Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 203
Täällä hän taas toteaa näin:

PAHIMMILLE tautialueille menevistä lisärokotteista tulisi päättää heti, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtaja Markku Tervahauta. Jos päätös tehdään nyt, rokotteet ehtisivät alueille parin viikon sisällä. Tervahauta arvioi, että tuolloin riskiryhmät on jo suurimmassa riskissä olevien osalta pääosin rokotettu koko Suomessa.

Tervahaudan mukaan pahimmille epidemia-alueille tulisi siis ohjata lisärokotteita jo ennen kuin kaikki riskiryhmät on rokotettu Suomessa.
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Jos 72% kansasta kannattaa liikkumisrajoituksia, niin eikö niitä ole voinut soveltaa omaehtoisesti alusta alkaen? Jos tiedän että tupakointi on haitallista, tarvitsenko hallituksen käskemään lopettaa tupakointi? Oma-aloitteisuutta ihmiset. Jos kolme neljästä tietää kuinka tulee toimia, niin toimikaa sen mukaisesti.
Liikkumisrajoitukset on hyvä ja ihmiset saisi pysyä kotona. Mutta mä itse olen terve niin ei mun tartte.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Liikkumisrajoitukset on hyvä ja ihmiset saisi pysyä kotona. Mutta mä itse olen terve niin ei mun tartte.
Joo, eihän se ihmisten käytöksessä näy. Siellä shoppaillaan koriste-esineitä ihan niin kuin ennenkin, erona aiempaan on se, että maski on päässä, faceen pitää pistää postaus, että ihmeen paljon väkeä näin korona-aikana, eivätkö ihmiset välitä? Levillekin lähdetään, muiden ei tarvitsisi lähteä, mukavampi olisi, jos ei tarvitsisi jonottaa. Postissa on onneksi pakko käydä, kun Kiinasta tuli taas tilattua luokatonta p*skaa :) Mutta muut kyllä voisivat vähän miettiä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 398
Minun kyllä täytyy tunnustaa että näin lappilaisena tulee pakostakin mieleen tästä rokotteiden alueellisestä priorisoinnista tai uusjaosta taas "helsinkiläisten" kotiapäin vetäminen. Vähän sama kuin niiden talvilomien kanssa. Eteläsuomalaisten kermaperseiden piti saada lomailla ja vasta sen jälkeen voitiin vetää paikat kiinni.
Niin, helsinkiläiset ja eteläsuomalaiset kermaperseet pitää sinunkin lappia toiminnassa tällaisena korona-aikana. Raha siis kelpaa. Lappilaisten tautitilanne on kuitenkin promilleen osa "kermaperseiden" osuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
460
Minun kyllä täytyy tunnustaa että näin lappilaisena tulee pakostakin mieleen tästä rokotteiden alueellisestä priorisoinnista tai uusjaosta taas "helsinkiläisten" kotiapäin vetäminen. Vähän sama kuin niiden talvilomien kanssa. Eteläsuomalaisten kermaperseiden piti saada lomailla ja vasta sen jälkeen voitiin vetää paikat kiinni.
Eli jos kaupunki palaa vaikka nyt pääkaupunkiseudulla, niin kuskataan sammutusvesi tasaisesti ympäri Suomea, ettei vaikka maalaisille tule paha mieli? Jos navetta syttyykin tuleen, ihan kohta varmaan syttyy.

PK-seutu ja isot kaupungit on tämän maan moottorit, halusi sitä joku tai ei. Mitä nopeammin tilanne on niissä kondiksessa, sitä vähemmän me kärsitään pitkävaikutteisista talousongelmista - ja sitä rahaa riittää sinne landellekin jaettavaksi. Ja kun se asumistiheys on taudin kannalta kriittisin parametri, niin ei ole epäreilua muutenkaan auttaa siellä, missä ongelma on pahin.

Voit vaikka tuolta nuuhkia nettomaksajista lisää Sata kuntaa elää Suomessa muiden rahoilla – katso oman kuntasi tilanne.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Todellinen tartuntahuippu ruotsissa oli jossain ihan muualla kuin 18. kesäkuuta. Pitäisi jo tässä vaiheessa tietää, että viime vuoden kevään "virallisilla" tartuntalukemilla ei ollut mitään tekemistä todellisten tartuntojen määrän kanssa.

Ei toikaan käyrä ole tarkkaa tiedettä tässä suhteessa, koska oletettavasti esimerkiksi kaikkein hauraimpia hoivakotivanhuksia osattiin jo varjella paremmin kesäkuussa kuin keväällä, eli kuolinluvut tuskin on sikäli vertailukelpoiset.

Lisäksi haluaisin huomauttaa, että aika monessa Euroopan maassa tartunnat saatiin alas hyvin nopeasti keväällä, ja Ruotsi sekä Suomi ovat poikkeus tässä suhteessa. Tuskin noissa muissakaan maissa testaamisen määrä on ainakaan vähentynyt ajan funktiona!!
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Ei toikaan käyrä ole tarkkaa tiedettä tässä suhteessa, koska oletettavasti esimerkiksi kaikkein hauraimpia hoivakotivanhuksia osattiin jo varjella paremmin kesäkuussa kuin keväällä, eli kuolinluvut tuskin on sikäli vertailukelpoiset.

Lisäksi haluaisin huomauttaa, että aika monessa Euroopan maassa tartunnat saatiin alas hyvin nopeasti keväällä, ja Ruotsi sekä Suomi ovat poikkeus tässä suhteessa. Tuskin noissa muissakaan maissa testaamisen määrä on ainakaan vähentynyt ajan funktiona!!
Suomea ei ehkä kannata käyttää esimerkkinä, koska täällä oli viime keväänä ihan seesteinen tilanne. Ei siis ollut mitään paniikkia missään vaiheessa ja vaikka tartuntakäyrä laski "hitaasti", niin hitaastihan se kulkee, kun alhaalta lähdetään laskettelemaan.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Suomea ei ehkä kannata käyttää esimerkkinä, koska täällä oli viime keväänä ihan seesteinen tilanne. Ei siis ollut mitään paniikkia missään vaiheessa ja vaikka tartuntakäyrä laski "hitaasti", niin hitaastihan se kulkee, kun alhaalta lähdetään laskettelemaan.
Käyrä laski hitaasti siksi, että sulkutoimet oli Suomessa lievemmät kuin muualla. Olin tuolloin ihan samaa mieltä kuin yhä edelleenkin olen, että miksei kerta kaikkiaan panna kunnon sulkua päälle pariksi viikoksi ja tapeta koko homma? Miksi pitää hitaasti kärvistellä jossain löyhässä hirressä?

Sitä paitsi eihän tuolloin ollut mitenkään varmaa sekään, että kesä oleellisesti auttaisi asiaa. Se oli ihan kysymysmerkki.

PS. 1. kesäkuuta 2020 ilmaantuvuus oli Suomessa korkeammalla tasolla kuin esim. ITALIASSA! Saksan ohi mentiin jo aiemmin. Toi on siis osittain urbaania legendaa, että Suomen tilanne olisi ollut erityisen loistava keväällä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
3 013
Lisäksi haluaisin huomauttaa, että aika monessa Euroopan maassa tartunnat saatiin alas hyvin nopeasti keväällä, ja Ruotsi sekä Suomi ovat poikkeus tässä suhteessa. Tuskin noissa muissakaan maissa testaamisen määrä on ainakaan vähentynyt ajan funktiona!!
Oliko mahdollista, että koronaviruksella ei ole kalenteria, ja kevät tulee aikaisemmin Keski-Eurooppaan?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 987
Yhä edelleen moni näyttää ajattelevan, että rokote on joku vappupalkinto, jota mitataan jollain yksinkertaisella metriikalla. Eli kun pappa asuu yksin mökissä 100km päässä lähimmästä ihmisestä keskellä ei mitään, hän ansaitsee rokotteen näiden maalaisten mielestä. Tuollainen on tietenkin idioottimaista rokotteiden tuhlaamista, mikä ei auta vähentämään sairaalajaksoja, eikä auta hillitsemään taudin leviämistä. No, tämän tietää THL ja tämän tietää Kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä. Kohta sen tietää hallitus ja tekee tarvittavat päätökset, jotta rokotteita voidaan painottaa pääkaupunkiin ja Varsinais-Suomeen.
Juurihan viime viikolla maan hallitus päätti, että kaupungit ja AVI:t saavat itse päättää mahdollisesti koulujen etä- ja lähiopetuksesta koronan tiimoilta.

Samana päivänä sitten Helsinki ja muut pk-seudun kunnat ilmoittivat lopettavansa koulujen etäopetuksen kokonaan.

Saksasta on vasta tullut hyvää dataa siitä, että korona leviää nyt todella vauhdikkaasti koululaisten keskuudessa ja uudet variantit ovat todella tehokkaita siinä ja koulujen etäopetus on sen vuoksi uudelleen otettu käyttöön Saksassa myös pienillä lapsilla.

Koska pk-seudun kunnat tuolla tavalla perseilevät ihan tarkoituksella, niin minun mielestä niiden tuollaista perseilyä ei todellakaan saa palkita sillä että muiden suomalaisten korona-rokotteet annettaisiin heille palkinnoksi tuosta perseilystä. Ennemmin pk-seudun kunnista voisi lopettaa korona rokotukset muutamaksi kuukaudeksi vaikka elokuulle 2021 saakka tai vaihtoehtoisesti niin pitkäksi aikaa kunnes siirtyvät kouluissaan myös peruskoulujen osalta etäopetukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 257
Wut? Tällä hetkellä jo 840k on saanut ensimmäisen annoksen, joka antaa erittäin hyvän suojan vakavaa muotoa vastaan. Toinen annos on kiva boonus, mutta ensimmäinen on se, joka on ratkaiseva kansanterveyden kannalta. En oikein ymmärrä, miksi pidät henkilöä rokotettuna vain jos hän on saanut kaksi rokotetta?

Kyse on todennäköisyyksistä saada eriasteisia tautimuotoja ja yhdelläkään ihmisellä se ei ole 100% vaikka olisi 10 annosta rokotetta kehossa. Ero 1. ja 2. piikin välillä on siis häviävän pieni verrattuna eroon rokottamattoman ja 1. piikin välillä ja juuri siksi rokotusväli nostettiin moninkertaiseksi. Ja siksi tässä kannattaa seurata sen 1. piikin saaneiden määrää.
Riski sarastumiseen coronan uusilla versioilla on kuitenkin suuri, joten:
1. Hyvin leviää..
2. Riski vastustuskykyisempiin mutaatioihin kasvaa huomattavasti.

Varsinkin osa rokotteista on melko surkeita näitä uusia kantoja vastaan, kun ei ole edes kuunin suojaa (kahta pistosta).

Esim:
Koronaslle jätettiin yleisesti "ovi auki" lasten suhteen. Aikuiset olivat etätöissä, karanteeneissä, eivät käyneet missään jne.
Ja n vuosi mutatoitumista ja kas, leviää esim alle 10 vuotiassa 5x paremmin..

Roktteista pitäisi saada paljon nopeammin. Ainankin 1 000 000 annosta kuukaudessa. Nyt ollaan kesäkin vielä ihanvain rajoitusten varassa.. (Toisin onneksi koronanvuodenaikavaihtelu auttaa..)
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 987

"THL:n asiantuntijalta kaivattu ilouutinen: Suomeen tulossa jättierä koronarokotteita – kuva näyttää valtavan käänteen
THL kertoo, että tällä viikolla Suomi saa 283 000 annosta. Määrän pitäisi nousta kuukauden päästä yli 400 000:n viikossa. ..."​
Tuolla 283 tuhannen viikko annoksen tahdilla rokotteita riittää 142 tuhannelle ihmiselle viikossa. Siis kaksi annosta per nokka. Sillä vauhdilla menee noin 10 kuukautta, että koko Suomen 5,5 miljoonan asukkaan väestö saadaan rokotettua koronaa vastaan kahteen kertaan.

Toki 5,5 miljoonasta suomalaisesta osa on alle 16-vuotiata, joita ei saa nykytiedon mukaan rokottaa korona-rokotteilla, mutta siitähän on menossa useampiakin tutkimuksia jo että onko korona-rokotteet turvallisia ja hyödyllisiä lapsille. Eiköhän tuohonkin saada selvyys jo ennen kuin Suomessa koko aikuisväestö on rokotettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 203
Tuolla 283 tuhannen viikko annoksen tahdilla rokotteita riittää 142 tuhannelle ihmiselle viikossa. Siis kaksi annosta per nokka. Sillä vauhdilla menee noin 10 kuukautta, että koko Suomen 5,5 miljoonan asukkaan väestö saadaan rokotettua koronaa vastaan kahteen kertaan.
Onneksi rokotteiden hyödyt näkyvät kauan ennen kuin koko väestöllä on kahta annosta. Hyödyt näkyvät jo nyt laskeneena kuolleisuutena ja hyödyt jatkavat kasvuaan kun isompi osa väestöstä saa ensimmäisen piikin. 2 piikin koko väestön kattavuus on oikeastaan täysin epäoleellinen tieto. Ensimmäisen piikin kattavuus on se kiinnostava tieto, sillä se on se piikki joka nostaa suojan riittävälle tasolle torjuakseen vakavan muodon. Joten en oikein keksi, mitä tuolla mehustelulla 100%:n 2-piikin kattavuudesta oikein saavutetaan. Se kun ei tule koskaan edes toteutumaan. Ei edes 10kk päästä. Israel on hyvä osoitus siitä, kuinka paljon alhaisempi kattavuus romahduttaa tartunnat vaikka samalla yhteiskuntaa on avattu.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 728
Käyrä laski hitaasti siksi, että sulkutoimet oli Suomessa lievemmät kuin muualla. Olin tuolloin ihan samaa mieltä kuin yhä edelleenkin olen, että miksei kerta kaikkiaan panna kunnon sulkua päälle pariksi viikoksi ja tapeta koko homma? Miksi pitää hitaasti kärvistellä jossain löyhässä hirressä?

Sitä paitsi eihän tuolloin ollut mitenkään varmaa sekään, että kesä oleellisesti auttaisi asiaa. Se oli ihan kysymysmerkki.

PS. 1. kesäkuuta 2020 ilmaantuvuus oli Suomessa korkeammalla tasolla kuin esim. ITALIASSA! Saksan ohi mentiin jo aiemmin. Toi on siis osittain urbaania legendaa, että Suomen tilanne olisi ollut erityisen loistava keväällä.
Et muistanut sitten mainita että 1.6 Italian luku oli 7,18 ja Suomen 7,37.. :D hämmästyttävän suuri ero myönnettäkööt.

Tässä aika hyvä kuvaaja miten paljon helpommalla päästiin vrt Italia tai Saksa. Siellä oli oikeasti hätä kädessä joten sulkutoimet sen mukaiset. Suomessa ei ollut joten meilläkin sulkutoimet sen mukaiset.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 548
PS. 1. kesäkuuta 2020 ilmaantuvuus oli Suomessa korkeammalla tasolla kuin esim. ITALIASSA! Saksan ohi mentiin jo aiemmin. Toi on siis osittain urbaania legendaa, että Suomen tilanne olisi ollut erityisen loistava keväällä
Trollaatko vai oletko tosissasi? En meinannut löytää tuota our world in datassa, mutta tosiaan, kun zoomasi ihan päivätasolle, niin taisi tosiaan olla 1. kesäkuuta 2020 Italian ja Suomen pallot päällekäin, kai täytyy uskoa, että Suomessa oli ilmaantuvuus korkeammalla tasolla tuona yhtenä päivänä kuin ITALIASSA.

E. hidas. Syytän zoomaushaastetta puhelimella.
 

Liitteet

Liittynyt
12.07.2019
Viestejä
59
Kyllähän se rokotteiden alueellinen painottaminen tuntuu epäreilulta (en itsekään asu pääkaupunkiseudulla tai edes Uudellamaalla), mutta jos totta puhutaan niin tässä tarvitaan ihan raakaa pragmatismia. Kaikki kohtuulliset toimet tulee käyttää, jos niillä voidaan vauhdittaa epidemiatilanteesta pääsyä. Rokotteiden painottamista pidän kohtuullisena siinä mielessä, että useimmilla paikkakunnilla tilanne on jo hanskassa ilman mitään kriisin makua. Pääkaupunkiseudulla tilanne on toisin ja voi sieltä heijastua muihinkin kuntiin kun sieltä pitää kärrätä potilaita muille paikkakunnille hoitoon, vieden hoitokapasiteettia myös niiltä. Jos sinne enemmän rokotteita suuntaamalla saadaan nopeammin tilanne tasaantumaan, ei ainakaan itseä haittaa vaikka oma rokote myöhästyisi kuukaudella tai parilla.

Helposti tartutaan siihen kuinka helsinkiläiset itse perseilivät tilanteen huonoon kuntoon. Oli asia miten vain, niin todellisuus on nyt sitä mitä se on ja sen mukaan täytyy toimia. Tippunutta jäätelöä ei saa takaisin tuuttiin itkemällä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 257
Ettei olisi niin, että hesalaiset vihreät eivät halua lomailla toistakin kesää kotimaassa? Sama koskee varmaan valtaosaa STM:n virkamiehiä. :kahvi:
Tämähän siinä on syynä. On tajuttu, että muut maat tulevat vaatimaan voimassa olevan rokotuksen maahantulijoilta ja jos jaetaan tasan, niin jää todennäköisesti oma matka toteutumatta. Aletaan olla siinä, että tuollaisen päätöksen tekijöiden jääviys pitäisi tutkia hyvin tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
3 013
Olin tuolloin ihan samaa mieltä kuin yhä edelleenkin olen, että miksei kerta kaikkiaan panna kunnon sulkua päälle pariksi viikoksi ja tapeta koko homma? Miksi pitää hitaasti kärvistellä jossain löyhässä hirressä?
Siksi, että se mitä ehdotat oli ihan utopistisen mahdotonta.

Eipä ole yksikään maa, jossa korona oli kunnolla levinnyt, onnistunut sitä parin viikon tai edes parin kuukauden sululla hävittämään, niin ettei se olisi tullut syksyllä uudestaan.

Jos influenssa ei tartu yhtä herkästi, ja sitä ei ole onnistuttu maailmasta hävittämään, ihan oikeastikko luulet, että parin viikon sululla homma olisi ollut siinä, ilman mitään jatkorajoitteita? Varsinkin kun sitä on yritetty aika monessa maassa ja ikinä se ei ole noin toiminut.

Et muistanut sitten mainita että 1.6 Italian luku oli 7,18 ja Suomen 7,37.. :D hämmästyttävän suuri ero myönnettäkööt.
... eli Suomessa oli yksi (1) sairastunut liikaa, että olisi mennyt hyvin ;).

Plus että vaikka ero olisi ollut isompi niin sillä ei ole mitään merkitystä onko ilmaantuvuus 1 vai 7 vai 12. Kaikki menee kategoriaan ”ei mitään ongelmaa”.

Sama kuin vertaisi kävelyvauhtia pukuhuoneeseen kun juoksukisa on jo oli.

Juuri tuli tieto, että rokotetoimitusten viikkomäärät nousevat 400k:hon. Eli voit olla ihan tyytyväinen.
Ihmettelen ylipäätään miten joillekin tuntuu tulevan yllätyksenä, että kun koko maailmaa skaalaa kiireellä tuotantoa ylös, niin määrät kasvaa. Silti sitäkään ei ole haluttu uskoa vaan on päivitelty kuinka nykyisellä tahdilla kestää niin ja niin kauan.

Kyllä tämä alkaa olen kohta taputeltu koko korona, kun vaan hyväksyttäsiin että näin on. Kuolematonta ei ihmisestä tullut silti, eli kyllä, joku kuolee vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 987
Helposti tartutaan siihen kuinka helsinkiläiset itse perseilivät tilanteen huonoon kuntoon. Oli asia miten vain, niin todellisuus on nyt sitä mitä se on ja sen mukaan täytyy toimia. Tippunutta jäätelöä ei saa takaisin tuuttiin itkemällä.
Itse taas en hyväksy sellaista, koska helsinkiläiset perseilevät edelleen ihan tarkoituksella. Viittaan tällä koulujen etäopetuksen lopettamiseen vaikka tutkimuksissa on selvinnyt, että kouluikäiset levittävät uusia virusvariantteja neljä-viisi kertaa vauhdikkaammin kuin alkuperäistä varianttia.

En oikein ymmärrä sitä, että helsinkiläisillä tulee olla oikeus kieltää etäopetus alueellaan ja sen seurauksena sitten saada esimerkiksi tamperelaisten ja lappilaisten korona-rokotteet. Kohtuullisempaa olisi minusta päästä samaan lopputulokseen sillä koronan kannalta Helsingissä, että pistäisivät koulunsa etäopetukseen ja antaisivat tamperelaisten ja lappilaisten pitää rokotteensa. Kokonaisuudessaan lopputulos olisi parempi kun korona-tapaukset silloin vähenisivät myös siellä Tampereella ja Lapissa kun helsinkiläiset eivät rosvoa niitä heidän rokotteita.

Voisihan tuon rokotteiden lahjoittamisen halutessaan jättää jokaisen itsensä päätettäväksi. Silloin kun oma korona-rokote olisi vuorossa vaikka Tampereella tai Lapissa, niin voisi ilmoittaa että helsinkiläisten tai yhteisen edun nimissä kieltäytyy itse rokotteesta ja haluaa sen lahjoitettavaksi vaikka Helsingin Itäkeskuksen moskeijaan ja siirtyy itse korona-rokotejonossa hännille ja saa itse rokotteen kenties joskus 2022 vuonna sitten.

Tai sitten kuntavaalien aikaan järjestää siitä kansanäänestys Suomessa, että aletaanko korona-rokotteita jakaa kuntien väkimäärien sijasta jatkossa niin, että ne menee pääosin Helsinkiin ja Turkuun.
 
