No paljon vähemmän vaikutusta sillä poliolla oli kuin tällä koronalla. Kuolleisuus Suomessa oli vain murto-osa koronan kuolleisuudesta. Silti sitä vastaan piikitettiin monta kertaa koko väestö.
Senkään kanssa ei ensimmäisestä rokoteversiosta saanut pysyvää suojaa ja itse rokotekkin aiheutti sairastumista. Ei se kyllä hävinnyt ihan hetkessä, Suomessa polio oli ongelma koko -50 luvun ja 80 luvulla vielä uudestaan. Kummankin epidemian kohdalla tehtii massarokotukset koko väestölle. Kuolleisuus tautiin oli paljon pienempi koko polion historian aikana kuin koronan tähän mennessä. No tartuntalukujen perusteella ei näytä nuorilla mikään erityisen hyvä vastustuskyky sairastamisen seurauksena olevan Suomessa. Rokottaminen on todella edullista koronan leviämisen hillintään verrattuna muihin tapoihin. Tässä keskustelussa olikin joskus paljon se rokottaminen kaikkine kuluineen maksoi, mutta hinta oli kympeissä per henkilö. Taudin leviämisen aiheuttamat karanteenit/rajoitukset maksaa niin paljon, ettei tuolla rokottamisen hinnalla käytännössä ole mitään merkitystä. Se on totta ettei korona rokotteista saa samanlaista suojaa kuten polio rokotteista.
Voidaan varmaan jättää poliosta puhuminen sikseen, en hyväksy sitä kovin relevantiksi vertailukohdaksi koska kyseessä on aivan erilainen tauti joka tunnettiin kuitenkin jo kymmenien vuosien ajan ennenkuin toimiva rokote saatiin kuvioihin. Jos katsot kuvaajaa niin sanoisin kyllä että hävisi hetkessä, ainakin Suomessa ( Polio - THL ). Joku historiantietäjä varmaan osaa kertoa sen ajan rokotesaatavuudesta jos kiinnostaa. Edelleen olen samalla kannalla että jos koronarokotteilla saataisiin vastaava kuvaaja aikaiseksi niin lipputaisin välittömästi myös maksimaalisen kattavuuden puolesta. Edelleenkään mulla ei ole mitään rokottautumista vastaan, mutta mun mielestä niitä viimeistä pariakymmentä prosenttia on turha jahdata nykyisellä noitavainolla, niitä vaan vituttaa ja kohta joku Lalli kaivaa kirveen esiin kun tarpeeksi kiusataan.
No itse tarkoitin tappavuudella ihan sitä, miten paljon tauti tappaa ihmisiä. Koronaan vertaillessa kannattaa muistaa, että rokotukset aloitettiin jo vuosi sitten. Taudin leviämistä estettiin alusta asti rajoituksilla jne. Esim. aasialaisen aikanaan ei myöskään pystytty hoitamaan kuten nyt koronaa. Itse kuoleman aiheutti usein usein keuhkokuumeeseen Ilman rokotteita ja nykyisen tasoista hoitoa kuolleita olisi meillä moninkertainen määrä nykyiseen nähden. Nyt koronaan kuolleita on 1600 ja määrä tulee kyllä kasvamaan vielä paljon tästä ennen kuin korona on taputeltu yhdeksi muista hengitystieinfektioista. Jos nyt katsotaan miten Ruotsissa on mennyt, niin siellä on kymmenen kertainen määrä kuolleita, väestöä on toki tuplat, eli kuolleisuus on viisinkertainen verrattuna Suomeen.
Nykyinen tiivis asuminen ja suuret kaupungit pitää toki myös ottaa huomioon, kulkutaudit ja erityisesti hengitystieinfektiot leviävät nykyään paljon tehokkaamminen kuin aiemmin. Väestö on toki myös jonkin verran kasvanut noista vuosista. Tappavuuteen mulla ei ole juuri muuta sanottavaa, on muita virustauteja joita pelkään merkittävästi enemmän kuin koronaa, vaikka niihin sairastuminen lienee nykyisissä lockdowneissa aika teoreettista.
Kuten sanoin sairaanhoitoon pitäisi panostaa enemmän, mutta sitä ei ole ratkaisua nykyiseen tilanteeseen. Kyse on lopulta kyse rahasta, sairaanhoitoon panostaminen ei ole halpaa ja tälläisiä pandemioita ei nyt hirveän usein ole, joten kapasiteettia ei voi mitoittaa niin, että tälläisistä pandemioista selvittäisiin ilman rokotuksia/rajoituksia. Tai no olisihan se varmaan mahdollista, mutta ei ole järkeä pitää hirveän isoa määrää kapasiteettia odottamassa kerran vuosikymmeneen tms. tapahtuvaa tilannetta varten. Paljon halvempaa on ennalta ehkäistä sairastumista rokotuksilla kuin panostaa sairastuneiden hoitoon.
Siksi pitäisi sekä ennaltaehkäistä rokotteilla se mikä pystytään ja hoitaa loput kohdentamalla resursseja siihen sairaanhoitoon. Nyt on jostain syystä kaikki toivo rokottamisessa ja vaan sanotaan että resursseja ei voi kohdentaa mitenkään muuten tai paremmin, koska ei olla saatu sataprosenttista rokotekattavuutta joka vaikuttaa olevan joku priimus status jota havitellaan.