Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Ymmärtääkseni nykyiset rajoitukset on kuitenkin säädetty valmiuslain 109 §:n nojalla. Vai olenko ymmärtänyt tämän väärin?

Mahdollista, mutta ei välttämätöntä. Voidaan myös toimia kuten tapahtumissa, eli antaa vain ministeriöstä ohjeistus Aville tai kunnille.

hesari sanoi:
"Kunnan tartuntataudeista vastaava voi päättää oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen tai vastaavien tilojen sulkemisesta. Laki antaa mahdollisuuden perua myös yleisötilaisuuksia, joiden väkijoukoissa tartuntatauti voisi päästä leviämään nopeasti.

Aluehallintovirasto voi tehdä vastaavia päätöksiä usean kunnan alueella. Näin voidaan päättää, jos toimien katsotaan olevan välttämättömiä yleisvaaralliseksi arvioidun tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi. Koronavirus on luokiteltu sellaiseksi."


Kunnat voivat muutenkin järjestää opetuksen varmaan halutulla tavalla opetusministeriön ohjeiden mukaan.
 
Tässä on nyt hyvä huomata sellainenkin, että jos koulujen kiinniolo ei perustuslain mukaan ole mahdollista, silloin ei ole perustuslain mukaista perustetta enää yhdellekään muullekaan rajoitukselle. Sellaisille, jotka ihan suoraan koskevat perusoikeuksia, kuten oikeus kokoontua tai oikeus harjoittaa elinkeinoa. Oikeus mennä fyysisesti kouluun, ei sen sijaan ole siellä perustuslaissa.
 
Kenelle ja mitä pari viikkoa tuo lisäarvoa tässä vaiheessa?
Tämä tulee työntämään talouden huimaan vauhtiin.
Koulukuljetusten järjestäjät saavat ajoja
Kouluruokailuun kuljetetaan kuormakaupalla eineksiä , kun nälkäiset pikkuiset jotka eivät kuukauteen ole kotonaan saaneet sapuskaa.
Pakettiraketit laahaavat saavikaupalla käsidesiä laatikoittain saippuaa ja lavoittain käsipyyhkeitä
Desinfiointifirmoilla riittää urakkaa koulupihojen desinfioinneissa
Lasitusfirmat saavat asennustöitä pleksien kiinnittämisestä opettajien pöydille
Sisustus suunnittelijat pääsevät toteuttamaan visioitaan kalustaessaan luokkia pienryhmäkäyttöön
Terapeuteille tulee täystyöllisyys opettajien hermoromahdusten hoidoissa

Suomi nousuun normaalilla perse edellä puuhun tyylillä
 
Tässä on nyt hyvä huomata sellainenkin, että jos koulujen kiinniolo ei perustuslain mukaan ole mahdollista, silloin ei ole perustuslain mukaista perustetta enää yhdellekään muullekaan rajoitukselle. Sellaisille, jotka ihan suoraan koskevat perusoikeuksia, kuten oikeus kokoontua tai oikeus harjoittaa elinkeinoa. Oikeus mennä fyysisesti kouluun, ei sen sijaan ole siellä perustuslaissa.

Siis mihin tämä perustuu? Perustelut esimerkiksi baarien sulkemiselle voivat olla täysin erilaiset kuin koulujen sulkemiselle. Toisen sulkeminen ei vaadi että se toinenkin suljetaan.
 
Koulujahan ei ole suljettu - tarkemmin sanottuna pääsääntöisesti koulurakennukset ovat kiinni, mutta opetus jatkuu etänä. Lähiopetus sitävastoin on kolmanteen luokkaan asti jatkunut niille, joille se on nähty tarpeellisena.

Tuo 500+ on täysin riittävä otos kuvaamaan Uudenmaan väestöä, jos gallupejakin koko Suomen tasolla tehdään 1000-2000 henkilön otoksella. Tuloshan on suorastaan onneton laumasuojan ja alhaisten kuolleisuuslukujen toitottajille. Tauti on huomattavasti virallista arvailua vaarallisempi.
 
Tai erittäin tehokas leviämään iäkkäiden keskuudessa.

Se on selvää, että hoivakodissa, missä on yksikin hyväjalkainen muistisairas, joka eksyilee toisten huoneisiin, on sairauden leviäminen taattua. Siihen päälle vielä naapurin tekohampaiden lainaaminen ja ulosteella sotkeminen ja homma on siinä.
 
Koulujahan ei ole suljettu - tarkemmin sanottuna pääsääntöisesti koulurakennukset ovat kiinni, mutta opetus jatkuu etänä. Lähiopetus sitävastoin on kolmanteen luokkaan asti jatkunut niille, joille se on nähty tarpeellisena.

Tuo 500+ on täysin riittävä otos kuvaamaan Uudenmaan väestöä, jos gallupejakin koko Suomen tasolla tehdään 1000-2000 henkilön otoksella. Tuloshan on suorastaan onneton laumasuojan ja alhaisten kuolleisuuslukujen toitottajille. Tauti on huomattavasti virallista arvailua vaarallisempi.

Kuolleisuuden suhteen ei voida todeta mitään muuta kuin, että tauti on erittäin vaarallinen vanhuksille ja siellä kuolleisuus on todella korkea. 149 kuolemasta on ikähaarukat ilmoitettu ja erittäin suuri osa on yli 70- vuotiaita ja vastaavasti vahvistettuja tartuntoja on noissa 70+ ikäluokissa on melko vähän verrattuna nuorempiin. Alle 60- vuotiaita kuolleita on tuosta 149 joukosta vain 5, joten ei se kuolleisuus nyt mikään huomattavasti arvailuja suurempi ole eläkeläisten ulkopuolella. On siis erittäin tärkeää panostaa siihen, että virus ei pääsee leviämään vanhuksiin.
 
Siis mihin tämä perustuu? Perustelut esimerkiksi baarien sulkemiselle voivat olla täysin erilaiset kuin koulujen sulkemiselle. Toisen sulkeminen ei vaadi että se toinenkin suljetaan.

Se perustuu sille, että koulut ovat täysin kiistämättä merkittävä riski, katsoo asiaa minkä väristen lasien läpi tahansa, ja silti koulut ovat kaikista vähiten perusoikeuksiin puuttuva rajoitus!

Muistutan nyt vielä, että yli kymmenen hengen kokoontumiset ovat kiellettyjä ja samalla oltaisiin avaamassa kouluja, joissa on kymmeniä ihmisiä koko päivän samoissa tiloissa + kaikki muu toiminta.
 
Tämä tulee työntämään talouden huimaan vauhtiin.
Koulukuljetusten järjestäjät saavat ajoja
Kouluruokailuun kuljetetaan kuormakaupalla eineksiä , kun nälkäiset pikkuiset jotka eivät kuukauteen ole kotonaan saaneet sapuskaa.
Pakettiraketit laahaavat saavikaupalla käsidesiä laatikoittain saippuaa ja lavoittain käsipyyhkeitä
Desinfiointifirmoilla riittää urakkaa koulupihojen desinfioinneissa
Lasitusfirmat saavat asennustöitä pleksien kiinnittämisestä opettajien pöydille
Sisustus suunnittelijat pääsevät toteuttamaan visioitaan kalustaessaan luokkia pienryhmäkäyttöön
Terapeuteille tulee täystyöllisyys opettajien hermoromahdusten hoidoissa

Suomi nousuun normaalilla perse edellä puuhun tyylillä

Ihan hyviä ideoita jotkut, esim. tuo pleksijuttu. Koulut ovat Suomessa sellaisia liukuhihna-periaatteella suunniteltuja DDR-mallin massalaitoksia muutenkin, outoa ottaen huomioon koulutuksen ja oppimisen tärkeyden nyt ja tulevaisuudessa. Samoin toimivat tehokkaina kaikkien virusten, sairauksien, yms. levittäjinä yhteiskunnassa.
 
Se perustuu sille, että koulut ovat täysin kiistämättä merkittävä riski, katsoo asiaa minkä väristen lasien läpi tahansa, ja silti koulut ovat kaikista vähiten perusoikeuksiin puuttuva rajoitus!

Muistutan nyt vielä, että yli kymmenen hengen kokoontumiset ovat kiellettyjä ja samalla oltaisiin avaamassa kouluja, joissa on kymmeniä ihmisiä koko päivän samoissa tiloissa + kaikki muu toiminta.

Eiköhän niitä kouluja avata portaittain, eikä niin, että kaikki kerralla kouluun paikalle. Itse näen ainakin lasten koulutuksen ja koulunkäynnin tulevaisuuden kannalta hyvinkin tärkeänä.
 

Siinä vielä opettajien näkemyksiä. Eli alkavat ainoat perusteet koulujen avaamiselle olla tarkoituksellinen viruksen levittäminen. Ehkä se on sitten perustuslaillista.

Edit: Ja rehtoreiden:
 
Viimeksi muokattu:
Se perustuu sille, että koulut ovat täysin kiistämättä merkittävä riski, katsoo asiaa minkä väristen lasien läpi tahansa, ja silti koulut ovat kaikista vähiten perusoikeuksiin puuttuva rajoitus!

Muistutan nyt vielä, että yli kymmenen hengen kokoontumiset ovat kiellettyjä ja samalla oltaisiin avaamassa kouluja, joissa on kymmeniä ihmisiä koko päivän samoissa tiloissa + kaikki muu toiminta.

Mutta jos tieteellinen aineisto näyttää että lapset eivät ole koronaviruksen kohdalla kovinkaan merkittäviä tartuntojen levittäjiä ja jos on näyttöä muualta että koulujen avaaminen ei aiheuta suurta piikkiä uusien tartuntojen määrässä (case: Tanska) niin sitten voi olla täysin perusteltua että koulut avataan vaikkakin aikuisia koskevat rajoitukset pysyvät enimmäkseen samoina.
 
Eiköhän niitä kouluja avata portaittain, eikä niin, että kaikki kerralla kouluun paikalle. Itse näen ainakin lasten koulutuksen ja koulunkäynnin tulevaisuuden kannalta hyvinkin tärkeänä.
Tärkeää olisi ylemmän ja ammatillisen kouluasteen sisäänpääsy kokeet ja valintametodit
Nuo ei näillä näkymillä ole tasapainossa ja ohjeistuksen mukaisina
Nuorissa on tulevaisuus , pikkumukuloille koti on paras paikka
Valtiojohtoinen kollektiivi talous kaatui idässä , meille tuota mallia pakotetaan koronan varjolla
Etäopetuksen käynnistykseen on uhrattu työtä hikeä ja kyyneleitä , kun se on saatu valtakunnallisesti toimimaan , niin se pitäisi perua ja löytää jostain uutta intoa taas uuteen koulutusmuotoon
Ulkomaan normaalia
 
Ainakin mitä itse olen jutellut ihmisille joilla on kouluikäisiä lapsia niin lähes kaikki on sanonut että eivät tule lapsiaan kouluun laittamaan ennen syksyä.

edit:
Tärkeää olisi ylemmän ja ammatillisen kouluasteen sisäänpääsy kokeet ja valintametodit
Ainakin AMK-pääsykokeet on muutenkin vasta kesäkuussa että se ei nyt tähän juurikaan vaikuta.
 
Mutta jos tieteellinen aineisto näyttää että lapset eivät ole koronaviruksen kohdalla kovinkaan merkittäviä tartuntojen levittäjiä ja jos on näyttöä muualta että koulujen avaaminen ei aiheuta suurta piikkiä uusien tartuntojen määrässä (case: Tanska) niin sitten voi olla täysin perusteltua että koulut avataan vaikkakin aikuisia koskevat rajoitukset pysyvät enimmäkseen samoina.

Kyllä, asiaan tulee palata syksyllä, kun on toivottavasti riittävästi varmistettua tutkimustietoa tukea näitä väitteitä.

Siihen asti jossittelu ei ole mikään peruste, etenkin kun itse koulutyön kannalta hyödyt ovat joko vähäiset tai negatiiviset.
 
Kyllä, asiaan tulee palata syksyllä, kun on toivottavasti riittävästi varmistettua tutkimustietoa tukea näitä väitteitä.

Siihen asti jossittelu ei ole mikään peruste, etenkin kun itse koulutyön kannalta hyödyt ovat joko vähäiset tai negatiiviset.

No kohta nähdään mitä alan ammattilaiset sanoo asiaan liittyen. Jos asiantuntijalausunnot puoltaa sitä että koulut voidaan avata niin sitten ne avataan.
 
Se on selvää, että hoivakodissa, missä on yksikin hyväjalkainen muistisairas, joka eksyilee toisten huoneisiin, on sairauden leviäminen taattua. Siihen päälle vielä naapurin tekohampaiden lainaaminen ja ulosteella sotkeminen ja homma on siinä.
Niin tai joku injektoi heihin koronaa. Kaikkea voi heittää mutta eipä sinulla mitään näyttöä ole, että noin olisi tapahtunut.
 
No tässä tilanteessa ne relevantit ammattilaiset tulee lääketieteen, ei kasvatustieteen alalta.
Meinaat, että kouluissa ei ole relevanttia saadaanko siellä opetettua tai ylläpidettyä etäisyyttä ja hygieniaa? No ajatuksensa kullakin.

Lainaus artikkelista, jota et vaivautunut lukemaan:

"– Ymmärtävätkö terveysviranomaiset oikeasti, mitä koulutyön arki on? Monissa kouluissa on pienet luokkahuoneet ja isot ryhmät, käsienpesupisteitä on yksi 40 oppilasta kohti. Turvavälit eivät ole realistisia, erityisopettajana pienellä paikkakunnalla toimiva Anna kyselee. "
 
Kyllä minä nyt uskoisin että esim rehtorit ja opettajat tietää hieman paremmin mikä hyöty siitä koulujen avaamisesta pariksi viikkoa on.

Mutta kyse ei ole niinkään siitä että kuinka paljon tuosta on hyötyä vaan siitä että onko enää lääketieteellisiä syitä pitää koulut suljettuna.
Jos vastaus on että koulujen avaaminen ei aiheuta merkittävää lääketieteellistä ongelmaa niin sitten ne on pakko avata. Koska valmiuslaki vaatii sen että toimet pitää purkaa heti kun ne eivät enää ole tarpeelliset.
 
Mutta kyse ei ole niinkään siitä että kuinka paljon tuosta on hyötyä vaan siitä että onko enää lääketieteellisiä syitä pitää koulut suljettuna.
Jos vastaus on että koulujen avaaminen ei aiheuta merkittävää lääketieteellistä ongelmaa niin sitten ne on pakko avata. Koska valmiuslaki vaatii sen että toimet pitää purkaa heti kun ne eivät enää ole tarpeelliset.

Koulujen kiinni pitämiseen ei edellenkään valmiuslakia tarvita.
 
Mutta kyse ei ole niinkään siitä että kuinka paljon tuosta on hyötyä vaan siitä että onko enää lääketieteellisiä syitä pitää koulut suljettuna.
Jos vastaus on että koulujen avaaminen ei aiheuta merkittävää lääketieteellistä ongelmaa niin sitten ne on pakko avata. Koska valmiuslaki vaatii sen että toimet pitää purkaa heti kun ne eivät enää ole tarpeelliset.
Muuten hyvä mutta valmiuslailla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että koulut on kiinni.
 
Koulujen kiinni pitämiseen ei edellenkään valmiuslakia tarvita.

Niiltä osin kuin hallituksella on valtaa niin käsittääkseni tarvitaan. Minkä takia siihen sovellettiinkin valmiuslakia.
Jos kunnat tai aluevirastot sitten vielä näkevät tarpeelliseksi pitää koulut suljettuna niin se on sitten heidän nojalla. Mutta hallituksen pitää kumota omat asetuksensa tuon osalta heti kun ne eivät enää ole perusteltuja.
 

Ja joku noheva voisi nyt (hiljalleen) näyttää minulle missä kohtaa laissa, ja missä ihmeen laissa on määrätty, että opetusta on ihan pakko antaa siellä koulussa tai rikotaan jotain perustuslakia?

Minä kun en ainakaan sellaista pykälää mistään löydä.
 
Niiltä osin kuin hallituksella on valtaa niin käsittääkseni tarvitaan. Minkä takia siihen sovellettiinkin valmiuslakia.
Jos kunnat tai aluevirastot sitten vielä näkevät tarpeelliseksi pitää koulut suljettuna niin se on sitten heidän nojalla. Mutta hallituksen pitää kumota omat asetuksensa tuon osalta heti kun ne eivät enää ole perusteltuja.
Ei se estänyt hallitusta määräämästä yli 500 hengen tapahtumienkaan kieltoa avien kautta. Jotenkin on vähän soveltavaa tämä lakien käyttö nyt aina kulloisten poliittisten tarpeiden mukaan.

Opetusministeriö voi ohjata kuntia järjestämään opetus etänä. Vain tahto puuttuu (puuttuuko?). Toki voi valmiuslakiakin käyttää, mutta vaikea nähdä pakottavaa syytä.

Edelleen, missä laissa on se määräys lähiopetukseen, joka valmiuslailla pitäisi kumota?
 
Ei se estänyt hallitusta määräämästä yli 500 hengen tapahtumienkaan kieltoa avien kautta. Jotenkin on vähän soveltavaa tämä lakien käyttö nyt aina kulloisten poliittisten tarpeiden mukaan.

Opetusministeriö voi ohjata kuntia järjestämään opetus etänä. Vain tahto puuttuu (puuttuuko?). Toki voi valmiuslakiakin käyttää, mutta vaikea nähdä pakottavaa syytä.

Edelleen, missä laissa on se määräys lähiopetukseen, joka valmiuslailla pitäisi kumota?

Eli siis meinaat että koko operaatio on ollut turha valmiuslain osalta? Jotenkin musta tuntuu että homma olisi tökännyt viimeistään perustuslakivaliokunnassa jos asia todellakin on noin.


Oppilaan koulupaikan määräytyminen

Opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita. (13.7.2018/542)


Kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Esiopetusta saavalle oppilaalle voidaan opetuksen järjestämispaikaksi osoittaa myös vastaavat edellytykset täyttävä 1 §:n 2 momentissa tarkoitettu varhaiskasvatuspaikka tai muu soveltuva esiopetuksen järjestämispaikka. Kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä opetuskieltä muuttamatta vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa. (13.7.2018/542)


Lasta ei ilman huoltajan suostumusta saa osoittaa opetukseen, jossa 31 §:n 3 momentin nojalla peritään oppilaalta maksuja, eikä opetukseen, jossa kunnan päätöksen tai opetuksen järjestämisluvan perusteella noudatetaan erityistä maailmankatsomuksellista tai kasvatusopillista järjestelmää.

Koulutuspaikka

Perusopetuksessa oppilaalla on oikeus käydä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua koulua.

Eli eiköhän se noista kohdista johdu.
 
Perustuuko tämä sinun omaan tulkintaasi, vai jonkin oikeusoppineen, jota voisit siteerata?
Tämä perustuu siihen, että en ole löytänyt yhtään lakia, jossa vaadittaisiin opetus järjestämään koulurakennuksessa. Jos väität tälläisen lain olevan olemassa, voisitko siis ystävällisesti jakaa sen meille muillekin?
 
Jos tällaista väittää, niin on varmaan esittää myös jotain dataa Australialais-/Hollantilaistutkimusta tai Tanskan kokemuksia vastaan?
Kai ymmärrät mitä sana riski tarkoittaa?

Kaksi viikkoa ei ole vielä riittävän pitkä aika arvioimaan taudin leviämistä. Jos tauti leviää ensin lapsiin, siitä perheisiin ja edelleen eteenpäin esimerkiksien vanhempien työpaikoilla (joka voi olla vaikka hoivakoti) "tulokset" näkyvät kunnolla vasta aikaisintaan kuukaudessa.
 
Tämä perustuu siihen, että en ole löytänyt yhtään lakia, jossa vaadittaisiin opetus järjestämään koulurakennuksessa. Jos väität tälläisen lain olevan olemassa, voisitko siis ystävällisesti jakaa sen meille muillekin?

Vilkases ylöspäin, voi olla että missasit sen mutta editoin yhtä vastaustani ja lisäsin siihen ne lainpykälät jotka vaatii tuon.
 
Kai ymmärrät mitä sana riski tarkoittaa?

Kaksi viikkoa ei ole vielä riittävän pitkä aika arvioimaan taudin leviämistä. Jos tauti leviää ensin lapsiin, siitä perheisiin ja edelleen eteenpäin esimerkiksien vanhempien työpaikoilla (joka voi olla vaikka hoivakoti) "tulokset" näkyvät kunnolla vasta aikaisintaan kuukaudessa.

Kyllä. Mutta pidät asiaa "täysin kiistatta", "merkittävänä" riskinä. Minusta tämmöinen vaatii jo hieman perusteluja.
 
Vilkases ylöspäin, voi olla että missasit sen mutta editoin yhtä vastaustani ja lisäsin siihen ne lainpykälät jotka vaatii tuon.
Noissa tunnutaan lähinnä olettavan, että koulunkäynti järjestetään niinkuin aina ennenkin, mutta varsinaisesti noissa ei kyllä kielletä, etteikö se paikka voisi olla kotikin. Etäopetus ei lain kirjoittamishetkellä ole tainnut käydä edes mielessä.
 
Kyllä. Mutta pidät asiaa "täysin kiistatta", "merkittävänä" riskinä. Minusta tämmöinen vaatii jo hieman perusteluja.
Eikö Koronan leviäminen ole aika merkittävä riski, jota ei pidä ottaa ilman erittäin painavia hyötyjä? Jos lapset käynnistävät uusia tartuntaketjuja näihin sairastuu moninkertainen määrä ihmisiä sen yhden sairastuneen lapsen lisäksi. Kyse ei ole vain siitä sairastuuko lapsi vaan siitä kuka muu sairastuu, ennen kuin se ketju pysähtyy. Lapset ovat ainoa mahdollinen tartuntalinkki monen perheen välillä.
 
Noissa tunnutaan lähinnä olettavan, että koulunkäynti järjestetään niinkuin aina ennenkin, mutta varsinaisesti noissa ei kyllä kielletä, etteikö se paikka voisi olla kotikin. Etäopetus ei lain kirjoittamishetkellä ole tainnut käydä edes mielessä.

No aika fakiiri saa olla jos tuon pystyy venkoilemaan niin että kunta voisi jokaiselle oppilalle erikseen osoittaa oman kotinsa kouluksi. Veikkaan että aika nopeasti oikeuslaitos tyrmäisi tuon lain vastaisena toimena. Johon myös viittaa se että tuohon ylipäätänsä lähdettiin soveltamaan valmiuslakia ja että perustuslakivaliokunta näki sen tarpeelliseksi että erikseen säädetään valmiuslain pohjalta laki jolla kunnat vapautetaan velvollisuudesta lähiopetukseen.
 
No aika fakiiri saa olla jos tuon pystyy venkoilemaan niin että kunta voisi jokaiselle oppilalle erikseen osoittaa oman kotinsa kouluksi. Veikkaan että aika nopeasti oikeuslaitos tyrmäisi tuon lain vastaisena toimena. Johon myös viittaa se että tuohon ylipäätänsä lähdettiin soveltamaan valmiuslakia ja että perustuslakivaliokunta näki sen tarpeelliseksi että erikseen säädetään valmiuslain pohjalta laki jolla kunnat vapautetaan velvollisuudesta lähiopetukseen.
No joka tapauksessa tuo ei ole perustuslaillinen vaatimus, joten eduskunta voi säätää asiasta lain normaalilla enemmistömenettelyllä ilman valmiuslakiakin. Siinä menee se 3 päivää kun laittaa töpinäksi minkä ehtii ihan hyvin hoitamaan ennen toukokuun puoliväliä.

Näitä määräaikaisia poikkeuslakejahan on tehty jo muitakin.
 
No joka tapauksessa tuo ei ole perustuslaillinen vaatimus, joten eduskunta voi säätää asiasta lain normaalilla enemmistömenettelyllä ilman valmiuslakiakin. Siinä menee se 3 päivää kun laittaa töpinäksi minkä ehtii ihan hyvin hoitamaan ennen toukokuun puoliväliä.

Kyseiset valtuudet on kirjattu erikseen valmiuslakiin. Joten jos hallitus yrittäisi kiertää sitä säätämällä laki joka sisältää samoja valtuuksia kuin valmiuslaki ilman valmiuslain vaatimia edellytyksiä niin puhutaan taas asiasta joka lähes varmasti törmäisi perustuslakivaliokuntaan.
 
Eikö Koronan leviäminen ole aika merkittävä riski, jota ei pidä ottaa ilman erittäin painavia hyötyjä? Jos lapset käynnistävät uusia tartuntaketjuja näihin sairastuu moninkertainen määrä ihmisiä sen yhden sairastuneen lapsen lisäksi. Kyse ei ole vain siitä sairastuuko lapsi vaan siitä kuka muu sairastuu, ennen kuin se ketju pysähtyy. Lapset ovat ainoa mahdollinen tartuntalinkki monen perheen välillä.

Tottakai, se on riski. Mutta toistaiseksi kokemukset, olkoonkin vasta aika tuoreita, osoittavat, että koulujen avaaminen ei ole aiheuttanut tapausten määrän havaittavaa kasvua. Myös tuon yhden melko kattavan tutkimuksen perusteella mistään kiistatta merkittävästä riskistä ei voida puhua - päinvastoin. Lapset eivät tunnu vaan olevan kovin merkittävä vektori tälle taudille, vaikka joitain muita tauteja tuntuvatkin levittävän tehokkaasti. Olen valmis olemaan toista mieltä, jos tutkimukset niin osoittavat tulevaisuudessa.

Our detailed investigation of COVID-19 cases in 15 NSW primary and high schools found only two secondary cases, both in students. This was despite initial cases occurring in 9 students (including two students in two schools) and 9 teachers. Very detailed follow-up, including additional testing for the presence of the virus and for antibodies to the virus, occurred in a proportion of the total 863 close contacts identified from the school setting.

Boldattuun en ota kantaa, se on tällä hetkellä ilmeisesti ennenkaikkea perustuslaillinen kysymys. Mutta HS:n tämänpäiväinen artikkeli valotti myös aika hyvin kortin toista puolta:
 
Viimeksi muokattu:
Jo nyt on lupa erityisessä tuessa oleville järjestää lähiopetusta, mutta käytännössä näin ei tapahdu edes siitä ehkä hyötyville kun tähtäin alkaa jo olemaan syksyssä. Tuohon ei ole olleet halukkaita perheet tai koulu, eli sitä ei ole väkisin ruvettu järjestämään. Toki jos perheet sitä vaatisivat, niin koulun olisi joustettava. Eiköhän tämä sama kuvio tule olemaan, sama mitä se hallitus asian suhteen päättää. Eli halukkaat saa mennä kouluun lähiopetukseen, mihin riittää se pari opettajaa maksimissaan vaikka kiellot täysinkin poistuisivat. Loput sitten jatkaa etänä loppuun asti.
 
Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja. Huoltajan ilmoitus koululle lapsen siirtymisestä kotiopetukseen riittää. Ilmoituksen jälkeen huoltaja myös vastaa perusopetuksen oppimäärää vastaavien tietojen saavuttamisesta ja oppivelvollisen edistymisestä. Jos huoltaja laiminlyö velvollisuutensa huolehtia lapsensa oppivelvollisuuden täyttymisestä, hänet voidaan tuomita sakkoon. Huoltaja vastaa lapsen opintojen järjestelyistä, kuten oppimateriaalien hankkimisesta ja varsinaisesta opiskelusta. Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää opetusta kotiopetuksessa olevalle lapselle.


Tuossa ihan yksinkertainen ohje välttää kouluun meno. En tiedä riittääkö vastaavasti huoltajan ilmoitus siitä, että lapsi aloittaa koulussa syksyllä
 
No aika fakiiri saa olla jos tuon pystyy venkoilemaan niin että kunta voisi jokaiselle oppilalle erikseen osoittaa oman kotinsa kouluksi. Veikkaan että aika nopeasti oikeuslaitos tyrmäisi tuon lain vastaisena toimena. Johon myös viittaa se että tuohon ylipäätänsä lähdettiin soveltamaan valmiuslakia ja että perustuslakivaliokunta näki sen tarpeelliseksi että erikseen säädetään valmiuslain pohjalta laki jolla kunnat vapautetaan velvollisuudesta lähiopetukseen.

"...Kotiopetus ei ole Suomessa luvanvaraista. Mikäli lapsi halutaan opettaa kotiopetuksessa, asian päättävät lapsen huoltaja /huoltajat, jotka ilmoittavat asiasta kunnalle/kaupungille. Kotiopetukseen siirtyminen on ilmoitusasia.

Opetushallitus (OPH 2019) tiedottaa verkkosivuillaan asiasta seuraavasti: “Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja...."



Lähde: Suomen Kotikouluyhdistys

EDIT: Biker75 ehti ensin.
 
Viimeksi muokattu:
"Kotiopetus ei ole Suomessa luvanvaraista. Mikäli lapsi halutaan opettaa kotiopetuksessa, asian päättävät lapsen huoltaja /huoltajat, jotka ilmoittavat asiasta kunnalle/kaupungille. Kotiopetukseen siirtyminen on ilmoitusasia.

Opetushallitus (OPH 2019) tiedottaa verkkosivuillaan asiasta seuraavasti: “Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja."


EDIT: Biker75 ehti ensin.
Lähde: Suomen Kotikouluyhdistys
Tässähän ei kai puhuttu kotiopetuksesta joka on huoltajan päätös vaan opetustoimen velvollisuudesta järjestää opetusta.
 
Tämä perustuu siihen, että en ole löytänyt yhtään lakia, jossa vaadittaisiin opetus järjestämään koulurakennuksessa. Jos väität tälläisen lain olevan olemassa, voisitko siis ystävällisesti jakaa sen meille muillekin?

Tulkitsen tuon tarkoittavan, että perustuu siis täysin omaan tulkintaasi. (Saa sen ihan suoraankin sanoa, eikä yrittää kääntää todistustaakkaa muille...)
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän ne koulutilat sitten avataan. Pää- ja opetusministerit Marin sekä Andersson voivat tulla näyttämään lasteni kouluille sosiaalisen etäisyyden toteuttamista, kun tilat on tungettu täyteen oppilaita, toisella mm. koulun remontin sulkiessa n. 30% tiloista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 881
Viestejä
4 925 621
Jäsenet
79 262
Uusin jäsen
santeriviljam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom