Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 036
Missä on koronavilkkuketju..?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 184
Tuo, että vaikkei sovellus itsessään kerää tietoa, mutta saa päälläollessaan jonkin muun sovelluksen keräämään tietoa, on aspekti joka tulisi erittäin selkeästi ilmaista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 036
Tuo, että vaikkei sovellus itsessään kerää tietoa, mutta saa päälläollessaan jonkin muun sovelluksen keräämään tietoa, on aspekti joka tulisi erittäin selkeästi ilmaista.
Miten sellaista voi ilmaista selkeästi, kun ei se koronavilkku sitä kuitenkaan aiheuta?

Kyllä jokaisella pitäisi olla sen verran ymmärrystä ja vastuuta omasta laitteestaan, että osaa laittaa päälle tai pois sellaiset ominaisuudet, joita ei halua käyttää. Koronavilkku tarvitsee Androideissa sitä location-palvelua, jotta se voi käyttää BLE:tä, jota ilman koko sovelluksella ei tee mitään. Tuota samaa palvelua taas saattaa käyttää moni muukin sovellus ja jos se ei ole jostain syystä käyttäjälle ok, niin ne muut kannattaa sitten kytkeä pois päältä.

Tämä on vähän sama asia kuin että kytkee kaikki sähkölaitteet kotona seinään, mutta ei halua kuitenkaan tarjota sähköä kuin yhdelle uudelle laitteelle. Ei silloin voi laittaa pääkytkimestä virtoja päälle ja syyttää sitä uutta laitetta siitä, että ne muutkin laitteet menivät päälle, vaan silloin otetaan ne muut laitteet irti seinästä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 184
Miten sellaista voi ilmaista selkeästi, kun ei se koronavilkku sitä kuitenkaan aiheuta?

Kyllä jokaisella pitäisi olla sen verran ymmärrystä ja vastuuta omasta laitteestaan, että osaa laittaa päälle tai pois sellaiset ominaisuudet, joita ei halua käyttää. Koronavilkku tarvitsee Androideissa sitä location-palvelua, jotta se voi käyttää BLE:tä, jota ilman koko sovelluksella ei tee mitään. Tuota samaa palvelua taas saattaa käyttää moni muukin sovellus ja jos se ei ole jostain syystä käyttäjälle ok, niin ne muut kannattaa sitten kytkeä pois päältä.

Tämä on vähän sama asia kuin että kytkee kaikki sähkölaitteet kotona seinään, mutta ei halua kuitenkaan tarjota sähköä kuin yhdelle uudelle laitteelle. Ei silloin voi laittaa pääkytkimestä virtoja päälle ja syyttää sitä uutta laitetta siitä, että ne muutkin laitteet menivät päälle, vaan silloin otetaan ne muut laitteet irti seinästä.
Olen eri mieltä. Androidin tekniset ratkaisut eivät kuulu yleissivistykseen, varsinkaan kun monet ratkaisut eivät kestä arkilogiikkaa. Sähköanalogiasi on huono, sillä jokainen tietää, että sähkölaite saa virtaa ollessaan kytkettynä. Se, että sijaintipalvelun tallentaa sijainnin ei ole useimpien tiedossa, ja se on Androidin vika enemmän kuin yhdenkään sovelluksen. Juuri tuo minkä kirjoitit BLE:stä tulisi olla koronavilkun esittelytekstissä mukana. Todennäköisesti sovellus kysyy myös lupaa käyttää ominaisuutta? Se poistaa vastuun tekijöiltä, mutta tavan käyttäjä antaa kaikki ohjelman pyytämät oikeudet vain käyttääkseen sovellusta. Sitä voi kutsua tyhmyydeksi, mutta valitettavasti on ajan henki.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Se kertoo että olet altistunut tartunnallee ja se altistuminen voi olla tapahtunut vaikka eilen. Ja koska olet altistunut, niin sinun tulee noudattaa viranomaisten ohjeita myös ilman oireita, koska voit oireettomanakin tartuttaa taudin edelleen muihin.
Mikä tässä nyt on, että kännykkäsovellus mahdollisen altistuksen kertomiseen on ihan jees, mutta maskienkäyttö, joka *estäisi* koko altistuksen varsinkin keskimäärin on niin mahdoton asia hyväksyä?
Okei, tekniikkafoorumilla varmaan tekniset ratkaisut on pop, mutta tekniikkaa filtteritkin on. ;)

Miten itse arvioit jonkun vilkun pro/con vs maskit? Ainakin itse käytän mieluummin maskia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
542
Mikä tässä nyt on, että kännykkäsovellus mahdollisen altistuksen kertomiseen on ihan jees, mutta maskienkäyttö, joka *estäisi* koko altistuksen varsinkin keskimäärin on niin mahdoton asia hyväksyä?
Okei, tekniikkafoorumilla varmaan tekniset ratkaisut on pop, mutta tekniikkaa filtteritkin on. ;)

Miten itse arvioit jonkun vilkun pro/con vs maskit? Ainakin itse käytän mieluummin maskia.
Sulle on jo se maskiketju ohjeistettu ja tuossa on -> Koronatartuntojen jäljittämiseen tarkoitettu Koronavilkku-älypuhelinsovellus on nyt julkaistu - Vilkkuketju...

sopiiko notta jatkat noissa asiaketjuissa niihin kuuluvissa asioissa?
 

InarinIhme

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
340
Jos sovellus on vasta eilen aamulla ollut ladattavissa, niin miten kukaan olisi vielä voinut saada koodia kun testauksessakin on usean päivän viive?
Ja testata mitä ja miten esim. perheen sisällä? Ei edelleenkään aukene mitä ajat takaa.
koronavilkun koodi julkaistiin jo viimekuussa (25.8) ja softa käännettynä tuli kauppoihin jakoon 1.9. Niin mitenhän viikossa olisi koodin saanut? Varmaan menemällä githubista sen nappaan.
 

InarinIhme

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
340
Jäsen @Zigh ilmeisesti tarkoittaa ihan eri "koodia" mitä sinä ajattelet?
Voi olla. vilkku teki oikein kun julkaisi koodin open sourcena etukäteen jotta vainoharhaisimmat pystyy tarkastaan ihan sieltä mitä tulee. Ja se tehtiin oikein juuri sen takia että näissä oikeasti on se kiina. (eli valvonta).

Itse olen puuttunut lähinnä vain sen markkinointiin missä on virheitä. itse softa on ok-toimiva (tämän sanon ihan sen takia että softa ei minua seuraa eikä tiedä onko minulla koronaa ja jos sinulla on softa niin sinä et sitä tiedä vaikka minulla olisi koska en turhia appeja puhelimeeni laita) appi siis on lume-turvallisuudentunnetta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 832
Tuo, että vaikkei sovellus itsessään kerää tietoa, mutta saa päälläollessaan jonkin muun sovelluksen keräämään tietoa, on aspekti joka tulisi erittäin selkeästi ilmaista.
Kuinka moni oikeasti käyttää luuriaan ilman sijaintipalveluja?
Itse kerran vaihingossa järjestelmäpäivityksen jälkeen jätin tuon laittamatta päälle, niin oli se vähän kökköä kun navigointia ei voinut tehdä ja karttojen käyttäminen ilman sijaintitietoa on aika hanurista.
koronavilkun koodi julkaistiin jo viimekuussa (25.8) ja softa käännettynä tuli kauppoihin jakoon 1.9. Niin mitenhän viikossa olisi koodin saanut? Varmaan menemällä githubista sen nappaan.
Joo, tuossa lainaamassasi viestissä ja sitä edeltäneessä keskustelussa puhuttiin sairastuneelle annettavasta "ilmoita tartunnasta" -koodista.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 791
Kuinka moni oikeasti käyttää luuriaan ilman sijaintipalveluja?
Googlen aikajanalla on helppo träkätä koska on tullu ja lähteny töistä. Ennen käytin eri softia siihen, mutta tuo on toimii hyvin nykyään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 036
Tämä keskustelu ei oikein osu enää tämän ketjun aihepiiriin, mutta vastaan tänne silti, kun keskustelu on täällä alkanut. Moderaattorit varmaan siirtelevät keskustelun edelleen, jos on tarvetta.

Olen eri mieltä. Androidin tekniset ratkaisut eivät kuulu yleissivistykseen, varsinkaan kun monet ratkaisut eivät kestä arkilogiikkaa. Sähköanalogiasi on huono, sillä jokainen tietää, että sähkölaite saa virtaa ollessaan kytkettynä. Se, että sijaintipalvelun tallentaa sijainnin ei ole useimpien tiedossa, ja se on Androidin vika enemmän kuin yhdenkään sovelluksen. Juuri tuo minkä kirjoitit BLE:stä tulisi olla koronavilkun esittelytekstissä mukana. Todennäköisesti sovellus kysyy myös lupaa käyttää ominaisuutta? Se poistaa vastuun tekijöiltä, mutta tavan käyttäjä antaa kaikki ohjelman pyytämät oikeudet vain käyttääkseen sovellusta. Sitä voi kutsua tyhmyydeksi, mutta valitettavasti on ajan henki.
Tarkennetaan sen verran, että Androidin sijaintipalvelu ei tallenna sijaintia mihinkään, eikä se tee mitään muutakaan omia aikojaan. Joku luuriin asennettu sovellus sen sijaan voi käyttää sitä ja tehdä sen kautta saamillaan tiedoilla mitä ko. sovelluksen kehittäjä on halunnut, mutta ei se sen sijaintipalvelun ominaisuus kuitenkaan ole. Sijaintipalvelu on tavallaan muutamien eri toiminnallisuuksien kokonaisuus, joita sovellukset voivat hyödyntää ja käyttäjä voi näitä toimintoja sovelluskohtaisesti rajoittaa jos siltä tuntuu. Sovellusten pitää myös kysyä tähän lupa, mutta BLE on poikkeus.

Tässä on nyt ollut kyse käsittääkseni lähinnä Androidin omasta lokaatiohistoriasta, joka on suunniteltu mm. sitä varten, että voi paikantaa kadonneen puhelimen ja seurata omaa liikkumistaan. Tuon ominaisuuden jokainen voi ottaa pois päältä ja antaa lokaatiopalvelun olla silti toiminnassa, mutta jostain syystä osa porukasta haluaa sysätä tästä vastuun jonnekin muualle kuin käyttäjälle itselleen. Jos on itse asentanut luuriinsa jotain muita sovelluksia jotka seuraavat käyttäjää, niin se ole sekään Koronavilkun tai Googlen vika. Minun on kovin vaikea ymmärtää sellaista ajatusmallia, mutta kai se on tämän aikakauden ilmiö, että vastuu ja vika on aina jossakin muualla kuin itsessä.

Koronavilkku ei siis tarvitse yhtään mitään lisälupia, mutta toimiakseen se tarvitsee lokaatiopalvelun olevan päällä. Tämä johtuu siitä, että Koronavilkku tarvitsee BLE:tä toimiakseen ja Google on päättänyt laittaa BLE:n lokaatiopalvelu-kategorian sisälle, koska joissakin tapauksissa sitä voidaan käyttää hyväksi myös lähipaikannuksessa (esim. bt-beaconit rakennusten sisällä jne). Huhujen mukaan tätä toimintoa oltaisiin eriyttämässä tulevissa Androidin versioissa, mutta ainakin nyt se menee kuitenkin näin.

Kuinka moni oikeasti käyttää luuriaan ilman sijaintipalveluja?
Itse kerran vaihingossa järjestelmäpäivityksen jälkeen jätin tuon laittamatta päälle, niin oli se vähän kökköä kun navigointia ei voinut tehdä ja karttojen käyttäminen ilman sijaintitietoa on aika hanurista.
Tuskin kovinkaan moni, mutta onhan näitä änkyröitä muutamia ja näiden vuoksi tätäkin keskustelua käydään. Yksi mokaa, kaikki kärsivät. :D

Varovaisuus ei ole pahitteeksi, mutta en pidä siitä, että ei vaivauduta ottamaan asioista selvää, vaan syytetään mieluummin muita ja keksitään kaikenlaisia tuulesta temmattuja verukkeita niille omille epävarmuuksille ja peloille.

Itse olen puuttunut lähinnä vain sen markkinointiin missä on virheitä. itse softa on ok-toimiva (tämän sanon ihan sen takia että softa ei minua seuraa eikä tiedä onko minulla koronaa ja jos sinulla on softa niin sinä et sitä tiedä vaikka minulla olisi koska en turhia appeja puhelimeeni laita) appi siis on lume-turvallisuudentunnetta.
Missä markkinoinnissa nyt siis on olevinaan ja millaisia virheitä? Ei tuota koronavilkkua ole missään vaiheessa markkinoitu minään muuna kuin yhtenä apuvälineenä muiden joukossa auttamaan korona-altistumisten jäljittämisessä ja jatkotartuntojen välttämisessä. On myös sanottu, että mitä useampi sitä aktiivisesti käyttää, niin sitä enemmän siitä on kaikille myös hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 024
appi siis on lume-turvallisuudentunnetta
Appi on vain lisäkanava potentiaalisten altistumisten havaitsemiseen ja nistä kertomiseen. Ei enempää eikä vähempää, eikä muuta ole kai annettu ymmärtääkään. Koronalta se ei suoraan suojaa käyttäjäänsä. Muita suojaa siinä mielessä että useampi altistunut saa altistumisestaan jonkin epäilyn ja ehkä jää menemättä baariin.

Hyvä lisä koronantorjunnassa siksi, että sen käyttö on helppoa, eikä millään tavalla aiheuta esim. talouteen lommoa. Ei mikään ihmelääke, mutta hyvä lisä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
501
Miltäs tarkistuksen aikaleima näyttää. Mulla tänään 8.00 ja avaimia 6kpl.

klo 9:03
Jostain ulkomaisesta keskustelusta luin että kyseessä on todennäköisesti näyttöbugi logissa ja että itse tieto on liikkunut normaalisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 254

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Appi on vain lisäkanava potentiaalisten altistumisten havaitsemiseen ja nistä kertomiseen. Ei enempää eikä vähempää, eikä muuta ole kai annettu ymmärtääkään. Koronalta se ei suoraan suojaa käyttäjäänsä. Muita suojaa siinä mielessä että useampi altistunut saa altistumisestaan jonkin epäilyn ja ehkä jää menemättä baariin.
Antaako app mitään keinoa arvioida altistuksen merkittävyyttä vai onko se pelkkä binääritieto: "olet altistunut, joskus, jossain"?

Miten erotetaan esim. altistuminen ruuhkabussissa maskit päässä baarialtistuksesta, jossa kukaan ei ole kuullutkaan maskeista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 254
Antaako app mitään keinoa arvioida altistuksen merkittävyyttä vai onko se pelkkä binääritieto: "olet altistunut, joskus, jossain"?

Miten erotetaan esim. altistuminen ruuhkabussissa maskit päässä baarialtistuksesta, jossa kukaan ei ole kuullutkaan maskeista?
Sillä ei ole merkitystä, missä ja milloin olet altistunut. Olet jos olet ja siitä tulee tieto.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Sillä ei ole merkitystä, missä ja milloin olet altistunut. Olet jos olet ja siitä tulee tieto.
Onhan sillä merkitystä, jos aivan vähäpätöiset tartuntariskit saavat "olet altistunut"-varoituksen. Nämä kuormittavat terveydenhoitoa aivan turhaan.

Ei taida app osata edes tunnistaa, onko kontakti ollut tuulisessa ulkoilmassa vai hämyisessä kellariravintolassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 254
Onhan sillä merkitystä, jos aivan vähäpätöiset tartuntariskit saavat "olet altistunut"-varoituksen. Nämä kuormittavat terveydenhoitoa aivan turhaan.

Ei taida app osata edes tunnistaa, onko kontakti ollut tuulisessa ulkoilmassa vai hämyisessä kellariravintolassa?
Mitä väliä on sillä missä olet altistunut..? Tämä on vain apuväline joka antaa tiedon jos olet altistunut muualla kuin esimerkiksi "tietoisesti" vaikka työpaikalla tai koulussa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Mitä väliä on sillä missä olet altistunut..?
No sitä, että jos kontakti on ollut tuulisella puistonpenkillä, niin merkityksellistä altistusta ei ole tapahtunut. Sen sijaan, jos kontakti on ollut teatterissa muutaman paikan päässä, merkittävä altistus on tosiasia. Maskit päässä bussissa altistus ei ole merkittävä vaikka etäisyys olisi vähäinen. Aivastus hississä aiheuttaa merkittävän altistuksen mutta kontakti voi olla niin ohimenevä, että se ei rekisteröidy.

Korona-app ilmeisesti leimaa kaikki altistuneiksi, riippumatta siitä miten merkittävää altistuminen tosiasiassa on ollut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 254
No sitä, että jos kontakti on ollut tuulisella puistonpenkillä, niin merkityksellistä altistusta ei ole tapahtunut. Sen sijaan, jos kontakti on ollut teatterissa muutaman paikan päässä, merkittävä altistus on tosiasia. Maskit päässä bussissa altistus ei ole merkittävä vaikka etäisyys olisi vähäinen. Aivastus hississä aiheuttaa merkittävän altistuksen mutta kontakti voi olla niin ohimenevä, että se ei rekisteröidy.

Korona-app ilmeisesti leimaa kaikki altistuneiksi, riippumatta siitä miten merkittävää altistuminen tosiasiassa on ollut?
Turha vääntää kanssasi. Lue tästä langasta lisää niin ehkä ymmärrät enemmän.--> Koronatartuntojen jäljittämiseen tarkoitettu Koronavilkku-älypuhelinsovellus on nyt julkaistu
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 182
Onhan sillä merkitystä, jos aivan vähäpätöiset tartuntariskit saavat "olet altistunut"-varoituksen. Nämä kuormittavat terveydenhoitoa aivan turhaan.

Ei taida app osata edes tunnistaa, onko kontakti ollut tuulisessa ulkoilmassa vai hämyisessä kellariravintolassa?
No mitäpä lottoot osaako sovellus kertoa missä altistus on tapahtunut, kun se ei käytä sijaintitietoa mihinkään. Hirveä valitus että Koronavilkku käyttää sijaintia, vaikka ei niin tee ja sitten valitetaan kun se ei käytä sijaintia :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 024
Ei taida app osata edes tunnistaa, onko kontakti ollut tuulisessa ulkoilmassa vai hämyisessä kellariravintolassa?
:facepalm: Appin kriteerit on moneen kertaan täällä julkaistu. Ei, kenenkään kännykkä ei osaa mitata tuulta. Silti se ei-täydellinenkin altistustieto on paljon enemmän kuin ei mitään. Te vinkujat ette oikein tunnu tajuavan, että epätäydellinenkin altistustieto hyödyttää verrattuna siihen, että sitä ei ole lainkaan käytettävissä. Ja kuten on moneen kertaan kerrottu, voivat viranomaiset tiukentaa sitä altistumispistemäärää tarvittaessa, jos resurssit eivät riitä kaikkien käsittelyyn. Silloin vaaditaan pidempi/lähempi altistus ja tuoreemmalta kantajalta.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 470
En muista uhkasinko tulla takaisin tänne syyskuussa vai lokakuussa, mutta mennyt kyllä välillä niin absurdiksi tämä meininki että ihan pakko jonnekin kommentoida.

En esimerkiksi oikein ymmärrä minkä takia jengi meni aivan totaalisen sekaisin jostain Skopjen lennoista. Tutkin huvikseni pahimman kohun aikaan Helsinki-Vantaan saapuvia ja about 40-50 ulkomaan lentoa laskeutuu päivittäin. Tänäänkin mm. Tukholmasta 5 lentoa ja Italiasta kaksi. Itse asiassa laskeutunut jo kuukausien ajan. En löytänyt mistään yhtään kommenttia että Ruotsin tai Italian lennot pitäisi keskeyttää vaikka pohjoisen rajoja huudetaan kiinni. En kuullut itse asiassa kenenkään mainitsevan niistä yhtään mitään.

Ja onko joku käynyt Helsingissä lounasravintoloissa tai yökerhoissa? Usein täyteen pakattuja eikä kukaan käytä mitään käsidesiä tai maskeja. Varmaan muissakin kaupungeissa sama tilanne.

Reagointi tuntuu olevan että kun joku asia nousee Iltalehtien otsikoihin, niin siihen kyllä reagoidaan mutta kaikki muut vastaavat riskit ja tekijät unohdetaan kokonaan.

Tässä vaan mietin kun testimäärien tuplaamisesta ja Helsinki-Vantaan testeistä huolimatta tartuntamäärät ei ole vieläkään lähteneet raketoimaan, niin voisiko olla että korona ei olekaan niin vaarallinen kuin ollaan pelätty? Eikä selkeästi ole edes mitään piilotartuntoja kun sairaalassa ei ole kuin muutama henkilö.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
En muista uhkasinko tulla takaisin tänne syyskuussa vai lokakuussa, mutta mennyt kyllä välillä niin absurdiksi tämä meininki että ihan pakko jonnekin kommentoida.

En esimerkiksi oikein ymmärrä minkä takia jengi meni aivan totaalisen sekaisin jostain Skopjen lennoista. Tutkin huvikseni pahimman kohun aikaan Helsinki-Vantaan saapuvia ja about 40-50 ulkomaan lentoa laskeutuu päivittäin. Tänäänkin mm. Tukholmasta 5 lentoa ja Italiasta kaksi. Itse asiassa laskeutunut jo kuukausien ajan. En löytänyt mistään yhtään kommenttia että Ruotsin tai Italian lennot pitäisi keskeyttää vaikka pohjoisen rajoja huudetaan kiinni. En kuullut itse asiassa kenenkään mainitsevan niistä yhtään mitään.

Ja onko joku käynyt Helsingissä lounasravintoloissa tai yökerhoissa? Usein täyteen pakattuja eikä kukaan käytä mitään käsidesiä tai maskeja. Varmaan muissakin kaupungeissa sama tilanne.

Reagointi tuntuu olevan että kun joku asia nousee Iltalehtien otsikoihin, niin siihen kyllä reagoidaan mutta kaikki muut vastaavat riskit ja tekijät unohdetaan kokonaan.

Tässä vaan mietin kun testimäärien tuplaamisesta ja Helsinki-Vantaan testeistä huolimatta tartuntamäärät ei ole vieläkään lähteneet raketoimaan, niin voisiko olla että korona ei olekaan niin vaarallinen kuin ollaan pelätty? Eikä selkeästi ole edes mitään piilotartuntoja kun sairaalassa ei ole kuin muutama henkilö.
Omasta somekuplasta olen huomannut muutamia himobodaajia, jotka itkee facebookissa kun joku hengailee lentokentällä. Samat heput sitten hinkkaa painoja ruuhkaisilla kuntosaleilla päivästä toiseen...
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tässä vaan mietin kun testimäärien tuplaamisesta ja Helsinki-Vantaan testeistä huolimatta tartuntamäärät ei ole vieläkään lähteneet raketoimaan, niin voisiko olla että korona ei olekaan niin vaarallinen kuin ollaan pelätty? Eikä selkeästi ole edes mitään piilotartuntoja kun sairaalassa ei ole kuin muutama henkilö.
Kyllä tässä jo pidempään on näyttänyt siltä että torsoksi tämä jää. Melkein lotossa voittaa helpommin, kuin saa (täälläpäin) tartunnan. Ja jos semmoinen tuuri käy niin sitten käy.

Miten kummassa siellä Italiassa ja Espanjassa oli niin hirveä kaaos keväällä tän takia. Hiipikö tämä jotenkin salakavalasti vai onko virus muuttunut jotenkin? Onko jossain maissa jokin kaaos yhä menossa vai koskeeko tämä yhä vain vanhuskeskittymiä? Jossain kohti Etelä-Amerikka ja Intia raketoi käyrissä, mutta ei ole juuri kuulunut mitään. Ei ole jaksanut kyllä paljoa enää edes uutisia seurata tän tiimoilta. Mieluummin käy täältä kerran parissa päivässä katsomassa.
 
Viimeksi muokattu:

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 469
En muista uhkasinko tulla takaisin tänne syyskuussa vai lokakuussa, mutta mennyt kyllä välillä niin absurdiksi tämä meininki että ihan pakko jonnekin kommentoida.

En esimerkiksi oikein ymmärrä minkä takia jengi meni aivan totaalisen sekaisin jostain Skopjen lennoista. Tutkin huvikseni pahimman kohun aikaan Helsinki-Vantaan saapuvia ja about 40-50 ulkomaan lentoa laskeutuu päivittäin. Tänäänkin mm. Tukholmasta 5 lentoa ja Italiasta kaksi. Itse asiassa laskeutunut jo kuukausien ajan. En löytänyt mistään yhtään kommenttia että Ruotsin tai Italian lennot pitäisi keskeyttää vaikka pohjoisen rajoja huudetaan kiinni. En kuullut itse asiassa kenenkään mainitsevan niistä yhtään mitään.

Ja onko joku käynyt Helsingissä lounasravintoloissa tai yökerhoissa? Usein täyteen pakattuja eikä kukaan käytä mitään käsidesiä tai maskeja. Varmaan muissakin kaupungeissa sama tilanne.

Reagointi tuntuu olevan että kun joku asia nousee Iltalehtien otsikoihin, niin siihen kyllä reagoidaan mutta kaikki muut vastaavat riskit ja tekijät unohdetaan kokonaan.

Tässä vaan mietin kun testimäärien tuplaamisesta ja Helsinki-Vantaan testeistä huolimatta tartuntamäärät ei ole vieläkään lähteneet raketoimaan, niin voisiko olla että korona ei olekaan niin vaarallinen kuin ollaan pelätty? Eikä selkeästi ole edes mitään piilotartuntoja kun sairaalassa ei ole kuin muutama henkilö.
Onhan tuosta Helsinki-Vantaan "vuotamisesta" ollut puhetta jo pitkään, ja nyt kai hallitus suunnittelee jotain pakollista koronatesti-todistusta useimmista maista saapuville. Jotainhan tuolle pitäisi tehdä, ja elokuussa käsittääkseni suuri osa tartunnoista oli nimenomaan ulkomailta peräisin.

Tartuntamäärien "raketoimisesta" voi olla montaa mieltä... Kyllähän käyrä lähti aika huolestuttavaan suuntaan sojottamaan heinäkuun jälkeen. Ja tietynlaisella vedenjakajalla tässä nyt ollaan, enkä todellakaan laittaisi rahojani likoon sen puolesta että loka-marraskuussa tilanne kovin hyvä tulee olemaan, kun muutenkin siihen aikaan vuodesta ihmiset on herkkiä sairastumaan.

Tilanne voi vielä äityä rumaksi ennen rokotteen tulemista, jos hallitus ei reagoi tilanteisiin hyvällä herkkyydellä.

Espanjassa on jo "luovutettu", ja siellä joku ministeri sanoi suoraan, että suurin osa tai käytännössä kaikki lapset tulee saamaan tartunnan...
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 470
Onhan tuosta Helsinki-Vantaan "vuotamisesta" ollut puhetta jo pitkään, ja nyt kai hallitus suunnittelee jotain pakollista koronatesti-todistusta useimmista maista saapuville. Jotainhan tuolle pitäisi tehdä, ja elokuussa käsittääkseni suuri osa tartunnoista oli nimenomaan ulkomailta peräisin.

Tartuntamäärien "raketoimisesta" voi olla montaa mieltä... Kyllähän käyrä lähti aika huolestuttavaan suuntaan sojottamaan heinäkuun jälkeen. Ja tietynlaisella vedenjakajalla tässä nyt ollaan, enkä todellakaan laittaisi rahojani likoon sen puolesta että loka-marraskuussa tilanne kovin hyvä tulee olemaan, kun muutenkin siihen aikaan vuodesta ihmiset on herkkiä sairastumaan.

Tilanne voi vielä äityä rumaksi ennen rokotteen tulemista, jos hallitus ei reagoi tilanteisiin hyvällä herkkyydellä.
Muistatko kun keväällä sanottiin että kesällä on huono tilanne ja kesällä sanottiin että syksyllä on huono tilanne? Muistat varmaan myös kun joskus alkupuolella tehtiin laskelmia että tällä hetkellä suomessa pitäisi olla 500 000 tartuntaa?

Mietin tässä vaan että ehkä kohta olisi aika hellittää ja alkaa luomaan aktiivisemmin tilannetta jossa varsinkin liiketalouden epävarmuus vähenisi ja pystyttäisiin aloittamaan suunnittelu hieman pidemmällä tähtäimellä.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 469
Muistatko kun keväällä sanottiin että kesällä on huono tilanne ja kesällä sanottiin että syksyllä on huono tilanne? Muistat varmaan myös kun joskus alkupuolella tehtiin laskelmia että tällä hetkellä suomessa pitäisi olla 500 000 tartuntaa?

Mietin tässä vaan että ehkä kohta olisi aika hellittää ja alkaa luomaan aktiivisemmin tilannetta jossa varsinkin liiketalouden epävarmuus vähenisi ja pystyttäisiin aloittamaan suunnittelu hieman pidemmällä tähtäimellä.
Fakta on se, että käyrät osoittaa nyt huonoon suuntaan, eikä siinä kevään jutuilla whatabouthismittely nyt paljon auta.

Todellakaan ei pitäisi nyt yhtään availla mitään, vaan yritetään pitää tilanne vielä pari kuukautta jotenkin kasassa niin hyvällä tuurilla aletaan saamaan rokote-annoksia Suomeen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 248
CDC amerikoissa informoi osavaltioita ja isoja kaupunkeja varautumaan sairaanhoitohenkilökunnan ja muiden korkean tartuntariskin ammattilaisten rokottamiseen marraskuun alusta lähtien:

Ilmeisesti kolmannen vaiheen testit ovat olleet niin positiivisia että varaudutaan rokotusten aloittamiseen ennen kolmannen vaiheen päättymistä jos tulokset ovat erinomaisia.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tartuntamäärien "raketoimisesta" voi olla montaa mieltä... Kyllähän käyrä lähti aika huolestuttavaan suuntaan sojottamaan heinäkuun jälkeen. Ja tietynlaisella vedenjakajalla tässä nyt ollaan, enkä todellakaan laittaisi rahojani likoon sen puolesta että loka-marraskuussa tilanne kovin hyvä tulee olemaan, kun muutenkin siihen aikaan vuodesta ihmiset on herkkiä sairastumaan.
Kyllähän tilanne eräänlaiselta sammakonkeittämiseltä vaikuttaa. Tartuntamäärät eivät tosiaan ole mitenkään "raketoimassa" vaan hivuttautuvat vähä vähältä korkeammiksi. Juuri näin voi odottaakin käyvän, kun kasvuluku on vähän yli yhden. Jos tilanteelle ei tehdä mitään, niin luvut vain jatkavat kasvuaan.

Samalla vaikuttaa siltä, että hallituksen ja STM:n uuhien ymmärrys matematiikasta on yhtä heikkoa kuin aina ennenkin:
Toimintasuunnitelmassa epidemian tilannekuva jaetaan suuntaa antavasti kolmeen vaiheeseen:
Perustaso vastaa tilannetta keskikesällä 2020. Tartuntojen ilmaantuvuus on alhainen, kotoperäisten tartuntojen osuus on pieni.
Kiihtymisvaiheessa alueellinen ilmaantuvuus on suuruusluokkaa 10-25 tartuntaa 100 000 ihmistä kohti 14 vuorokaudessa. Paikallisia ja alueellisia tartuntaketjuja, jotka pääsääntöisesti jäljitettävissä ja sairaalahoidon tarpeeseen pystytään vastaamaan ilman erityistoimia.
Leviämisvaiheessa tartunnat leviävät alueellisesti tai laajemmin. Niitä on kahden viikon jaksolla 18-50 100 000 asukasta kohti. Tapausten päivittäinen kasvunopeus on yli 10 prosenttia. Alle puolet tartuntalähteistä on jäljitettävissä, sairaalahoidon ja tehohoidon tarve kasvaa voimakkaasti.

Eihän tässä ole ymmärretty eksponentiaalisen kasvun luonteesta yhtään mitään. Ellei joillakin toimilla onnistuta erityisesti tehostamaan epidemian leviämistä, niin koskaan ei päästä tuohon "leviämisvaiheen" nopeaan kasvuun vaan "kiihtymisvaihe" johtaa lopulta sietämättömiin tartuntalukuihin. Ongelma ei ole tartuntojen absoluuttinen määrä vaan se, että määrä kasvaa.

Jotain pitäisi tehdä kasvun taittamiseksi ja mitä nopeammin sitä parempi. Todellisena haasteena on tilanteen vakauttaminen.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 469
Eihän tässä ole ymmärretty eksponentiaalisen kasvun luonteesta yhtään mitään. Ellei joillakin toimilla onnistuta erityisesti tehostamaan epidemian leviämistä, niin koskaan ei päästä tuohon "leviämisvaiheen" nopeaan kasvuun vaan "kiihtymisvaihe" johtaa lopulta sietämättömiin tartuntalukuihin. Ongelma ei ole tartuntojen absoluuttinen määrä vaan se, että määrä kasvaa.

Jotain pitäisi tehdä kasvun taittamiseksi ja mitä nopeammin sitä parempi. Todellisena haasteena on tilanteen vakauttaminen.
Tuossa on varmaan ollut ajatuksena se, että kun tartuntamäärät on kohtuulliset, voidaan tilanteen kanssa "elää" ja se on jotenkin "hallinnassa" (vaikkei olisikaan), ja sitten kun ollaan viimeisessä vaiheessa niin tilanne on jo toivoton...

En kyllä ymmärrä, että mitä tarkoitusta tuollainen luokittelu palvelee.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 248
Madridissa on ilmeisesti paikallinen pormestari (vai mikä nimeltään onkin) jo todennut että kaikki kouluun palaavat oppilaat tulevat hyvin todennäköisesti taudin käymään läpi. Kuulostaa aika pahalta kaiken kaikkiaan, mutta vaikka Espanjan tautitapaukset nousevat kovaa vauhtia niin kuolleet ovat pysyneet jo jonkin aikaa 30/vrk määrässä kun siellä pahimmassa pitkissä huideltiin 800 kuolemassa (ja määrät ovat samat testien mukaan, tietty tuolla täydellisessä sulkuvaiheessa paljonko jäi vain testaamatta on kysymysmerkki).
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 469
Madridissa on ilmeisesti paikallinen pormestari (vai mikä nimeltään onkin) jo todennut että kaikki kouluun palaavat oppilaat tulevat hyvin todennäköisesti taudin käymään läpi. Kuulostaa aika pahalta kaiken kaikkiaan, mutta vaikka Espanjan tautitapaukset nousevat kovaa vauhtia niin kuolleet ovat pysyneet jo jonkin aikaa 30/vrk määrässä kun siellä pahimmassa pitkissä huideltiin 800 kuolemassa (ja määrät ovat samat testien mukaan, tietty tuolla täydellisessä sulkuvaiheessa paljonko jäi vain testaamatta on kysymysmerkki).
Joo niinhän se sanoi, ja kaiken lisäksi antoi kai ymmärtää, että lapset saa sen tartunnan muttei ne kuitenkaan koulussa sitä saa, koska kouluissa tilanne on hyvin hoidossa tms... :facepalm:

Anyway, tauti on tosiaan lieventynyt maailmalla, mutta syitä tähän ei täysin tunneta, eikä ole sanottua etteikö tilanne voisi paheta talven tullen jos vaikkapa kesä-auringon tuottama D-vitamiini on tässä ollut isossa roolissa, mikä on mahdollista. Ei ole oikein siis varaa tuudittautua siihen, että taudin lieveneminen olisi joku pysyvä ilmiö. Syksyn ja talven tullen ihmiset ovat myös enemmän sisätiloissa ja saavat potentiaalisesti suurempia virusannoksia kehoonsa silloin kun altistusta tapahtuu, ja voimakkaampi altistus johtaa voimakkaampaan tautiin tutkimusten mukaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Voi olla. vilkku teki oikein kun julkaisi koodin open sourcena etukäteen jotta vainoharhaisimmat pystyy tarkastaan ihan sieltä mitä tulee. Ja se tehtiin oikein juuri sen takia että näissä oikeasti on se kiina. (eli valvonta).

Itse olen puuttunut lähinnä vain sen markkinointiin missä on virheitä. itse softa on ok-toimiva (tämän sanon ihan sen takia että softa ei minua seuraa eikä tiedä onko minulla koronaa ja jos sinulla on softa niin sinä et sitä tiedä vaikka minulla olisi koska en turhia appeja puhelimeeni laita) appi siis on lume-turvallisuudentunnetta.
Ikävä pudottaa pilvilinnoista, mutta muutamalla änkyrällä ei kyllä ole mitään merkitystä mihinkään turvallisuudentunteeseen saati sen lumeellisuuteen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 036
Miltäs tarkistuksen aikaleima näyttää. Mulla tänään 8.00 ja avaimia 6kpl.

Mistäs valikosta tuollainen näkymä edes löytyy? Kävin kaikki valinnat läpi, eikä minulla näyttäisi olevan tuollaista lainkaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 036
Asetukset -> Google -> COVID-19-TUKI. Mulla käytössä Android 9 (LineageOS 16).
Jaa, tuo olikin käyttiksen asetuksissa. Luulin että se oli siellä Koronavilkussa.

Seuraava kysymys kuuluu, että mistä nuo sovellukseen ilmoitetut positiivisten määrät löytyvät? Altistustarkastusten määrä tuskin tarkoittaa niitä.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Jaa, tuo olikin käyttiksen asetuksissa. Luulin että se oli siellä Koronavilkussa.

Seuraava kysymys kuuluu, että mistä nuo sovellukseen ilmoitetut positiivisten määrät löytyvät?
COVID-19-altitustumisilmoituksia kun klikkaat. Jos ei tota näy niin kenties puhelimesi ei ole niitä vielä hakenut. Tuntuu aika verkkaiseen niitä päivittävän, eilisen jälkeen mun puhelin ei ole uutta hakua tehnyt. Saattaa olla, että palvelimen kuormituksen (miljuunat cllientit) takia on hakuväli säädetty maltilliseksi.

Untitled-1.jpg
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 036
COVID-19-altitustumisilmoituksia kun klikkaat. Jos ei tota näy niin kenties puhelimesi ei ole niitä vielä hakenut. Tuntuu aika verkkaiseen niitä päivittävän, eilisen jälkeen mun puhelin ei ole uutta hakua tehnyt. Saattaa olla, että palvelimen kuormituksen (miljuunat cllientit) takia on hakuväli säädetty maltilliseksi.

Joo, kyllä mä tuon löysin, mutta en hoksannut että ne ilmoitetut avaimet näkyvät niiden yksittäisten tarkastusten lisätiedoista.

Näköjään tämä oli mainittu siinä linkitetyssä iltiksen uutisessa, mutta en ollut lukenut sitä.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Joo, kyllä mä tuon löysin, mutta en hoksannut että ne ilmoitetut avaimet näkyvät niiden yksittäisten tarkastusten lisätiedoista.
Mulla on vilkku asennettuna myös normaalisti sammutettuna olevaan kakkospuhelimeen. Aamulla laitoin sen päälle ja tsekkasin eikä ollut hakua tehnyt, mutta reilun tunnin päästä se oli päivittänyt tilanteen ja eka haku oli näkyvissä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 036
Ihme on, jos ei kouluja laiteta kohta takaisin etämoodiin:


Nyt on muutama kaupunki, joissa viranomaisetkin odottelevat epätietoisena, että mitä nämä parin viime viikon nousujohteiset altistumiskäyrät tuottavat ja jos tartunnat jatkavat nousuaan myös kouluissa, niin kiinnihän ne on laitettava.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ihme on, jos ei kouluja laiteta kohta takaisin etämoodiin:


Nyt on muutama kaupunki, joissa viranomaisetkin odottelevat epätietoisena, että mitä nämä parin viime viikon nousujohteiset altistumiskäyrät tuottavat ja jos tartunnat jatkavat nousuaan myös kouluissa, niin kiinnihän ne on laitettava.
Näyttävät uutisoinnit aina näistä altistuksista mutta eipä juuri näy niitä, joissa todettaisiin, että tartuntoja todettiin ehkä 10% maan yhden päivän todetuista kokonaistartunnoista, jos edes sitä. Sama noiden yökerhoaltistumisten kohdalla, eikä niitäkään suljettu. Koulut ehkä se viimeinen suljettava koska milloin ne sitten olisi tarkoitus avata?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 788
Viestejä
4 280 354
Jäsenet
71 534
Uusin jäsen
kortfan55

Hinta.fi

Ylös Bottom