Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 407
Ja vielä tähän, Italia on ehkä paras tarkastelun kohde vuositasolla, koska siellä korona pääsi leviämään "parhaiten" ja pisimpään. ilman mitään rajoituksia ja toimenpiteitä. Siellä vuoden 2020 ylikuolleisuus oli 15% verrattuna 2015-2019 vuosiin, ja epidemian puhjettua helmikuusta eteenpäin ylikuolleisuus oli 21%. Jotain siellä Italiassa ilmeisesti tapahtui normaalista poikkeavaa myös vuositasolla.
Sielläkin kuolleet oli todella iäkkäitä ja luultavasti niistäkin ne sairaimmat. Tuo ylikuolleisuus tasoittuun kun myöhemmin verrataan vaikka viiden vuoden ajanjaksoa. Eli seuraavina vuosina tulee alikuolleisuutta. Toki ne iäkkäät kuolee päästät niiden joukkoon leviämään vaikka minkä taudin, jolle ei ole aiempaa immuniteettia/rokotesuojaa.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
Sen vaikutelma ainakin minulle kirjoituksestasi tuli. No kyllä monet toimenpiteet on olleet todella tehottomia joten myös tarpeettomia. Nykyinen touhu Suomessa on lähinnä säälittävää räpeltämistä ollut koronan osalta. Otetaan nyt esimerkiksi vaalien siirto, oli kyllä täyttä panikointia ja kykenemättömyyttä järkevään ajatteluun. Edellisenä iltana ministeri sanoi, ettei siirrettä ja seuraavana sitten siirrettiin. Joten kyllä päätösten pohjat on hyvin hämärät eivätkä ne kestä tarkastelua. Varmasti kritisoitavaa tuostakin haastattelusta saa kun hakemalla jaksaa hakea kun viesti ei sovi omaan agendaan. Tuosta linkittämästästi vilkkuvasta kartasta nyt ei kyllä ota mitään tolkkua.
Varmasti on myös toimenpiteitä ja rajoituksia, jotka ovat olleet hyödyttömiä, itsekin kulttuurialalla olen joutunut niistä "kärsimään" aikalailla. Mutta edelleen, se sinun linkkaama professori puhui siitä, että ei täällä mitään pandemiaa ole jne. Eli jos Suomen toiminta on ollut täysin hyödytöntä ja panikointia, niin miksi täällä on sitte se tilanne, ettei mitään pandemiaa olekaan?

Mielenkiinnosta haluaisin tietää, miten nuo minun alkuperäiset huomiot hänen argumenteistaan olivat sinun mielestä perusteltuja ja hyviä, ja miten minä hakemalla hain niitä?

Tässä vielä dataa tuolta tilastoista:
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 898
Varmasti on myös toimenpiteitä ja rajoituksia, jotka ovat olleet hyödyttömiä, itsekin kulttuurialalla olen joutunut niistä "kärsimään" aikalailla. Mutta edelleen, se sinun linkkaama professori puhui siitä, että ei täällä mitään pandemiaa ole jne. Eli jos Suomen toiminta on ollut täysin hyödytöntä ja panikointia, niin miksi täällä on sitte se tilanne, ettei mitään pandemiaa olekaan?

Mielenkiinnosta haluaisin tietää, miten nuo minun alkuperäiset huomiot hänen argumenteistaan olivat sinun mielestä perusteltuja ja hyviä, ja miten minä hakemalla hain niitä?

Tässä vielä dataa tuolta tilastoista:
Sulla voi ehkä olla tietoa, mutta sitä pitäisi osata myös soveltaa siihen kohdetarkoitukseen. Jos esität tietoa tuolla tapaa niin siitä on nolla hyötyä.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
Toisaalta otettava myös huomioon että ns. ensi-isku on se tuhoisin. Sen jälkeen mukaan tulevat mm. virusvariaatiot, resistenssi, ylikuolleisuudesta johtuva alikuolleisuus jne jne. Jos vedät vertailun ensihetkeen niin voi mennä aika pahasti metsään.
Ensi-isku voi olla tuhoisin, mutta ei välttämättä. Toki nämä sinun esittämät pointit on otettava huomioon kokonaiskuvan arvioinnissa, mutta niitä on erittäin vaikea analysoida. Esimerkiksi nuo sinun mainitsemat virusvariaatiot voivat viedä tilannetta suuntaan tai toiseen kuten nyt on jo nähty uusien varianttien noustessa esiin. Tiedostan myös sen, ettei itselläni ole resursseja eikä myöskään alan osaamista, että pystyisin analysoimaan tilannetta välttämättä kovinkaan hyvin. Alan asiantuntijoilla on luultavimmin parhaimmat edellytykset, mutta vaikka hekin voivat erehtyä niin silti koen alan ulkopuolelta tulevat "asiantuntijat" ja kommentit vähän arveluttavina.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 407
Varmasti on myös toimenpiteitä ja rajoituksia, jotka ovat olleet hyödyttömiä, itsekin kulttuurialalla olen joutunut niistä "kärsimään" aikalailla. Mutta edelleen, se sinun linkkaama professori puhui siitä, että ei täällä mitään pandemiaa ole jne. Eli jos Suomen toiminta on ollut täysin hyödytöntä ja panikointia, niin miksi täällä on sitte se tilanne, ettei mitään pandemiaa olekaan?

Mielenkiinnosta haluaisin tietää, miten nuo minun alkuperäiset huomiot hänen argumenteistaan olivat sinun mielestä perusteltuja ja hyviä, ja miten minä hakemalla hain niitä?

