Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Hyvä valmistautuminen maailman mittakaavassa näyttää valitettavasti tältä. Ei se täydellistä ole ja jälkipyykissä varmasti avainasemassa on isomman suojainmäärän hankkiminen.
Sepä. Saadaan olla kohtuutyytyväisiä, että varmuusvarastoja ylipäätään on. Määriäkään tuskin tarvitsisi säätää, kunhan vain pidettäisiin sisältö ajan tasalla. Ettei tulisi juuri näitä noloja tilanteita, joissa huomataan tarvetta olevan mutta päiväykset menneet vanhaksi jo puoli vuosikymmentä takaperin. Sekin sikäli ymmärrettävää, että taisi olla ensimmäinen kerta kun noihin varmuusvarastoihin ylipäätään on koskettu muuten kuin viljan osalta.
 
Malttia nyt tuon testaamisen huutelun perään, testejä on kyllä tulossa mutta paljon tärkeämpää on jo nyt testattujen matala positiivinen osuus. Jos tapausmäärät saadaan pidettyä muutama viikko kurissa, kohdennetulla testaamisella ne saadaan minimaaliseksi. Malttia vaan vielä hetken aikaa.
 
En tiedä. Yleisesti massaspektometrien ja myös jossain määrin myös sopivien elektronimikroskooppien puuttesta on ollut puhetta THL:n ja HUS:n toimesta.

Ollaankohan siellä noin yleisemminkin uusia instrumentteja vailla koronan varjolla :think:

Minulla ei PCR-testaamisesta mitään kokemusta, mutta google-asiantuntemuksen perusteella PCR-testi menee suunnilleen niin, että ensin näytteestä "pestään" RNA monistettavaksi, lisätään geenispesifit PCR-aineet ("testikitti") ja esim. fluoresoiva indikaattori. Tämän jälkeen ajetaan PCR-lämpötilaohjelmaa kymmeniä syklejä ja tämän pitäisi monistaa aluperäistä RNAta eksponentiaalisesti. Indikaattori kiinnittyy monistettuun DNA:han ja geenin monistuminen voidaan havaita voimistuvasta fluoresenssista. Jos näytteessä ei ollut kohdegeeniä ei tapahdu mitään. Meniköhän edes suunnilleen oikein?

Fluoresoivan indikaattorin sijasta geenin monistuminen voidaan varmaankin todeta myös massaspektrometrillä tai muulla molekyylimassaan perustuvalla menetelmällä. Sikäli massaspektrometri voi olla hyödyllinen instrumentti mutta mitä elektronimikroskoopilla tehtäisiin?

Malttia nyt tuon testaamisen huutelun perään, testejä on kyllä tulossa mutta paljon tärkeämpää on jo nyt testattujen matala positiivinen osuus. Jos tapausmäärät saadaan pidettyä muutama viikko kurissa, kohdennetulla testaamisella ne saadaan minimaaliseksi. Malttia vaan vielä hetken aikaa.

Haasteena on, että koronan oireet eivät välttämättä juurikaan eroa flunssasta. Jotta tartuntaketjujen muodostuminen estettäisiin, pitäisi päästä siihen, että testattaisiin esim. kaikki, joilla on yskä. Toisaalta, jos R0 saadaan pidettyä hiukan alle yhden, ei tartuntaketjujen muodostuminenkaan ole katastrofi, kun ei tapahdu laajempaa eksponentiaalista monistusta.
 
Viimeksi muokattu:
Pomon vaimo meni niin huonoon kuntoon, että vei hänet sairaalaan. Todettiin keuhkokuume ja vaatimuksista huolimatta eivät testanneet coronaa ja lähettivät kotiiin. Näin siis Helsingissä, joten tuo median toitottama testauksen kasvattaminen vaikuttaa olevan tuulesta temmattua.
Tällaisille hyvin epäilyttäville tapauksille pitäisi vähintäänkin antaa diagnoosiksi "Covid-19 suspecta" eli korona-epäily, ja ne voitaisiin ottaa huomioon tilastoissa. (Ellei todennäköisempääkään diagnoosia ole antaa.)

Nyt tulee sellainen fiilis, että ongelman laajuutta halutaan jotenkin valkopestä ja lakaista maton alle kuin Kiinassa konsanaan, vaikkei meillä ole sellaiseen mitään syytä eikä tarvetta.
 
Tällaisille hyvin epäilyttäville tapauksille pitäisi vähintäänkin antaa diagnoosiksi "Covid-19 suspecta" eli korona-epäily, ja ne voitaisiin ottaa huomioon tilastoissa. (Ellei todennäköisempääkään diagnoosia ole antaa.)

Nyt tulee sellainen fiilis, että ongelman laajuutta halutaan jotenkin valkopestä ja lakaista maton alle kuin Kiinassa konsanaan, vaikkei meillä ole sellaiseen mitään syytä eikä tarvetta.

Mistä päättelet että näin ei kirjattaisi? Todentamattomille tapauksille on oma ICD-koodinsa U07.2, ja sitä voidaan ihan yhtä hyvin käyttää tilastointiin laboratoriotodennetun U07.1 kanssa.
 
Mistä päättelet että näin ei kirjattaisi? Todentamattomille tapauksille on oma ICD-koodinsa U07.2, ja sitä voidaan ihan yhtä hyvin käyttää tilastointiin laboratoriotodennetun U07.1 kanssa.
Tuskin ainakaan kotihoidossa olevat "lieväoireiset" saavat yhtään minkäänlaista diagnoosia.

Sairaala-asiakkaiden osalta selvähköt tapaukset voitaisiin tosiaan kyllä ottaa tilastoissa huomioon riippumatta siitä, onko näytettä otettu vai ei.
 
Sepä. Saadaan olla kohtuutyytyväisiä, että varmuusvarastoja ylipäätään on. Määriäkään tuskin tarvitsisi säätää, kunhan vain pidettäisiin sisältö ajan tasalla. Ettei tulisi juuri näitä noloja tilanteita, joissa huomataan tarvetta olevan mutta päiväykset menneet vanhaksi jo puoli vuosikymmentä takaperin. Sekin sikäli ymmärrettävää, että taisi olla ensimmäinen kerta kun noihin varmuusvarastoihin ylipäätään on koskettu muuten kuin viljan osalta.

Niin itsehän lähinnä mietin sitä, että kun lehtiedoista jäi about kuva, että suojavarusteita riittää vuodeksi eteenpäin kaikille niin paljon kun ikinä vain tarvitaan. Osa oli varmaan lehtien liioittelua ja osa harkitsematonta kommunikaatiota viranomaiseilta. Sinänsä ymmärrän täysin, ettei sitä kuranttia kamaa todellakaan ole vuodeksi eteenpäin, oikein ällistyin kun lehdet antoi niin ymmärtää, että miten helvetisti muka on voitu hamstrata noita välineitä, tuntui uskomattomalta. Niinkuin sitten olikin.
 
Tuskin ainakaan kotihoidossa olevat "lieväoireiset" saavat yhtään minkäänlaista diagnoosia.

Sairaala-asiakkaiden osalta selvähköt tapaukset voitaisiin tosiaan kyllä ottaa tilastoissa huomioon riippumatta siitä, onko näytettä otettu vai ei.

Saadaanhan nuo sitten niillä vasta-aine testeillä tilastoihin, kun niitä aletaan laajemmin tekemään. Tuo ilmeisesti helpompi ja edullisempi tehdä.
 
Tuskin ainakaan kotihoidossa olevat "lieväoireiset" saavat yhtään minkäänlaista diagnoosia.

Sairaala-asiakkaiden osalta selvähköt tapaukset voitaisiin tosiaan kyllä ottaa tilastoissa huomioon riippumatta siitä, onko näytettä otettu vai ei.
Mikä mahtaa olla koronan osuus lääkärinhoitoa vaativista keuhkokuumetapauksista Suomessa? Entäpä kotihoidettavista nuhakuumeista ym flunssaoireista?
 
Tuskin ainakaan kotihoidossa olevat "lieväoireiset" saavat yhtään minkäänlaista diagnoosia.

No jos on ihan oma-aloitteisessa kotihoidossa, niin miten lääkäri voisikaan mitään diagnoosia kirjata? Jos taas on käynyt lääkäriä moikkaamassa lievien ylähengitystieoireiden kanssa, niin se todennäköisesti kirjataan määrittelemättöminä ylähengitystieinfektioina, aivan kuten kuuluukin. Niistä voi sitten joku jälkeenpäin tehdä valistuneita arvauksia mikä osa on koronaa ja mikä ei.

Ylipäätään diagnoosikoodeissa tulee aina käyttää sitä merkintää mikä on tarkimmin kuvaava käytettävissä olevalla tiedolla, mutta ei vetää perusteettomia tarkennuksia hatusta. Potilashistoriaa kun tarkastellaan, siellä on täysin normaalia nähdä ensin noita "määrittelemätön asia X" koodeja, ja sitten myöhemmin niitä tarkkoja. Ja niin sen kuuluu mennäkin.
 
Suomi ja ihmiskunta yllätettiin housut kintuissa. Mutta jos tästä jotain hyvää seuraa niin se, että tuskin yllätetään enää toista kertaa. Ainakaan hyvin pitkään aikaan. Ehkä sitten joskus 100 vuoden päästä kun kaikki on lahjakkaasti jo unohtunut, who knows.
Kiina tuossa se suurin syyllinen on, taisivat pimittää todella rajusti niitä tapauksia ja kuolemia. Sitä tietoa kuitenkin käytettiin pohjana ennusteissa ja se aiheutti taudin täydellisen väheksynnän länsimaissa.
 
Ymmärsin kyllä yskän, mutta tosiaan ihan aidosti kiinnostaa olisiko tuolloin joku tästä tilanteesta poikkeava hallintoketju ja/tai lakien ohituskaista ja miksi kriisijohtaminen toimisi silloin paremmin sekä nopeammin kaikkien osapuolten kesken, vaikka aikaa on ollut enemmän kuin esimerkiksi ottamassani esimerkissä. Siitähän alunperin kirjotin ja siitä yhteydestä tuo yksittäinen sana on nyt irroitettu.
Arvaisin että ydinlaki itsessään on tartuntatautilakia paljon kattavampi sekä paremmin muotoiltu eli suoraan sen avulla voi tehdä jo paljon. Mossaus kohdistuu tuulista huolimatta kohtuullisen rajattuun alueeseen eli valmiuslakia on triviaali käyttää. Asiaa on varmasti harjoiteltu paljon koska kyseessä ei ole mikään "voiko näinkin käydä"-tyyppinen tapaus, komentoketjussa THL on korkeintaan statistina. Valmiuslaki saataneen käyttöön heti kun STUK huutaa hep, yksikään poliitikko ei uskalla sanoa vastaan, se olisi poliittinen itsemurha koska vaara on konkreettinen ja koko kansan ymmärrettävissä. Käyvän laitoksen operatiivisella johdolla on 100% varmasti hommat paremmin hallussa kuin yhdelläkään virkamiehellä (korona casessa) pois lukien STUK.

Jos arvata saa niin kajahtaessa STUK:lla on tieto minuuteissa, STUK nakkitanee pelastusviranomaista jolta lähtee PV:lle samantien virka-apu pyyntö. Rautaa lienee riittävästi 24h sisään käytettävissä, ei tartte hallituksen miettiä THL:n 'johdolla' että tarttisko tässä jotain tehdäkin. Laitokselta saataneen reaaliaikaista tilannekuvaa säteilymittareista. Lisäksi tosiaan historiatietoa on paljon länsimaiden käytössä eli tilannekuva saataneen nopeasti käännetyä muotoon "mitähän tässä on tapahtunut" ja siitä "mitä pitää tehdä".
 
Saadaanhan nuo sitten niillä vasta-aine testeillä tilastoihin, kun niitä aletaan laajemmin tekemään. Tuo ilmeisesti helpompi ja edullisempi tehdä.
Näinpä, heti kun on testiä tarjolla kutsutaan kaikki tämmöiset tapaukset testattaviksi. Samoin testataan suunnilleen kaikki tunnistetut tapaukset ketkä ovat olleet kontaktissa näiden kanssa. Ja jos sieltä löytyy positiivisia jatketaan taas eteenpäin. Joskus tulee dead end vastaan. Parempi strategia tuo on kun testata joka ikistä nuhanenää.
 
Kiina tuossa se suurin syyllinen on, taisivat pimittää todella rajusti niitä tapauksia ja kuolemia. Sitä tietoa kuitenkin käytettiin pohjana ennusteissa ja se aiheutti taudin täydellisen väheksynnän länsimaissa.

Ei siinä Kiinan väheksyntää tai ylipäänsä mitään toimintaa tarvita että länsimaissa väheksytään tälläisiä pandemioita. Nämä ovat länsimaisten ihmisten mielissä menneiden aikojen juttuja ja ongelmia. Täällä ei vain osata samalla tapaa edes hoitaa tai suhtautua näihin pandemioihin kuin kaukoidässä.

Jos menet kysymään kansalaisilta että ovatko länsimaat yhtä avuttomia kuin kehitysmaat tai kehittyvät maat pandemian edessä hoitamaan potilaita niin vastaus on että ei ole, mikä ei pidä paikkaansa. Länsimaat ovat mittakaava huomioiden käytännössä aivan yhtä avuttomia kuin kehitysmaat tai kehittyvät maat koska mitään lääkettä ei ole olemassa jolla ongelma voidaan hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Ainoat mahdolliset edut kriisin hallinnassa ovat yhteiskunnan rakenteissa, mutta nekään eivät itseasiassa kestä siinä vaiheessa jos esimerkiksi ruokahuolto pettää. Siinä vaiheessa ollaan anarkiassa ihan yhtälailla länsimaissa kuin siellä kehitysmaissakin.

Kehitysmaissa on päättäjillä jopa etuja puolellaan verrattuna länsimaihin, heillä ei ole mitään illuusioita omassa päässä miten tautia hoidetaan kun mitään lääkkeitä tai resursseja ei ole, on paljon helpompi tehdä oikeat johtopäätökset ja antaa käskyt kun tilannekuva on kirkas melko nopeasti.

Edit: Voin vain kuvitella miten Ruotsissa tai maissa käy joissa ei tartuntoja pyritä hillitsemää kovilla kielloilla. Esimerkiksi jos Ruotsissa on 1% väestöä todetusti tartunnan saaneena samaan aikaan, niin itseasiassa tilastot ovat siinä vaiheessa 2 viikon takaisista tartunnoista mikä itseasiassa tarkoittaa että sillä hetkellä 10-20% saattaa olla jo saanut tartunnan. Kun ollaan eksponentiaalisessa taudin leviämisessä niin tästä 1 prosentin virallisesta lukemasta mennään häkellyttävän nopeasti 30-60% todellisiin tartuntalukuihin väestöstä. Mietin vain että miten heillä hoidetaan siinä vaiheessa ylipäänsä mikään alkean ihan perusasioista kuten poliisit, palokunta, sairaalat, ruokahuolto, kauppojen auki pitäminen. Jos ei ole näillä ihmisillä kotona useamman viikon ruokia niin radikaali ruokavalion muutos voi kestää useamman viikon.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tämä ole hyvää valmistautumista, vaikka maailmalla onkin huonompia suorituksia nähty. Tämä ei ole edes tyydyttävää. Hylätty tämä ei kuitenkaan arvosanaltaan ole eli jäljelle jää huono.

Mä en ymmärrä tälläistä arvosteluasteikkoa. Suurin osa maista saa siis hylätyn arvosanan? Saako joku maa hyvän arvosanan? Lähinnä nyt ajan takaa, että onko tälläisessä arvostelussa pointtia, jos käytännössä ei ole muuta kuin heikkoa ja hylättyä...
 
Mä en ymmärrä tälläistä arvosteluasteikkoa. Suurin osa maista saa siis hylätyn arvosanan? Saako joku maa hyvän arvosanan? Lähinnä nyt ajan takaa, että onko tälläisessä arvostelussa pointtia, jos käytännössä ei ole muuta kuin heikkoa ja hylättyä...
Ei luokan paras arvosana tarkoita sitä, että se olisi automaattisesti hyvä (absoluuttisesti mitattuna).
 
Liikkumisrajoitukset aloitettiin reilut pari viikkoa sitten joten nyt niiden pitäisi jo taittaa tartuntakäyrää, kuten varovaisesti voisi jo toteutuneista luvuista toivoakin. Olimme epidemian kehittymisessä useampia viikkoja perässä kuin toimenpiteissämme ja tämä on iso valttikorttimme.

Pakko tähän liikkumisrajoituksiin laittaa, että havaintoja iltalenkin osalta :) Baarin edessä 12 ihmistä vetää röökiä ja sylkee naamojensa eteen, huutaa kilpaa. S-Marketin edessä nuorisokööri kerääntynyt yhteen, toistakymmentä ihmistä. Maahanmuuttajaporukka pelaa isossa köörissä jalkapalloa tekonurmikentällä. Kadulla myös maahanmuuttajaporukkaa kävelee kadun leveydeltä 4-5 ryhmissä. Kävin viemässä roskia niin naapurin mamma ei voinut odottaa sitä vertaa, että olisin vienyt roskat vaan änki kylkeen kiinni viemään roskia ahtaaseen katokseen. Tämä havainto eri puolelta Lahden lähiöitä ja 1,5h sisällä. Nuo liikkumisrajoitukset ei vaan mene kaikille perille ja tekisi mieli huutaa muutama voimasana aina kun näkee. Tätä on näkynyt jatkuvasti ja se mikä on nähnyt pääasiallisesti on alkoholiongelmaiset, maahanmuuttajaporukat, nuoremmat teinit joille ei näytä menevän perille. Tämä on tässä parin viikon aikana näkynyt ja pistänyt silmään.

edit: niin ja vielä lisänä tähän pitää laittaa, että nyt kun on tuo Uudenmaan raja osittain kiinni niin täältä Lahdesta on myös otettu resursseja hoitamaan tuota. Näin poliiseilla on myös vähemmän resursseja perinteiseen katupartiointiin ja puuttua tuollaisiin tilanteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Sepä. Saadaan olla kohtuutyytyväisiä, että varmuusvarastoja ylipäätään on. Määriäkään tuskin tarvitsisi säätää, kunhan vain pidettäisiin sisältö ajan tasalla. Ettei tulisi juuri näitä noloja tilanteita, joissa huomataan tarvetta olevan mutta päiväykset menneet vanhaksi jo puoli vuosikymmentä takaperin. Sekin sikäli ymmärrettävää, että taisi olla ensimmäinen kerta kun noihin varmuusvarastoihin ylipäätään on koskettu muuten kuin viljan osalta.
Ei varastoa voi siten pitää, että sinne ostetaan tavaraa odottelemaan huonoja aikoja, ja lopulta annetaan vanhentua. Jos nyt vaikka maskeilla on kriisiajan tarve X, tavaraa pitää olla määrä Y enemmän. Puskurista tavaraa myydään eteenpäin fifo-periaatteella siten, että tavara ei pilaannu käsiin, ja tilalle ostetaan vähittäin uutta. Meillä olisi siis koko ajan vaihtuva 100% varmuusvarasto täynnä laatukamaa.

Jos tuo HVK:n maskivaraston happaneminen pitää paikkansa, pallien pitäisi heilua monella tasolla. Täysin vastuutonta ja osaamatonta, jolla nyt vaarannetaan hoitohenkilökuntaa turhaan. Kaupan päälle asiasta vastaava vielä ehdottelee solmujen tekemistä katkeileviin kuminauhoihin. Uskomatonta ylimielisyyttä.
 
Pakko tähän liikkumisrajoituksiin laittaa, että havaintoja iltalenkin osalta :) Baarin edessä 12 ihmistä vetää röökiä ja sylkee naamojensa eteen, huutaa kilpaa. S-Marketin edessä nuorisokööri kerääntynyt yhteen, toistakymmentä ihmistä. Maahanmuuttajaporukka pelaa isossa köörissä jalkapalloa tekonurmikentällä. Kadulla myös maahanmuuttajaporukkaa kävelee kadun leveydeltä 4-5 ryhmissä. Kävin viemässä roskia niin naapurin mamma ei voinut odottaa sitä vertaa, että olisin vienyt roskat vaan änki kylkeen kiinni viemään roskia ahtaaseen katokseen. Tämä havainto eri puolelta Lahden lähiöitä ja 1,5h sisällä. Nuo liikkumisrajoitukset ei vaan mene kaikille perille ja tekisi mieli huutaa muutama voimasana aina kun näkee. Tätä on näkynyt jatkuvasti ja se mikä on nähnyt pääasiallisesti on alkoholiongelmaiset, maahanmuuttajaporukat, nuoremmat teinit joille ei näytä menevän perille. Tämä on tässä parin viikon aikana näkynyt ja pistänyt silmään.

edit: niin ja vielä lisänä tähän pitää laittaa, että nyt kun on tuo Uudenmaan raja osittain kiinni niin täältä Lahdesta on myös otettu resursseja hoitamaan tuota. Näin poliiseilla on myös vähemmän resursseja perinteiseen katupartiointiin ja puuttua tuollaisiin tilanteisiin.

Samat huomiot, samalta kylältä. Tuo keskustan juoppo porukka painaa ihan normaalisti menemään, toki myös muut hampit
 
Ei varastoa voi siten pitää, että sinne ostetaan tavaraa odottelemaan huonoja aikoja, ja lopulta annetaan vanhentua. Jos nyt vaikka maskeilla on kriisiajan tarve X, tavaraa pitää olla määrä Y enemmän. Puskurista tavaraa myydään eteenpäin fifo-periaatteella siten, että tavara ei pilaannu käsiin, ja tilalle ostetaan vähittäin uutta. Meillä olisi siis koko ajan vaihtuva 100% varmuusvarasto täynnä laatukamaa.

Jos tuo HVK:n maskivaraston happaneminen pitää paikkansa, pallien pitäisi heilua monella tasolla. Täysin vastuutonta ja osaamatonta, jolla nyt vaarannetaan hoitohenkilökuntaa turhaan. Kaupan päälle asiasta vastaava vielä ehdottelee solmujen tekemistä katkeileviin kuminauhoihin. Uskomatonta ylimielisyyttä.

Itse olen sitä mieltä, että se on ihan ok, että on päiväysvanhaa kamaa varastossa kunhan pidetään huolta siitä, että ne oikeasti ovat toimivia. Ja niinhän on tehty testauttamalla ne. En pidä virheenä arvioida, että todellinen vanhenemisaika on esim. valmistajan 2v sijasta 10v. Jos siis on perusteltu tieto, että näin on. Sama koskee muutakin kamaa, vaikka kaikkea Itä-Saksan jäämistöä puolustusvoimien varastoissa. Tokihan olisi yleisesti parempi varmastikin kierrättää tuoretta kamaa varastoon.

Joku tässä tosin huomautti, että noita 2012 maskit oli jotain muita ja varastoista tulevat olis 2015/2016.
 
Pakko tähän liikkumisrajoituksiin laittaa, että havaintoja iltalenkin osalta :) Baarin edessä 12 ihmistä vetää röökiä ja sylkee naamojensa eteen, huutaa kilpaa. S-Marketin edessä nuorisokööri kerääntynyt yhteen, toistakymmentä ihmistä. Maahanmuuttajaporukka pelaa isossa köörissä jalkapalloa tekonurmikentällä.

Kummallista. Täällä periferian kaupungissa (Itä-Suomi) on tosi hiljaista. Ei näy nuoria, ei juoppoja. Ikäihmisiä sauvakävelyllä kyllä näkee. Itse asiassa mietin jo aiemmin kysyä ravintoloiden pakkosulun perään huutelevilta, että mistä noita avoimia ravintoloita enää edes löytyy. Täällä meni pahimmatkin räkälät kiinni jo viime viikolla
 
Itse olen sitä mieltä, että se on ihan ok, että on päiväysvanhaa kamaa varastossa kunhan pidetään huolta siitä, että ne oikeasti ovat toimivia. Ja niinhän on tehty testauttamalla ne. En pidä virheenä arvioida, että todellinen vanhenemisaika on esim. valmistajan 2v sijasta 10v. Jos siis on perusteltu tieto, että näin on. Sama koskee muutakin kamaa, vaikka kaikkea Itä-Saksan jäämistöä puolustsvoimien varastoissa. Tokihan olisi yleisesti parempi varmastikin kierrättää tuoretta kamaa varastoon.

Joku tässä tosin huomautti, että noita 2012 maskit oli jotain muita ja varastoista tulevat olis 2015/2016.

Itse noista 2009 maskeista puhuin ja noissa yleisesti ottaen on se 3v exp. date. Tuo oma vuosilukuni perustuu ihan hallituksen julkistamaan lausuntoon, jossa he sanoivat että Sikainfluenssa pandemian jäljiltä heillä on maskeja jäänyt paljon huoltovarmuusvarastoon joita voidaan käyttää nykyisellään. VTT on ne satunnaisotoksella testannut. Sikainfluenssa pandemia oli 2009-2010 käsittääkseni niin luulisi myös maskien olevan myös tällä päiväyksellä kyseisen puheen perusteella(?). En tiedä mistä tämä 2015/2016 sitten tulee kun sikainfluenssapandemia tosiaan oli 2009-2010.
 
Mä en ymmärrä tälläistä arvosteluasteikkoa. Suurin osa maista saa siis hylätyn arvosanan? Saako joku maa hyvän arvosanan? Lähinnä nyt ajan takaa, että onko tälläisessä arvostelussa pointtia, jos käytännössä ei ole muuta kuin heikkoa ja hylättyä...

Pitää kyllä myöntää, että kouluarvosanojen tietämisestä saisin itse huonon, kun unohdin välttävän kokonaan. Kyllä tätä Suomen harrastelutoimintaa voisi välttäväksikin kutsua eli mennään jossain huono-välttävä -linjalla.

Ja tosiaan jos lähes koko maailma on heikosti valmistautunut, niin sitten koko maailma on heikosti valmistautunut. Etelä-Korea, Taiwan ja Hong Kong ovat kyllä ilahduttavia esimerkkejä ja saavat minulta vähintään hyvän arvosanan.
 
Uudenmaan ja Varsinais-Suomen raja. Ei valvontaa. Läpi pääsee jos uskaltaa luottaa sillan kantavuuteen.
B63F6873-7859-4560-8AB8-7EE19FC9C1D2.jpeg
 
Edit: Voin vain kuvitella miten Ruotsissa tai maissa käy joissa ei tartuntoja pyritä hillitsemää kovilla kielloilla. Esimerkiksi jos Ruotsissa on 1% väestöä todetusti tartunnan saaneena samaan aikaan, niin itseasiassa tilastot ovat siinä vaiheessa 2 viikon takaisista tartunnoista mikä itseasiassa tarkoittaa että sillä hetkellä 10-20% saattaa olla jo saanut tartunnan. Kun ollaan eksponentiaalisessa taudin leviämisessä niin tästä 1 prosentin virallisesta lukemasta mennään häkellyttävän nopeasti 30-60% todellisiin tartuntalukuihin väestöstä. Mietin vain että miten heillä hoidetaan siinä vaiheessa ylipäänsä mikään alkean ihan perusasioista kuten poliisit, palokunta, sairaalat, ruokahuolto, kauppojen auki pitäminen. Jos ei ole näillä ihmisillä kotona useamman viikon ruokia niin radikaali ruokavalion muutos voi kestää useamman viikon.

Kuinka mahtaa Ruotsin käydä? Tässäpä Ruotsin tartuntakartta:

Tukholman tilanne tänään 2439 todettua tartuntaa ja 178 kuollutta. Oliko edes Italiassa näin huono suhde, kuolleita 7,3% todetuista tapauksista. Ilmeisesti ei ehditä testaamaan kuin jo heikossa kunnossa olevia tapauksia. Tästä huolimatta mitään pakkokeinoja ei ole otettu käyttöön.

