Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 293
Että peskää niitä käsiä ja yskikää oikein, niin vältätte myös nämä normaalit kausi-influenssat ja norot sun muut pöpöt.
Tuo yskiminen oikein pitäisi olla opetussuunnitelmassa. Itse yskinyt hihaan aina, mutta näkee aivan liikaa nyrkkiin köhiviä. Mulle ei tätä kukaan opettanut (ei edes vanhemmat), eli voisi olla koulussa oppina..
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
385
Miksi aina sanotaan että yskikää hihaan, eikö paljon fiksumpaa olisi yskäistä paidan tai vaikka takin sisään. Siinä samalla hoksaa mukavasti miten hemmetisti pelkässä yskäisyssä on kosteutta eli kaikkia omia bakteereja ja viruksia, kun alimman paidan alle yskäsee.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ehkä vähän off-topic, mutta olen itse hyvälaatuisen neuroottinen pöpöistä.

Avaan aina ovenkahvat joko sormikkailla, kyynärpäällä tai ranteella. Pesen kädet monta kertaa päivässä ja nimenomaan aina ennen ruokailua. Buffettilinjastossa kosken ottimiin oikealla kädellä ja lähes neuroottisesti pidän huolta siitä, että kosken leipääni vain vasemmalla kädellä. Kun menen aamulla toimistolla uudelle työpisteelle, desinfioin näppiksen ja pesen kädet. Desinfioin kädet myös siinä vaiheessa kun palaan työpisteelle kokouksen tai lounaan jälkeen. Näin työpiste ja kädet ovat puhtaat kun töihin uppoutuessa kuitenkin tulee näprättyä naamaansa. Flunssassa olen ollut viimeksi kaksi vuotta sitten ja olen välttänyt jokaisen toimistolla viime aikoina pyörineen vatsatautiepidemian.

Ei pidä ottaa liikaa stressiä, eikä itseään koskaan voi täysin suojata mutta riskejä voi aina pienentää.
Ööh, kuka ei pese käsiä monta kertaa päivässä?? Itsellä viimeksi influenssa 4 vuotta ja vatsatauti viimeksi 8 vuotta sitten. Desinfiointiainetta en käytä, mutta huolehdin että nenän pää pysyy lämpimänä.

Ihan näin offtopic, vanhassa duunipaikassa saadessani uuden työpisteen, oli työpöydän kannen alapuoli ympäriinsä litistettyjä räkäklimppejä :spuking: , joten tästä edespäin rymsteeraan kaiken pöydästä alkaen jos työpiste vaihtuu. Tietokoneen hiiri on hygieniatuote siinä missä korvakuulokkeet ja jos pitää kädestä pitäen jotakuta jeesata, kysyn eksplisiittisesti luvan koskea tämän hiireen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Ööh, kuka ei pese käsiä monta kertaa päivässä?? Itsellä viimeksi influenssa 4 vuotta ja vatsatauti viimeksi 8 vuotta sitten. Desinfiointiainetta en käytä, mutta huolehdin että nenän pää pysyy lämpimänä.

Ihan näin offtopic, vanhassa duunipaikassa saadessani uuden työpisteen, oli työpöydän kannen alapuoli ympäriinsä litistettyjä räkäklimppejä :spuking: , joten tästä edespäin rymsteeraan kaiken pöydästä alkaen jos työpiste vaihtuu. Tietokoneen hiiri on hygieniatuote siinä missä korvakuulokkeet ja jos pitää kädestä pitäen jotakuta jeesata, kysyn eksplisiittisesti luvan koskea tämän hiireen.
Se on yllättävää kuinka usea jättää kädet pesemättä ja kuinka useampi vain pikaisesti huuhtaisee kädet 'sinne päin'
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
1 298
Kommentoin nyt tuota maskikeskustelua kun aiheuttaa niin paljon pöhinää. Töissä jos hoidan influenssapotilasta, on päällä suoja-asu (semmoinen essu), kirurginen suu-nenäsuojus ja hanskat. Silmäsuojainta en ole käyttänyt koskaan, eri asia jos potilas yskisi ja aivastelisi paljon. Kädet pestään saippualla ja desinfioidaan ennen ja jälkeen eristyshuoneeseen menon. Sairaaloissa on paljon muitakin vittumaisia pöpöjä, ja niiden kanssa menetellään aina omalla tavallaan. Esimerkkinä joku potilas jolla on moniresistentti bakteeri kasvamassa jossakin (vaikka virtsassa) noudatetaan ihan tavanomaisia varotoimia ja näihin kuuluu hyvä käsihygienia muun hyvän aseptisen toiminnan lisäksi. Lisäksi töihin tullessa ja töistä lähtiessä perusteellinen käsienpesu saippualla ja desinfiointi, ei viedä niitä pöpöjä töihin tai töistä kotiin.

Jos menette lähimmän abc:n vessaan tunniksi katsomaan kuinka harva ihminen pesee kätensä paskalta tullessaan, voi olla yllätys edessä. Nuo samat tavit on niitä ketkä yskiessään yskii minne sattuu eikä suojaa muita esim. hihaan yskimällä tai paperiin niistämällä. Suurimmalta osalta ihmisistä on ihan perusasiat hukassa sen suhteen, miten vaikka koronan leviämistä voisi estää.

Tästä nyt päästään siihen, että niitä maskeja tarvitaan oikeasti vain silloin kun ollaan sairastuneen kanssa välittömässä kontaktissa, ja muuten ihan perushygienian opeilla pääsee jo aika pitkälle. Se maski ei suojaa idiooteilta joista mainitsin aiemmin, kun kontaminoivat kaikki pinnat viemällä käsistään kuonan niihin. Tästä sitten selvitään sillä että pestään niitä omia käsiä kun liikutaan kodin ulkopuolella, eikä viedä käsiä kasvojen alueelle ja kaiveta nenää yms.

Että peskää niitä käsiä ja yskikää oikein, niin vältätte myös nämä normaalit kausi-influenssat ja norot sun muut pöpöt.
Hyvä kirjoitus, mutta niitä maskeja tarvitaan siinä vaiheessa, jos täytyy vaikka työhön mennä julkisilla ja joka puolella yskijöitä tai viimeistän silloin kun kotona jollain perheen jäsenestä tauti päällä. Siinä vaiheessa on turha enää yrittää niitä kaupasta ostaa.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Mä pesen aina kädet kun käyn vessassa ja ennen syömistä. Ja totta kai kun näen sen tarpeelliseksi, mutta en sentään stressaa siitä joka käänteessä. Flunssa oli viimeksi kolme vuotta sitten ja mahatautia en muista koska olisin viimeks sairastanut. Vitutuksesta ei ole tosin kun muutama päivä.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
1 298
Miksi aina sanotaan että yskikää hihaan, eikö paljon fiksumpaa olisi yskäistä paidan tai vaikka takin sisään. Siinä samalla hoksaa mukavasti miten hemmetisti pelkässä yskäisyssä on kosteutta eli kaikkia omia bakteereja ja viruksia, kun alimman paidan alle yskäsee.
Näin itsekin tehnyt jo vuosia, jos itsellä flunssa ja julkisessa paikassa aivastuttaa. Aattelin että muut pitää jonain hulluna
 
Liittynyt
12.07.2019
Viestejä
59
Jos on lapsi tai lapsia niin sitten ei kyllä mitkään hygieniatoimet auta kun sieltä tarhasta tai koulusta tulee ylläripyllärinä kaikki flunssat ja muut kausittaiset pöpöt melkein joka vuosi. Siinä saa sitten kaverina sairastaa kerran jos toisenkin.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
1 298
Jos on lapsi tai lapsia niin sitten ei kyllä mitkään hygieniatoimet auta kun sieltä tarhasta tai koulusta tulee ylläripyllärinä kaikki flunssat ja muut kausittaiset pöpöt melkein joka vuosi. Siinä saa sitten kaverina sairastaa kerran jos toisenkin.
Niinhän se lasten kanssa aina menee. Kymmenen vuotta terveenä, ja sitten kun lapsi menee hoitoon, niin pari vuotta jatkuva flunssa päällä. Onneksi tämä tauti ei lapsia näyttäisi vakavasti sairastuttavan, mutta jos perheessä/lähipiirissä vanhuksia tai sairaita, niin hankkisin niitä maskeja ja käsidesiä varalle.

Edit. Ja kun maiden rajoilla ei tätä tautia haluta pysäyttää, niin seuraavaksi pitäisi laittaa koulut, varuskunnat, joukkotapahtumat yms. kiinni, jos leviäminen halutaan estää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
94
Ehkä vähän off-topic, mutta olen itse hyvälaatuisen neuroottinen pöpöistä.

Avaan aina ovenkahvat joko sormikkailla, kyynärpäällä tai ranteella. Pesen kädet monta kertaa päivässä ja nimenomaan aina ennen ruokailua. Buffettilinjastossa kosken ottimiin oikealla kädellä ja lähes neuroottisesti pidän huolta siitä, että kosken leipääni vain vasemmalla kädellä. Kun menen aamulla toimistolla uudelle työpisteelle, desinfioin näppiksen ja pesen kädet. Desinfioin kädet myös siinä vaiheessa kun palaan työpisteelle kokouksen tai lounaan jälkeen. Näin työpiste ja kädet ovat puhtaat kun töihin uppoutuessa kuitenkin tulee näprättyä naamaansa. Flunssassa olen ollut viimeksi kaksi vuotta sitten ja olen välttänyt jokaisen toimistolla viime aikoina pyörineen vatsatautiepidemian.

Ei pidä ottaa liikaa stressiä, eikä itseään koskaan voi täysin suojata mutta riskejä voi aina pienentää.
Ihan mielenkiinnosta, millä desinfioit näppäimistön (tai hiiren)? Voiko jotkin desinfiointiaineet olla liian vahvoja ja siten saavat pinnat kulumaan tai tulevat tahmeiksi?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Toisaalta Italiassa ei taideta harrastaa samalla tavalla buffet-lounaita, kuin Suomessa. Se vasta tartuntapesäke onkin. Usein linjaston alussa on käsidesiä, mitä havaintoni mukaan ehkä 1/6 ihmisistä käyttää. Yksi wuhan-nuhanenä klähmii linjaston läpikäydessään about kymmentä otinta, mehukannua ja voiveistä. Ehkä jopa aivastaa keskellä linjastoa. Saman linjaston läpi voi mennä isossa ruokalassa useampi sata ihmistä, jotka klähmivät samoja ottimia. Ei paljoa auta linjaston alussa oleva käsidesi. Usein syödään vielä leipää tai hedelmää paljain käsin, milloin pöpö pääsee viimeistään leviämään elimistöön. Toimistotkin ovat nykyään avokonttoreita, missä istutaan vieri vieressä ja usein vielä hot-seat meiningillä, missä samaa työpistettä, hiirtä ja näppäimistöä käyttää useampi ihminen päivässä.
Pleksilasi ei paljon auta kun kymmeniä ihmisiä hengittää sen ohi ruokien päälle.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Millähän oikeudella Kela voi vaatia tuollaista ? Tai no toki vaatia voi, mutta eikös taksikuskit voi ihan itse päättää lähteekö kuskaamaan sairastunutta vai ei. Kela vaatii takseja kyyditsemään myös koronaepäiltyjä – ”Ei kai ihmisen tarvitse lähteä sellaiseen työhön, missä on itse vaarassa?”
"Hänellä todettiin korona viikkoa myöhemmin, ja hän oli ehtinyt tartuttaa ainakin 41 ihmistä Thaimaassa, lehti kertoo. "

Siis tartutti kaikki Thaimaan tapaukset?
Eilen aamulla koko Thaimaa 41 Coronavirus Update (Live): 86,611 Cases and 2,977 Deaths from COVID-19 Wuhan China Virus Outbreak - Worldometer
Jäänyt Hesarilta taas lähdetsekkaukset väliin..

Tarina painottuu kuskien sairastumisriskiin. Minä olisin enemmän huolissani heidän aikaansaamista jatkotartunnoista. Vanhukset ovat iso taksien käyttäjäryhmä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
64
Ehkä vähän off-topic, mutta olen itse hyvälaatuisen neuroottinen pöpöistä.

Avaan aina ovenkahvat joko sormikkailla, kyynärpäällä tai ranteella. Pesen kädet monta kertaa päivässä ja nimenomaan aina ennen ruokailua. Buffettilinjastossa kosken ottimiin oikealla kädellä ja lähes neuroottisesti pidän huolta siitä, että kosken leipääni vain vasemmalla kädellä. Kun menen aamulla toimistolla uudelle työpisteelle, desinfioin näppiksen ja pesen kädet. Desinfioin kädet myös siinä vaiheessa kun palaan työpisteelle kokouksen tai lounaan jälkeen. Näin työpiste ja kädet ovat puhtaat kun töihin uppoutuessa kuitenkin tulee näprättyä naamaansa. Flunssassa olen ollut viimeksi kaksi vuotta sitten ja olen välttänyt jokaisen toimistolla viime aikoina pyörineen vatsatautiepidemian.

Ei pidä ottaa liikaa stressiä, eikä itseään koskaan voi täysin suojata mutta riskejä voi aina pienentää.
Minä olen tehnyt täysin samoin flunssakaudella sen jälkeen kun pari vuotta sitten sairastin influenssa (olin ottanu 4-kantaisen rokotteen). Tuon lisäksi olen yleensä ensimmäinen syömässä linjastolla koska porukka töistä haluaa käydä aikaisten syömässä. Olen myös aika varma että osaan pestä kädet oikein.

Kaiken tuon jälkeenkin onnistuin saamaan aika kovan flunssan töistä kun on ihan kuumetta mitä ei influenssaa lukuunottamatta ole pitkään aikaan ollu.

En tiedä oisko maski auttanut kun selvästi jatkuvalla käsien pesulla tätä flunssaa ei vältetty.

Edit. Lisätään vielä että päättelin saaneeni tän töistä kun siellä vieressä istuvalla oli kova flunssa 2vk sit ja perheestä ei oo kukaan kipeenä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Millähän oikeudella Kela voi vaatia tuollaista ? Tai no toki vaatia voi, mutta eikös taksikuskit voi ihan itse päättää lähteekö kuskaamaan sairastunutta vai ei. Kela vaatii takseja kyyditsemään myös koronaepäiltyjä – ”Ei kai ihmisen tarvitse lähteä sellaiseen työhön, missä on itse vaarassa?”
No teknisesti Kela voi vaatia tätä samalla perusteella kuin minkä tahansa ikävän tai tappiollisen urakan suorittamista, eli vetoamalla tekemiinsä helvetin epäreiluihin sopimuksiin. Mitäs läksit, vaikka se olikin ota tai jätä.

Toki ei tietenkään oikeasti voi vaatia. Mikään tartuntavaarallinen riskityö ja muiden asiakkaiden tartuttaminen ei kuulu siihen konseptiin mistä on sovittu, eli henkilökuljetuksiin. Itse asiassa taksilla ei ole mitään oikeutta tietoisesti mennä tuollaista kyytiä suorittamaan, eikä edes jumalaksi itseään kuvittelevalla Kelalla minkään sortin lisenssiä erehdyttää ketään tällaista ajamaan.

Puhdistushommista puhuminen on vielä härskimpää. Kelakyydit ajetaan jo valmiiksi melkein ilmaiseksi, ja sitten pitäisi vielä ryhtyä siivoustalkoisiin. Vaikka auton siivoaminen onkin taksialalla perustaito, tuon tasoinen siivous sen enempää kuin suojavälineiden oikeaoppinen käyttö ei kuulu kuljettajalta edellytettävään tai ammattitaitoisenkaan kuljettajan osaamisalueeseen.

Mitään offtopicciahan tämä sitten ei ole. On tärkeää avata sitä, miten pahasti juuri tämä epidemiauhka alkaa sekoittaa virkakyöstien kasettia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Virologin näkemys Coronasta...

One virologist from UK who says he wanted to remain anonymous as he might be accused of causing panic or misinformation warned that the new coronavirus can be described in basic terms as a “slow airborne killer that will never let its victim off, even if it loses the battle the first time”,implying that even in those so called recovered , they might face reinfections or that the existing viral loads in the body will eventually cause some other new chronic disease.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 164
Kommentoin nyt tuota maskikeskustelua kun aiheuttaa niin paljon pöhinää. Töissä jos hoidan influenssapotilasta, on päällä suoja-asu (semmoinen essu), kirurginen suu-nenäsuojus ja hanskat. Silmäsuojainta en ole käyttänyt koskaan, eri asia jos potilas yskisi ja aivastelisi paljon. Kädet pestään saippualla ja desinfioidaan ennen ja jälkeen eristyshuoneeseen menon. Sairaaloissa on paljon muitakin vittumaisia pöpöjä, ja niiden kanssa menetellään aina omalla tavallaan. Esimerkkinä joku potilas jolla on moniresistentti bakteeri kasvamassa jossakin (vaikka virtsassa) noudatetaan ihan tavanomaisia varotoimia ja näihin kuuluu hyvä käsihygienia muun hyvän aseptisen toiminnan lisäksi. Lisäksi töihin tullessa ja töistä lähtiessä perusteellinen käsienpesu saippualla ja desinfiointi, ei viedä niitä pöpöjä töihin tai töistä kotiin.

Jos menette lähimmän abc:n vessaan tunniksi katsomaan kuinka harva ihminen pesee kätensä paskalta tullessaan, voi olla yllätys edessä. Nuo samat tavit on niitä ketkä yskiessään yskii minne sattuu eikä suojaa muita esim. hihaan yskimällä tai paperiin niistämällä. Suurimmalta osalta ihmisistä on ihan perusasiat hukassa sen suhteen, miten vaikka koronan leviämistä voisi estää.

Tästä nyt päästään siihen, että niitä maskeja tarvitaan oikeasti vain silloin kun ollaan sairastuneen kanssa välittömässä kontaktissa, ja muuten ihan perushygienian opeilla pääsee jo aika pitkälle. Se maski ei suojaa idiooteilta joista mainitsin aiemmin, kun kontaminoivat kaikki pinnat viemällä käsistään kuonan niihin. Tästä sitten selvitään sillä että pestään niitä omia käsiä kun liikutaan kodin ulkopuolella, eikä viedä käsiä kasvojen alueelle ja kaiveta nenää yms.

Että peskää niitä käsiä ja yskikää oikein, niin vältätte myös nämä normaalit kausi-influenssat ja norot sun muut pöpöt.
Kiitos asiallisesta ja erinomaisesta kommentista! Tätä samaa olen täällä itse toistellut useita kertoja. Tyhmäksi muutamat "asiantuntijat" täällä nimitelleet.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Toisaalta Italiassa ei taideta harrastaa samalla tavalla buffet-lounaita, kuin Suomessa. Se vasta tartuntapesäke onkin. Usein linjaston alussa on käsidesiä, mitä havaintoni mukaan ehkä 1/6 ihmisistä käyttää. Yksi wuhan-nuhanenä klähmii linjaston läpikäydessään about kymmentä otinta, mehukannua ja voiveistä. Ehkä jopa aivastaa keskellä linjastoa. Saman linjaston läpi voi mennä isossa ruokalassa useampi sata ihmistä, jotka klähmivät samoja ottimia. Ei paljoa auta linjaston alussa oleva käsidesi. Usein syödään vielä leipää tai hedelmää paljain käsin, milloin pöpö pääsee viimeistään leviämään elimistöön. Toimistotkin ovat nykyään avokonttoreita, missä istutaan vieri vieressä ja usein vielä hot-seat meiningillä, missä samaa työpistettä, hiirtä ja näppäimistöä käyttää useampi ihminen päivässä.
Tämä on valitettavan totta. En ole vuosiin syönyt enää leipää muualla kuin kotona, koska tiedossa on, että niin harva ruokailija viitsii pestä kätensä, ja heistäkin huomattava osa pesee ne vain virauttamalla. Tähän tai oikeaoppiseen yskimistekniikkaan ei ole tulossa suurta muutosta, vaikka moni on tehostanutkin käsihygieniaansa.

Kiinan tilanne on jäänyt tässäkin ketjussa viime aikoina vähemmälle tarkastelulle. Sen osalta on syytä huomioida, että Kiinassa ja etenkin sen epidemia-alueilla turvauduttiin äärimmäisiin keinoihin viruksen tarttuvuuden laskemista ajatellen. Italiassa pitäisi tehdä samoin, mutta niin ei tehdä. On päivänselvää, että R0-lukua ei olla saatu laskettua Pohjois-Italian osalta lähellekään edes kausi-influenssan tasoa, ja kun otetaan huomioon yleisesti tiedossa oleva tosiasia siitä, että varsin huomattavalla osalla SARS-COV 2:n kantajista ei ole edes minkäänlaisia tuntemuksia siitä, että heillä on jo virus. Tämän lisäksi tiedetään myös se, että oireettomien ja oireellisten virusmäärissä heidän hengitysteissään ei ole välttämättä suurta eroa.

Olen nyt Keski-Euroopassa, ja vierailin eilen kohteessa, jossa ihmisiä eri puolilta maailmaa tungeksi. Joukossa oli myös aasialaisia ja italialaisia. Osalla matkailijoista oli maskit suojanaan, mutta vain harva yski. Mielessä toki liikkui mahdollisen altistuksen mahdollisuus, mutta pidän sitä edelleenkin varsin pienenä. Altistumistilanteita ei voi kuitenkaan välttää, jos ja kun on käytävä töissä ja kohdattava ihmisiä. Olen alkanut pitämään päivänselvänä tosiasiana sitä, että tulen viimeistään työni kautta saamaan tuon viruksen.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Kiinasta varsin avointa ja vielä BBC:n kautta. Katsomisen arvoinen.


Se huolettomuus joka tälläkin foorumilla näkyy on ihan eri maailma, kuin se toinen todellisuus jonka kanssa itse olen ollut kosketuksissa edellisen 2kk aikana.
Pääministeri vertailee pahimpaan skenaarioon lukuja, jotka tulevat umpilukitusta Wuhanissa. Ottamatta kantaa lukituksiin, niin ainakin vertailukohta on väärin.
Tämä ei ole maailmanloppu, virus vain täyttää pedit nopeasti potilaista ja hoitajista ja estää muiden sairaiden hoidot jne.. Se on ongelma, ei viruksen tappavuus, vaan leviämisen nopeus.
Ehkä tätä videota katsoessa alkaa hiukan ymmärtää miksi Kiina teki massiiviset lukitukset ja valvonnat ja pitää ne edelleen päällä.
Toivottavasti Suomi tämän välttää hallituilla toimenpiteillään.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Kiinan tilanne on jäänyt tässäkin ketjussa viime aikoina vähemmälle tarkastelulle. Sen osalta on syytä huomioida, että Kiinassa ja etenkin sen epidemia-alueilla turvauduttiin äärimmäisiin keinoihin viruksen tarttuvuuden laskemista ajatellen. Italiassa pitäisi tehdä samoin, mutta niin ei tehdä. On päivänselvää, että R0-lukua ei olla saatu laskettua Pohjois-Italian osalta lähellekään edes kausi-influenssan tasoa, ja kun otetaan huomioon yleisesti tiedossa oleva tosiasia siitä, että varsin huomattavalla osalla SARS-COV 2:n kantajista ei ole edes minkäänlaisia tuntemuksia siitä, että heillä on jo virus. Tämän lisäksi tiedetään myös se, että oireettomien ja oireellisten virusmäärissä heidän hengitysteissään ei ole välttämättä suurta eroa.
Juuri näin. Katsoessaan Kiinan lukuja ihmiset unohtavat täysin millä toimenpiteillä lukuihin on päästy ja myös sen että lukitukset ovat monilta osin edelleen päällä.
Levinneisyyslukuja ei voi käyttää verrokkina.
Kukaan ei usko Kiinan lukuja, itse katson niitä suhteilla ja suuntina. Kohta on hyvää vertailudataa muualtakin. Lisäksi Kiinan luvut ovat jo niin alhaalla että pienetkin esiintymät sattaavat tulla esiin helposti somen kautta.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
En ole laittanut tänne ainuttakaan twitter linkiiä, enen tuota BBC twiittiä.
Alla ehkäpä seuraamisen arvoinen. BBC:n toimittaja Koreassa. Kohtuullisen selväpäistä kommentointia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Ihan mielenkiinnosta, millä desinfioit näppäimistön (tai hiiren)? Voiko jotkin desinfiointiaineet olla liian vahvoja ja siten saavat pinnat kulumaan tai tulevat tahmeiksi?
Toimistolla on tällaisia tai vastaavia liinoja joilla puhdistan oman työpisteen. Sitä en tiedä kuinka kovaa nuo kuluttavat näppäimistöjä.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Jänkään hiukan testauksista. En ole asiantuntija ollenkaan, mutta kommentointioikeus on.
Sivusta seuraavana on nyt niin että, viruksen isomman levinneisyyden kanssa tekemisiin joutuneet valtiot testaavat erittäin laajaa populaatiota löytääksen oireettomat levittäjät.
Tällä palstalla useat ovat erittäin voimakkaasti sitä mieltä että oireettomien testaaminen on hyödytöntä. Niin varmaankin on, perustuen heidän mielipiteensä perustana olevaan dataan.
Maailmalta tuleva data eri valtioista osoittaa kuitenkin ihan muuta tämän viruksen kohdalla.

Luotan enemmän numeroihin kuin mielipiteisiin, alla esimerkki
Kuvaaja perustuu BBC:n toimittajan esiin kaivamiin lukuihin:
In Daegu, 1900 Shincheonji Church members have been tested for coronavirus.
1300 had symptoms & 600 did not.
Among those 1300 with symptoms, 87.5% were confirmed with the virus .
BUT out of the 600 WITHOUT symptoms, 70% were confirmed with coronavirus. "


1583045644919.png

Edit: Huomatkaa ettei näitäkään lukuja saa käyttää yleisenä mittana jostain, pelkästään esimerkkinä siihen että oireita ei ollut, mutta tartunta oli.
Kyseisen lahkon toimet on sitten oma tarinansa, joka ei ole vielä ollenkaan selvä. Toivottavasti näitä pöhköjä/terroristeja ei tule paljon, vaikka väistämättä tämä ei ole viimeinen..
 
Viimeksi muokattu:

Grea

Nuka-Cola Corporation
Tukijäsen
Liittynyt
12.08.2018
Viestejä
197
Jänkään hiukan testauksista. En ole asiantuntija ollenkaan, mutta kommentointioikeus on.
Sivusta seuraavana on nyt niin että, viruksen isomman levinneisyyden kanssa tekemisiin joutuneet valtiot testaavat erittäin laajaa populaatiota löytääksen oireettomat levittäjät.
Tällä palstalla useat ovat erittäin voimakkaasti sitä mieltä että oireettomien testaaminen on hyödytöntä. Niin varmaankin on, perustuen heidän mielipiteensä perustana olevaan dataan.
Maailmalta tuleva data eri valtioista osoittaa kuitenkin ihan muuta tämän viruksen kohdalla.

Luotan enemmän numeroihin kuin mielipiteisiin, alla esimerkki
Kuvaaja perustuu BBC:n toimittajan esiin kaivamiin lukuihin:
In Daegu, 1900 Shincheonji Church members have been tested for coronavirus.
1300 had symptoms & 600 did not.
Among those 1300 with symptoms, 87.5% were confirmed with the virus .
BUT out of the 600 WITHOUT symptoms, 70% were confirmed with coronavirus. "


Olen täysin samaa mieltä, että jos tämä virus todella halutaan pysäyttää niin testit tulisi ottaa myös oireettomilta henkilöiltä. Nyt vain hyväksytään se tosiasia, että virus tulee leviämään hyvin laajalle keskuudessamme. Mielestäni tämä on hyvin outoa varsinkin kun viruksen pitkäaikaisvaikutukset eivät ole vielä tiedossa.

P.S. Ensi viikolla tulee töihin ensimmäiset lomalaiset Italiasta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 738
@Ajattelimo voit myös muokata noita sun postauksia ni ei tarvii vartin sisään postata kahta melkein identtistä viestiä.
Joo, ja linkkien lisäksi vähän jotain referointia mukaan, eikä mitään epämääräisiä "hyviä pointteja tässä" -vihjailuita. Muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota viestien sisältöön ja tapaan millä asiansa esittää.
 
Liittynyt
03.12.2018
Viestejä
30
Eilen illalla sain ajatuksen, että kun eletään kuitenkin vuotta 2020 ja kyseinen virus on suhteellisen laajalti jo ihmisiä tartuttanut. Niin olipas muuten käytännössä täysin mahdotonta löytää ketään joka olisi blogin muodossa kirjoittanut omasta sairastumisestaan ja siitä parantumisesta. Jos joku tällaisen blogin/artikkelin löytää niin saa linkittää.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 027
Yksi asia minkä tästä nyt vihdoin toivoisi seuraavan on se, että Kiinassa viranomaiset tarttuisi tuohon umpipaskaan torihygieniaan. Ei ollu eka kerta eikä jää viimeiseksi kun kehitellään superviruksia koko ihmiskunnan riesaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Joo, ja linkkien lisäksi vähän jotain referointia mukaan, eikä mitään epämääräisiä "hyviä pointteja tässä" -vihjailuita. Muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota viestien sisältöön ja tapaan millä asiansa esittää.
Kiitos, korjaan tapojani.
Itse olen välttänyt sitä että laitan linkin ja sitten listaan ne samat asiat jota linkissä on.
Sekin tuntuu kummaliselta että laitan pelkän linkin kirjoittamatta yhtään mitään.
Miten tällä foruumilla laitetaan esiin hyvä linkki?

Kyseinen linkkihän oli Singaporelaisen laatulehden kuvaus liittyen buffet ruokailuun ja sellaisesta alkaneeseen clusteriin.
Enpä tiedä kuinka paljon paremman tasoista "kansankielistä esitystä" aiheesta pystyy tekemään.
Olisko pitänyt listata ne artikkelin pointit? Hiukan työlästä...
Vähän hämilläni olen?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 738
Eilen illalla sain ajatuksen, että kun eletään kuitenkin vuotta 2020 ja kyseinen virus on suhteellisen laajalti jo ihmisiä tartuttanut. Niin olipas muuten käytännössä täysin mahdotonta löytää ketään joka olisi blogin muodossa kirjoittanut omasta sairastumisestaan ja siitä parantumisesta. Jos joku tällaisen blogin/artikkelin löytää niin saa linkittää.
Tämä oli täällä jo eilen, eikä se ole edes blogi, mutta siinä on kuitenkin yksi tarina sairastuneen näkökulmasta:
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Voisit hieman avata näitä juttuja. Turhaa postailua ilman sen kummempaa kertomusta.
Anteeksi, eipä ruutu päivittynyt osaltani ja tuli uudestaan, en ole Suomessa tällä hetkellä.
Voin toki lopettaa asiaan liittyvien linkkien lähettämisen. Aikaisemmin niitä on kuitenkin täällä ollut ja ovat avartaneet näkemystä aiheesta.

Onko vaatimuksena, että linkkiä ei saa lähettää ilman että sen sisältöä erityisesti kommentoi?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 738
Kiitos, korjaan tapojani.
Itse olen välttänyt sitä että laitan linkin ja sitten listaan ne samat asiat jota linkissä on.
Sekin tuntuu kummaliselta että laitan pelkän linkin kirjoittamatta yhtään mitään.
Miten tällä foruumilla laitetaan esiin hyvä linkki?

Kyseinen linkkihän oli Singaporelaisen laatulehden kuvaus liittyen buffet ruokailuun ja sellaisesta alkaneeseen clusteriin.
Enpä tiedä kuinka paljon paremman tasoista "kansankielistä esitystä" aiheesta pystyy tekemään.
Olisko pitänyt listata ne artikkelin pointit? Hiukan työlästä...
Vähän hämilläni olen?
Jos postaa linkin, niin siinä on hyvä mainita että mitä sieltä kohdesivulta löytyy ja miksi sen postaaminen oli mielestäsi tarpeen. Ei sitä koko artikkelia tarvitse kirjoittaa uusiksi, mutta pieni referointi on paikallaan. Pelkkien linkkien postaaminen on ylimielistä ja foorumin säännöissäkin taitaa olla asiasta maininta.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
@Ajattelimo voit myös muokata noita sun postauksia ni ei tarvii vartin sisään postata kahta melkein identtistä viestiä.
Hmmm..
1) BBC:n tomittajan Twitter tili, joka lienee seuraamisen arvoinen joillekin.
Siinä näkyy etusivulla sama testi kuin seuraavassa viestissä, tälle en voi mitään, tulee twitteristä.

2) Toinen viesti oli testauksista ja esimerkkinä mitä Koreassa tapahtui.

Näyttävät samalta, mutta ovat ihan eri aiheesta.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Paavikin ilmeisesti sairastunut. Tästä tosin oli jo eilen yksi uutinen, joka vedettiin pois, että liekö vieläkään ihan varmistettua tietoa. Kyseisen hepun työ on kyllä niin fyysistä käpälöintiä ihmisten kanssa, että ihme on, jos ei ole tuota saanut ja tartuttanut tuhatta muuta siinä samalla.

 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Hmmm..
1) BBC:n tomittajan Twitter tili, joka lienee seuraamisen arvoinen joillekin.
Siinä näkyy etusivulla sama testi kuin seuraavassa viestissä, tälle en voi mitään, tulee twitteristä.

2) Toinen viesti oli testauksista ja esimerkkinä mitä Koreassa tapahtui.

Näyttävät samalta, mutta ovat ihan eri aiheesta.
Siis täh. Tossa alemmassa vielä mainitset että toi on tosta ylemmästä twiitistä tehty kuvaaja, miten ne on ihan eri asia ku informatiivinen sisältö on 100% sama.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 209
Laajamittaista testausta vaativien kannattaa huomata, että käytössä oleva testi ei ole mikään idioottivarma. Varmistettuja lukuja on vaikea löytää, mutta vääriä negatiivisia on ilmeisesti 30%, ja vääriä positiivisia joidenkin lähteiden mukaan saman verran.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Eikös näistä videoista ilman mitään referointia ole bannia napsahdellut, vaan ei enää?
Ensimmäinen videolinkkini... Se on BBC:n etusivulla, lisäksi
Kiina on hyväksynyt tuon sisällön ja BBC on lyönyt leimansa videoon ja siältö katsomisen arvoinen. Mikähän video sitten läpäisee bannin
Taisi jäädä vimeiseksi..
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Anteeksi, eipä ruutu päivittynyt osaltani ja tuli uudestaan, en ole Suomessa tällä hetkellä.
Voin toki lopettaa asiaan liittyvien linkkien lähettämisen. Aikaisemmin niitä on kuitenkin täällä ollut ja ovat avartaneet näkemystä aiheesta.

Onko vaatimuksena, että linkkiä ei saa lähettää ilman että sen sisältöä erityisesti kommentoi?
OT, mutta vastauksena tärkeään kysymykseen!

Linkatun ulkopuolisen palvelun sisältö olisi hyvä referoida, koska:
- Ulkopuolisen palvelun sisältö voi muuttua.
- Sisältö voi hävitä (VARSINKIN VIDEOILLE) käy usein näin , eikä tarvitse mennä montaa vuotta..
- Tämä ei ole videofoorumi, vaan keskustelufoorumi ja jos esim 30 min videossa on joku puhuva pää ja asia voidaan sisällyttää 3 lauseen tiivistelmään (niinkuin monesti on), niin tiivistelmä on hyvä. (Eikö nykyisin enää peruskoulussa opeteta tiivistelmän tekoa, on muuten melko tarpeellinen taito?)
- Ulkopuolinen palvelu ei aukea mitenkään välttämättä. Esim itsellä Twitter ei aukea oikein millään koneella "loading tweet... " kohtaa pidemmälle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 738
Ensimmäinen videolinkkini... Se on BBC:n etusivulla, lisäksi
Kiina on hyväksynyt tuon sisällön ja BBC on lyönyt leimansa videoon ja siältö katsomisen arvoinen. Mikähän video sitten läpäisee bannin
Taisi jäädä vimeiseksi..
Ei sillä ole väliä mitä siellä videossa on. Pointti on, että pelkkiä videoita tai linkkejä ilman kuvausta ei ole suotavaa postailla. Jos se vaatimus ahdistaa, niin sitten olet väärällä foorumilla.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
234
Siis täh. Tossa alemmassa vielä mainitset että toi on tosta ylemmästä twiitistä tehty kuvaaja, miten ne on ihan eri asia ku informatiivinen sisältö on 100% sama.
1. Aiheena Twitter tili. Se on PALJON laajempi asia kuin yksi twitter viesti, vilkaise sitä TILIÄ. Se on viestin aihe, ei se kuva joka näkyy, sille en voi mitään.

2. Aiheena testaukset

Mistä ihmeestä jankkaat?
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
146
Kommentoin nyt tuota maskikeskustelua kun aiheuttaa niin paljon pöhinää. Töissä jos hoidan influenssapotilasta, on päällä suoja-asu (semmoinen essu), kirurginen suu-nenäsuojus ja hanskat. Silmäsuojainta en ole käyttänyt koskaan, eri asia jos potilas yskisi ja aivastelisi paljon. Kädet pestään saippualla ja desinfioidaan ennen ja jälkeen eristyshuoneeseen menon. Sairaaloissa on paljon muitakin vittumaisia pöpöjä, ja niiden kanssa menetellään aina omalla tavallaan. Esimerkkinä joku potilas jolla on moniresistentti bakteeri kasvamassa jossakin (vaikka virtsassa) noudatetaan ihan tavanomaisia varotoimia ja näihin kuuluu hyvä käsihygienia muun hyvän aseptisen toiminnan lisäksi. Lisäksi töihin tullessa ja töistä lähtiessä perusteellinen käsienpesu saippualla ja desinfiointi, ei viedä niitä pöpöjä töihin tai töistä kotiin.
Puhut nyt siis nimenomaan tavallisesta influessasta etkä koronaviruksesta? Olen itse nähnyt todella monet ohjeet, joissa hoitohenkilökunnalle nimenomaan suositellaan koronaviruksen kohdalla vahvoja varotoimenpiteitä, esim. tässä nyt yhdet jotka nopeasti googlaten löytyivät: https://www.khshp.fi/wp-content/upl...-JA-KOSKETUSVAROTOIMET.-potilaan-hoito-18.pdf

- Hengityksensuojain: FFP3
- Katso hengityksensuojaimen pukemisohje intra: tutkimus ja hoito/sairaalahygienia/numero 8928
- Visiiri: kaikki visiirit ovat kertakäyttöisiä, myös erilliset sangat.
- Suojapäähine, aerosolia tuottavissa toimenpiteissä kypärämallinen suojapäähine
- Kertakäyttöinen suojatakki: nesteitä läpäisemätön, pitkähihainen, resorillinen
- Tehdaspuhtaat suojakäsineet (lateksi/nitriili)
- Steriilit suojakäsineet: käytetään steriileissä toimenpiteissä normaalien periaatteiden mukaan

Potilasta eivät saa hoitaa raskaana olevat työntekijät eivätkä ne työntekijät, joilla on heikentynyt vastustuskyky pitkäaikaissairauden tai sen hoidon seurauksena.

Aerosoleja tuottavia toimenpiteitä tulee välttää, mikäli mahdollista (lääkkeiden anto nebulisaattorilla, bronkoskopia ja BAL, hengitysteiden imeminen). Näiden toimenpiteiden yhteydessä samoin kuin näytteitä otettaessa on suojauduttava asianmukaisesti (katso kohdat 3-4) ja huoneessa saa olla läsnä vain tarvittavat henkilöt. Jos potilas joudutaan intuboimaan, hänet tulee sedatoida ja relaksoida yskimisen ehkäisemiseksi ja huoneessa saa olla läsnä vain toimenpiteessä tarvittavat henkilöt.
Melkoisen iso kontrasti sinun kuvailemaasi toimintaan. Myös huoneen siivous, potilaan kuljettaminen jne. suoritetaan em. suojavarustuksen kanssa.

Aika harhaanjohtavaa puhua tässsä ketjussa normaalin influenssan varotoimenpiteistä, kun hengityksensuojaimista on puhuttu nimenomaan koronavirustartunnan estämisen kohdalla. Yksikin sankari julisti jo täällä sanotut tiedot paskapuheeksi pelkästään sinun viestisi pohjalta.

Tästä nyt päästään siihen, että niitä maskeja tarvitaan oikeasti vain silloin kun ollaan sairastuneen kanssa välittömässä kontaktissa, ja muuten ihan perushygienian opeilla pääsee jo aika pitkälle. Se maski ei suojaa idiooteilta joista mainitsin aiemmin, kun kontaminoivat kaikki pinnat viemällä käsistään kuonan niihin. Tästä sitten selvitään sillä että pestään niitä omia käsiä kun liikutaan kodin ulkopuolella, eikä viedä käsiä kasvojen alueelle ja kaiveta nenää yms.

Että peskää niitä käsiä ja yskikää oikein, niin vältätte myös nämä normaalit kausi-influenssat ja norot sun muut pöpöt.
Et vaan voi koskaan tietää milloin olet jonkun koronavirusta levittävän kanssa lähikontaktissa hississä, joukkoliikenteessä, kassajonossa, terveysaseman aulassa jne. Tällöin käsihygienia ei välttämättä pelasta, mutta siihen yhdistettynä hengityssuojain + silmien suojaaminen estää tartunnan.

Ymmärrän kyllä miksi korostat käsihygieniaa, olet jo ammattisi kautta oppinut valistamaan ihmisiä sen merkityksestä ja kyllähän se onkin tehokkain yksittäinen keino näiden pöpöjen välttämiseen. Suurille massoille kommunikoitaessa täytyy pitää viesti lyhyenä ja selkeänä. Tässä ketjussa pohditaan asiaa kuitenkin useammasta kuin yhdestä näkökulmasta, osa täällä kuuluu erityisiin riskiryhmiin ja haluaa mahdollisesti tietää voisiko tehdä jotain enemmän kuin vain pestä kädet. Kyllä voi. Sinun viestisi, ehkä tahattomasti mutta kuitenkin, antoi ihan turhaan ammuksia niille, joiden mielestä käsienpesun pitäisi riittää jokaiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 469
Viestejä
4 216 266
Jäsenet
71 058
Uusin jäsen
asti42

Hinta.fi

Ylös Bottom