Vaikkei Suomea voisikaan/haluttaisikaan eristää täysin virusturvalliseksi, niin joka tapauksessa paljon toteutunutta virusturvallisemmaksi olisi varmasti voitu.Yritän pysyä asiallisena, vaikka maalitolpatkin taisi siirtyillä.
Taitaa enemmän kuitenkin Suomen perustuslaki olla vastassa, kun rajoilla aletaan vaatimaan esim. juuri negatiivisia testituloksia. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin niitä voitaisiin vaatia tarkkaan rajatuilta maahantulijoilta rajatun ajan, mutta ei kuitenkaan kaikilta. EU:n nooteista esim. Suomen tiukoista rajatatarkastuksista ei ole kyllä tarvinnut täällä välittää, vaikka rikkovatkin Schengenin kriteerejä.
En itse kyllä keksi miten Suomi voitaisi käytännössä eristää muusta Euroopasta virusturvalliseksi, enkä oikein keksi miten voit sellaisesta edes haaveilla nykytilanteessa. Kai tiedostat edes jollain tasolla sen käytännön toteutuksen massiiviset haasteet ja ongelmat?
Ja perustuslakia tulkitaan. Se varmasti tällaisena kriisiaikana joustaa sen verran mitä tarvitsee, eikä mun käsittääkseni kaikki rajatoimet edes vaadi perustuslain tulkintaa, vaan niihin voidaan soveltaa olemassaolevia muita pykäliä.