Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Kyllä minä nyt uskoisin että esim rehtorit ja opettajat tietää hieman paremmin mikä hyöty siitä koulujen avaamisesta pariksi viikkoa on.

Mutta kyse ei ole niinkään siitä että kuinka paljon tuosta on hyötyä vaan siitä että onko enää lääketieteellisiä syitä pitää koulut suljettuna.
Jos vastaus on että koulujen avaaminen ei aiheuta merkittävää lääketieteellistä ongelmaa niin sitten ne on pakko avata. Koska valmiuslaki vaatii sen että toimet pitää purkaa heti kun ne eivät enää ole tarpeelliset.
 
Mutta kyse ei ole niinkään siitä että kuinka paljon tuosta on hyötyä vaan siitä että onko enää lääketieteellisiä syitä pitää koulut suljettuna.
Jos vastaus on että koulujen avaaminen ei aiheuta merkittävää lääketieteellistä ongelmaa niin sitten ne on pakko avata. Koska valmiuslaki vaatii sen että toimet pitää purkaa heti kun ne eivät enää ole tarpeelliset.

Koulujen kiinni pitämiseen ei edellenkään valmiuslakia tarvita.
 
Mutta kyse ei ole niinkään siitä että kuinka paljon tuosta on hyötyä vaan siitä että onko enää lääketieteellisiä syitä pitää koulut suljettuna.
Jos vastaus on että koulujen avaaminen ei aiheuta merkittävää lääketieteellistä ongelmaa niin sitten ne on pakko avata. Koska valmiuslaki vaatii sen että toimet pitää purkaa heti kun ne eivät enää ole tarpeelliset.
Muuten hyvä mutta valmiuslailla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että koulut on kiinni.
 
Koulujen kiinni pitämiseen ei edellenkään valmiuslakia tarvita.

Niiltä osin kuin hallituksella on valtaa niin käsittääkseni tarvitaan. Minkä takia siihen sovellettiinkin valmiuslakia.
Jos kunnat tai aluevirastot sitten vielä näkevät tarpeelliseksi pitää koulut suljettuna niin se on sitten heidän nojalla. Mutta hallituksen pitää kumota omat asetuksensa tuon osalta heti kun ne eivät enää ole perusteltuja.
 

Ja joku noheva voisi nyt (hiljalleen) näyttää minulle missä kohtaa laissa, ja missä ihmeen laissa on määrätty, että opetusta on ihan pakko antaa siellä koulussa tai rikotaan jotain perustuslakia?

Minä kun en ainakaan sellaista pykälää mistään löydä.
 
Niiltä osin kuin hallituksella on valtaa niin käsittääkseni tarvitaan. Minkä takia siihen sovellettiinkin valmiuslakia.
Jos kunnat tai aluevirastot sitten vielä näkevät tarpeelliseksi pitää koulut suljettuna niin se on sitten heidän nojalla. Mutta hallituksen pitää kumota omat asetuksensa tuon osalta heti kun ne eivät enää ole perusteltuja.
Ei se estänyt hallitusta määräämästä yli 500 hengen tapahtumienkaan kieltoa avien kautta. Jotenkin on vähän soveltavaa tämä lakien käyttö nyt aina kulloisten poliittisten tarpeiden mukaan.

Opetusministeriö voi ohjata kuntia järjestämään opetus etänä. Vain tahto puuttuu (puuttuuko?). Toki voi valmiuslakiakin käyttää, mutta vaikea nähdä pakottavaa syytä.

Edelleen, missä laissa on se määräys lähiopetukseen, joka valmiuslailla pitäisi kumota?
 
Ei se estänyt hallitusta määräämästä yli 500 hengen tapahtumienkaan kieltoa avien kautta. Jotenkin on vähän soveltavaa tämä lakien käyttö nyt aina kulloisten poliittisten tarpeiden mukaan.

Opetusministeriö voi ohjata kuntia järjestämään opetus etänä. Vain tahto puuttuu (puuttuuko?). Toki voi valmiuslakiakin käyttää, mutta vaikea nähdä pakottavaa syytä.

Edelleen, missä laissa on se määräys lähiopetukseen, joka valmiuslailla pitäisi kumota?

Eli siis meinaat että koko operaatio on ollut turha valmiuslain osalta? Jotenkin musta tuntuu että homma olisi tökännyt viimeistään perustuslakivaliokunnassa jos asia todellakin on noin.


Oppilaan koulupaikan määräytyminen

Opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita. (13.7.2018/542)


Kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Esiopetusta saavalle oppilaalle voidaan opetuksen järjestämispaikaksi osoittaa myös vastaavat edellytykset täyttävä 1 §:n 2 momentissa tarkoitettu varhaiskasvatuspaikka tai muu soveltuva esiopetuksen järjestämispaikka. Kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä opetuskieltä muuttamatta vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa. (13.7.2018/542)


Lasta ei ilman huoltajan suostumusta saa osoittaa opetukseen, jossa 31 §:n 3 momentin nojalla peritään oppilaalta maksuja, eikä opetukseen, jossa kunnan päätöksen tai opetuksen järjestämisluvan perusteella noudatetaan erityistä maailmankatsomuksellista tai kasvatusopillista järjestelmää.

Koulutuspaikka

Perusopetuksessa oppilaalla on oikeus käydä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua koulua.

Eli eiköhän se noista kohdista johdu.
 
Perustuuko tämä sinun omaan tulkintaasi, vai jonkin oikeusoppineen, jota voisit siteerata?
Tämä perustuu siihen, että en ole löytänyt yhtään lakia, jossa vaadittaisiin opetus järjestämään koulurakennuksessa. Jos väität tälläisen lain olevan olemassa, voisitko siis ystävällisesti jakaa sen meille muillekin?
 
Jos tällaista väittää, niin on varmaan esittää myös jotain dataa Australialais-/Hollantilaistutkimusta tai Tanskan kokemuksia vastaan?
Kai ymmärrät mitä sana riski tarkoittaa?

Kaksi viikkoa ei ole vielä riittävän pitkä aika arvioimaan taudin leviämistä. Jos tauti leviää ensin lapsiin, siitä perheisiin ja edelleen eteenpäin esimerkiksien vanhempien työpaikoilla (joka voi olla vaikka hoivakoti) "tulokset" näkyvät kunnolla vasta aikaisintaan kuukaudessa.
 
Tämä perustuu siihen, että en ole löytänyt yhtään lakia, jossa vaadittaisiin opetus järjestämään koulurakennuksessa. Jos väität tälläisen lain olevan olemassa, voisitko siis ystävällisesti jakaa sen meille muillekin?

Vilkases ylöspäin, voi olla että missasit sen mutta editoin yhtä vastaustani ja lisäsin siihen ne lainpykälät jotka vaatii tuon.
 
Kai ymmärrät mitä sana riski tarkoittaa?

Kaksi viikkoa ei ole vielä riittävän pitkä aika arvioimaan taudin leviämistä. Jos tauti leviää ensin lapsiin, siitä perheisiin ja edelleen eteenpäin esimerkiksien vanhempien työpaikoilla (joka voi olla vaikka hoivakoti) "tulokset" näkyvät kunnolla vasta aikaisintaan kuukaudessa.

Kyllä. Mutta pidät asiaa "täysin kiistatta", "merkittävänä" riskinä. Minusta tämmöinen vaatii jo hieman perusteluja.
 
Vilkases ylöspäin, voi olla että missasit sen mutta editoin yhtä vastaustani ja lisäsin siihen ne lainpykälät jotka vaatii tuon.
Noissa tunnutaan lähinnä olettavan, että koulunkäynti järjestetään niinkuin aina ennenkin, mutta varsinaisesti noissa ei kyllä kielletä, etteikö se paikka voisi olla kotikin. Etäopetus ei lain kirjoittamishetkellä ole tainnut käydä edes mielessä.
 
Kyllä. Mutta pidät asiaa "täysin kiistatta", "merkittävänä" riskinä. Minusta tämmöinen vaatii jo hieman perusteluja.
Eikö Koronan leviäminen ole aika merkittävä riski, jota ei pidä ottaa ilman erittäin painavia hyötyjä? Jos lapset käynnistävät uusia tartuntaketjuja näihin sairastuu moninkertainen määrä ihmisiä sen yhden sairastuneen lapsen lisäksi. Kyse ei ole vain siitä sairastuuko lapsi vaan siitä kuka muu sairastuu, ennen kuin se ketju pysähtyy. Lapset ovat ainoa mahdollinen tartuntalinkki monen perheen välillä.
 
Noissa tunnutaan lähinnä olettavan, että koulunkäynti järjestetään niinkuin aina ennenkin, mutta varsinaisesti noissa ei kyllä kielletä, etteikö se paikka voisi olla kotikin. Etäopetus ei lain kirjoittamishetkellä ole tainnut käydä edes mielessä.

No aika fakiiri saa olla jos tuon pystyy venkoilemaan niin että kunta voisi jokaiselle oppilalle erikseen osoittaa oman kotinsa kouluksi. Veikkaan että aika nopeasti oikeuslaitos tyrmäisi tuon lain vastaisena toimena. Johon myös viittaa se että tuohon ylipäätänsä lähdettiin soveltamaan valmiuslakia ja että perustuslakivaliokunta näki sen tarpeelliseksi että erikseen säädetään valmiuslain pohjalta laki jolla kunnat vapautetaan velvollisuudesta lähiopetukseen.
 
No aika fakiiri saa olla jos tuon pystyy venkoilemaan niin että kunta voisi jokaiselle oppilalle erikseen osoittaa oman kotinsa kouluksi. Veikkaan että aika nopeasti oikeuslaitos tyrmäisi tuon lain vastaisena toimena. Johon myös viittaa se että tuohon ylipäätänsä lähdettiin soveltamaan valmiuslakia ja että perustuslakivaliokunta näki sen tarpeelliseksi että erikseen säädetään valmiuslain pohjalta laki jolla kunnat vapautetaan velvollisuudesta lähiopetukseen.
No joka tapauksessa tuo ei ole perustuslaillinen vaatimus, joten eduskunta voi säätää asiasta lain normaalilla enemmistömenettelyllä ilman valmiuslakiakin. Siinä menee se 3 päivää kun laittaa töpinäksi minkä ehtii ihan hyvin hoitamaan ennen toukokuun puoliväliä.

Näitä määräaikaisia poikkeuslakejahan on tehty jo muitakin.
 
No joka tapauksessa tuo ei ole perustuslaillinen vaatimus, joten eduskunta voi säätää asiasta lain normaalilla enemmistömenettelyllä ilman valmiuslakiakin. Siinä menee se 3 päivää kun laittaa töpinäksi minkä ehtii ihan hyvin hoitamaan ennen toukokuun puoliväliä.

Kyseiset valtuudet on kirjattu erikseen valmiuslakiin. Joten jos hallitus yrittäisi kiertää sitä säätämällä laki joka sisältää samoja valtuuksia kuin valmiuslaki ilman valmiuslain vaatimia edellytyksiä niin puhutaan taas asiasta joka lähes varmasti törmäisi perustuslakivaliokuntaan.
 
Eikö Koronan leviäminen ole aika merkittävä riski, jota ei pidä ottaa ilman erittäin painavia hyötyjä? Jos lapset käynnistävät uusia tartuntaketjuja näihin sairastuu moninkertainen määrä ihmisiä sen yhden sairastuneen lapsen lisäksi. Kyse ei ole vain siitä sairastuuko lapsi vaan siitä kuka muu sairastuu, ennen kuin se ketju pysähtyy. Lapset ovat ainoa mahdollinen tartuntalinkki monen perheen välillä.

Tottakai, se on riski. Mutta toistaiseksi kokemukset, olkoonkin vasta aika tuoreita, osoittavat, että koulujen avaaminen ei ole aiheuttanut tapausten määrän havaittavaa kasvua. Myös tuon yhden melko kattavan tutkimuksen perusteella mistään kiistatta merkittävästä riskistä ei voida puhua - päinvastoin. Lapset eivät tunnu vaan olevan kovin merkittävä vektori tälle taudille, vaikka joitain muita tauteja tuntuvatkin levittävän tehokkaasti. Olen valmis olemaan toista mieltä, jos tutkimukset niin osoittavat tulevaisuudessa.

Our detailed investigation of COVID-19 cases in 15 NSW primary and high schools found only two secondary cases, both in students. This was despite initial cases occurring in 9 students (including two students in two schools) and 9 teachers. Very detailed follow-up, including additional testing for the presence of the virus and for antibodies to the virus, occurred in a proportion of the total 863 close contacts identified from the school setting.

Boldattuun en ota kantaa, se on tällä hetkellä ilmeisesti ennenkaikkea perustuslaillinen kysymys. Mutta HS:n tämänpäiväinen artikkeli valotti myös aika hyvin kortin toista puolta:
 
Viimeksi muokattu:
Jo nyt on lupa erityisessä tuessa oleville järjestää lähiopetusta, mutta käytännössä näin ei tapahdu edes siitä ehkä hyötyville kun tähtäin alkaa jo olemaan syksyssä. Tuohon ei ole olleet halukkaita perheet tai koulu, eli sitä ei ole väkisin ruvettu järjestämään. Toki jos perheet sitä vaatisivat, niin koulun olisi joustettava. Eiköhän tämä sama kuvio tule olemaan, sama mitä se hallitus asian suhteen päättää. Eli halukkaat saa mennä kouluun lähiopetukseen, mihin riittää se pari opettajaa maksimissaan vaikka kiellot täysinkin poistuisivat. Loput sitten jatkaa etänä loppuun asti.
 
Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja. Huoltajan ilmoitus koululle lapsen siirtymisestä kotiopetukseen riittää. Ilmoituksen jälkeen huoltaja myös vastaa perusopetuksen oppimäärää vastaavien tietojen saavuttamisesta ja oppivelvollisen edistymisestä. Jos huoltaja laiminlyö velvollisuutensa huolehtia lapsensa oppivelvollisuuden täyttymisestä, hänet voidaan tuomita sakkoon. Huoltaja vastaa lapsen opintojen järjestelyistä, kuten oppimateriaalien hankkimisesta ja varsinaisesta opiskelusta. Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää opetusta kotiopetuksessa olevalle lapselle.


Tuossa ihan yksinkertainen ohje välttää kouluun meno. En tiedä riittääkö vastaavasti huoltajan ilmoitus siitä, että lapsi aloittaa koulussa syksyllä
 
No aika fakiiri saa olla jos tuon pystyy venkoilemaan niin että kunta voisi jokaiselle oppilalle erikseen osoittaa oman kotinsa kouluksi. Veikkaan että aika nopeasti oikeuslaitos tyrmäisi tuon lain vastaisena toimena. Johon myös viittaa se että tuohon ylipäätänsä lähdettiin soveltamaan valmiuslakia ja että perustuslakivaliokunta näki sen tarpeelliseksi että erikseen säädetään valmiuslain pohjalta laki jolla kunnat vapautetaan velvollisuudesta lähiopetukseen.

"...Kotiopetus ei ole Suomessa luvanvaraista. Mikäli lapsi halutaan opettaa kotiopetuksessa, asian päättävät lapsen huoltaja /huoltajat, jotka ilmoittavat asiasta kunnalle/kaupungille. Kotiopetukseen siirtyminen on ilmoitusasia.

Opetushallitus (OPH 2019) tiedottaa verkkosivuillaan asiasta seuraavasti: “Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja...."



Lähde: Suomen Kotikouluyhdistys

EDIT: Biker75 ehti ensin.
 
Viimeksi muokattu:
"Kotiopetus ei ole Suomessa luvanvaraista. Mikäli lapsi halutaan opettaa kotiopetuksessa, asian päättävät lapsen huoltaja /huoltajat, jotka ilmoittavat asiasta kunnalle/kaupungille. Kotiopetukseen siirtyminen on ilmoitusasia.

Opetushallitus (OPH 2019) tiedottaa verkkosivuillaan asiasta seuraavasti: “Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja."


EDIT: Biker75 ehti ensin.
Lähde: Suomen Kotikouluyhdistys
Tässähän ei kai puhuttu kotiopetuksesta joka on huoltajan päätös vaan opetustoimen velvollisuudesta järjestää opetusta.
 
Tämä perustuu siihen, että en ole löytänyt yhtään lakia, jossa vaadittaisiin opetus järjestämään koulurakennuksessa. Jos väität tälläisen lain olevan olemassa, voisitko siis ystävällisesti jakaa sen meille muillekin?

Tulkitsen tuon tarkoittavan, että perustuu siis täysin omaan tulkintaasi. (Saa sen ihan suoraankin sanoa, eikä yrittää kääntää todistustaakkaa muille...)
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän ne koulutilat sitten avataan. Pää- ja opetusministerit Marin sekä Andersson voivat tulla näyttämään lasteni kouluille sosiaalisen etäisyyden toteuttamista, kun tilat on tungettu täyteen oppilaita, toisella mm. koulun remontin sulkiessa n. 30% tiloista.
 
Mutta kyse ei ole niinkään siitä että kuinka paljon tuosta on hyötyä vaan siitä että onko enää lääketieteellisiä syitä pitää koulut suljettuna.
Jos vastaus on että koulujen avaaminen ei aiheuta merkittävää lääketieteellistä ongelmaa niin sitten ne on pakko avata. Koska valmiuslaki vaatii sen että toimet pitää purkaa heti kun ne eivät enää ole tarpeelliset.
Jo ennen valmiuslakia todettiin pääministeriä myöten, että koulujen sulkeminen ei sitä edellytä, sillä paikallisviranomaiset voisivat sen tehdä ilmankin. Käytännössä olisi siis hallituksen suulla sanottu, että koulujen ovat tulisi laittaa säppiin ja kunnat toimisivat sen ohjeen mukaan. Valmiuslaki mahdollistaa kuitenkin, että hallitys voi määrätä näin tapahtuvan. Lisäksi valmiuslaki antoi siinä vaiheessa monta muutakin lisätyökalua tilanteen hoitamiseksi. Enemmänkin työkaluja siellä pakissa kyllä on, mutta nämä riittivät alkuvaiheessa.

Edit.
Ja tosiaan nyt sitten on päätetty, että koulut avataan toukokuun 14. päivä lähtien porrastetusti. Puhdas vitsihän tuo parin viikon järjestely on Li Andersonin omituisesta kuplasta käsin spammatuista lausunnoista lähtien, mutta näillä mennään. Ei sillä, että tuosta varmaan muuten mitään suurta haittaakaan olisi, mutta ainakin tänään kaupassa kuulin jo sellaista kommenttia sivullisilta, että "toivottavasti ne koulut avataan, kun kyllähän tätä karanteenia on jo kestänyt muutenkin jo ihan liian pitkään". Ihan kuin koulujen avaaminen poistaisi koko koronan ja sen tuomat ongelmat. Antaa muutenkin vähän ristiriitaista signaalia koululaisille, kun viimeiset pari kuukautta on oltu karanteenissa ja sitten yhtäkkiä lapset voivatkin käydä koulussa pyörimässä pari viikkoa opettajien kanssa ja muut vanhemmat ovat edelleen jumissa kotona.

 
Viimeksi muokattu:
Tänään kaupassa oli jo normaaliviikonloppua edeltävä hulina, jota en ole lähes kahteen kuukauteen nähnyt. Perussääntö "tuli ja liike" unohtui niiltä, jotka kanittivat hyllyjen väliin ulottuvissa hieman normaalia väljemmissä jonoissa. En itse päässyt lähestymään vessapaperihyllyä kohtaamani vastarinnan vuoksi, joten koin takautuvasti paperittomuuden ahdingon.
 
Tänään kaupassa oli jo normaaliviikonloppua edeltävä hulina, jota en ole lähes kahteen kuukauteen nähnyt. Perussääntö "tuli ja liike" unohtui niiltä, jotka kanittivat hyllyjen väliin ulottuvissa hieman normaalia väljemmissä jonoissa. En itse päässyt lähestymään vessapaperihyllyä kohtaamani vastarinnan vuoksi, joten koin takautuvasti paperittomuuden ahdingon.
Samaa ihmettelin. Oletin että urpojen ryysis olisi vasta huomenna, mutta näköjään erehdyin pahemman kerran, sillä lähin Prisma oli tosiaan tuossa klo 18 kiepeillä tupaten täynnä väkeä ja aniharva siellä vähät välitti mistään turvaväleistä. 4-6 hengen kuppikuntia oli about joka nurkalla höpöttämässä ja fiilis oli kaikilla kuin olisivat vankilasta päässeet. Ei tämä yhteiskunta tällä menolla ansaitse jäädä henkiin ilman koronaakaan. :D

Toivottavasti useimmissa kouluissa saadaan opetukset yms. järjestettyä väljäksi jne. Varmaan aika vapaat kädet saavat koulut näiden osalta.
En ihan äkkiseltään keksi miten se olisi mahdollista. Luokkakoot ovat järjettömiä ja resurssit olemattomia. Aika toivoton yhtälö.

Sitä paitsi se pulpettien etäisyys toisistaan on aika epäolennainen seikka muutenkin, jos koko päivä ollaan samassa tilassa ja käsienpesupaikkoja tyhjällä saippuapurkilla löytyy ehkä yksi per 40 oppilasta jne.
 
Olisipa mukava nähdä Anderson koulussa kertomassa oppilaille miksi heidän vanhempansa ovat juhannuksena sairaalassa

Politiikan ulkopuolelta toivoisin, että nuo viitteet siitä, että lapsukaiset eivät ole merkittävä vektori pitää paikkansa, ja THL kertoo juhannuksena, että tartunnat eivät ole merkittävästi kasvaneet.
 
Kyseiset valtuudet on kirjattu erikseen valmiuslakiin. Joten jos hallitus yrittäisi kiertää sitä säätämällä laki joka sisältää samoja valtuuksia kuin valmiuslaki ilman valmiuslain vaatimia edellytyksiä niin puhutaan taas asiasta joka lähes varmasti törmäisi perustuslakivaliokuntaan.
Nyt kuulostaa niin eriskummalliselta päättelyketjulta, että kaivattaisiin vähän syvällisempääkin perustelua mihin tämä oikeasti perustuu?

Valmiuslaissa on myös valtuudet kieltää yli 500 hengen tapahtumat, joten tuon tulkinnan mukaan niitä ei voida kieltää enää tartuntatautilain perusteella. Itseasiassa valmiuslaissa on valtuudet tehdä aika paljon sellaista, joista säädetään jo jollain muulla lailla.

Miten nyt on jotenkin olo, että taas ollaan tekemässä ihan minkälaista älyllistä korkkiruuvia tahansa, että jotenkin voidaan pitää kiinni siitä omassa mielessä etukäteen naulatusta totuudesta?
 
Politiikan ulkopuolelta toivoisin, että nuo viitteet siitä, että lapsukaiset eivät ole merkittävä vektori pitää paikkansa, ja THL kertoo juhannuksena, että tartunnat eivät ole merkittävästi kasvaneet.
Tästä on vähän kahta koulukuntaa asiantuntijoidenkin piirissä. Aika moni on sitä mieltä, että syksyä ajatellen mahdollisimman monen juuri olisi hyvä sairastaa tämä paska kesän aikana uhreista huolimatta. Vaikea sanoa kuinka vaikuttava tekijä tämä näkemys on ollut tuossa koulujen avaamisessa.
 
Samaa ihmettelin. Oletin että urpojen ryysis olisi vasta huomenna, mutta näköjään erehdyin pahemman kerran, sillä lähin Prisma oli tosiaan tuossa klo 18 kiepeillä tupaten täynnä väkeä ja aniharva siellä vähät välitti mistään turvaväleistä.
Luulisi, että noinkin järkevä mies, joka haukkuu muita urpoiksi, osaisi hoitaa omat kaupassa käyntinsä johonkin muuhun aikaan kuin klo 18 arkipäivänä. Vai onko ne muut vaan urpoja, jotka siellä samaan aikaan oli kuin sinäkin?
 
Puhtaasti poliittinen ja oikeudellinen päätös, johon haettiin selkänoja terveysviranomaisilta ilman, että kuunneltiin pedagogian ammattilaisia a) lähiopetuksen hyödyistä ja b) järjestelystä viimeisen kahden viikon aikana. Kouluissa ei ole tiloja eikä minkäänasteisia toteuttamismahdollisuuksia lääkäreiden toivotaantoivotaan -ohjeistuksille käsienpesusta, etäisyyksistä ja luokkatilojen käytöstä. Onko näillä sitten omat lapset ja lastenlapset joissakin yksityiskouluissa, mutta 90% kuntien ja kaupunkien kouluista ei onnistu. Ei millään.
 
Alkaakohan sittenkin pääsiäinen näkyä sairaalatilastoissa, kun osastopotilaiden määrä noussut jo kolmatta päivää putkeen. 127-->131-->144-->157. Olisi aika lähelle kahden viikon viive.
Tehohoidossa olevat sen sijaan laskenut 62-->56-->56-->51, mutta sinne siirrytäänkin noin viikkoa myöhemmin, eli pitäisi muutaman päivän päästä lähteä sekin nousuun.
 
Itseä henkilökohtaisesti vituttaa kyllä suunnattomasti kun joutuu olemaan usein työpaikalla fyysiesti läsnä ja nyt ne perheen isät (ja äidit) alkaa kantamaan sinne tautia meidän muidenkin iloksi.

Pitää toivoa, että edes vanhemmilla on rohkeutta kansalaistottelemattomuuteen, kun hallituksella ei ole.
 
Itseä henkilökohtaisesti vituttaa kyllä suunnattomasti kun joutuu olemaan usein työpaikalla fyysiesti läsnä ja nyt ne perheen isät (ja äidit) alkaa kantamaan sinne tautia meidän muidenkin iloksi.

Oma järjetön aktiivisuutesi koulujen sulkemisen puolesta juontanee siis pitkälti siitä, ettei sinulla ole omia lapsia.
 
Nyt kuulostaa niin eriskummalliselta päättelyketjulta, että kaivattaisiin vähän syvällisempääkin perustelua mihin tämä oikeasti perustuu?

Valmiuslaissa on myös valtuudet kieltää yli 500 hengen tapahtumat, joten tuon tulkinnan mukaan niitä ei voida kieltää enää tartuntatautilain perusteella. Itseasiassa valmiuslaissa on valtuudet tehdä aika paljon sellaista, joista säädetään jo jollain muulla lailla.

Miten nyt on jotenkin olo, että taas ollaan tekemässä ihan minkälaista älyllistä korkkiruuvia tahansa, että jotenkin voidaan pitää kiinni siitä omassa mielessä etukäteen naulatusta totuudesta?

Tartuntatautilaki ei anna hallitukselle oikeutta kieltää yli 500 hengen tapahtumat. Se antaa tuon oikeuden kunnille ja aluevirastoille.
Hallituksella on oikeus tuohon toimintaan vain valmiuslain alla. Joka on aika suora indikaatio siitä että perustuslaillinen tulkinta on että hallituksen osalta nuo valtuudet kuuluvat niihin toimiin joihin saa oikeudet vain poikkeustilanteissa valmiuslain alaisuudessa. Koska muuten niitä ei olisi kirjattu sinne valmiuslakiin.
Eli jos nyt sitten hallitus alkaisi säätämään lakeja jotka mahdollistaa niiltä toimet jotka normaalisti ovat valmiuslain alaisuudessa ilman että tarvitsi noudattaa valmiuslain pykäliä niin tuo olisi päivänselvä yritys kiertää valmiuslakia. Joka taaskin lähes varmasti törmäisi siihen perustuslakivaliokuntaan.
 
Tartuntatautilaki ei anna hallitukselle oikeutta kieltää yli 500 hengen tapahtumat. Se antaa tuon oikeuden kunnille ja aluevirastoille.
Hallituksella on oikeus tuohon toimintaan vain valmiuslain alla. Joka on aika suora indikaatio siitä että perustuslaillinen tulkinta on että hallituksen osalta nuo valtuudet kuuluvat niihin toimiin joihin saa oikeudet vain poikkeustilanteissa valmiuslain alaisuudessa. Koska muuten niitä ei olisi kirjattu sinne valmiuslakiin.
Eli jos nyt sitten hallitus alkaisi säätämään lakeja jotka mahdollistaa niiltä toimet jotka normaalisti ovat valmiuslain alaisuudessa ilman että tarvitsi noudattaa valmiuslain pykäliä niin tuo olisi päivänselvä yritys kiertää valmiuslakia. Joka taaskin lähes varmasti törmäisi siihen perustuslakivaliokuntaan.

Selvä juttu.

Mene siis nyt kertomaan tämä hallitukselle (äläkä minulle), joka on jo limoittanut (ja joka ilmoitti vastaavista toimista, jo ennen valmiuslakia), että tapahtumat perutaan heinäkuun loppuun asti ja festareille, jotka ovat jo tapahtumansa tämän myötä peruneet. Osa odottaa vielä lakiteknisistä syistä sitä avin päätöstä. :facepalm:

Kerro sitten mitä sieltä vastattiin!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom