Tämä on oikea ongelma. Pelottelemalla turhaan raflaavilla otsikoilla ja numeroilla kansa alkaa menettää luottamustaan viestintään, joka on yksi tärkeimmistä instrumenteista silloin kun sitä tarvitaan. Siten miten minä olen numeroita tulkinnut, meillä on moninkertaisesti enemmän marginaalia kuin keväällä, jolloin toimittiin poikkeustilan mahdollistamassa tilassa. Nyt meillä ei ole samoja keinoja paletissa, mutta siitä huolimatta kasvun kulmakerroin on pysynyt maltillisena. Eikä edes maltillisena, vaan alempana kuin yhdenkään arvion alimmassa skenaariossa.
Ihmisten suhtautuminen virukseen alkaa nyt olla siinä tilassa, mitä sen olisi pitänyt olla keväällä. Nyt sulkemisten ja rajoitteiden sijaan puheen pitäisi keskittyä siihen, kuinka toimintoja voidaan jatkaa turvallisesti. Koronavilkku on siihen oiva apuväline.
Tää on ollut alusta saakka ongelma ja media jopa välillä tiedostaa kun on näitä artsuja, joissa pohditaan, että miten vaikeaa on kirjoittaa kun osaa kansasta pitäisi pelotella ja osaa rauhoitella samaan aikaan. En kiistä, itselläni on mennyt yli ja asenne on ehkä enemmän evvk kuin pitäisi.
Itsekin pidän tuosta vilkusta koska, toisin kuin muut pinnalla olleet keinot, se ei oikeasti vaadi mitään jos omistaa luurin johon se asentuu. Ison tehokapulan omistavana olen aikaa sitten tottunut siihen, että puhelin ladataan joka yö ja jos on raskasta käyttöä tiedossa vaikka vuokra-autolla navigoiden niin laturipiuha aina mukana. Että en oikein osaa samaistua näihin akunkäytöstä huolestuneisiin.