Viimeksi muokattu:

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Trollaatko vai oletko tosissasi? En meinannut löytää tuota our world in datassa, mutta tosiaan, kun zoomasi ihan päivätasolle, niin taisi tosiaan olla 1. kesäkuuta 2020 Italian ja Suomen pallot päällekäin, kai täytyy uskoa, että Suomessa oli ilmaantuvuus korkeammalla tasolla tuona yhtenä päivänä kuin ITALIASSA.

E. hidas. Syytän zoomaushaastetta puhelimella.
Se on 7 päivän liukuva keskiarvo eli ei ainakaan mikään yksittäisen päivän "fluke".

Totuus siis kuitenkin on, että koronan katastrofimaa Italia pääsi ilmaantuvuudessa Suomen alapuolelle kesäkuun alkuun mennessä.

Saksa pääsi Suomen alapuolelle jo 24. huhtikuuta ja pääasiassa pysyi siellä pitkään.

Mairitteleeko nämä faktat jotenkin erityisesti Suomea? No ei mairittele. Kyllä olisi voitu hoitaa hommat paljon, paljon paremmin, koska meille todella tarjottiin loistavan onnistumisen avaimia oikein tarjottimella, mutta ei kelvannut ei. Suomessa kuoli joku 300 ihmistä keväällä pääasiassa ihan turhaan.

Ja tosiaan eihän me tiedetty tuolloin, että auttaako kesä tilannetta missä määrin vai ei!

Siksi, että se mitä ehdotat oli ihan utopistisen mahdotonta.

Eipä ole yksikään maa, jossa korona oli kunnolla levinnyt, onnistunut sitä parin viikon tai edes parin kuukauden sululla hävittämään, niin ettei se olisi tullut syksyllä uudestaan.

Jos influenssa ei tartu yhtä herkästi, ja sitä ei ole onnistuttu maailmasta hävittämään, ihan oikeastikko luulet, että parin viikon sululla homma olisi ollut siinä, ilman mitään jatkorajoitteita? Varsinkin kun sitä on yritetty aika monessa maassa ja ikinä se ei ole noin toiminut.


... eli Suomessa oli yksi (1) sairastunut liikaa, että olisi mennyt hyvin ;).

Plus että vaikka ero olisi ollut isompi niin sillä ei ole mitään merkitystä onko ilmaantuvuus 1 vai 7 vai 12. Kaikki menee kategoriaan ”ei mitään ongelmaa”.

Sama kuin vertaisi kävelyvauhtia pukuhuoneeseen kun juoksukisa on jo oli.


Ihmettelen ylipäätään miten joillekin tuntuu tulevan yllätyksenä, että kun koko maailmaa skaalaa kiireellä tuotantoa ylös, niin määrät kasvaa. Silti sitäkään ei ole haluttu uskoa vaan on päivitelty kuinka nykyisellä tahdilla kestää niin ja niin kauan.

Kyllä tämä alkaa olen kohta taputeltu koko korona, kun vaan hyväksyttäsiin että näin on. Kuolematonta ei ihmisestä tullut silti, eli kyllä, joku kuolee vieläkin.
Esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Irlannissa tartunnat suorastaan romahtivat pikavauhtia alas kun otettiin kovat rajoitukset käyttöön vuodenvaihteessa.

Kyllä rajoitukset todellakin toimii! Kun ne tehdään kunnolla ja sydämellä.

Nyt jos tartunnat pantaisiin alas, niin ei ne sieltä enää juuri takaisin nouse ellei sitten syksyllä joku kiero mutaatio aiheuta uusia ongelmia. Sitä voi murehtia sitten.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kyllähän se rokotteiden alueellinen painottaminen tuntuu epäreilulta (en itsekään asu pääkaupunkiseudulla tai edes Uudellamaalla), mutta jos totta puhutaan niin tässä tarvitaan ihan raakaa pragmatismia. Kaikki kohtuulliset toimet tulee käyttää, jos niillä voidaan vauhdittaa epidemiatilanteesta pääsyä. Rokotteiden painottamista pidän kohtuullisena siinä mielessä, että useimmilla paikkakunnilla tilanne on jo hanskassa ilman mitään kriisin makua.
Tästä seuraa vähän se, että samalla määrällä rokotteita tilanne saadaan haltuun paljon laajemmin siellä, missä epidemia on jo nyt aika hyvin hallinnassa, kuin ongelma-alueilla. Ei tarvita kuin vähän rokotekattavuutta, niin voi ruveta purkamaan rajoituksia ja palaamaan normaaliin.

Vastaavasti jossain Helsingin ongelmalähiöissä rokotekattavuus täytyy saada korkeaksi, jotta rötväilevän väestön tartunnat saataisiin kuriin. Sama määrä rokotteita ei suojaa kuin pienen väestön. Ongelma-alueiden suosimista ei siis voi perustella edes pragmaattisuudella. Toki hesalaiset voisivat itse päättää, jakavatko rokotteita enemmän Lauttasaareen vai Vuosaareen.

Helposti tartutaan siihen kuinka helsinkiläiset itse perseilivät tilanteen huonoon kuntoon. Oli asia miten vain, niin todellisuus on nyt sitä mitä se on ja sen mukaan täytyy toimia. Tippunutta jäätelöä ei saa takaisin tuuttiin itkemällä.
Helsinkiläiset nuolkoon jäätelönsä jalkakäytävältä, jos jäätelöä mielivät. Kyse ei ole pelkästään asukkaiden rötväämisestä vaan myös kaupunki on sössinyt esim. koulujen koronakontrollia niin lahjakkaasti, että eivät todellakaan ansaitse uutta tuuttia. Helsinkihän linjasi jo syksyllä mm. että yksittäisen koronatapauksen johdosta ei laiteta koko koululuokkaa karanteeniin. Joukkoliikenteen matkustajamääriä on rajoitettu vasta viime viikolla.

Ei vaan, olisihan se kiva katsoa hesalaisten porua kesällä, kun maalaiset matkustavat passinkannet läpsyen lentokentälle ja hesalaiset yrittävät saada lomalleen edes mökin Kainuusta. :cool:

[EDIT]
Itse taas en hyväksy sellaista, koska helsinkiläiset perseilevät edelleen ihan tarkoituksella. Viittaan tällä koulujen etäopetuksen lopettamiseen vaikka tutkimuksissa on selvinnyt, että kouluikäiset levittävät uusia virusvariantteja neljä-viisi kertaa vauhdikkaammin kuin alkuperäistä varianttia.
Onko tämä todellista, että Helsinki olisi palannut lähiopetukseen? On ehkä yrittänyt mutta eikö AVI sentään näyttänyt Helsingille kaapin paikan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 257
Ongelma on koronan kanssa se, että pässit toimivat, niinkuin sitä ei olisikaan ja aina siitä ei jää edes kiinni. Toisinaan jää ja sitten voi tulla miinusta, esim:

Eli tapparan porukka vähän levitteli käytännössä täysin tietoisesti koronaa harjoitushallissa.
Nyt vain homma pääsi leviämään tietoisuuteen, niin terveystalo katsoi, että oli toimittu hieman sen päämäärien vastaisesti ja purki yhteistyösopimuksensa tapparan kanssa.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Itse taas en hyväksy sellaista, koska helsinkiläiset perseilevät edelleen ihan tarkoituksella. Viittaan tällä koulujen etäopetuksen lopettamiseen vaikka tutkimuksissa on selvinnyt, että kouluikäiset levittävät uusia virusvariantteja neljä-viisi kertaa vauhdikkaammin kuin alkuperäistä varianttia.

En oikein ymmärrä sitä, että helsinkiläisillä tulee olla oikeus kieltää etäopetus alueellaan ja sen seurauksena sitten saada esimerkiksi tamperelaisten ja lappilaisten korona-rokotteet. Kohtuullisempaa olisi minusta päästä samaan lopputulokseen sillä koronan kannalta Helsingissä, että pistäisivät koulunsa etäopetukseen ja antaisivat tamperelaisten ja lappilaisten pitää rokotteensa. Kokonaisuudessaan lopputulos olisi parempi kun korona-tapaukset silloin vähenisivät myös siellä Tampereella ja Lapissa kun helsinkiläiset eivät rosvoa niitä heidän rokotteita.

Voisihan tuon rokotteiden lahjoittamisen halutessaan jättää jokaisen itsensä päätettäväksi. Silloin kun oma korona-rokote olisi vuorossa vaikka Tampereella tai Lapissa, niin voisi ilmoittaa että helsinkiläisten tai yhteisen edun nimissä kieltäytyy itse rokotteesta ja haluaa sen lahjoitettavaksi vaikka Helsingin Itäkeskuksen moskeijaan ja siirtyy itse korona-rokotejonossa hännille ja saa itse rokotteen kenties joskus 2022 vuonna sitten.

Tai sitten kuntavaalien aikaan järjestää siitä kansanäänestys Suomessa, että aletaanko korona-rokotteita jakaa kuntien väkimäärien sijasta jatkossa niin, että ne menee pääosin Helsinkiin ja Turkuun.
Aika ristiriitaista olisi kun juuri on saatu oppivelvollisuusikä nostettua 18, jotta koulupudokkaiden määrä saataisiin alas, niin pitää etäkoulua suositeltavana.
Melko ruusunpunaiset lasit saa olla silmillä jos kuvittelee että jokaisella lapsella ja nuorella on ehjä koti missä opiskella tai että ammattikoululainen oppii kädentaitoja etänä, toki herrakansalle nämä ovat kuriositeetteja kun voi etänä opettaa samalla lapsia ja lukiota voi käydä useamman vuoden.

Helppoa se on kuvitella että vielä kun laitetaan harrastusmahdollisuudet jäihin, että rikkinäisistä olosuhteista ponnistavat jäisivät vain sisälle kyyhöttämään...

Monesti hoettu mantra, jos aikuinen panikoi ja haluaa kaikki kiinni että voisi torstaina nähdä ruudultaan mahdollisimman pienen päiväluvun, siihen tulisi suhtautua kyllä varauksella koska juuri ne pahimmat, eli lapset ja nuoret tulee maksamaan sitä velkaa mitä panikoinnissa heidän taakakseen tässä luodaan.
Voit olla varma että 10v. päästä heidän tahto on potkia juuri palstapelkureita ties millä kurituksilla, Israelista voi montaa esimerkkiä hakea, sieltä löytyy myös kostonkierteeseen vankka kokemus.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Ongelma on koronan kanssa se, että pässit toimivat, niinkuin sitä ei olisikaan ja aina siitä ei jää edes kiinni. Toisinaan jää ja sitten voi tulla miinusta, esim:

Eli tapparan porukka vähän levitteli käytännössä täysin tietoisesti koronaa harjoitushallissa.
Nyt vain homma pääsi leviämään tietoisuuteen, niin terveystalo katsoi, että oli toimittu hieman sen päämäärien vastaisesti ja purki yhteistyösopimuksensa tapparan kanssa.
Tai sitten Terveystalo koitti nololla tavalla pelastaa omaa mainettaan kun hävisi kilpailutuksensa
Terveystalo hävisi Tapparan sponsorikilpailutuksen, oliko sillä vaikutusta kohuratkaisuun? Näin vastaa Terveystalon johtaja
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 987
Ongelma on koronan kanssa se, että pässit toimivat, niinkuin sitä ei olisikaan ja aina siitä ei jää edes kiinni. Toisinaan jää ja sitten voi tulla miinusta, esim:

Eli tapparan porukka vähän levitteli käytännössä täysin tietoisesti koronaa harjoitushallissa.
Nyt vain homma pääsi leviämään tietoisuuteen, niin terveystalo katsoi, että oli toimittu hieman sen päämäärien vastaisesti ja purki yhteistyösopimuksensa tapparan kanssa.
Tuo on vähän huono esimerkki, kun Tapparan mainossopimus Terveystalon kanssa oli päättymässä muutenkin huhtikuussa 2021 ja uusi sopimuskumppani on siitä eteenpäin käsittääkseni Mehiläinen.

Jos Mehiläinen purkaisi nyt Tapparan mainossopimuksensa, niin se voisi tehdä oikeasti kipeää Tapparalle kun siinä jäisi vähintään satoja tuhansia euroja rahaa siltä saamatta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 987
Aika ristiriitaista olisi kun juuri on saatu oppivelvollisuusikä nostettua 18, jotta koulupudokkaiden määrä saataisiin alas, niin pitää etäkoulua suositeltavana.
Melko ruusunpunaiset lasit saa olla silmillä jos kuvittelee että jokaisella lapsella ja nuorella on ehjä koti missä opiskella tai että ammattikoululainen oppii kädentaitoja etänä, toki herrakansalle nämä ovat kuriositeetteja kun voi etänä opettaa samalla lapsia ja lukiota voi käydä useamman vuoden.

Helppoa se on kuvitella että vielä kun laitetaan harrastusmahdollisuudet jäihin, että rikkinäisistä olosuhteista ponnistavat jäisivät vain sisälle kyyhöttämään...
Se on ihan ymmärrettävää, että osa lapsista on sellaista ainesta, että ovat syrjäytymisvaarassa tai jo syrjäytyneitä ja eivätkä mahdollisesti pärjää oikein mitenkään koulussa muutenkaan.

Sitä en ymmärrä miksi kaikkien lapsien pitää olla silloin lähiopetuksessa Helsingissä. Ihan hyvin voitaisiin tehdä niin, että valittaisiin vaikka joka kolmas tai joka neljäs lapsi Helsingin kouluissa lähiopetukseen ja loput siirtyisivät etäopetukseen. Sitten pidettäisiin esimerkiksi joka kolmas tai joka neljäs koululuokka lähiopetukselle auki ja muut luokat olisivat etäopetuksessa.

Lasten harrastusten osalta mielestäni hyvin voivat ulkona harrastaa suunnilleen vapaasti kaikkea mahdollista harrastusta. Toki se ei varmaan mitään herkkua ole vaikkapa uimarin treenata ulkona jotain oheisharjoituksia kun lajitreenejä uima-altaassa ei sisällä pääse tekemään ja ulkona tulee ulkovesissä äkkiä kylmä märkäpuvussakin. Tosin tuollaistahan se on silloinkin se treenaaminen jos vaikka kaatuessaan katkaisee jalkansa ja useamman kuukauden on kipsi jalassa.

Lapsien harrastuksia tärkeämpää minusta on se ihmisten oikeus elämäänsä ja terveyteensä, jota se vapaasti vellova korona-pandemia uhkaa. Toki osa saattaa olla perustellusti toista mieltä ja ajatella että sen 9-vuotiaan Naku-Petterin jalkapalloharjoitukset sisällä talvella ovat niin tärkeitä, että sille on yksi ja sama vaikka muutama vanhus ja työikäinen sen vuoksi kuoleekin. Semmoisia arvovalintoja nuo.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Lapsien harrastuksia tärkeämpää minusta on se ihmisten oikeus elämäänsä ja terveyteensä, jota se vapaasti vellova korona-pandemia uhkaa. Toki osa saattaa olla perustellusti toista mieltä ja ajatella että sen 9-vuotiaan Naku-Petterin jalkapalloharjoitukset sisällä talvella ovat niin tärkeitä, että sille on yksi ja sama vaikka muutama vanhus ja työikäinen sen vuoksi kuoleekin. Semmoisia arvovalintoja nuo.
Taloudellisista implikaatioista puhumattakaan. Jo pelkästään testaaminen ja jäljitys, epäsuorat karanteenit yms. maksaa kovaa hintaa, ja ne voi maksaa muille ihmisille myös käytännön harmia vaikkeivät sairastuisikaan, ja eihän tässä päästy kuin vasta alkuun näiden kustannusten ja harmien miettimisten kanssa...

Siinä voi tosiaan jalkapalloharrastukselle tulla kova hinta rahassa ja muussakin mitattuna.
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
249
Sillä ei ole väliä, perseileekö joku vai ei, mutta rokottaminen on hidas tie vähentää tartuntoja, jos rokotteita ei ole liikaa. Rajoitteilla sen sijaan saadaan juuri nopeita muutoksia tautitilanteeseen. Uudet tartunnat loppuisivat kuin seinään, jos pistettäisiin Etelä-Suomeen kunnon wuhanilaistyyppinen sulkutila päälle. (Riittäisi vähempikin.)

Tällä hetkellä sairaaloiden tilanne ja kuolemien määrä eivät ole kovinkaan kaksinen peruste minkäänlaisille rokotusten kohdentamistoimille. Näkisin merkityksellisemmäksi sen, että rajoituksia päästään purkamaan kokonaan mahdollisimman nopeasti - siis aukomaan suljettuja ravintoloita ja palveluyrityksiä, pelaamaan sählyä ja käymään kaikissa terveyspalveluissa vapaasti. Sen edellytys olisi hyvä rokotekattavuus, minkä saavuttaminen isoissa kunnissa on viikkojen projekti. Pienessä kunnassa kaikki saadaan kaikki rokotettua päivässä ja kolmen viikon kuluttua voisi järjestää jo lavatanssit.

Ihan päin vittua menee priorisointi ja piina vain pitkittyy kaikkien osalta, mutta kun kauhulle annetaan valta ja politikoidaan lisäksi, tulos on tällainen.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
302
Esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Irlannissa tartunnat suorastaan romahtivat pikavauhtia alas kun otettiin kovat rajoitukset käyttöön vuodenvaihteessa.

Kyllä rajoitukset todellakin toimii! Kun ne tehdään kunnolla ja sydämellä.

Nyt jos tartunnat pantaisiin alas, niin ei ne sieltä enää juuri takaisin nouse ellei sitten syksyllä joku kiero mutaatio aiheuta uusia ongelmia. Sitä voi murehtia sitten.
Sä puhuit nyt parista viikosta. Näissä mainitsemissasi maissa rajoitukset ovat olleet voimassa useita kuukausia, ja eikä ole tukahtunut kummassakaan maassa tauti. Ja kyllähän se romahtamiselta kieltämättä näyttää, kun huipussa taudin ilmaantuvuusluku oli moninkertainen Suomen nykytilanteeseen nähden. Tukahtuminen näissä maissa tapahtuu vain ja ainoastaan rokotteiden avulla sitten joskus aikanaan.

Ja mitä se sinua edes liikuttaa, vaikka Suomesta tauti tukahtuisikin rokotuksien avulla? Sä tulet joka tapauksessa ulisemaan täällä seuraavat 10 vuotta, kuinka pitäisi ottaa rankat lock-downit ja ties mitkä rajoitukset.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Sä puhuit nyt parista viikosta. Näissä mainitsemissasi maissa rajoitukset ovat olleet voimassa useita kuukausia, ja eikä ole tukahtunut kummassakaan maassa tauti. Ja kyllähän se romahtamiselta kieltämättä näyttää, kun huipussa taudin ilmaantuvuusluku oli moninkertainen Suomen nykytilanteeseen nähden. Tukahtuminen näissä maissa tapahtuu vain ja ainoastaan rokotteiden avulla sitten joskus aikanaan.
No siis näissä maissa tartunnat laski käytännössä noin viidennekseen pelkkien rajoitusten avulla hyvin nopeasti ja rokotteetkin ovat sittemmin auttaneet asiaa yhä kiihtyvään tahtiin.

Jos Suomessa on nyt esimerkiksi 500 tartuntaa päivässä keskimäärin ja se saataisiin 100 tartuntaan päivässä muutaman viikon rajoituksilla, niin KYLLÄ KIITOS ja thank you very much!

En ymmärrä että mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.

Ja suurin piirtein noihin lukuihin meidän pitää päästäkin mikäli mielitään samanlaista kesää kuin viime vuonna. Ja jos näin on, niin miksei sitten tehdä sitä HETI vaan miksi pitää kitkutella kuukaudesta toiseen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 370
"THL:n asiantuntijalta kaivattu ilouutinen: Suomeen tulossa jättierä koronarokotteita – kuva näyttää valtavan käänteen
THL kertoo, että tällä viikolla Suomi saa 283 000 annosta. Määrän pitäisi nousta kuukauden päästä yli 400 000:n viikossa. ..."​
Tuolla 283 tuhannen viikko annoksen tahdilla rokotteita riittää 142 tuhannelle ihmiselle viikossa. Siis kaksi annosta per nokka. Sillä vauhdilla menee noin 10 kuukautta, että koko Suomen 5,5 miljoonan asukkaan väestö saadaan rokotettua koronaa vastaan kahteen kertaan.

Toki 5,5 miljoonasta suomalaisesta osa on alle 16-vuotiata, joita ei saa nykytiedon mukaan rokottaa korona-rokotteilla, mutta siitähän on menossa useampiakin tutkimuksia jo että onko korona-rokotteet turvallisia ja hyödyllisiä lapsille. Eiköhän tuohonkin saada selvyys jo ennen kuin Suomessa koko aikuisväestö on rokotettu.
En kyllä ymmärrä, miksi puolitit rokotteiden määrän: Suomessa saa toisen piikin 12 viikkoa ensimmäisen piikin jälkeen. Tuollaisella laskemisella ei ole mitään tekemistä vallitsevan todellisuuden kanssa
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 410
No siis näissä maissa tartunnat laski käytännössä noin viidennekseen pelkkien rajoitusten avulla hyvin nopeasti ja rokotteetkin ovat sittemmin auttaneet asiaa yhä kiihtyvään tahtiin.

Jos Suomessa on nyt esimerkiksi 500 tartuntaa päivässä keskimäärin ja se saataisiin 100 tartuntaan päivässä muutaman viikon rajoituksilla, niin KYLLÄ KIITOS ja thank you very much!

En ymmärrä että mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.

Ja suurin piirtein noihin lukuihin meidän pitää päästäkin mikäli mielitään samanlaista kesää kuin viime vuonna. Ja jos näin on, niin miksei sitten tehdä sitä HETI vaan miksi pitää kitkutella kuukaudesta toiseen?
Vieläkin jaksat samaa höpötystä vaikka Suomessa on vieläkin Euroopan PARAS tilanne korona tartuntojen määrässä suhteessa asukaslukuun (pl. Färsaaret). Edelleenkään ei mitään lockdowneja kun lyhyet ei toimi ja pitkissä nyt ei vaan ole mitään järkeä. Otetaan nyt vaikka se Saksa, vetivät jotain 3kk lockdownia ja heti kun alkoivat rajoituksia löysäämään lähti määrät taas nousuun. Mitkään parin viikon rajoitukset/lockdownit ei niitä tautimääriä tiputa viidennekseen, täyttä utopiaa tuollaiset fantasiat. Sen lockdownin jälkeen kun ei voida kuitenkaan avata yhteiskuntaa, joten en näe niissä mitään järkeä ellei ole pakko. Tartunnat lähtee lockdownin jälkeen uuteen nousuun, ellei rokotekattavuus ole riittävä. Pari kuukautta ja rokotukset hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä Suomessa. Kesäkuun lopussa pitäisi olla jo se ~6miljoonaa annosta (ehkä enemmänkin), joten kesäkuussa ei sairaanhoito enää ylikuormitu vaikka rajoituskia aletaankin silloin purkamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 071
Eli jos kaupunki palaa vaikka nyt pääkaupunkiseudulla, niin kuskataan sammutusvesi tasaisesti ympäri Suomea, ettei vaikka maalaisille tule paha mieli? Jos navetta syttyykin tuleen, ihan kohta varmaan syttyy.

PK-seutu ja isot kaupungit on tämän maan moottorit, halusi sitä joku tai ei. Mitä nopeammin tilanne on niissä kondiksessa, sitä vähemmän me kärsitään pitkävaikutteisista talousongelmista - ja sitä rahaa riittää sinne landellekin jaettavaksi. Ja kun se asumistiheys on taudin kannalta kriittisin parametri, niin ei ole epäreilua muutenkaan auttaa siellä, missä ongelma on pahin.

Voit vaikka tuolta nuuhkia nettomaksajista lisää Sata kuntaa elää Suomessa muiden rahoilla – katso oman kuntasi tilanne.
Tottakai PK seutu on moottori. Kun kaikki toiminnot on sinne hamstrattu koska "se kannattaa kun ne muutkin toiminnot on siellä". Samalla logiikalla myös kaikki tulevat hommat on sinne päätymässä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 901
Itse taas en hyväksy sellaista, koska helsinkiläiset perseilevät edelleen ihan tarkoituksella. Viittaan tällä koulujen etäopetuksen lopettamiseen vaikka tutkimuksissa on selvinnyt, että kouluikäiset levittävät uusia virusvariantteja neljä-viisi kertaa vauhdikkaammin kuin alkuperäistä varianttia.
Koska ja kuka on päättänyt koulujen etäopetuksen lopettamisesta? Juuri viime viikollahan päätettiin, että jatketaan ainakin pääsiäiseen. Tällä viikolla päätetään miten jatketaan pääsiäisen jälkeen.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 257
Vieläkin jaksat samaa höpötystä vaikka Suomessa on vieläkin Euroopan PARAS tilanne korona tartuntojen määrässä suhteessa asukaslukuun (pl. Färsaaret). Edelleenkään ei mitään lockdowneja kun lyhyet ei toimi ja pitkissä nyt ei vaan ole mitään järkeä. Otetaan nyt vaikka se Saksa, vetivät jotain 3kk lockdownia ja heti kun alkoivat rajoituksia löysäämään lähti määrät taas nousuun. Mitkään parin viikon rajoitukset/lockdownit ei niitä tautimääriä tiputa viidennekseen, täyttä utopiaa tuollaiset fantasiat. Sen lockdownin jälkeen kun ei voida kuitenkaan avata yhteiskuntaa, joten en näe niissä mitään järkeä ellei ole pakko. Tartunnat lähtee lockdownin jälkeen uuteen nousuun, ellei rokotekattavuus ole riittävä. Pari kuukautta ja rokotukset hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä Suomessa. Kesäkuun lopussa pitäisi olla jo se ~6miljoonaa annosta (ehkä enemmänkin), joten kesäkuussa ei sairaanhoito enää ylikuormitu vaikka rajoituskia aletaankin silloin purkamaan.
Ja kuitenkin tilanne on se, että rajoitukset on oltava todella tiukat (baarit: Kiinni, Tapahtumat: Pois, Koulut osittain kiinni, kuntosalit kiinni, Erittäin monet palvelut kiinni), jotta saadaan sairastumisnopeus lievään laskuun.
Jos määrät pidetään korkeana, niin samaa, vähäsen lievennettynä joudutaan jatkamaan koko kesä.

Jos taas tehtäisiin, kuten Englannissa tehtiin, esim kuukaudeksi, niin kävisi kuten siellälkin ja päästäisiin helpommin hallittaviin leviämislukuihin ja kesä olisi Suomen SISÄISESTI paljon vapaammin vietettävissä.

Ja jos rokotukset jatkuvat kiihtyvällä vauhdilla, niin niiden varaan voisi hyvällä tuurilla jo laskeajotan sitten syksyllä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Se on ihan ymmärrettävää, että osa lapsista on sellaista ainesta, että ovat syrjäytymisvaarassa tai jo syrjäytyneitä ja eivätkä mahdollisesti pärjää oikein mitenkään koulussa muutenkaan.
Suomalaisen yhteiskunnan arvoihin kuuluu, että pyritään antamaan kaikille tasavertaiset mahdollisuudet kouluttautua kotitaustasta riippumatta. Tältäkin foorumilta kyllä löytyy paljon porukkaa joka on tästä eri mieltä, mutta itseäni tuollaiset mielipiteet lähinnä oksettavat.

Lapsien harrastuksia tärkeämpää minusta on se ihmisten oikeus elämäänsä ja terveyteensä, jota se vapaasti vellova korona-pandemia uhkaa. Toki osa saattaa olla perustellusti toista mieltä ja ajatella että sen 9-vuotiaan Naku-Petterin jalkapalloharjoitukset sisällä talvella ovat niin tärkeitä, että sille on yksi ja sama vaikka muutama vanhus ja työikäinen sen vuoksi kuoleekin. Semmoisia arvovalintoja nuo.
Niin että ennen koronaako yhteiskunta sitten laittoi yksittäisten ihmisten terveyden kaiken muun edelle? Pitäisi olla aika helppoa tajuta, että näin ei ole koskaan ollut eikä tule varmaan koskaan olemaankaan.

Kyllä tässä alkaa ihan oikeasti miettiä, että kuinka kauan näitä rajoituksia voidaan jatkaa. Alla olevassa linkissä on arvoitu sitä, kuinka paljon suurempi yhden säästetyn laatupainotteisen elinvuoden hinta on tämän koronan kanssa normaaliin verrattuna. Jos normaalisti laatupainotteisen elinvuoden hinta on noin 50k niin miksi se on sitten tämän koronan kanssa 3 miljoonaa?

Yhteiskunnan pitää mennä myös eteenpäin, eikä voida ottaa loputtomasti takkiin sen takia että saadaan säästettyä jokin suhteellisen pieni joukko jo valmiiksi epäterveitä ihmisiä. Tässä on nyt tehty ihan käsittämätöntä vahinkoa taloudelle ja esimerkiksi tällä etäopetuksella tulee olemaan varmasti kauaskantoiset seuraukset. Saa nähdä, että milloin ihmiset alkaa kapinoida tätä vastaan ihan toden teolla.

 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Virossa näemmä tapausmäärät tippuneet aika radikaalisti viime päivinä. Vinkkinä muuten Suomen hallitukselle, ettei Virossa ole eikä tule liikkumisrajoituksia :)
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 404
Virossa näemmä tapausmäärät tippuneet aika radikaalisti viime päivinä. Vinkkinä muuten Suomen hallitukselle, ettei Virossa ole eikä tule liikkumisrajoituksia :)
Terveisiä täältä lahden toiselta puolelta. Koko korona ajan täällä on ollut suht normaalia elämää eikä meidän perhe ole kärsinyt tästä onneksi ollenkaan. Ja nyt pari viikkoa sitten tehtiin vasta ensimmäinen "radikaali" rajoitus joka on että vain elintarvikekaupat, lemmikkikaupat ja apteekit voi olla auki. Ja ravinolat myy takeaway + kotiinkuljetuksena.

Eli viro on varmaan vetänyt EU:n kaikkein löysemmällä poliitikalla, mutta ainakin ihmiset on ollut tyytyväisiä ja nyt vasta kun räjähti nuo tapaukset käsiin, tuli nuo edellämainitut rajoitukset. Mutta eiköhän nekin pian pureta kun tuo luku vielä viikon tai parin laskee. Tosiaan eniten noita tartuntoja näyttäisi tulevan venäläisten keskuudessa, eli sama ongelma kuin teillä suomessa somaleiden kanssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 548
Virossa näemmä tapausmäärät tippuneet aika radikaalisti viime päivinä. Vinkkinä muuten Suomen hallitukselle, ettei Virossa ole eikä tule liikkumisrajoituksia :)

25.03.2021
The last 24 hours have seen 7,259 tests being analysed in Estonia in relation to coronavirus, of which the results of 1,429 (19.7%) of the initial tests were positive.

26.03.2021
The last 24 hours have seen 5,876 tests being analysed in Estonia in relation to coronavirus, of which the results of 1,151 (19.6%) of the initial tests were positive.

27.03.2021
The last 24 hours have seen 7,738 tests being analysed in Estonia in relation to coronavirus, of which the results of 1,151 (14.9%) of the initial tests were positive.

28.03.2021
The last 24 hours have seen 4,400 tests being analysed in Estonia in relation to coronavirus, of which the results of 892 (20.3%) of the initial tests were positive.

29.03.2021
The last 24 hours have seen 3,308 tests being analysed in Estonia in relation to coronavirus, of which the results of 584 (17.7%) of the initial tests were positive.
Tarkoititko: testausmäärät? Ei noissa prosenteissa nähdäkseni radikaalia pudotusta, mutta kai sitä voi koittaa vinkata, että noita lukuja saisi alaspäin vähentämällä testausta.

E. En väitä, etteikö laskua voisi olla, mutta ei noista luvuista se mielestäni vielä selviä. Oli tuolla pienempiä tuloksia välillä aikaisemminkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 257
Virossa näemmä tapausmäärät tippuneet aika radikaalisti viime päivinä. Vinkkinä muuten Suomen hallitukselle, ettei Virossa ole eikä tule liikkumisrajoituksia :)
Virossa voi liikkua ulkona korkeintaan 2 ihmistä ja turvavälit pitää olla 2 metriä.
Lisäksi kaupat, koulut ym on kiinni.

Kyllä nuo tepsisivät Suomessakin, eikun tehdään vain samoin!
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Virossa voi liikkua ulkona korkeintaan 2 ihmistä ja turvavälit pitää olla 2 metriä.
Lisäksi kaupat, koulut ym on kiinni.
Joo, paikkoja vaan kiinni tarvittaessa ja kokoontumisrajoituksen laajennus koskemaan myös yksityisiä kokoontumisia, niin siinäpä se, ei tarvita liikkumisrajoituksia.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476



Tarkoititko: testausmäärät? Ei noissa prosenteissa nähdäkseni radikaalia pudotusta, mutta kai sitä voi koittaa vinkata, että noita lukuja saisi alaspäin vähentämällä testausta.

E. En väitä, etteikö laskua voisi olla, mutta ei noista luvuista se mielestäni vielä selviä. Oli tuolla pienempiä tuloksia välillä aikaisemminkin.
Joo, no aika näyttää. Voi myös olla, ettei testeihin mennä, kun ei ole oireita.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Yhä vaan mennään alaspäin: 420 tartuntaa raportoitu, joista 138 Helsingissä. Tällä trendillä mitään liikkumisrajoituksia ei tule.
Joo, pääsiäinen auttaa asiaa edelleen, etenkin jos ihmiset lähtisivätkin maalle eivätkä jäisi kaupunkeihin shoppailemaan pääsiäisen koriste-esineitä ruuhka-aikaan :)
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Yhä vaan mennään alaspäin: 420 tartuntaa raportoitu, joista 138 Helsingissä. Tällä trendillä mitään liikkumisrajoituksia ei tule.
Tällä trendillä ei toivottavasti aleta rokotusjärjestystäkään muuttamaan... Mutta vielähän tsadilaiset ehtii tilanteen sössiä, jotta saavat rokotteensa ennen muita. :smoke:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 410
Ja kuitenkin tilanne on se, että rajoitukset on oltava todella tiukat (baarit: Kiinni, Tapahtumat: Pois, Koulut osittain kiinni, kuntosalit kiinni, Erittäin monet palvelut kiinni), jotta saadaan sairastumisnopeus lievään laskuun.
Jos määrät pidetään korkeana, niin samaa, vähäsen lievennettynä joudutaan jatkamaan koko kesä.

Jos taas tehtäisiin, kuten Englannissa tehtiin, esim kuukaudeksi, niin kävisi kuten siellälkin ja päästäisiin helpommin hallittaviin leviämislukuihin ja kesä olisi Suomen SISÄISESTI paljon vapaammin vietettävissä.

Ja jos rokotukset jatkuvat kiihtyvällä vauhdilla, niin niiden varaan voisi hyvällä tuurilla jo laskeajotan sitten syksyllä.
Aivan, eli mitkään ihan pienet toimet ei sitä tasoa tule tiputtamaan viidennekseen parissa viikossa, koska rajoitukset on jo melko tiukat. Ei tässä nyt mitään järkeä ole täyttä lockdownia vetää kun ei ole pakko. Unohdat tässä sujuvasti, että englannissa homma onnistui sen takia, että heillä oli ja on edelleen paljon kovempi rokotustahti vrt. Suomi. Ilman rokotuksia sielläkin olisi lähdetty heti takaisin nousuun. Kun rokotukset etenee niin sairaanhoidon kuormitus laskee ja rajoituksia voidaan alkaa poistamaan. Kesäkuussa pitäisi olla tullut 6 miljoonaa annosta rokotetta tai enemmän. Jos määrät pitävät paikkansa, niin ei tässä enää pitkään mene kunnes rajoituksia voidaan alkaa poistamaan. Nythän tartunnat on jo laskussa ja rokotukset tukevat tätä kehitystä kun niitä alkaa vihdoinkin tulla enemmän. Eli ei tätä koko kesää tarvitse jatkaa. Siinä vaiheessa kun päästä johonkin ~50% rokotetuissa ei niillä sairastuneiden määrällä ole paljoakaan merkitystä kun iäkkäät & riskiryhmät on rokotettu, joten sairaalahoitoa ei enää paljon tarvita. Israel hyvä esimerkki miten käy kun rokotuskattavuus alkaa nousta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 257
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 987
Viestejä
4 324 158
Jäsenet
72 135
Uusin jäsen
prepo

Hinta.fi

Ylös Bottom