Mitä tulee OAJ:n toimintaan ja sille suunnattuun kritiikkiin, kyseessä on edunvalvontajärjestö, johon taitaa kuulua yli 90 % opettajista. Mielestäni on ollut täysin perusteltua nostaa esille ajatus opettajien kolmansien rokotteiden aikaistamisesta, koska altistumistilanteita on niin paljon ja varsinkin, kun etäopetusta ei voida ajatellakaan. Toiveisiin ei olla vastattu, eikä työnantajat tarjoa opettajille edes FFP2-maskeja, joilla vältettäisiin varmasti myös kalliiksi tulevia sairauspoissaoloja.
Itse olen saanut toisen rokotteen reilut neljä kuukautta sitten. Saan kolmannen rokotteeni kenties tammikuun loppupuolella tai helmikuussa. Opetan lähes kahtasataa oppilasta. Ryhmät ovat suuria ja tilat ovat ahtaat. Altistumisia tulee jatkuvasti ja vältin täpärästi deltan pari kuukautta sitten, jolloin puolisollani ja lapsellani oli korona, joka oli peräisin kouluympäristösä. Jouduin tuolloin pitämään maskia niin työ- kuin kotiympäristössä.
Etäopetukseen liittyvä keskustelu tuntuu turhalta, koska sitä vastustetaan niin laajalla rintamalla, joten sen toteutuminen näyttää erittäin epätodennäköiseltä. Lähiopetuksella siis jatketaan. Mielenkiintoista on kuitenkin nähdä, miten siihen reagoidaan, kun tarjolla ei ole kumpaakaan vaihtoehtoa, kun opettajia jää virkavapaalle heidän itse sairastuttuaan tai jäädessä kotiin hoitamaan sairaita lapsiaan. On syytä muistaa, että monissa kouluissa on vain yksi tai kaksi tiettyä oppiainetta opettavaa aineenopettajaa. Edessä saattaa siis olla pitkiäkin jaksoja, jolloin oppilaat jäävät vaille asianmukaista opetusta.
Kolmas rokote on tärkeä lähinnä riskiryhmille. Kaikki tulemme (tai olemme jo) sairastamaan taudin jossain muodossa. Sitä EI VOI välttää. Se "kalliiksi tuleva sairauspossaolo" tulee ennemmin tai myöhemmin jokaisen opettajan kohdalle jos oireilee mutta se on ohi lähes kaikilla viikossa kunhan karanteeni järkeistetään. Sen sijaan jos koulut nyt harhojen vallassa pistettäisiin etäilyksi, ei niiden avaamiselle olisi mitään edellytyksiä koska tartunnat ei hetkeen mene alas. Jokainen olisi "kalliisti poissa" kuukausia.