Tässä vielä dataa tuolta tilastoista:
Minun linkkaama? En kyllä mitään professoria tänne linkkaillut. Missä minä olen sanonut, että Suomen toiminta on ollut täysin hyödyntä? Ihmeellisesti kokoajan esität minun esittäneen jotain mitä en ole. Onko sulla joku oma agenda tässä taustalla? Sinun kirjoitus oli selvästi asenteellinen, tai ainakin sen vaikutelman siitä sain (siis sen videon kritisointi viesti).
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 898
Ensi-isku voi olla tuhoisin, mutta ei välttämättä. Toki nämä sinun esittämät pointit on otettava huomioon kokonaiskuvan arvioinnissa, mutta niitä on erittäin vaikea analysoida. Esimerkiksi nuo sinun mainitsemat virusvariaatiot voivat viedä tilannetta suuntaan tai toiseen kuten nyt on jo nähty uusien varianttien noustessa esiin. Tiedostan myös sen, ettei itselläni ole resursseja eikä myöskään alan osaamista, että pystyisin analysoimaan tilannetta välttämättä kovinkaan hyvin. Alan asiantuntijoilla on luultavimmin parhaimmat edellytykset, mutta vaikka hekin voivat erehtyä niin silti koen alan ulkopuolelta tulevat "asiantuntijat" ja kommentit vähän arveluttavina.
Ei tässä haettu mitään asiantuntijaa vaan kannattaa pyrkiä siihen että rajaa sen käsiteltävän aiheen niin että muutkin ymmärtävät mitä sillä haetaan. Sitten jos ottaa jonkun laajan aiheen niin luultavasti saa x kpl eriäviä mielipiteitä tai kommentteja.

Koronan tapauksessa on valitettavasti kaikki tieto myös vahvasti politisoitunutta. Jopa Suomessa on toimittu vastoin (tuoreita) asiantuntijatutkimuksia. Ei siis riitä että luet tai kuuntelelet asiantuntijan puheenvuoron. Siitä pitää osata myös ymmärtää mikä on pelkkää faktaa ja mikä on sitten teorisointia tai (asiantuntijan) omaa mielipidettä ja niin edelleen.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
Minun linkkaama? En kyllä mitään professoria tänne linkkaillut. Missä minä olen sanonut, että Suomen toiminta on ollut täysin hyödyntä? Ihmeellisesti kokoajan esität minun esittäneen jotain mitä en ole. Onko sulla joku oma agenda tässä taustalla? Sinun kirjoitus oli selvästi asenteellinen, tai ainakin sen vaikutelman siitä sain (siis sen videon kritisointi viesti).
Pahoittelut, muistin väärin tässä polveilevassa keskustelussa. Mutta siis, sinä puolustit tuota videota minun argumentteja vastaan siitä videosta.

Mielestäni oli hyvä ulostulo. Hyvä, että kaikki ei ole ihan paniikissa tämän kanssa. Fakta nyt kuitenkin on ettei ole suurta isoa ylikuolleisuutta ei ole Suomessa. Kuolleet on edelleen käytännössä ne vanhukset ja riskiryhmissä olevat.
Kyllä minulla sen verran asenteellinen viesti oli sitä videota kohtaan, mitä olen pyrkinyt tässä kertomaankin useaan otteeseen, ja toin esiin nämä omat huomiot alkuperäisessä viestissä. Mielestäni tuo proffa argumentoi omaa asiaansa ja agendaansa todella oudosti ja huonosti.

No kyllä monet toimenpiteet on olleet todella tehottomia joten myös tarpeettomia. Nykyinen touhu Suomessa on lähinnä säälittävää räpeltämistä ollut koronan osalta. Otetaan nyt esimerkiksi vaalien siirto, oli kyllä täyttä panikointia ja kykenemättömyyttä järkevään ajatteluun. Edellisenä iltana ministeri sanoi, ettei siirrettä ja seuraavana sitten siirrettiin. Joten kyllä päätösten pohjat on hyvin hämärät eivätkä ne kestä tarkastelua. Varmasti kritisoitavaa tuostakin haastattelusta saa kun hakemalla jaksaa hakea kun viesti ei sovi omaan agendaan. Tuosta linkittämästästi vilkkuvasta kartasta nyt ei kyllä ota mitään tolkkua.
Juuri tuossa sanoit, että touhu on ollut Suomessa säälittävää räpeltämistä koronan osalta.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
Koronan tapauksessa on valitettavasti kaikki tieto myös vahvasti politisoitunutta. Jopa Suomessa on toimittu vastoin (tuoreita) asiantuntijatutkimuksia. Ei siis riitä että luet tai kuuntelelet asiantuntijan puheenvuoron. Siitä pitää osata myös ymmärtää mikä on pelkkää faktaa ja mikä on sitten teorisointia tai (asiantuntijan) omaa mielipidettä ja niin edelleen.
Siksi minä pyrinkin alkuperäisessä viestissä ja kommentissa juurikin purkamaan tuon videon proffan argumentteja.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 407
Pahoittelut, muistin väärin tässä polveilevassa keskustelussa. Mutta siis, sinä puolustit tuota videota minun argumentteja vastaan siitä videosta.

Kyllä minulla sen verran asenteellinen viesti oli sitä videota kohtaan, mitä olen pyrkinyt tässä kertomaankin useaan otteeseen, ja toin esiin nämä omat huomiot alkuperäisessä viestissä. Mielestäni tuo proffa argumentoi omaa asiaansa ja agendaansa todella oudosti ja huonosti.
Niin todella asenteellinen kommentointi. Itse en siinä niin paljon näe ongelmia kun tuo viestisi antaa ymmärtää.

Juuri tuossa sanoit, että touhu on ollut Suomessa säälittävää räpeltämistä koronan osalta.
No onhan tämä ollut hallitukselta & co säälittävää räpeltämistä vai oletko erimieltä? Silloin kun olisi pitänyt toimia ei ole toimittu. esim. nuo rajat (nyt vasta kai tulee se testipakko). Toinen esimerkki vaalit, ne ilmeisesti siirrettiin sen THL luvun 11k vai paljonko se nyt olikaan perusteella ymmärtämättä mitä luettiin. Edellisenä päivänä ministeri vielä sanoi ettei siirretä. Tiedottaminen on täysin ala-arvoista ollut kokokajan. Vai menikö nämäkin sinun mielestäsi putkeen? Itse kuvaisin touhua lähinnä säälittäväksi räpeltämiseksi. Koulutettu apina ei olisi varmaan suoritunut paljon huonommin. Tuuria on Suomella kyllä paljon ollut, ettei tilanne ole tämän pahempi. Meillähän on vähiten tapauksia suhteessa asukaslukuun Euroopassa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
AVI alkanut näköjään toimiin. Tällä hetkellä virusta taitaa tulla noin 1-2% ulkomailta, oishan tuo hyvä saada lähelle 0%.

Eipä noilla prosenteilla sinänsä ole nyt merkitystä, lähinnä sillä on, että miten paljon kannattaa nähdä vaivaa tartuntojen taltuttamiseksi rajojen sisäpuolella, jos rajoilla ei tehdä mitään tai puretaan rajakontrolli heti kun tartunnat kovilla rajoituksilla saadaan alas.

Jokainen Suomen tartuntaketju on lähtöisin ulkomailta, jos tarpeeksi jäljitetään. Siksi rajat ovat tavallaan avainasemassa. Eikä niitä tietenkään sulkea tarvitse, keneltäkään.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Prosenteista muodostuu iso joki. Eihän mistään muualtakaan tule tartuntoja kuin "prosentteja". Prosentteja sieltä, prosentteja täältä ja lopulta kun lasketaan prosentit yhteen, saadaan 100 prosenttia.

Sanoisin muuten, että näissä prosenteissa on lasten koulunkäynnilläkin aika iso merkitys, etenkin, kun ei lapsilta edes maskien käyttöä edellytetä... Kun eivät muka "osaa käyttää oikein". Tuollekin väitteelle olisi muuten kiva kuulla ihan tieteelliset perustelut, sillä nyt tuntuu, että toi perustuu puhtaaseen vuodentakaiseen mutuun.

Nythän ilmapiiri on lasten maskinkäytön suhteen sellainen, että voin kuvitella, ettei monikaan kehtaa käyttää maskia koulussa vaikka sinänsä haluaisivatkin tai vaikka vanhemmat kehoittaisi.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 197
AVI alkanut näköjään toimiin. Tällä hetkellä virusta taitaa tulla noin 1-2% ulkomailta, oishan tuo hyvä saada lähelle 0%.
Periaatteellisena kysymyksenä on tärkeää että nyt saavat tämän asian kuntoon mutta käytännön vaikutus on varmaankin pieni. Nollaanhan tuota ei saada vaikka kaikki testataankin. Pitäisi olla valvottu karanteeni jos siihen pyrittäisiin.

Kaikki on tietysti plussaa ja tämän pitäisi lopettaa keskustelun riittämättömistä toimenpiteistä itse rajalla.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Periaatteellisena kysymyksenä on tärkeää että nyt saavat tämän asian kuntoon mutta käytännön vaikutus on varmaankin pieni. Nollaanhan tuota ei saada vaikka kaikki testataankin. Pitäisi olla valvottu karanteeni jos siihen pyrittäisiin.

Kaikki on tietysti plussaa ja tämän pitäisi lopettaa keskustelun riittämättömistä toimenpiteistä itse rajalla.
Olennaista on, että kuinka kauan rajoja kontrolloidaan. Kontrollointi on lähes "turhaa" siinä vaiheessa, kun tartuntoja on 1000/pvä ja niistä 1% tulee rajoilta, mutta jos rajakontrollia puretaan samaa tahtia kuin maan sisäisiä rajoituksia tartuntamäärien laskiessa, niin tilanne on kohta sellainen, että kymmeniä prosentteja tulee rajojen läpi - ja rajoituksissa kannattaa yrittää keskittää voimat sinne, missä teho on paras, eli ketjun alkuun tietty.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
Niin todella asenteellinen kommentointi. Itse en siinä niin paljon näe ongelmia kun tuo viestisi antaa ymmärtää.
Mielestäni oli hyvä ulostulo. Hyvä, että kaikki ei ole ihan paniikissa tämän kanssa. Fakta nyt kuitenkin on ettei ole suurta isoa ylikuolleisuutta ei ole Suomessa. Kuolleet on edelleen käytännössä ne vanhukset ja riskiryhmissä olevat. Tähän mennessä reilu 800 kuollutta, joista 711 on 70v+ ja näistä 511 on 80v+. Kokoajan on yritetty pelotella ihmisiä milloin milläkin luvulla. Jopa hallitus saatiin siirtämään vaalit kun vedettiin sopivat lukemat paperiin (eikä siellä sitten kukaan ymmärtänyt mitä ne luvut oikeasti tarkoittaa). Joo rajoitustoimia tarvitaan, mutta näiden lisäämisessä pitäisi nyt ihan rauhassa katsoa näiden viimeksi lisättyjen vaikutus.
Mitkä tuon proffan argumenteista olivat sinusta hyviä ja perusteltuja? Esimerkiksi tuota sinunkin käyttämää ylikuolleisuusargumenttia ollaan käsitelty paljon, ja sinä etkä professori ottanut mitenkään siinä kantaa siihen, että Suomessa on ollut koko ajan jonkinasteiset rajoitustoimet. Ja mielelläni otan vastaan jos pystyt ampumaan alas noita minun esittämiä alkuperäisiä huomioita.

No onhan tämä ollut hallitukselta & co säälittävää räpeltämistä vai oletko erimieltä? Silloin kun olisi pitänyt toimia ei ole toimittu. esim. nuo rajat (nyt vasta kai tulee se testipakko). Toinen esimerkki vaalit, ne ilmeisesti siirrettiin sen THL luvun 11k vai paljonko se nyt olikaan perusteella ymmärtämättä mitä luettiin. Edellisenä päivänä ministeri vielä sanoi ettei siirretä. Tiedottaminen on täysin ala-arvoista ollut kokokajan. Vai menikö nämäkin sinun mielestäsi putkeen? Itse kuvaisin touhua lähinnä säälittäväksi räpeltämiseksi. Koulutettu apina ei olisi varmaan suoritunut paljon huonommin. Tuuria on Suomella kyllä paljon ollut, ettei tilanne ole tämän pahempi. Meillähän on vähiten tapauksia suhteessa asukaslukuun Euroopassa.
Oma mielipiteeni on se, että välillä on tullut suuriakin huteja mutta toisaalta on onnistuttu toisissa toimissa. Vaikka syy-yhteys ei olekaan mitenkään todennettavissa, niin ainakin Suomessa tähän asti on tilanne pysynyt hyvinkin maltillisena verrattuna muihin maihin, toki kuten sanoit se voi olla ihan muista syistä johtuvaa. Esitit muuten aika hurjan väitteen siinä, että ministeri olisi siirtänyt vaalit yhden raflaavan luvun takia eikä ole ymmärtänyt lukemaansa, tuossa näkyy aika vahva asenteellisuus sieltä suunnalta.
 

Elux

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
373
Tosiasiahan on että jos kohta ei tehdä jotain tälle tilanteelle Uudellamaalla niin kyllä kesästä sattaa tulla aika ankea jos pääsiäisen aikaan muutama kymmenen tuhatta turistia levittäytyy ympäri Suomen niin varmasti tauti leviää vaikka kuinka yrittäisi välttää ruuhkaisia paikkoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 396
Tosiasiahan on että jos kohta ei tehdä jotain tälle tilanteelle Uudellamaalla niin kyllä kesästä sattaa tulla aika ankea jos pääsiäisen aikaan muutama kymmenen tuhatta turistia levittäytyy ympäri Suomen niin varmasti tauti leviää vaikka kuinka yrittäisi välttää ruuhkaisia paikkoja
Sama tietysti myös kesällä jos ja kun rajoja avataan ja sallitaan matkustaminen. Pelkään vain että täällä tehdään keväällä edelleen asioita jälkijunassa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 711
Villi ja höyrypäinen veikkaukseni: kuukausi kunnon siitepölykauden alkamisesta R-luku putoaa Suomessa 0.2:lla johtuen siitepölyn herkentämästä immuunipuolustuksesta. Se mitä tämä tarkoittaa tartuntamäärille, riippuu sen hetkisestä kokonaistilanteesta - hidastuuko kasvu, stabiloituuko tilanne, jyrkkeneekö lasku.

Ehkä tämän oman pet theoryni voisi laittaa huuhaapuolelle.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Villi ja höyrypäinen veikkaukseni: kuukausi kunnon siitepölykauden alkamisesta R-luku putoaa Suomessa 0.2:lla johtuen siitepölyn herkentämästä immuunipuolustuksesta. Se mitä tämä tarkoittaa tartuntamäärille, riippuu sen hetkisestä kokonaistilanteesta - hidastuuko kasvu, stabiloituuko tilanne, jyrkkeneekö lasku.

Ehkä tämän oman pet theoryni voisi laittaa huuhaapuolelle.
Siis siitepölynhän on todettu nimenomaan heikentävän (ei "herkentävän") immuunipuolustusta eli pahentavan asiaa eli lisäävän tartuntoja: Tutkimus: Koronaviruksen tartuntatiheydellä ja ilman korkeilla siitepölypitoisuuksilla yhteyttä toisiinsa

Vasta siis viikko sitten ollut tästä asiasta puhetta, joten hyvin on mennyt sulta tämä ohi ja sen sijaan mutuilet mitä sattuu...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ei oo tarkoitus trollata mitään, mutta Krista Kiuru juuri kertoi, että suuret tartuntaluvut näkyvät sairaalahoidossa kahden viikon päästä :D

Helsingissä ja Vantaalla luvut kyllä pompsahti jo helmikuussa. Tehohoidossa 39. Seurantaan.
Pahalta näyttää tässä kyllä, päivän luku 56 teholla ja vielä kaksi päivää kahteen viikkoon. Onneksi en luvannut syödä hatullista. :nb:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 407
Ja mielelläni otan vastaan jos pystyt ampumaan alas noita minun esittämiä alkuperäisiä huomioita.
No otetaan nyt vaikka tämä

Argumentti siitä, että koko ajan keksitään uusia lukuja joilla "pelotellaan" kansaa ei oikein kestä tarkempaa tarkastelua myöskään
Kokoajan yritetään eriluvuilla pelotella, milloin ollaan veitsenterällä ja milloin missäkin. Sitä on koko epidemia ajan ollut. Voit toki olla erimieltä, mutta sitä tuo minun mielestäni näyttää.

Oma mielipiteeni on se, että välillä on tullut suuriakin huteja mutta toisaalta on onnistuttu toisissa toimissa. Esitit muuten aika hurjan väitteen siinä, että ministeri olisi siirtänyt vaalit yhden raflaavan luvun takia eikä ole ymmärtänyt lukemaansa, tuossa näkyy aika vahva asenteellisuus sieltä suunnalta.
No sitten olen kyllä täysin erimieltä. Kuten sanoin, niin tuskin se koulutettu apinakaan olisi paljon huonommin voinut hommasta selviytyä.

Esitit muuten aika hurjan väitteen siinä, että ministeri olisi siirtänyt vaalit yhden raflaavan luvun takia eikä ole ymmärtänyt lukemaansa, tuossa näkyy aika vahva asenteellisuus sieltä suunnalta.
No siltä se uutisoinnin perusteella näytti, vai miten se hallituksen kanta muuttui yhdessä yössä sen jälkeen kun luvut oli tulleet? Edellisenä päivänä kun vielä ministeri sanoi ettei ole tarvetta siirtää. Ministeri itsekin sanoi yllättyneensä siirrosta. THL myöhemmin tarkensi, ettei se ollut heidän ennusteensa, mutta siinä vaiheessa oli jo päätös siirrosta tehty.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 380
Milloin muka yritetään eri luvuilla pelotella? Sekö että julkaistaan päivittäiset luvut jossain päivän lehdessä? Tuskin se nyt mitään pelottelua on. Totta kai välillä ollaan jollain mittarilla esimerkiksi veitsenterällä ja "milloin missäkin", muttei sen asian toteaminen välttämättä pelottelua ole. Se on vain asian toteamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 396
Milloin muka yritetään eri luvuilla pelotella? Sekö että julkaistaan päivittäiset luvut jossain päivän lehdessä? Tuskin se nyt mitään pelottelua on. Totta kai välillä ollaan jollain mittarilla esimerkiksi veitsenterällä ja "milloin missäkin", muttei sen asian toteaminen välttämättä pelottelua ole. Se on vain asian toteamista.
Jos en väärin muista niin viime marraskuusta alkaen ollaan oltu asiantuntijoiden ja median mukaan veitsenterällä. Olisi mielenkiintoista tietää mitä se oikeasti tarkoittaa näin korona-aikana.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 711
Siis siitepölynhän on todettu nimenomaan heikentävän (ei "herkentävän") immuunipuolustusta eli pahentavan asiaa eli lisäävän tartuntoja: Tutkimus: Koronaviruksen tartuntatiheydellä ja ilman korkeilla siitepölypitoisuuksilla yhteyttä toisiinsa

Vasta siis viikko sitten ollut tästä asiasta puhetta, joten hyvin on mennyt sulta tämä ohi ja sen sijaan mutuilet mitä sattuu...
Ei ollut mutuilua vaan liittyi toiseen tutkimukseen viime vuodelta joka oli päinvastainen. Mutta tuo Turun yliopiston juttu jäi huomaamatta, olet oikeassa ja minä väärässä, kiitos oikeasti tästä :)

On hyödyllistä kirjoittaa jotain ylös - jos se osoittautuu puutaheinäksi välittömästi niin virhekuvitelma ei jää mieleen
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 767
Jos en väärin muista niin viime marraskuusta alkaen ollaan oltu asiantuntijoiden ja median mukaan veitsenterällä. Olisi mielenkiintoista tietää mitä se oikeasti tarkoittaa näin korona-aikana.
Niin, sitä voi miettiä R-luvun kautta. Jos se R-luku on 1 hujakoilla, vaikka 1,05 tmv niin jos siitä nykyisistä rajoituksista aletaan lipsua niin R-luku nousee siitä ja sitten mennään 1.2-1.3... jne. Jos 5 päivän välein x1.3 niin kyllähän siinä on merkittävä vaikutus muutaman viikon päähän. Sanamuotona käytetty ehkä liian paljon tuota että se on menettänyt merkityksensä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 396
Pakkotestit rajoilla eivät välttämättä ole kuitenkaan pakollisia. Onhan tämä yhtä sirkusta jos tuon Avin päätöksen ymmärtää kirjaimellisesti.

”Päätöksen myötä jokaisen Helsingin satamien, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Vaalimaan rajanylityspaikan kautta maahan tulevan henkilön täytyy osallistua välittömästi maahantulon jälkeen terveystarkastukseen, jonka osana voidaan ottaa koronavirustesti”, Avi kertoo tiedotteessaan.
Lainatun kohdan loppu herättää kysymyksiä, sillä aluehallintovirasto ei suoranaisesti ilmoita, että koronatesti lähtökohtaisesti otettaisiin kaikilta terveystarkastukseen tulevilta.


 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
94
Milloin muka yritetään eri luvuilla pelotella? Sekö että julkaistaan päivittäiset luvut jossain päivän lehdessä? Tuskin se nyt mitään pelottelua on. Totta kai välillä ollaan jollain mittarilla esimerkiksi veitsenterällä ja "milloin missäkin", muttei sen asian toteaminen välttämättä pelottelua ole. Se on vain asian toteamista.
Yks hyvä pointti joka selventäisi esim tartuntojen ilmoittamisessa olisi se että ilmoitettaisiin prosenteissa testien määrä / tartuntojen saaneet vaikka 1000 ihmistä kohti.
Altistumisten määrällä keltaiset lehdet saa mässäilllä, sekin olisi hyvä lopettaa.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
No otetaan nyt vaikka tämä

Kokoajan yritetään eriluvuilla pelotella, milloin ollaan veitsenterällä ja milloin missäkin. Sitä on koko epidemia ajan ollut. Voit toki olla erimieltä, mutta sitä tuo minun mielestäni näyttää.
Me ollaan sitten seurattu kyllä aivan eri uutisia ja tiedotuskanavia. Jos käyt seuraamassa viime maaliskuusta lähtien mitä lukuja on tuotu esiin, niin kaikki nuo professorin mainitut luvut ovat olleet koko ajan käytössä, eikä niitä ole mitenkään keksitty lisää. Proffa vielä esittää, että tartunnat olisi viimeisin luku, jolla yritetään "pelotella" ihmisiä. Se on ollut alusta lähtien mukana varsin näkyvästi. Se, että jos keltainen lehdistö yrittää revitellä ja keksiä saman asian ympärillä klikki- ja kohuotsikoita ei tarkoita sitä, että kaikki sitä tekisivät.

No siltä se uutisoinnin perusteella näytti, vai miten se hallituksen kanta muuttui yhdessä yössä sen jälkeen kun luvut oli tulleet? Edellisenä päivänä kun vielä ministeri sanoi ettei ole tarvetta siirtää. Ministeri itsekin sanoi yllättyneensä siirrosta. THL myöhemmin tarkensi, ettei se ollut heidän ennusteensa, mutta siinä vaiheessa oli jo päätös siirrosta tehty.
Niin, mutta onko se johtopäätös oikea vai vain omassa päässä keksitty skenaario? Se, että siellä on ollut yksi suuri 11k luku, ei tarkoita että ministeri olisi vain sen perusteella tehnyt päätöksensä, mutta hyvin paljon sitä halutaan levittää totuutena eteenpäin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 465
AVI alkanut näköjään toimiin. Tällä hetkellä virusta taitaa tulla noin 1-2% ulkomailta, oishan tuo hyvä saada lähelle 0%.

Tämähän on ihan silmänkääntötemppu, sumutusta.

Mäntymaan mukaan Vaalimaan rajalla on ollut viime aikoina vähän testistä kieltäytyneitä matkustajia. Viime viikolla noin 700 rajanylittäjästä kolme kieltäytyi terveystarkastuksesta.
Päätös on voimassa huomisesta, torstaista 18. maaliskuuta alkaen 31. maaliskuuta saakka.
Määräys ei koske Helsinki-Vantaalla jatkolennoille vaihtavia matkustajia eikä rahtiliikenteen kuljettajia ja logistiikkahenkilöitä työtehtävissään.

Suomeen saapui viime viikolla laivalla yli 6000 ammattikuljettajaa, joilta ei vaadittu koronatestiä – matkustajat hämillään, miten ja ketkä Suomeen pääsevät
Ei vaadittu, eika vaadita. Eli vuotaa ihan niin kuin tähänkin asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Kyllä oikea lähde pidemmän aikavälin haittavaikutuksiin kelpaa myös. Mieluiten vertailevana tutkimuksena taudin sairastamisen pitkäaikaisvaikutuksien ja rokotuksen pitkäaikaisvaikutuksien välillä.
Taudin sairastaminen ei ole aktiivinen valinta eikä täydellisen varmaa. Sen sijaan rokotteen ottaminen on sen jälkeen kun päätöksen on tehnyt. Tämän vuoksi on aika heikko peruste, että rokote aiheuttaa vain vähemmän haittaa kuin tauti, kun tarkoitus on estää haitat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Meillä tulee vuosittain työterveyshoitajat toimistolle pistämään influenssarokotteet. Vie kirjaimellisesti 15 minuuttia työaikaa käydä jossain neukkarissa ottamassa sen piikin olkavarteen. Kumma kyllä olen tuossa jonossa yleensä yksi harvoista alle 50-vuotiaista. Lähinnä eläkeikää lähenevät käyvät sen rokotteen ottamassa, vaikka sen ottamista ei tuota helpommaksi voisi tehdä.

Olen aina välillä koittanut haastaa tuota rokottamattomuutta kolmikymppisten kollegoiden keskuudessa, ja vastaukset on luokkaa:

"En mä koskaan ole sairastanut influenssaa"
"Ei mulla koskaan oo pitkään kuumetta"
"Sain kerran rokotteesta kuumeen"
"Mites se narkolepsia?"

Mielenkiintoista nähdä että herättäisikö COVID-19 ajattelemaan tuota rokotusta myös laumasuojan kannalta.
Kyllä se on ihan hyvä argumentti, että jos kerta sikainfluenssarokote oli turvallinen, niin miten voi luottaa sitä turvalliseksi markkinoiseen tahoon vuosittain muuttuvan rokotteen turvallisuuden valvonnassa. Sama pätee toki koronarokotteisiin, joista ei ole mitään tietoa pidempiaikaisista vaikutuksista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 548
Taudin sairastaminen ei ole aktiivinen valinta eikä täydellisen varmaa. Sen sijaan rokotteen ottaminen on sen jälkeen kun päätöksen on tehnyt. Tämän vuoksi on aika heikko peruste, että rokote aiheuttaa vain vähemmän haittaa kuin tauti, kun tarkoitus on estää haitat.
Nykyaikainen lääketiede perustuu pitkälti siihen, että hoito, haittoineen, on parempi kuin tauti/ongelma. Oli sitten kyse rokotteista tai lääkkeistä.

Ja koska korona leviää kohtalaisen tehokkaasti, niin ei ole ollenkaan huono peruste, että rokote aiheuttaa vähemmän haittaa kuin tauti.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
486
Taudin sairastaminen ei ole aktiivinen valinta eikä täydellisen varmaa. Sen sijaan rokotteen ottaminen on sen jälkeen kun päätöksen on tehnyt. Tämän vuoksi on aika heikko peruste, että rokote aiheuttaa vain vähemmän haittaa kuin tauti, kun tarkoitus on estää haitat.
Tämän hetken tietämyksellä ei millään matematiikalla saa rokotteen ottamisesta isompaa riskiä kuin sairastumisesta ja siitä mahdollisesti seuraavista haitoista. Jälkimmäinen riski on kymmeniä, satoja tai tuhansia kertoja isompia vaikka miten kääntelee.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 494
Niin, mutta onko se johtopäätös oikea vai vain omassa päässä keksitty skenaario? Se, että siellä on ollut yksi suuri 11k luku, ei tarkoita että ministeri olisi vain sen perusteella tehnyt päätöksensä, mutta hyvin paljon sitä halutaan levittää totuutena eteenpäin.
Ainakin ylen haastattelussa vaalien siirron jälkeen oikeusministeriön vaalipamppu sanoi, että tämä lukema oli se syy, miksi vaaleja siirrettiin, kun sitä kysyttiin.

Mitä tulee tuohon rokotteeseen, niin taitaapi lääkärit suositella piikin jälkeen useamman kuukauden ehkäisyä, kun ei tiedetä miten mahdollisesti vaikuttaa sikiöön. Joten vinkkinä, jos on vauvakuumetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 396
Kunnianhimoinen tavoite on että kaikki yli 16v saadaan rokotettua ainakin kertaalleen heinäkuuhun mennessä. Huhtikuussa rokotteiden saapuminen maahan kiihtyy ja päärokote tulee olemaan pfizer biontech. Az jäänee "apurokotteeksi".

Tiistaina Pfizerilta saatiin hyviä uutisia, kun se ilmoitti pystyvänsä toimittamaan 10 miljoonaa annosta suunniteltua enemmän EU-alueelle kesäkuun loppuun mennessä.
Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen sanoi uutistoimisto Reutersille tiistaina, että EU-alue saa Pfizerilta jopa yli 200 miljoonaa annosta huhtikuun alun ja kesäkuun lopun välisenä aikana.

Suomen osuus tästä on 2,46 miljoonaa annosta. Ekstraa aikaisempaan arvioon nähden on noin 400 000 annosta.


 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Tämän hetken tietämyksellä ei millään matematiikalla saa rokotteen ottamisesta isompaa riskiä kuin sairastumisesta ja siitä mahdollisesti seuraavista haitoista. Jälkimmäinen riski on kymmeniä, satoja tai tuhansia kertoja isompia vaikka miten kääntelee.
Olisko tämä perusterve opettaja nainen kuollut sitten koronaan? Nyt kuoli rokotteeseen! Jotain tuossa AstraZenecassa on havaittu mitä ei vielä julkisuuteen kerrota. Suomi ilmeisesti "vaihtaa" toiseen rokotteeseen?



 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 339
Olisko tämä perusterve opettaja nainen kuollut sitten koronaan? Nyt kuoli rokotteeseen! Jotain tuossa AstraZenecassa on havaittu mitä ei vielä julkisuuteen kerrota. Suomi ilmeisesti "vaihtaa" toiseen rokotteeseen?



Miksi edes pitää tälläisiä artikkeleita kirjoittaa, saati linkittää tänne lukematta, kun siellä sanotaan suoraan, että:

At the moment, it cannot be confirmed that it was related to the vaccine.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 404
Tiistaina Pfizerilta saatiin hyviä uutisia, kun se ilmoitti pystyvänsä toimittamaan 10 miljoonaa annosta suunniteltua enemmän EU-alueelle kesäkuun loppuun mennessä.
Niin, että kun pudotetaan toimituksia viikosta toiseen, niin sitten löytyykin yllättävä erä?
Ja 10 miljoonaa aika haiseva pieru EU:ssa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 396
Niin, että kun pudotetaan toimituksia viikosta toiseen, niin sitten löytyykin yllättävä erä?
Ja 10 miljoonaa aika haiseva pieru EU:ssa...
Niin. Edellisviikolla toimitettiin kahden viikon setti ja tällä viikolla siksi pienempi. Mitä toimituksia on pudotettu viikosta toiseen vai oliko tämä provo?
Huhtikuusta alkaen toimutukset ovat 400k/viikko.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Miksi edes pitää tälläisiä artikkeleita kirjoittaa, saati linkittää tänne lukematta, kun siellä sanotaan suoraan, että:

At the moment, it cannot be confirmed that it was related to the vaccine.
Toki tuo viimeiseen asti kiistetään, mutta mikä on todennäköisyys että terve nuori nainen kuolee rokotteen saamisen jälkeen. Tosin päin kyllä on "jees", että jos olisi sairastunut koronaan ja saanut saman sairaskohtauksen, niin koronakuolemaksi olisi merkitty!
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Ei mitään foliohattuilua! Edelleen ei ole löydetty mitään yhteyttä koronatulppiin, että juuri siitä rokotteesta on kysymys, ei näy lisääntymisenä tai vähentymisenä veritulppien kanssa.

Ihan samat koodit niihin rokotteisiin on syötetty ja yksikään ei ole 100% suoja.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 319
En tiedä, mutta oma sukulainen kuoli yhtäkkiseen verenvuotoon aivoista 34 vuotiaana. Mikä tämmöisen todennäköisyys on, no aika pieni mutta mitä sitten? Kuoli muistaakseni aamiaispöydässä niin taisivat murot olla vastuussa.

Lähes 24000 annettua rokotetta rekisteröity tänään, joten ei huonosti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 339
Toki tuo viimeiseen asti kiistetään, mutta mikä on todennäköisyys että terve nuori nainen kuolee rokotteen saamisen jälkeen. Tosin päin kyllä on "jees", että jos olisi sairastunut koronaan ja saanut saman sairaskohtauksen, niin koronakuolemaksi olisi merkitty!
Mikä todennäköisyys sille on, että jatkuvasti vaan yhtäkkiä ihmisille tulee veritulppia, vaikka ei ole saanut rokotusta? Mitäpä jos hän olisi saanut tuon sairauskohtauksen ilman rokotusta, niin kirjoitettaisiinko siitä kiivaasti netissä? Nämä on tällä hetkellä vain todella ikäviä yhteensattumuksia, ennenkuin saadaan faktaa pöytään, mutta niistä saadaan kivoja klikki otsikkoja ja mainosraha hanat auki...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Hyvä ystäväni menetti muutama vuosi sitten molemmat vanhempansa 2 vuoden sisällä. Ensin kuoli Uudessakaupungissa kaupunginvaltuustossa vaikuttanut koulunsa rehtori äiti, joka puutarhassa kupsahti aivoinfarktiin yllättäen. Sitten isä kuoli tuntemattomaan, ärhäkkääseen syöpään puolitoista vuotta myöhemmin. Koko perhe eli ihan terveellistä elämää, ei mitään tupakkaa, vain viiniä ruokapöydässä ja luomuja käytettiin. Äiti rehtori, isä päätoimittaja Vakka-Suomen lehdessä.

Ystäväni totesi, että ei ole väliä, että minkälaista elämää tekeekään, kun jokaiselle voi sattua ihan mitä tahansa, jollaista ei voi ennustaa.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Toki tuo viimeiseen asti kiistetään, mutta mikä on todennäköisyys että terve nuori nainen kuolee rokotteen saamisen jälkeen. Tosin päin kyllä on "jees", että jos olisi sairastunut koronaan ja saanut saman sairaskohtauksen, niin koronakuolemaksi olisi merkitty!
Nuorilla naisilla esimerkiksi e-pillerit ja etenkin yht' aikainen migreeni lisää veritulpan riskiä.

Ja toisaalta nykyään kun nuoret naisetkin voivat painaa 120 kiloa, niin ei se ikä yksinään enää kaikkea pelasta...

Ja vielä rokotteisiin liittyen, niin mitäs jos hoitaja on ruiskuttanut vahingossa ilmaa? Se ei ole mitenkään rokotteen vika sinänsä, jos näin käy...
 

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
Nuorempaa kuolee rokotteeseen niin se on fine tai myydään ajatusta että on mennyt ilmaa piikin mukana. Ei hyvää päivää.
Tuskin lähes kaikki jotka tuota Astran ainetta on käyttänyt, keskeyttävät tuolla ainella rokottamisen. Tuskin kaikille ilmaa mennyt aineen mukana:)
Suomessa vakavia ilmoituksia rokotteista yli 320 kpl(Haittavaikutus arvioidaan vakavaksi, jos se on: johtanut kuolemaan, hengenvaaraan, sairaalahoitoon )
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 407
Me ollaan sitten seurattu kyllä aivan eri uutisia ja tiedotuskanavia.
Sovitaan sitten niin.

Niin, mutta onko se johtopäätös oikea vai vain omassa päässä keksitty skenaario? Se, että siellä on ollut yksi suuri 11k luku, ei tarkoita että ministeri olisi vain sen perusteella tehnyt päätöksensä, mutta hyvin paljon sitä halutaan levittää totuutena eteenpäin.
No totuutta siitä miksi siirrettiin ei varmaan koskaan saada. Uutisoinnissakin viitattiin tuon olleen syynä. Tuon jälkeen yhdessä yössä muuttui mieli ministerilläkin. Edellisenä päivänä ministeri vielä sanoi ettei siirrettä, niin seuraavana sitten ilmoitettiin, että siirretään. Ministeri myös myöhemmin sanoi siirron tulleen yllätyksenä. Vaalit olisi voitu ihan hyvin järjestää koronaturvallisesti, jos olisi haluttu. Toki mahdollista sekin, että siirrettiin ihan puhtaasti poliittisesti ja tuo nyt vaan sattui sopivasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 796
Viestejä
4 323 101
Jäsenet
72 103
Uusin jäsen
kehveli62

Hinta.fi

Ylös Bottom