Tämä keskustelu ei oikein osu enää tämän ketjun aihepiiriin, mutta vastaan tänne silti, kun keskustelu on täällä alkanut. Moderaattorit varmaan siirtelevät keskustelun edelleen, jos on tarvetta.
Olen eri mieltä. Androidin tekniset ratkaisut eivät kuulu yleissivistykseen, varsinkaan kun monet ratkaisut eivät kestä arkilogiikkaa. Sähköanalogiasi on huono, sillä jokainen tietää, että sähkölaite saa virtaa ollessaan kytkettynä. Se, että sijaintipalvelun tallentaa sijainnin ei ole useimpien tiedossa, ja se on Androidin vika enemmän kuin yhdenkään sovelluksen. Juuri tuo minkä kirjoitit BLE:stä tulisi olla koronavilkun esittelytekstissä mukana. Todennäköisesti sovellus kysyy myös lupaa käyttää ominaisuutta? Se poistaa vastuun tekijöiltä, mutta tavan käyttäjä antaa kaikki ohjelman pyytämät oikeudet vain käyttääkseen sovellusta. Sitä voi kutsua tyhmyydeksi, mutta valitettavasti on ajan henki.
Tarkennetaan sen verran, että Androidin sijaintipalvelu ei tallenna sijaintia mihinkään, eikä se tee mitään muutakaan omia aikojaan. Joku luuriin asennettu sovellus sen sijaan voi käyttää sitä ja tehdä sen kautta saamillaan tiedoilla mitä ko. sovelluksen kehittäjä on halunnut, mutta ei se sen sijaintipalvelun ominaisuus kuitenkaan ole. Sijaintipalvelu on tavallaan muutamien eri toiminnallisuuksien kokonaisuus, joita sovellukset voivat hyödyntää ja käyttäjä voi näitä toimintoja sovelluskohtaisesti rajoittaa jos siltä tuntuu. Sovellusten pitää myös kysyä tähän lupa, mutta BLE on poikkeus.
Tässä on nyt ollut kyse käsittääkseni lähinnä Androidin omasta lokaatiohistoriasta, joka on suunniteltu mm. sitä varten, että voi paikantaa kadonneen puhelimen ja seurata omaa liikkumistaan. Tuon ominaisuuden jokainen voi ottaa pois päältä ja antaa lokaatiopalvelun olla silti toiminnassa, mutta jostain syystä osa porukasta haluaa sysätä tästä vastuun jonnekin muualle kuin käyttäjälle itselleen. Jos on itse asentanut luuriinsa jotain muita sovelluksia jotka seuraavat käyttäjää, niin se ole sekään Koronavilkun tai Googlen vika. Minun on kovin vaikea ymmärtää sellaista ajatusmallia, mutta kai se on tämän aikakauden ilmiö, että vastuu ja vika on aina jossakin muualla kuin itsessä.
Koronavilkku ei siis tarvitse yhtään mitään lisälupia, mutta toimiakseen se tarvitsee lokaatiopalvelun olevan päällä. Tämä johtuu siitä, että Koronavilkku tarvitsee BLE:tä toimiakseen ja Google on päättänyt laittaa BLE:n lokaatiopalvelu-kategorian sisälle, koska joissakin tapauksissa sitä voidaan käyttää hyväksi myös lähipaikannuksessa (esim. bt-beaconit rakennusten sisällä jne). Huhujen mukaan tätä toimintoa oltaisiin eriyttämässä tulevissa Androidin versioissa, mutta ainakin nyt se menee kuitenkin näin.
Kuinka moni oikeasti käyttää luuriaan ilman sijaintipalveluja?
Itse kerran vaihingossa järjestelmäpäivityksen jälkeen jätin tuon laittamatta päälle, niin oli se vähän kökköä kun navigointia ei voinut tehdä ja karttojen käyttäminen ilman sijaintitietoa on aika hanurista.
Tuskin kovinkaan moni, mutta onhan näitä änkyröitä muutamia ja näiden vuoksi tätäkin keskustelua käydään. Yksi mokaa, kaikki kärsivät.
Varovaisuus ei ole pahitteeksi, mutta en pidä siitä, että ei vaivauduta ottamaan asioista selvää, vaan syytetään mieluummin muita ja keksitään kaikenlaisia tuulesta temmattuja verukkeita niille omille epävarmuuksille ja peloille.
Itse olen puuttunut lähinnä vain sen markkinointiin missä on virheitä. itse softa on ok-toimiva (tämän sanon ihan sen takia että softa ei minua seuraa eikä tiedä onko minulla koronaa ja jos sinulla on softa niin sinä et sitä tiedä vaikka minulla olisi koska en turhia appeja puhelimeeni laita) appi siis on lume-turvallisuudentunnetta.
Missä markkinoinnissa nyt siis on olevinaan ja millaisia virheitä? Ei tuota koronavilkkua ole missään vaiheessa markkinoitu minään muuna kuin yhtenä apuvälineenä muiden joukossa auttamaan korona-altistumisten jäljittämisessä ja jatkotartuntojen välttämisessä. On myös sanottu, että mitä useampi sitä aktiivisesti käyttää, niin sitä enemmän siitä on kaikille myös hyötyä.