Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Älä huoli, minulle olet vain numero. Niin on se narkoleptinen kaverisikin. Hänen kärsimyksensä pelasti paljon useamman samalta. Arpa osuu valitettavasti jollekin mutta sentään harvemmille. Numeropeliä.

Miksi otat asian noin henkilökohtaisesti että oikein pitää erikseen mainita (kahdesti) että "numeropeliä". Ei mua sun terveys kiinnosta?:kahvi:

Sitähän se on, heikot ja vanhat kuolee ensin, lopulta heikko ja vanha kuolee vaikka olisi kolme rokotetta.

Itse pidän hlökohtaisesti "rokotemyönteisiä" hyväuskoisina lampaina mitkä ei osaa ajatella omilla aivoillaan ja uskovat että se valkoinen pilleri/pikki on jokin ihmelääke mikä parantaa kaikesta

Nyt taisit luoda olkiukon, jota yrität piestä.

Täällä tosimaailmassa rokotteet laskevat riskiä vakavalla taudille todella huomattavasti. Näkyy Suomenkin sairaalatilastoista.

Itse pidän hlökohtaisesti "rokotemyönteisiä" hyväuskoisina lampaina mitkä ei osaa ajatella omilla aivoillaan ja uskovat että se valkoinen pilleri/pikki on jokin ihmelääke mikä parantaa kaikesta
Onko kaikki rokotteen ottaneet mielestäsi näitä lampaita ja rokotemyönteisiä? Eiköhän siihenkin joukkoon mahdu kaikenlaista ryhmää. Monet ottaa rokotteen että pääsee reissuun tai ylipäätään helpommalla. Kuten jos matkustat vaikka Afrikkaan niin tietyt piikit vaan otetaan eikä niitä ihmetellä sen enempää. Tai ei haluta että mikroyrityksen toiminta kyrvähtää kun yrittäjä potee 'nuhaa' viikkokaupalla.
Oma motiivini on se että haluaisin että tämä skeida loppuis joskus. En näe oikein muutakaan reittiä. Omasta näkökulmastani rokottamattomat vain turhaan pitkittää tätä kaikkien muidenkin osalta pelkojensa vuoksi.

Ei hyvä kunto ja normipainokaan ole mitään 'ihmelääkkeitä kaikkeen'.
Mulla ei ole muita rokotteita voimassa, olen normipainoinen ja ok kuntoinen, enkä ole sairastanut koskaan influenssaa enkä keuhkokuumetta tai edes -putkentulehdusta.
Aivoton lammas siis.

Onko kaikki rokotteen ottaneet mielestäsi näitä lampaita ja rokotemyönteisiä? Eiköhän siihenkin joukkoon mahdu kaikenlaista ryhmää. Monet ottaa rokotteen että pääsee reissuun tai ylipäätään helpommalla. Kuten jos matkustat vaikka Afrikkaan niin tietyt piikit vaan otetaan eikä niitä ihmetellä sen enempää. Tai ei haluta että mikroyrityksen toiminta kyrvähtää kun yrittäjä potee 'nuhaa' viikkokaupalla.
Oma motiivini on se että haluaisin että tämä skeida loppuis joskus. En näe oikein muutakaan reittiä. Omasta näkökulmastani rokottamattomat vain turhaan pitkittää tätä kaikkien muidenkin osalta pelkojensa vuoksi.

Mulla ei ole muita rokotteita voimassa, olen normipainoinen ja ok kuntoinen, enkä ole sairastanut koskaan influenssaa enkä keuhkokuumetta tai edes -putkentulehdusta.
Aivoton lammas siis.
Offtopic: Jäykkäkouristusrokote asap. Sen voi oikeasti saada ja siihen voi kuolla.

Nyt taisit luoda olkiukon, jota yrität piestä.

Täällä tosimaailmassa rokotteet laskevat riskiä vakavalla taudille todella huomattavasti. Näkyy Suomenkin sairaalatilastoista.

Miksi sä tartut mun tekstiin, vastasin vain samalla logiikalla oman mielipiteeni, kun juuri puhuttiin syyllistämisestä niin sehän alkoi taas välittömästi ja samalla vihjaillaan että seuraan jotain ryssäntrollien ohjeita vaikka sillä ei ole koko oman päätökseni kanssa mitään tekemistä. En seuraa asiasta olevia uutisia edes lehdistä koska kaikilla on vain oma (sama) näkemys asiasta. Katson faktat faktoina thl sivuilta ja sen mukaan teen päätkökseni.

Viisaampaa se olisi ottaa ihan itsesikin kannalta ja samalla vähentäisit riskiä levittää tartuntaa eteenpäin mahdollisesti vaikka riskiryhmään kuuluvalle. Itse pidän hlökohtaisesti "rokotevastaisia" ryssätrollien harhaanjohtamina hyväuskoisina hölmöinä

Aivoton lammas siis.

Ei ole, alkuperäinen viestini mitä lainasit oli vastauksena hörhölle joka väitti mua ryssätrolliksi, irroitit sen asiayhteydestä ja käänsit asian päinvastoin...

Viisaampaa se olisi ottaa ihan itsesikin kannalta ja samalla vähentäisit riskiä levittää tartuntaa eteenpäin mahdollisesti vaikka riskiryhmään kuuluvalle. Itse pidän hlökohtaisesti "rokotevastaisia" ryssätrollien harhaanjohtamina hyväuskoisina hölmöinä

Miksi sä tartut mun tekstiin, vastasin vain samalla logiikalla oman mielipiteeni, kun juuri puhuttiin syyllistämisestä niin sehän alkoi taas välittömästi ja samalla vihjaillaan että seuraan jotain ryssäntrollien ohjeita vaikka sillä ei ole koko oman päätökseni kanssa mitään tekemistä. En seuraa asiasta olevia uutisia edes lehdistä koska kaikilla on vain oma (sama) näkemys asiasta. Katson faktat faktoina thl sivuilta ja sen mukaan teen päätkökseni.
Suosittelen seuraamaan asiantuntijoiden arvioita. He tekevät kuitenkin tätä työkseen ja otanta on varmasti laajempi ja vähemmän vinoutunut kuin se voi tällaisella "faktojen seuraamisella" ikinä olla. Lisäksi taustalla huippuälykkäitä ihmisiä jotka ovat omistaneet elämästään vuosikymmeniä tieteen tekemiselle, ei siinä yksittäisen ihmisen "faktojen seuraamisella" ole mitään jakoa arvioiden todenmukaisuuden suhteen.

Suosittelen seuraamaan asiantuntijoiden arvioita. He tekevät kuitenkin tätä työkseen ja otanta on varmasti laajempi ja vähemmän vinoutunut kuin se voi tällaisella "faktojen seuraamisella" ikinä olla. Lisäksi taustalla huippuälykkäitä ihmisiä jotka ovat omistaneet elämästään vuosikymmeniä tieteen tekemiselle, ei siinä yksittäisen ihmisen "faktojen seuraamisella" ole mitään jakoa arvioiden todenmukaisuuden suhteen.

No mutta sitähän mä teen kuten lainaamassasi tekstissäkin lukee!?

"Katson faktat faktoina thl sivuilta ja sen mukaan teen päätkökseni"

:facepalm:

Ei ole, alkuperäinen viestini mitä lainasit oli vastauksena hörhölle joka väitti mua ryssätrolliksi, irroitit sen asiayhteydestä ja käänsit asian päinvastoin...
Ei vaan pidin näitä "en tarvitse rokotetta koska olen tutkinut aihetta" - ihmisiä ryssätrollien ohjaamina hyväuskoisina hölmöinä. Perustelu: äärioikeisto-/populismipiireissä yleistä. Itäblokin maissa rokote kriittisyys yleistä. Toki sitten kaikenmaailman itseoppineet joogagurut ja käärmeöljykauppiaat julistavat rokottamattomuuden ilosanomaa. Miksi? Koska heidän toimeentulonss on riippuvainen koululääketieteen kyseenalaistamisesta. Ja muutenkin fantsuun elämänkatsomukseen se sopii.
Väitän:
-Jos tervejärkinen ihminen ilman mitään silmälaseja lähtee asiaa objektiivisesti selvittelemään, ei rokotteen ottamisen kannattavuudessa ole mitään epäselvää.
-Jos taas arviointikykyä hämärtää elämönkatsomuksellinen, poliittinen tai muu painolasti tai on vähän kallellaan "hömppähoitoihin", silloin lankeaa helpommin näihin vedätyksiin.

Ei vaan pidin näitä "en tarvitse rokotetta koska olen tutkinut aihetta" - ihmisiä ryssätrollien ohjaamina hyväuskoisina hölmöinä. Perustelu: äärioikeisto-/populismipiireissä yleistä. Itäblokin maissa rokote kriittisyys yleistä. Toki sitten kaikenmaailman itseoppineet joogagurut ja käärmeöljykauppiaat julistavat rokottamattomuuden ilosanomaa. Miksi? Koska heidän toimeentulonss on riippuvainen koululääketieteen kyseenalaistamisesta. Ja muutenkin fantsuun elämänkatsomukseen se sopii.
Väitän:
-Jos tervejärkinen ihminen ilman mitään silmälaseja lähtee asiaa objektiivisesti selvittelemään, ei rokotteen ottamisen kannattavuudessa ole mitään epäselvää.
-Jos taas arviointikykyä hämärtää elämönkatsomuksellinen, poliittinen tai muu painolasti tai on vähän kallellaan "hömppähoitoihin", silloin lankeaa helpommin näihin vedätyksiin.

Eli jos mä en tee niinkuin kaikki muut ja varsinkin kuin sinä haluat olen ryssätrolli :tup:

Upea logiikka, kerrassaan mahtava, mikä voisikaan mennä pieleen:facepalm:

Ei sitä aihetta tarvitse "tutkia" sitä varten on THL ja sieltä sivuilta löytyy kaikki tarvittava fakta asiaan, jos mun ikäluokasta sairaalaan joutuu se 0,001% niin mahdollisuus että minä perusterve ja fyysisesti hyväkuntoinen joudun sinne on olematon.

No mutta sitähän mä teen kuten lainaamassasi tekstissäkin lukee!?

"Katson faktat faktoina thl sivuilta ja sen mukaan teen päätkökseni"

:facepalm:
En varsinaisesti laskiski sinua asiantuntijaksi :D
Ei edes vaikka nimimerkissä tuo Dr. löytyy.
Sen sijaan kääntäisin katseeni vaikka eri sairaanhoitopiirien infektioylilääkäreiden puoleen.

En varsinaisesti laskiski sinua asiantuntijaksi :D
Ei edes vaikka nimimerkissä tuo Dr. löytyy.
Sen sijaan kääntäisin katseeni vaikka eri sairaanhoitopiirien infektioylilääkäreiden puoleen.

Missä mä olen väittänyt itseäni asiantuntijaksi?:hmm:

"Pfizerin ja BionTechin BNT162b2 -rokotteen kohdalla puhutaan nopeasta ja merkittävästä vasta-aineiden tason laskusta vain kuukausien kuluessa rokottamisesta, jolloin suojateho laskee noin 20 prosenttiin."

"Pfizerin ja BionTechin BNT162b2 -rokotteen kohdalla puhutaan nopeasta ja merkittävästä vasta-aineiden tason laskusta vain kuukausien kuluessa rokottamisesta, jolloin suojateho laskee noin 20 prosenttiin."

Varmaan tarkoittaa kolmatta rokotetta jossain vaiheessa tai säännöllisiä rokotuksia esim. influenssapiikin yhteydessä.

(Siis meille määkiville lampaille. Kovat jäbät eivät mitään rokotteita tietenkään tarvitse, eikä heillä ole mitään tarvetta ottaa muidenkaan terveyttä huomioon.)

Jätit tämän kuitenkin pois viestistäsi?
"Rokote antaa tutkimuksen mukaan yhä suojan covid-19 -taudin vakavaa ja sairaalahoitoa vaativaa muotoa vastaan. "

Faktat THL:n sivulla on, että rokote suojaa tehokkaasti vakavalta taudilta. Toki voi olla, että sinä et sairastuisi vakavasti, mutta sitäpä ei kukaan voi etukäteen tietää.

Äskenhän oli yksi uutinen missä spekuloitiin sitä, että kannattaisiko kahdesti rokotetun pyrkiä hankkimaan korona. Säästyisi suurella todennäköisyydellä vakavalta taudilta, mutta saisi pidemmän suojan.

Faktat THL:n sivulla on, että rokote suojaa tehokkaasti vakavalta taudilta. Toki voi olla, että sinä et sairastuisi vakavasti, mutta sitäpä ei kukaan voi etukäteen tietää.
Kyllä ja puhun koko ajan itsestäni, mahdollisuus siihen että saan vakavan koronan on olematon.

Toki on hyvinkin mahdollista että saan vakavan koronan, mutta niin se on mahdollista myös rokotettuna niin tai näin, rokotetta en ota.

Kyllä ja puhun koko ajan itsestäni, mahdollisuus siihen että saan vakavan koronan on olematon.

Toki on hyvinkin mahdollista että saan vakavan koronan, mutta niin se on mahdollista myös rokotettuna niin tai näin, rokotetta en ota.
Tätä lukiessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin saada vakava korona rokottamattomana ja varmasti joudut teholle :tup:

Näin on monelle koronan saaneelle juuri tapahtunut. Sairaalan sängyllä anellaan rokotetta, vaikka myöhäistä se jo on. Todennäköisesti moni rokotteen kiertäjä ja kotona sairastava kiroaa myös typeryyttään, vaikka korona ei sairaalan asti veisikään.
Jos valita saisi niin eiköhän moni ottaisi arkun ennemmin kuin pysyvän "lobotomian"...
Ja jos valtio ei sitä rokotetta aja, huutaa vielä isompi porukka "uhreja" päitä vadille. Ulina ei lopu koskaan mutta ihmisiä pitäisi pelastaa. Se on numeropeliä,
Kyllähän sitä ajaa saa, mutta ajamisessa olisi suotavaa pysytellä faktoissa eikä yrittää tuputtaa omaa agendaa mahdollisesti jopa valheellisilla argumenteilla. Hetki sitten oli ehdottoman suotavaa ottaa alle 30v:nä rokutukset ja kappas kun nyt ei suostuta monissa maissa tyrkkään 2. piikkinä modernaa koska haittavaikutukset... Miksei ihan suoraan sanota että tuon ikäiset eivät rokotetta käytännössä tartte, ottaa voi ja ottamalla keskimäärin _ennenkaikkea_ auttaa muita kuin itseään, ei tämä nyt näin vaikeaa voi olla pysyä totuudessa agendaa ajaessa.

Sen sijaan rakennellaan kaikkia hiton matkustuskieltoon verrattavia himmeleitä jos ei ole rokotteita eli ikäänkuin ajetaan väkisin käärmettä pyssyyn (ei koske siis vain Suomea vaan koko maailmaa).

Suomessa ihmisillä on yhä kategorinen oikeus olla tyhmiä ja itsekkäitä. Heillä on täysi oikeus kieltäytyä rokotteista, joista on hyötyä heidän oman terveytensä osalta, sekä hyötyä kaikkien muidenkin terveyden osalta. Tätä oikeutta tuskin otetaan pois, joten sen kanssa pitää vain elää. Suurin osa on ne piikit onneksi jo ottaneet ja siksi tilanne on niin hyvä kuin se on. Tohtorikukat ovat siivelläeläjiä, ja yhteiskunta pitää heistäkin huolen jos päätyvät hengityskoneeseen omaa tyhmyyttään. Toivottavasti eivät päädy niin säästyy ne koneet muuhun käyttöön.

"Rokote antaa tutkimuksen mukaan yhä suojan covid-19 -taudin vakavaa ja sairaalahoitoa vaativaa muotoa vastaan. "
Onhan se 20% suojakin vielä suoja? Kyllä tuo Modernan käyttökieltoon asettaminen ja tämä on sellaisia uutisia taas että ihan suosiolla itse ainakin pyrin vaan siihen 100 nmol/l D-vitamiinitasoon ja huolehdin sinkin saannin myös. Katsellaan sitten kun 2022 ja 2023 valmistuu ne RNA toimivuus/turvallisuus tutkimukset suurilta rokotevalmistajilta ja alkaa ehkä jotain kunnollista tulemaan.

Kyllähän sitä ajaa saa, mutta ajamisessa olisi suotavaa pysytellä faktoissa eikä yrittää tuputtaa omaa agendaa mahdollisesti jopa valheellisilla argumenteilla. Hetki sitten oli ehdottoman suotavaa ottaa alle 30v:nä rokutukset ja kappas kun nyt ei suostuta monissa maissa tyrkkään 2. piikkinä modernaa koska haittavaikutukset... Miksei ihan suoraan sanota että tuon ikäiset eivät rokotetta käytännössä tartte, ottaa voi ja ottamalla keskimäärin _ennenkaikkea_ auttaa muita kuin itseään, ei tämä nyt näin vaikeaa voi olla pysyä totuudessa agendaa ajaessa.

Tämähän kertoo siitä, että asioissa toimitaan vastuullisesti näiden suhteen. On hyvin kummaa, että unohtuu se vertailu itse tautiin vaan kauhistellaan rokotetta.

Se on lähes täysin varmaa, että taudin rokottamaton saa ja yhtälailla ottaa samanlaisen riskin sydänlihastulehduksen kanssa (riskit todettu rokotteen ja taudin osalta samanlaisiksi) + taudin potemisen suhteeen X määrä erilaisia lyhyt ja/tai pitkäaikaisia vaivoja johtuen taudista / taudinkuvasta.

Tässäkin huvittaa uutisointia: Kauppareissu maski kasvoilla voi kohta jäädä historiaan

Miten jotain sellaista voi jäädä historiaan jos hömpötykseen ei ole alunperinkään lähtenyt mukaan? Ymmärtäisin klikkiotsikon jos joku laki merkittävällä sanktiouhalla olisi pakottanut pitämään maskia. Toiseen jos ei kaksi piikkiä saaneena ole jo tähän päivään mennessä siirtynyt normaaliin elämään niin koska näin aikoo tehdä, sitten kun puuhaviisikko siihen virallisesti antaa luvan?

Kaikki nää ongelmat ratkeaisi siellä, että luovuttaisiin julkisesta terveydenhoidosta ja käskettäisiin jokaisen maksaa omat kulunsa.

Otat vakuutuksen ja vakuutusyhtiö sitten tsekkaa, että onko rokote otettu vai ei - jos ei ole, niin saattaapi vakuutusmaksu vähän kasvaa.

Ja vakuutusyhtiöt sitten perustaisivat varmaan kimpassa pari erikoistunutta koronasairaalaa, joissa hoidetaan niitä huono-onnisia jotka sairaalahoitoa tarvitsevat.

Onhan se 20% suojakin vielä suoja?

Ei, tuo 20% ei liity suojaan vakavaa muotoa vastaan. Quatarissa tehdyn tutkimuksen mukaan (toinen alkup. jutun tutkimuksista) suoja vakavaa tautimuotoa vastaan ei heikentynyt 6kk aikana. 6kk jälkeen tutkimus ei antanut vielä kunnon dataa pidemmän ajan vaikutuksesta. Se saattoi hiukan laskea, mutta otos oli liian pieni.

Unlike effectiveness against infection, effectiveness against hospitalization and death did not decline over time, except possibly in the seventh month after the second dose when there was a hint of a decline, but the case numbers were small.

Eli voit saada tartunnan, mutta tuskin joudut sairaalaan. Siksi tämä tauti on vaikea saada katoamaan, varsinkin jos jengi jättää tyhmyyksissään ottamatta rokotteet. Mutta rokotteella välttää hyvin todennäköisesti sairaalan.

Tässäkin huvittaa uutisointia: Kauppareissu maski kasvoilla voi kohta jäädä historiaan

Miten jotain sellaista voi jäädä historiaan jos hömpötykseen ei ole alunperinkään lähtenyt mukaan? Ymmärtäisin klikkiotsikon jos joku laki merkittävällä sanktiouhalla olisi pakottanut pitämään maskia. Toiseen jos ei kaksi piikkiä saaneena ole jo tähän päivään mennessä siirtynyt normaaliin elämään niin koska näin aikoo tehdä, sitten kun puuhaviisikko siihen virallisesti antaa luvan?
Monessa Euroopan maassa on edelleen maskiPAKKO julkisissa tiloissa, kuten kaupoissa. Sinä et ehkä ole matkustellut missään koronan aikana ja täten käynyt maassa jossa kaupassa on pakko pitää maskia, mutta monelle muulle se ihan aito ja oikea maskipakko on todellisuutta edelleen.

Tässäkin huvittaa uutisointia

Usean tutkimusten mukaan maskit ovat vähentäneet koronatartuntoja. Mun mielestä huvittavia on lähinnä ne, jotka eivät välitä tutkitusta tiedosta ja jättävät noudattamatta terveysviranomaisten suosituksia. Mutta huvinsa kullakin.

Monessa Euroopan maassa on edelleen maskiPAKKO julkisissa tiloissa, kuten kaupoissa. Sinä et ehkä ole matkustellut missään koronan aikana ja täten käynyt maassa jossa kaupassa on pakko pitää maskia, mutta monelle muulle se ihan aito ja oikea maskipakko on todellisuutta edelleen.
Kotimaan uutista lapsiköyhyydestä kannattaa lähteä kommentoimaan Afrikan lasten näkökulmasta

Eli voit saada tartunnan, mutta tuskin joudut sairaalaan. Siksi tämä tauti on vaikea saada katoamaan, varsinkin jos jengi jättää tyhmyyksissään ottamatta rokotteet. Mutta rokotteella välttää hyvin todennäköisesti sairaalan.

Näinhän se on. Toki on myös ilmeisesti oikein väittää nykyisen datan valossa, että nuorempi (esim. alle 40v) perusterve hyvin todennäköisesti välttää sairaalan myös ilman rokotetta. Väestötasolla varmasti silti rokotetun väestön todennäköisyys sairaalaan joutumiseen on selkeästi alhaisempi rokotteella kun koko populaatiossa on kuitenkin merkittävä määrä ei-perusterveitä ja/tai vanhuksia.

Siinä mielessä tämä 20 %:n mahdollinen suojateho on harmillinen, että nähdäkseni lapsien kohdalla yksi iso määräävä tekijä rokottamisessa oli ns. sairaspoissaolojen vähentäminen. Lapsille sairaalahoidon todennäköisyys on varmasti erittäinkin alhainen myös ilman rokotetta, jolloin rokotteen hyödyt jäävät nyt oletettua alhaisemmaksi tämän perusteella. Äitit ja isät joutuvat siis mahdollisesti olemaan poissa töistä hoitamassa oireellisesti sairastuneita. Nyt kun rokotetta ilmeisesti paljon varastossa niin saa nähdä, aletaanko myös lapsille jossain vaiheessa kolmas kierros. Toivotaan, että vanhemmat ikäluokat ja muut riskiryhmät käyvät "kolmosella" aktiivisesti niin ei tule hukkaa - he rokotetta kuitenkin eniten tarvitsevat.

Huomionarvoista on myös tämä: "Tutkijoiden mukaan myös molemmat rokoteannokset saaneiden henkilöiden tulee noudattaa varotoimia tiukasti.". Nyt on siis myös toivottavasti THL hereillä tämän suhteen ja miettii, onko nykyinen hyvin salliva linja varmasti se paras. Ehkä fiksuinta olisi nyt laittaa se kolmas rokotuskierros heti käyntiin halukkaille, jotta pikkujoulukautena ei tulisi suuria tartuntaryppäitä jo esim. kesä-heinäkuussa rokotetuille.

Kaikki nää ongelmat ratkeaisi siellä, että luovuttaisiin julkisesta terveydenhoidosta ja käskettäisiin jokaisen maksaa omat kulunsa.

Otat vakuutuksen ja vakuutusyhtiö sitten tsekkaa, että onko rokote otettu vai ei - jos ei ole, niin saattaapi vakuutusmaksu vähän kasvaa.

Ja vakuutusyhtiöt sitten perustaisivat varmaan kimpassa pari erikoistunutta koronasairaalaa, joissa hoidetaan niitä huono-onnisia jotka sairaalahoitoa tarvitsevat.

Kyllä, olen samaa mieltä, oppii myös tupakoitsijat, läskit ja alkoholistit tavoille!:hammer:

Tämähän toimii erinoimaisesti esimerkiksi jenkeissä niin sehän varmaan toimii yhtä hyvin Suomessa missä onnistutaan ryssimään taksikilpailun vapauttaminenkin :facepalm:

:srofl:

Näin kyllä sen.
Kokeillaans tiivistää näin päin: rokotettuja vituttaa rokottamattomat. Rokottamattomat ovat tyytyväisiä etteivät ota rokotusta, ja tyytyväisiä myös siihen että rokotetut ovat ottaneet, jotta rajoitukset poistuu.
Eli toisia vituttaa ja toiset ovat tyytyväisiä.

Vaikka siihen tarvittiin se dna virhe (vai mikä nyt olikaan) niin sano se mun kaverille joka 30v joutui myymään auton, prätkän, meni talot, tyttöystävä, suurin osa kavereista, ei voi matkustella, elää pienellä eläkkeellä ja kyllähän sillä pärjää kun ulos pääsee tyyliin kerran viikossa jos joku jaksaa/ehtii auttamaan eli jättämään kaiken edellisestä elämästään koska saattaa nukahtaa kymmeniä kertoja tunnissa.

Tarvitsee apua ihan kaikessa ja palkaksi joutui tappelemaan oikeudessa korvauksista mitkä ei kumminkaan tuo terveyttä ja aikasempaa aktiivista elämää takaisin.

Kuvittele omalle kohdalle jokin tuollainen skenaario ja mieti sitten miltä tuntuisi.

Ihminen tajuaa vasta sitten seuraukset kun hän menettää jotain...
Niin, maailma ei ole täydellinen. Kaikessa mennään todennäköisyyksien mukaan, kukaan ei voi koskaan tehdä rokotetta josta ei ole kenellekkään haittaa ja maailmasta ei myöskään kukaan koskaan tule saamaan tauteja pois. Todennäköisempää on päästä pienemmillä ongelmilla ottamalla rokote. Jollekulle käy rokotteesta aina huonosti.

En tiedä missä todellisuudessa rokotevataiset henkilöt elävät, mutta jotenkin epäilen että hekään eivät nauttisi elämisestä maailmassa jossa ei olisi rokotteita? Keskimääräinen elinikä lienisi jossain 20 vuoden paikkeilla ja suurin osa kuolisi johonkin isorokkoon tai polioon viimeistään 40 vuotiaana. Kovasti on nykypäivän ihmiset vieraantuneet todellisuudesta.

Tämähän kertoo siitä, että asioissa toimitaan vastuullisesti näiden suhteen. On hyvin kummaa, että unohtuu se vertailu itse tautiin vaan kauhistellaan rokotetta.

Se on lähes täysin varmaa, että taudin rokottamaton saa ja yhtälailla ottaa samanlaisen riskin sydänlihastulehduksen kanssa (riskit todettu rokotteen ja taudin osalta samanlaisiksi) + taudin potemisen suhteeen X määrä erilaisia lyhyt ja/tai pitkäaikaisia vaivoja johtuen taudista / taudinkuvasta.

Joo, on hyvä, että toimitaan vastuullisesti ja kun havaitaan jotain hälyyttävää, niin toimitaan. Optimaalisesti tuollaiset haitat havaittaisi jo tuotekehityksessä.

Kuinka paljon nämä mrna rokotteet eroaa toisistaan? Tuleeko muiden valmistajien tuotteille rajoituksia vai onko pfizer tehnyt jotenkin tuotteestaan erilaisen?

Jos joku on rokottamaton eikä aio sitä ottaa, niin kannattaa tarkastella omia ominaisuuksiaan ja tehdä riskiarvio sen mukaan. On selvästi osoitettavissa, että tauti on tietyillä ominaisuuksilla ja tekijöillä varustetuille ihmisille hyvin vaarallinen.

Ei, tuo 20% ei liity suojaan vakavaa muotoa vastaan. Quatarissa tehdyn tutkimuksen mukaan (toinen alkup. jutun tutkimuksista) suoja vakavaa tautimuotoa vastaan ei heikentynyt 6kk aikana. 6kk jälkeen tutkimus ei antanut vielä kunnon dataa pidemmän ajan vaikutuksesta. Se saattoi hiukan laskea, mutta otos oli liian pieni.

Tässäkin voi ajatella, että jos/kun taudin saa rokotettu lähes varmana lievänä, saa sitä kautta "luontaisen immuniteetin" / "boosterin" tautia vastaan niin homma senkus parantuu yksilön osalta. Toisaalta kun tauti iskee paljasta rokottamatonta kohtaan voi siitä seuraukset olla ikävät :rolleyes:

Noita lukemia sairaalahoidon Deltan osalta on tuotu hieman esiin Suomessa haastattelujen lomassa ja avattu todennäköisyyksiä niin n. 50v+ 1 / 10 sairaalahoitoon, 30-39v ikäryhmässä se oli selvästi pienempi mutta kuitenkin 2-4% (THL: Mika Salminen). Tuo 2-4% on kyllä ihan merkittävä lukema nuortenkin osalta ja näistäkin X % potee taudin hyvin ikävänä kotona. Täällä keskusteluista saa käsityksen, että nuori ja terve potee taudin "lievänä"...

Viimeksi muokattu:
Tutkimus on tehty Israelissa ja Qatarissa, joissa tiettävästi pistellään 3 viikon annosvälein.

Ei siis päde sellaisenaan Suomeen vaan oletetusti meillä käytössä ollut pidempi annosväli johtaa pidempään suojaan.

Joo, on hyvä, että toimitaan vastuullisesti ja kun havaitaan jotain hälyyttävää, niin toimitaan. Optimaalisesti tuollaiset haitat havaittaisi jo tuotekehityksessä.

Kuinka paljon nämä mrna rokotteet eroaa toisistaan? Tuleeko muiden valmistajien tuotteille rajoituksia vai onko pfizer tehnyt jotenkin tuotteestaan erilaisen?

Jos joku on rokottamaton eikä aio sitä ottaa, niin kannattaa tarkastella omia ominaisuuksiaan ja tehdä riskiarvio sen mukaan. On selvästi osoitettavissa, että tauti on tietyillä ominaisuuksilla ja tekijöillä varustetuille ihmisille hyvin vaarallinen.

Tässä on tuotu nyt esiin jatkuvasti sydänlihastulehdusta rokotehaittana jatkuvalla syötöllä ja henkilön ominaisuudet ei tämän osalta paljoa paina. Nuoret, terveet, huippukuntoiset saavat yhtälailla niitä sydänlihastulehduksia, saavatko he jopa enemmän kuin vanhemmat ihmiset(?). Tätä pelkoahan on tuotu koko ajan esille rokotehaittojen suhteen vaikka on todettu COVID-19 luoma kohonnut riski sydänlihastulehduksille on verrattavissa rokotteeseen arvioissa. Tämä menee sillon 1:1 eli sama se kumpi on niin riski on samaa luokkaa. Sitten vielä lisätään kaikki muut taudin aiheuttavat haitat itselle, lähipiirille, yhteiskuntaan niin on vaikea pitää sairastettua infektiota nuorella aikuisella millään tavalla parempana vaihtoehtona kuin rokotetta kun ajatellaan haitat vs. hyödyt.

Viimeksi muokattu:
Kyllä, olen samaa mieltä, oppii myös tupakoitsijat, läskit ja alkoholistit tavoille!:hammer:

Tämähän toimii erinoimaisesti esimerkiksi jenkeissä niin sehän varmaan toimii yhtä hyvin Suomessa missä onnistutaan ryssimään taksikilpailun vapauttaminenkin :facepalm:

:srofl:
Juu, niinkuin oppi Juolevin Olli, jonka keuhkot on niin huonossa kunnossa koronan jäljiltä, ettei ole NHL:ään asiaa. Saattoi mennä ura siinä. Mutta eihän se tauti pahasti nuoriin ja hyväkuntoisiin iske?

Tässä on tuotu nyt esiin jatkuvasti sydänlihastulehdusta rokotehaittana jatkuvalla syötöllä ja henkilön ominaisuudet ei tämän osalta paljoa paina. Nuoret, terveet, huippukuntoiset saavat yhtälailla niitä sydänlihastulehduksia, saavatko he jopa enemmän kuin vanhemmat ihmiset(?). Tätä pelkoahan on tuotu koko ajan esille rokotehaittojen suhteen vaikka on todettu COVID-19 luoma kohonnut riski sydänlihastulehduksille on verrattavissa rokotteeseen arvioissa. Tämä menee sillon 1:1 eli sama se kumpi on niin riski on samaa luokkaa. Sitten vielä lisätään kaikki muut taudin aiheuttavat haitat itselle, lähipiirille, yhteiskuntaan niin on vaikea riskitekijöinä pitää sairastettua infektiota nuorella aikuisella millään tavalla parempana vaihtoehtona kuin rokotetta.

Olen tässä muutaman päivän ajan postannut tänne tilastoja ja dataa, joiden mukaan vaikkapa alle 40-vuotiaan terveen, normaalipainoisen (BMI <25), D-vitamiinitasoiltaan normaaleissa arvoissa olevan henkilön on melko epätodennäköistä joutua sairaalaan. Sairaalaan joutumisen riskiä vähentää lievänäkin sairastettu korona ja rokote, joka on turvallinen. Sairaalaan joutumisen riskiä kasvattaa korkea ikä, ylipaino, tupakointi ja jotkin krooniset ja elintasosairaudet, kuten diabetes, verenpainetauti ja korkea kolesteroli.

Löydätkö jostain jotain tilastoa sydänlihastulehduksista ikäryhmittäin?

Tämän perusteella covidiin liittyvät sydänlihastulehdukset ovat iäkkäämmillä huomattavasti yleisempiä.

"Suurissa amerikkalaisissa ammattiurheilusarjoissa tehtiin sydäntutkimukset kaikille 789:lle positiivisen testituloksen saaneelle pelaajalle ennen joukkueen toimintaan palaamista. Tartunta oli oireeton tai jokseenkin oireeton 329 pelaajalla.

Sydäntutkimuksissa, jotka tehtiin keskimäärin 19 päivää positiivisen testituloksen jälkeen, todettiin poikkeavia löydöksiä 30 pelaajalla. Troponiiniarvo oli koholla 6 pelaajalla, EKG:n poikkeavuus todettiin 10 pelaajalla ja 20 pelaajalla oli sydänlihastulehdukseen viittaavia poikkeavuuksia sydämen kaikututkimuksessa.

Jatkotutkimuksena tehdyssä magneettikuvauksessa todettiin 5 urheilijalla joko sydänlihastulehdukseen tai sydänpussitulehdukseen sopiva löydös.

Vakavan taudin jälkeen todettiin vastikään kolmanneksella iäkkäämmistä potilaista sydänlihastulehdukseen sopivia löydöksiä vielä pari kuukautta sairaalavaiheen jälkeen. Onneksi muutokset ovat yleensä olleet rajoittuneita, eikä niiden ole katsottu aiheuttavan kliinisiä ongelmia."

Toi 20% mistä täälläkin jankataan taitaa kuitenkin olla vasta-ainetaso, eikä suinkaan rokotteen suojateho.

Olen tässä muutaman päivän ajan postannut tänne tilastoja ja dataa, joiden mukaan vaikkapa alle 40-vuotiaan terveen, normaalipainoisen (BMI <25), D-vitamiinitasoiltaan normaaleissa arvoissa olevan henkilön on melko epätodennäköistä joutua sairaalaan. Sairaalaan joutumisen riskiä vähentää lievänäkin sairastettu korona ja rokote, joka on turvallinen. Sairaalaan joutumisen riskiä kasvattaa korkea ikä, ylipaino, tupakointi ja jotkin krooniset ja elintasosairaudet, kuten diabetes, verenpainetauti ja korkea kolesteroli.

Löydätkö jostain jotain tilastoa sydänlihastulehduksista ikäryhmittäin?

Tämän perusteella covidiin liittyvät sydänlihastulehdukset ovat iäkkäämmillä huomattavasti yleisempiä.

"Suurissa amerikkalaisissa ammattiurheilusarjoissa tehtiin sydäntutkimukset kaikille 789:lle positiivisen testituloksen saaneelle pelaajalle ennen joukkueen toimintaan palaamista. Tartunta oli oireeton tai jokseenkin oireeton 329 pelaajalla.

Sydäntutkimuksissa, jotka tehtiin keskimäärin 19 päivää positiivisen testituloksen jälkeen, todettiin poikkeavia löydöksiä 30 pelaajalla. Troponiiniarvo oli koholla 6 pelaajalla, EKG:n poikkeavuus todettiin 10 pelaajalla ja 20 pelaajalla oli sydänlihastulehdukseen viittaavia poikkeavuuksia sydämen kaikututkimuksessa.

Jatkotutkimuksena tehdyssä magneettikuvauksessa todettiin 5 urheilijalla joko sydänlihastulehdukseen tai sydänpussitulehdukseen sopiva löydös.

Vakavan taudin jälkeen todettiin vastikään kolmanneksella iäkkäämmistä potilaista sydänlihastulehdukseen sopivia löydöksiä vielä pari kuukautta sairaalavaiheen jälkeen. Onneksi muutokset ovat yleensä olleet rajoittuneita, eikä niiden ole katsottu aiheuttavan kliinisiä ongelmia."

Esim. 21.9.2021 Lääkärilehti artikkeli:

"Riski samaa luokkaa rokotetuilla ja koronan sairastaneilla"
"Myös koronavirustauti kasvattaa sydänlihastulehduksen riskiä. THL vertasi sydänlihastulehduksen ilmaantuvuutta koronavirustartunnan saaneilla 12 vuotta täyttäneillä ja niillä saman ikäisillä, jotka eivät olleet saaneet tartuntaa. Tartunnan saaneilla sydänlihastulehduksen riski oli samaa suuruusluokkaa rokotuksen saaneiden kanssa. Samaan tulokseen on päädytty myös muissa maissa tehdyissä tutkimuksissa."

edit: tuo on 5kk tuoreempi kuin tuo mainitsemasi, siinä on mainittu vain yksi lähde pienellä otannalla kun THL käy läpi ison määrän dataa läpi ja tekee arvioitaan siihen perehtyneen ammattilaisen toimesta.

Viimeksi muokattu:
Mitä sitten, miten luulet että THL/STM "päätökset" vaikuttaa elämään Suomen ulkopuolella :)? Jos uutista luit niin se koski Suomea jossa ei koskaan ole ollut pakko käyttää maskia päivittäistavarakaupoissa (eikä julkisessa liikenteessä) niin kyllähän tuollaiset nyt on ihan täysiä klikkiotsikoita vailla mitään järkevää sanomaa. Ymmärtäisin nimenomaan vastaavan otsikon jossain mainitsemassasi maassa, mutta että Suomessa....

Sitten vielä lisätään kaikki muut taudin aiheuttavat haitat itselle, lähipiirille, yhteiskuntaan niin on vaikea pitää sairastettua infektiota nuorella aikuisella millään tavalla parempana vaihtoehtona kuin rokotetta kun ajatellaan haitat vs. hyödyt.
Virallinen agenda kuitenkin tuntuu pohjautuvan ennen kaikkia tuohon "jollet ota rokotettu niin päädyt sairaan ja kuolet"-pelottulinjaan sen sijaan että korostettaisiin tiettyjen yksilöiden (ikä < N, BMI < M) luonnollisia 'ylivertaisia' ominaisuuksia tautia vastaan verrattuna muuhun väestöön ja tällä aspektilla myytäisiin rokotusta heille sanoilla "et sä sillä käytännössä itse mitään tee, mutta se voisi auttaa kokonaisuutena yhteiskuntaa avautumaan aiemmin"...

Oksettaa tuollainen virheellinen pelottelu, mutta hyvin se on massoihin uponnut. Jälkimmäinen argumentti ei tuota samaa rokotuskattavuutta mutta saisi ainakin itseltäni pisteet suoraselkäisesti toiminnasta ja vahvistaisi uskoa myös tulevissa tilanteissa viralliselta taholta tulevaan sanomaan. Nyt tästä kaikesta muistaa lähinnä valehtelun (asiasta kertomatta jättämisen) valtiorajan ylittämisestä (ruotsin raja), "maskipakon" tuputtamisen "pakkona", yritykset 'kusettemalla' nostaa rokotuskattavuutta yli jonkun absurdin itse keksityn rajan (olisin ymmärtänyt vielä jotenkin 70%-80% aikuisväestöstä tai ehkä paremmin 80% yli 50v mutta että 80% eli 12v...) joka todennäköisesti ei perustu mihinkään ja josta tultaneen joustamaan jos/kun sitä ei pikapikaa saavuteta. Kirsikkana kakussa "tärkeimpänä suojata vanhukset" sitten helpottaa, no ne on suojattu jo ½ vuotta sitten mutta eipä ole helpottanut, sekä lasten harrastusten kurittaminen, jatkuvaa maalitolppien siirtämistä tilanteessa jossa porukkaa kuolee kaikkeen muuhun kuin koronaan :).

Itselläni on sellainen fiilis että rokotevastaiset voidaan jakaa kolmeen ryhmään:
- Periaatteelinen rokotevastaisuus (kaikenlainen oman viiteryhmän ulkopuolinen ohjaus on tuomittavaa)
- Omaan elämäntapaansa luottaminen (aikaisemminkin on hyvin mennyt)
- Riskianalyysin pohjalta rokotuksen ottamatta jättämiseen päätyneet

Mikäli näiden ryhmien kantaan halutaan vaikuttaa niin lähestyminen pitäisi olla erilainen.

Ykkösryhmän osalta pitäisi pystyä pääsemään viiteryhmän sisään, jotta omaa näkökulmaa voi painottaa.

Toisen ryhmän osalta on pyrkiä haastamaan yksilöiden oma kuolemattomuutensa mutta kokemuksesta tiedän että se on käytännössä turhaa.

Kolmannen ryhmän osalta on mahdollista jakaa tilastollista informaatiota, joka tukee omaa näkökulmaa.

Mutta kaikkia ryhmiä yhdistää se että asian jankkaaminen on turhaa ja enemmänkin saa aikaan syvemmälle poteroihin kaivautumista..

Virallinen agenda kuitenkin tuntuu pohjautuvan ennen kaikkia tuohon "jollet ota rokotettu niin päädyt sairaan ja kuolet"-pelottulinjaan sen sijaan että korostettaisiin tiettyjen yksilöiden (ikä < N, BMI < M) luonnollisia 'ylivertaisia' ominaisuuksia tautia vastaan verrattuna muuhun väestöön ja tällä aspektilla myytäisiin rokotusta heille sanoilla "et sä sillä käytännössä itse mitään tee, mutta se voisi auttaa kokonaisuutena yhteiskuntaa avautumaan aiemmin"...

Oksettaa tuollainen virheellinen pelottelu, mutta hyvin se on massoihin uponnut. Jälkimmäinen argumentti ei tuota samaa rokotuskattavuutta mutta saisi ainakin itseltäni pisteet suoraselkäisesti toiminnasta ja vahvistaisi uskoa myös tulevissa tilanteissa viralliselta taholta tulevaan sanomaan. Nyt tästä kaikesta muistaa lähinnä valehtelun (asiasta kertomatta jättämisen) valtiorajan ylittämisestä (ruotsin raja), "maskipakon" tuputtamisen "pakkona", yritykset 'kusettemalla' nostaa rokotuskattavuutta yli jonkun absurdin itse keksityn rajan (olisin ymmärtänyt vielä jotenkin 70%-80% aikuisväestöstä tai ehkä paremmin 80% yli 50v mutta että 80% eli 12v...) joka todennäköisesti ei perustu mihinkään ja josta tultaneen joustamaan jos/kun sitä ei pikapikaa saavuteta. Kirsikkana kakussa "tärkeimpänä suojata vanhukset" sitten helpottaa, no ne on suojattu jo ½ vuotta sitten mutta eipä ole helpottanut, sekä lasten harrastusten kurittaminen, jatkuvaa maalitolppien siirtämistä tilanteessa jossa porukkaa kuolee kaikkeen muuhun kuin koronaan :).

Kuka täällä on pelotellut virheellisesti eli levittänyt väärää tieoa? THL: Mika Salminenko?

Rokotteen hyödyt voittavat haitat nuorella aikuisella saadun tiedon mukaan.

Laitatko muutaman esimerkin missä pelotellaan "jollet ota rokotettu niin päädyt sairaan ja kuolet"?
Tässkin ketjussa näkee kyllä helposti, miten uutisista poimitaan se otsikko ja kauhistellaan sitten sen mukana (vasta-aineiden lasku 20%) mutta jätetään se tärkein asia pois (Rokote antaa tutkimuksen mukaan yhä suojan covid-19 -taudin vakavaa ja sairaalahoitoa vaativaa muotoa vastaan. )

Käsittääkseni "mutta se voisi auttaa kokonaisuutena yhteiskuntaa avautumaan aiemmin" on tullut useimmissa rokotteen tehosta kertovassa uutisessa ilmi tämän vuoden aikana.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 126
Jäsenet
79 132
Uusin jäsen
MouzoF1N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom