Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

@Karppi asiasta on sinulle sanottu jo aiemminkin: käytä lainaa-toimintoa vastatessasi viesteihin, jotta ketju pysyy selkeänä ja luettavana. Tämä on keskustelufoorumi, jossa on tarkoitus keskutella toisten käyttäjien kanssa. Omien mielipiteiden yksipuolinen toistuva floodaus ei ole keskustelua ja se on sääntöjen vastaista. Älä kirjoita toistuvasti useita yksittäisiä irrallisia viestejä ketjuun, kokoa viestit järkevästi ymmärrettäväksi ja loogiseksi kokonaisuudeksi. Enää ei asiasta tämän jälkeen huomautella ja ohjeisteta enempää.

Se kertoo että olet altistunut tartunnallee ja se altistuminen voi olla tapahtunut vaikka eilen. Ja koska olet altistunut, niin sinun tulee noudattaa viranomaisten ohjeita myös ilman oireita, koska voit oireettomanakin tartuttaa taudin edelleen muihin.

Tuli tästä muuten mieleen että jos lataat tämän ohjelman ja saat vaikka työmatkan aikana tapahtuneen altistumisen johdosta ilmoituksen puhelimeesi, toimiiko tässä yhteydessä myös tämä 14vrk karanteenisuositus ja se että Kela maksaa siitä palkan tuolta ajalta? Voisi näin mututuntumalta lähteä ajattelemaan että tuo systeemi tulee Kelalle kalliiksi, vaikka yleisesti viruksen kartoittamisessa varmasti hyvä sovellus onkin. Mietin tätä asiaa lähinnä siltä kannalta että voisi tuntua hieman tyhmältä mennä esimiehelle ilmoittamaan että "Tää kännykkäsofta nyt näyttää että oon altistunu koronalle, mä lähden tästä nyt pariksi viikoksi sitten kotiin."

Tuli tästä muuten mieleen että jos lataat tämän ohjelman ja saat vaikka työmatkan aikana tapahtuneen altistumisen johdosta ilmoituksen puhelimeesi, toimiiko tässä yhteydessä myös tämä 14vrk karanteenisuositus ja se että Kela maksaa siitä palkan tuolta ajalta? Voisi näin mututuntumalta lähteä ajattelemaan että tuo systeemi tulee Kelalle kalliiksi, vaikka yleisesti viruksen kartoittamisessa varmasti hyvä sovellus onkin. Mietin tätä asiaa lähinnä siltä kannalta että voisi tuntua hieman tyhmältä mennä esimiehelle ilmoittamaan että "Tää kännykkäsofta nyt näyttää että oon altistunu koronalle, mä lähden tästä nyt pariksi viikoksi sitten kotiin."
Ei. Vain infektiolääkärin * määräämä karanteeni on korvattava.

* Tark: Virkasuhteinen kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai virkasuhteinen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri

Siinä ilmoituksen mukana tulee tarkemmat toimintaohjeet. Mitään virallista statusta tuolla ei kuitenkaan ole, eli se on vain ilmoitus mahdollisesta altistumisesta, jotta käyttäjä voi toimia yleisten ohjeiden mukaan ja ilman viivettä.

Ei. Vain infektiolääkärin * määräämä karanteeni on korvattava.

* Tark: Virkasuhteinen kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai virkasuhteinen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri
En nyt vänkää vaan kysyn kun en tiedä. Kuvitellaan että sulla on vaikka työn kautta työterveyshuolto johon sitten otat yhteyttä mahdollisesta altistuksesta, saat puhelinajan ja selität tilanteen. Voiko oma työterveyslääkäri määrätä sut pelkän sovelluksen ilmoituksen perusteella karanteeniin? Vai vaaditaanko tosiaan tuo mainitsemasi lääkäri hoitamaan asiaa? Voisi luulla että karanteenimäärät pomppaavat reippaasti.

En nyt vänkää vaan kysyn kun en tiedä. Kuvitellaan että sulla on vaikka työn kautta työterveyshuolto johon sitten otat yhteyttä mahdollisesta altistuksesta, saat puhelinajan ja selität tilanteen. Voiko oma työterveyslääkäri määrätä sut pelkän sovelluksen ilmoituksen perusteella karanteeniin? Vai vaaditaanko tosiaan tuo mainitsemasi lääkäri hoitamaan asiaa? Voisi luulla että karanteenimäärät pomppaavat reippaasti.
Toimintamalli on tapauskohtaista ja seuraavassa lainauksessa tuo boldattu kohta on olennainen, jos ei ole esim mahdollista jäädä suoraan työskentelemään kotoa käsin.

Sain ilmoituksen mahdollisesta altistumisesta. Mitä teen?

Jos saat ilmoituksen mahdollisesta altistumisesta, sovellus antaa sinulle toimintaohjeita muun muassa testiin hakeutumisesta. On tärkeää, että seuraat vointiasi seuraavan kahden viikon ajan, vältät ihmiskontakteja ja huolehdit hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sovelluksen avulla voit myös tehdä oirearvion tai ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon tarkempien ohjeiden saamiseksi.

Asiasta kannattaa toki ilmoittaa työterveyteen ja esimiehelle, koska työnantaja tuskin haluaa mahdollisesti altistunutta henkilöä fyysisesti työpaikalle. Mutta silloin asia pitää sopia työnantajan kanssa ja mitään Kela-korvausta tähän ei saa.
Ei voi määrätä, sinun tulee käydä testeissä ja positiivisen tuloksen myötä vasta infektiolääkäri määrää karanteeniin.
Karanteeniin voidaan määrätä myös pelkän altistumisen perusteella, mutta silloin sen pitää olla selvä altistuminen. Pelkkä sovelluksen ilmoitus ei riitä. Toki sovelluksen avulla voidaan saada selkeitä altistumisia kiinni jos ilmoituksen saanut saadaan yhdistettyä johonkin todettuun tautitapaukseen.

Rokotetutkimus alkaa olla nyt siinä vaiheessa, että pääaihiot saatetaan saada laajempaan käyttöön jo muutaman kuukauden sisään. Se on sitten eri asia, että missä vaiheessa ja millaisia määriä Suomi tulee niitä saamaan, mutta olen aika toiveikas sen suhteen että talven mittaan niitä suomalaisille tullaan pikku hiljaa antamaan ja ensi vuoden jälkimmäinen puolisko voisi olla jo aika normaalia aikaa taas. Ulkomaanmatkailuun toki tulisi liittymään kysymysmerkkejä pidempään, riippuen siitä mikä on tilanne missäkin maassa.

Oxfordin rokotetta pystytään kuulemma valmistamaan 2 miljardia annosta vuoden sisään, mutta sitä ilmeisesti annetaan kaksi annosta per henkilö, joten tällä rokotteella saataisiin katettua noin miljardi ihmistä vuoden sisään. Mutta se on vain yksi aihio, ja muitakin on siis tulossa.

Viimeksi muokattu:
Asiasta kannattaa toki ilmoittaa työterveyteen ja esimiehelle, koska työnantaja tuskin haluaa mahdollisesti altistunutta henkilöä fyysisesti työpaikalle. Mutta silloin asia pitää sopia työnantajan kanssa ja mitään Kela-korvausta tähän ei saa.

Missä menee mahdollisesti altistuneen ja altistuneen raja? Joko olet altistunut tai et ole. Kaikkihan ovat mahdollisesti altistuneita.

Missä menee mahdollisesti altistuneen ja altistuneen raja? Joko olet altistunut tai et ole. Kaikkihan ovat mahdollisesti altistuneita.
No jos se sovellus on sinulle siitä ilmoittanut, niin olet aika suurella varmuudella ihan oikeasti altistinut tartunnalle. Ei se vitsin vuoksi kenellekään piippaile ja kuten on jo moneen otteeseen keskusteltu, ne altistusrajat siinä sovelluksessa ovat jopa yllättävänkin korkealla.

Itse en ole 15min saman ihmisen vieressä päivässä ja jos olen, saan kyllä tiedon ilman softaa.

:facepalm:

Saat tiedon tuntemattomalta henkilöltä,
* jonka edessä istuit viikko sitten olleessa urheilutapahtuman katsomossa?
* jonka edessä istuit viikko sitten elokuvateatterissa?
* jonka edessä istuit viikko sitten konsertissa tai kirkossa?
* jonka kanssa istuit viikko sitten samassa bussissa?
* joka istui viikko sitten viereisessä ravintolapyödässä?
* jonka edessä seisoit viikko sitten kaupan kassajonossa?

Ja ei tarvi olla 15 minuuttia. Altistumisriski lasketaan sen mukaan, kuinka kauan ollaan lähellä ja kuinka lähellä ollaan.

En ole vielä koronavilkkua asentanut ja varmasti kuulun siihen porukkaan, joka sitä viimeiseen asti lykkää laiskuuttaan / akkua säästellen. Tästä huolimatta pidän ajatusta oikein hyvänä. En ole varma, onko tästä ollut täällä/jossain jotain puhetta, mutta voisikohan koronavilkkua ruveta käyttämään vaatimuksena ravintoloihin yms. tapahtumiin osallistumiseen? Jos ajatellaan, että tavoite on pitää maata auki mahdollisimman paljon rokotteita odotellessa, mutta silti pystyä jäljittämään tartuntaketjuja tehokkaasti. Esim. elokuvateatteriin saisi mennä vapaasti, kunhan kassalla vilauttaa toiminnassa olevaa koronavilkkua?

Näkyy sijaintia päivittelevän puhelin, kun on tuo korona vilkku käytössä. Kävin naapuri paikkakunnalla ja näkyi nyt säätiedoissa se paikkakunta. Ja googlen sijainti historiassa näyttää kaikki kulkemiseni. Näin ei ennen ollut ennen korona vilkkua.

Näkyy sijaintia päivittelevän puhelin, kun on tuo korona vilkku käytössä. Kävin naapuri paikkakunnalla ja näkyi nyt säätiedoissa se paikkakunta. Ja googlen sijainti historiassa näyttää kaikki kulkemiseni. Näin ei ennen ollut ennen korona vilkkua.

Täällähän on sanottu ettei se kerää mitään tietoa. Eli se on vaan sun puhelimessa oleva ominaisuus.

:facepalm:

Saat tiedon tuntemattomalta henkilöltä,
* jonka edessä istuit viikko sitten olleessa urheilutapahtuman katsomossa?
* jonka edessä istuit viikko sitten elokuvateatterissa?
* jonka edessä istuit viikko sitten konsertissa tai kirkossa?
* jonka kanssa istuit viikko sitten samassa bussissa?
* joka istui viikko sitten viereisessä ravintolapyödässä?
* jonka edessä seisoit viikko sitten kaupan kassajonossa?

Ja ei tarvi olla 15 minuuttia. Altistumisriski lasketaan sen mukaan, kuinka kauan ollaan lähellä ja kuinka lähellä ollaan.
Kiitos kun selvensit miten softa toimii. Yle ei ainakaan osaa siinä hommassa.

Niin, siis Google kerää sun sijaintitietosi, kun pidät paikannusta päällä. Itse appi ei kerää mitään.
Se, että Androidissa tuo vaatii paikannuksen päälläoloa on kyllä idioottimaista, mutta siitä on syyttäminen Googlea, koska tuo Bluetooth-läheisyyshomma ei toimi ilman sitä sijaintitietoa.

Toki voit ottaa googlen asetuksista sijaintitietojen tallentamisen pois, vaikka puhelimessa paikannus päällä.

Koronavilkkuketjussa tällaisista misinformaatiota levittävistä paskamutupuheista jaetaan käsittääkseni rangaistuksia ja sama käytäntö olisi hyvä täälläkin.

Ei, Koronavilkku ei käytä eikä kerää sijaintitietoa millään menetelmällä. Se että luurissasi on jotain muita sovelluksia, jotka niin tekevät on ihan oma asiasi. Voit ottaa ne pois päältä tai olla ottamatta, mutta älä viitsi mussuttaa, että Koronavilkku sellaiseen vaikuttaisi.

Missä on koronavilkkuketju..?

Tuo, että vaikkei sovellus itsessään kerää tietoa, mutta saa päälläollessaan jonkin muun sovelluksen keräämään tietoa, on aspekti joka tulisi erittäin selkeästi ilmaista.

Tuo, että vaikkei sovellus itsessään kerää tietoa, mutta saa päälläollessaan jonkin muun sovelluksen keräämään tietoa, on aspekti joka tulisi erittäin selkeästi ilmaista.
Miten sellaista voi ilmaista selkeästi, kun ei se koronavilkku sitä kuitenkaan aiheuta?

Kyllä jokaisella pitäisi olla sen verran ymmärrystä ja vastuuta omasta laitteestaan, että osaa laittaa päälle tai pois sellaiset ominaisuudet, joita ei halua käyttää. Koronavilkku tarvitsee Androideissa sitä location-palvelua, jotta se voi käyttää BLE:tä, jota ilman koko sovelluksella ei tee mitään. Tuota samaa palvelua taas saattaa käyttää moni muukin sovellus ja jos se ei ole jostain syystä käyttäjälle ok, niin ne muut kannattaa sitten kytkeä pois päältä.

Tämä on vähän sama asia kuin että kytkee kaikki sähkölaitteet kotona seinään, mutta ei halua kuitenkaan tarjota sähköä kuin yhdelle uudelle laitteelle. Ei silloin voi laittaa pääkytkimestä virtoja päälle ja syyttää sitä uutta laitetta siitä, että ne muutkin laitteet menivät päälle, vaan silloin otetaan ne muut laitteet irti seinästä.

Miten sellaista voi ilmaista selkeästi, kun ei se koronavilkku sitä kuitenkaan aiheuta?

Kyllä jokaisella pitäisi olla sen verran ymmärrystä ja vastuuta omasta laitteestaan, että osaa laittaa päälle tai pois sellaiset ominaisuudet, joita ei halua käyttää. Koronavilkku tarvitsee Androideissa sitä location-palvelua, jotta se voi käyttää BLE:tä, jota ilman koko sovelluksella ei tee mitään. Tuota samaa palvelua taas saattaa käyttää moni muukin sovellus ja jos se ei ole jostain syystä käyttäjälle ok, niin ne muut kannattaa sitten kytkeä pois päältä.

Tämä on vähän sama asia kuin että kytkee kaikki sähkölaitteet kotona seinään, mutta ei halua kuitenkaan tarjota sähköä kuin yhdelle uudelle laitteelle. Ei silloin voi laittaa pääkytkimestä virtoja päälle ja syyttää sitä uutta laitetta siitä, että ne muutkin laitteet menivät päälle, vaan silloin otetaan ne muut laitteet irti seinästä.
Olen eri mieltä. Androidin tekniset ratkaisut eivät kuulu yleissivistykseen, varsinkaan kun monet ratkaisut eivät kestä arkilogiikkaa. Sähköanalogiasi on huono, sillä jokainen tietää, että sähkölaite saa virtaa ollessaan kytkettynä. Se, että sijaintipalvelun tallentaa sijainnin ei ole useimpien tiedossa, ja se on Androidin vika enemmän kuin yhdenkään sovelluksen. Juuri tuo minkä kirjoitit BLE:stä tulisi olla koronavilkun esittelytekstissä mukana. Todennäköisesti sovellus kysyy myös lupaa käyttää ominaisuutta? Se poistaa vastuun tekijöiltä, mutta tavan käyttäjä antaa kaikki ohjelman pyytämät oikeudet vain käyttääkseen sovellusta. Sitä voi kutsua tyhmyydeksi, mutta valitettavasti on ajan henki.

Se kertoo että olet altistunut tartunnallee ja se altistuminen voi olla tapahtunut vaikka eilen. Ja koska olet altistunut, niin sinun tulee noudattaa viranomaisten ohjeita myös ilman oireita, koska voit oireettomanakin tartuttaa taudin edelleen muihin.
Mikä tässä nyt on, että kännykkäsovellus mahdollisen altistuksen kertomiseen on ihan jees, mutta maskienkäyttö, joka *estäisi* koko altistuksen varsinkin keskimäärin on niin mahdoton asia hyväksyä?
Okei, tekniikkafoorumilla varmaan tekniset ratkaisut on pop, mutta tekniikkaa filtteritkin on. ;)

Miten itse arvioit jonkun vilkun pro/con vs maskit? Ainakin itse käytän mieluummin maskia.

Mikä tässä nyt on, että kännykkäsovellus mahdollisen altistuksen kertomiseen on ihan jees, mutta maskienkäyttö, joka *estäisi* koko altistuksen varsinkin keskimäärin on niin mahdoton asia hyväksyä?
Okei, tekniikkafoorumilla varmaan tekniset ratkaisut on pop, mutta tekniikkaa filtteritkin on. ;)

Miten itse arvioit jonkun vilkun pro/con vs maskit? Ainakin itse käytän mieluummin maskia.

Sulle on jo se maskiketju ohjeistettu ja tuossa on -> Koronatartuntojen jäljittämiseen tarkoitettu Koronavilkku-älypuhelinsovellus on nyt julkaistu - Vilkkuketju...

sopiiko notta jatkat noissa asiaketjuissa niihin kuuluvissa asioissa?

Jos sovellus on vasta eilen aamulla ollut ladattavissa, niin miten kukaan olisi vielä voinut saada koodia kun testauksessakin on usean päivän viive?
Ja testata mitä ja miten esim. perheen sisällä? Ei edelleenkään aukene mitä ajat takaa.
koronavilkun koodi julkaistiin jo viimekuussa (25.8) ja softa käännettynä tuli kauppoihin jakoon 1.9. Niin mitenhän viikossa olisi koodin saanut? Varmaan menemällä githubista sen nappaan.

Jäsen @Zigh ilmeisesti tarkoittaa ihan eri "koodia" mitä sinä ajattelet?
Voi olla. vilkku teki oikein kun julkaisi koodin open sourcena etukäteen jotta vainoharhaisimmat pystyy tarkastaan ihan sieltä mitä tulee. Ja se tehtiin oikein juuri sen takia että näissä oikeasti on se kiina. (eli valvonta).

Itse olen puuttunut lähinnä vain sen markkinointiin missä on virheitä. itse softa on ok-toimiva (tämän sanon ihan sen takia että softa ei minua seuraa eikä tiedä onko minulla koronaa ja jos sinulla on softa niin sinä et sitä tiedä vaikka minulla olisi koska en turhia appeja puhelimeeni laita) appi siis on lume-turvallisuudentunnetta.

Kuinka moni oikeasti käyttää luuriaan ilman sijaintipalveluja?
Itse kerran vaihingossa järjestelmäpäivityksen jälkeen jätin tuon laittamatta päälle, niin oli se vähän kökköä kun navigointia ei voinut tehdä ja karttojen käyttäminen ilman sijaintitietoa on aika hanurista.
koronavilkun koodi julkaistiin jo viimekuussa (25.8) ja softa käännettynä tuli kauppoihin jakoon 1.9. Niin mitenhän viikossa olisi koodin saanut? Varmaan menemällä githubista sen nappaan.
Joo, tuossa lainaamassasi viestissä ja sitä edeltäneessä keskustelussa puhuttiin sairastuneelle annettavasta "ilmoita tartunnasta" -koodista.

Tämä keskustelu ei oikein osu enää tämän ketjun aihepiiriin, mutta vastaan tänne silti, kun keskustelu on täällä alkanut. Moderaattorit varmaan siirtelevät keskustelun edelleen, jos on tarvetta.

Olen eri mieltä. Androidin tekniset ratkaisut eivät kuulu yleissivistykseen, varsinkaan kun monet ratkaisut eivät kestä arkilogiikkaa. Sähköanalogiasi on huono, sillä jokainen tietää, että sähkölaite saa virtaa ollessaan kytkettynä. Se, että sijaintipalvelun tallentaa sijainnin ei ole useimpien tiedossa, ja se on Androidin vika enemmän kuin yhdenkään sovelluksen. Juuri tuo minkä kirjoitit BLE:stä tulisi olla koronavilkun esittelytekstissä mukana. Todennäköisesti sovellus kysyy myös lupaa käyttää ominaisuutta? Se poistaa vastuun tekijöiltä, mutta tavan käyttäjä antaa kaikki ohjelman pyytämät oikeudet vain käyttääkseen sovellusta. Sitä voi kutsua tyhmyydeksi, mutta valitettavasti on ajan henki.
Tarkennetaan sen verran, että Androidin sijaintipalvelu ei tallenna sijaintia mihinkään, eikä se tee mitään muutakaan omia aikojaan. Joku luuriin asennettu sovellus sen sijaan voi käyttää sitä ja tehdä sen kautta saamillaan tiedoilla mitä ko. sovelluksen kehittäjä on halunnut, mutta ei se sen sijaintipalvelun ominaisuus kuitenkaan ole. Sijaintipalvelu on tavallaan muutamien eri toiminnallisuuksien kokonaisuus, joita sovellukset voivat hyödyntää ja käyttäjä voi näitä toimintoja sovelluskohtaisesti rajoittaa jos siltä tuntuu. Sovellusten pitää myös kysyä tähän lupa, mutta BLE on poikkeus.

Tässä on nyt ollut kyse käsittääkseni lähinnä Androidin omasta lokaatiohistoriasta, joka on suunniteltu mm. sitä varten, että voi paikantaa kadonneen puhelimen ja seurata omaa liikkumistaan. Tuon ominaisuuden jokainen voi ottaa pois päältä ja antaa lokaatiopalvelun olla silti toiminnassa, mutta jostain syystä osa porukasta haluaa sysätä tästä vastuun jonnekin muualle kuin käyttäjälle itselleen. Jos on itse asentanut luuriinsa jotain muita sovelluksia jotka seuraavat käyttäjää, niin se ole sekään Koronavilkun tai Googlen vika. Minun on kovin vaikea ymmärtää sellaista ajatusmallia, mutta kai se on tämän aikakauden ilmiö, että vastuu ja vika on aina jossakin muualla kuin itsessä.

Koronavilkku ei siis tarvitse yhtään mitään lisälupia, mutta toimiakseen se tarvitsee lokaatiopalvelun olevan päällä. Tämä johtuu siitä, että Koronavilkku tarvitsee BLE:tä toimiakseen ja Google on päättänyt laittaa BLE:n lokaatiopalvelu-kategorian sisälle, koska joissakin tapauksissa sitä voidaan käyttää hyväksi myös lähipaikannuksessa (esim. bt-beaconit rakennusten sisällä jne). Huhujen mukaan tätä toimintoa oltaisiin eriyttämässä tulevissa Androidin versioissa, mutta ainakin nyt se menee kuitenkin näin.

Kuinka moni oikeasti käyttää luuriaan ilman sijaintipalveluja?
Itse kerran vaihingossa järjestelmäpäivityksen jälkeen jätin tuon laittamatta päälle, niin oli se vähän kökköä kun navigointia ei voinut tehdä ja karttojen käyttäminen ilman sijaintitietoa on aika hanurista.
Tuskin kovinkaan moni, mutta onhan näitä änkyröitä muutamia ja näiden vuoksi tätäkin keskustelua käydään. Yksi mokaa, kaikki kärsivät. :D

Varovaisuus ei ole pahitteeksi, mutta en pidä siitä, että ei vaivauduta ottamaan asioista selvää, vaan syytetään mieluummin muita ja keksitään kaikenlaisia tuulesta temmattuja verukkeita niille omille epävarmuuksille ja peloille.

Itse olen puuttunut lähinnä vain sen markkinointiin missä on virheitä. itse softa on ok-toimiva (tämän sanon ihan sen takia että softa ei minua seuraa eikä tiedä onko minulla koronaa ja jos sinulla on softa niin sinä et sitä tiedä vaikka minulla olisi koska en turhia appeja puhelimeeni laita) appi siis on lume-turvallisuudentunnetta.
Missä markkinoinnissa nyt siis on olevinaan ja millaisia virheitä? Ei tuota koronavilkkua ole missään vaiheessa markkinoitu minään muuna kuin yhtenä apuvälineenä muiden joukossa auttamaan korona-altistumisten jäljittämisessä ja jatkotartuntojen välttämisessä. On myös sanottu, että mitä useampi sitä aktiivisesti käyttää, niin sitä enemmän siitä on kaikille myös hyötyä.

appi siis on lume-turvallisuudentunnetta

Appi on vain lisäkanava potentiaalisten altistumisten havaitsemiseen ja nistä kertomiseen. Ei enempää eikä vähempää, eikä muuta ole kai annettu ymmärtääkään. Koronalta se ei suoraan suojaa käyttäjäänsä. Muita suojaa siinä mielessä että useampi altistunut saa altistumisestaan jonkin epäilyn ja ehkä jää menemättä baariin.

Hyvä lisä koronantorjunnassa siksi, että sen käyttö on helppoa, eikä millään tavalla aiheuta esim. talouteen lommoa. Ei mikään ihmelääke, mutta hyvä lisä.

Ensimmäiset tartunnat rekisteröity sovellukseen. Oma Android näyttää silti edelleen nollaa tartunta-avainta.

Miltäs tarkistuksen aikaleima näyttää. Mulla tänään 8.00 ja avaimia 6kpl.

Screenshot1.jpg

Miltäs tarkistuksen aikaleima näyttää. Mulla tänään 8.00 ja avaimia 6kpl.

Screenshot1.jpg
klo 9:03
Jostain ulkomaisesta keskustelusta luin että kyseessä on todennäköisesti näyttöbugi logissa ja että itse tieto on liikkunut normaalisti.

Appi on vain lisäkanava potentiaalisten altistumisten havaitsemiseen ja nistä kertomiseen. Ei enempää eikä vähempää, eikä muuta ole kai annettu ymmärtääkään. Koronalta se ei suoraan suojaa käyttäjäänsä. Muita suojaa siinä mielessä että useampi altistunut saa altistumisestaan jonkin epäilyn ja ehkä jää menemättä baariin.

Antaako app mitään keinoa arvioida altistuksen merkittävyyttä vai onko se pelkkä binääritieto: "olet altistunut, joskus, jossain"?

Miten erotetaan esim. altistuminen ruuhkabussissa maskit päässä baarialtistuksesta, jossa kukaan ei ole kuullutkaan maskeista?

Antaako app mitään keinoa arvioida altistuksen merkittävyyttä vai onko se pelkkä binääritieto: "olet altistunut, joskus, jossain"?

Miten erotetaan esim. altistuminen ruuhkabussissa maskit päässä baarialtistuksesta, jossa kukaan ei ole kuullutkaan maskeista?
Sillä ei ole merkitystä, missä ja milloin olet altistunut. Olet jos olet ja siitä tulee tieto.

Sillä ei ole merkitystä, missä ja milloin olet altistunut. Olet jos olet ja siitä tulee tieto.
Onhan sillä merkitystä, jos aivan vähäpätöiset tartuntariskit saavat "olet altistunut"-varoituksen. Nämä kuormittavat terveydenhoitoa aivan turhaan.

Ei taida app osata edes tunnistaa, onko kontakti ollut tuulisessa ulkoilmassa vai hämyisessä kellariravintolassa?

Onhan sillä merkitystä, jos aivan vähäpätöiset tartuntariskit saavat "olet altistunut"-varoituksen. Nämä kuormittavat terveydenhoitoa aivan turhaan.

Ei taida app osata edes tunnistaa, onko kontakti ollut tuulisessa ulkoilmassa vai hämyisessä kellariravintolassa?
Mitä väliä on sillä missä olet altistunut..? Tämä on vain apuväline joka antaa tiedon jos olet altistunut muualla kuin esimerkiksi "tietoisesti" vaikka työpaikalla tai koulussa.

Mitä väliä on sillä missä olet altistunut..?
No sitä, että jos kontakti on ollut tuulisella puistonpenkillä, niin merkityksellistä altistusta ei ole tapahtunut. Sen sijaan, jos kontakti on ollut teatterissa muutaman paikan päässä, merkittävä altistus on tosiasia. Maskit päässä bussissa altistus ei ole merkittävä vaikka etäisyys olisi vähäinen. Aivastus hississä aiheuttaa merkittävän altistuksen mutta kontakti voi olla niin ohimenevä, että se ei rekisteröidy.

Korona-app ilmeisesti leimaa kaikki altistuneiksi, riippumatta siitä miten merkittävää altistuminen tosiasiassa on ollut?

No sitä, että jos kontakti on ollut tuulisella puistonpenkillä, niin merkityksellistä altistusta ei ole tapahtunut. Sen sijaan, jos kontakti on ollut teatterissa muutaman paikan päässä, merkittävä altistus on tosiasia. Maskit päässä bussissa altistus ei ole merkittävä vaikka etäisyys olisi vähäinen. Aivastus hississä aiheuttaa merkittävän altistuksen mutta kontakti voi olla niin ohimenevä, että se ei rekisteröidy.

Korona-app ilmeisesti leimaa kaikki altistuneiksi, riippumatta siitä miten merkittävää altistuminen tosiasiassa on ollut?
Turha vääntää kanssasi. Lue tästä langasta lisää niin ehkä ymmärrät enemmän.--> Koronatartuntojen jäljittämiseen tarkoitettu Koronavilkku-älypuhelinsovellus on nyt julkaistu

No mitäpä lottoot osaako sovellus kertoa missä altistus on tapahtunut, kun se ei käytä sijaintitietoa mihinkään. Hirveä valitus että Koronavilkku käyttää sijaintia, vaikka ei niin tee ja sitten valitetaan kun se ei käytä sijaintia :facepalm:

:facepalm: Appin kriteerit on moneen kertaan täällä julkaistu. Ei, kenenkään kännykkä ei osaa mitata tuulta. Silti se ei-täydellinenkin altistustieto on paljon enemmän kuin ei mitään. Te vinkujat ette oikein tunnu tajuavan, että epätäydellinenkin altistustieto hyödyttää verrattuna siihen, että sitä ei ole lainkaan käytettävissä. Ja kuten on moneen kertaan kerrottu, voivat viranomaiset tiukentaa sitä altistumispistemäärää tarvittaessa, jos resurssit eivät riitä kaikkien käsittelyyn. Silloin vaaditaan pidempi/lähempi altistus ja tuoreemmalta kantajalta.

En muista uhkasinko tulla takaisin tänne syyskuussa vai lokakuussa, mutta mennyt kyllä välillä niin absurdiksi tämä meininki että ihan pakko jonnekin kommentoida.

En esimerkiksi oikein ymmärrä minkä takia jengi meni aivan totaalisen sekaisin jostain Skopjen lennoista. Tutkin huvikseni pahimman kohun aikaan Helsinki-Vantaan saapuvia ja about 40-50 ulkomaan lentoa laskeutuu päivittäin. Tänäänkin mm. Tukholmasta 5 lentoa ja Italiasta kaksi. Itse asiassa laskeutunut jo kuukausien ajan. En löytänyt mistään yhtään kommenttia että Ruotsin tai Italian lennot pitäisi keskeyttää vaikka pohjoisen rajoja huudetaan kiinni. En kuullut itse asiassa kenenkään mainitsevan niistä yhtään mitään.

Ja onko joku käynyt Helsingissä lounasravintoloissa tai yökerhoissa? Usein täyteen pakattuja eikä kukaan käytä mitään käsidesiä tai maskeja. Varmaan muissakin kaupungeissa sama tilanne.

Reagointi tuntuu olevan että kun joku asia nousee Iltalehtien otsikoihin, niin siihen kyllä reagoidaan mutta kaikki muut vastaavat riskit ja tekijät unohdetaan kokonaan.

Tässä vaan mietin kun testimäärien tuplaamisesta ja Helsinki-Vantaan testeistä huolimatta tartuntamäärät ei ole vieläkään lähteneet raketoimaan, niin voisiko olla että korona ei olekaan niin vaarallinen kuin ollaan pelätty? Eikä selkeästi ole edes mitään piilotartuntoja kun sairaalassa ei ole kuin muutama henkilö.

En muista uhkasinko tulla takaisin tänne syyskuussa vai lokakuussa, mutta mennyt kyllä välillä niin absurdiksi tämä meininki että ihan pakko jonnekin kommentoida.

En esimerkiksi oikein ymmärrä minkä takia jengi meni aivan totaalisen sekaisin jostain Skopjen lennoista. Tutkin huvikseni pahimman kohun aikaan Helsinki-Vantaan saapuvia ja about 40-50 ulkomaan lentoa laskeutuu päivittäin. Tänäänkin mm. Tukholmasta 5 lentoa ja Italiasta kaksi. Itse asiassa laskeutunut jo kuukausien ajan. En löytänyt mistään yhtään kommenttia että Ruotsin tai Italian lennot pitäisi keskeyttää vaikka pohjoisen rajoja huudetaan kiinni. En kuullut itse asiassa kenenkään mainitsevan niistä yhtään mitään.

Ja onko joku käynyt Helsingissä lounasravintoloissa tai yökerhoissa? Usein täyteen pakattuja eikä kukaan käytä mitään käsidesiä tai maskeja. Varmaan muissakin kaupungeissa sama tilanne.

Reagointi tuntuu olevan että kun joku asia nousee Iltalehtien otsikoihin, niin siihen kyllä reagoidaan mutta kaikki muut vastaavat riskit ja tekijät unohdetaan kokonaan.

Tässä vaan mietin kun testimäärien tuplaamisesta ja Helsinki-Vantaan testeistä huolimatta tartuntamäärät ei ole vieläkään lähteneet raketoimaan, niin voisiko olla että korona ei olekaan niin vaarallinen kuin ollaan pelätty? Eikä selkeästi ole edes mitään piilotartuntoja kun sairaalassa ei ole kuin muutama henkilö.
Omasta somekuplasta olen huomannut muutamia himobodaajia, jotka itkee facebookissa kun joku hengailee lentokentällä. Samat heput sitten hinkkaa painoja ruuhkaisilla kuntosaleilla päivästä toiseen...

Kyllä tässä jo pidempään on näyttänyt siltä että torsoksi tämä jää. Melkein lotossa voittaa helpommin, kuin saa (täälläpäin) tartunnan. Ja jos semmoinen tuuri käy niin sitten käy.

Miten kummassa siellä Italiassa ja Espanjassa oli niin hirveä kaaos keväällä tän takia. Hiipikö tämä jotenkin salakavalasti vai onko virus muuttunut jotenkin? Onko jossain maissa jokin kaaos yhä menossa vai koskeeko tämä yhä vain vanhuskeskittymiä? Jossain kohti Etelä-Amerikka ja Intia raketoi käyrissä, mutta ei ole juuri kuulunut mitään. Ei ole jaksanut kyllä paljoa enää edes uutisia seurata tän tiimoilta. Mieluummin käy täältä kerran parissa päivässä katsomassa.

Viimeksi muokattu:

Onhan tuosta Helsinki-Vantaan "vuotamisesta" ollut puhetta jo pitkään, ja nyt kai hallitus suunnittelee jotain pakollista koronatesti-todistusta useimmista maista saapuville. Jotainhan tuolle pitäisi tehdä, ja elokuussa käsittääkseni suuri osa tartunnoista oli nimenomaan ulkomailta peräisin.

Tartuntamäärien "raketoimisesta" voi olla montaa mieltä... Kyllähän käyrä lähti aika huolestuttavaan suuntaan sojottamaan heinäkuun jälkeen. Ja tietynlaisella vedenjakajalla tässä nyt ollaan, enkä todellakaan laittaisi rahojani likoon sen puolesta että loka-marraskuussa tilanne kovin hyvä tulee olemaan, kun muutenkin siihen aikaan vuodesta ihmiset on herkkiä sairastumaan.

Tilanne voi vielä äityä rumaksi ennen rokotteen tulemista, jos hallitus ei reagoi tilanteisiin hyvällä herkkyydellä.

Espanjassa on jo "luovutettu", ja siellä joku ministeri sanoi suoraan, että suurin osa tai käytännössä kaikki lapset tulee saamaan tartunnan...

Statistiikka

Viestiketjuista
284 009
Jäsenet
78 740
Uusin jäsen
nikz1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom