Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 694
Näyttää siltä, että nousu taittui nopeasti. Ehkäpä se runsas uutisointi ei ollut kuitenkaan täysin turhaa, ja ihmiset taas muistivat, että pitäisi vähän sitä omaakin toimintaa edelleen miettiä.
Varmasti näin kävi. Kolmisen viikkoa on nyt viikonloppujen yöelämää arvioiden tuntunut siltä, ettei kukaan enää käy missään. Toki kesäkauden päättyminen muutenkin aiheuttaa samansuuntaista. Sama tuntuma ylipäänsä asiakasmäärissä melkein mitä vain liikkeitä katsoen. Prisman ovet vaan käy. Lisäksi se on lama ny.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Varmasti näin kävi. Kolmisen viikkoa on nyt viikonloppujen yöelämää arvioden tuntunut siltä, ettei kukaan enää käy missään. Toki kesäkauden päättyminen muutenkin aiheuttaa samansuuntaista.
Aika paljon aiheuttaa:

On toki hienoa, että epidemia saadaan kuriin, vieläpä ilman maskeja - mutta voisiko strategisella maskien käytöllä ottaa vähän rennommin ja saavuttaa silti saman? Talouden suuria uhkakuviahan on juuri se, että ihmiset eristäytyvät eivätkä uskalla käydä missään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 291
Ruotsissa korona tarttuu vain suutelemalla. No, ehkä se oli vain sarkasmia mutta kuitenkin...


Hassan on nyt eristyksessä omassa hotellihuoneessaan. Ruotsin joukkueen lääkärin Sverker Nilsson mukaan eristys ei olisi kuitenkaan tarpeellista.

– Hän tartuttaa vain, jos hänen kanssaan suutelee oikein kunnolla. Hänen kanssaan voi jakaa huoneen ja käydä syömässä ilman ongelmia. Se tarttuu vain syljen kautta, Nilsson sanoo.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Ruotsissa korona tarttuu vain suutelemalla. No, ehkä se oli vain sarkasmia mutta kuitenkin...


Hassan on nyt eristyksessä omassa hotellihuoneessaan. Ruotsin joukkueen lääkärin Sverker Nilsson mukaan eristys ei olisi kuitenkaan tarpeellista.

– Hän tartuttaa vain, jos hänen kanssaan suutelee oikein kunnolla. Hänen kanssaan voi jakaa huoneen ja käydä syömässä ilman ongelmia. Se tarttuu vain syljen kautta, Nilsson sanoo.
Hassanit ja Nilssonit ovat nykyään yhtä fiksua porukkaa. Hyvin menöö. :rofl:
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
3 viikkoa oon nyt lähetellyt aamusta iltaan porukkaa koronatestiin ja edelleenkin kaikki olleet negatiivisia.

"Tee työtä jolla on tarkoitus"
Olisinpa vähän sitä mieltä, että jokaista nuhapotilasta on turha lähettää koronatestiin. Nykyisellä testimäärällä korona jää kiinni heti, jos alkaa näkyä tyypillisiä koronaoireita, joten epidemian tilan määrittämiseen riittäisi tilastollinen otanta nuhapotilaiden koronapitoisuudesta.

Jos taustatiedoissa tai oireissa on mitä tahansa nimenomaista syytä epäillä koronaa, niin silloin pitäisi lähettää testiin. Muuten voisi heittää noppaa ja lähettää testiin vain jos tulee kuutonen. :think:
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Huomautus - epäselvä oneliner, kirjoita viestisi selkeästi
Ruotsin huolestuttava koronahavainto: Hoitoon hakeutuvien pitkäaikaissairaiden määrä kasvaa, eikä heidän toipumisestaan tiedetä
Aika suuri luku 150000 Ruotsissa - ei selity välttämättä enää luulosairaudella.

"Oireina pitkäaikaispotilailla ovat olleet muun muassa hengitysvaikeudet, sydänongelmat, kuume, voimattomuus ja veritulppien riski. Moni kertoo myös hajun menetyksestä, tunnottomuudesta, pistelystä, huimauksesta, päänsärystä ja keskittymisvaikeuksista. "
Joniuutinen.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 684
Ruotsin huolestuttava koronahavainto: Hoitoon hakeutuvien pitkäaikaissairaiden määrä kasvaa, eikä heidän toipumisestaan tiedetä
Aika suuri luku 150000 Ruotsissa - ei selity välttämättä enää luulosairaudella.

"Oireina pitkäaikaispotilailla ovat olleet muun muassa hengitysvaikeudet, sydänongelmat, kuume, voimattomuus ja veritulppien riski. Moni kertoo myös hajun menetyksestä, tunnottomuudesta, pistelystä, huimauksesta, päänsärystä ja keskittymisvaikeuksista. "
Siis nimenomaan noin suuri luku selittyy juurikin sillä luulosairaudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 291
Olisinpa vähän sitä mieltä, että jokaista nuhapotilasta on turha lähettää koronatestiin. Nykyisellä testimäärällä korona jää kiinni heti, jos alkaa näkyä tyypillisiä koronaoireita, joten epidemian tilan määrittämiseen riittäisi tilastollinen otanta nuhapotilaiden koronapitoisuudesta.

Jos taustatiedoissa tai oireissa on mitä tahansa nimenomaista syytä epäillä koronaa, niin silloin pitäisi lähettää testiin. Muuten voisi heittää noppaa ja lähettää testiin vain jos tulee kuutonen. :think:
Nyt meillä on tilanne huomattavasti toinen mitä oli keväällä. Lentokentällä on koronakoirat nuuskimassa, skopjen lennot keskeytyksessä ja uudet pikatestit mehiläisessä ja teveystalossa. Lisäksi sairaalatapaukset vähäisiä ja porukkaa ei kuole virukseen.
Yhteiskuntaa ei myöskään tulla sulkemaan mutta tiettyjä rajoituksia tullaan pitämään yllä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
Sinänsä ei kannata vähätellä luulosairauksia, ne oireet ovat henkilölle täysin todellisia ja aivan yhtä invalidisoivia kuin "lääketieteelliset" todelliset oireetkin. Mutta näiden ehdoilla ei tule mennä toimenpiteiden suhteen: ei ole mitään järkeä pelotella ihmisiä koronasta, ellei ihminen kuulu riskiryhmään, eli käytännössä ole iäkäs (+70v). Tähän olen itse päätynyt ja voin olla väärässäkin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sinänsä ei kannata vähätellä luulosairauksia, ne oireet ovat henkilölle täysin todellisia ja aivan yhtä invalidisoivia kuin "lääketieteelliset" todelliset oireetkin. Mutta näiden ehdoilla ei tule mennä toimenpiteiden suhteen: ei ole mitään järkeä pelotella ihmisiä koronasta, ellei ihminen kuulu riskiryhmään, eli käytännössä ole iäkäs (+70v). Tähän olen itse päätynyt ja voin olla väärässäkin.
Sitä enemmän tarttisi niitä tiukkoja lekureita julkisuutteen sanomaan, että kaikki 2019 syksystä asti oireillut ei ole "koronaa". Se ei vaan ole varsinaisesti kenekään vastuulla sanoa ja siksi (kuten tavallista) netissä huutelijat voittaa volyymillä.

Se nyt vaan on taas yhtä hevon vitun paskanjauhantaa, että Ruotsissa olisi todettuihin tapauksiin nähden kaksinkertainen määrä "pitkäaikaisoireilijoita". Tunnen itse nyt kolme taudin sairastanutta ja kaikki on jaloillaan ja omin sanoin kunnossa (ja treenaamassa). Järki käteen.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Sinänsä ei kannata vähätellä luulosairauksia, ne oireet ovat henkilölle täysin todellisia ja aivan yhtä invalidisoivia kuin "lääketieteelliset" todelliset oireetkin. Mutta näiden ehdoilla ei tule mennä toimenpiteiden suhteen: ei ole mitään järkeä pelotella ihmisiä koronasta, ellei ihminen kuulu riskiryhmään, eli käytännössä ole iäkäs (+70v). Tähän olen itse päätynyt ja voin olla väärässäkin.
Onhan tuo totta, mutta 150000 on kuten sanoin jo aika iso luku sanoa, että ne on luulosairaita. Itse sanoisin, että mahdollista, mutta se että joku sanoo tietona, että on luulosairautta lienee päättänyt kantansa jo viime maaliskuussa.

Tuo, ettei suuremmin tarvitse pelätä pitänee paikkansa, mutta suurempi altistus kerralla kannattanee pyrkiä välttämään. Esim:
Ja työelämässä olevien mieslääkärien kuolemat ympäri maailman jne. Maalaisjärjellä tuo perustuu altistuksen kovaan määrään, tai sitten nuokin vaan sattumaa. Ei vieläkään taideta tietää kunnolla, vaan mielipiteillä ja mutuiluilla mennään.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
Sitä enemmän tarttisi niitä tiukkoja lekureita julkisuutteen sanomaan, että kaikki 2019 syksystä asti oireillut ei ole "koronaa". Se ei vaan ole varsinaisesti kenekään vastuulla sanoa ja siksi (kuten tavallista) netissä huutelijat voittaa volyymillä.

Se nyt vaan on taas yhtä hevon vitun paskanjauhantaa, että Ruotsissa olisi todettuihin tapauksiin nähden kaksinkertainen määrä "pitkäaikaisoireilijoita". Tunnen itse nyt kolme taudin sairastanutta ja kaikki on jaloillaan ja omin sanoin kunnossa (ja treenaamassa). Järki käteen.
Se on ihan totta, että pitäisi tuoda esille niitäkin näkemyksiä, ettei tämä nyt ollutkaan se maailmanloppu ja elämä jatkuu ihan niin kuin ennenkin kunhan pöly laskeutuu. Kovin yksipuolista on ollut globaali suhtautuminen koronaan, olen siitä ollut hyvin hämilläni, kun en ole missään vaiheessa nähnyt mitään isoa ongelmaa itse taudin suhteen (toki olen täysin maallikko tällaisissa asioissa). Suurin ongelma on mielestäni liittynyt kaikkeen muuhun, eli koronanestotoimiin. Ihmiset ovat valmiit luopumaan ihan kaikesta, jotta vain yksi tauti saadaan kukistettua. Globaalisti. Aivan uskomaton ja epätodellinen tilanne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Se on ihan totta, että pitäisi tuoda esille niitäkin näkemyksiä, ettei tämä nyt ollutkaan se maailmanloppu ja elämä jatkuu ihan niin kuin ennenkin kunhan pöly laskeutuu. Kovin yksipuolista on ollut globaali suhtautuminen koronaan, olen siitä ollut hyvin hämilläni, kun en ole missään vaiheessa nähnyt mitään isoa ongelmaa itse taudin suhteen (toki olen täysin maallikko tällaisissa asioissa). Suurin ongelma on mielestäni liittynyt kaikkeen muuhun, eli koronanestotoimiin. Ihmiset ovat valmiit luopumaan ihan kaikesta, jotta vain yksi tauti saadaan kukistettua. Globaalisti. Aivan uskomaton ja epätodellinen tilanne.
En suoraan sanoen oikein ymmärrä näitä sun kommentteja, mihin nämä oikein perustuu? Tuntuu taas olevan lähinnä taistelua jotain omassa päässä kehiteltyä kuvitteellista mielikuvitusvihollista vastaan.

Jos nyt kuitenkkin ihan oikeasta maailmasta puhutaan niin aika monipuolista tuo globaali suhtautuminen on ollut. Kaikenmaailman kehitysmaiden hälläväliä presidenteistä tiukkoihin Aasialaisiin valtioihin, jotka ovat kitkeneet Koronan käytännössä täysin. Euroopastakin löytyy niin Ruotsia, Suomea kuin Valko-Venäjää ja se Espanjakin. Miten ihmeessä tästä voi vetää päätelmän yksipuolisesta suhtautumisesta? Joo, aika epätodellista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Eikös se ole tuolle virukselle vain edullista että se muuntuu lievemmäksi, ei tuollaisella viruksella ole tarkoituksena tappaa isäntää.
Kuolleiden käyrät näyttää kaikkialla huomattavasti matalimmilta kuin ensimmäisessä aallossa, sillä on myös varmaan jotain tekemistä että nuoremmat sairastuu.
Yllättyisin hyvin paljon, jos virus kykenee ajattelemaan. Puhumattakaan, että sillä olisi jokin oma kollektiivinen tarkoitus.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kuolleiden käyrät näyttää kaikkialla huomattavasti matalimmilta kuin ensimmäisessä aallossa, sillä on myös varmaan jotain tekemistä että nuoremmat sairastuu.
Itse asiassa, jos esim. Espanjan ja Ranskan kuolleiden käyrää vertaa tartuntoihin n. 2 vk sitten, niin ei olla mitenkään erityisen kaukana 1% kuolleisuudesta. Korona tappaa siinä missä ennenkin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 694
Yllättyisin hyvin paljon, jos virus kykenee ajattelemaan. Puhumattakaan, että sillä olisi jokin oma kollektiivinen tarkoitus.
Tarkoitus onkin jo niin syvällinen filosofinen kysymys, etten tässä yhteydessä edes sano siitä mitään. Mutta eihän muurahainenkaan paljon ajattele ja yhdyskunta saa silti aikaan vaikka mitä. Okei, virus ei ole sitäkään vähää aloitteellinen toimija eikä varsinaisesti edes elävä, mutta ei viruksen "edun" kuvitteleminen täysin väärä ajatus ole, kun niiden leviämisestä ja menestymisestä puhutaan. Kai kaikki sen kuvaannollisena ja kerronnallisena tarkoittavat.:hmm:
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
En suoraan sanoen oikein ymmärrä näitä sun kommentteja, mihin nämä oikein perustuu? Tuntuu taas olevan lähinnä taistelua jotain omassa päässä kehiteltyä kuvitteellista mielikuvitusvihollista vastaan.

Jos nyt kuitenkkin ihan oikeasta maailmasta puhutaan niin aika monipuolista tuo globaali suhtautuminen on ollut. Kaikenmaailman kehitysmaiden hälläväliä presidenteistä tiukkoihin Aasialaisiin valtioihin, jotka ovat kitkeneet Koronan käytännössä täysin. Euroopastakin löytyy niin Ruotsia, Suomea kuin Valko-Venäjää ja se Espanjakin. Miten ihmeessä tästä voi vetää päätelmän yksipuolisesta suhtautumisesta? Joo, aika epätodellista.
No jokainen pelkää mitä pelkää, en minä siitä ketään syyttele, itseäni ei tämä pelota, koska mikään ei mielestäni anna siihen syytä. Kovin on kesy tämä tauti toimenpiteisiin nähden. Kehitysmaissa on muuten vedetty todella överiksi verrattuna esim. Suomeen, joten siinä mielessä olen tyytyväinen, että täällä on sentään pidetty joku tolkku eikä hypätty ihan paniikkitunnelmiin.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Huomautus - Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista.
Kenen mukaan? Lähteeksi kelpaa myös itsekirjoitetut, vertaisarvioidut, julkaisut. Mutu-tuntuma ei riitä lähteeksi.
Erkillä taitaa olla vieläkin viemärit teipattuna umpeen ettei korona sieltä nouse, joten suhtautuisin näihin "faktoihin" varauksella.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
Itse asiassa, jos esim. Espanjan ja Ranskan kuolleiden käyrää vertaa tartuntoihin n. 2 vk sitten, niin ei olla mitenkään erityisen kaukana 1% kuolleisuudesta. Korona tappaa siinä missä ennenkin?
Vanhuksia korona tappaa, jossain vaiheessa tapettavat vanhukset loppuvat ja käyrä tulee laskemaan ihan joka maassa. Tai no, kyllähän me kaikki vanhenemme, eli jossain vaiheessa olemme tulilinjalla.

Tietysti voi toivoa, että korona menee ohi ja katoaa niin kuin SARS-1. Jotkut ovat sitä mieltä, ettei näin käy, vaan korona jää pyörimään tänne ja tappaa vanhuksia niin kuin kausi-influenssat konsanaan. Eihän se kivaa ole, koska kaikista meistä tulee vanhuksia, vaikka siis olisi itsekäs nuorempi henkilö tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Toivottavasti nyt kun ihmiset tätä lukevat niin luule taudin oikeasti lieventyneen merkittävästi, tähän liittyy kokonaisvaltainen tilanne jollaisena sitä pitää tällä hetkellä tarkastella. Testausmäärät, sairastuneet ikäluokat, viruslastin pienentyminen, oikeanlainen hoito jne.

Jos väittää toista niin on hyvä ja laittaa sitä faktaa pöytää sitten, että näin oikeasti on tapahtunut. Aina voi laittaa jotain lukuja tiskiin, jotka eivät kokonaisvaltaista asiayhteyttä tuo esille ja piiloutua lukujen taakse. Vaikka tutkimus siitä, että virus on merkittävästi heikentynyt olisi hyvä alku, koska tämänhän se vaatii että viruksen teho lieventyy selvästi. Näitä viruksen geeniperimän tutkimuksia tehdään jatkuvasti ko. virukselle ympärimaailmaa ja tällöin sen olisi pitänyt mystisesti joka puolella maailmaa samaan aikaan tapahtua vastaava mutaatio joka vaikuttaisi joka kolkassa sitten jossa tauti olisi lieventynyt.

Kuolleisuus tautiin alkaa nousemaan 60+ ikäluokissa merkittävästi vrt. nuorempiin. Tietenkin nuoremmissa otetaan huomioon tietyt perussairaat joita löytyy melko paljon. Monella 60v ikäiselläkin on laadukkaita elinvuosia paljon jäljellä ja kyseessä on juuri työikäinen eläköitynyt ihminen. Nykypäivän valossa se +20v. Parhaat porskuttaa toiselle sadalle. Moni näistä nuorista perussairaistakin on jonkun lapsi tai nuori äiti tai muu läheinen. On hienoa, että ihmisiltä löytyy sen verran empatiaa ja ajattelukykyä että ajattelee sairauden olevan itselle vaaraton kun on nuori ja kuolematon niinkuin monesti ajatellaan. Itse kun ei kärsi niin parastahan se, ei haittaa jos joku muu siitä viereltä tippuu - ei kiinnosta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
No jokainen pelkää mitä pelkää, en minä siitä ketään syyttele, itseäni ei tämä pelota, koska mikään ei mielestäni anna siihen syytä. Kovin on kesy tämä tauti toimenpiteisiin nähden. Kehitysmaissa on muuten vedetty todella överiksi verrattuna esim. Suomeen, joten siinä mielessä olen tyytyväinen, että täällä on sentään pidetty joku tolkku eikä hypätty ihan paniikkitunnelmiin.
No useimmat ihmiset pyrkivät pysymään terveinä, eikä siihen liity mitään sen ihmeellisempää "pelkoa" vaan ihan tervettä järkeä. Vastaavasti ei se ole mikään rohkeuden mittari, jos elintavat ja käyttäytyminen ovat täysin retuperällä tai jopa itsetuhoisia. Olkoon kyse sitten koronasta tai jostain muusta.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
No useimmat ihmiset pyrkivät pysymään terveinä, eikä siihen liity mitään sen ihmeellisempää "pelkoa" vaan ihan tervettä järkeä. Vastaavasti ei se ole mikään rohkeuden mittari, jos elintavat ja käyttäytyminen ovat täysin retuperällä tai jopa itsetuhoisia. Olkoon kyse sitten koronasta tai jostain muusta.
Näin se menee, itsekään en halua sairastaa edes pienintäkään nuhaa. Silti olen sen jo hyväksynyt, että välillä nuha tarttuu ja kaikkea ei sen estämiseksi kannata tehdä, vaikkakin paljon enemmän voisi tehdä. Siihen en kuitenkaan ehkä kuole. Ihan samanlaisen riskiarvion olen tehnyt koronasta: on aika vaikea saada koronaa, jos edes vähän yrittää ja vaikka sen kuitenkin saisin, niin tuskinpa kuolisin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 482
Sitä enemmän tarttisi niitä tiukkoja lekureita julkisuutteen sanomaan, että kaikki 2019 syksystä asti oireillut ei ole "koronaa". Se ei vaan ole varsinaisesti kenekään vastuulla sanoa ja siksi (kuten tavallista) netissä huutelijat voittaa volyymillä.

Se nyt vaan on taas yhtä hevon vitun paskanjauhantaa, että Ruotsissa olisi todettuihin tapauksiin nähden kaksinkertainen määrä "pitkäaikaisoireilijoita". Tunnen itse nyt kolme taudin sairastanutta ja kaikki on jaloillaan ja omin sanoin kunnossa (ja treenaamassa). Järki käteen.
Siis sehän on ihan yleistä tietoa että korona voi vaikuttaa elimistöön monella tavalla, eikä kyseessä ole todellakaan vain hengitystiesairaus.

Jos joillakin kyse olisikin luulotaudista, niin et sä voi tuolla tavalla yleistää että kaikilla olisi!!
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Siis sehän on ihan yleistä tietoa että korona voi vaikuttaa elimistöön monella tavalla, eikä kyseessä ole todellakaan vain hengitystiesairaus.

Jos joillakin kyse olisikin luulotaudista, niin et sä voi tuolla tavalla yleistää että kaikilla olisi!!
Taitaa vaan trollata. On ne Suomen infektiolääkärit sieltä HUS puolelta ja muualtakin ottaneet tähän kantaa ja puoltavat asiaa julkisesti tälle jälkioirehtimiselle. Monesti kun uusi asia eikä lääkärit esimerkiksi voi määrätä henkilölle sairaslomaa asian vuoksi, se merkataan tyyliin masennusdiagnoosilla tai jollakin muulla mielenterveys-koodilla papereihin tai vastaavalla. Tästähän osa on viitannutkin Suomen mediassakin, jotka ovat näitä "pitkäaikaissairaita" että viitattu mielenterveysongelmiin tai luulosairauteen (toki varmaan näitä luulosairaitakin löytyy oikeasti). Tämä on ihan tietty tapa toimia myös ainakin osalla lääkäreitä kun saikkua annetaan esimerkiksi. Osa lääkäreistä voi toki olla oikeastikin sitä mieltä, mutta eivät ole sitten ihan ajantasalla nykyinformaation suhteen. Toivottavasti tällekin saadaan jokin selvyys mikä ihmisiä oikeasti vaivaa ja onko kyseessä jopa uudenlainen autoimmuunisairaus / oireyhtymä jota ei löydy nykypäivän lääkärinkirjoista ja sellainen sinne täytyy luoda. Todettu ainakin on että ko. virus laukaisee perimässä olevia piileviä autoimmuunisairauksia, kuten yleisestiottaen muutkin rankat virusinfektiot.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Jos katsoo tilastoja niin ei ihmisiä joudu enää sairaalaan läheskään niin paljon kuin silloin epidemin alussa, kyllähän se kertoo selvästä muutoksesta.
En tiedä sitten että kauan siihen menee että tutkijat voi varmistaa viruksen heikkenemisen, mutta se on ilmeisesti jo varmistettu että se on muuntunut helpommin tarttuvaksi, eikös se yleensä merkkaa myös heikennystä.

Ranskan terveysviranomaiset raportoivat perjantaina 8 975 uutta koronatartuntaa. Kyse on suurimmasta päiväkohtaisesta lukemasta sitten pandemian alun. Sairaalahoitoa saavien määrä on noussut jo kuutena päivänä peräkkäin. Hoitoa tarvitsevia on nyt 4 671. Enimmillään sairaalahoidossa oli koronaviruksen seurauksena Ranskassa 32 292 ihmistä huhtikuun 14. päivä.



Sitten kun katsoo näitä lukuja niin onhan tuossa ihan selvä trendi menossa.

1599267357787.png

1599267541445.png
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 482
Jos katsoo tilastoja niin ei ihmisiä joudu enää sairaalaan läheskään niin paljon kuin silloin epidemin alussa, kyllähän se kertoo selvästä muutoksesta.
En tiedä sitten että kauan siihen menee että tutkijat voi varmistaa viruksen heikkenemisen, mutta se on ilmeisesti jo varmistettu että se on muuntunut helpommin tarttuvaksi, eikös se yleensä merkkaa myös heikennystä.

Ranskan terveysviranomaiset raportoivat perjantaina 8 975 uutta koronatartuntaa. Kyse on suurimmasta päiväkohtaisesta lukemasta sitten pandemian alun. Sairaalahoitoa saavien määrä on noussut jo kuutena päivänä peräkkäin. Hoitoa tarvitsevia on nyt 4 671. Enimmillään sairaalahoidossa oli koronaviruksen seurauksena Ranskassa 32 292 ihmistä huhtikuun 14. päivä.



Sitten kun katsoo näitä lukuja niin onhan tuossa ihan selvä trendi menossa.



Niin, ja sitähän ei oikeastaan tiedetä, että johtuuko taudinkuvan lieventyminen itse viruksesta vai ulkoisista tekijöistä, vai molemmista. Itse olen pohtinut D-vitamiinin kausivaihtelun merkitystä, ja se tuntuu kyllä aika ilmeiseltä osatekijältä kun verrataan tyyliin maaliskuun tilannetta elokuuhun... Näihin aikoihin ihmisten D-vitamiinivarastot on oletettavasti suurimmillaan, ja tästä ne sitten lähtee hiipumaan kun syksy pimenee. Ja maalis-huhtikuussa tilanne on siinä suhteessa huonoimmillaan.

Ja sehän on ihan selvää pässinlihaa, että tehohoito on nyt parempaa kuin keväällä, mikä vaikuttaa näiden potilaiden kuolleisuuteen.

Maskit voivat teoriassa lieventää taudinkuvaa, jos oletetaan, että maskia käyttävä henkilö sairastuu maskista huolimatta ja saa pienemmän virussatsin keuhkoihinsa kuin saisi ilman maskia. Sama pätee ihmisten käyttäytymiseen muutenkin, eli ehkä ihmiset osaa paremmin vältellä kaikkein rankimpia altistumistilanteita. Tyyliin "kuoroharjoitukset" tai kosteat bileet ahtaissa yökerhoissa... Ja yksi mikä on karvaasti kostautunut joillekin on koronabileet, joissa on tarkoituskin saada tartunta!

Tosiaan siitä oli vasta tutkimus, että saadulla virussatsin määrällä on merkitystä taudin vakavuuden suhteen. Jos saa vain pienen satsin, niin elimistöllä on enemmän aikaa reagoida siihen kuin isoon satsiin.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Ei tuolle taida löytyä ainakaan tällä hetkellä täyttä tukea että viruksen määrällä olisi merkitystä oireiden vakavuuteen. Sehän tässä ei ilmeisesti ole olennaista että onko se tehohoito parempaa, vaan se että sinne ei enää joudu ihmisiä.
Viruksen aiheuttama tauti on tällä hetkellä lievempää väestössä ja yksi syy voi olla siinä että se on hiipumassa normaali-infektioksi, SARS 2 katosi niin pahasti että se hävisi lähes kokonaan, eli ei se mitään uutta olisi.

Tästäkin on asiantuntijat niin montaa mieltä eri että eihän näistä normaali pulliainen tiedä, Suomessakin löytyy useita asiantuntijoita jotka ennusti/ennustaa viruksen hyytymistä ja osalla on elämänkokemus alalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 482
Ei tuolle taida löytyä ainakaan tällä hetkellä täyttä tukea että viruksen määrällä olisi merkitystä oireiden vakavuuteen. Sehän tässä ei ilmeisesti ole olennaista että onko se tehohoito parempaa, vaan se että sinne ei enää joudu ihmisiä.
Viruksen aiheuttama tauti on tällä hetkellä lievempää väestössä ja yksi syy voi olla siinä että se on hiipumassa normaali-infektioksi, SARS 2 katosi niin pahasti että se hävisi lähes kokonaan, eli ei se mitään uutta olisi.

Tästäkin on asiantuntijat niin montaa mieltä eri että eihän näistä normaali pulliainen tiedä, Suomessakin löytyy useita asiantuntijoita jotka ennusti/ennustaa viruksen hyytymistä ja osalla on elämänkokemus alalta.
Tai sitten tauti sinänsä ei ole muuttunut miksikään, vaan kevään ensimmäinen aalto oli yksinkertaisesti hyvin laaja ja paha nykytilanteeseen verrattuna. Tuolloinhan sairastuneista diagnosoitiin vain murto-osa niin Suomessa kuin muuallakin, ja todellisten sairastuneiden määrä on voinut olla huomattavasti, jopa monikymmenkertaisesti suurempi. Nykyluvut pitänee paljon paremmin paikkaansa, koska ihmisiä testataan niin matalalla kynnyksellä.

Eli, jos eilen oli Suomessa 25 tartuntaa, niin se ei ole lainkaan vertailukelpoinen luku satunnaiseen päivään viime keväältä. Miettikääpä että pahimmillaan tartuntoja LÖYDETTIIN jopa pari sataa päivässä. Toi voi hyvin olla vain jäävuoren terävä huippu, ja todellinen määrä samana päivänä on voinut olla vaikka 2000! Tämä kun pidetään mielessä, niin eipä ihmekään, jos teho-osastoilla on ollut enemmän vipinää kuin nyt!

Kuitenkin jos tauti leviää uudestaan nyt syksyllä, niin ihan yhtä vakavat seuraukset sillä saattaa taas olla, jos oletetaan ettei itse virus ole muuttunut miksikään - ja siitähän ei kai mitään näyttöä ole että olisi muuttunut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 694
Ei tuolle taida löytyä ainakaan tällä hetkellä täyttä tukea että viruksen määrällä olisi merkitystä oireiden vakavuuteen.
Jaa, olisko näin? Minä olin maallikkona siinä käsityksessä, että tämä on yleisesti tunnettu mekanismi, jota ei keksitty juuri tätä tautia varten - ja se sopisi stereotyyppisesti juuri tähän. Siis tartunta hengitysteitse, melko hidas ensioireiden kehitys, lievähköt oireet lukuun ottamatta vähemmistöllä ilmeneviä hyvin vakavia oireita, jotka laajuutensa puolesta käyvät äkkiä hengen päälle pahasti perkelöityessään.

Toki moni tekijä vaikuttaa asiaan, eli joidenkin patogeenien kohdalla tartunta ja potentiaalinen taudinkuva on aina joko tai. Ei liene noropaskassa niin väliä, montako virusta paskataudin saattoi alkuun. HIV-ensi-infektio ei myöskään tapaa tappaa ja jälkitila on se ongelma. Kai näitä on vaikka kuinka ja saatan mutuilla väärin, joten en keksi lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 321
Tässä nyt esim. on HUS:n ylilääkäri joka vihjailee aika vahvasti että koronavauhkoamisen voisi jo lopettaa kun olisi tärkeämpääkin tekemistä

quoteja:
Hirvensalon mukaan HUSissa on ihmetelty ”pyöreää nollaa” teho-osastolla. Vakavia tautitapauksia ei tällä hetkellä ole. Alkuperäinen pelko, että ihmisiä joutuu teholle ja tauti olisi tappavan katastrofaalinen, niin sitä kuvaa täytyy muuttaa.
Pitäisikö silti nyt pohtia jotain muuta ja miten asia hoidetaan? Vai pitääkö meidän vain pelätä, olla lamaantuneita ja hoitaa koronaa? Meillä on paljon tärkeitä sairauksia, joita täytyy hoitaa kiireellisesti ja hoitovelkaa on vaikka kuinka paljon.
Ennen pitkään väestö alkaa ymmärtää, että tauti ei ole sellainen, josta pitäisi olla äärettömän huolissaan, summasi Hirvensalo Ylelle.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Siis sehän on ihan yleistä tietoa että korona voi vaikuttaa elimistöön monella tavalla, eikä kyseessä ole todellakaan vain hengitystiesairaus.

Jos joillakin kyse olisikin luulotaudista, niin et sä voi tuolla tavalla yleistää että kaikilla olisi!!
Taitaa vaan trollata. On ne Suomen infektiolääkärit sieltä HUS puolelta ja muualtakin ottaneet tähän kantaa ja puoltavat asiaa julkisesti tälle jälkioirehtimiselle. Monesti kun uusi asia eikä lääkärit esimerkiksi voi määrätä henkilölle sairaslomaa asian vuoksi, se merkataan tyyliin masennusdiagnoosilla tai jollakin muulla mielenterveys-koodilla papereihin tai vastaavalla. Tästähän osa on viitannutkin Suomen mediassakin, jotka ovat näitä "pitkäaikaissairaita" että viitattu mielenterveysongelmiin tai luulosairauteen (toki varmaan näitä luulosairaitakin löytyy oikeasti). Tämä on ihan tietty tapa toimia myös ainakin osalla lääkäreitä kun saikkua annetaan esimerkiksi. Osa lääkäreistä voi toki olla oikeastikin sitä mieltä, mutta eivät ole sitten ihan ajantasalla nykyinformaation suhteen. Toivottavasti tällekin saadaan jokin selvyys mikä ihmisiä oikeasti vaivaa ja onko kyseessä jopa uudenlainen autoimmuunisairaus / oireyhtymä jota ei löydy nykypäivän lääkärinkirjoista ja sellainen sinne täytyy luoda. Todettu ainakin on että ko. virus laukaisee perimässä olevia piileviä autoimmuunisairauksia, kuten yleisestiottaen muutkin rankat virusinfektiot.
Jos se on sun mielestä trollausta että toteaa että maa, jossa on kaksinkertainen määrä "pitkäaikaiskoronasairaita" kuin oikeasti sairaiksi todettuja kuulostaa luulotautiselta niin minkäs siihen sitten sanoo? Kuulostaa aika mielenkiintoiselta ottaen huomioon, että ylivoimaisesti suurin osa sairastaa oireettomana tai vähäoireisena ja paranee vastaavassa ajassa kuin vaikka influenssan jäljiltä. Sanoisin, että kuulostaa suorastaan eräänkin FB-ryhmän pupulta.

Maailma näyttää aika synkältä kun yksin valvoo öitä näitä pohtien. Suosittelen nukkumista.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
878,971 kuollutta
26,795,847 tartuntaa

Viimosin mitä muistan oli jotain 5 miljoonaa mut on tästä aikaa kun viimeeksi kattonu tuota.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Jos se on sun mielestä trollausta että toteaa että maa, jossa on kaksinkertainen määrä "pitkäaikaiskoronasairaita" kuin oikeasti sairaiksi todettuja kuulostaa luulotautiselta niin minkäs siihen sitten sanoo? Kuulostaa aika mielenkiintoiselta ottaen huomioon, että ylivoimaisesti suurin osa sairastaa oireettomana tai vähäoireisena ja paranee vastaavassa ajassa kuin vaikka influenssan jäljiltä. Sanoisin, että kuulostaa suorastaan eräänkin FB-ryhmän pupulta.

Maailma näyttää aika synkältä kun yksin valvoo öitä näitä pohtien. Suosittelen nukkumista.
Kuten sanoin, mukaan mahtuu varmasti näitä luulosairaita ja vastaavia ihmisiä kuten aina kun moni muukin ilmiö tai sairaus iskee. Oireille etsitään selitystä. Moni saattaa leimata muutoin jotain toisen autoimmuunisairauden oirehdintaa vaikka COVID-19 "jälkitautina". En leimaisi läheskään kaikkia luulosairaiksi enkä usko että sinulla olisi joku mystinen kyky erottaa nämä ihmiset toisistaan jolla voisit julkisesti vähätellä tai antaa diagnooseja näistä ihmisistä? Koska täällä on tietyjä ihmisiä otettu silmätikuiksi julkisesti. En seuraa, enkä ole FB-ryhmissä vaan seuraan Suomen ja maailmanlaajuista uutisointia aiheesta sekä tutkimuksia mitä tulee.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kuten sanoin, mukaan mahtuu varmasti näitä luulosairaita ja vastaavia ihmisiä kuten aina kun moni muukin ilmiö tai sairaus iskee. Oireille etsitään selitystä. Moni saattaa leimata muutoin jotain toisen autoimmuunisairauden oirehdintaa vaikka COVID-19 "jälkitautina". En leimaisi läheskään kaikkia luulosairaiksi enkä usko että sinulla olisi joku mystinen kyky erottaa nämä ihmiset toisistaan jolla voisit julkisesti vähätellä tai antaa diagnooseja näistä ihmisistä? Koska täällä on tietyjä ihmisiä otettu silmätikuiksi julkisesti. En seuraa, enkä ole FB-ryhmissä vaan seuraan Suomen ja maailmanlaajuista uutisointia aiheesta sekä tutkimuksia mitä tulee.
Ei kaikkia varmaan pitäisi leimata mutta jos määrä on tuota luokkaa niin suurimman osan. Kukapa osaisi sanoa ketkä kaikki kun kuulemma mitään näistä oireista ei voi objektiivisesti millään mittarilla todeta. Ne verisuoni- ja elinvauriot kyllä voi, joita joillain vakavasti sairastaneilla on havaittu, mutta nämä on jotain muuta.

Jos itse miettisin oireitani ja olisin kovin taipuvainen uskomaan sairastaneeni koronan niin esimerkiksi lähes ympärivuotisesti vaivaavasta allergiasta saisi aika hyvän pohjan luulottelulle. Tätäkin on jopa 10% aikuisväestöstä arvioitu olevan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Ei kaikkia varmaan pitäisi leimata mutta jos määrä on tuota luokkaa niin suurimman osan. Kukapa osaisi sanoa ketkä kaikki kun kuulemma mitään näistä oireista ei voi objektiivisesti millään mittarilla todeta. Ne verisuoni- ja elinvauriot kyllä voi, joita joillain vakavasti sairastaneilla on havaittu, mutta nämä on jotain muuta.

Jos itse miettisin oireitani ja olisin kovin taipuvainen uskomaan sairastaneeni koronan niin esimerkiksi lähes ympärivuotisesti vaivaavasta allergiasta saisi aika hyvän pohjan luulottelulle. Tätäkin on jopa 10% aikuisväestöstä arvioitu olevan.
Pandemia on niin alussa, että pitkäaikaisvaikutuksia on vaikea tässä vaiheessa sanoa suuntaan tai toiseen varmasti ja sen takia en lähtisi vähättelemään yhtään tätä asiaa kun on todistetusti ja tutkimuksista löydetty muutoksia 2kk+ sairastaneilla muutoksia ja epänormaaleja löydöksiä verenkiertojärjestelmässä, jotka ovat yhteydessä äärimmäiseen väsymykseen sekä hengityskapasiteetin laskemiseen. Nämä löydökset eivät ole sidoksissa taudin vakavuuteen, kuten viittasit äsken (ainakaan jos Lancetin tutkimusta aiheesta lukee). Raskas tehohoito itsessään huolimatta mitä sairastaa voi aiheuttaa tietynlaisia komplikaatioita kehossa kyllä. Jos muutoksia verenkiertojärjestelmästä löytyy, on suuri todennäköisyys sille että näitä muutoksia tapahtuu myös aivoissa joka tällöin aiheuttaa neurologisia oireita jotka ovat epätyypillisiä ja moninaisia ilmeten eritavalla riippuen missä vauriot sijaitsevat. Toivon olevani väärässä asiassa, mutta saatu tieto ja tutkimus on menossa toiseen suuntaan todentaen näitä jälkioireita ja vaurioita kehossa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Pandemia on niin alussa, että pitkäaikaisvaikutuksia on vaikea tässä vaiheessa sanoa suuntaan tai toiseen varmasti ja sen takia en lähtisi vähättelemään yhtään tätä asiaa kun on todistetusti ja tutkimuksista löydetty muutoksia 2kk+ sairastaneilla muutoksia ja epänormaaleja löydöksiä verenkiertojärjestelmässä, jotka ovat yhteydessä äärimmäiseen väsymykseen sekä hengityskapasiteetin laskemiseen. Nämä löydökset eivät ole sidoksissa taudin vakavuuteen, kuten viittasit äsken (ainakaan jos Lancetin tutkimusta aiheesta lukee). Jos muutoksia verenkiertojärjestelmästä löytyy, on suuri todennäköisyys sille että näitä muutoksia tapahtuu myös aivoissa joka tällöin aiheuttaa neurologisia oireita jotka ovat epätyypillisiä ja moninaisia ilmeten eritavalla riippuen missä vauriot sijaitsevat. Toivon olevani väärässä asiassa, mutta saatu tieto ja tutkimus on menossa toiseen suuntaan todentaen näitä jälkioireita ja vaurioita kehossa.
Me puhutaan nyt kuitenkin ihmisistä, joiden ei koskaan ole edes todettu koronaa sairastaneen ja joiden oireet on väsymyksiä ja poltteluja ja joiden elimistöstä ei mitään vaurioita edes kehittyneimmillä kuvannusmenetelmillä onnistuta löytämään.

Tartteeko näitä vähätellä? En tiedä mutta minkäs teet jos mitään ei löydy eikä missään välissä ole löytynytkään? Voisiko syy sittenkin olla joku muu, paljon yleisempi ja todennäköisempi.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Pandemia on niin alussa, että pitkäaikaisvaikutuksia on vaikea tässä vaiheessa sanoa suuntaan tai toiseen varmasti ja sen takia en lähtisi vähättelemään yhtään tätä asiaa kun on todistetusti ja tutkimuksista löydetty muutoksia 2kk+ sairastaneilla muutoksia ja epänormaaleja löydöksiä verenkiertojärjestelmässä, jotka ovat yhteydessä äärimmäiseen väsymykseen sekä hengityskapasiteetin laskemiseen. Nämä löydökset eivät ole sidoksissa taudin vakavuuteen, kuten viittasit äsken (ainakaan jos Lancetin tutkimusta aiheesta lukee). Jos muutoksia verenkiertojärjestelmästä löytyy, on suuri todennäköisyys sille että näitä muutoksia tapahtuu myös aivoissa joka tällöin aiheuttaa neurologisia oireita jotka ovat epätyypillisiä ja moninaisia ilmeten eritavalla riippuen missä vauriot sijaitsevat. Toivon olevani väärässä asiassa, mutta saatu tieto ja tutkimus on menossa toiseen suuntaan todentaen näitä jälkioireita ja vaurioita kehossa.
Joo mut nää on luulotautisia niiku allergiatkin. Johan se eka sars pasko keuhkot niin miksi tämä ei olisi yhtään parempi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Luulotautisia ja vähättelyä miettiessään kannattaa miettiä, miten itse reagoisi lääkärinä jos on muutenkin kädet ns. hommia täynnä ja vastaanotolle tulee ihmistä kertoilemaan pitkittyneestä koronastaan mutta kun kysyt että milloinkas teillä tämä korona alunperin todettiin niin vastaus on "eijjole". Ja siis usein vielä ei todettu mutta kyllä testattu. Ja kun "oireet voi olla ihan mitä vaan" niin selvitellessä että miksi potilas kokee että juuri korona niin vastaukset alkaa olemaan netistä kaivettua "tällaista on kuulemma ollut maailmalla". Ja siellä maailmalla tietty sitten ihan samat merkit ilmassa, eli yleensä oireet voi sopia ihan hyvin johonkin muuhun ja positiivinen testi puuttuu.

Siinä alkaa helposti olemaan "vähättelyä" itsensä ennakkoon diagnosoineen potilaan mielestä jos lekuri toteaa, että kun ei tätä yksinkertaisesti voi yhdistää mitenkään koronaan ja oireet vastaa montaa verrattaen yleistä muutakin sairautta tai terveysongelmaa niin ehkä tämä on kuitenkin jotain muuta.

Ja siis ihan eri tapauksia ne, jotka on testatusti ja usein vakavasti sairastaneet ja joiden jälkioireet ovat sorttia "objektiivisesti testattavissa".
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 471
Luulotautisia ja vähättelyä miettiessään kannattaa miettiä, miten itse reagoisi lääkärinä jos on muutenkin kädet ns. hommia täynnä ja vastaanotolle tulee ihmistä kertoilemaan pitkittyneestä koronastaan mutta kun kysyt että milloinkas teillä tämä korona alunperin todettiin niin vastaus on "eijjole". Ja siis usein vielä ei todettu mutta kyllä testattu. Ja kun "oireet voi olla ihan mitä vaan" niin selvitellessä että miksi potilas kokee että juuri korona niin vastaukset alkaa olemaan netistä kaivettua "tällaista on kuulemma ollut maailmalla". Ja siellä maailmalla tietty sitten ihan samat merkit ilmassa, eli yleensä oireet voi sopia ihan hyvin johonkin muuhun ja positiivinen testi puuttuu.

Siinä alkaa helposti olemaan "vähättelyä" itsensä ennakkoon diagnosoineen potilaan mielestä jos lekuri toteaa, että kun ei tätä yksinkertaisesti voi yhdistää mitenkään koronaan ja oireet vastaa montaa verrattaen yleistä muutakin sairautta tai terveysongelmaa niin ehkä tämä on kuitenkin jotain muuta.

Ja siis ihan eri tapauksia ne, jotka on testatusti ja usein vakavasti sairastaneet ja joiden jälkioireet ovat sorttia "objektiivisesti testattavissa".
Tesla Jonillahan se meni jotenkin niin että se kävi lääkärissä sen 10 kertaa ja sit joku lääkäri viimeinkin kirjoitti että korona. Olikohan jopa joku tällä foorumilla joka selitti minkä takia se oli lopulta diagnosoitu koronaksi, ei siis sen takia että se olisi koronaa vaan joku muu syy joka liittyi siihen miten diagnoosi kirjataan jos ei ole varmuutta.

Toki Joni nyt julistaa sairastaneensa koronaa vaikka sitä ei koskaan saatu testeillä varmistettua. Ne kaikki muut lääkärit oli väärässä mutta tämä yksi tiesi mitä se tekee kun diagnosoi koronan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Luulotautisia ja vähättelyä miettiessään kannattaa miettiä, miten itse reagoisi lääkärinä jos on muutenkin kädet ns. hommia täynnä ja vastaanotolle tulee ihmistä kertoilemaan pitkittyneestä koronastaan mutta kun kysyt että milloinkas teillä tämä korona alunperin todettiin niin vastaus on "eijjole". Ja siis usein vielä ei todettu mutta kyllä testattu. Ja kun "oireet voi olla ihan mitä vaan" niin selvitellessä että miksi potilas kokee että juuri korona niin vastaukset alkaa olemaan netistä kaivettua "tällaista on kuulemma ollut maailmalla". Ja siellä maailmalla tietty sitten ihan samat merkit ilmassa, eli yleensä oireet voi sopia ihan hyvin johonkin muuhun ja positiivinen testi puuttuu.

Siinä alkaa helposti olemaan "vähättelyä" itsensä ennakkoon diagnosoineen potilaan mielestä jos lekuri toteaa, että kun ei tätä yksinkertaisesti voi yhdistää mitenkään koronaan ja oireet vastaa montaa verrattaen yleistä muutakin sairautta tai terveysongelmaa niin ehkä tämä on kuitenkin jotain muuta.

Ja siis ihan eri tapauksia ne, jotka on testatusti ja usein vakavasti sairastaneet ja joiden jälkioireet ovat sorttia "objektiivisesti testattavissa".
RT-PCR-diagnostiikan luotettavuus positiiviselle on 60-80% viimeksi päivä pari sitten Yle Puhe diagnostiikkapuolen haastattelun ohella (jossain mainitaan 70-90%). Siitä voi laskea sitten 100 positiivista näytettä ja 20-40 jää seulasta ulos. Ei näitä tuloksia pidä tuijottaa totuutena, että negatiivinen on varmasti negatiivinen. Heikompi tulos saadaan suusta otettuna kuin nenänielutikulla syvältä. Paras luotettavuus jos otetaan molemmat. Esim. lapsilta otettu suusta (varmaan alueellista vaihtelua). Myöskään kaikilla virus ei ole ylähengitysteissä. Aika sairastumisesta jolloin näyte otetaan vaikuttaa myös luotettavuuteen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 064
36 tapausta raportoitu tämän päivän lukemiin. Kahden viikon aikajaksolla yhteensä 355, joka on 17 enemmän kuin sitä edellisen kahden viikon aikana. Maltillista kehitystä siis edelleen ylöspäin.

 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
RT-PCR-diagnostiikan luotettavuus positiiviselle on 60-80% viimeksi päivä pari sitten Yle Puhe diagnostiikkapuolen haastattelun ohella (jossain mainitaan 70-90%). Siitä voi laskea sitten 100 positiivista näytettä ja 20-40 jää seulasta ulos. Ei näitä tuloksia pidä tuijottaa totuutena, että negatiivinen on varmasti negatiivinen. Heikompi tulos saadaan suusta otettuna kuin nenänielutikulla syvältä. Paras luotettavuus jos otetaan molemmat. Esim. lapsilta otettu suusta (varmaan alueellista vaihtelua). Myöskään kaikilla virus ei ole ylähengitysteissä. Aika sairastumisesta jolloin näyte otetaan vaikuttaa myös luotettavuuteen.
Sä unohdat, että todennäköisyyteen pitää laskea (kertomalla) mukaan esiintyvyys niin aletaan pääsemään lähelle oikeita lukemia. Ajatus, että kaksinkertainen määrä väärän negan saaneita Ruotsissa koko positiiviseksi testattujen määrään verrattuna kärsisi pitkittyneestä koronasta on pelkästään naurettava. Lisäksi nämä kotimaiset ihmeet on testattu kerta toisensa jälkeen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 766
Sä unohdat, että todennäköisyyteen pitää laskea (kertomalla) mukaan esiintyvyys niin aletaan pääsemään lähelle oikeita lukemia. Ajatus, että kaksinkertainen määrä väärän negan saaneita Ruotsissa koko positiiviseksi testattujen määrään verrattuna kärsisi pitkittyneestä koronasta on pelkästään naurettava. Lisäksi nämä kotimaiset ihmeet on testattu kerta toisensa jälkeen.
Kerrotko millä tavalla se taudin esiintyvyys liittyy testin diagnostiseen luotettavuuteen? Eli todennäköisyys, jolla testi saa viruksen perimää hengitysteistä analysoitua positiiviseksi näytteeksi positiiviselta yksilöltä.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
250
Jos toi jää pyörimään lopullisesti yleiseksi taudiksi ja se niittää vanhenmpia ja valmiiksi sairaita vuosittain isohkon määrän. Plus, jos noi jälkitaudit osoittautuu todeksi ja rikkoo ihan perusterveitä ihmisiä pidemmäksi ajaksi. Mitä sit tehdää? Väki alkaa vetää toistuvasti rokotuksia sitä mukaan mitä virus muuttuu? Kyl vituttas. Sit sielt kiinasta tulee 10v välein joku uus perkele?

Vituttaa kauheesti.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kerrotko millä tavalla se taudin esiintyvyys liittyy testin diagnostiseen luotettavuuteen? Eli todennäköisyys, jolla testi saa viruksen perimää hengitysteistä analysoitua positiiviseksi näytteeksi positiiviselta yksilöltä.
Se liittyy ihan suoraan sitä kautta, että kun ei tunneta testattavan todellista tilaa taudin osalta, ei voida suoraan sanoa testin luotettavuuden pohjalta, että millä todennäköisyydellä meni oikein tai väärin. Muutenhan minkä tahansa hävitetyn (tai kuvitteellisen) taudin tapaukset saataisiin reippaaseen nousuun kun alettaisiin testaamaan vaan. Esiintyvyys (nolla noiden tapauksessa) kerrotaan tietysti mukaan niin oikean positiivisen todennäköisyyskin tippuu nollaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 270
Viestejä
4 278 459
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom