Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 023
Yksi tuommoinen hoivakoti sairastuu niin äkkiä tehopaikat +20. Noitahan oli jo ainakin kolme raportoitu.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Yksi tuommoinen hoivakoti sairastuu niin äkkiä tehopaikat +20. Noitahan oli jo ainakin kolme raportoitu.
Toivottavasti hoivakodeissa on nyt otettu asiaksi tehdä jo etukäteen hoitosuunnitelmat jokaiselle asukkaalle mahdollisen sairastumisen varalta. Olisi järjetöntä jättää päätökset akuuttiin tilanteeseen päivystyksien lääkärien tehtäväksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Jyväskylässä on ilmeisesti tarkoitus "luonnollista" keinoa käyttäen vähentää kotihoidon piirissä olevia vanhuksia:
Onkohan touhu samanlaista muuallakin? Ei hyvältä näytä.
Mitä meinaat? Jutussahan sanottiin, että tietoja ei julkisteta tietosuojasyistä, mutta että "Raappanan mukaan terveydenhuollon viranomaiset ottavat henkilökohtaisesti yhteyttä altistuneisiin."

Ei ole mahdollista jättää vanhuksia hoitamatta, eikä tarpeettoman paniikin lietsominen ei ole järkevää.

Itse asiassa on joitakin todisteita vastakkaisesta, jos maskia ei osaa käyttää oikein tai jos sitä ei osaa kiinnittää kunnolla, hän sanoi. :zoom:

Vastaavaa voisi sanoa myös käsienpesusta, mutta siihen WHO on printannut ohjeet, joita meidänkin duunipaikan vessan seinille on ripustettu. Miksi WHO ei kerro, miten maskia käytetään tai miten se kiinnitetään oikein? Miksi!
Koska niitä maskeja ei riitä kaikille, niin ei ole hamstrauksen välttämiseksi järkevää niiden käyttöä myöskään opastaa. On rauhoittavampaa sanoa, että niistä ei ole hyötyä, kuin että "ähäkutti, näillä olisitte hieman paremmin suojassa, mutta niitä ei riitä kaikille". :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
10 sairaalahoitoa tarvitsevaa ehkä, mutta ei todellakaan voida lennättää 10 tehohoitopotilasta päivässä.

edit: ylipäätänsä Covid-19 sairastunut tehohoitopotilas on äärimmäisen haastava siirtää ilmateitse, koska kärsii jo valmiiksi vaikeasta hypoksemiasta ja lentämisen aiheuttama ilmanpaineen lasku käytännössä romahduttaa myös veren happiosapaineen. Jos jo valmiiksi ollaan ajauduttu siihen pisteeseen, että FiO2 on hyvin korkea, on ilmateitse siirtäminen lähes mahdotonta.
Kuulostaa uskottavalta toki, mutta kai se riski kannattaa ottaa, jos Etelä-Euroopan teho-osaston tilastot ovat mitä ovat. Kuusi paikkaa näkyy tossa, mikä on ko. A-310 MedEvacin maksimi



"SAKSAN ilmavoimien koneet ovat tuoneet viikonlopun ja viime viikon aikana useita covid-19-tautia sairastavia potilaita tehohoitoon Saksaan Italiasta ja Ranskasta."
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Mitä meinaat? Jutussahan sanottiin, että tietoja ei julkisteta tietosuojasyistä, mutta että "Raappanan mukaan terveydenhuollon viranomaiset ottavat henkilökohtaisesti yhteyttä altistuneisiin."

Ei ole mahdollista jättää vanhuksia hoitamatta, eikä tarpeettoman paniikin lietsominen ei ole järkevää.
Eikö se jo otsikossa sanota, ettei ole kerrottu edes työkavereilla ja asia on jo muutaman päivän vanha. Sillä välin he käyvät yhä vanhusten kotona ja mahdollisesti levittävät koronaa eteenpäin. Ei testata eikä kerrota mitään, aikapommi on valmis. Pari lähisukulaistani on tuon yksikön hoidon piirissä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ainankin nuhaneniä riittäisi varmasti satoja tuhansia, kun ja jos säät lämpenevät, niin alkaa siitepölyaika ja hyvin monien nenät reagoivat siihen nuhautumalla. Nuhat ja vastaavat ovat muutenkin niitä yleisimpiä tauteja, jotka pyörivät ympäriinsä. joten testattavaa riittäisi rajusti..

Ja entäs sitten testin jälkeen, jos tulos on negatiivinen? Testattava käy kaupassa ostamassa jotain ja hankkii samalla mukaansa koronan (Näin voi käydä helposti, tai joku vastaava). Pitäisi testata siis ainankin kerran viikossa. Tai mieluusti kerran parissa päivässä..

Ongelma tässä taudissa on se vähintään päivien itämisaika, jonka aikana sairas kyllä tartuttaa, vaikka mitään oireitakaan ei ole (Ei nuhaa tms, joten ei tarvetta testata).
Jos tartunnan saaneiden määrä saadaan tarpeeksi alas tuollainen "sairastuin kotimatkalla testeistä" on käytännössä teoreettinen ja ihan merkityksetön tilanne sen kokonaisuuden kannalta. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäiset skenaariospekulaatiot.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
305
Vastaavaa voisi sanoa myös käsienpesusta, mutta siihen WHO on printannut ohjeet, joita meidänkin duunipaikan vessan seinille on ripustettu. Miksi WHO ei kerro, miten maskia käytetään tai miten se kiinnitetään oikein? Miksi!
Varmaan siksi että tuon maskin oikeaan käyttön kuuluu heittää se roskiin koska se on kerännyt virukset itseensä käytön aikana ja jos miljardit ihmiset ryhtyy heittelemään 5 maskia roskiin per päivä niin se on täysi katastrofi ja jos vaikka miljoona ihmistä ryhtyy heittämään yhden maskin roskiin per päivä niin silloinkin se tarkoittaa sitä että niitä tehdasuusia viruksettomia maskeja ei riitä niitä oikeasti tarvitseville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Se on kyllä uskomatonta että suojavälineitä käytetään mutta että näinkin paljon väärin. Rahojen ja resurssien haaskausta jos noin.
Olisi pikemminkin uskomatonta jos niitä ei käytettäisi väärin. Kunnollinen suojavarusteiden käyttö vaatii "epäluonnollista" käytöstä ihmisiltä ja vaatii joko merkittävää keskittymistä nimenomaan siihen itse suojavälineiden käyttöön, tai vuosien aikana kehittynyttä rutiinia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Olisi pikemminkin uskomatonta jos niitä ei käytettäisi väärin. Kunnollinen suojavarusteiden käyttö vaatii "epäluonnollista" käytöstä ihmisiltä ja vaatii joko merkittävää keskittymistä nimenomaan siihen itse suojavälineiden käyttöön, tai vuosien aikana kehittynyttä rutiinia.
Niin, jo niinkin monimutkainen suojavaruste kuin hiha tuntuu olevan suurelle osalle ihan mahdotonta käyttää yskittäessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Olisi pikemminkin uskomatonta jos niitä ei käytettäisi väärin. Kunnollinen suojavarusteiden käyttö vaatii "epäluonnollista" käytöstä ihmisiltä ja vaatii joko merkittävää keskittymistä nimenomaan siihen itse suojavälineiden käyttöön, tai vuosien aikana kehittynyttä rutiinia.
Mikä niissä vaatii keskittymistä?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
85
Kyllä itseä ainakin hävettäisi kulkea maski päässä kylillä, kun samaan aikaan terveydenhoitohenkilöstö joutuu säännöstelemään niitä. Sais kaikki yksityiset maskien hamstraajat käydä luovuttamassa kiltisti maskinsa niitä tarvitseville sinne omaan lähiterkkariin tai sairaalaan (sen voi tehdä niin ettei tartuta ketään, tähän kumminkin joku olisi tarttunut).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Mielestäni kategorisesti mennään metsään jo brändäyksessä:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

vs.

Tartuntatautivirasto (CDC) (Centers for Disease Control) (ko. suomennos melko vakiintunut)

Jos haluaisin alentaa verenpainetta ja kovia rasvoja, kääntyisin ensimmäisen puoleen.
Taikahan lienee siinä ettei pienessä maassa kannata olla kovin monia eri viranomaistahoja (varsinkin kapeiden erityisalojen) vaikka niissä kaikki samat naamat istuisikin sillä se kuitenkin lisää byrokratiaa ja kustannuksia. Sitten taas kitistäisiin essonbaareissa suojatyöpaikoista ja korkeista kuluista.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
305
Minä olen yrittänyt opetella paljaitten käsien kanssa toimimista itse keksimälläni "oikealla" tavalla ja sekin on erittäin vaikeaa vaikka periaate on niinkin yksinkertainen että on likainen käsi ja puhdas käsi ja vain likaisella vasemmalla kädellä kosketetaan mitään vierasta kodin ulkopuolella ja puhtaalla oikealla kädellä on lupa koskea kasvoihin ja esim auton avaimiin ja puhelimeen ja käsillä ei saa koskettaa toisiaan. Ei vaan tahdo onnistua.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Itse asiassa on joitakin todisteita vastakkaisesta, jos maskia ei osaa käyttää oikein tai jos sitä ei osaa kiinnittää kunnolla, hän sanoi. :zoom:

Vastaavaa voisi sanoa myös käsienpesusta, mutta siihen WHO on printannut ohjeet, joita meidänkin duunipaikan vessan seinille on ripustettu. Miksi WHO ei kerro, miten maskia käytetään tai miten se kiinnitetään oikein? Miksi!
Linkin takana ohjeet:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Suomen uusien tapausten luvut junnaavat jostain syystä yhä paikoillaan. Tuorein luku on 71 uutta testattua tartuntaa päivässä. Käytännössä mitään kasvua ilmoitetuissa luvuissa ei ole tapahtunut 21.3. jälkeen eli 10 päivään. Tehohoitopotilaiden ja sairaalahoitopotilaiden määrää ei ole vielä ilmoitettu tänään.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Kyllä itseä ainakin hävettäisi kulkea maski päässä kylillä, kun samaan aikaan terveydenhoitohenkilöstö joutuu säännöstelemään niitä. Sais kaikki yksityiset maskien hamstraajat käydä luovuttamassa kiltisti maskinsa niitä tarvitseville sinne omaan lähiterkkariin tai sairaalaan (sen voi tehdä niin ettei tartuta ketään, tähän kumminkin joku olisi tarttunut).
Täälläkin vallitsee ajatus on että parempi ettei itse sen 20min kauppareissun aikana tartuta jotakuta sillä pienellä prosentin mahdollisuudella että olisi itse sairastunut. Kun että hoitohenkilökunnalle riittäisi edes hieman pitempään varusteita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Jyväskylässä on ilmeisesti tarkoitus "luonnollista" keinoa käyttäen vähentää kotihoidon piirissä olevia vanhuksia:
Onkohan touhu samanlaista muuallakin? Ei hyvältä näytä.
"– Vaikka meillä olisi työntekijöissä koronavirukseen sairastuneita, emme voi asiasta tiedottaa, Raappana kommentoi Ylelle. "

Tässä tiedotuslinjassa ei edellenkään ole mitään järkeä. Koska pyhä yksityisyys.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
10 sairaalahoitoa tarvitsevaa ehkä, mutta ei todellakaan voida lennättää 10 tehohoitopotilasta päivässä.

edit: ylipäätänsä Covid-19 sairastunut tehohoitopotilas on äärimmäisen haastava siirtää ilmateitse, koska kärsii jo valmiiksi vaikeasta hypoksemiasta ja lentämisen aiheuttama ilmanpaineen lasku käytännössä romahduttaa myös veren happiosapaineen. Jos jo valmiiksi ollaan ajauduttu siihen pisteeseen, että FiO2 on hyvin korkea, on ilmateitse siirtäminen lähes mahdotonta.
Eiköhän ne tehopotilaat ole koneessakin respiraattorissa, eikä sinne keuhkoihin tuupata sisäilmaa vallitsevalla paineella. Voi jopa olla, että noissa koneissa on suurempi ilmanpaine, kuin tavan koneissa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Eiköhän ne tehopotilaat ole koneessakin respiraattorissa, eikä sinne keuhkoihin tuupata sisäilmaa vallitsevalla paineella. Voi jopa olla, että noissa koneissa on suurempi ilmanpaine, kuin tavan koneissa.
Eihän sitä muuten olisi tehohoitopotilas, jos ei olisi respiraattorissa. Ylipäätänsä tähän topicciin vastaaminen on aivan turhan kanssa, koska sieltä tulee mutuilijoita ja tietäjiä jankkaamaan heti vastaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
"– Vaikka meillä olisi työntekijöissä koronavirukseen sairastuneita, emme voi asiasta tiedottaa, Raappana kommentoi Ylelle. "

Tässä tiedotuslinjassa ei edellenkään ole mitään järkeä. Koska pyhä yksityisyys.
No näin länsimaalaisen sivistysvaltion näkökulmasta yksityisyys on aika pyhä asia joten ei pitäisi olla mikään ihme että sitä suojataan. Ja siinä sanotaan että terveydenhuolto ottaa yhteyttä niihin jotka ovat altistuneet.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
347
Suomen uusien tapausten luvut junnaavat jostain syystä yhä paikoillaan. Tuorein luku on 71 uutta testattua tartuntaa päivässä. Käytännössä mitään kasvua ilmoitetuissa luvuissa ei ole tapahtunut 21.3. jälkeen eli 10 päivään. Tehohoitopotilaiden ja sairaalahoitopotilaiden määrää ei ole vielä ilmoitettu tänään.
Tuo ilmoitettujen päiväkohtaisten tapausten määrä on hämäävä koska siinä on 5 päivän viive ja tapauksia kerääntyy usealta päivältä. Tuo https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec38de30b714f26 kertoo paremmin missä mennään ja siinäkin pitää katsoa 5 päivän taakse. Trendi on toistaiseksi ylöspäin mutta ei mitenkään selkeästi. Kuluva viikko näyttää mihin suuntaan ollaan menossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Itse asiassa on joitakin todisteita vastakkaisesta, jos maskia ei osaa käyttää oikein tai jos sitä ei osaa kiinnittää kunnolla, hän sanoi. :zoom:

Vastaavaa voisi sanoa myös käsienpesusta, mutta siihen WHO on printannut ohjeet, joita meidänkin duunipaikan vessan seinille on ripustettu. Miksi WHO ei kerro, miten maskia käytetään tai miten se kiinnitetään oikein? Miksi!
When and how to use masks

Sieltä se löytyy kun viitsii etsiä.
Se että sinä et osaa käyttää googlea ei tarkoita etteikö WHO informoisi ihmisiä.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Eihän sitä muuten olisi tehohoitopotilas, jos ei olisi respiraattorissa. Ylipäätänsä tähän topicciin vastaaminen on aivan turhan kanssa, koska sieltä tulee mutuilijoita ja tietäjiä jankkaamaan heti vastaan.
Myös ilman respiraattoria oleva potilas voi aivan hyvin olla tehohoitopotilas.

En itse ihan ymmärrä sitä, että miten ulkoisen ilmanpaineen vaihtelu vaikuttaa kehon sisäiseen happiosapaineeseen, kun ilmanpaineella ja ilman happipitoisuudella ei ole mitään merkitystä respiraattorin tarjoamaan hapen määrään?
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Myös ilman respiraattoria oleva potilas voi aivan hyvin olla tehohoitopotilas.

En itse ihan ymmärrä sitä, että miten ulkoisen ilmanpaineen vaihtelu vaikuttaa kehon sisäiseen happiosapaineeseen, kun ilmanpaineella ja ilman happipitoisuudella ei ole mitään merkitystä respiraattorin tarjoamaan hapen määrään?
Sehän on aivan perus fysiikkaa. Jos et itse ymmärrä sitä, niin usko kun minä sen sanon.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Myös ilman respiraattoria oleva potilas voi aivan hyvin olla tehohoitopotilas.

En itse ihan ymmärrä sitä, että miten ulkoisen ilmanpaineen vaihtelu vaikuttaa kehon sisäiseen happiosapaineeseen, kun ilmanpaineella ja ilman happipitoisuudella ei ole mitään merkitystä respiraattorin tarjoamaan hapen määrään?
Just näin.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
305
Nyt kun on tietäjiä paikalla niin voisitteko kertoa tyhmälle ja tietämättömälle sen että kyseessä lienee ongelma hapen siirtämisessä keuhkojen ilmasta keuhkoissa kiertävään vereen ja tämä siirtoprosessi kait tapahtuu ulkoisen ilman paineessa ellei joku laite paineista keuhkoissa olevaa ilmaa. Jos keuhkojen sisältämä ilma on alentuneessa paineessa niin siitä hapen siirtyminen vereen vaikeutuu verrattuna tilanteeseen jossa keuhkojen sisällä oleva ilma on korkeammassa paineessa. Tähän voisi tietäjät vastata miksi näin ei ole.
 
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
115
Yksi tuommoinen hoivakoti sairastuu niin äkkiä tehopaikat +20. Noitahan oli jo ainakin kolme raportoitu.
Hoivakotien asukkaita ei kyllä ns. normaalitilanteessakaan hoideta pääsääntöisesti enää tehohoidossa. Tämä on tälläkin palstalla kerrottu useaan kertaan. En tiedä miksi se on niin vaikea ymmärtää, että iäkkäät monisairaat rajautuvat intensiivihoitojen ulkopuolelle hyvin useasti ilman koronatilannettakin.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Sehän on aivan perus fysiikkaa. Jos et itse ymmärrä sitä, niin usko kun minä sen sanon.
Finnanestin artikkelista:

Tehohoidettavilla potilailla ilmenee usein merkittäviä sairauksia, joissa kaasujen vaihto keuhko-rakkuloissa on huonontunut, kaasujen kuljetus tai vapautus kudoksille on alentunut, hapen kulutus kudoksissa on lisääntynyt tai hengitystyö on riittä-mätöntä. Tällaiset potilaat ovat yleensä intuboituja ja mekaanisesti ventiloituja. Kun lisähappi saa-daan pullosta, ei ilman osapaineen pienenemisellä ole merkitystä kuljetuksen aikana.

Ehkä joissain äärimmäisissä tilanteissa voisi olla jotain merkitystä ulkoilman (jkv alemmalla) paineella, mutta yleensä ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Noissa maskeissa harmittaa eniten kun firman asiakaspalveleva henkilöstö alkaa olemaan huolissaan siitä että niitä ei ole, ja tähän sitten HR tai riskienhallinta vetää copy-pastena jotain aivan alkeellisinta THL:n ohjeistusta että "ei auta mitään oman tartunnan ehkäisyyn, auttaa vain siihen ettei itse tartuta muita" :facepalm: Mutta tuollaista se on kaikkialla firmoissa (ja valtiolla) kun ei niitä ole mistä repiä niin aina löytyy jotain vanhentuneita fraaseja joiden taakse piiloutua. Pleksilaseja sentään asennetaan monessakin paikassa, niidenkin toki pitä pitäisi mieluiten olla sellaiset umpinaiset kopit.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eikö se jo otsikossa sanota, ettei ole kerrottu edes työkavereilla ja asia on jo muutaman päivän vanha. Sillä välin he käyvät yhä vanhusten kotona ja mahdollisesti levittävät koronaa eteenpäin. Ei testata eikä kerrota mitään, aikapommi on valmis. Pari lähisukulaistani on tuon yksikön hoidon piirissä.
Kaikki on mahdollista, mutta en kyllä ihan pureskelematta uskoisi median juttuja. Ei yksinkertaisesti voi olla tässä tilanteessa mahdollista, että siellä ei olisi selvitetty kontakteja millään tasolla.

"– Vaikka meillä olisi työntekijöissä koronavirukseen sairastuneita, emme voi asiasta tiedottaa, Raappana kommentoi Ylelle. "

Tässä tiedotuslinjassa ei edellenkään ole mitään järkeä. Koska pyhä yksityisyys.
Minä olen vahvasti avoimuuden kannalla, eikä tuollainen tuppisuupolitiikka ole tässä tilanteessa järkevää muutenkaan, kun se luo vain epävarmuutta. Siitä huolimattakaan tuo ei tarkoita, etteikö niille altistuneille työkavereille ja muille samassa tilassa oleville olisi voitu asiasta kertoa. Se että ei kerrota julkisesti kaikille, ei ole sama asia kuin että kerrotaan vain niille, joita tieto koskee.

Odotellaan mahdollisia lisätietoja ennen hutkimista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Kaikki on mahdollista, mutta en kyllä ihan pureskelematta uskoisi median juttuja. Ei yksinkertaisesti voi olla tässä tilanteessa mahdollista, että siellä ei olisi selvitetty kontakteja millään tasolla.
On se ihan mahdollista, jos asia on vastuutettu jollekin vanhustenhuollon esimiehelle, joka on huolissaan vain omasta tontistaan eli resurssienhallinnasta.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Sehän on aivan perus fysiikkaa. Jos et itse ymmärrä sitä, niin usko kun minä sen sanon.
Taisit nyt itse syyllistyä mainitsemaasi mutuiluun asian tiimoilta. Koronaviruksen ympärillä pyörii mieletön määrä väärää tietoa, olettamuksia ja arvailuja. Ei ole mikään häpeä olla hiljaa sivussa ja seurata tilannetta, jos ei ole itse aivan varma asioista. Se on huomattavasti parempi ratkaisu kuin omalta osaltaan levittää lisää tietoa mikä ei pidä paikkaansa.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
No olit kommentoinut ettei nykyiset rajoitukset tule riittämään, vaan ne jatkuu kesän yli.
No, tämä tauti tulee jatkumaan yli kesän. Rajoituksia on pakko purkaa jossain vaiheessa, jos meinataan yhteiskuntaa ylläpitää, mutta niitä tullaan varmasti yhtä lailla uusimaan.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827

"
Tohtori Ryan muistutti, että suojuksista on maailmanlaajuisesti suuri pula ja niitä tarvitaan erityisesti lääkäreille ja hoitajille, jotka altistuvat virukselle työssään.

– Juuri nyt suurimman riskin kantavat ne etulinjan terveydenhoitohenkilöstön edustajat, jotka altistuvat virukselle jokaisen päivän jokaisena sekuntina. Ajatus siitä, että he ovat suojuksia vailla, on kammottava, Ryan sanoi.

Epidemiologi Maria Van Kerkhove WHO:sta täydensi, että on tärkeää kohdentaa suojukset niille, jotka niitä eniten tarvitsevat. Hän myös sanoi maskeja suositeltavan kotona oleville sairaille ja niille, jotka huolehtivat sairaista kotona.

"

Haiskahtaa jonkin verran sille että niitä maskeja ei haluta suositella koska pelätään että ne loppuvat ammattihenkilöiltä. Sitten keksitään sellaisia tekosyitä kuin että "väärin käytettyinä ei auta" ja "luovat väärää turvallisuudentunnetta" jne.
 
Viimeksi muokattu:

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Hyvä että selvensit ihan alleviivaamalla että kyse onkin tässä threadissa viruksesta, eikä loisesta. Ilmeisesti olisi pitänyt kokonaan alleviivata viestini, koska et tainnut sitä ymmärtää. VIIME YÖNÄ OLI MUUTEN PAKKASTA (liittyy tuohon sun viestiin ihan yhtä paljon).
Eli et ole edes kiinnostunut keskustelemaan aiheesta, vänkäät vain tyhjänpäiten.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Kahden metrin turvaetäisyys ei riitä – koronaviruspilvi yltää jopa 8 metrin päähän
"Ihmiset voivat saada koronavirustartunnan, vaikka olisivat kahden metrin päässä COVID-19-tartunnan saaneesta henkilöstä.

Turvaetäisyydeksi on suositeltu kahta metriä, mutta huippuyliopisto Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) uuden tutkimuksen mukaan turvaetäisyyden pitää olla neljä kertaa pidempi koronavirustartunnan leviämisen estämiseksi. ..."
Alkuperäisen JAMA-lehdessä julkaistun artikkelin voi lukea täältä:

Turbulent Gas Clouds and Respiratory Pathogen Emissions


THL:n pääjohtajan ohje turvaväliksi on yksi metri:



Sitä en tiedä enkä osaa edes kuvitella mihin tuo THL:n johtajan ohje metrin turvavälistä perustuu. Eikä suoraan sanottuna kyllä edes kiinnosta THL:n huru-ukkojen höpinät.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 804
Kahden metrin turvaetäisyys ei riitä – koronaviruspilvi yltää jopa 8 metrin päähän


Alkuperäisen JAMA-lehdessä julkaistun artikkelin voi lukea täältä:

Turbulent Gas Clouds and Respiratory Pathogen Emissions


THL:n pääjohtajan ohje turvaväliksi on yksi metri:



Sitä en tiedä enkä osaa edes kuvitella mihin tuo THL:n johtajan ohje metrin turvavälistä perustuu. Eikä suoraan sanottuna kyllä edes kiinnosta THL:n huru-ukkojen höpinät.
Olisko tuo jälkimmäinen? Tuo 6-7m on aivastus ja jokainen sivistynyt ihminen ei aivastele muiden joukossa ilman mitään suojausta.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Nyt kun on tietäjiä paikalla niin voisitteko kertoa tyhmälle ja tietämättömälle sen että kyseessä lienee ongelma hapen siirtämisessä keuhkojen ilmasta keuhkoissa kiertävään vereen ja tämä siirtoprosessi kait tapahtuu ulkoisen ilman paineessa ellei joku laite paineista keuhkoissa olevaa ilmaa. Jos keuhkojen sisältämä ilma on alentuneessa paineessa niin siitä hapen siirtyminen vereen vaikeutuu verrattuna tilanteeseen jossa keuhkojen sisällä oleva ilma on korkeammassa paineessa. Tähän voisi tietäjät vastata miksi näin ei ole.
ilmanpaineella ei ole tekemistä alveoleissa tapahtuvan kaasunvaihdon kanssa. Alveoleissa kaasut vaihtuvat suuremmasta pitoisuudesta pienempään eli diffuusion avulla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Haiskahtaa jonkin verran sille että niitä maskeja ei haluta suositella koska pelätään että ne loppuvat ammattihenkilöiltä. Sitten keksitään sellaisia tekosyitä kuin että "väärin käytettyinä ei auta" ja "luovat väärää turvallisuudentunnetta" jne.
Haiskahtaa siltä, että pelätään, että maskit loppuu, kun ihmiset käyttäisivät niitä turhaan.

Uskon kyllä, että tuosta maskista voi olla pieni hyöty, jos käyttöohjeita puskettaisiin samalla. Osa tartuttaa itsensä maskin avulla, mutta osa viruksista jää aivastuksissa maskiin.

E. Ja ehkä joku välttäisi jonkun muun aivastuksenkin pöpöt, eikä sitten hieroisi maskista niitä nenäänsä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Eli et ole edes kiinnostunut keskustelemaan aiheesta, vänkäät vain tyhjänpäiten.
Lainasit viestiäni, mitä ei oltu edes kohdennettu sinulle. Lisäksi et tainnut tosiaan ymmärtää lukemaasi, mutta alat pätemään ja väittämään että minun on vaikea ymmärtää että koronavirus (tai sen aiheuttama siraus) ja malaria ovat eri asia sairaus, tai että minun mielestäni pitäisi alkaa kehittämään uutta lääkettä. Totesin vain, että koska sen teho on alkanut hiipua jo 50-vuotta sitten, ei sen haittavaikutuksista välttämättä ole tehty ihan nykystandardien mukaisia tutkimuksia, varsinkaan uuteen käyttötarkoitukseen. En tiedä varmasti, enkä ole niin väittänytkään jos ymmärsit lukemasi. Apteekista sai amfetamiiniä myös samaan aikaan kun klorokiini vielä tepsi malariaan, mutta joskus maailma muuttuu kun asioista tiedetään enemmän. Tuon viimeisen lauseenkin nyt varmaan ymmärrät väärin ja että väitän vanhan malarialääkkeen olevan huume ja yhtä vaarallinen. En ole ottanut mitään kantaa sen mahdollisista haitoista/hyödystä koronaviruksen hoidossa.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Tosta lentokuljetuksesta tuli mieleen asioita sukelluspuolelta. Jos sukeltaja vetää 50m syvyydessä pullosta keuhkot täyteen ja lähtee kohti pintaa pidättäen hengitystä, niin hänen keuhkonsa saattavat repeytyä. Toisin päin käy näillä syvyyssukeltajilla. Pinnalla keuhkot täyteen ja sukelletaan ilman laitteita sinne 100m syvyyteen, niin keuhkot kutistuvat nyrkin kokoisiksi.

Lentokoneessa paine vaihtelisi ilmanpaineen mukaan, mutta sitä pyritään pitämään vakaana koneellisesti. Ylempänä lennettäessä luonnollisesti koneen sisäosat ovat suuremmassa paineessa kuin ulkopuolella vallitseva paine. Sinne lentokoneeseen tuodaan henkilöitä, joilla on jo keuhkot todella huonossa kunnossa ja heidän keuhkoihin työnnetään ilmaa vielä toisella koneella siihen lentokoneen sisällä vallitsevaan ilmanpaineeseen nähden.

Jos tuo lentokoneen oma järjestelmä pettää, niin paine sisällä alkaa laskea, jolloin hengityskoneen täytyisi pystyä pitämään yllä yhä suurempaa paine-eroa keuhkojen ja lentokoneen sisätilan välillä. Jos hengityskone ei pysy muutoksessa perässä, niin saattaa jo valmiiksi vaurioituneille keuhkoille käydä aika huonosti. Voisi kuvitella, että nuo hengityskoneet on suunniteltu toimimaan maan pinnalla vallitsevassa paineessa, joten voi ehkä olettaa, etteivät ne toimisi siellä lentokoneessa, jonka paineistusjärjestelmä on rikki. Terveet henkilöthän voivat vetäistä kasvoille sen naamarin tapaisen värkin, joka matkustajakoneissa tipahtaa siitä istuimen yläpuolelta. Tehohoitoa vaativa potilas ei varmaan siitä saisi tarvitsemaansa tukea hengittämiseen.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
250
Espanjassa muuttunut testaukset:
Mä oon nähny ton facebookissakin ja siinä jutussa luki, että on suomen viranomaisten tiedossa.
Jos nämä ohjeet on tottakaan. Kun en ole lähdettä nähny missään.
Tämä voi olla joku kiertokirje niinku ne korona kotihoito-ohjeetkin.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Eikös jutun mukaan ongelma ollut juuri se viime vuosikymmenen asenne, että THL miellettiin kampaviinerinpurijoiksi? 1350 työntekijästä ensin irtisanottiin 200 ja pari vuotta myöhemmin 220. Ja sitten parin vuoden päästä budjettia vähennettiin 10 miljoonalla.

Omalta alalta tietää mitä käy työyhteisölle kun on jatkuvat yt:t päällä.
Kun on yrittänyt tutustua THL nettisivujen kautta siihen mitä oikeasti tekevät, ihmettelen suuresti miten tuollaisessa lafkassa voi olla yli 50 henkeä töissä. Tuo että on yli tuhat pullasorsaa töissä kertoo vain siitä miten pöhöttynytttä kaikki nämä valtion "laitokset" ovat. Etenkin kun he vain ohjaavat, ilman vastuuta tai valtaa. Ainut ratkaisu olisi sulkea koko kioski ilman että järjestetään uudet palkintovirat. Tilalle sitten muutama pienempi puulaaki, joku CDC vastaava ja Räsäselle oma Kristillinen Raittiusseura Valtion Laitos KRVL. Uusiin virastoihin sitten riittävästi valtaa tehdä asioita, tiukat kriteerit työntekijöiden osaamiselle ja nollatoleranssi näihin nykyisiin THL:n kampaviineri"johtajiin".

Mielenkiintoista huomata miten fanaattisen uskovaisia täällä osa viranomaisten&hallituksen toimintaan on. Päivittäin vielä palataan puolustelemaan pähkähulluja asioita ja yritetään selittää märkä kuivaksi. Käänteisiä putintrolleja?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Laitatko vielä kunnon lähteen tälle. "Aurinkorannikon palv..."?
Väittäisin että tuo on feikki, kuten useimmat vastaavista somejulkistuksista. Varsinkin tuo viimeinen kappale viittaa siihen suuntaan.

Ei viranomaistiedotteessa olisi tuollaisia pelotteluita ja ylipäätään olisi tarpeetonta jakaa noin seikkaperäistä ohjeistusta ja perustelua lääkintähenkilöstön ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Olisko tuo jälkimmäinen? Tuo 6-7m on aivastus ja jokainen sivistynyt ihminen ei aivastele muiden joukossa ilman mitään suojausta.
Eli skannaatko jatkuvasti ympäristöä sen mukaan ketkä näyttää sivistyneeltä ja ketkä ei, jälkimmäiset pitää sitten kiertää kauempaa :btooth:
edit; itse asiassa yhden huutavan känniurpon kanssa tein juuri näin
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom