Väitteesi sisälsi tarttumisen lisäksi myös vaikutuksen. Artikkelisi viittaisi, että näin ei ole.
...joo, sitä 'covid tarttuu myös kilpatasolla urheileviin' on täällä varmaan mehusteltu, kun täällä ollut jotain postauksia siitä, kun on kausi / ura päättynyt siihen ei niin kepeään covidiin rokotevastaisilla urheilijoilla.
Mielestäni en ole väittänyt, että huippu-urheilijalla vaikutukset ovat erilaisia sen takia, että ovat huippu-urheilijoita, mutta esitin kyllä, että:
Koronavirus on jokaiselle sama. Se aiheuttaa jokaisessa erilaiset oireet. Jos kehossa on vaikkapa tulehduksia tai keuhkot ja sydän ovat rasittuneet kovasta treenaamisesta, niin silloin on mahdollista, että virus aiheuttaa todennäköisemmin vakavia oireitakin.
Ja, kun tiivistin toiselle käyttäjälle tämän keskustelun kontekstin, niin viittasin tällä tuohon yllä olevaan:
Ja siihen minä tarjosin vastineeksi sitä, että huippu-urheilijat, kuten NHL pelaajat ja triathlonistit treenaavat ja kisaavat niin paljon, että keho voi olla alttiimpi sairastumiselle ja sen vaikutuksille. Tarjosin myös tutkimusta, jossa osoitetaan, että huippu-urheilijat ovat alttiimpia hengitystieinfektioille.
Noita nyt ei varmaan väitteiksi voi tulkita. Yleensä kirjoitan lauseeseen "Väitän" jos oikeasti väitän jotain. Korkeintaan olen väittänyt, että se
voi olla mahdollista, että kovan treenin ja kisaamisen takia on korostunut alttius vaikutuksille. Tähän tosin sisältyy aikaisemman viestin tarkennus tulehduksista ja rasituksesta.
Tässä vähän siitä samasta artikkelista jotain niistä vaikutuksistakin:
"Psyykkinen stressi ja unen puute heikentävät vastustuskykyä. Urheilija kokee monenlaista psyykkistä stressiä tavoitellessaan menestystä. Taloudellinen epävarmuus sekä haasteet yksityiselämässä ja terveydentilassa lisäävät stressiä. Myös julkisuus ja sosiaalinen media kuormittavat urheilijaa (pdf tiedoston taulukko 1)."
"Stressaantuneella henkilöllä oli viisinkertainen riski infektoitua kokeellisesta rinovirusaltistuksesta ja
kaksinkertainen riski kehittää oireinen hengitystieinfektio (16). Laaja 27 tutkimuksen meta-analyysi vahvisti positiivisen yhteyden psyykkisen stressin ja infektioalttiuden välillä (17). Yhdentoista tutkimuksen meta-analyysi osoitti psyykkisen stressin huonontavan spesifistä vasta-ainemuodostusta influenssarokotuksen jälkeen (18).
Rekisteritutkimuksessa stressihäiriö suurensi riskiä sairastua vakavaan infektioon kahdeksan vuoden seurannassa (19)."
Jos väität minun väittäneen jotain, niin lainaa sitä kohtaa viestissäni foorumin "lainaus" toiminnolla, niin minulle ei jää epäselväksi mitä olen väittänyt.
Niillä viittauksilla esim. NHL pelaajiin ja sydänlihastulehduksiin on joskus yritetty perustella sitä, että huippu- tai kilpaurheilijatkin olisivat yhtä alttiita infektioille ja vakaville oireille kuin muu väestö tai nuoret ja terveet. Ne on usein otettu esille, kun on kyseenalaistettu nuorten ja terveiden matalampaa todennäköisyyttä mm. vakaviin oireisiin, sairaalahoitoon ja kuolemaan. On siis koitettu perustella, että koska NHL pelaajakin voi saada vakavia oireita, niin tavallinen terve ihminenkin on yhtä suuressa vaarassa. Näin ei mielestäni ole, koska huippu- ja kilpaurheilijoilla voi olla korostunut riski infektioihin ja vakavampiin oireisiin, koska he kokevat paljon stressiä tavoitellessaan menestystä ja harjoittelevat niin kovaa, että kehossa voi olla rasitus- ja tulehdustiloja.
Tästä saatiinkin listaan yksi uusi infektioalttiuteen ja vakavien oireiden syntymiseen vaikuttava yksilöllinen tekijä: stressi