Normimeininkiä siis siinä mielessä, että jos vaikka sattuu suuronnettomuus, juna suistuu raiteilta tms. niin samaan tapaan se resursointi silloinkin tehtäisiin, porukkaa kutsuttais töihin, kiireettömät leikkaukset olis jäissä, ja potilaita ripoteltaisiin eri SHP alueille. Hemmetti, joku pahempi heinänuhakausikin voi saada saman aikaan.No tätäkin olen toistellut monta kertaa kun palstalla itkettiin että miten HUS:illla ei ole repäistä tehokapasiteettia hihasta ilman että se vaikuttaa mihinkään muuhun. No ei tietenkää ole. Kaikki työntekijät ovat jatkuvasti tekemässä tuottavaa työtä, joten tehopaikkojen lisäys on muusta pois. Tuosta en ole eri mieltä.
Mutta olen eri mieltä siitä, että tämä olisi ihan normimeininkiä. Sitä lisäkapasiteettia raivataan siitä huolimatta, että yhteiskunta on todella rajusti rajoitettu. Eihän tätä voi millään kutsua kokonaisuutena "normijutuksi".
Niin, eli me joudumme siis turvautumaan poikkeustoimiin tilanteessa, jossa rajoitukset ovat pysäyttäneet kokonaan influenssatartunnat ja silti korona leviää. Ei siis mitenkään verrannollinen tilanne pahoihin influenssavuosiin, sillä silloin ei ollut mitään rajoituksia ja homma pysyi hyvin hanskassa. Nyt on massiiviset rajoitukset, ja silti vaaditaan poikkeustoimia. Mun on vaikea ymmärtää, miten sä voit pitää tätä analogisena tilanteena pahan influenssavuoden kanssa kun se ei sitä ole.
Otin siis kantaa siksi, kun tuo salien sulkeminen niin monta kertaa nostettiin esiin, ja sillä pönkitettiin joitakin argumentteja tai vaateita lisätoimenpiteille. Sain ainakin itse sen mielikuvan, että kirjoittajan mielestä salien sulkeminen olisi jotenkin ainutlaatuinen toimenpide ja todiste juuri koronan aiheuttamasta kriisistä joka olisi juuri nyt käsillä (TS uutisenkin lukemalla näin ei asia ole). Ehkä tulkitsin sitten väärin.