Ruotsin yleisradion tekemän selvityksen mukaan 44 kunnassa on todettu koronatartuntoja vanhainkodeissa. 51 kunnan vanhainkodeissa epäillään koronavirustartuntoja
Terveysalan yritys Familjeläkarna kertoo, että 230 vanhusta on testattu koronapositiivisiksi heidän 45 vanhainkodissaan Tukholman alueella. Heistä 50 on kuollut.
Ruotsin hallitus on kieltänyt vierailut vanhainkoteihin eilisestä alkaen.
 
Hetkinen nyt, minulta varmaan meni jotain ohi aiemmin. Eikös joku viikko sitten huoltovarmuuskeskus retostellut sillä, että holvin ovet avataan ja ei varmana lopu suojat kesken? Nyt niitä ei kuitenkaan ole riittävästi. Mitä tapahtui?
Ensinnäkin se, että määrät tuskin oikeasti riittävät. Vissiin on varauduttu oikein hyvin määrällisesti siihen, että välineiden saatavuus heikentyy, joten niitä saataisiin hyvän aikaa toimitettua normaalikulutuksen aikaan. Ei kuitenkaan ole lainkaan varauduttu pandemiaan.

Toiseksi toimintaa on selvästi johtanut joku pesemätön alokas päätellen siitä, että tavara on vanhaa. Alkeellisin perussääntö on, että uutta pitää koko ajan tilata ja ylijäämä poistaa. Esimerkiksi hengityssuojainten tapauksessa se poistokanava olisi tietenkin sairaanhoitopiirien normaaliin kulutukseen toimittaminen ennen päiväyksen umpeutumista.
 
Toiseksi toimintaa on selvästi johtanut joku pesemätön alokas päätellen siitä, että tavara on vanhaa. Alkeellisin perussääntö on, että uutta pitää koko ajan tilata ja ylijäämä poistaa. Esimerkiksi hengityssuojainten tapauksessa se poistokanava olisi tietenkin sairaanhoitopiirien normaaliin kulutukseen toimittaminen ennen päiväyksen umpeutumista.

Oli ilmeisen fiksua jättää sikaflunssan ajalta ylijääneet suojavarusteet, eikä hävittää niitä. Propsit huoltovarmuuskeskukselle siitä :thumbsup:
 
Mihin tarvitset tietoa?
Jos asia minua kiinnostaisi, luulisin nykyisten ilmakuva- ja karttapalvelujen avulla selvittäväni aika nopeasti paikan. Tietenkin sillä oletuksella, että silta on oikeasti rajalla ja sellaisessa paikassa, josta edes on ajoyhteys molempiin suuntiin.

Toisaalta jos oikeasti haluaisin yli ilman oikeaa peeustetta, luulisin että muulla tavalla pääsee nopeammin. Etenkin jos ei ole menossa varsinais-suomeen tai tulossa sieltä. Myös siinä tapauksessa, että pitää nimenomaan kikkailematta päästä henkilöautolla.
 
Mikähän on suomen ruumiiden tuhkauskapasiteetti nykyään? Tuosta oli joskus lehdessä juttua, että niihin on jo normaalistikin jonoa. Koronaan kuolleita ei pitäisi säilytellä vaan tuhkata samantien tai saada sitten hetimmiten monttuun, mikä ei välttämättä ihan hujauksessa sekään onnistu.
 
Pitää kyllä myöntää, että kouluarvosanojen tietämisestä saisin itse huonon, kun unohdin välttävän kokonaan. Kyllä tätä Suomen harrastelutoimintaa voisi välttäväksikin kutsua eli mennään jossain huono-välttävä -linjalla.

Ja tosiaan jos lähes koko maailma on heikosti valmistautunut, niin sitten koko maailma on heikosti valmistautunut. Etelä-Korea, Taiwan ja Hong Kong ovat kyllä ilahduttavia esimerkkejä ja saavat minulta vähintään hyvän arvosanan.

Mitähän se maksaisi yhteiskunnalle jos tälläiseen oltaisiin koko ajan valmistautuneena niin hyvin, että siitä voisi antaa kiitettävän arvosanan?


Kerrotaankohan meille nyt ihan kaikkea?

Onhan meille joka tuutista kerrottu, että epidemia on vasta alussa ja huippu on vasta tulossa. Tehohoitoa vaativien potilaiden määrä on koko ajan kasvanut ja sieltä alkaa kohta tulla myös ruumiita kasvavalla tahdilla (mutu).
 
Viimeksi muokattu:
HS:ssä juttu SuomenVenäjän toimista:

Moskovan pormestari Sergei Sobjanin tosin myönsi jo viime viikon tiistaina, etteivät viralliset luvut kerro koko totuutta. Siihen asti vallanpitäjät olivat vakuutelleet tilanteen olevan ”hallinnassa” ja kehuneet varotoimia.


Viestin sävy muuttui silloin myös valtiollisilla televisiokanavilla. Siihen asti ihmisiä oli pääosin rauhoiteltu ja viruksen uhkaa hetkittäin jopa vähätelty, mutta tiistaista asti televisiossa on kehotettu ihmisiä pysymään kotona.

Huonon viestinnän seuraukset ovat myös osaltaan vastaavia kuin Suomessa (vrt. hiihtolomat niin kotimaassa kuin Italiassakin):

Tarkennukset [ei-työviikko ja vapaa tarkoittikin karanteeneja ja eristyksiä] eivät kuitenkaan riittäneet, vaan Sotšin hotellit varattiin täyteen ja viikonloppuna Moskovan puistot olivat täynnä grillaajia.

Arvostelijoiden mukaan tämä johtui ristiriitaisesta viestistä. Peskov sanoi vielä torstaina, ettei Venäjällä ole epidemiaa. Myös valtiolliset televisiokanavat olivat viime viikolle asti kertoneet viruksesta pääosin rauhoittelevasti ja paikoin vähättelevästi.
 
Mitähän se maksaisi yhteiskunnalle jos tälläiseen oltaisiin koko ajan valmistautuneena niin hyvin, että siitä voisi antaa kiitettävän arvosanan?

Tähän oli kyllä aikaa pari kuukautta valmistautua, mutta eipä se meidän feministihallitusta kiinnostanut, kunnes oli liian myöhä.

Tarvikkeiden valmistustakin olisi keretty hyvin täällä alkaa touhuamaan, mutta ennemmin ostetaan kiinasta sekundaa 10x hintaan.
 

Kerrotaankohan meille nyt ihan kaikkea?
Luulisin ettei perussairaalassa ihan hirveästi ole tilaa ruumiille kun normitilanteessa kuolleisuus monissa paikoissa on muutamia per viikko. Tässä pitää kuitenkin varautua siihenkin mahdollisuuteen että ruumiita voi tulla moninkertaisia määriä nopeasti, joten paikoittain voidaan olla tilattu varalle tuollaisia kontteja. Kuolleiden määrän pimittämiselle en näe mitään ihmeempää syytä.
 
Oli ilmeisen fiksua jättää sikaflunssan ajalta ylijääneet suojavarusteet, eikä hävittää niitä. Propsit huoltovarmuuskeskukselle siitä :thumbsup:
Edellä mainittu tietohan kertoi, että 2009 valmistetut olivat peräisin muualta kuin huoltovarmuuskeskuksesta. Tai sitten tulkitsin väärin.

Tietenkin on luultavaa, että 10 vuotta vanhat esim. hengityssuojaimet ovat jokseenkin entisellään, ellei venttiilin kumi ole hapero.
 
Ei tässä mitään foliohattua tarvita. Kuinka usein kausiflunssan takia on ilmestynyt tuollaisia kontteja?
Varsinkin kun influenssaan on kuollut tällä kaudella jo päälle 500 ja tämä on helppo kausi influenssan kanssa. Koronaan kuollut vaan 19.

Tosin ehkä influenssaan kuollaan kotona ympäri maata ja koronaan kuollaan enemmän sairaalassa niin pienellä alueella ehkä sitten loppuu ruumiiden säilytyspaikat kesken.
 
Mitähän se maksaisi yhteiskunnalle jos tälläiseen oltaisiin koko ajan valmistautuneena niin hyvin, että siitä voisi antaa kiitettävän arvosanan?

Ei paljoa nykyistä enempää ja paljon vähemmän kuin maan sulkeminen.

Esimerkiksi suojavarusteita voi olla olennaisesti kustannuksitta varastossa yhtä paljon kuin niitä kuluu normaalioloissa varastointiaikana. Kuten parissa viestissä on mainittu, sisään ostetaan uutta ja vanhinta viedään sairaaloihin.

Osaamista pidetään yllä esimerkiksi kuten täälläkin on ehdotettu: asiantuntijat säilyttävät ymmärryksensä, kun tekevät myös oikeita töitä kentällä 1-4 päivää viikossa (miten asia nyt halutaankaan järjestää).

Kustannuksista kannattaa kysyä tarkemmin Etelä-Korealta, Hong Kongilta ja Taiwanilta. Luulen, että heidän investointinsa on merkittävästi plussalla.
 
Varsinkin kun influenssaan on kuollut tällä kaudella jo päälle 500 ja tämä on helppo kausi influenssan kanssa. Koronaan kuollut vaan 19.

Tosin ehkä influenssaan kuollaan kotona ympäri maata ja koronaan kuollaan enemmän sairaalassa niin pienellä alueella ehkä sitten loppuu ruumiiden säilytyspaikat kesken.
Eikös tässä ole nyt osittain kysymys siitä, että tavallisten hautajaisten pitäminen on viivästynyt sattuneesta syystä, ja ruumiita on jäänyt varastoon ihan korona-kuolemista riippumattakin?
 
HS:n jutun mukaan STM:ssä on myös ymmärretty jättää THL:n propaganda omaan arvoonsa:

Ministeriön uuden suosituksen mukaan kotiin vietävissä palveluissa on käytettävä aina hengityssuojainta asiakkaan suojaamiseksi työntekijän mahdolliselta koronavirustartunnalta.


Näin siksi, että tutkimusten mukaan monet sairastavat koronaviruksen oireettomana ja saattavat tietämättään levittää tautia. Koronavirus on erityisen vaarallinen kotihoidon tyypilliselle asiakaskunnalle eli yli 70-vuotiaille.

Suojainten riittävyydessä on kuitenkin ongelmia:

Monessa sairaanhoitopiirissä on laskettu, että ohje tulee vaatimaan todella paljon suojaimia, joista on niukkuutta nyt muutenkin. Lisäksi ohje on tiukempi kuin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n suositus, eli viranomaiset ovat antaneet kotihoidon suojavarusteiden osalta ristiriitaiset ohjeet kentälle.

Tällä hetkellä varastoa on yhdessä sairaanhoitopiirissä alle kuukaudeksi. Suurin tarve on FFP2 ja FFP3 -maskeille:

Toimitusjohtaja Marina Erhola Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä sanoo, että yhtymässä on pulaa tarvikkeista.

”Meillä on niitä alle kuukaudeksi varastossa. Huoltovarmuuskeskuksen kautta saamme viikolla 20 pienen määrän tavaraa, joka ei pitkälle riitä. Ministeriön ja THL:n ohjeita ei tosiasiallisesti pysty täällä noudattamaan siinä muodossa kuin niitä annetaan.”




Erholan mukaan Päijät-Hämeessä on eniten pulaa ffp2- ja ffp3-luokituksen hengityssuojaimista sekä suojatakeista. Yhtymä on tilannut kotihoidon työntekijöille kangasmaskeja Latviasta.

Toisessa tilanne on pahempi ja tavara loppuu osaltaan jo viikossa:

Johtajaylilääkäri Juha Korpelainen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä sanoo, että suojavarusteista on pulaa. Nykyisellä kulutuksella varastoa riittää eri tuotteissa viikosta seitsemään viikkoon.
 
Mikähän on suomen ruumiiden tuhkauskapasiteetti nykyään? Tuosta oli joskus lehdessä juttua, että niihin on jo normaalistikin jonoa. Koronaan kuolleita ei pitäisi säilytellä vaan tuhkata samantien tai saada sitten hetimmiten monttuun, mikä ei välttämättä ihan hujauksessa sekään onnistu.

Krematorioissa pitäisi siirtyä keskeytymättömään kolmivuorotyöhön pandemian ajaksi. Nehän on jotain kirkon laitoksia käsittääkseni useimmin niin voi kuvitella että töitä niissä tuskin paljoa virka-ajan 8-16 ulkopuolella tehdään normaalisti ja muistetaan tosiaan pyhittää pyhäpäivät.

Em. tavallahan se niiden kapasiteetti kenties nelinkertaistuisi nykyisestä. Tämä siis oletuksella että niissä työskennellään nyt vain ma-pe 8-16.


Jos asia minua kiinnostaisi, luulisin nykyisten ilmakuva- ja karttapalvelujen avulla selvittäväni aika nopeasti paikan. Tietenkin sillä oletuksella, että silta on oikeasti rajalla ja sellaisessa paikassa, josta edes on ajoyhteys molempiin suuntiin.

Toisaalta jos oikeasti haluaisin yli ilman oikeaa peeustetta, luulisin että muulla tavalla pääsee nopeammin. Etenkin jos ei ole menossa varsinais-suomeen tai tulossa sieltä. Myös siinä tapauksessa, että pitää nimenomaan kikkailematta päästä henkilöautolla.

Eihän tuo rajan ylittäminen kovin kummoista valmistelu vaadi jos sen haluaa ylittää. Muutama minuutti räpeltää tietokoneella ja printterillä niin se on siinä.

Toki edesvastuutonta tuollainen ja pitäisi rangaista viisinumeroisella summalla euroja.
 
HS:n jutun mukaan sosiaali- ja terveysministeri sanoo, että huoltovarmuuskeskuksesta ei ole toimitettu vuonna 2012 vanhentuneita suojaimia:

Pekonen puuttui myös uutisiin siitä, että HUS:in sairaalassa olisi ollut käytössä huoltovarmuuskeskuksesta toimitettuja ja vuonna 2012 vanhentuneita suojaimia. Tämä ei hänen mukaansa pidä paikkaansa.


”Niitä ei ole toimitettu huoltovarmuuskeskuksesta tämän epidemian aikana.”

... mutta mitä ihmettä VTT on sitten testannut toimivaksi?

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru pyytää hoitajia muuttumaan suojaimiksi, eikä ymmärrä hallituksen vastuuta järjestää riittävä määrä suojaimia:

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) sanoi puolestaan, että hallituksen linja on, että suojaimia on käytettävä kotihoidossa.


”Kentällä on järjestettävä suojaimet niin, että niitä riittää myös kotihoitoon.”

Pääministeri Marin tuntuu ymmärtävän ongelmat ja suhtautuu tähän vakavasti. Toivottavasti tästä on apua:

Pääministeri Sanna Marin (sd) myönsi omassa vastauksessaan, ettei suojavarusteita ole saatu maahan niin nopeasti, kuin olisi haluttu. Kysymykseen suhtaudutaan vakavasti, hän vakuutti.

Pääministeri soimaa kenttää siitä, että hallituksen linjauksia ei noudateta, mutta ei ymmärrä, että hänen tehtävänsä on järjestää komentoketju sellaiseksi, että kenttä noudattaa hallituksen linjauksia:

”Tällä hetkellä kaikkialla Suomessa niitä linjauksia, joita hallitus on tehnyt, ei ole noudatettu”, Marin sanoi.
 
Vähän kyllä ihmetyttää nämä huutelijat jotka väittää että Suomessa on toimittu huonosti tämän viruksen suhteen, miten te sitten arvioitte nuo muut euroopan maat, koska johonkin tätä Suomenkin tilannetta pitää verrata, aika harvat päättäjät tuolla maailmalla on ollut täydellisiä.

Ihan alussa oli ongelmia koska THL ei hahmottanut heti tilannetta, mutta kyllä se on siitä parantunut todella paljon, ja hallitus on ottanut johtajuuden itselleen.
 
HS:n jutun mukaan sosiaali- ja terveysministeri sanoo, että huoltovarmuuskeskuksesta ei ole toimitettu vuonna 2012 vanhentuneita suojaimia:



... mutta mitä ihmettä VTT on sitten testannut toimivaksi?

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru pyytää hoitajia muuttumaan suojaimiksi, eikä ymmärrä hallituksen vastuuta järjestää riittävä määrä suojaimia:



Pääministeri Marin tuntuu ymmärtävän ongelmat ja suhtautuu tähän vakavasti. Toivottavasti tästä on apua:



Pääministeri soimaa kenttää siitä, että hallituksen linjauksia ei noudateta, mutta ei ymmärrä, että hänen tehtävänsä on järjestää komentoketju sellaiseksi, että kenttä noudattaa hallituksen linjauksia:

Onhan tuossa Kela-tapauksessa ihan selvä komentoketju, ministeriö - Kelan pääjohtaja - alemman tason pomot. Sooloilua ollut vaan siellä ketjun alemmassa päässä.
VTT lienee testannut juuri niitä suojaimia joita on siellä varastossa. Ei kai se sitä tarkoita että niitä olisi toimitettu sairaaloihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 261
Viestejä
4 866 440
Jäsenet
78 625
Uusin jäsen
Rappe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom