lopulta ottamaan rajummat keinot käyttöön? Isommalla rokotekattavuudella voidaan selvitä lievemmillä rajoitustoimilla, ja on edemmän pelivaraa säätää niitä. Tässä on nyt edelleen ihmisillä aika paljon henkilökohtaista vastuuta siitä, miten toimivat tässä tilanteessa (sekä rokotetuilla että rokottamattomilla). Valitettavasti en omista kristallipalloa.
 
Rokotekattavuuden noustessa rokotettujen prosentuaalinen osuus kasvaa, mutta kokonaiskuormitus taasen putoaa. Joten vaikka jos, siellä olisi 100% rokotettuja (joka tarkoittaisi että 100% populaatiosta olisi rokotettu), niin kokonaismäärällisesti hoidossa olisi huomattavasti vähemmän ihmisiä. Pitää katsoa myös niiden lukujen taakse. Ei tätä nyt niin vaikea ole ymmärtää.
Tuskin. Olisi se jo laskenut, mutta mitään sen suuntaisia merkkejä ei ole. Luultavasti rokote on jo menettänyt tehonsa nykyisiä mutaatioita vastaan. Tilanne alkaa olla sama kuin piikitettäisiin edellisen vuoden influenssarokotteita vain sen takia, että eivät jää varastoon.

Rajoitukset tulee ja 3. ja 4. rokotukset. Tätä on elämä nyt.
 
Tuskin. Olisi se jo laskenut, mutta mitään sen suuntaisia merkkejä ei ole. Luultavasti rokote on jo menettänyt tehonsa nykyisiä mutaatioita vastaan. Tilanne alkaa olla sama kuin piikitettäisiin edellisen vuoden influenssarokotteita vain sen takia, että eivät jää varastoon.

Rajoitukset tulee ja 3. ja 4. rokotukset. Tätä on elämä nyt.

? Se näkyy jo niistä sinun aiemmin postaamistasi luvuista, että rokottamattomien osuus sairaalahoidossa on suhteettoman iso. On hyvinkin mahdollista että joudutaan kehittämään ja ottamaan lisää rokotteita, mutta parempi vaihtoehto se on kuin pistää ravintolat ym pysyvästi kiinni/rajoitusten alle.
 
? Se näkyy jo niistä sinun aiemmin postaamistasi luvuista, että rokottamattomien osuus sairaalahoidossa on suhteettoman iso. On hyvinkin mahdollista että joudutaan kehittämään ja ottamaan lisää rokotteita, mutta parempi vaihtoehto se on kuin pistää ravintolat ym pysyvästi kiinni/rajoitusten alle.
Eikä näy. Rokotettujen määrä tehohoidossa on tällä hetkellä pienempi, mutta rokotettujen osuus kasvaa koko ajan. Koronarokote ei ole kertarokote ja on itsestään selvää, että se menettää tehoa koko ajan.
Se ei ole lääke rajoituksiin.

Suomen luvuilla on ihan turha tehdä mitään johtopäätöksiä. Otanta on ihan naurettavan pieni mihinkään hypoteesiin jota soveltaa koko väestöön.

Ihmiset vaati rajoituksia keväällä 2020 ja nyt niitä on. :/
 
Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että 30 % osuus ei ole merkittävä sairaalakuormituksen osuus?

Entä 50 %, 67 % tai 83 %?

Sinähän tuon testin kehitit, nyt 'Jäit kiinni siitä, että 30 1 % on mielestäsi merkittävä osuus vaiika toisin väitit ja aloit leikkiä tyhmää.'
Tai ehkä sinun täytyy vähän vielä jatkokehittää testiäsi.

Onhan se, ei vain yhtä merkittävä kuin 70%, eikä yhtä helposti vähennettävissä. Jos minulla olisi saunassa ikkuna auki talvella ja 15% pinta-alasta tuottaisi 70% lämmityskustannuksista, niin ehkä minä kuitenkin sulkisin sen. Se ei tarkoita, etteikö sitä 85% osuutta missä ikkunat kiinni (saunan ikkunan sulkemisen jälkeen 100%-osuutta) kannattaisi myös tarkastella, etenkin, kun pakkanen kiristyy, mutta...

Ymmärrän, että et osaa nähdä nykytilannetta pidemmälle, vaikka hienosti yritätkin katsoa lukujen taakse.

Olet kyllä veijari, ensin vaadit pikkutarkkaan vastausta skenaarioosi, joka 0s aikajänteellä, ja buusterit ei kuulu skenaarioon, mutta sitten vittuilet, kun 'skenaariotasi' seurataan, että ei osata nähdä nykytilannetta pidemmälle. On varmaan helppo voittaa argumentit, kun ensin määrittää mitä saa puhua.
 
Tuskin. Olisi se jo laskenut, mutta mitään sen suuntaisia merkkejä ei ole. Luultavasti rokote on jo menettänyt tehonsa nykyisiä mutaatioita vastaan. Tilanne alkaa olla sama kuin piikitettäisiin edellisen vuoden influenssarokotteita vain sen takia, että eivät jää varastoon.

Onhan sairaalakuormitus suhteessa laskenut kun kerran tautikuorma on kasvanut merkittävästi mutta sairaalakuormituksen nousu on pysähtynyt. Toistaiseksi mikään ei vielä osoita että rokotteen teho vakavaa tautia vastaan olisi laskenut. Teho leviämistä vastaan on enemmän tapetilla, mutta tauti kiertää rokottamattomista jo sen 30-50% tänä talvena deltallakin, joten ei tuo muuta ratkaisuskenaarioita tai rokottamattomien taudin kohtaamista juurikaan. Ehkä vähän isompi osuus kohtaa vielä taudin jo tällä talvikaudella eikä vasta seuraavilla.

Edellisen vuoden influenssavarastohan voi olla ihan yhtä kuranttia kamaa kuin tämän vuotinenkin. Riippuu mikä variantti tulee ja koska noita on kait joku vajaa kymmenen ja rokote suojaa 3-4 varianttia vastaan (plus jonkin verran ristisuojaa) niin osumia tulee joskus vahingossakin.
 
Laitoit ilmeisesti väärän kohdan videosta. Tuossa ei ainakaan puhunut "STM:n valmistelemia ja perustelemia lakeja käytetään "keppinä" saamaan ihmiset hakemaan vapaaehtoinen rokote vastoin perustuslain 23 § määriteltyjä perusteita laeille. "
Oliko tuo missä kohtaa?
Oliko sinulla sitä oikeaa kohtaa tuosta ohjelmasta? Olit ilmeisesti epähuomiossa leikannut väärän kohdan. Tuossa ei ollut muuta kuin tuo keppi sana. Varsinkin tuo perustuslaista puhuminen kiinnostaisi kuulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 410
Viestejä
4 927 835
Jäsenet
79 364
Uusin jäsen
Lehkis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom