Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Jos nyt otetaan faktana tuo 600k tartuntaa, niin Tukholman läänissä on noin 2,4 miljoonaa asukasta, joten se tekisi neljänneksen (25%), ei kolmanneksen. Laumaimmuniteettiin tarvitaan vähintään 60%, mieluiten yli 70%.
What it will take to reach herd immunity for the coronavirus

Toisekseen Immuniteetin kestosta ei ole tietääkseni vieläkään tarkkaa tietoa kuinka kauan se kestää. Eli samat Börjet ja Peterit voi olla syksyllä uudestaan Koronassa.
Tuntuu totaaliselta itsemurhalta tämän hetkinen kokeilu, eli kymmenet tuhannet vanhukset uhrataan vain sen takia, että lapset pääsevät kouluun ja muutama ravintola säästyy konkurssilta.
Laumasuojaan ilman mitään rajoittavia toimenpiteitä vaaditaan toki paljon, mutta epidemian kontrollointiin laumasuojan ja Ruotsin kaltaisilla kevyiden rajoitusten yhdistelmällä vähemmän.

Se laumasuoja ei muutenkaan ole on/off, joka tulee maagisesti kertaheitolla päälle kun tietty raja saavutetaan, vaan jos vaikkapa kolmannes tai neljännes on immuuneja, niin se laskee R0:aa karkeasti sen kolmanneksen tai neljänneksen. Jolloin yhä kevyemmät rajoitukset riittävät siihen, että epidemia ei kasva räjähdysmäisesti. Eli käytännössä jos nyt mennään neljänneksessä n. kuukauden jälkeen niin rajoituksia voidaan edeeen löysätä, ja homma on parin kuukauden jälkeen pääosin ohi. Jos vaihtoehtona on pitää talous kiinni vuosia rokotetta odotellessa ja YK:n varoitellessa nälänhädästä, niin kuulostaa aika hyvältä diililtä.
 
Laumaimmuniteettiin tarvitaan vähintään 60%, mieluiten yli 70%.
THL:n Salminen heitti ilmoille, että käytännössä laumaimmuniteetti voidaan saavuttaa jo 50 % tasolla, jos sille tasolle noustaan hallitusti.

SALMISEN mukaan hallitsemattomana koronan kaltainen epidemia voi tarttua 60–70 prosenttiin ihmisistä ennen kuin laumasuoja pysäyttää sen. Hitaammin edetessä käänne voi tapahtua aiemmin, ehkä jo 50 prosentin kohdalla. Sekin tarkoittaisi kuitenkin Suomessa melkein kolmea miljoonaa tartuntaa.
 
THL:n Salminen heitti ilmoille, että käytännössä laumaimmuniteetti voidaan saavuttaa jo 50 % tasolla, jos sille tasolle noustaan hallitusti.

R0 Herd immunity correlation.png


Tuo laumasuojan raja tosiaan riippuu Rx -luvusta, ja siihen taas vaikuttavat voimakkaasti rajoitustoimet (lievätkin), ja hahmottamista haittaa vielä tuo käppyrän muodossakin näkyvä sisäinen riippuvuus, eli osittainenkin laumasuoja tipauttaa itsekin Rx -lukua. 50% laumasuojalla mahdollisen toisen aallon saattaisi saada torpattua melko pienilläkin rajoituksilla. Jännityksellä odotetaan Ruotsin ihmiskokeesta jotain hieman uskottavampia tuloksia...
 
En kyllä itse näe mitään järkeä tuossa että koulut pitäisi väkisin saada pariksi viikoksi auki ennen kuin kevätlukukausi päättyy Toukokuun lopussa. Tapaus kohtaisesti voitaisiin toki järjestää esim tentit jne että kaikki valmistuvat ja pääsevät vaihtamaan luokkaa normaalisti. Mutta se että koulut avattaisiin kokonaan kuullostaa aika turhalta enää tässä vaiheessa. Vaikka tuo olisikin aika pieni tartuntariski niin silti mielestäni täysin turha riski.
 
En kyllä itse näe mitään järkeä tuossa että koulut pitäisi väkisin saada pariksi viikoksi auki ennen kuin kevätlukukausi päättyy Toukokuun lopussa. Tapaus kohtaisesti voitaisiin toki järjestää esim tentit jne että kaikki valmistuvat ja pääsevät vaihtamaan luokkaa normaalisti. Mutta se että koulut avattaisiin kokonaan kuullostaa aika turhalta enää tässä vaiheessa. Vaikka tuo olisikin aika pieni tartuntariski niin silti mielestäni täysin turha riski.

Tässäkin hyvä huomata, että välttämättömyysperusteen poistuessa poikkeustoimi on purettava heti.
Ts. jos hallitus nyt päätyisi koulujen avaamiseen, siirryttäisiin lähiopetukseen todennäköisesti heti ensi maanantaina eikä toukokuun puolessa välissä.
 
Tässäkin hyvä huomata, että välttämättömyysperusteen poistuessa poikkeustoimi on purettava heti.
Ts. jos hallitus nyt päätyisi koulujen avaamiseen, siirryttäisiin lähiopetukseen todennäköisesti heti ensi maanantaina eikä toukokuun puolessa välissä.
Jos noin on, niin puretaan sitten kaikki. Eihän noista rajoituksista mikään oikeasti ollut välttämätöntä.
 
Tässäkin hyvä huomata, että välttämättömyysperusteen poistuessa poikkeustoimi on purettava heti.
Ts. jos hallitus nyt päätyisi koulujen avaamiseen, siirryttäisiin lähiopetukseen todennäköisesti heti ensi maanantaina eikä toukokuun puolessa välissä.
No vaikka ne avattaisiinkin nyt noin kuukaudeksi niin en edelleenkään näe että mitä sillä saavutetaan. Mutta samalla kuitenkin otetaan riskiä sen suhteen että Korona lähtee sieltä koulujen kautta leviämään. Aivan turha ottaa tuollaista riskiä, oli se miten pieni vain, jos sillä ei saavuteta yhtään mitään.
 
Niin mutta kun lapset kärsii kotona. Vanhemnat hakkaa ja ei anna ruokaa jne. Yritystukia vaan nostelevat.
 
Noniin tänään se päivä (klo 19:30 >), kun kaikki odottavat tietoa siitä, miten toimet jatkuvat / muuttuvat / päättyvät, tässä muutamia ajatuksia:

13.5 > toimet päättyvät tai höllentyvät selvästi, ja normaaliin palu alkaa (tautitapausten mahdollinen äkillinen kasvu)

13.5 > toukokuun loppu / kesäkuu (jatkuvat 10 henkilön kokoontumisten osalta, koulut varmaan yritetään väkisin puskea auki ennen tätä, isot yleisötapahtumat peruttu kesältä)

13.5 > kesäkuu (toimet jatkuvat entisellään)

13.5 > kesäkuu (toimet kiristyvät, 10 henkilön kokoontumiset > 5 henkilöön + muita toimenpiteitä)

Kuten aiemmin uutisoitiin, huippu on suomessa kuulemma "ohi" vain sillä periaatteella, että toimet jatkuisivat entisellään, mutta niin yhteiskuntaa ei voi pitää kuukausitolkulla suljettuna, lasku vain kasvaa päivä päivältä. Tietyissä maissa odotetaan jo toista aaltoa.

Isoin puheenaihe ollut kuitenkin ravintolat (niille myönnettävä mahdollinen tukipaketti?) ja koulujen avaaminen ennen koulujen päättymistä, kenellä se on edessä ja muilla lomille pääsy, tietysti uutisissa ollut myös siitä puhetta, että uskaltaako kovin moni vanhempi sitten laittaa lapsen vielä kouluun muutamaksi viikoksi, kun on sitten se riski että lapsi saa sitä kautta viruksen, kuitenkin moni vielä ymmärtää sen että ei se virus katoa vain sormea napsauttamalla yhteiskunnasta, vaikka hallitus ei sitä ymmärrä (sen näkee sitten illalla, että ymmärtääkö vai ei)

Eikä pidä yleistää heti sitä, että jos jotkut muut pohjoismaat höllentävät, niin suomi myös, kun suomi tuli viikkoja myöhässä muita!
 
Kuten aiemmin uutisoitiin, huippu on suomessa kuulemma "ohi" vain sillä periaatteella, että toimet jatkuisivat entisellään, mutta niin yhteiskuntaa ei voi pitää kuukausitolkulla suljettuna, lasku vain kasvaa päivä päivältä. Tietyissä maissa odotetaan jo toista aaltoa.
Toisaalta voi olla, että nyt katsotaan terveydenhoitojärjestelmän (tehohoitopaikat, suojavarusteet jne) olevan siinä määrin optimoituja ja riittävästi laajennettuja, että epidemian uskalletaan antaa levitä vapaammin. Eli yritetään se toinen aalto saada matalammaksi sillä, että tehdään ensimmäisestä vähän isompi.
 
Toisaalta voi olla, että nyt katsotaan terveydenhoitojärjestelmän (tehohoitopaikat, suojavarusteet jne) olevan siinä määrin optimoituja ja riittävästi laajennettuja, että epidemian uskalletaan antaa levitä vapaammin. Eli yritetään se toinen aalto saada matalammaksi sillä, että tehdään ensimmäisestä vähän isompi.
Vapaammin kyllä, mutta ei varmaan että pääsee hallitsemattomaksi (yleisötapahtumat yms), jossa taudin lähteen kartoitus erittäin vaikeaa?
 
Vapaammin kyllä, mutta ei varmaan että pääsee hallitsemattomaksi (yleisötapahtumat yms), jossa taudin kartoitus erittäin vaikeaa?
Ei toki, laajat yleisötapahtumat todennäköisesti pysyvät kiinni syksyyn asti. Samoin tehty jo muissakin maissa, joissa on alettu rajoituksia purkaa. Viimeeksi Hollannissa ja Tanskassa, joissa molemmissa on yli 500 ihmisen kokoontumiset kiellettyjä syksyyn asti.
 
Mielestäni on ihan järkevää että noita rajotuksia aletaan varovasti purkamaan. Mutta se pitäisi mielestäni tehdä niin että aloitetaan se purkaminen sieltä missä esim taloudellinen vaikutus on suurin mutta mahdolliset riskit uudesta piikistä mahdollisimman pienet. Kuten aikaisemmin sanoin niin koulujen avaaminen pariksi viikkoa tai edes kuukaudeksi on mielestäni täysin päinvastainen kohde jossa hyöty on lähes nolla.
 
Mielestäni on ihan järkevää että noita rajotuksia aletaan varovasti purkamaan. Mutta se pitäisi mielestäni tehdä niin että aloitetaan se purkaminen sieltä missä esim taloudellinen vaikutus on suurin mutta mahdolliset riskit uudesta piikistä mahdollisimman pienet. Kuten aikaisemmin sanoin niin koulujen avaaminen pariksi viikkoa tai edes kuukaudeksi on mielestäni täysin päinvastainen kohde jossa hyöty on lähes nolla.
Niin ravintolat ja muut yritykset mitkä sulkeneet ovensa, auki sitten vain taas. Saadaan taloudellista hyötyä, mutta sitten taas... onkohan hiljaista (asiakkaiden luottamus)?
 
Toisaalta voi olla, että nyt katsotaan terveydenhoitojärjestelmän (tehohoitopaikat, suojavarusteet jne) olevan siinä määrin optimoituja ja riittävästi laajennettuja, että epidemian uskalletaan antaa levitä vapaammin. Eli yritetään se toinen aalto saada matalammaksi sillä, että tehdään ensimmäisestä vähän isompi.

Tämä ei ihan kyllä päde millään koko maahan ja näen tilanteen kyllä toisin. Tilanne osassa maata on huono. Täydennystäkään ei valtion puolelta kunnolla (HVK) saada ja määrät on mitättömiä siitä mitä oikeasti tarvitaan. Omat hankintalinjat on tukossa ja isot viiveet hankinnoissa Aasiasta. Esimerkiksi niiden tehohoitopaikkojen osalta tilanne vaihtelee paljon ja pitää muistaa että tehohoitojaksot ovat todella pitkiä. (peilaan tässä omaa kuntaani P-H, jossa ollut koko ajan 4 / 8 COVID-19 paikat, ka. tartuntoja 1-3 / pv). Jos henkilökuntaa alkaa sairastumaan siihen lisäksi jota meillä on rajoitetusti tilanne on erittäin huono. Jos epidemia laajenee vaikka puolet siitä mitä nyt, meillä on jo osassa maata tehohoitopaikat täynnä, sairaalahenkilökunta sairaana kun ei ole varusteita, osaavaa tekijää ei ole tilalle ym.

JOS / KUN rajoituksia puretaan, valtiolla pitäisi olla selkeä suunnitelma, resurssit ja työvoima valmiina riittävää testausta ja tartuntaketjujen selvitystä varten valmiina jonka toimivuutta on jo testattu. Samoin ei ole mitään hyötyä jos tungetaan ne eristetyt ja sairaat ihmiset esimerkiksi kotiin jossa on vaikka samassa tilassa vaikka se ka. 4 tervettä ihmistä jotka sitten sairastuvat virukseen. Lieville taudin omaaville pitäisi esimerkiksi tarjota "koronahotelleja" tmv. joita voitaisiin hyödyntää taudin rajoittamisessa (tuskinpa tulee tapahtumaan) jne. En tiedä onko THL ja mallintajat ihan oikeasti tajunneet tavallisen tallaajan näkökulmasta yksinkertaista ongelmaa kuten Suomen kesä. Kuulostaa ihan absurdilta sanoakin, mutta tämä vaikuttaa myös näihin tartuntalukuihin suuresti ja lisäävästi jos rajoituksia puretaan enemmän. Ihmiset ovat huolettomampia ja liikkuvat enemmän.

Täytyy myös muistaa, että Uudellamaalla meillä on suhteessa parhaimmat resurssit, osaavin työvoima, suhteessa parhain valmistautuminen, eniten täydennyksiä valtiolta sinne ym. Uudenmaan tilannetta ei mielestäni voida suhteuttaa koko maahan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuntien hallinnoimat kirjastot ovat suljettuina , mutta noittenkin avaaminen vaatisi järjestelyjä
Ei suurta vaikutusta talouteen , mutta mielenterveyteen kylläkin
Teknisesti tarvittaisiin ovenpieleen käsidesi , ovelle portsari päästämään väkeä sisään ja ulos ja jakamaan hengitys suojia estämään pärskeiden leviämistä
Monet ovat käyneet lukemassa lehdet ja käyttämässä nettikoneita jotkut jopa lainailemassa kirjoja.
Mutta tuommoista Busines Finland sekoilua ei enää kaivata.
 
Niin ravintolat ja muut yritykset mitkä sulkeneet ovensa, auki sitten vain taas. Saadaan taloudellista hyötyä, mutta sitten taas... onkohan hiljaista (asiakkaiden luottamus)?

Ehkä ruokaravintoloita ja kahviloita voisi aukaista kesäkuussa. Alkoholin anniskelulle kuitenkin kielto päälle edelleen niissä ja sitten esimerkiksi rajoituksena yksi asiakas per yksi pöytä ja keskustelu naapuripöytiin on kielletty. Poikkeuksena voisi olla esimerkiksi samassa taloudessa asuvat jotka saisivat istua samaan yhteen pöytään. Jonkinlainen sovellus kenties kehittää pandemian ja tartuntojen seurantaan olla johon koodattaisiin esille myös sovelluksen käyttäjän kotiosoite. Silloin voisi helposti valvoa em. rajoitusta.

Tosin se onkin sitten kokonaan eri asia miten paljon niissä ravintoloissa kävisi porukkaa ilman mitään rajoituksia ja miten paljon tuollaiset rajoitukset sitten siitä kärsisivat pois. Voisi kuvitella että iso osa menee ravintolaan tai kahvilaan sen vuoksi että siellä voi tavata jonkun kahvittelun tai ruuan lomassa. Silloin tuon sosiaalisen aspektin vuoksi sinne ei kukaan menisi kun saisi istuskella hiljaa omassa pöydässään.

Yökerhoja ja anniskelubaareja tuskin kannattaa sallia avattavaksi kuin vasta sitten kun rokote on laajasti saatavilla.
 
Mielenkiintoista koko kriisissä on ollut, että osa hierojista, fysioterapeuteista jne. hoitotyöläisistä tai jopa kampaajat on jatkaneet edelleen normaalisti työtä.
 
Tässäkin hyvä huomata, että välttämättömyysperusteen poistuessa poikkeustoimi on purettava heti.
Ts. jos hallitus nyt päätyisi koulujen avaamiseen, siirryttäisiin lähiopetukseen todennäköisesti heti ensi maanantaina eikä toukokuun puolessa välissä.
Perustuslaissa ei lue sanallakaan mistään oikeudesta istua koululuokassa, joten mitään välttämättömyysperiaatetta ei tähän tarvita. Koulut pyörivät ihan "normaalisti" vaikka lähiopetusta ei anneta.
 
Ehkä ruokaravintoloita ja kahviloita voisi aukaista kesäkuussa. Alkoholin anniskelulle kuitenkin kielto päälle edelleen niissä ja sitten esimerkiksi rajoituksena yksi asiakas per yksi pöytä ja keskustelu naapuripöytiin on kielletty. Poikkeuksena voisi olla esimerkiksi samassa taloudessa asuvat jotka saisivat istua samaan yhteen pöytään. Jonkinlainen sovellus kenties kehittää pandemian ja tartuntojen seurantaan olla johon koodattaisiin esille myös sovelluksen käyttäjän kotiosoite. Silloin voisi helposti valvoa em. rajoitusta.

Tosin se onkin sitten kokonaan eri asia miten paljon niissä ravintoloissa kävisi porukkaa ilman mitään rajoituksia ja miten paljon tuollaiset rajoitukset sitten siitä kärsisivat pois. Voisi kuvitella että iso osa menee ravintolaan tai kahvilaan sen vuoksi että siellä voi tavata jonkun kahvittelun tai ruuan lomassa. Silloin tuon sosiaalisen aspektin vuoksi sinne ei kukaan menisi kun saisi istuskella hiljaa omassa pöydässään.

Yökerhoja ja anniskelubaareja tuskin kannattaa sallia avattavaksi kuin vasta sitten kun rokote on laajasti saatavilla.

Näiden toimenpiteiden seurauksena käytännössä koko ravintola-ala ajettaisiin alas. Hotelli- ja ravintola-ala työllistää vajaat 100 000 ihmistä ja sitten yrittäjät päälle. Puhumattakaan sitten epäsuorasta työllistävyydestä. Mitäs keksitään tilalle?
 
Se kysyntä kyllä palaa, kun tauti ohittuu ja kun on kysyntää, syntyy myös yrityksiä.
Hauskasti nykymaailmasta yrittämisen riski tuntuu unohdetun kokonaan ja yrittäjät ovat kilvan nostamassa muiden rahoja. Valtiokin lähtenyt tähän hulluuteen täysillä mukaan.
Toki kun tämä kaikki unohtuu, niin palataan taas vanhaan perinteiseen yrittäjien kitinään, kuinka on kallista ja kovalla riskillä yrittämistä koko elämä, sosiaaliturva ja holhousyhteiskunta pahasta ja työntekijät ovat laiskoja ja ahneita yms.
 
Se kysyntä kyllä palaa, kun tauti ohittuu ja kun on kysyntää, syntyy myös yrityksiä.
Hauskasti nykymaailmasta yrittämisen riski tuntuu unohdetun kokonaan ja yrittäjät ovat kilvan nostamassa muiden rahoja. Valtiokin lähtenyt tähän hulluuteen täysillä mukaan.
Toki kun tämä kaikki unohtuu, niin palataan taas vanhaan perinteiseen yrittäjien kitinään, kuinka on kallista ja kovalla riskillä yrittämistä koko elämä, sosiaaliturva ja holhousyhteiskunta pahasta ja työntekijät ovat laiskoja ja ahneita yms.
Sarmasteella taisi aktualisoitua se yrittämisen riski nyt.
 
Se kysyntä kyllä palaa, kun tauti ohittuu ja kun on kysyntää, syntyy myös yrityksiä.
Hauskasti nykymaailmasta yrittämisen riski tuntuu unohdetun kokonaan ja yrittäjät ovat kilvan nostamassa muiden rahoja. Valtiokin lähtenyt tähän hulluuteen täysillä mukaan.
Toki kun tämä kaikki unohtuu, niin palataan taas vanhaan perinteiseen yrittäjien kitinään, kuinka on kallista ja kovalla riskillä yrittämistä koko elämä, sosiaaliturva ja holhousyhteiskunta pahasta ja työntekijät ovat laiskoja ja ahneita yms.
Kun valtiovalta pakottaa sulkemaan ovet, niin kyseessä on todellakin sellainen force majeure, joka edellyttää ongelman aiheuttajaa kantamaan vastuuta seurauksista. On aika halpamaista alkaa puhua tässä kohtaa jostain yrittäjien kitinästä.
 
Kun valtiovalta pakottaa sulkemaan ovet, niin kyseessä on todellakin sellainen force majeure, joka edellyttää ongelman aiheuttajaa kantamaan vastuuta seurauksista. On aika halpamaista alkaa puhua tässä kohtaa jostain yrittäjien kitinästä.
Eli siis Kiinaa. Niiden pitäisikin olla vastuussa ja korvata jokaiselle valtiolle aiheutuneet kulut täysmääräisenä. Ja joo toki niiden laskeminen tarkkaan voi olla vaikeaa, mutta arvioidaan sitten, ja vähän yläkanttiin.
 
Tässäkin hyvä huomata, että välttämättömyysperusteen poistuessa poikkeustoimi on purettava heti.
Ts. jos hallitus nyt päätyisi koulujen avaamiseen, siirryttäisiin lähiopetukseen todennäköisesti heti ensi maanantaina eikä toukokuun puolessa välissä.
Koulut on suljettu aluehallintoviratojen päätöksellä perustuen tartuntatautilakiin, ei valmiuslakiin.

Myös tartuntatautilaki edellyttää, että sulkemisen on oltava välttämätöntä ja maksimissaan kuukaudeksi kerrallaan, mutta siellä ei sen sijaan sanota, että jo tehty päätös olisi kumottava heti, jos välttämättömyysperuste poistuu.

Tuo on ihan loogistakin, valmiuslailla puututaan perusoikeukiin, joita ei voi rajoittaa yhtään pidempään kuin on pakko. Lisäksi valmiuslain toimenpiteet ovat pääosin sellaista aktiivista rajoittamista, että ne voidaan lopettaa nopeasti, esim. Uudenmaan raja avata lopettamalla valvonta tai lopettaa työmääräyksien antaminen. Koulujen sulkemisen suhteen taas on ihan yleisen edun mukaaista, että päätökset on ennakoitavia, eikä koulu ala yhtäkkiä ja välittömästi kun tilanne muuttuu, eikä se käytännössä ilman mitään varotusaikaa olisi mahdollistakaan.

Eli jos koulujen sulkemisen ei katsota enää olevan välttämätöntä, ei sulkua voida jatkaa 13.5. jälkeen, mutta sitä ei lain mukaan ole pakko myöskään kumota (toki voidaan kumota). Itse pidän todennäköisenä juuri tätä, eli että nykyinen sulkuaika mennään loppuun, mutta sitä ei jatketa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli siis Kiinaa. Niiden pitäisikin olla vastuussa ja korvata jokaiselle valtiolle aiheutuneet kulut täysmääräisenä. Ja joo toki niiden laskeminen tarkkaan voi olla vaikeaa, mutta arvioidaan sitten, ja vähän yläkanttiin.

Ei usko että Kiina olisi voinut estää viruksen leviämistä. Hidastaa voi, mutta jossain välissä se kuiten jostakin raosta lähtee leviämään. Jos rokote tulee nopeaa niin voidaan sanoa että Kiinan toimilla oli merkitystä, jos se tulee joskus 10 vuoden päästä niin ei paljon väliä.
 
Perustuslaissa ei lue sanallakaan mistään oikeudesta istua koululuokassa, joten mitään välttämättömyysperiaatetta ei tähän tarvita. Koulut pyörivät ihan "normaalisti" vaikka lähiopetusta ei anneta.
Tuota ei tietenkään lue, sehän on perustuslaki. Ei myöskään tartuntatautilaissa.
Aivan kaikkea poikkeuslainsäädännöllä tai -asetuksella säädettyä koskee tuo sama välttämättömyysperiaate; sillä hetkellä kun ei enää välttämättömyys toteudu, on ryhdyttävä välittömiin purkutoimiin.
Eli nimenomaan sitä se hallitus nyt joutuu pohtimaan koulujen osalta ja sen asian tiimoilta kuulemaan asiantuntijoita.
Lisäksi perusopetuslaissa (josta nyt on poikettu) on tuo oikeus säädetty.
Kolmanneksi perustuslakivaliokunta kiinnitti juuri tähän, samoin lapsen oikeuksiin huomiota lausunnossaan.

Pidän todennäköisenä, että etäoppimista jatketaan lukukauden loppuun, jos sille lainsäädäntöperusta vaan löydetään.
Olen kuitenkin melkoisen varma, että lääkärit, lapsiasiantuntijat, sosiaalitoimen asiantuntijat yms. asiantuntijat kaikki ovat lähiopetuksen kannalla, kun taas opettajien OAJ vastustaa (disclaimer: olen OAJ:n jäsen).
Ja epidemiologien mielipiteet jakaantuu, kuten tähänkin asti.
 
Tuota ei tietenkään lue, sehän on perustuslaki. Ei myöskään tartuntatautilaissa.
Aivan kaikkea poikkeuslainsäädännöllä tai -asetuksella säädettyä koskee tuo sama välttämättömyysperiaate; sillä hetkellä kun ei enää välttämättömyys toteudu, on ryhdyttävä välittömiin purkutoimiin.
Eli nimenomaan sitä se hallitus nyt joutuu pohtimaan koulujen osalta ja sen asian tiimoilta kuulemaan asiantuntijoita.
Lisäksi perusopetuslaissa (josta nyt on poikettu) on tuo oikeus säädetty.
Kolmanneksi perustuslakivaliokunta kiinnitti juuri tähän, samoin lapsen oikeuksiin huomiota lausunnossaan.

Pidän todennäköisenä, että etäoppimista jatketaan lukukauden loppuun, jos sille lainsäädäntöperusta vaan löydetään.
Olen kuitenkin melkoisen varma, että lääkärit, lapsiasiantuntijat, sosiaalitoimen asiantuntijat yms. asiantuntijat kaikki ovat lähiopetuksen kannalla, kun taas opettajien OAJ vastustaa (disclaimer: olen OAJ:n jäsen).
Ja epidemiologien mielipiteet jakaantuu, kuten tähänkin asti.
Kouluja ei myöskään tarvitse avata kokonaan. On ihan mahdollista, että avataan vain tietyt luokka-asteet ja oppilaiden lähiopetusta järjestään isommissa luokissa pienemmillä oppilasmäärillä jne.
 
Kouluja ei myöskään tarvitse avata kokonaan. On ihan mahdollista, että avataan vain tietyt luokka-asteet ja oppilaiden lähiopetusta järjestään isommissa luokissa pienemmillä oppilasmäärillä jne.
Ja jos tarkkoja ollaan, 1.-3. luokat ovat olleet kokoajan auki.
 
Käytännössä eivät ole olleet.
Etäkoulua kaikilla paitsi niillä joiden on pakko toimittaa lapset päivähoitoon. Oman lapseni luokalla on viisi oppilasta ollut paikanpäällä.
Mutta hallituksen päätösten osalta ovat auki. On vain vahva suositus, että lapset pysyvät pois koulusta, jota käytännössä on laajalti noudatettu. Sen puolesta kouluja ei siis näiden luokkien osalta jouduta "avaamaan uudelleen", vaan hallitus vain vaihtaa suositustaan ja käytännön vaikutus jää kuntien ja vanhempien vastuulle.
 
Tuota ei tietenkään lue, sehän on perustuslaki. Ei myöskään tartuntatautilaissa.
Aivan kaikkea poikkeuslainsäädännöllä tai -asetuksella säädettyä koskee tuo sama välttämättömyysperiaate; sillä hetkellä kun ei enää välttämättömyys toteudu, on ryhdyttävä välittömiin purkutoimiin.
Eli nimenomaan sitä se hallitus nyt joutuu pohtimaan koulujen osalta ja sen asian tiimoilta kuulemaan asiantuntijoita.
Lisäksi perusopetuslaissa (josta nyt on poikettu) on tuo oikeus säädetty.
Kolmanneksi perustuslakivaliokunta kiinnitti juuri tähän, samoin lapsen oikeuksiin huomiota lausunnossaan.

Pidän todennäköisenä, että etäoppimista jatketaan lukukauden loppuun, jos sille lainsäädäntöperusta vaan löydetään.
Olen kuitenkin melkoisen varma, että lääkärit, lapsiasiantuntijat, sosiaalitoimen asiantuntijat yms. asiantuntijat kaikki ovat lähiopetuksen kannalla, kun taas opettajien OAJ vastustaa (disclaimer: olen OAJ:n jäsen).
Ja epidemiologien mielipiteet jakaantuu, kuten tähänkin asti.

No siellä silti nyt tietenkin lukee liikkumisvapaus ihan omana pykälänään, mihin Uudenmaan rajoituksessa vedottiin. Mitään pykälää mikä mitenkään viittaisi fyysiseen koulurakennukseen pääsyn oikeudesta on jo aika paksua löytää jopa näiltä perustuslakifundamentalisteilta ja vaatii melko tarkoitushakuista tulkintaa.
 
Tätäkin olen väsymykseen asti hokenut... lapsien sairastumista tautiin laajemmin ei ole oikeasti tutkittu. Se, että lapset sairastuvat lievemmin tai ovat oireettomia on ilmeisesti syy että koulut voidaan avata. Lapset eivät tästä syystä myöskään jostain kumman syystä tartuta ketään muita (se vaan taitaa olla niin, emme oikein tiedä miten homma toimii sanovat asiantuntijat) niin se vanhempi koulujen henkilöstö ja perheiden vanhemmat eivät ole millään tavalla vaarassa. Nuoret ja aikuiset oireettomat ja lieväoireiset kyllä tartuttaa ja pahemmissa määrin. Olisi mukava tietää, mihin tutkimukseen nämä meidän asiantuntijat nyt tukeutuvat ja faktaan, mistään en ole löytänyt kun yrittänyt kaivaa. Aikaisemmin tällä tutkitulla tiedolla on ollut meidän asiantuntijoille suurikin merkitys. Nyt käytetään sanoja taas "näyttäisi siltä", "todennäköistä", "vähäistä tutkimusnäyttöä", "saattaa". Mukava päättäjien on tällaiseen tietoon tukeutua ja päättää. Itse kyllä ymmärrän, että tässä ajatellaan lasten etua, terveyttä ja mielenterveyttä mutta onko se 2 viikkoa nyt oikeasti jotenkin ratkaiseva tässä tilanteessa että se väkisin pitää ajaa läpi.

Käsittääkseni osa kunnista on jo päättänyt pitää kiinni koulut sen 2 viikkoa ja osa taas noudattaa orjallisesti hallituksen linjausta. "Koulut auki vaikka heti seuraavana päivänä".


Koska ei ole tutkittu tarpeeksi niin voidaan tehdä sitten päätelmä että koulut auki vain. Itsellä ei vain käy järkeen millään tämä jos katsotaan asiaa tieteellisten lähtökohtien perusteella:

"Koska tutkimusnäyttöä koulusulun hyödyistä ei ole tarpeeksi ja nuorten koronaoireet ovat lieviä."

Muutamia otantoja:

Niin, onko näiltä kaikilta kotona olevilta oireettomilta ja lieväoireisilta lapsilta otettu niitä näytteitä? Tähän mennessä epidemia-alueilla ei ole ollut mahdollisuutta testata oireettomia / lieväoireisia vaan jätetty testaamatta. Hyvä jos terveydenhuolto on pysynyt mukana niiden aikuisten kanssa jotka hakeutuvat hoitoon. Kaikki testatut lapset ovat käytännössä joutuneet sairaalaan jolloin kyllä näytteet ja erittäin vähäinen osa joutuu sairaalaan / hoitoon / kuolee.

"Tällä hetkellä on vain vähän tutkimusnäyttöä siitä, että koulusuluista olisi hyötyä epidemian hillitsemisessä."
" Missään maailmalla alle 18-vuotiaiden osuus ei ole ollut kuin 1–2 prosenttia kaikista todetuista tautitapauksista. Alkaa vähitellen näyttää myös siltä, että tauti ei aiheuta lapsilla vakavia oireita, professori Per Ashorn sanoo."

Tämä on hyvä peruste, mutta en usko millään että 2 viikkoa (tässä ei kuitenkaan puhuta että koulu olisi suljettuna vuoden loppuun) ennen kesäloman loppua vaikuttaisi merkittävästi lasten mielenterveyteen saatika sitten oppimiseen:

"Lastenlääkäreiden mukaan koulujen pitkäaikaisella sulkemisella voi olla pitkäaikaisia haittoja useiden lasten kehitykselle, koska etäopetuksessa ei ole samanlaista sosiaalista ympäristöä kuin kouluissa. Lisäksi etäopetus ei sovi kaikille, ja oppimistulokset saattavat huonontua. "
 
Kyllä tuonkin perusteella (ottamatta kantaa onko kyseessä tieto, taito vai tuuri) Suomen linja vaikuttaisi ihan järkevältä. Tanska otti niin vahvan varaslähdön epidemiaan, että siellä piti nykäistä rajoitukset hieman överiksi, mutta virus totteli kuria ihan nätisti. Islanti on niin pieni että en mielellään käytä sitä esimerkkinä mihinkään, mutta kyllä tehohoitokäyrän ripsakkaasta tippumisesta näkee että tiukkoja rajoituksia pystyy jossain määrin korvaamaan ahkeralla tartuntaketjun metsästyksellä (tietenkin sekin on hieman helpompaa maassa jossa kaikki about tuntevat toisensa nimelta). Jos IMF:n talousennuste (jossa voi olla melkoisesti Harrison-Stetsonia, en saanut äkkiä kaivettua miten se on tehty) pitää paikkaansa, Ruotsin korkeampia kuolleisuuslukuja ei oikein voi perustella. Tosin maailman kylmähermoisin terveysviranomainen näyttäisi ajavan epidemiaa melkoisella tarkkuudella juuri Tukholman erikoissairaanhoidon kapasiteetin ylärajalla kohti immuniteettia...

Kovin paljon saa silti lukea ja kuulla joka tuutista faktana kuinka Ruotsi on valinnut sen parhaan tien. Kuolemat suhteessa väkilukuun maailman kärkiluokkaa, mutta eihän se haittaa, kun joku on spekuloinut, että Ruotsin talous tulee selviämään tästä vahvempana. Samoin nojataan spekulointeihin laumasuojista, jotka on laskettu pääosin matemaattisilla malleilla, eikä testaamalla.

Siltikin toivottavasti Ruotsissa ollaan oikeassa ja viimeaikaiset arviot 600000 sairastuneesta pitävät paikkansa, koska se tarkoittaisi sitä, että tauti oli lopulta pelättyä helpompi.
 
Onpa. Taas. Jokseenkin. Raskasta. Kuunnella. Pää. Ministerin. Puhetta. Meneillään. Olevassa. Tiedotus. Tilai. Suudes. Sa.

Toivottavasti hän saa palautetta - ja apua - puhetyyliinsä liittyen. Muutenkin toistelee samoja asioita jopa samassa päättymättömältä tuntuvassa lauseessa niin usein, että alkaa jo häiritä seuraamista. Onneksi oli tälläkertaa yksin toimittamassa asiaa. Säästyi. Pakko. Ruotsil. Ta. *hymiö*
 
Kovin paljon saa silti lukea ja kuulla joka tuutista faktana kuinka Ruotsi on valinnut sen parhaan tien. Kuolemat suhteessa väkilukuun maailman kärkiluokkaa, mutta eihän se haittaa, kun joku on spekuloinut, että Ruotsin talous tulee selviämään tästä vahvempana. Samoin nojataan spekulointeihin laumasuojista, jotka on laskettu pääosin matemaattisilla malleilla, eikä testaamalla.

Siltikin toivottavasti Ruotsissa ollaan oikeassa ja viimeaikaiset arviot 600000 sairastuneesta pitävät paikkansa, koska se tarkoittaisi sitä, että tauti oli lopulta pelättyä helpompi.

Ei pidä tuo 600 000 paikkansa myönsivät itsekin. Ensinnäkin esityksessä minkä pitivät viittasivat että olisi 1/1000 tapauksia suhteessa testattuihin mikä siis viittaisi 6 000 000. Korjasivat että 1/100. Mutta nyt vetivät koko tutkimuksen pois koska olivat lisäksi syöttäneet laskukaavoihin ihan vääriä muuttujia. Tegnellin mukaan ei juuri muuta lopputulosta mutta eipä tuo luottamusta herätä.

Ruotsi ei itseltä taivu mutta google kääntäjällä saa kätevästi englanniksi.

 
Ei pidä tuo 600 000 paikkansa myönsivät itsekin. Ensinnäkin esityksessä minkä pitivät viittasivat että olisi 1/1000 tapauksia suhteessa testattuihin mikä siis viittaisi 6 000 000. Korjasivat että 1/100. Mutta nyt vetivät koko tutkimuksen pois koska olivat lisäksi syöttäneet laskukaavoihin ihan vääriä muuttujia. Tegnellin mukaan ei juuri muuta lopputulosta mutta eipä tuo luottamusta herätä.

Ruotsi ei itseltä taivu mutta google kääntäjällä saa kätevästi englanniksi.


Se on jännää miten nopeasti tuollaiset huuhaa-tutkimukset muuttuvat viralliseksi totuudeksi, jota toistetaan kaikkialla. Itsekin koitin googlettaa jotain lähdettä siihen että kyseessä oli epäkelpo tutkimus (kun luin siitä joskus aiemmin), mutta löytyi vain läjä erilaisia lähteitä jossa se oli otettu faktana eikä korjattu koskaan :facepalm:
 
Onpa. Taas. Jokseenkin. Raskasta. Kuunnella. Pää. Ministerin. Puhetta. Meneillään. Olevassa. Tiedotus. Tilai. Suudes. Sa.

Toivottavasti hän saa palautetta - ja apua - puhetyyliinsä liittyen. Muutenkin toistelee samoja asioita jopa samassa päättymättömältä tuntuvassa lauseessa niin usein, että alkaa jo häiritä seuraamista. Onneksi oli tälläkertaa yksin toimittamassa asiaa. Säästyi. Pakko. Ruotsil. Ta. *hymiö*
Pääministerin puhe on selkokielistä. Tuohon nykyiseen muotoon on jo päädytty juurikin sen palautteen myötä.
 
Onpa. Taas. Jokseenkin. Raskasta. Kuunnella. Pää. Ministerin. Puhetta. Meneillään. Olevassa. Tiedotus. Tilai. Suudes. Sa.

Toivottavasti hän saa palautetta - ja apua - puhetyyliinsä liittyen. Muutenkin toistelee samoja asioita jopa samassa päättymättömältä tuntuvassa lauseessa niin usein, että alkaa jo häiritä seuraamista. Onneksi oli tälläkertaa yksin toimittamassa asiaa. Säästyi. Pakko. Ruotsil. Ta. *hymiö*
Itseasiassa tällä kertaa kun katsoin niin ei ollut tuota tökkimistä. Eli täysin päästä temmattu juttu. Jälleen.
 
Paapaa, inhoamani korporaatiotyyppi. Jännä että hän on ainoita järkeviä tässä ketjussa. ( Juu on minullakin osakkeita.)

E: Tähän mennessä homma on oikeasti mennyt Suomessa todella hyvin.

E2: Tällä haavaa ei tökkinyt pääministerin ulosanti. Joka muuta väittää ei ole katsonut.
 
Viimeksi muokattu:
Onpa. Taas. Jokseenkin. Raskasta. Kuunnella. Pää. Ministerin. Puhetta. Meneillään. Olevassa. Tiedotus. Tilai. Suudes. Sa.

Toivottavasti hän saa palautetta - ja apua - puhetyyliinsä liittyen. Muutenkin toistelee samoja asioita jopa samassa päättymättömältä tuntuvassa lauseessa niin usein, että alkaa jo häiritä seuraamista. Onneksi oli tälläkertaa yksin toimittamassa asiaa. Säästyi. Pakko. Ruotsil. Ta. *hymiö*
Et taida ymmärtää mitään viestinnästä. Tuohan on juuri sellainen tyylli, miten pitää asiat esittää, kun ne esitetään kansalle.. Unohtunut jo Rinteen ja Sipilän ulosanti?
 
Huomautus - jätetään nämä henkilökohtaisuuksiin menemiset pois
Se kysyntä kyllä palaa, kun tauti ohittuu ja kun on kysyntää, syntyy myös yrityksiä.
Hauskasti nykymaailmasta yrittämisen riski tuntuu unohdetun kokonaan ja yrittäjät ovat kilvan nostamassa muiden rahoja. Valtiokin lähtenyt tähän hulluuteen täysillä mukaan.
Toki kun tämä kaikki unohtuu, niin palataan taas vanhaan perinteiseen yrittäjien kitinään, kuinka on kallista ja kovalla riskillä yrittämistä koko elämä, sosiaaliturva ja holhousyhteiskunta pahasta ja työntekijät ovat laiskoja ja ahneita yms.

taas täällä joku kateellinen vinkuu yrittäjille:lol: ei ois kellään töitä jos ei ois yrittäjiä,yrittäjät tämän maan pystyssä pitävät ei tuollaiset kommunistit
 
Se on jännää miten nopeasti tuollaiset huuhaa-tutkimukset muuttuvat viralliseksi totuudeksi, jota toistetaan kaikkialla. Itsekin koitin googlettaa jotain lähdettä siihen että kyseessä oli epäkelpo tutkimus (kun luin siitä joskus aiemmin), mutta löytyi vain läjä erilaisia lähteitä jossa se oli otettu faktana eikä korjattu koskaan :facepalm:
Samoin kuin vertaisarvioimaton mallinnustutkimus, jossa vain oletetaan että lapset levittävät vähemmän tautia kuin aikuiset ja täten koulujen sulkemisen vaikutus on heidän mallin mukaan vain 2-4%, muuttuu faktaksi kun tutkimukseen viitataan Lancetisssa julkaisussa. Lancetin julkaisussakin mainittiin että lähde on vertaisarvioimaton ( = tiedemaailmassa useimmiten roskaa ).

and one additional modelling study published as a non-peer-reviewed report was identified and included.

Ja artikkelissa luvattiin että erikseen mainitaan kun tällaisiin epämääräisiin lähteisiin viitataan.
We considered findings from preprint articles separately to published peer-reviewed articles.

No eivät sitten kuitenkaan muistaneet mainita epämääräisen lähteen käyttöä yhteenvedossa ja nyt lehdistö lainaa yksinomaan tuosta nollatutkimuksesta peräisin olevia lukuja faktana.

"Recent modelling studies of COVID-19 predict that school closures alone would prevent only 2–4% of deaths, much less than other social distancing interventions."

 
Mariini totes just maikkarilla ettei taudin anneta missään nimessä edetä kansan lävitse laumasuojan saamiseksi... Mitäs muita vaihtoehtoja tässä vaiheessa on? Se ehkä joskus syntyvä rokote?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom