Sieltähän se tuli. Pisteet Salmiselle suoraselkäisyydestä!
Salminen myös peräänkuuluttaa varovaisuusperiaatetta lasten rokottamisen suhteen, jotta mahdollisten haittavaikutusten riskeistä on saadaan selvyys.
yle.fi
Tänään tästä olikin puhetta. Olin väärässä. Rajoitukset on lainvastaisia. Perustuslain 23 § sanoo ihan selvästi, että
23 § (4.11.2011/1112)
Perusoikeudet poikkeusoloissa
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat
Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.
Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.
noh laissa säädetyt poikkeusolot löytyvät valmiuslain 3 § kohdalta:
3 §
Poikkeusolojen määritelmä
5) vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.
Väliaikaisten rajoitusten perusteet on taas kirjattu tartuntatautilain väliaikaisiin pykäliin. Kokoontumisrajoitukset ja rajoitukset elinkeinonharjoittamista kohtaan on perusteltu seuraavilla tavoilla:
58 §
Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet
Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi
58 a § (31.5.2021/447)
Ravitsemisliikkeiden toiminnan väliaikainen rajoittaminen tartuntataudin leviämisen estämiseksi
Edellä 2–4 momentin nojalla säädettyjen rajoitusten on oltava välttämättömiä yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi niillä alueilla ja ravitsemisliikkeissä, joita ne koskevat.
58 b § (31.5.2021/447)
Ravitsemisliikkeiden valvonta ja rajoitusten edellytysten seuranta
Valtioneuvoston on tarkoin seurattava, ovatko 58 a §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetut rajoitusten edellytykset edelleen voimassa. Jos edellytykset eivät enää täyty, on valtioneuvoston viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin 58 a §:n ja siihen liittyvien säännösten kumoamiseksi. Jos 58 a §:n 2–4 momentin nojalla säädetyt rajoitukset eivät enää ole välttämättömiä joillain alueilla tai säädetyssä laajuudessa, valtioneuvoston on viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi.
58 i § (15.10.2021/876)
EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallinen käyttö
Asetuksen antamisen edellytyksenä on, että covid-19-rokotusohjelman vaikuttavuuden yllättävän ja merkittävän heikentymisen vuoksi on ilmeistä, ettei pelkkä 1 momentissa säädetty todistuksen esittämisedellytys estä riittävällä tavalla covid-19-taudin leviämistä, ja että se on taudin leviämisen sekä väestön terveyden vaarantavan vakavan terveydenhuollon ylikuormittumisen estämiseksi joko valtakunnallisesti tai tietyllä alueella välttämätöntä.
Ja ylläolevat lisäykset 58 § ovat olemassa vain tuon perustuslain 23 § soveltamisen takia.
Rajoitukset ovat laittomia. Rokote ei estä tartuntuntaa tai tartunnan kantajaa levittämästä tautia. Rajoitukset ovat olemassa vain, jotta hallitus ei menetä kasvojaan tämän vitun fiaskon takia. Itse tauti taas ei ole millään tavalla perusteltavissa valmiuslaissa määriltyyn vaikutuksiltaan
erityisen vakavaan suuronnettomuutta vastaavaan hyvin laajalle levinneeseen vaaralliseen tartuntatautiin.
Kyllä tässä on tuulet kääntymässä vihdoin. Oikein tuli hyvä mieli.